SZTUKA W POLSCE
UWAGI WSTĘPNE
- Ruchklasyczno-romantyczny w Polsce przypada dla kroju szczególnietragicznie.
- Słaberządy Stanisława Augusta nie umiały miały przeciwdziałaćupadkowi kraju zacofanego gospodarczo, pogrążonego w samowoli iwarcholstwa szlachty i ostatecznie sprzedanego przez magnaterię.
- Kulturapolska rozwijała się w warunkach politycznej niewoli, miała więcprzyjąć specjalne zadanie kształtowania narodowej świadomości,budzenia przekonań o prawie do wolności i uczucie miłości dowłasnej ziemi.
- Poostatnim rozbiorze Izabela Czartoryska założyła w Puławachmuzeum mające chronić przed rozproszeniem cenne pamiątki narodowei dzieła sztuki.
- Zasadnicząrolę w życiu narodu odegrała literatura romantyczna, jejprzedstawiciele:
- A.Mickiewicz,
- J.Słowacki,
- Z.Krasiński,
- C.K. Norwid.
- Walczylioni o Polskę swymi utworami a także o sztukę prawdziwie narodową.
- Sztukapierwszej połowy XIX w. pozostała w tyle z literaturą, brakowałowielkich indywidualności twórczych (poza Piotrem Michałowskim).
- Wokresie romantyzmu pojawiły się podstawowe wypowiedzi odnośnietematyki i symboliki narodowej, które istnieć będą do MłodejPolski:
- sylwetkiwielkich, wodzów i bohaterów walki,
- scenymartyrologii narodu,
- ukazywanierepresji po klęsce powstań.
- Jeślichodzi o polska myśl filozoficzną to ruch oświeceniowy byłnajsilniejszy za czasów St. Augusta i miał powiązania zoświeceniem we Francji a jego przedstawicielami byli:
- braciaŚniadowscy,
- StanisławStaszyc,
- HugoKołłątaj.
- Oryginalnymtworem była filozofia mesjanistyczna (Józef Hoene-Wroński, JózefGołuchowski)
- Jegowyznawcami byli Mickiewicz, Słowacki, Krasiński.
- Poglądymesjanistyczne związane były silnie z pragnieniem wyzwolenianarodowego, wierzono w przewodnictwo Słowian nad innymi narodami,które miało spełnić szczególne posłannictwo moralne w duchowymodrodzeniu świata.
SZTUKA
- Sztukędzieli się na dwa okresy:
- pierwszyto czasy oświecenia i trwania do trzeciego rozbioru wpływ włoskii francuski,
- drugito czasy wojen napoleońskich, Księstwa Warszawskiego, KrólestwaKongresowego i powstania listopadowego do powstania styczniowego.
- Wokresie pierwszym dwór Królewski był wybitnym ogniskiemkulturowym, który poza mecenasem króla, wypracowało podstawoweformy polskiego klasycyzmu.
- Królmarzył o stworzeniu narodowej szkoły malarstwa, rzeźby iarchitektury, zamierzenia te realizował poprzez sprowadzanie dokraju artystów z Włoch, Francji i Niemiec a polskich wysyłała nastypendia.
Zespół Łazienek/G. Merlini J. Ch. Kamsetzer
- Zespółten stanowi swobodne, malownicze powiązanie architektury, zielenii wody.
- PałacNa Wodzie– wypoczynkowa rezydencja króla, był inspirowany wersalskimPetit Trianom (elewacja południowa):
- odpółnocy występuje kolumnowy portyk, zwieńczony trójkątnymtympanonem,
- całośćzrytmizowana jest pilastrami o korynckich kapitelach,
- położeniesprawia, że odbicie w wodzie zmiękcza proste formyzwielokrotniające jest równocześnie.
- bryłajest kubiczna zbliżona do sześcianu, przy niewielkich rozmiarówwydaje się wdzięczna, lekka, elegancka.
- Wkrajobrazowym parku usytuowano liczne pałacyki i pawilony:
- BiałyDom,
- PałacykMyśliwski,
- Pomarańczarnie,
- Ermitaż,
- Amfiteatr,
- budynkidla straży, cieplarnie, nieistniejące już chińskiepomarańczarnie i Turecki Domek.
- WnętrzaZamkuWarszawskii Łazienekto rozwinięty klasycyzm, wystrój jest bogaty lecz zachowuje umiari dyskretność.
- Zdyscyplinowanepodziały ścian wespół z lekkimi motywami zdobniczymi to rokokoujęte w rygory klasycznego myślenia.
- Specyficznepołączenie suchych prostych linii i kształtów klasycyzmu zsubtelnością wytwornych ornamentów przeciwstawianie prostychpłaszczyzn partiom zabudowanym, nie chęć do przeładowanego,przepychu i pompatyczności to cechy stylu Stanisława Augusta.
- Architektura Merliniego ma pewne charakterystyczne cechy:
- rustyka,
- zewnętrzneschody,
- powierzchnieścian, urozmaicone są pilastrami,
- dwarodzaje portyków występujące za ze wnętrz oraz „wpuszczone wfasadę gmachu,
- kolistelub owalne kształty sal, zaokrąglone narożniki,
- stosowaniedekoracji malarskich, stiukowych, formrzeźbiarsko-architektonicznych w różnorodnych materiałach,
- sufityzdobione alegorycznymi malowidłami, kasetonami,
- stosowaniemotywów roślinnych (akant) groteskowych, girlandów z liścilaurowych, orłów,
- kolorystykajest jasna pogodna.
- Merlinizaszczepił na naszym gruncie czyste formy klasycyzmu.
- Poraz pierwszy zastosował kolumnowy portyk w budownictwiemieszkalnym.
- Rozwinąłarchitekturę w kierunku większej dekoracyjności, (boczne klatkischodowe).
- Ulubionąjego forma był sześcian.
- Naplanie Kwadratu zaprojektował większość swoich budowli.
- Donajpiękniejszych wnętrz należy Sala Balowa Łazienek oraz SaleZamkowe:
- Tronowa,
- Rycerska,
- Balowa.
- Ponieważwnętrza powstawały na przestrzeni lat kolejno reprezentują corazdojrzalszy klasycyzm:
- wczesnyklasycyzm reprezentuje SalaProspektowaw Zamku z ogromnymi płótnami Canaletta,
- dojrzałyklasycyzm Ala Ansamblowa w Zamku.
- Dekoracjawe wnętrzach zamkowych nie miała funkcji tylko estetycznej,rozmieszczenie i tematyka dzieł sztuki, motywy zdobnicze miałyzadania ideowe i dydaktyczne. Obrazy Bocciarellego i rzeźby LeBruna odzwierciedlają idee z podtrzymywaniem tradycji polskiejnauki i sławy oręża i myśli polskiej.
- Obrazyo historycznej tematyce Bocciarellego przedstawiały najważniejszewydarzenia z przeszłości jak i w alegorycznej formie sławiłycnoty:
- KazimierzWielki – sprawiedliwość,
- WładysławJagiełło – mądrość,
- ZygmuntStary – potęgę,
- JanSobieski – bohaterstwa.
- Portretowanibyli także wybitni myśliciele naukowi np. Mikołaj Kopernik.
Królikarnia/ D.Merlini
- Wzorowanana palladiańskiej Villi Rotunda.
- Parkzdobiły groty i pawilony,
Szymon Bogumił Zuga /1733-1807/
- Jegozbiór ewangelicko-augsburski w Warszawie wzniesiony na planie kołaz dwupowłokową kopułą jest pierwszą w Europie transpozycjąrzymskiego Partenonu.
Marcello Bacciarelli /1731-1818/
- Nadwornymalarz króla.
- Kierownikprywatnej szkoły dla artystów.
- Jegoniejednolita twórczość wykazuje wpływy baroku i rokoka.
- Koronacyjnyportret ST. Augusta ujawnia wpływy oficjalnego malarstwafrancuskiego XVIII.
- Liczneportrety króla i arystokracji łączą zasady z rokokową tonacjąbarwna, charakterystyczne jest miękki, lekki, dotkniecie pędzla.
- Zajmowałsię także malarstwem dekoracyjnym w Łazienkach.
- Pocztemkrólów polskich zapoczątkował narodowe malarstwo historyczne.
Bernardo Belotto zwany Canaletto /1720-80/
- Malowałpejzaże Wenecji, Drezna, Wiednia, Monachium, Warszawy.
- Zfotograficzną dokładnością dokumentalisty odtwarzał ulice,domy, życie codzienne, że jego dzieła pomagały w rekonstrukcjiStarego Miasta po zniszczeniach ostatniej wojny.
- Byłklasycystą w spokojnym, rzeczowym, wyważaniu ciężary mas,kierunków, pionów, poziomów.
- Zasadniczeznaczenie ma światłocień scalający nadmiar szczegółów dużymipartiami ciemnych i jasnych walorów kompozycyjnych płaszczyzny.
Jean-Pierre Norblin de la Gourdaine /1745-1830/
- Pracowałdla rodziny Czartoryskich.
- Późniejusamodzielnił się i wykonywał zamówienia dla instytucji iproponował gotowe dzieła.
- Fascynowałsię twórczością Rembrandta oraz Watteau.
- Uprawiałmalarstwo alegoryczne, rodzajowe o tematyce wiejskiej.
- Malowałteż sceny z życia szlachty i sejmików.
- Wykonywałliczne rysunki związane z powstaniem kościuszkowskim do MyszeidyKrasickiego.
- Angażowałsię w swojej twórczości w narodowe sprawy Polski w wielkie,dramatyczne wydarzenia, których był świadkiem.
- Jegodzieła:
- Koncert,
- Towarzystwow parku,
- Menuet,
- Scenaw karczmie,
- Targina konie,
- Pastwisko,
- UchwalenieKonstytucji 3 Maja,
- RzeźPragi.
Piotr Aigner /1756-1841/
- Klasycystai romantyk.
- TwórcaPuławskiego Parku Izabelli Czartoryskiej i niektórych pawilonów.
- Jegomonumentalną architekturę reprezentuje wzorowany na PanteonieKościół św. Aleksandra w Warszawie.
- Typowymidziełami monumentalnego klasycyzmu są:
- TeatrWielki A. Corazziego,
- GmachTowarzystwa Przyjaciół Nauk,
- BankuPolskiego.
- Zdzieł neogotyckich to:
- Katedraw Warszawie,
- Kościółparafialny w Krzeszowicach – K.F. Schinkel,
- Pałacw Kórniku – K.F. Schinkel.
Antoni Brodowski /1784-1832/
- Uczeńm.in. Davida.
- Typowyklasycysta w malarstwie.
- Jegodzieła:
- Edypi Antygona,
- Hektor,
- Parysi Helena,
- PortretJózefa Sułkowskiego,
- Autoportret,
- Portretbrata.
Aleksander Orłowski /1777-1832/
- Reprezentantromantyzmu.
- UczeńNorblina, uczestnik powstania kościuszkowskiego,
- Rysownik,karykaturzysta, malarz był reporterem życia codziennego wsi imiast.
- Dojego ulubionych tematów należały sceny batalistyczne, motywykonia i jeźdźca.
Piotr Michałowski /1800-55/
- Wszechstronniei staranie wykształcony w dziedzinie prawno-politycznej imatematyczno-przyrodniczej, odbył także studia malarskie, rzeźbił,grał i komponował, dobrze śpiewał.
- Znałwiele języków m.in. perski i arabski.
- Malarstwostudiował w Paryżu, gdzie zetknął się z klasykami iromantykami.
- Wielepodróżował.
- Malarstwouprawiał jako jedno ze swych zainteresowań, nie miał na nie czasustąd pospieszne techniki akwarelowe i rysunkowe oraz małe formatyprac olejnych.
- Dużączęść jego twórczości zajmują obrazy sławiące wielkiechwile, sukcesy polskiego oręża gdzie najpełniej reprezentuje tutematykę kilka obrazów na temat Samosierra.
- Artystaobrazuje samą idee bitwy jej furię i zgiełk.
- Szkicowouogólnione plamy barwno- świetlne o żywiołowej fakturze sugerujątylko sytuację a nie opisują kształtów.
- Nieistnieje kontur i jest to błyskawiczne, skrótowe, skrajniesystematyczne myślenie.
- Portretowałw ten sposób członków swej rodziny, znajomych lecz przedewszystkim są to sylwetki generałów, hetmanów, Napoleona.
- Napoleonna koniuto nie ideał w wieńcu laurowym ale wódz ukazany w akcji na polubitwy.
- Tekompozycje są żywiołowe pełne ruchu i choć także małychformatów maja monumentalne działanie.
- Michałowskibył malarzem koni i stworzył pierwszy chyba w dziejach malarstwasamodzielny portret tego zwierzęcia w ruchu.
- Utrwalałsylwetki koni w różnych scenach:
- przypracy,
- wzaprzęgu,
- szarżekawalerii,
- swoichulubieńców z własnej stadniny.
- Dużeczęść twórczości zajmuje portrety na pozór niedokończone alegdy się bliżej przyjrzeć stanowią aluzję, wyczerpują wiedze omodelach.
- Malowałswoje dzieci, żonę, sławnych Polaków także Żydów i chłopów.
- Prostyczłowiek w dziełach artysty został potraktowany jako żywy, pełnyi czarujący.
- Testudia psychologiczne to mocne, charakterystyczne twarze, malowanezamaszystymi pociągnięciami szczeciniaka.
- Wtaki sposób człowiek z ludu został pokazany po raz pierwszy wmalarstwie europejskim to zapowiedź realizmu.
- ChłopiMichałowskiego to nie tylko „malownicze modele” ale pełnoprawniludzie.
- Wjego malarstwie występują też inne tematy typowe dla romantyzmu:
- scenyz wojny algierskiej,
- obrazyhistoryczne,
- motywyliterackie,
- sceny„średniowieczne”, rycerskie na tle gotyckiej architektury.
- Tonacjabarwna obrazów jest ciepła, raczej ściemniona, przeważająbrązy, czerwienie i czernie.
- Zasadnicząrolę gra światło zintegrowane z barwą.
- Wobecżywiołowych dynamicznych półcień Michałowskiego obrazy wieluinnych mistrzów romantyzmu wydają się spokojne.
- Michałowskito ostatni wielki romantyk, choć zapowiada już realizm.
- Przykładyjego dzieł:
- Samosierra,
- Dwazaprzęgi,
- Portretchłopca w kapeluszu,
- Seńko,
- WjazdChrobrego do Kijowa,
- DonKichot,
- SanchoPansa.
Dzięki, że dzielisz się ogromem swojej pracy, ujętej w sposób uporządkowany i przejrzysty.
OdpowiedzUsuń