SZTUKA POLSKA
DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO
- Głównymiośrodkami kultury były Kraków i Warszawa ze swoimi uczelniamiartystycznymi, ale rozwijały się również nowe centra sztuki:Poznań, Lwów, Wilno, Łódź.
- Oficjalnymecenat nad sztuką objęło Ministerstwo Kultury i Sztuki, anastępnie – od 1921r. – Ministerstwo Wyznań Religijnych iOświecenia Publicznego.
- Działałonadal Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych oraz TowarzystwoArtystów Polskich Sztuka,które w okresie dwudziestolecia między wojennego były twierdzamitradycjonalizmu w stosunku do młodej awangardy.
- Wtakiej sytuacji torowały sobie drogę kierunki nowoczesne związanenajpierw z ekspresjonizmem, kubizmem i futuryzmem, a nieco późniejze środowiskami konstruktywistów i Bauhausu.
- GrupyFormistów, Buntu, Bloku, Praesensu, Artystów Rewolucyjnych (a.r.),Artesu, Grupy Krakowskiej naczelnym ich hasłem była opozycja wobecrealizmu impresjonizmu i tendencji postimpresjonistycznych, agłównym celem – propagowanie nowych kierunków w sztuce.
- UgrupowanieRytmu oraz koloryści (Kapiści, Zwrotnik, Jednoróg, Pryzmat) w ichdziałalności daję się zauważyć wyraźniejszą ciągłośćtradycji.
- Rytmopierał się na tradycji sztuki ludowej i młodopolskiej, akoloryści – poprzez swojego francuskiego „ojca duchowego”Pierre’a Bonnarda – czerpali z impresjonistów ipostimpresjonistów.
- Nastąpiłozbliżenie środowiska polskich twórców z artystycznymi kręgamiParyża w skutek licznych podróży artystycznych.
- Wieleartystów zachowało świadomość spuścizny polskiego romantyzmu icecha ta wyróżniała naszą sztukę wśród nowoczesnych kierunkówi tendencji.
- Polskasztuka dwudziestolecia międzywojennego nie miała jednolitegooblicza i zbyt oryginalnych osiągnięć.
- Charakteryzowałją jednak bardzo twórczy stosunek do kierunków przeszczepionych zinnych krajów europejskich.
- Donajwybitniejszych indywidualności w dwudziestoleciu należeli:
- WładysławSkoczylas,
- WładysławStrzemiński,
- MariaJarema,
- KarolHiller,
- ZygmuntWaliszewski,
- TadeuszMakowski,
- AugustZamoyski,
- XaweryDunikowski.
- Drugawojna światowa przerwała na kilka lat ciągłość rozwojupolskiej sztuki.
FORMIŚCI
- Pierwsząawangardową grupę stworzyli młodzi artyści, którzy w 1917 r.zorganizowali ekspozycję swoich prac pod nazwą WystawaEkspresjonistów Polskich.
- W1911 r. otwarli wystawę we Lwowie, zaś 1919 w Warszawie, gdziewystąpili pod nazwą formistów.
- Grupaskupiała wielu artystów, m.in.:
- Andrzeji Zbigniew Pronaszko,
- LeonChwistek,
- JanHrynkowski,
- KonradWinkler,
- TytusCzyżewski,
- TymonNiesiołowski,
- WładysławSkoczylas,
- EugeniuszZak,
- StanisławIgnacy Witkiewicz,
- RomualdKamil Witkowski,
- JacekMierzejewski,
- AugustZamoyski.
- Początkowonazywali się Ekspresjoniści Polscy.
- Najczęściejspotykamy dzieła o formie kubizującej, przy czym łatwo zauważyć,że kubizm rozumiany był dość powierzchownie: upraszczanoznaczenie bryłę, geometryzując jej kształty, umieszczając ją wspłyconej głębi, stosowano niekiedy symultanizm przestrzenny np.obraz Czyżewskiego Głowa,A. Pronaszki Ucieczkado Egiptu,projekt pomnika A. Mickiewicza Z. Pronaszki.
- Formalistówłączyło zainteresowanie czystą formą, pozbawiona anegdoty, wtej dziedzinie dokonali w młodej sztuce polskiej zasadniczegoprzełomu.
- Inspirowalisię ekspresjonizmem, kubizmem, futuryzmem, ale i polską sztukąludową, zwłaszcza rzeźbą, malarstwem na szkle i drzeworytem.
- Ostatniawystawa formistów odbyła się w Moskwie w 1921 r.
- Czystyekspresjonizm reprezentowała poznańska grupaBunt.
- ArtyściBuntu skupili się wokół czasopismaZdrójredagowanego przez literata i malarza Jerzego Kulewicza.
- Zgrupą związani byli:
- Stanisławi Małgorzata Kubiccy,
- StefanSzmaj,
- JanJerzy Woroniecki,
- AugustZamoyski.
RYTM
- Ztradycjami sztuki ludowej najsilniej i najżywiej związana byławarszawska grupa Rytm.
- Byłoto ugrupowanie szczególnie liczne, aktywne i reprezentatywnezałożone w 1922 r.
- WRytmie największą sławę zdobyli:
- HenrykKuna,
- TadeuszPruszkowski,
- WładysławSkoczylas,
- EdwardWitting,
- EugeniuszZak,
- MariaBerezowska,
- LeopoldGottlieb,
- FelicjanSzczęsny-Kowalski.
- RafałMalczewski,
- TycjanNiesiołowski,
- ZofiaStryjeńska,
- LudomirŚledziński,
- RomualdKamil Witkowski.
- Rytmmiał program umiarkowany, zrzeszał różne indywidualności,unikał dogmatycznych sformułowań i ostatecznych dekoracji.
- Artyści,którzy czerpali ze sztuki ludowej, uprawiali twórczość ocharakterze dekoratywnym, lub w Prost służącą dekoracji, a więcmalarstwo, rzeźbę i drzeworyt, grafikę ilustracyjną, tkaninę,meblarstwo.
- Większośćprac zachowuje indywidualny styl, a podstawą układówkompozycyjnych był rytm.
- Wsztuce przedstawiającej ulubione były wątki słowiańskie iludowe.
- Zdziałalnością Rytmu związana była Spółdzielnia ład (1926).
- Rytmprzyczynił się do powstania dekoracyjnego stylu okresu,dwudziestolecia, który ujawnił się w pełni w 1925 r. naMiędzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu.
- Ostatniawystawa Rytmu odbyła się w 1932r.
KOLORYZM
- Terminobejmuje te dążenia artystów, które zmierzały ku tworzeniudzieł opartych na tradycji sięgającej najgłębiej wkolorystyczne doświadczenia romantyków, zaś bezpośrednio –impresjonistów, neoimpresjonistów, a nade wszystko P. Bonnarda.
- Koloryścitworzyli kolejno lub równolegle grupy większość z nich wywodziłsię z Karkowskiej Akademii Sztuk Pięknych i było uczniami Weisa iPankiewicza.
- Jeszczejako studenci zawiązali w 1923 r. tzw. KomitetParyski – KPw celu zdobycia funduszów na dalsze studia w Paryżu.
- Bylito:
- JanCybis,
- ZygmuntWaliszewski,
- PiotrPotworowski,
- JózefCzapski,
- ArturNacht-Sambarski,
- HannaRudzka-Cybisowa,
- JanSzczepański.
- Zczasem zaczęto ich nazywać kapistami.
- Koloryzmstał się dominującą tendencją w sztuce polskiej od 1931 r.
- Tematamiprac z reguły przedstawiających były portrety, martwe natury,wnętrza, pejzaże.
- Malowanoczystymi barwami, unikając czerni, mieszania barw dopełniających,przedstawiano relacje walorowe na kolorystyczne, rozbijano plamębarwną nie zawsze jednak według reguł dywizjonizmu.
- Nastrójprac jest z reguły lekki, radosny, pogodny.
- Koloryzmbardziej niż ugrupowaniem jest nurtem, prądem i to nurtem bardzosilnym.
- Pracekolorystów odznaczały się jednolitymi, bardzo wysokim poziomem ipewnym podobieństwem wynikającym z wybory tematu.
- Stylmalarski każdego z nich uległ silnemu zindywidualizowaniu podrugiej wojnie, mimo, że nie zrezygnowali z generalnych założeńdotyczących roli barwy w obrazie.
GRUPA ARTES
- Grupazostała założona we Lwowie w 1929r.
- Jejzałożyciele to:
- HenrykStreng (Marek Włodarski),
- OttoHahn,
- MargitSielski.
- Wskład grupy weszli:
- JerzyJanisch,
- MieczysławWysocki,
- AleksanderKrzywobłocki,
- LudwikLielle,
- RomanSielski,
- TadeuszWojciechowski,
- LudwigTyrowicz.
- Chcieliscalać różne rodzaje sztuk plastycznych, malarstwa, grafiki,rzeźby, architektury.
- Niebyło wśród nich rzeźbiarza, przeważali malarze.
- Dziełaartystów wykazują połączenie wpływów Lègera, ani surrealizmnie występuje w ich twórczości w czystej postaci.
- Prawiewszyscy artyści grupy posługiwali się swobodnymi skojarzeniami,poetycką metaforą, zaskakującymi formami i przedmiotów, dużąrole w ich twórczości odgrywała podświadomość, uczucia iwzruszenia.
- SchyłekArtesu przypada na rok 1937.
KONSTRUKTYWIZM
- Prekursorskąrolę w tworzeniu przyszłego środowiska konstruktywistów odegrałpoeta i krytyk Tadeusz Peiper, który w 1921 roku powrócił doPolski po wieloletnim pobycie we Francji i Hiszpanii i założył wKrakowie awangardowe czasopismo, Zwrotnica(1922).
- Skupiłaona poetów opowiadających się za futuryzmem.
- Współpracowaliz nimi:
- JulianPrzyboś,
- JanBrzękowski,
- JaluKurek.
- Kolejnymbodźcem w scalaniu środowiska awangardy byłą wystawaNowaSztukaw Wilnie w 1923 r., w której wzięli udział artyści wszystkichważnych środowisk Polskich.
- W 1924 r. otworzono w Warszawie, w salonie samochodowym pierwsząwystawę nowej grupy o nazwie BlokKubistów, Superartystów i Konstruktywistów.
- Jejczłonkowie zaczęli wydawać czasopismo Blok.
- Członkamibyli:
- WładysławStrzemiński,
- KatarzynaKobra,
- KarolKryński,
- WitoldKajruksztis,
- HenrykStażewski,
- TeresaŻarnowerówna,
- MieczysławSzczuka,
- HenrykBerlewa,
- MieczysławSzulc,
- MariaNicz-Borowianka,
- JanGolus,
- AleksanderRafałowski.
- Artyściwypowiadali się w wielu dziedzinach sztuki, w malarstwie i wrzeźbie, w architekturze, w projektowaniu wnętrz, w graficeilustracyjnej i typografii, w plakacie, interesowali się filmem iteatrem.
- Utrzymywanożywe kontakty z zagranicą, ze środowiskiem paryskim, z grupą DeStijl, z Bauhausem, a przede wszystkim z radzieckimikonstruktywistami.
- Podobniejak artyści rosyjscy, chcieli oni zrewolucjonizować formęartystyczną, negując indywidualizm w sztuce, propagując pojęciedzieła sztuki jako wyniku zbiorowego aktu twórczego, popularyzującabstrakcję zwłaszcza geometryczną.
- Wkrótkim czasie w grupie nastąpił rozłam spowodowanyrozbieżnością stanowisk artystów, bowiem kobro, Strzemiński,Stażewski propagowali sztukę wypracowującą zagadnienia i formydające się zastosować w sztuce użytkowej.
- ZaśSzczuka i Żarnowerówna byli zwolennikami czystego utylitaryzmu izajmowali się projektowaniem plakatów, wnętrz, typografią iformami przemysłowymi.
- Wszyscyartyści podkreślali społeczną rolę sztuki.
- W1926 r. ukazał się ostatni numer Blokupoświęcony w całości zagadnieniom architektury.
- Naskutek zmiany programu Blok przestał istnieć i powstała nowagrupa –Praesensz czasopismem Praesens.Kwartalnik Modernistów, propagująca głownie sztukę użytkową zarchitekturą na czele – architekturę skrajnie funkcjonalną,której stypizowane elementy miały być wykonywane metodąprefabrykacji.
- Wskład Praesensu weszła większość artystów Bloku.
- Tenzdecydowanie utylitarny program odbiegał od teoretycznych założeńStrzemińskiego, Kobro i Stażewskiego, który po wystąpieniu zPraesensu w 1929 r. stworzyli łódzką grupę ArtyściRewolucyjni – a.r.
- Grupaa.r. zajmowała się propagowaniem nowoczesnej sztuki, poezji,opierając się na zasadzie maksymalnej syntezy formy.
- Prawiewszystkie prace konstruktywistów zaginęły w czasie okupacjihitlerowskiej, zachowały się nieliczne oraz dokumentacjafotograficzna.
- Założeniagrupy a.r. wyjaśniały znakomite typograficzne, „komunikaty a.r.”oraz czasopismo „Forma”.
- Zinicjatywy grupy a.r. powstała w Łodzi w 1931r. pierwsza w Polsce,a druga w świecie Galeria Sztuki Nowoczesnej.
- Artyścizwrócili się z prośbą do artystów polskich i zagranicznych odarowanie swoich prac.
GRUPA KRAKOWSKA
- Poraz pierwszy wystąpili artyści pod tą nazwą na wystawiezorganizowanej przez Leonarda Chwistka we Lwowie w 1933 r. jednakwiększość z nich działała na terenie Krakowa.
- Tworzyliją m.in.:
- SaszaBronder,
- BertaGrynberg,
- MariaJarema,
- LeopoldLewicki,
- StanisławOsostawicz,
- SzymonPiasecki,
- BolesławStawiński,
- JonaszStern,
- AleksanderWirnnicki,
- HenrykWiciński.
- Interesowalisię aktualnymi kierunkami w sztuce, przede wszystkim kubizmem,ekspresjonizmem, różnorodnymi rodzajami abstrakcjonizmu.
- Angażowalisię także w problemy społeczne i polityczne.
- J.M.Jarema, J. Stern, H. Wiciński byli współtwórcami,współpracownikami, aktorami i scenografami awangardowego teatrukrakowskiego Cricot.
- Grupauległa rozproszeniu ok. 1937 r., w wielu artystów zginęło lubzmarło w czasie wojny.
- W1957 M. Jarema i J. Stern reaktywowali ją już w nowym składzie,zaś teatr pod nazwą Cricot2wskrzesił T. Kantor.
ARTYŚCI POZA KIERUNKAMI
Tadeusz Makowski /1882-1932/
- Osiedliłsię w Paryżu w 1909r.
- Utrzymywałstały kontakt ze środowiskami artystów polskich i obcych.
- Byłsamoukiem, człowiekiem cichym i skromnym a zmarł w momencie gdyzaczęto dostrzegać i cenić wielkość jego talentu.
- WParyżu największe wrażenie zrobił na nim kubizm.
- Kubizmwskazał mu dalszą drogę: kształty stały się surowe,monumentalne, jakby wyciosane, gama barwna ascetyczna, zawężona dosamych brązów i ugrów.
- Zczasem wpływy kubizmu osłabły, gama uległa poszerzeniu ioczyszczeniu, faktura pozostała żywa, stałą się jednak bogatszabardziej zróżnicowana.
- Wewszystkich pracach Makowskiego wyraźny jest ślad pędzla lub farbanakładana jest zamarzycie, nożem malarskim.
- Najbardziejulubionym tematem artysty są dzieci, a cały świat ukazany jest wspojrzeniu szczerym i świeżym, w poczuciu tajemnicy i piękna,niekiedy z wyraźną dozą humoru.
- Słynneprace:
- Autoportretz paletą i ptaszkiem,
- Rybakz fajką,
- Dziadi Baba,
- Maskaradaw mroku,
- Dziecięcakapela,
- Obfitość,
- Kaskada
- Rybak,
- Skąpiec,
- Powrótze szkoły.
Karol Hiller /1891-1939/
- Urodzonyw Łodzi, ewakuowany w czasie wojny do Moskwy,
- W1921 r. powrócił do Łodzi.
- Zajmowałsię malarstwem rysunkiem, litografią, linorytem, plakatem,ilustracją książkową, architekturą wnętrz, wynalezioną przezsiebie techniką heliograficzną, pracą pedagogiczną i oświatowąw środowisku robotników.
- Zostałrozstrzelany przez hitlerowców na początku wojny.
- Byłtwórcą tzw. heliografii, technika ta polegała na malowaniu napłycie szklanej lub celuloidowej, przeważnie gwaszem i odbijaniupowstałego malowidła techniką fotograficzną.
- Faktura,miękkość plamy, przetarcia uzyskiwał artysta nakładając farbępędzlem, odbijając ją za pomocą tkaniny o wyraźnym splocie,zdrapując rozcierając palcami.
- Niektóreprace Hillera to kompozycje abstrakcyjne (Kompozycjaze spiralą, Kompozycja 213A).
- Najbliższekubizmowi syntetycznemu rozumianemu nienaśladowczo, a bardzotwórczo i indywidualnie to Słonecznik,Płomień, Deszcz.
- Wszystkieprace artysty odznaczają się wielką kulturą malarską izłożonością malarskiego warsztatu.
- Charakterystycznajest zmienna, bogata faktura, nigdy jednak niewychodząca pozaefekty czystego malarstwa.
- Słynnedzieła, obrazy:
- Kompozycjaze spiralą(1928),
- KompozycjaO(1928),
- Zagłębie(1933),
- Embrioni Promień(1933),
- Walec(1938),
- Robotnicy(1938),
- Nakrześle(1938).
ARCHITEKTURA
- Wpolskiej architekturze do drugiej wojny światowej można wyróżnićdwa nurty:
- pierwszyzwiązany był z tradycjami rodzimej architektury:
- jedniarchitekci opierali się na formach typowych dla polskiegorenesansu, neoklasycyzmu (dworki) np. stosowano renesansowąattykę, arkady, kolumny, polskie dachy,
- przykładamitakich budowli są:
- wiaduktmostu Poniatowskiego,
- budynkidworcowe w Gdyni, Żyrardowie, Koninie, Kielcach;
- opieralisię też na architekturze Witkiewicza zainspirowanej ludowymbudownictwie Podhala,
- inniarchitekci łączyli z tradycjami budowami elementy nowoczesne;
- druginurt, oficjalny popierany przez władzę i odznaczający sięmonumentalizmem i reprezentacyjnością,
- byłato architektura oparta na neoklasycyzmie w ogólnym charakterze idziałaniu bryły,
- architekcioperowali wielkimi masami w przestrzeni, stosowali założeniaosiowe, symetryczne, podkreślali gzymsy, stosowali rustykę apionowe podziały elewacji przechodziły przez wysokośćwszystkich kondygnacji,
- najwięcejrealizacji tego rodzaju powstało w Warszawie:
- BankGospodarstwa Krajowego i Ministerstwa Komunikacji,
- MuzeumNarodowe,
- NajwyższaIzba Kontroli.
- wKrakowie:
- budynekPKO,
- gmachbiblioteki Jagiellońskiej.
- Awangardęreprezentowali architekci związani z ruchem konstruktywistycznym:
- MieczysławSzczuka,
- SzymonSyrkus,
- JózefSanajca,
- BohdanLachert,
- Barbarai Stanisław Brukalscy.
- Projektowalibudynki użyteczności publicznej, prywatne wille, osiedla dlaspółdzielni mieszkaniowych.
- Celembył funkcjonalizm, piękno formy zawierało się w prostociekubicznej bryły i naturalnych właściwościach użytegomateriału.
RZEŹBA
August Zamoyski /1893-1970/
- Należydo najwybitniejszych przedstawicieli naszej rzeźby w wiekudwudziestym.
- Najczęściejprzebywał we Francji, spędził wiele lat w Brazylii.
- Pierwszejego prace są realistyczne, ekspresjonistyczne, kubizujące.
- NastępnieZamoyski związał się z formistami.
- Jednaknajbardziej indywidualny, dojrzały styl artysty to swoisty realizm,oparty na pokornym studiowaniu natury, działający świeżo, mocno,nie na skutek szokujących deformacji, a dzięki uchwyceniu pięknaw jego prostocie sile i zmienności.
- Materiałrzeźbiarski, w którym powstała większość jego prac to różnegorodzaju twarde kamienie choć rzeźbił również w drewnie.
- Jegonajsłynniejsze dzieła:
- Łza,
- PortretRity Sacchetto,
- cyklIchdwoje,
- portrety:
- AdolfaLoosa,
- RogeraRaczyńskiego,
- MariiWalterskirchen,
- LeopoldaZborowskiego,
- Femmeaccroupie,
- NataszaII,
- Ewa,
- Wierka,
- Hera,
- DinaWierny,
- Caboclo,
- posągkardynała Sapiehy.
Xawery Dunikowski /1875-1964/
- Wlatach 1904-09 był profesorem warszawskiej szkoły Sztuk Pięknych.
- Wczasie okupacji był więźniem Oświęcimia.
- Powojnie uczył na wyższych uczelniach artystycznych Krakowa,Warszawy i Wrocławia.
- Dunikowskizajmował się również malarstwem, po wojnie powstały cykle:
- Oświęcim,
- Kaktusy,
- Babynieborowskie.
- Jegoprace rzeźbiarskie:
- Matka(1899),
- Tchnienie(1902),
- Fatum(1904),
- cyklKobietbrzemiennych(1906),
- Francuzka,
- Amerykanka,
- GłowaPolki,
- Autoportret(1917),
- grobowiecBolesławaŚmiałego(1917),
- reliefyCzerechEwangelistów(1927-29),
- cyklGłowyWarszawskie(pierwszy 1925-29), (drugi 1953-61),
- Rzeźbypomnikowe:
- posągDietlai Kraków (1936),
- pomnikCzynuPowstańczego na Górze św. Anny(1946-55),
- pomnikWyzwoleniaZiemi Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie(1949-53).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz