Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka XX wieku – Wiadomości o sztuce polskiej (Dwudziestolecie międzywojenne)


SZTUKA POLSKA
DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO
  • Głównymiośrodkami kultury były Kraków i Warszawa ze swoimi uczelniamiartystycznymi, ale rozwijały się również nowe centra sztuki:Poznań, Lwów, Wilno, Łódź.
  • Oficjalnymecenat nad sztuką objęło Ministerstwo Kultury i Sztuki, anastępnie – od 1921r. – Ministerstwo Wyznań Religijnych iOświecenia Publicznego.
  • Działałonadal Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych oraz TowarzystwoArtystów Polskich Sztuka,które w okresie dwudziestolecia między wojennego były twierdzamitradycjonalizmu w stosunku do młodej awangardy.
  • Wtakiej sytuacji torowały sobie drogę kierunki nowoczesne związanenajpierw z ekspresjonizmem, kubizmem i futuryzmem, a nieco późniejze środowiskami konstruktywistów i Bauhausu.
  • GrupyFormistów, Buntu, Bloku, Praesensu, Artystów Rewolucyjnych (a.r.),Artesu, Grupy Krakowskiej naczelnym ich hasłem była opozycja wobecrealizmu impresjonizmu i tendencji postimpresjonistycznych, agłównym celem – propagowanie nowych kierunków w sztuce.
  • UgrupowanieRytmu oraz koloryści (Kapiści, Zwrotnik, Jednoróg, Pryzmat) w ichdziałalności daję się zauważyć wyraźniejszą ciągłośćtradycji.
  • Rytmopierał się na tradycji sztuki ludowej i młodopolskiej, akoloryści – poprzez swojego francuskiego „ojca duchowego”Pierre’a Bonnarda – czerpali z impresjonistów ipostimpresjonistów.
  • Nastąpiłozbliżenie środowiska polskich twórców z artystycznymi kręgamiParyża w skutek licznych podróży artystycznych.
  • Wieleartystów zachowało świadomość spuścizny polskiego romantyzmu icecha ta wyróżniała naszą sztukę wśród nowoczesnych kierunkówi tendencji.
  • Polskasztuka dwudziestolecia międzywojennego nie miała jednolitegooblicza i zbyt oryginalnych osiągnięć.
  • Charakteryzowałją jednak bardzo twórczy stosunek do kierunków przeszczepionych zinnych krajów europejskich.
  • Donajwybitniejszych indywidualności w dwudziestoleciu należeli:
    • WładysławSkoczylas,
    • WładysławStrzemiński,
    • MariaJarema,
    • KarolHiller,
    • ZygmuntWaliszewski,
    • TadeuszMakowski,
    • AugustZamoyski,
    • XaweryDunikowski.
  • Drugawojna światowa przerwała na kilka lat ciągłość rozwojupolskiej sztuki.
FORMIŚCI
  • Pierwsząawangardową grupę stworzyli młodzi artyści, którzy w 1917 r.zorganizowali ekspozycję swoich prac pod nazwą WystawaEkspresjonistów Polskich.
  • W1911 r. otwarli wystawę we Lwowie, zaś 1919 w Warszawie, gdziewystąpili pod nazwą formistów.
  • Grupaskupiała wielu artystów, m.in.:
    • Andrzeji Zbigniew Pronaszko,
    • LeonChwistek,
    • JanHrynkowski,
    • KonradWinkler,
    • TytusCzyżewski,
    • TymonNiesiołowski,
    • WładysławSkoczylas,
    • EugeniuszZak,
    • StanisławIgnacy Witkiewicz,
    • RomualdKamil Witkowski,
    • JacekMierzejewski,
    • AugustZamoyski.
  • Początkowonazywali się Ekspresjoniści Polscy.
  • Najczęściejspotykamy dzieła o formie kubizującej, przy czym łatwo zauważyć,że kubizm rozumiany był dość powierzchownie: upraszczanoznaczenie bryłę, geometryzując jej kształty, umieszczając ją wspłyconej głębi, stosowano niekiedy symultanizm przestrzenny np.obraz Czyżewskiego Głowa,A. Pronaszki Ucieczkado Egiptu,projekt pomnika A. Mickiewicza Z. Pronaszki.
  • Formalistówłączyło zainteresowanie czystą formą, pozbawiona anegdoty, wtej dziedzinie dokonali w młodej sztuce polskiej zasadniczegoprzełomu.
  • Inspirowalisię ekspresjonizmem, kubizmem, futuryzmem, ale i polską sztukąludową, zwłaszcza rzeźbą, malarstwem na szkle i drzeworytem.
  • Ostatniawystawa formistów odbyła się w Moskwie w 1921 r.
  • Czystyekspresjonizm reprezentowała poznańska grupaBunt.
  • ArtyściBuntu skupili się wokół czasopismaZdrójredagowanego przez literata i malarza Jerzego Kulewicza.
  • Zgrupą związani byli:
    • Stanisławi Małgorzata Kubiccy,
    • StefanSzmaj,
    • JanJerzy Woroniecki,
    • AugustZamoyski.
RYTM
  • Ztradycjami sztuki ludowej najsilniej i najżywiej związana byławarszawska grupa Rytm.
  • Byłoto ugrupowanie szczególnie liczne, aktywne i reprezentatywnezałożone w 1922 r.
  • WRytmie największą sławę zdobyli:
    • HenrykKuna,
    • TadeuszPruszkowski,
    • WładysławSkoczylas,
    • EdwardWitting,
    • EugeniuszZak,
    • MariaBerezowska,
    • LeopoldGottlieb,
    • FelicjanSzczęsny-Kowalski.
    • RafałMalczewski,
    • TycjanNiesiołowski,
    • ZofiaStryjeńska,
    • LudomirŚledziński,
    • RomualdKamil Witkowski.
  • Rytmmiał program umiarkowany, zrzeszał różne indywidualności,unikał dogmatycznych sformułowań i ostatecznych dekoracji.
  • Artyści,którzy czerpali ze sztuki ludowej, uprawiali twórczość ocharakterze dekoratywnym, lub w Prost służącą dekoracji, a więcmalarstwo, rzeźbę i drzeworyt, grafikę ilustracyjną, tkaninę,meblarstwo.
  • Większośćprac zachowuje indywidualny styl, a podstawą układówkompozycyjnych był rytm.
  • Wsztuce przedstawiającej ulubione były wątki słowiańskie iludowe.
  • Zdziałalnością Rytmu związana była Spółdzielnia ład (1926).
  • Rytmprzyczynił się do powstania dekoracyjnego stylu okresu,dwudziestolecia, który ujawnił się w pełni w 1925 r. naMiędzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu.
  • Ostatniawystawa Rytmu odbyła się w 1932r.
KOLORYZM
  • Terminobejmuje te dążenia artystów, które zmierzały ku tworzeniudzieł opartych na tradycji sięgającej najgłębiej wkolorystyczne doświadczenia romantyków, zaś bezpośrednio –impresjonistów, neoimpresjonistów, a nade wszystko P. Bonnarda.
  • Koloryścitworzyli kolejno lub równolegle grupy większość z nich wywodziłsię z Karkowskiej Akademii Sztuk Pięknych i było uczniami Weisa iPankiewicza.
  • Jeszczejako studenci zawiązali w 1923 r. tzw. KomitetParyski – KPw celu zdobycia funduszów na dalsze studia w Paryżu.
  • Bylito:
    • JanCybis,
    • ZygmuntWaliszewski,
    • PiotrPotworowski,
    • JózefCzapski,
    • ArturNacht-Sambarski,
    • HannaRudzka-Cybisowa,
    • JanSzczepański.
  • Zczasem zaczęto ich nazywać kapistami.
  • Koloryzmstał się dominującą tendencją w sztuce polskiej od 1931 r.
  • Tematamiprac z reguły przedstawiających były portrety, martwe natury,wnętrza, pejzaże.
  • Malowanoczystymi barwami, unikając czerni, mieszania barw dopełniających,przedstawiano relacje walorowe na kolorystyczne, rozbijano plamębarwną nie zawsze jednak według reguł dywizjonizmu.
  • Nastrójprac jest z reguły lekki, radosny, pogodny.
  • Koloryzmbardziej niż ugrupowaniem jest nurtem, prądem i to nurtem bardzosilnym.
  • Pracekolorystów odznaczały się jednolitymi, bardzo wysokim poziomem ipewnym podobieństwem wynikającym z wybory tematu.
  • Stylmalarski każdego z nich uległ silnemu zindywidualizowaniu podrugiej wojnie, mimo, że nie zrezygnowali z generalnych założeńdotyczących roli barwy w obrazie.
GRUPA ARTES
  • Grupazostała założona we Lwowie w 1929r.
  • Jejzałożyciele to:
    • HenrykStreng (Marek Włodarski),
    • OttoHahn,
    • MargitSielski.
  • Wskład grupy weszli:
    • JerzyJanisch,
    • MieczysławWysocki,
    • AleksanderKrzywobłocki,
    • LudwikLielle,
    • RomanSielski,
    • TadeuszWojciechowski,
    • LudwigTyrowicz.
  • Chcieliscalać różne rodzaje sztuk plastycznych, malarstwa, grafiki,rzeźby, architektury.
  • Niebyło wśród nich rzeźbiarza, przeważali malarze.
  • Dziełaartystów wykazują połączenie wpływów Lègera, ani surrealizmnie występuje w ich twórczości w czystej postaci.
  • Prawiewszyscy artyści grupy posługiwali się swobodnymi skojarzeniami,poetycką metaforą, zaskakującymi formami i przedmiotów, dużąrole w ich twórczości odgrywała podświadomość, uczucia iwzruszenia.
  • SchyłekArtesu przypada na rok 1937.
KONSTRUKTYWIZM
  • Prekursorskąrolę w tworzeniu przyszłego środowiska konstruktywistów odegrałpoeta i krytyk Tadeusz Peiper, który w 1921 roku powrócił doPolski po wieloletnim pobycie we Francji i Hiszpanii i założył wKrakowie awangardowe czasopismo, Zwrotnica(1922).
  • Skupiłaona poetów opowiadających się za futuryzmem.
  • Współpracowaliz nimi:
  • JulianPrzyboś,
  • JanBrzękowski,
  • JaluKurek.
  • Kolejnymbodźcem w scalaniu środowiska awangardy byłą wystawaNowaSztukaw Wilnie w 1923 r., w której wzięli udział artyści wszystkichważnych środowisk Polskich.
  • W 1924 r. otworzono w Warszawie, w salonie samochodowym pierwsząwystawę nowej grupy o nazwie BlokKubistów, Superartystów i Konstruktywistów.
  • Jejczłonkowie zaczęli wydawać czasopismo Blok.
  • Członkamibyli:
    • WładysławStrzemiński,
    • KatarzynaKobra,
    • KarolKryński,
    • WitoldKajruksztis,
    • HenrykStażewski,
    • TeresaŻarnowerówna,
    • MieczysławSzczuka,
    • HenrykBerlewa,
    • MieczysławSzulc,
    • MariaNicz-Borowianka,
    • JanGolus,
    • AleksanderRafałowski.
  • Artyściwypowiadali się w wielu dziedzinach sztuki, w malarstwie i wrzeźbie, w architekturze, w projektowaniu wnętrz, w graficeilustracyjnej i typografii, w plakacie, interesowali się filmem iteatrem.
  • Utrzymywanożywe kontakty z zagranicą, ze środowiskiem paryskim, z grupą DeStijl, z Bauhausem, a przede wszystkim z radzieckimikonstruktywistami.
  • Podobniejak artyści rosyjscy, chcieli oni zrewolucjonizować formęartystyczną, negując indywidualizm w sztuce, propagując pojęciedzieła sztuki jako wyniku zbiorowego aktu twórczego, popularyzującabstrakcję zwłaszcza geometryczną.
  • Wkrótkim czasie w grupie nastąpił rozłam spowodowanyrozbieżnością stanowisk artystów, bowiem kobro, Strzemiński,Stażewski propagowali sztukę wypracowującą zagadnienia i formydające się zastosować w sztuce użytkowej.
  • ZaśSzczuka i Żarnowerówna byli zwolennikami czystego utylitaryzmu izajmowali się projektowaniem plakatów, wnętrz, typografią iformami przemysłowymi.
  • Wszyscyartyści podkreślali społeczną rolę sztuki.
  • W1926 r. ukazał się ostatni numer Blokupoświęcony w całości zagadnieniom architektury.
  • Naskutek zmiany programu Blok przestał istnieć i powstała nowagrupa –Praesensz czasopismem Praesens.Kwartalnik Modernistów, propagująca głownie sztukę użytkową zarchitekturą na czele – architekturę skrajnie funkcjonalną,której stypizowane elementy miały być wykonywane metodąprefabrykacji.
  • Wskład Praesensu weszła większość artystów Bloku.
  • Tenzdecydowanie utylitarny program odbiegał od teoretycznych założeńStrzemińskiego, Kobro i Stażewskiego, który po wystąpieniu zPraesensu w 1929 r. stworzyli łódzką grupę ArtyściRewolucyjni – a.r.
  • Grupaa.r. zajmowała się propagowaniem nowoczesnej sztuki, poezji,opierając się na zasadzie maksymalnej syntezy formy.
  • Prawiewszystkie prace konstruktywistów zaginęły w czasie okupacjihitlerowskiej, zachowały się nieliczne oraz dokumentacjafotograficzna.
  • Założeniagrupy a.r. wyjaśniały znakomite typograficzne, „komunikaty a.r.”oraz czasopismo „Forma”.
  • Zinicjatywy grupy a.r. powstała w Łodzi w 1931r. pierwsza w Polsce,a druga w świecie Galeria Sztuki Nowoczesnej.
  • Artyścizwrócili się z prośbą do artystów polskich i zagranicznych odarowanie swoich prac.
GRUPA KRAKOWSKA
  • Poraz pierwszy wystąpili artyści pod tą nazwą na wystawiezorganizowanej przez Leonarda Chwistka we Lwowie w 1933 r. jednakwiększość z nich działała na terenie Krakowa.
  • Tworzyliją m.in.:
    • SaszaBronder,
    • BertaGrynberg,
    • MariaJarema,
    • LeopoldLewicki,
    • StanisławOsostawicz,
    • SzymonPiasecki,
    • BolesławStawiński,
    • JonaszStern,
    • AleksanderWirnnicki,
    • HenrykWiciński.
  • Interesowalisię aktualnymi kierunkami w sztuce, przede wszystkim kubizmem,ekspresjonizmem, różnorodnymi rodzajami abstrakcjonizmu.
  • Angażowalisię także w problemy społeczne i polityczne.
  • J.M.Jarema, J. Stern, H. Wiciński byli współtwórcami,współpracownikami, aktorami i scenografami awangardowego teatrukrakowskiego Cricot.
  • Grupauległa rozproszeniu ok. 1937 r., w wielu artystów zginęło lubzmarło w czasie wojny.
  • W1957 M. Jarema i J. Stern reaktywowali ją już w nowym składzie,zaś teatr pod nazwą Cricot2wskrzesił T. Kantor.
ARTYŚCI POZA KIERUNKAMI
Tadeusz Makowski /1882-1932/
  • Osiedliłsię w Paryżu w 1909r.
  • Utrzymywałstały kontakt ze środowiskami artystów polskich i obcych.
  • Byłsamoukiem, człowiekiem cichym i skromnym a zmarł w momencie gdyzaczęto dostrzegać i cenić wielkość jego talentu.
  • WParyżu największe wrażenie zrobił na nim kubizm.
  • Kubizmwskazał mu dalszą drogę: kształty stały się surowe,monumentalne, jakby wyciosane, gama barwna ascetyczna, zawężona dosamych brązów i ugrów.
  • Zczasem wpływy kubizmu osłabły, gama uległa poszerzeniu ioczyszczeniu, faktura pozostała żywa, stałą się jednak bogatszabardziej zróżnicowana.
  • Wewszystkich pracach Makowskiego wyraźny jest ślad pędzla lub farbanakładana jest zamarzycie, nożem malarskim.
  • Najbardziejulubionym tematem artysty są dzieci, a cały świat ukazany jest wspojrzeniu szczerym i świeżym, w poczuciu tajemnicy i piękna,niekiedy z wyraźną dozą humoru.
  • Słynneprace:
    • Autoportretz paletą i ptaszkiem,
    • Rybakz fajką,
    • Dziadi Baba,
    • Maskaradaw mroku,
    • Dziecięcakapela,
    • Obfitość,
    • Kaskada
    • Rybak,
    • Skąpiec,
    • Powrótze szkoły.
Karol Hiller /1891-1939/
  • Urodzonyw Łodzi, ewakuowany w czasie wojny do Moskwy,
  • W1921 r. powrócił do Łodzi.
  • Zajmowałsię malarstwem rysunkiem, litografią, linorytem, plakatem,ilustracją książkową, architekturą wnętrz, wynalezioną przezsiebie techniką heliograficzną, pracą pedagogiczną i oświatowąw środowisku robotników.
  • Zostałrozstrzelany przez hitlerowców na początku wojny.
  • Byłtwórcą tzw. heliografii, technika ta polegała na malowaniu napłycie szklanej lub celuloidowej, przeważnie gwaszem i odbijaniupowstałego malowidła techniką fotograficzną.
  • Faktura,miękkość plamy, przetarcia uzyskiwał artysta nakładając farbępędzlem, odbijając ją za pomocą tkaniny o wyraźnym splocie,zdrapując rozcierając palcami.
  • Niektóreprace Hillera to kompozycje abstrakcyjne (Kompozycjaze spiralą, Kompozycja 213A).
  • Najbliższekubizmowi syntetycznemu rozumianemu nienaśladowczo, a bardzotwórczo i indywidualnie to Słonecznik,Płomień, Deszcz.
  • Wszystkieprace artysty odznaczają się wielką kulturą malarską izłożonością malarskiego warsztatu.
  • Charakterystycznajest zmienna, bogata faktura, nigdy jednak niewychodząca pozaefekty czystego malarstwa.
  • Słynnedzieła, obrazy:
    • Kompozycjaze spiralą(1928),
    • KompozycjaO(1928),
    • Zagłębie(1933),
    • Embrioni Promień(1933),
    • Walec(1938),
    • Robotnicy(1938),
    • Nakrześle(1938).
ARCHITEKTURA
  • Wpolskiej architekturze do drugiej wojny światowej można wyróżnićdwa nurty:
    • pierwszyzwiązany był z tradycjami rodzimej architektury:
      • jedniarchitekci opierali się na formach typowych dla polskiegorenesansu, neoklasycyzmu (dworki) np. stosowano renesansowąattykę, arkady, kolumny, polskie dachy,
      • przykładamitakich budowli są:
        • wiaduktmostu Poniatowskiego,
        • budynkidworcowe w Gdyni, Żyrardowie, Koninie, Kielcach;
      • opieralisię też na architekturze Witkiewicza zainspirowanej ludowymbudownictwie Podhala,
      • inniarchitekci łączyli z tradycjami budowami elementy nowoczesne;
    • druginurt, oficjalny popierany przez władzę i odznaczający sięmonumentalizmem i reprezentacyjnością,
    • byłato architektura oparta na neoklasycyzmie w ogólnym charakterze idziałaniu bryły,
    • architekcioperowali wielkimi masami w przestrzeni, stosowali założeniaosiowe, symetryczne, podkreślali gzymsy, stosowali rustykę apionowe podziały elewacji przechodziły przez wysokośćwszystkich kondygnacji,
    • najwięcejrealizacji tego rodzaju powstało w Warszawie:
      • BankGospodarstwa Krajowego i Ministerstwa Komunikacji,
      • MuzeumNarodowe,
      • NajwyższaIzba Kontroli.
    • wKrakowie:
      • budynekPKO,
      • gmachbiblioteki Jagiellońskiej.
    • Awangardęreprezentowali architekci związani z ruchem konstruktywistycznym:
      • MieczysławSzczuka,
      • SzymonSyrkus,
      • JózefSanajca,
      • BohdanLachert,
      • Barbarai Stanisław Brukalscy.
    • Projektowalibudynki użyteczności publicznej, prywatne wille, osiedla dlaspółdzielni mieszkaniowych.
    • Celembył funkcjonalizm, piękno formy zawierało się w prostociekubicznej bryły i naturalnych właściwościach użytegomateriału.
RZEŹBA
August Zamoyski /1893-1970/
  • Należydo najwybitniejszych przedstawicieli naszej rzeźby w wiekudwudziestym.
  • Najczęściejprzebywał we Francji, spędził wiele lat w Brazylii.
  • Pierwszejego prace są realistyczne, ekspresjonistyczne, kubizujące.
  • NastępnieZamoyski związał się z formistami.
  • Jednaknajbardziej indywidualny, dojrzały styl artysty to swoisty realizm,oparty na pokornym studiowaniu natury, działający świeżo, mocno,nie na skutek szokujących deformacji, a dzięki uchwyceniu pięknaw jego prostocie sile i zmienności.
  • Materiałrzeźbiarski, w którym powstała większość jego prac to różnegorodzaju twarde kamienie choć rzeźbił również w drewnie.
  • Jegonajsłynniejsze dzieła:
    • Łza,
    • PortretRity Sacchetto,
    • cyklIchdwoje,
    • portrety:
      • AdolfaLoosa,
      • RogeraRaczyńskiego,
      • MariiWalterskirchen,
      • LeopoldaZborowskiego,
    • Femmeaccroupie,
    • NataszaII,
    • Ewa,
    • Wierka,
    • Hera,
    • DinaWierny,
    • Caboclo,
    • posągkardynała Sapiehy.
Xawery Dunikowski /1875-1964/
  • Wlatach 1904-09 był profesorem warszawskiej szkoły Sztuk Pięknych.
  • Wczasie okupacji był więźniem Oświęcimia.
  • Powojnie uczył na wyższych uczelniach artystycznych Krakowa,Warszawy i Wrocławia.
  • Dunikowskizajmował się również malarstwem, po wojnie powstały cykle:
    • Oświęcim,
    • Kaktusy,
    • Babynieborowskie.
  • Jegoprace rzeźbiarskie:
    • Matka(1899),
    • Tchnienie(1902),
    • Fatum(1904),
    • cyklKobietbrzemiennych(1906),
    • Francuzka,
    • Amerykanka,
    • GłowaPolki,
    • Autoportret(1917),
    • grobowiecBolesławaŚmiałego(1917),
    • reliefyCzerechEwangelistów(1927-29),
    • cyklGłowyWarszawskie(pierwszy 1925-29), (drugi 1953-61),
  • Rzeźbypomnikowe:
    • posągDietlai Kraków (1936),
    • pomnikCzynuPowstańczego na Górze św. Anny(1946-55),
    • pomnikWyzwoleniaZiemi Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie(1949-53).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz