Warunki Rozwoju Stylu Renesansowego
ZNACZENIE TRADYCJI
- W gotyku dzieła mówią o Bogu, podkreśla się wartości duchowe.
- W renesansie działa przeznaczone są dla człowieka i związane są z ziemią.
- W stylu gotyckim przewaga jest pionów, w renesansie dominują kierunki poziome.
- Renesans przedstawia umiar, spokój i harmonię.
- Przekazywanie z pokolenia na pokolenie osiągnięć, przekonań zarówno w sztuce jak i w nauce i obyczajach nazywamy tradycją.
- Jej ciągłość jest dynamizowana lub osłabiona przez czynniki gospodarcze historyczne i kulturowe.
ŚREDNIOWIECZE, KTÓRE PRZYGOTOWAŁO ODRODZENIE
- Szczególne znaczenie miały tu cztery czynniki:
- zapoczątkowanie w XIII w. aktywnego życia umysłowego Europy, powstanie wielu uniwersyteckich ośrodków naukowych kształcących ludzi już w tedy żądnych wiedzy,
- wyprawy krzyżowe, które budziły ciekawość świata,
- wspaniały rozwój handlu i miast wraz ze wzrostem znaczenia bogatej warstwy mieszczańskiej, zapowiadały zmierzch feudalnego świata,
- przemiany w świadomości religijnej zapoczątkowane przez wyjątkowo silny ruch franciszkański, który ogarną społeczeństwo Europy na przełomie XII i XIII w.:
- włoski św. Franciszek z Asyżu głosił piękno i dobro świata doczesnego oraz partnerstwo człowieka ze światem przyrody w drodze do Boga;
OGÓLNE TŁO ROZWOJU
- Renesans zrodził się w Italii.
- Wielkimi ośrodkami handlu i kultury powstały bogate miasta włoskie (Pizza, Wenecja, Siena, Florencja, Mediolan, Genua).
- Odkrycia geograficzne, rozwój handlu oceanicznego spowodowały przewrót w gospodarce.
- Kupcy – przedsiębiorcy bogacili się na różnicy powstałej między płacą a ceną sprzedaży wyrobów rzemieślniczych <- tak zrodził się kapitalizm.
- Kupcy zdobywali wiedzę w miastach.
- Papieże kontrolowali cesarzy a cesarze chcieli zrzucić to jarzmo licząc na zdobycie bogatej stolicy Italii, nieustannie powodując próby podbojów.
- Poszczególne miasta popierały to papieży to cesarzy.
- Tak w toku rywalizacji politycznej i handlowej powstawały republiki włoskie:
- Królestwo Neapolu,
- Państwo Kościelne,
- Republika Florencji / Wenecji,
- Księstwo Mediolanu, Sabaudii,
- Rzeczpospolita Genui.
- Sąsiednie państwa Francja, Niemcy, Hiszpania rościły sobie prawa do poszczególnych republik.
- Italia była, więc nękana nieustannie przez owe interwencje, wyprawiali się do niej królowie francuscy:
- Karol VIII,
- Ludwik XII,
- Franciszek I.
- hiszpańscy:
- Ferdynand Katolicki.
- niemieccy:
- Maksymilian,
- Karol V.
- Ważnym czynnikiem rozwoju i kultury i sztuki były zawsze żywe tradycje antyczne Włoch.
- Po upadku Bizancjum wybitni uczeni, filozofowie i artyści greccy szukali sobie schronienia we Włoszech.
- Narastający już od dawna pęd do poznania świata potęgował wydając, prócz licznych podróży geograficznych, wynalazki techniczne:
- powstawały młyny i drogi,
- domy ogrzewano piecami,
- w oknach pojawiły się szyby ze szkła,
- zastosowanie broni palnej stwarzało konieczność wznoszenia nowych fortyfikacji.
- Zwiastuny renesansu pojawiły się we Włoszech już XIV w. to czasy I humanistów:
- Dantego,
- Petrarki,
- Boccaccia.
- Artystów:
- Cimabuego,
- Giotta.
- Wiek XV był okresem aktywnego poznawania świata, niezwykle szybkiego rozkwitu kulturalnego i rozwoju świadomości narodowej Włoch.
- To stulecie wydawało więcej badan naukowych, odkryć geograficznych, zrodziła się większa liczba wybitnych jednostek, geniuszy myśli i czynu.
- Nastąpił rozkwit literatury, dziejopisarstwa, muzyki i sztuk plastycznych.
- Nastąpiło zrównanie stanów szlacheckiego i mieszczańskiego.
- Pozycja społeczna kobiet niewiele odbiegała od przywilejów mężczyzn w dziedzinie wykształcenia.
- Myśl włoska wydała ideał człowieka wszechstronnego L’uomo universale.
- W poszczególnych krajach Europy od połowy XV w. zaczynają tworzyć się monarchie oparte na narodowościach.
- Kultura wieku XV jest jeszcze średniowieczna a w sztuce panuje styl późno gotycki.
- Kultura renesansowa i styl renesansowy w sztuce ogarnęły kraje europejskie w XVI w.
- Przyjęły się wszędzie za pośrednictwem Włoch i utrzymywały się do końca wieku(w niektórych krajach nawet dopiero później).
UWAGI O KULTURZE
- Do najciekawszych ośrodków kultury renesansowej w XV należała Florencja – tam skupiali się humaniści.
- Była to grupa literatów, poetów, uczonych, działających w XIV w.
- Związani byli z dworami książęcymi i królewskimi i przy pomocy mecenatów zakładali stowarzyszenia tzw. Akademie.
- Największa liczba humanistów działała we Włoszech, a Ci wyjeżdżali często do innych krajów Europy.
- Szczyt rozkwitu przechodziła Florencja za czasów Wawrzyńca Wspaniałego na którego dworze w młodości przebywał Michał Anioł.
- W XVI we Włoszech powstawały nowe ośrodki kultury:
- Rzym,
- Umbrii,
- Mediolan,
- Wenecja.
- W pierwszej ćwierci XVI w. tworzyli w Rzymie najwięksi artyści:
- Bramante,
- Rafael,
- Michał Anioł.
- Decydujące znaczenie miał tu mecenat papieży:
- Juliusza II,
- Leona X,
- Klemensa VII.
- Okres świetności Rzymu nie trwał długo, najazd wojsk Karola V (1527) przecięło rozwój klasycznego renesansu.
- Z tego wszystkiego cało wyszła Wenecja i ona stała się ośrodkiem 2 poł. XVI w.
MECENAT, MIEJSCE ARTYSTY W SPOŁECZEŃSTWIE
- Książęta i królowie mieli ambicje tworzenia na swych dworach ośrodków nauki, sztuki i humanizmu.
- Środki uniemożliwiały otaczanie się zbytkiem, utrzymywanie na dworach muzyków, poetów i artystów zdobiących wnętrza, utrwalających na obrazach oblicza.
- Już od początku XVI rozwijało się kolekcjonerstwo – zaczątek dzisiejszych wielkich galerii.
- Wielkimi mecenatami sztuki byli:
- florenccy Medyceusze,
- królowie: Zygmunt I, Zygmunt August w Polsce,
- Franciszek I we Francji,
- Maksymilian II w Niemczech,
- Papież Juliusz II, Leon X, Paweł III.
- Organizowano konkursy na najlepsze dzieło sztuki.
- Wzrastało w artystach poczucie własnej wartości odrębności, chęć sławy i wyróżnienie się z tłumu.
- Artysta renesansowy był dociekliwym poszukiwaczem, odkrywcą.
- Rodzi się twórczość indywidualna, nie zależna od cechów rzemieślniczych.
- Artyści tworzyli dzieła na zamówienie ale po raz pierwszy proponowali już gotowe dzieła, wykonane zgodnie z własnymi zainteresowaniami i zamierzeniami.
- Artyści odchodzili od cechów.
- Po raz pierwszy sztuki plastyczne zostały wyodrębnione z rzemiosł.
- Artyści doby renesansu stali się wybitnymi jednostki byli humanistami i uczonymi.
- Człowiek wszechstronny <- ten ideał renesansu urzeczywistnia się w życiu epoki właśnie dzięki artystom.
- Leone Battista Albert był:
- architektem,
- malarzem,
- rzeźbiarzem,
- przyrodnikiem,
- humanistą.
- Michał Anioł to:
- architekt,
- rzeźbiarz,
- malarz,
- poeta.
- Leonardo da Vinci to:
- rzeźbiarz,
- malarz,
- konstruował maszyny oblężone i zegary, instrumenty muzyczne,
- pisał,
- interesował się anatomią,
- studiował przyrodę,
- badał mechanizm ruchu.
- Początki edukacji artystycznej odbywały się prawie zawsze w pracowni wybitnego mistrza, który przyjmował uczniów na ich prośbę lub sam wyłaniał talenty, szybko jednak uczniowie uniezależniali się od nauczycieli i tworzyli na własna rękę.
Sztuka Przełomu
PREKURSORZY RENESANSU
- Zwiastuny renesansu pojawiły się w XVI w. we Florencji i Sienie.
Cenni di Pepo zwany Cimabue
- Artysta z Florencji.
- Jego tronujące Madonny w otoczeniu aniołów są jeszcze w pełni gotyckie.
- Namalował po raz pierwszy realistyczny portret – postać św. Franciszka z Asyżu.
- Święty jest ubogo odziany,
- z twarzą starego człowieka, drobnej pooranej zmarszczki zniszczony wiekiem,
- był to portret wyobrażony jednakże świeckość ujęcia tematu zwyciężyła tu po raz pierwszy średniowieczną idealizację.
Giotto di Bondone
- Był uczniem Cimbuego.
- W pełni otworzył renesans w malarstwie.
- Rówieśnik Dantego Alighieri, namalował jego realistyczny portret.
- Malował wyłącznie sceny religijne, przedstawiając je z dużym osobistym zaangażowaniem.
- Dzieła jego pełne są prostaty surowe i monumentalne.
- Interesowało go złudzenie przestrzeni i bryły na płaszczyźnie.
- Postaci świętych malował realistycznie.
- Wiele uwagi poświęcał reakcją psychologicznym, wyrażonym gestem.
- Sceny z życia umieszczone są na tle zaobserwowanego pejzażu lub architektury.
- Architektura pozwalała na wprowadzenie perspektywy linearnej, sugerującej złudzenie głębi na płaszczyźnie.
- Pierwszy plan stanowi akcja między postaciami dramatu (aktorzy, drugi plan to architektura lub pejzaż (dekoracja), trzeci plan stanowi płaskie błękitne tło zamykające całość od tyłu.
- Giotto umieszczał bryły postaci ludzkich w przestrzeni modelując je przez wprowadzenie bocznego oświetlenia.
- Układy kompozycyjne są bardzo nowatorskie, swobodne, w każdym fresku inne, często asymetryczne.
- Scena „Opłakiwania” jest dramatem.
- „Kazanie do ptaków” – liryczne, pełne ciepła.
- Giotto malował freski w wielu miastach Włoskich, do najważniejszych należą:
- sceny z życia św. Franciszka w Asyżu,
- freski w kaplicach Peruzzich i Bardich przy kościele Santa Croce we Florencji oraz kaplicy Scrovegnich w Padwie.
Simone Martini
- Przyjaciel Petrarki.
- Najpiękniejsze dzieło: „Zwiastowanie” – tryptyk
- przeważają tu formy linearne i płaskie,
- plamy barwne działają sylwetą,
- tło jest złote,
- obramowania gotyckie,
- pewne elegancja, świecka wytworność, wdzięk postaci, intelektualne formy mogą być uważane za przełomowy charakter.
SZTUKA PÓŹNEGO GOTYKU
- Podczas gdy we Włoszech pojawiły się już zwiastuny renesansu w pozostałych krajach Europy panował w XIV w. styl gotycki o charakterze międzynarodowym.
- W XV w. styl gotycki przewodzi fazę schyłkową.
- W architekturze obserwuje się wzrost dekoracyjności.
- W tym czasie stosuje się wiele odmian sklepień opartych na działaniu efektami zdobniczymi (wachlarzowe, sieciowe odmiany gwieździstych).
- W zdobieniu szczytów, portali stale pojawiają się formy niespotykane faliste, kojarzące się z drgającymi językami ognie <- stąd „gotyk płomienisty”, przykład: Stalle w Pelplinie,
- W rzeźbie „Madonny z Krużlowej”:
- styl miękki,
- jest silnie przyjęta,
- fałdy jej szat układająca się w rymy przeciwstawiające się sobie układami łuków.
- Postaci Apostołów z Ołtarza Mariackiego W. Stwosza ubrane są w obfite szaty o suchych załamaniach tworzących zawiłe rytmy.
- Madonna z Krużlowej, reliefowe kwatery ołtarza Wita Stwosza reprezentują inne zjawisko w sztuce czasów – silnie jej zeświecczenie.
- Artyści przedstawiają życie ziemskie i uczucia świętych.
- Wiele uwagi poświęca się dokładnemu odtworzeniu drobnych form natury.
- Postacie działają na widza nie tylko bryłą, masa w sylwetką i linią – obrysem zewnętrznym i linią „wewnętrzną”.
- Późny gotyk w niektórych historiach sztuki bywa nazywany protorenesansem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz