Sztuka Starożytnego Rzymu
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
Czynniki Historyczne
Czynniki Historyczne
- Początek państwu rzymskiemu dało plemię Latymów.
- Pełny rozwój kultury Rzymian zaczął się ok. II w. p.n.e.
- Dzieje państwa rzymskiego dzieli się na:
- epokę królewską do V w. p.n.e.,
- okres republiki do 31 r. p.n.e.,
- okres cesarstwa do V w. n.e..
- Szczyt potęgi politycznej osiągnął Rzym w okresie cesarstwa.
- Sztuka przeżyła największy rozkwit za Oktawiana Augusta w I poł I w., za cesarza Domicjana oraz w II w za panowania Trajana, Hardiana i Antoninów.
- Cesarze we wszystkich krajach podbitych wznosili monumentalne budowle – pomniki swej władzy.
Religia
- Zeus – Jowisz
- Hera – Junona
- Ares – Mars
- Afrodyta – Wenus
- Eros – Amor
- Religia nie miała w Rzymie tak wielkiego znaczenia dla rozwoju sztuki jak jego dzieje polityczne i formy ustrojowe.
- Niemniej wznoszono liczne świątynie i posągi bogów.
- Kładziono silny nacisk na wartości moralne, czystość obyczajów, wzorowe życie rodzinne.
Pozycja Społeczna Artysty Rzymskiego
- Głównym mecenasem sztuki był cesarz a w raz z nim patrycjusze – klasa rządząca.
- Sztuka umacniała i gloryfikowała władzę (pałace, pomniki) służyła religii (świątynie) a także zaspakajała potrzeby ogółu obywateli.
- Zapotrzebowanie na sztukę było wyjątkowo duże jednak artyści nie wznieśli się w Rzymie na wyższy szczebel niż w Grecji.
- Pozostali rzemieślnikami i wykonawcami zamówień.
- Szczególną pozycję mieli architekci imiona ich znamy do dziś:
- Pomponiusz,
- Marek Witruwiusz Polio,
- Rabiriusz,
- Apollodor z Damaszku.
ARCHITEKTURA STAROŻYTNEGO RZYMU
Typy Budowli Rzymskich
Domy prywatne
Typy Budowli Rzymskich
Domy prywatne
- Wille patrycjuszy, są pięknymi przykładami połączenia architektury, wody i zieleni.
- Pomieszczenia mieszkalne z grupowane są wokół dwóch ośrodków i atrium – rodzaj basenu z sadzawką pośrodku otworem w dachu nad nią wokół perystylu– wewnętrznego ośrodka otoczonego kolumnowym portykiem.
- Do basenu atrium spływa woda deszczowa.
- Posadzki ozdabiano różnobarwną mozaiką.
- W perystylu ustawiano rzeźby – najczęściej kopie mistrzów greckich.
- Ściany pokrywano malowidłami o różnorodnej tematyce.
Świątynie
- Różnorodność planów i koncepcji bryły:
- Okrągła świątynia Westy,
- Prostokątny świątyni Fortuny Wirilis,
- Panteon poświęcony wielu bogom zaprojektowany przez Apollodora z Damaszku.
- Architektura świątyń inspirowała się, aż do naśladownictwa, porządkami greckimi.
- Duże dachy ciążące nad całością, wysokie podesty świadczą o korzystaniu ze zdobyczy etruskich.
- Dużą wagę przywiązywano do zdobienia świątyń, szczególnie popularny był porządek koryncki.
- Powstawały też nowe porządki: kompozytowy – głowica o motywach korynckich i jońskich, toskański – odmiana porządku doryckiego z kolumnadą o gładkim trzonie, której dodawano bazę.
- Stosowano też półkolumny.
- Dekoracyjną nowością Rzymian były pilastry – płaskie półfilary zrośnięte trzonem z ścianą, wzmacniały one mur ale przede wszystkim urozmaicały jego powierzchnie lekkimi pionowymi rytmami.
- Inną dekoracyjną formą były wsporniki konsole.
- Kopulaste sklepienie Panteonu ozdabiano od wewnątrz kasetonami (szafa skrzyniec) – są to płytkie wgłębienie o drewnianym stropie lub skupieniu o kształcie kwadratu lub innych wielokątów foremnych wypełnionych rozetą dużym kwadratem o uproszczonej formie.
Bazyliki
- Służyły do rozpraw sądowych i zawierania umów handlowych.
- Były gmachami wielkich rozmiarów.
- Zbudowane na planie prostokąta podzielonego wzdłuż na trzy części lub na 5 części kolumnadą.
- W głębi najszerszej części środkowej znajdowało się podwyższenie dla przenika – trybunał.
Amfiteatry
- Przeznaczone były do oglądania walk gladiatorów i dzikich zwierząt.
- Miały formę kilku piętrowych kolistych budynków.
- Pod areną mieściły się pomieszczenia dla dzikich zwierząt i urządzenia kanalizacyjne.
- Amfiteatry Flawiuszów – Koloseum mieścił 45 tyś widzów.
- Był budowlą złożoną z trzech pięter, każde z kolumnadą w innym porządku.
Teatry
- Wznoszono je na płaskim terenie.
- Półkolista orchestra otoczona była z trzech stron siedziskami dla widzów i zamknięta od tyłu stałą dekoracją.
- Mniejszych rozmiarów odeony służyły do popisów muzycznych.
- Teatry były przykryte dachami.
Cyrki
- Służyły do wyścigów dwukołowych wozów – rydwanów.
- Na obu krzywiznach toru wyścigowego ustawiano spiczasto zakończone słupy – mety (koniec i początek).
- Największe cyrki to:
- Circus Maximus,
- Cyrk Maxencjusza.
Łaźnie
- Termy – były również miejscem spotkań towarzyskich.
- Wielkie budynki wyposażone w biblioteki, boiska sportowe, baseny, ogrody, stanowiły ośrodki odpoczynku.
- Ten rodzaj starożytnych „klubów” był urządzony z wielkim przepychem.
- Zdobiły je różnobarwne marmury, malowidła ścienne, barwne mozaiki.
Pomniki
- Najpopularniejszym typem pomnika cesarskiego były łuki triumfalne – rodzaj wolno stojących bram, których przejścia (jedna, dwa, trzy) zwieńczone były półkolistymi łukami.
- W centralnej części budowli widniał wykuty w kamieniu napis opowiadający o bohaterskich czynach i zwycięstwach cesarza.
- Tej samej tematyce poświęcano reliefy wewnątrz przejścia.
- Na szczycie tłuku stawiano statuę cesarza z brązu – żaden nie przetrwał.
- Zachowało się do dziś trzysta łuków triumfalnych do najbardziej znanych należą łuki Trajana i Tytusa.
- Kolumny – inny typ pomnika.
- Ustawione na placach zwieńczone figurą cesarza.
- Trzon pokrywała spiralną wstęgą płaskorzeźba upamiętniająca jego czyny.
- Zachowały się tylko dwa tego typu pomniki:
- Kolumna Trajana,
- Kolumna Marka Aureliusza.
- Rzymianie byli twórcami pomnika konnego.
Grobowce
- Monumentalne mauzolea kolistym kształcie reprezentuje mauzoleum Cecylii Metelli.
- Zwykli obywatele byli chowani wzdłuż dróg po za miastem w kamiennych grobowcach ozdobionych rzeźbą.
- Budowano tez podziemne grobowce kute w tufie wulkanicznym katakumby.
- Jest to skomplikowany labirynt korytarzy z niszami w ścianach na sarkofag lub urnę z prochami.
Organizacja Bryły
- Swobodnie operuje się elementami architektonicznymi np. często kolumny „przyrośnięte” są do murów jako elementy dekoracyjne pozbawione swej zasadniczej funkcji.
- Nowości są łuki wprowadzające krzywiznę do zdyscyplinowanego rytmu pionów i poziomów.
- Formy półkolistych łuków stanowiące obramowanie otworów okiennych, przejść widoczne w formie sklepień, kojarzą się z pełnym napięciem.
- Przestrzeń wnętrza (bazyliki, termy, Panteonu jest przestronna, jasna, pełna ,,oddechu”, czytelna, nie dzielą ją kolumny.
- Nowatorskie łączenie budowli z zielenią i wodą, choć natura w tym przypadku została podporządkowana ramom architektury.
Konstrukcja i Materiały Budowlane
- Budowano początku jak w Etui z drewna i stosując okładzinę terakotową.
- Potem zaczęto budować z tufu wulkanicznego.
- W III w.p.n.e. stosowano cegłę wypaloną i twardy trawertyn (rodzaj wapna), a od I w. cegłę wypaloną.
- Po odkryciu złóż stosowano marmur, jednak prawie wyłącznie w postaci okładziny ceglanego lub cementowanego trzonu marmuru.
- Wynalazkiem Rzymian była zaprawa murarska z wapna i piasku (lub popiołu wulkanicznego) i wody.
- Zaprawą murarską spajano kamienie lub cegły budynku.
- Okładano taki mur czerwoną cegłą lub okładzinami z kamienia, marmuru.
- Przewrotem w dziejach konstrukcji stało się zastosowanie półkolistego łuku ułożonego z kamiennych klinów.
- Forma łuku ma dużą siłę rozporu na boki i wymaga przyparcia z obu stron masywnymi ścianami lub sąsiedztwa następnego łuku.
- Wprowadzenie łuku znalazło zastosowanie w konstrukcji mostów akweduktów (wodociągów), przy wznoszeniu łuków triumfalnych.
- Na bazie łuku półkolistego powstało sklepienie kolebkowe i kopuła.
- Sklepienia całym ciężarem ciążą na podtrzymujące mury i nie wymaga dodatkowych podpór.
- Dużym studium rozwoju sklepienia kolebkowego jest sklepienie krzyżowe – centralny wycinek dwóch skrzyżowanych kolebek.
- Siły rozporu układają się po przekątnych, których stanowią ślady przycięć.
- Dzięki temu sklepienie krzyżowe można opierana czterech filarach, na które spływają końce łuków krzyżujących się pod kątem prostym.
- Upodobania Rzymian znalazły wyraz w monumentalizmie, reprezentacyjności i bogactwie dzieł.
RZEŹBA
- Artyści podjęli po raz pierwszy w dziejach sztuki, próbę przekazania cech charakteru, usposobienia portretowanego.
- Portret rzymski jest realistyczny wiernie odtwarza rzeczywistość jest również portretem psychologicznym bo sięga w głąb przeżyć i charakteru człowieka.
- Rzeźbiarska bryła głowy jest bardzo żywa, urozmaicona.
- Mocna, silnie podkreślająca konstrukcja czaszki stanowi zwartą formę ożywioną wieloma drobnymi szczegółami bardzo dobrze opanowanymi.
- Cechy te, są pokrewne etruskim portretem sarkofagowym.
- Do najwybitniejszych dzieł portretowych należą portrety:
- Cezara,
- Cycerona,
- Wespazjana,
- bankiera Cecyliusza Jukundusa.
- Najczęściej stosowanym materiałem rzeźbiarskim był biały marmur, który zwłaszcza w kopiach greckich polerowano do połysku.
- Stosowano narzędzia:
- dłuta,
- młot,
- pilniki.
- Drobne pukle włosów, większa plastyczność, wypukłość szczegółów „zaprasza do współpracy” światłocień, w stopniu większym niż dotychczas.
- Wypukłe reliefy miały różnorodną tematykę:
- mitologiczną,
- historyczną,
- rodzajową,
- alegoryczną.
- Historyczny relief na Ołtarzu Pokoju, przedstawia członków rodziny cesarskiej, biorących udział w procesji, zrytmizowane fałdy szatą kojarzą się z płaskorzeźba grecką, choć więcej wagi poświęcono rysom twarzy oraz dokładnemu ich odtworzeniu uroczystości.
- Wstęgowy relief na kolumnie Trajana jest informacyjnym opowiadaniem historycznym.
- Kompozycja pasowa rozwija się w jednym kierunku zgodnie z narracją sensu treściowego.
- W rzeźbie pełnej, figuralnej, przedstawiono mnóstwo bogów i władców.
- Nowym typem rzeźbiarskiego pomnika jest posąg konny Marka Aureliusza.
- Rzeźba nagrobna ozdabiała kaplicę, sarkofagi, mauzolea i kolumbaria (nisze na urny z prochami).
- Motywami dekoracyjnymi nagrobków, były sceny mitologiczne, rodzajowe i ornament roślinny.
- Rzeźbę rzymską cechuje daleko posunięty realizm i siła wyrazu.
- W działach o funkcji informatycznej (reliefy historyczne) posługiwano się narracją spokojnym opowiadaniem o faktach.
MALARSTWO
- Malarstwo ścienne wykonywano na suchym tynku złożonym z dwóch warstw: wapna i piasku oraz wapna i kalcytu wygładzonego i pokrytego kredowo wapiennym gruntem.
- Malarstwo sztalugowe reprezentuje technika enkaustyczna.
- Były to malowidła na kości, marmurze, desce drewnianej wykonywane barwnikami rozrobionymi w pszczelim wosku.
- Farby nakładano rozgrzanymi metalowymi narzędziami.
- Techniką mozaiki ozdabiano posadzki, potem ściany bogatszych mieszkań.
- Istnieje kilka rodzajów tej techniki, polegającej na układaniu wzorów lub scen figuralnych.
- wzór układany z naturalnych barwnych kamyczków o różnorodnych kształtach,
- z kamieni płytek ceramicznych lub szkła ciętych w kostki o kształcie sześcianu,
- różnorodnego materiału: kolorowych marmurów, złota półszlachetnych kamieni, masy perłowej,
- Całą powierzchnię ścian dzielono na pola za pomocą malowanych elementów architektonicznych.
- W rzymskim malarstwie ściennym widoczna jest dążność do ukazania złudzenia trójwymiarowej przestrzeni na płaskiej powierzchni ściany.
- Posługiwano się różnymi sposobami: sugerowano przestrzeń różnymi kolorystycznymi walorowymi oraz perspektywą linearną.
- Malowana przestrzeń dzielona jest na dwa lub trzy plany (jak w dekoracji teatralnej).
- Płasko pomalowane jednobarwne tło „zamykało” przestrzeń ograniczając jednocześnie jej głębie.
- Niektóre złudzenia tyczą doznań barwnych i walorowych, wydaje się, że barwy ciepłe (żółć, czerwień, brąz) nasycone, czyste o intensywnym walorze bardziej zbliżają się do oka widza niż barwy chłodu (błękity, zieleni, fiolety), zszarzone o jasnym odcieniu walorowym, które „oddają się” w głąb pola widzenia.
- Inne złudzenia powodują pozorną deformację kształtów, wielkości pozornie zbieganie się linii równoległych w jakimś punkcie na horyzoncie.
- Artyści wprowadzili do obrazu zjawisko światła padającego z jednej strony na przedmiot.
- Przedmiot w swej części oświetlonej jest jasny w cieniu ciemnym są to więc różnice walorowe.
- W niektórych dziełach stosuje się różnice temperatur koloru – ciepłych w świetle, chłodnych w cieniu.
LITERNICTWO
- Rzymianie przyjęli alfabet od Greków.
- Kompozycja liter przejrzysta, czytelna lekka a równocześnie poważna.
- W rysunku litery odznaczają się doskonałymi proporcjami.
- Każda z nich maże być wpisana w kwadrat lub koło.
- Tekst ożywia dodatkowo współdziałanie światłocienia gdyż litery kute są w głąb płaszczyzny w ten sposób, że każdy element składa się z dwóch ukośnie ustawionych do siebie ścianek.
- Litera rzymska tzw. kapitała, dała początek liternictwu Europy i z niewielkimi zmianami używana do dziś, obok innych krojów liter, na całym świecie.
Ładnie to wygląda.
OdpowiedzUsuń