Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Dawna – Sztuka Starożytnego Rzymu

Sztuka Starożytnego Rzymu
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
Czynniki Historyczne
  • Początek państwu rzymskiemu dało plemię Latymów.
  • Pełny rozwój kultury Rzymian zaczął się ok. II w. p.n.e.
  • Dzieje państwa rzymskiego dzieli się na:
    • epokę królewską do V w. p.n.e.,
    • okres republiki do 31 r. p.n.e.,
    • okres cesarstwa do V w. n.e..
  • Szczyt potęgi politycznej osiągnął Rzym w okresie cesarstwa.
  • Sztuka przeżyła największy rozkwit za Oktawiana Augusta w  I poł I w., za cesarza Domicjana oraz w II w za panowania Trajana, Hardiana i Antoninów.
  • Cesarze we wszystkich krajach podbitych wznosili monumentalne budowle – pomniki swej władzy.
Religia
    • Zeus – Jowisz
    • Hera – Junona
    • Ares – Mars
    • Afrodyta – Wenus
    • Eros – Amor
  • Religia nie miała w Rzymie tak wielkiego znaczenia dla rozwoju sztuki jak jego dzieje polityczne i formy ustrojowe.
  • Niemniej wznoszono liczne świątynie i posągi bogów.
  • Kładziono silny nacisk na wartości moralne, czystość obyczajów, wzorowe życie rodzinne.
Pozycja Społeczna Artysty Rzymskiego
  • Głównym mecenasem sztuki był cesarz a w raz z nim patrycjusze – klasa rządząca.
  • Sztuka umacniała i gloryfikowała władzę (pałace, pomniki) służyła religii (świątynie) a także zaspakajała potrzeby ogółu obywateli.
  • Zapotrzebowanie na sztukę było wyjątkowo duże jednak artyści nie wznieśli się w Rzymie na wyższy szczebel niż w Grecji.
  • Pozostali rzemieślnikami i wykonawcami zamówień.
  • Szczególną pozycję mieli architekci imiona ich znamy do dziś:
    • Pomponiusz,
    • Marek Witruwiusz Polio,
    • Rabiriusz,
    • Apollodor z Damaszku.
ARCHITEKTURA STAROŻYTNEGO RZYMU
Typy Budowli Rzymskich
Domy prywatne
  • Wille patrycjuszy, są pięknymi przykładami połączenia architektury, wody i zieleni.
  • Pomieszczenia mieszkalne z grupowane są wokół dwóch ośrodków i atrium – rodzaj basenu z sadzawką pośrodku otworem w dachu nad nią wokół perystylu– wewnętrznego ośrodka otoczonego kolumnowym portykiem.
  • Do basenu atrium spływa woda deszczowa.
  • Posadzki ozdabiano różnobarwną mozaiką.
  • W perystylu ustawiano rzeźby – najczęściej kopie mistrzów greckich.
  • Ściany pokrywano malowidłami o różnorodnej tematyce.
Świątynie 
  • Różnorodność planów i koncepcji bryły:
    • Okrągła świątynia Westy,
    • Prostokątny świątyni Fortuny Wirilis,
    • Panteon poświęcony wielu bogom zaprojektowany przez Apollodora z Damaszku.
  • Architektura świątyń inspirowała się, aż do naśladownictwa, porządkami greckimi.
  • Duże dachy ciążące nad całością, wysokie podesty świadczą o korzystaniu ze zdobyczy etruskich.
  • Dużą wagę przywiązywano do zdobienia świątyń, szczególnie popularny był porządek koryncki.
  • Powstawały też nowe porządki: kompozytowy – głowica o motywach korynckich i jońskich, toskański – odmiana porządku doryckiego z kolumnadą o gładkim trzonie, której dodawano bazę.
  • Stosowano też półkolumny.
  • Dekoracyjną nowością Rzymian były pilastry – płaskie półfilary zrośnięte trzonem z ścianą, wzmacniały one mur ale przede wszystkim urozmaicały jego powierzchnie lekkimi pionowymi rytmami.
  • Inną dekoracyjną formą były wsporniki konsole. 
  • Kopulaste sklepienie Panteonu ozdabiano od wewnątrz kasetonami (szafa skrzyniec) – są to płytkie wgłębienie o drewnianym stropie lub skupieniu o kształcie kwadratu lub innych wielokątów foremnych wypełnionych rozetą dużym kwadratem o uproszczonej formie.
Bazyliki
  • Służyły do rozpraw sądowych i zawierania umów handlowych.
  • Były gmachami wielkich rozmiarów.
  • Zbudowane na planie prostokąta podzielonego wzdłuż na trzy części lub na 5 części kolumnadą.
  • W głębi najszerszej części środkowej znajdowało się podwyższenie dla przenika – trybunał.
Amfiteatry
  • Przeznaczone były do oglądania walk gladiatorów i dzikich zwierząt.
  • Miały formę kilku piętrowych kolistych budynków.
  • Pod areną mieściły się pomieszczenia dla dzikich zwierząt i urządzenia kanalizacyjne.
  • Amfiteatry Flawiuszów – Koloseum mieścił 45 tyś widzów.
  • Był budowlą złożoną z trzech pięter, każde z kolumnadą w innym porządku.
Teatry
  • Wznoszono je na płaskim terenie.
  • Półkolista orchestra otoczona była z trzech stron siedziskami dla widzów i zamknięta od tyłu stałą dekoracją.
  • Mniejszych rozmiarów odeony służyły do popisów muzycznych.
  • Teatry były przykryte dachami.
Cyrki
  • Służyły do wyścigów dwukołowych wozów – rydwanów.
  • Na obu krzywiznach toru wyścigowego ustawiano spiczasto zakończone słupy – mety (koniec i początek).
  • Największe cyrki to:
    • Circus Maximus,
    • Cyrk Maxencjusza.
Łaźnie
  • Termy – były również miejscem spotkań towarzyskich.
  • Wielkie budynki wyposażone w biblioteki, boiska sportowe, baseny, ogrody, stanowiły ośrodki odpoczynku.
  • Ten rodzaj starożytnych „klubów” był urządzony z wielkim przepychem.
  • Zdobiły je różnobarwne marmury, malowidła ścienne, barwne mozaiki.
Pomniki 
  • Najpopularniejszym typem pomnika cesarskiego były łuki triumfalne – rodzaj wolno stojących bram, których przejścia (jedna, dwa, trzy) zwieńczone były półkolistymi łukami.
  • W centralnej części budowli widniał wykuty w kamieniu napis opowiadający o bohaterskich czynach i zwycięstwach cesarza.
  • Tej samej tematyce poświęcano reliefy wewnątrz przejścia.
  • Na szczycie tłuku stawiano statuę cesarza z brązu – żaden nie przetrwał.
  • Zachowało się do dziś trzysta łuków triumfalnych do najbardziej znanych należą łuki Trajana i Tytusa.
  • Kolumny – inny typ pomnika.
  • Ustawione na placach zwieńczone figurą cesarza.
  • Trzon pokrywała spiralną wstęgą płaskorzeźba upamiętniająca jego czyny.
  • Zachowały się tylko dwa tego typu pomniki:
    • Kolumna Trajana,
    • Kolumna Marka Aureliusza.
  • Rzymianie byli twórcami pomnika konnego.
Grobowce
  • Monumentalne mauzolea kolistym kształcie reprezentuje mauzoleum Cecylii Metelli.
  • Zwykli obywatele byli chowani wzdłuż dróg po za miastem w kamiennych grobowcach ozdobionych rzeźbą.
  • Budowano tez podziemne grobowce kute w tufie wulkanicznym katakumby.
  • Jest to skomplikowany labirynt korytarzy z niszami w ścianach na sarkofag lub urnę z prochami.
Organizacja Bryły
  • Swobodnie operuje się elementami architektonicznymi np. często kolumny „przyrośnięte” są do murów jako elementy dekoracyjne pozbawione swej zasadniczej funkcji.
  • Nowości są łuki wprowadzające krzywiznę do zdyscyplinowanego rytmu pionów i poziomów.
  • Formy półkolistych łuków stanowiące obramowanie otworów okiennych, przejść widoczne w formie sklepień, kojarzą się z pełnym napięciem.
  • Przestrzeń wnętrza (bazyliki, termy, Panteonu jest przestronna, jasna, pełna ,,oddechu”, czytelna, nie dzielą ją kolumny.
  • Nowatorskie łączenie budowli z zielenią i wodą, choć natura w tym przypadku została podporządkowana ramom architektury.
Konstrukcja i Materiały Budowlane 
  • Budowano początku jak w Etui z drewna i stosując okładzinę terakotową.
  • Potem zaczęto budować z tufu wulkanicznego.
  • W III w.p.n.e. stosowano cegłę wypaloną i twardy trawertyn (rodzaj wapna), a od I w. cegłę wypaloną. 
  • Po odkryciu złóż stosowano marmur, jednak prawie wyłącznie w postaci okładziny ceglanego lub cementowanego trzonu marmuru.
  • Wynalazkiem Rzymian była zaprawa murarska z wapna i piasku (lub popiołu wulkanicznego) i wody.
  • Zaprawą murarską spajano kamienie lub cegły budynku.
  • Okładano taki mur czerwoną cegłą lub okładzinami z kamienia, marmuru.
  • Przewrotem w dziejach konstrukcji stało się zastosowanie półkolistego łuku ułożonego z kamiennych klinów.
  • Forma łuku ma dużą siłę rozporu na boki i wymaga przyparcia z obu stron masywnymi ścianami lub sąsiedztwa następnego łuku.
  • Wprowadzenie łuku znalazło zastosowanie w konstrukcji mostów akweduktów (wodociągów), przy wznoszeniu łuków triumfalnych.
  • Na bazie łuku półkolistego powstało sklepienie kolebkowe i kopuła.
  • Sklepienia całym ciężarem ciążą na podtrzymujące mury i nie wymaga dodatkowych podpór.
  • Dużym studium rozwoju sklepienia kolebkowego jest sklepienie krzyżowe – centralny wycinek dwóch skrzyżowanych kolebek.
  • Siły rozporu układają się po przekątnych, których stanowią ślady przycięć.
  • Dzięki temu sklepienie krzyżowe można opierana czterech filarach, na które spływają końce łuków krzyżujących się pod kątem prostym.
  • Upodobania Rzymian znalazły wyraz w monumentalizmie, reprezentacyjności i bogactwie dzieł.
RZEŹBA 
  • Artyści podjęli po raz pierwszy w dziejach sztuki, próbę przekazania cech charakteru, usposobienia portretowanego.
  • Portret rzymski jest realistyczny wiernie odtwarza rzeczywistość jest również portretem psychologicznym bo sięga w głąb przeżyć i charakteru człowieka.
  • Rzeźbiarska bryła głowy jest bardzo żywa, urozmaicona.
  • Mocna, silnie podkreślająca konstrukcja czaszki stanowi zwartą formę ożywioną wieloma drobnymi szczegółami bardzo dobrze opanowanymi.
  • Cechy te, są pokrewne etruskim portretem sarkofagowym.
  • Do najwybitniejszych dzieł portretowych należą portrety:
    • Cezara,
    • Cycerona,
    • Wespazjana,
    • bankiera Cecyliusza Jukundusa.
  • Najczęściej stosowanym materiałem rzeźbiarskim był biały marmur, który zwłaszcza w kopiach greckich polerowano do połysku.
  • Stosowano narzędzia:
    • dłuta,
    • młot,
    • pilniki.
  • Drobne pukle włosów, większa plastyczność, wypukłość szczegółów „zaprasza do współpracy” światłocień, w stopniu większym niż dotychczas.
  • Wypukłe reliefy miały różnorodną tematykę:
    • mitologiczną,
    • historyczną,
    • rodzajową,
    • alegoryczną.
  • Historyczny relief na Ołtarzu Pokoju, przedstawia członków rodziny cesarskiej, biorących udział w procesji, zrytmizowane fałdy szatą kojarzą się z płaskorzeźba grecką, choć więcej wagi poświęcono rysom twarzy oraz dokładnemu ich odtworzeniu uroczystości.
  • Wstęgowy relief na kolumnie Trajana jest informacyjnym opowiadaniem historycznym.
  • Kompozycja pasowa rozwija się w jednym kierunku zgodnie z narracją sensu treściowego.
  • W rzeźbie pełnej, figuralnej, przedstawiono mnóstwo bogów i władców.
  • Nowym typem rzeźbiarskiego pomnika jest posąg konny Marka Aureliusza.
  • Rzeźba nagrobna ozdabiała kaplicę, sarkofagi, mauzolea i kolumbaria (nisze na urny z prochami).
  • Motywami dekoracyjnymi nagrobków, były sceny mitologiczne, rodzajowe i ornament roślinny.
  • Rzeźbę rzymską cechuje daleko posunięty realizm i siła wyrazu.
  • W działach o funkcji informatycznej (reliefy historyczne) posługiwano się narracją spokojnym opowiadaniem o faktach.
MALARSTWO
  • Malarstwo ścienne wykonywano na suchym tynku złożonym z dwóch warstw: wapna i piasku oraz wapna i kalcytu wygładzonego i pokrytego kredowo wapiennym gruntem.
  • Malarstwo sztalugowe reprezentuje technika enkaustyczna.
  • Były to malowidła na kości, marmurze, desce drewnianej wykonywane barwnikami rozrobionymi w pszczelim wosku.
  • Farby nakładano rozgrzanymi metalowymi narzędziami.
  • Techniką mozaiki ozdabiano posadzki, potem ściany bogatszych mieszkań.
  • Istnieje kilka rodzajów tej techniki, polegającej na układaniu wzorów lub scen figuralnych.
  • wzór układany z naturalnych barwnych kamyczków o różnorodnych kształtach,
  • z kamieni płytek ceramicznych lub szkła ciętych w kostki o kształcie sześcianu,
  • różnorodnego materiału: kolorowych marmurów, złota półszlachetnych kamieni, masy perłowej,
  • Całą powierzchnię ścian dzielono na pola za pomocą malowanych elementów architektonicznych.
  • W rzymskim malarstwie ściennym widoczna jest dążność do ukazania złudzenia trójwymiarowej przestrzeni na płaskiej powierzchni ściany.
  • Posługiwano się różnymi sposobami: sugerowano przestrzeń różnymi kolorystycznymi walorowymi oraz perspektywą linearną.
  • Malowana przestrzeń dzielona jest na dwa lub trzy plany (jak w dekoracji teatralnej).
  • Płasko pomalowane jednobarwne tło „zamykało” przestrzeń ograniczając jednocześnie jej głębie.
  • Niektóre złudzenia tyczą doznań barwnych i walorowych, wydaje się, że barwy ciepłe (żółć, czerwień, brąz) nasycone, czyste o intensywnym walorze bardziej zbliżają się do oka widza niż barwy chłodu (błękity, zieleni, fiolety), zszarzone o jasnym odcieniu walorowym, które „oddają się” w głąb pola widzenia.
  • Inne złudzenia powodują pozorną deformację kształtów, wielkości pozornie zbieganie się linii równoległych w jakimś punkcie na horyzoncie.
  • Artyści wprowadzili do obrazu zjawisko światła padającego z jednej strony na przedmiot.
  • Przedmiot w swej części oświetlonej jest jasny w cieniu ciemnym są to więc różnice walorowe.
  • W niektórych dziełach stosuje się różnice temperatur koloru – ciepłych w świetle, chłodnych w cieniu.
LITERNICTWO
  • Rzymianie przyjęli alfabet od Greków.
  • Kompozycja liter przejrzysta, czytelna lekka a równocześnie poważna.
  • W rysunku litery odznaczają się doskonałymi proporcjami.
  • Każda z nich maże być wpisana w kwadrat lub koło.
  • Tekst ożywia dodatkowo współdziałanie światłocienia gdyż litery kute są w głąb płaszczyzny w ten sposób, że każdy element składa się z dwóch ukośnie ustawionych do siebie ścianek.
  • Litera rzymska tzw. kapitała, dała początek liternictwu Europy i z niewielkimi zmianami używana do dziś, obok innych krojów liter, na całym świecie.

1 komentarz: