Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Ruch klasyczno-romantyczny – Sztuka w Polsce

SZTUKA W POLSCE
UWAGI WSTĘPNE
  • Ruchklasyczno-romantyczny w Polsce przypada dla kroju szczególnietragicznie.
  • Słaberządy Stanisława Augusta nie umiały miały przeciwdziałaćupadkowi kraju zacofanego gospodarczo, pogrążonego w samowoli iwarcholstwa szlachty i ostatecznie sprzedanego przez magnaterię.
  • Kulturapolska rozwijała się w warunkach politycznej niewoli, miała więcprzyjąć specjalne zadanie kształtowania narodowej świadomości,budzenia przekonań o prawie do wolności i uczucie miłości dowłasnej ziemi.
  • Poostatnim rozbiorze Izabela Czartoryska założyła w Puławachmuzeum mające chronić przed rozproszeniem cenne pamiątki narodowei dzieła sztuki.
  • Zasadnicząrolę w życiu narodu odegrała literatura romantyczna, jejprzedstawiciele:
    • A.Mickiewicz,
    • J.Słowacki,
    • Z.Krasiński,
    • C.K. Norwid.
  • Walczylioni o Polskę swymi utworami a także o sztukę prawdziwie narodową.
  • Sztukapierwszej połowy XIX w. pozostała w tyle z literaturą, brakowałowielkich indywidualności twórczych (poza Piotrem Michałowskim).
  • Wokresie romantyzmu pojawiły się podstawowe wypowiedzi odnośnietematyki i symboliki narodowej, które istnieć będą do MłodejPolski:
    • sylwetkiwielkich, wodzów i bohaterów walki,
    • scenymartyrologii narodu,
    • ukazywanierepresji po klęsce powstań.
  • Jeślichodzi o polska myśl filozoficzną to ruch oświeceniowy byłnajsilniejszy za czasów St. Augusta i miał powiązania zoświeceniem we Francji a jego przedstawicielami byli:
    • braciaŚniadowscy,
    • StanisławStaszyc,
    • HugoKołłątaj.
  • Oryginalnymtworem była filozofia mesjanistyczna (Józef Hoene-Wroński, JózefGołuchowski)
  • Jegowyznawcami byli Mickiewicz, Słowacki, Krasiński.
  • Poglądymesjanistyczne związane były silnie z pragnieniem wyzwolenianarodowego, wierzono w przewodnictwo Słowian nad innymi narodami,które miało spełnić szczególne posłannictwo moralne w duchowymodrodzeniu świata.
SZTUKA
  • Sztukędzieli się na dwa okresy:
    • pierwszyto czasy oświecenia i trwania do trzeciego rozbioru wpływ włoskii francuski,
    • drugito czasy wojen napoleońskich, Księstwa Warszawskiego, KrólestwaKongresowego i powstania listopadowego do powstania styczniowego.
  • Wokresie pierwszym dwór Królewski był wybitnym ogniskiemkulturowym, który poza mecenasem króla, wypracowało podstawoweformy polskiego klasycyzmu.
  • Królmarzył o stworzeniu narodowej szkoły malarstwa, rzeźby iarchitektury, zamierzenia te realizował poprzez sprowadzanie dokraju artystów z Włoch, Francji i Niemiec a polskich wysyłała nastypendia.
Zespół Łazienek/G. Merlini J. Ch. Kamsetzer
  • Zespółten stanowi swobodne, malownicze powiązanie architektury, zielenii wody.
  • PałacNa Wodzie– wypoczynkowa rezydencja króla, był inspirowany wersalskimPetit Trianom (elewacja południowa):
    • odpółnocy występuje kolumnowy portyk, zwieńczony trójkątnymtympanonem,
    • całośćzrytmizowana jest pilastrami o korynckich kapitelach,
    • położeniesprawia, że odbicie w wodzie zmiękcza proste formyzwielokrotniające jest równocześnie.
    • bryłajest kubiczna zbliżona do sześcianu, przy niewielkich rozmiarówwydaje się wdzięczna, lekka, elegancka.
  • Wkrajobrazowym parku usytuowano liczne pałacyki i pawilony:
    • BiałyDom,
    • PałacykMyśliwski,
    • Pomarańczarnie,
    • Ermitaż,
    • Amfiteatr,
    • budynkidla straży, cieplarnie, nieistniejące już chińskiepomarańczarnie i Turecki Domek.
  • WnętrzaZamkuWarszawskiŁazienekto rozwinięty klasycyzm, wystrój jest bogaty lecz zachowuje umiari dyskretność.
  • Zdyscyplinowanepodziały ścian wespół z lekkimi motywami zdobniczymi to rokokoujęte w rygory klasycznego myślenia.
  • Specyficznepołączenie suchych prostych linii i kształtów klasycyzmu zsubtelnością wytwornych ornamentów przeciwstawianie prostychpłaszczyzn partiom zabudowanym, nie chęć do przeładowanego,przepychu i pompatyczności to cechy stylu Stanisława Augusta.
  • Architektura Merliniego ma pewne charakterystyczne cechy:
    • rustyka,
    • zewnętrzneschody,
    • powierzchnieścian, urozmaicone są pilastrami,
    • dwarodzaje portyków występujące za ze wnętrz oraz „wpuszczone wfasadę gmachu,
    • kolistelub owalne kształty sal, zaokrąglone narożniki,
    • stosowaniedekoracji malarskich, stiukowych, formrzeźbiarsko-architektonicznych w różnorodnych materiałach,
    • sufityzdobione alegorycznymi malowidłami, kasetonami,
    • stosowaniemotywów roślinnych (akant) groteskowych, girlandów z liścilaurowych, orłów,
    • kolorystykajest jasna pogodna.
  • Merlinizaszczepił na naszym gruncie czyste formy klasycyzmu.
  • Poraz pierwszy zastosował kolumnowy portyk w budownictwiemieszkalnym.
  • Rozwinąłarchitekturę w kierunku większej dekoracyjności, (boczne klatkischodowe).
  • Ulubionąjego forma był sześcian.
  • Naplanie Kwadratu zaprojektował większość swoich budowli.

  • Donajpiękniejszych wnętrz należy Sala Balowa Łazienek oraz SaleZamkowe:
    • Tronowa,
    • Rycerska,
    • Balowa.
  • Ponieważwnętrza powstawały na przestrzeni lat kolejno reprezentują corazdojrzalszy klasycyzm:
    • wczesnyklasycyzm reprezentuje SalaProspektowaw Zamku z ogromnymi płótnami Canaletta,
    • dojrzałyklasycyzm Ala Ansamblowa w Zamku.
  • Dekoracjawe wnętrzach zamkowych nie miała funkcji tylko estetycznej,rozmieszczenie i tematyka dzieł sztuki, motywy zdobnicze miałyzadania ideowe i dydaktyczne. Obrazy Bocciarellego i rzeźby LeBruna odzwierciedlają idee z podtrzymywaniem tradycji polskiejnauki i sławy oręża i myśli polskiej.
  • Obrazyo historycznej tematyce Bocciarellego przedstawiały najważniejszewydarzenia z przeszłości jak i w alegorycznej formie sławiłycnoty:
    • KazimierzWielki – sprawiedliwość,
    • WładysławJagiełło – mądrość,
    • ZygmuntStary – potęgę,
    • JanSobieski – bohaterstwa.
    • Portretowanibyli także wybitni myśliciele naukowi np. Mikołaj Kopernik.
KrólikarniaD.Merlini
  • Wzorowanana palladiańskiej Villi Rotunda.
  • Parkzdobiły groty i pawilony,
Szymon Bogumił Zuga /1733-1807/
  • Jegozbiór ewangelicko-augsburski w Warszawie wzniesiony na planie kołaz dwupowłokową kopułą jest pierwszą w Europie transpozycjąrzymskiego Partenonu.
Marcello Bacciarelli /1731-1818/
  • Nadwornymalarz króla.
  • Kierownikprywatnej szkoły dla artystów.
  • Jegoniejednolita twórczość wykazuje wpływy baroku i rokoka.
  • Koronacyjnyportret ST. Augusta ujawnia wpływy oficjalnego malarstwafrancuskiego XVIII.
  • Liczneportrety króla i arystokracji łączą zasady z rokokową tonacjąbarwna, charakterystyczne jest miękki, lekki, dotkniecie pędzla.
  • Zajmowałsię także malarstwem dekoracyjnym w Łazienkach.
  • Pocztemkrólów polskich zapoczątkował narodowe malarstwo historyczne.
Bernardo Belotto zwany Canaletto /1720-80/
  • Malowałpejzaże Wenecji, Drezna, Wiednia, Monachium, Warszawy.
  • Zfotograficzną dokładnością dokumentalisty odtwarzał ulice,domy, życie codzienne, że jego dzieła pomagały w rekonstrukcjiStarego Miasta po zniszczeniach ostatniej wojny.
  • Byłklasycystą w spokojnym, rzeczowym, wyważaniu ciężary mas,kierunków, pionów, poziomów.
  • Zasadniczeznaczenie ma światłocień scalający nadmiar szczegółów dużymipartiami ciemnych i jasnych walorów kompozycyjnych płaszczyzny.
Jean-Pierre Norblin de la Gourdaine /1745-1830/
  • Pracowałdla rodziny Czartoryskich.
  • Późniejusamodzielnił się i wykonywał zamówienia dla instytucji iproponował gotowe dzieła.
  • Fascynowałsię twórczością Rembrandta oraz Watteau.
  • Uprawiałmalarstwo alegoryczne, rodzajowe o tematyce wiejskiej.
  • Malowałteż sceny z życia szlachty i sejmików.
  • Wykonywałliczne rysunki związane z powstaniem kościuszkowskim do MyszeidyKrasickiego.
  • Angażowałsię w swojej twórczości w narodowe sprawy Polski w wielkie,dramatyczne wydarzenia, których był świadkiem.
  • Jegodzieła:
    • Koncert,
    • Towarzystwow parku,
    • Menuet,
    • Scenaw karczmie,
    • Targina konie,
    • Pastwisko,
    • UchwalenieKonstytucji 3 Maja,
    • RzeźPragi.
Piotr Aigner /1756-1841/
  • Klasycystai romantyk.
  • TwórcaPuławskiego Parku Izabelli Czartoryskiej i niektórych pawilonów.
  • Jegomonumentalną architekturę reprezentuje wzorowany na PanteonieKościół św. Aleksandra w Warszawie.
  • Typowymidziełami monumentalnego klasycyzmu są:
    • TeatrWielki A. Corazziego,
    • GmachTowarzystwa Przyjaciół Nauk,
    • BankuPolskiego.
  • Zdzieł neogotyckich to:
    • Katedraw Warszawie,
    • Kościółparafialny w Krzeszowicach – K.F. Schinkel,
    • Pałacw Kórniku – K.F. Schinkel.
Antoni Brodowski /1784-1832/
  • Uczeńm.in. Davida.
  • Typowyklasycysta w malarstwie.
  • Jegodzieła:
    • Edypi Antygona,
    • Hektor,
    • Parysi Helena,
    • PortretJózefa Sułkowskiego,
    • Autoportret,
    • Portretbrata.
Aleksander Orłowski /1777-1832/
  • Reprezentantromantyzmu.
  • UczeńNorblina, uczestnik powstania kościuszkowskiego,
  • Rysownik,karykaturzysta, malarz był reporterem życia codziennego wsi imiast.
  • Dojego ulubionych tematów należały sceny batalistyczne, motywykonia i jeźdźca.
Piotr Michałowski /1800-55/
  • Wszechstronniei staranie wykształcony w dziedzinie prawno-politycznej imatematyczno-przyrodniczej, odbył także studia malarskie, rzeźbił,grał i komponował, dobrze śpiewał.
  • Znałwiele języków m.in. perski i arabski.
  • Malarstwostudiował w Paryżu, gdzie zetknął się z klasykami iromantykami.
  • Wielepodróżował.
  • Malarstwouprawiał jako jedno ze swych zainteresowań, nie miał na nie czasustąd pospieszne techniki akwarelowe i rysunkowe oraz małe formatyprac olejnych.
  • Dużączęść jego twórczości zajmują obrazy sławiące wielkiechwile, sukcesy polskiego oręża gdzie najpełniej reprezentuje tutematykę kilka obrazów na temat Samosierra.
  • Artystaobrazuje samą idee bitwy jej furię i zgiełk.
  • Szkicowouogólnione plamy barwno- świetlne o żywiołowej fakturze sugerujątylko sytuację a nie opisują kształtów.
  • Nieistnieje kontur i jest to błyskawiczne, skrótowe, skrajniesystematyczne myślenie.
  • Portretowałw ten sposób członków swej rodziny, znajomych lecz przedewszystkim są to sylwetki generałów, hetmanów, Napoleona.
  • Napoleonna koniuto nie ideał w wieńcu laurowym ale wódz ukazany w akcji na polubitwy.
  • Tekompozycje są żywiołowe pełne ruchu i choć także małychformatów maja monumentalne działanie.
  • Michałowskibył malarzem koni i stworzył pierwszy chyba w dziejach malarstwasamodzielny portret tego zwierzęcia w ruchu.
  • Utrwalałsylwetki koni w różnych scenach:
    • przypracy,
    • wzaprzęgu,
    • szarżekawalerii,
    • swoichulubieńców z własnej stadniny.
  • Dużeczęść twórczości zajmuje portrety na pozór niedokończone alegdy się bliżej przyjrzeć stanowią aluzję, wyczerpują wiedze omodelach.
  • Malowałswoje dzieci, żonę, sławnych Polaków także Żydów i chłopów.
  • Prostyczłowiek w dziełach artysty został potraktowany jako żywy, pełnyi czarujący.
  • Testudia psychologiczne to mocne, charakterystyczne twarze, malowanezamaszystymi pociągnięciami szczeciniaka.
  • Wtaki sposób człowiek z ludu został pokazany po raz pierwszy wmalarstwie europejskim to zapowiedź realizmu.
  • ChłopiMichałowskiego to nie tylko „malownicze modele” ale pełnoprawniludzie.
  • Wjego malarstwie występują też inne tematy typowe dla romantyzmu:
    • scenyz wojny algierskiej,
    • obrazyhistoryczne,
    • motywyliterackie,
    • sceny„średniowieczne”, rycerskie na tle gotyckiej architektury.
  • Tonacjabarwna obrazów jest ciepła, raczej ściemniona, przeważająbrązy, czerwienie i czernie.
  • Zasadnicząrolę gra światło zintegrowane z barwą.
  • Wobecżywiołowych dynamicznych półcień Michałowskiego obrazy wieluinnych mistrzów romantyzmu wydają się spokojne.
  • Michałowskito ostatni wielki romantyk, choć zapowiada już realizm.
  • Przykładyjego dzieł:
    • Samosierra,
    • Dwazaprzęgi,
    • Portretchłopca w kapeluszu,
    • Seńko,
    • WjazdChrobrego do Kijowa,
    • DonKichot,
    • SanchoPansa.

1 komentarz:

  1. Dzięki, że dzielisz się ogromem swojej pracy, ujętej w sposób uporządkowany i przejrzysty.

    OdpowiedzUsuń