Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka XX wieku – Konstruktywizm

KONSTRUKTYWIZM
Michał Łarionów /1881-1954/
  • Twórcatzw. Łuczyzmu – kierunku, który wychodził z doświadczeńkubizmu, futuryzmu i orfizmu, stopniowo doprowadzając płaszczyznęobrazu do gry czystych kształtów i barw niekojarzących się zeświatem form widzianych.
  • Wystawiałna pokazach Der Blaue Reiter.
  • Późniejzerwał z malarstwem, by związać się z baletem Diagilewa jakoscenograf.
  • Niektóreprace:
    • Szyba(1911),
    • Bulwar(1912),
    • Plaża(1914).
Kazimierz Malewicz /1878-1935/
  • Umiałz kubizmu wysnuć najbardziej twórcze wnioski.
  • PraceŻniwa,Drwalz roku 1912 przypominają obrazy Légara z okresu jegoAktóww lesie,PortMatiuszynakubistyczna MartwaNatura– prace Braque’a i Picassa.
  • Współpracowałz Niemiecką Szkołą Bauhaus i artystami polskimi.
  • Byłprofesorem wyższych uczelni artystycznych w Moskwie i Leningradzie.
Czarny kwadrat na białym tle (1913)
  • Tojego słynna praca abstrakcyjna, która miała być demonstracjączystej formy, wolnej od wszelkich podtekstów, treścipozaplastycznych, nawet tematów przeżyć czy odczuć.
  • Obrazten miał mówić o uniwersalności przekazu formalnego – jedynegopewnika w sztuce – poza epoką, w której powstało dzieło, pozajego ówczesną funkcją.
Architektony/Planty
  • Sąone zestawieniem prostopadłościennych brył o różnychproporcjach i świadczą o poszukiwaniu analogii miedzy rzeźbą aarchitekturą.
  • Innejego dzieła:
    • Odczucieprzestrzeni światła(1916),
    • Odczucieroli mistycznej(1917),
    • Białykwadrat na białym tle(1918).
Wladimir Tatlin /1885-1953/
  • Stworzyłkompozycję o formach geometrycznych demonstrując dyscyplinę ładui porządku.
  • Zagadnieniate rozwiązywał w przestrzennych abstrakcyjnych kompozycjach w 1911r., a zatytułowanych Reliefy.
  • Odbyłtez podróż do Paryża, poznał Picassa, uległ kubizmowi.
  • Wlatach 1914-15 nadal rozwiązał ideę „kultury materiałów” wReliefachnarożnych(z blachy i drewna oraz metalowych prętów), które otrzymałynazwę od sposobu zawieszania ich na rogach sal wystawowych, bowiemw tym czasie Tatlin dążył do pełnej autonomii niewyrażającejniczego, do uniezależnienia jej nawet od miejsca.
  • WladimirTatlin zapoczątkował swymiReliefamiłączenie cech malarstwa, rzeźby i architektury, zwrócił uwagęna wynikające stąd konsekwencje dla sztuki użytkowej.
  • W1915 krystalizował formę konstruktywizm.
  • W1920 zaprojektował pomnikIII Międzynarodówki,który przyniósł mu światową sławę.
  • Po1935 r. poświecił się scenografii.
Aleksander Rodczenko /1891-1956/
  • W1914 roku wykonywał swe pierwsze kompozycje nieprzedstawiające.
  • Zafascynowanymatematyką, geometrią – rysował wyłącznie za pomocą cyrkla ilinijki.
  • WspółzałożycielInchuku.
  • W1920 roku został profesorem Wchutemasu i zainteresował się sztukaużytkową:
    • fotomontażem,
    • plakatem,
    • typografią,które stały się jego domeną.
  • Współpracowałz Majakowski i twórcą nowoczesnego teatru WsiewołodemMeyerholdem.
  • Jegoprace:
    • Konstrukcja(1918),
    • Czarnena czarnym(1918),
    • Rysunkilinii(1919,1920),
    • Konstrukcjawisząca,
    • Okładkaczasopisma NowyjLef,
    • Fotomontażedo wierszy Majakowskiego,
    • Wnętrzerobotniczego klubu czytelni w pawilonie radzieckim na wystawie wParyżu (1925).
Lazar Markowicz Lisickij – El Lissitzky /1890-1941/
  • Powróciłdo kraju w 1915r., a od 1919 datuję się jego kontakt ześrodowiskiem konstruktywistów.
Proun– Projekt Utwierdzenia Nowego
  • Toseria obrazów i rysunków zaprojektowanych w 1919 r.
  • Byłyto kompozycje stanowiące połączenie płaskich formgeometryzujących z iluzjonistycznie rysowanymi bryłami.
  • Artystanazywał te prace „stacją przesiadkową z malarstwa doarchitektury” i rzeczywiście były one źródłem projektówarchitektonicznych, które wiele wykonywał.
Lenin– Trybuna (1924)
  • Tomównica na placu publicznym.
  • Pochyła,12-metrowa konstrukcja z żelaza, szkła i tenitu, zaopatrzona wwindę wynoszącą mówców na szczyt, z którego wysuwał się doprzodu ganek – mównica.
  • Przeciwwagąkierunkową do osi wieży stanowił ekran umieszczony u góry – dowyświetlania propagandowych haseł i filmów.
  • ElLissitzky zajmował się:
    • plakatem(Czerwonymklinem uderz w białych(1919)),
    • fotomontażem,typografią (opracowanie WierszyMajakowskiego.
  • W1920 r. wydał ilustrowaną książkę dla dzieci Historiadwóch kwadratów.
  • Współpracowałz Chagallem w dziedzinie ilustrowanych książek dla dzieci.
  • Lata1922-28 spędził w Niemczech i w Szwajcarii, w tym czasie nawiązałkontakt z grupą Die Stlij, z niemiecką szkoła Bauhaus.
  • Dziękitej współpracy przeniósł ideę konstruktywizmu na terenyzachodniej Europy.
RZEŹBA
  • Pojęcierzeźby jako bryły w przestrzeni zostało zakwestionowane przezdwóch Rosjan, braci:
    • NahumaGaba,
    • Antoine’aPevsnera.
  • Należelioni go grupy konstruktywistów i reprezentowali nurt abstrakcyjny wswych kompozycjach wykonywanych ze szkła, metali i masplastycznych.
  • Byłyto niejednokrotnie cienkie pręty z metalu lub plastiku napięte narusztowaniach o przenikających się, w linearnych, płynnychkształtach – w taki sposób, że tworzyły się skręcone wprzestrzeni płaszczyzny przenikające się z sobą i z powietrzem(Gabo).
  • Przestrzeniepuste i zabudowane stały się jednakowo tworzywem komponującym.
  • Pevsnerwolał płaszczyzny z metalu, choć i on stosował różnorodnetworzywa.
Antoine Pevsner /1886-1962/
  • Jegoprace:
    • Popiersie(1924-26),
    • Kolumnazwycięstwa(1946),
    • Dynamicznaprojekcja o 300(1950-51).
Nahum Pevsner-Nahum Gabo /1890-1977/
  • Prace:
    • Słowa(1916),
    • Konstrukcjaw przestrzeni(1953),
    • Linearnakonstrukcja przestrzenna H II.
  • Pozwycięstwie rewolucji cała awangarda artystyczna włączyła sięw tworzenie podstaw nowego ustroju, pojmując rewolucyjnie równieżfunkcję sztuki, widząc konieczność rewolucyjnych przemian przedewszystkim w jej formie.
  • Wielkąwagę przywiązano od początku do propagandy i działańagitacyjnych i tę funkcję przyjęła także sztuka.
  • Artyścizaangażowali się w wykonywanie plakatów, ulotek, grafikiilustracyjnej i dekoracji sal zebrań i gmachów publicznych.
  • Konstruktywiścirealizowali hasło „Cała sztuka do całego narodu” –upaństwawiając muzea, reorganizując uczelnie, dążąc doprzepojenia nową sztuką, do życia codziennego – ze szczególnymuwzględnieniem proletariatu.
  • Dziełakonstruktywistów radzieckich to przede wszystkim polityczne plakatyagitacyjne, jak El Lissitzky’ego Czerwonymklinem uderz w białych,fotomontaże odgrywające podobną rolę, wykorzystywane równieżjako ilustrację książkowe, grafika książki i układytopograficzne o najwyższym poziomie.
  • Funkcjepropagandową spełniały także „agit-pojazdy” projektowaneprzez plastyków (Jermiłow, Mielników) były to:
    • pociągii statki odpowiednio udekorowane i pomalowane, zaopatrzone w hasła,które dzięki przenoszeniu się z miejsca na miejsce po obszarzecałego kraju, pełniły funkcję żywej trybuny,
    • wich wnętrzach odbywały się wystawy, wygłaszano prelekcje,wypożyczano ksiązki, rozdawano ulotki,
    • pociągiLenin,CzerwonaUkraina,statek Czerwonagwiazdaagitowały za nowym ustrojem elektryfikacją, kolektywizacją.
  • Zwanesą także z opisów i fotografii realizację konstruktywistówpowstałe w wyniku ich współpracy z teatrami:
    • byłyto nowe projekty scenograficzne, znoszące podział pomiędzy scenąa widownią,
    • częstozmiana dekoracji odbywała się na oczach widzów (TeatrWachtangowa),
    • wteatrze W. Meyerholda od 1922 zrezygnowano w ogólne z dekoracji,kładąc nacisk na samą ekspresję ruchu.
  • Konstruktywiściprojektowali dla przemysłu przedmioty codziennego użytku, wzory natkaniny, ceramikę itp.
  • Zasadnicząrolę w konstruktywizmie odgrywała architektura.
  • Jakogatunek sztuki z istoty swej społeczny miała wiązać wszystkiepozostałe rodzaje sztuki.
  • Wielekoncepcji malarskich i rzeźbiarskich powstało z myślą opowiązaniach formalnych z architekturą np.:
    • rysunkiProunów- El Lisstzky’ego,
    • Architektony– K. Malewicza.
  • ElLissitzky projektował dla Moskwy drapacze chmur w kształciestojących na trzonków młotów.
  • Ważnymwydarzeniem był ekspozycja radzieckiego pawilonu (Mielnikow) naMiędzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Przemysłowej wParyżu w roku 1925.
  • Zaprezentowanotam grafiki i reklamy i architektury.
  • Urządzanotam czytelnie klubu robotniczego (zaprojektowaną przez Rodczenkę)sale dla uczniów, salę teatralną.
  • Wszystkow jednolitej kolorystyce, przy użyciu barw: czerwonej, szarej ibiałej.
  • KonstantinMielnikow jest autorem projektu niezwykle interesującegopomnikaKrzysztofa Kolumba(1929) i klubu im. Rusakowa w Moskwie (1927-29).
  • Wszystkiebudowle architektów radzieckich odznaczały się maksymalną,prostotą bryły, harmonia polegała na ich proporcjach i wzajemnymustosunkowaniu.
  • Pracekonstruktywistów to także obrazy i rzeźby abstrakcyjne.
  • Sztukarosyjska i radziecka ukazała się po raz pierwszy na forummiędzynarodowym w 1922 w Berlinie.
  • Uderzającącechą wszystkich dzieł jest maksymalna prostota geometrycznychkształtów, ogołoconych z wszelkiej dekoracyjności, skrajnyfunkcjonalizm w pracach o funkcji użytkowej, zaś w malarstwie irzeźbie działanie czystą formą w jej zewnętrznej warstwiewizualnej, bez jakichkolwiek symboli, podtekstów, treściliterackich.
  • Najważniejsząrole w ruchu konstruktywistycznym odegrały dwie uczelniemoskiewskie założone w 1920 r.:
    • InstytutKultury Artystycznej (Inchuk),
    • MoskiewskiZakład Artystyczno-Techniczny (Wchutemas).
  • Programydla obydwu uczelni wspierały się wzajemnie lecz z czasem powstałymiędzy wykładowcami spory o zasadnicze cele i koncepcje nauczania.
  • Pojednej stronie znaleźli się zwolennicy sztuki czystej,niepełniącej funkcji utylitarnych: Gabo, Pevsner, Malewicz,Kandinsky.
  • Bylioni zwolennikami czystej formy i wierzyli, że stanowi onanajważniejszy przejaw w ewolucji form sztuki, zwłaszcza jakosztuka przedstawiająca (abstrakcja geometryczna).
  • Wprzeciwnym „obozie” znaleźli się: Tatlin Rodczenko, ElLissitzky.
  • Zczasem stworzyli grupę „produktywistów” pojmując sztukęwyłącznie jako funkcję potrzeb użytkowych, chcieli zerwać zespekulacjami teoretycznymi, tworzyć sztukę dostępną szerokimmasom, a artysta – ich zadaniem – był właściwie technikiem,którego zadaniem powinna być ścisła współpraca z przemysłem.
  • Przedmiotypotraktowane przez produktywistów były przede wszystkimfunkcjonalne i z tego postulatu wynikało ich piękno – pięknoprostoty.
  • Tegorodzaju działalność w powiązaniu z podbudową ideologiczną,doprowadziła do tworzenia artysty – robotnika formy, przestał onnależeć do elity dycha, a z drugiej strony został narażony napewne ograniczenia rozwoju artystycznego i zbyt zawężonegotraktowania funkcji sztuki.
  • Tegorodzaju poglądy szerzyły się w latach 1919-22 i z czasem stałysię podstawą do narodzin ideologii realizmu socjalistycznego.
  • Projektyi realizacje konstruktywistów trafiały na jednak niezbyt podatnygrunt:
    • krajbył wyniszczony wojną domową panował głód, potencjałprzemysłowy właściwie nie istniał,
    • artyścinie liczyli się z poziomem wykształcenia mas, do których ichabstrakcja geometryczna po prostu nie trafiała,
    • projektyarchitektoniczne były albo wręcz utopijne albo nie dawały sięzrealizować.
  • Powstałwięc tragiczny paradoks – sztuka konstruktywistów mająca służyćmasom, stawała się coraz bardziej hermetyczna i oderwana odcodzienności i jej potrzeb.
  • Jedynieplakaty propagandowe, dekoracje sal i gmachów, grafikailustracyjna, spełniała swe ideologiczne zadania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz