Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Renesansu – Wprowadzenie

Warunki Rozwoju Stylu Renesansowego
ZNACZENIE TRADYCJI
  • W gotyku dzieła mówią o Bogu, podkreśla się wartości duchowe.
  • W renesansie działa przeznaczone są dla człowieka i związane są z ziemią.
  • W stylu gotyckim przewaga jest pionów, w renesansie dominują kierunki poziome.
  • Renesans przedstawia umiar, spokój i harmonię.
  • Przekazywanie z pokolenia na pokolenie osiągnięć, przekonań zarówno w sztuce jak i w nauce i obyczajach nazywamy tradycją.
  • Jej ciągłość jest dynamizowana lub osłabiona przez czynniki gospodarcze historyczne i kulturowe.
ŚREDNIOWIECZE, KTÓRE PRZYGOTOWAŁO ODRODZENIE
  •     Szczególne znaczenie miały tu cztery czynniki:
  1. zapoczątkowanie w XIII w. aktywnego życia umysłowego Europy, powstanie wielu uniwersyteckich ośrodków naukowych kształcących ludzi już w tedy żądnych wiedzy,
  2. wyprawy krzyżowe, które budziły ciekawość świata,
  3. wspaniały rozwój handlu i miast wraz ze wzrostem znaczenia bogatej warstwy mieszczańskiej, zapowiadały zmierzch feudalnego świata,
  4. przemiany w świadomości religijnej zapoczątkowane przez wyjątkowo silny ruch franciszkański, który ogarną społeczeństwo Europy na przełomie XII i XIII w.:
  5. włoski św. Franciszek z Asyżu głosił piękno i dobro świata doczesnego oraz partnerstwo człowieka ze światem przyrody w drodze do Boga;
OGÓLNE TŁO ROZWOJU
  • Renesans zrodził się w Italii.
  • Wielkimi ośrodkami handlu i kultury powstały bogate miasta włoskie (Pizza, Wenecja, Siena, Florencja, Mediolan, Genua).
  • Odkrycia geograficzne, rozwój handlu oceanicznego spowodowały przewrót w gospodarce.
  • Kupcy – przedsiębiorcy bogacili się na różnicy powstałej między płacą a ceną sprzedaży wyrobów rzemieślniczych <- tak zrodził się kapitalizm.
  • Kupcy zdobywali wiedzę w miastach.
  • Papieże kontrolowali cesarzy a cesarze chcieli zrzucić to jarzmo licząc na zdobycie bogatej stolicy Italii, nieustannie powodując próby podbojów.
  • Poszczególne miasta popierały to papieży to cesarzy.
  • Tak w toku rywalizacji politycznej i handlowej powstawały republiki włoskie:
    • Królestwo Neapolu,
    • Państwo Kościelne,
    • Republika Florencji / Wenecji,
    • Księstwo Mediolanu, Sabaudii,
    • Rzeczpospolita Genui.
  • Sąsiednie państwa Francja, Niemcy, Hiszpania rościły sobie prawa do poszczególnych republik.
  • Italia była, więc nękana nieustannie przez owe interwencje, wyprawiali się do niej królowie francuscy:
    • Karol VIII,
    • Ludwik XII,
    • Franciszek I.
  • hiszpańscy:
    • Ferdynand Katolicki.
  • niemieccy:
    • Maksymilian,
    • Karol V.
  • Ważnym czynnikiem rozwoju i kultury i sztuki były zawsze żywe tradycje antyczne Włoch.
  • Po upadku Bizancjum wybitni uczeni, filozofowie i artyści greccy szukali sobie schronienia we Włoszech.
  • Narastający już od dawna pęd do poznania świata potęgował wydając, prócz licznych podróży geograficznych, wynalazki techniczne:
    • powstawały młyny i drogi,
    • domy ogrzewano piecami,
    • w oknach pojawiły się szyby ze szkła,
    • zastosowanie broni palnej stwarzało konieczność wznoszenia nowych fortyfikacji.
  • Zwiastuny renesansu pojawiły się we Włoszech już XIV w. to czasy I humanistów:
    • Dantego,
    • Petrarki,
    • Boccaccia.
  • Artystów:
    • Cimabuego,
    • Giotta.
  • Wiek XV był okresem aktywnego poznawania świata, niezwykle szybkiego rozkwitu kulturalnego i rozwoju świadomości narodowej Włoch.
  • To stulecie wydawało więcej badan naukowych, odkryć geograficznych, zrodziła się większa liczba wybitnych jednostek, geniuszy myśli i czynu.
  • Nastąpił rozkwit literatury, dziejopisarstwa, muzyki i sztuk plastycznych.
  • Nastąpiło zrównanie stanów szlacheckiego i mieszczańskiego.
  • Pozycja społeczna kobiet niewiele odbiegała od przywilejów mężczyzn w dziedzinie wykształcenia.
  • Myśl włoska wydała ideał człowieka wszechstronnego L’uomo universale.
  • W poszczególnych krajach Europy od połowy XV w. zaczynają tworzyć się monarchie oparte na narodowościach.
  • Kultura wieku XV jest jeszcze średniowieczna a w sztuce panuje styl późno gotycki.
  • Kultura renesansowa i styl renesansowy w sztuce ogarnęły kraje europejskie w XVI w.
  • Przyjęły się wszędzie za pośrednictwem Włoch i utrzymywały się do końca wieku(w niektórych krajach nawet dopiero później).
UWAGI O KULTURZE
  • Do najciekawszych ośrodków kultury renesansowej w XV należała Florencja – tam skupiali się humaniści.
  • Była to grupa literatów, poetów, uczonych, działających w XIV w.
  • Związani byli z dworami książęcymi i królewskimi i przy pomocy mecenatów zakładali stowarzyszenia tzw. Akademie.
  • Największa liczba humanistów działała we Włoszech, a Ci wyjeżdżali często do innych krajów Europy.
  • Szczyt rozkwitu przechodziła Florencja za czasów Wawrzyńca Wspaniałego na którego dworze w młodości przebywał Michał Anioł.
  • W XVI we Włoszech powstawały nowe ośrodki kultury:
    • Rzym,
    • Umbrii,
    • Mediolan,
    • Wenecja.
  • W pierwszej ćwierci XVI w. tworzyli w Rzymie najwięksi artyści:
    • Bramante,
    • Rafael,
    • Michał Anioł.
  • Decydujące znaczenie miał tu mecenat papieży:
    • Juliusza II,
    • Leona X,
    • Klemensa VII.
  • Okres świetności Rzymu nie trwał długo, najazd wojsk Karola V (1527) przecięło rozwój klasycznego renesansu.
  • Z tego wszystkiego cało wyszła Wenecja i ona stała się ośrodkiem 2 poł. XVI w.
MECENAT, MIEJSCE ARTYSTY W SPOŁECZEŃSTWIE  
  • Książęta i królowie mieli ambicje tworzenia na swych dworach ośrodków nauki, sztuki i humanizmu.
  • Środki uniemożliwiały otaczanie się zbytkiem, utrzymywanie na dworach muzyków, poetów i artystów zdobiących wnętrza, utrwalających na obrazach oblicza.
  • Już od początku XVI rozwijało się kolekcjonerstwo – zaczątek dzisiejszych wielkich galerii.
  • Wielkimi mecenatami sztuki byli:
    • florenccy Medyceusze,
    • królowie: Zygmunt I, Zygmunt August w Polsce,
    • Franciszek I we Francji,
    • Maksymilian II w Niemczech,
    • Papież Juliusz II, Leon X, Paweł III.
  • Organizowano konkursy na najlepsze dzieło sztuki.
  • Wzrastało w artystach poczucie własnej wartości odrębności, chęć sławy i wyróżnienie się z tłumu.
  • Artysta renesansowy był dociekliwym poszukiwaczem, odkrywcą.
  • Rodzi się twórczość indywidualna, nie zależna od cechów rzemieślniczych.
  • Artyści tworzyli dzieła na zamówienie ale po raz pierwszy proponowali już gotowe dzieła, wykonane zgodnie z własnymi zainteresowaniami i zamierzeniami.
  • Artyści odchodzili od cechów.
  • Po raz pierwszy sztuki plastyczne zostały wyodrębnione z rzemiosł.
  • Artyści doby renesansu stali się wybitnymi jednostki byli humanistami i uczonymi.
  • Człowiek wszechstronny <- ten ideał renesansu urzeczywistnia się w życiu epoki właśnie dzięki artystom.
  • Leone Battista Albert był:
    • architektem,
    • malarzem,
    • rzeźbiarzem,
    • przyrodnikiem,
    • humanistą.
  • Michał Anioł to:
    • architekt,
    • rzeźbiarz,
    • malarz,
    • poeta.
  • Leonardo da Vinci to:
    • rzeźbiarz,
    • malarz,
    • konstruował maszyny oblężone i zegary, instrumenty muzyczne,
    • pisał,
    • interesował się anatomią,
    • studiował przyrodę,
    • badał mechanizm ruchu.
  • Początki edukacji artystycznej odbywały się prawie zawsze w pracowni wybitnego mistrza, który przyjmował uczniów na ich prośbę lub sam wyłaniał talenty, szybko jednak uczniowie uniezależniali się od nauczycieli i tworzyli na własna rękę.
Sztuka Przełomu
PREKURSORZY RENESANSU
  • Zwiastuny renesansu pojawiły się w XVI w. we Florencji i Sienie.
Cenni di Pepo zwany Cimabue
  • Artysta z Florencji.
  • Jego tronujące Madonny w otoczeniu aniołów są jeszcze w pełni gotyckie.
  • Namalował po raz pierwszy realistyczny portret – postać św. Franciszka z Asyżu.
    • Święty jest ubogo odziany,
    • z twarzą starego człowieka, drobnej pooranej zmarszczki zniszczony wiekiem,
    • był to portret wyobrażony jednakże świeckość ujęcia tematu zwyciężyła tu po raz pierwszy średniowieczną idealizację.
Giotto di Bondone
  • Był uczniem Cimbuego.
  • W pełni otworzył renesans w malarstwie.
  • Rówieśnik Dantego Alighieri, namalował jego realistyczny portret.
  • Malował wyłącznie sceny religijne, przedstawiając je z dużym osobistym zaangażowaniem.
  • Dzieła jego pełne są prostaty surowe i monumentalne.
  • Interesowało go złudzenie przestrzeni i bryły na płaszczyźnie.
  • Postaci świętych malował realistycznie.
  • Wiele uwagi poświęcał reakcją psychologicznym, wyrażonym gestem.
  • Sceny z życia umieszczone są na tle zaobserwowanego pejzażu lub architektury.
  • Architektura pozwalała na wprowadzenie perspektywy linearnej, sugerującej złudzenie głębi na płaszczyźnie.
  • Pierwszy plan stanowi akcja między postaciami dramatu (aktorzy, drugi plan to architektura lub pejzaż (dekoracja), trzeci plan stanowi płaskie błękitne tło zamykające całość od tyłu.
  • Giotto umieszczał bryły postaci ludzkich w przestrzeni modelując je przez wprowadzenie bocznego oświetlenia.
  • Układy kompozycyjne są bardzo nowatorskie, swobodne, w każdym fresku inne, często asymetryczne.
  • Scena „Opłakiwania” jest dramatem.
  • Kazanie do ptaków” – liryczne, pełne ciepła.
  • Giotto malował freski w wielu miastach Włoskich, do najważniejszych należą:
    • sceny z życia św. Franciszka w Asyżu,
    • freski w kaplicach Peruzzich i Bardich przy kościele Santa Croce we Florencji oraz kaplicy Scrovegnich w Padwie.
Simone Martini
  • Przyjaciel Petrarki.
  • Najpiękniejsze dzieło: „Zwiastowanie” – tryptyk
    • przeważają tu formy linearne i płaskie,
    • plamy barwne działają sylwetą,
    • tło jest złote,
    • obramowania gotyckie,
    • pewne elegancja, świecka wytworność, wdzięk postaci, intelektualne formy mogą być uważane za przełomowy charakter.
SZTUKA PÓŹNEGO GOTYKU
  • Podczas gdy we Włoszech pojawiły się już zwiastuny renesansu w pozostałych krajach Europy panował w XIV w. styl gotycki o charakterze międzynarodowym.
  • W XV w. styl gotycki przewodzi fazę schyłkową.
  • W architekturze obserwuje się wzrost dekoracyjności.
  • W tym czasie stosuje się wiele odmian sklepień opartych na działaniu efektami zdobniczymi (wachlarzowe, sieciowe odmiany gwieździstych).
  • W zdobieniu szczytów, portali stale pojawiają się formy niespotykane faliste, kojarzące się z drgającymi językami ognie <- stąd „gotyk płomienisty”, przykład: Stalle w Pelplinie,  
  • W rzeźbie „Madonny z Krużlowej”:
    • styl miękki,
    • jest silnie przyjęta,
    • fałdy jej szat układająca się w rymy przeciwstawiające się sobie układami łuków.
  • Postaci Apostołów z Ołtarza Mariackiego W. Stwosza ubrane są w obfite szaty o suchych załamaniach tworzących zawiłe rytmy.
  • Madonna z Krużlowej, reliefowe kwatery ołtarza Wita Stwosza reprezentują inne zjawisko w sztuce czasów – silnie jej zeświecczenie.
  • Artyści przedstawiają życie ziemskie i uczucia świętych.
  • Wiele uwagi poświęca się dokładnemu odtworzeniu drobnych form natury.
  • Postacie działają na widza nie tylko bryłą, masa w sylwetką i linią – obrysem zewnętrznym i linią „wewnętrzną”.
  • Późny gotyk w niektórych historiach sztuki bywa nazywany protorenesansem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz