KONSTRUKTYWIZM
Michał Łarionów /1881-1954/
- Twórcatzw. Łuczyzmu – kierunku, który wychodził z doświadczeńkubizmu, futuryzmu i orfizmu, stopniowo doprowadzając płaszczyznęobrazu do gry czystych kształtów i barw niekojarzących się zeświatem form widzianych.
- Wystawiałna pokazach Der Blaue Reiter.
- Późniejzerwał z malarstwem, by związać się z baletem Diagilewa jakoscenograf.
- Niektóreprace:
- Szyba(1911),
- Bulwar(1912),
- Plaża(1914).
Kazimierz Malewicz /1878-1935/
- Umiałz kubizmu wysnuć najbardziej twórcze wnioski.
- PraceŻniwa,Drwalz roku 1912 przypominają obrazy Légara z okresu jegoAktóww lesie,PortMatiuszynakubistyczna MartwaNatura– prace Braque’a i Picassa.
- Współpracowałz Niemiecką Szkołą Bauhaus i artystami polskimi.
- Byłprofesorem wyższych uczelni artystycznych w Moskwie i Leningradzie.
Czarny kwadrat na białym tle (1913)
- Tojego słynna praca abstrakcyjna, która miała być demonstracjączystej formy, wolnej od wszelkich podtekstów, treścipozaplastycznych, nawet tematów przeżyć czy odczuć.
- Obrazten miał mówić o uniwersalności przekazu formalnego – jedynegopewnika w sztuce – poza epoką, w której powstało dzieło, pozajego ówczesną funkcją.
Architektony/Planty
- Sąone zestawieniem prostopadłościennych brył o różnychproporcjach i świadczą o poszukiwaniu analogii miedzy rzeźbą aarchitekturą.
- Innejego dzieła:
- Odczucieprzestrzeni światła(1916),
- Odczucieroli mistycznej(1917),
- Białykwadrat na białym tle(1918).
Wladimir Tatlin /1885-1953/
- Stworzyłkompozycję o formach geometrycznych demonstrując dyscyplinę ładui porządku.
- Zagadnieniate rozwiązywał w przestrzennych abstrakcyjnych kompozycjach w 1911r., a zatytułowanych Reliefy.
- Odbyłtez podróż do Paryża, poznał Picassa, uległ kubizmowi.
- Wlatach 1914-15 nadal rozwiązał ideę „kultury materiałów” wReliefachnarożnych(z blachy i drewna oraz metalowych prętów), które otrzymałynazwę od sposobu zawieszania ich na rogach sal wystawowych, bowiemw tym czasie Tatlin dążył do pełnej autonomii niewyrażającejniczego, do uniezależnienia jej nawet od miejsca.
- WladimirTatlin zapoczątkował swymiReliefamiłączenie cech malarstwa, rzeźby i architektury, zwrócił uwagęna wynikające stąd konsekwencje dla sztuki użytkowej.
- W1915 krystalizował formę konstruktywizm.
- W1920 zaprojektował pomnikIII Międzynarodówki,który przyniósł mu światową sławę.
- Po1935 r. poświecił się scenografii.
Aleksander Rodczenko /1891-1956/
- W1914 roku wykonywał swe pierwsze kompozycje nieprzedstawiające.
- Zafascynowanymatematyką, geometrią – rysował wyłącznie za pomocą cyrkla ilinijki.
- WspółzałożycielInchuku.
- W1920 roku został profesorem Wchutemasu i zainteresował się sztukaużytkową:
- fotomontażem,
- plakatem,
- typografią,które stały się jego domeną.
- Współpracowałz Majakowski i twórcą nowoczesnego teatru WsiewołodemMeyerholdem.
- Jegoprace:
- Konstrukcja(1918),
- Czarnena czarnym(1918),
- Rysunkilinii(1919,1920),
- Konstrukcjawisząca,
- Okładkaczasopisma NowyjLef,
- Fotomontażedo wierszy Majakowskiego,
- Wnętrzerobotniczego klubu czytelni w pawilonie radzieckim na wystawie wParyżu (1925).
Lazar Markowicz Lisickij – El Lissitzky /1890-1941/
- Powróciłdo kraju w 1915r., a od 1919 datuję się jego kontakt ześrodowiskiem konstruktywistów.
Proun– Projekt Utwierdzenia Nowego
- Toseria obrazów i rysunków zaprojektowanych w 1919 r.
- Byłyto kompozycje stanowiące połączenie płaskich formgeometryzujących z iluzjonistycznie rysowanymi bryłami.
- Artystanazywał te prace „stacją przesiadkową z malarstwa doarchitektury” i rzeczywiście były one źródłem projektówarchitektonicznych, które wiele wykonywał.
Lenin– Trybuna (1924)
- Tomównica na placu publicznym.
- Pochyła,12-metrowa konstrukcja z żelaza, szkła i tenitu, zaopatrzona wwindę wynoszącą mówców na szczyt, z którego wysuwał się doprzodu ganek – mównica.
- Przeciwwagąkierunkową do osi wieży stanowił ekran umieszczony u góry – dowyświetlania propagandowych haseł i filmów.
- ElLissitzky zajmował się:
- plakatem(Czerwonymklinem uderz w białych(1919)),
- fotomontażem,typografią (opracowanie WierszyMajakowskiego.
- W1920 r. wydał ilustrowaną książkę dla dzieci Historiadwóch kwadratów.
- Współpracowałz Chagallem w dziedzinie ilustrowanych książek dla dzieci.
- Lata1922-28 spędził w Niemczech i w Szwajcarii, w tym czasie nawiązałkontakt z grupą Die Stlij, z niemiecką szkoła Bauhaus.
- Dziękitej współpracy przeniósł ideę konstruktywizmu na terenyzachodniej Europy.
RZEŹBA
- Pojęcierzeźby jako bryły w przestrzeni zostało zakwestionowane przezdwóch Rosjan, braci:
- NahumaGaba,
- Antoine’aPevsnera.
- Należelioni go grupy konstruktywistów i reprezentowali nurt abstrakcyjny wswych kompozycjach wykonywanych ze szkła, metali i masplastycznych.
- Byłyto niejednokrotnie cienkie pręty z metalu lub plastiku napięte narusztowaniach o przenikających się, w linearnych, płynnychkształtach – w taki sposób, że tworzyły się skręcone wprzestrzeni płaszczyzny przenikające się z sobą i z powietrzem(Gabo).
- Przestrzeniepuste i zabudowane stały się jednakowo tworzywem komponującym.
- Pevsnerwolał płaszczyzny z metalu, choć i on stosował różnorodnetworzywa.
Antoine Pevsner /1886-1962/
- Jegoprace:
- Popiersie(1924-26),
- Kolumnazwycięstwa(1946),
- Dynamicznaprojekcja o 300(1950-51).
Nahum Pevsner-Nahum Gabo /1890-1977/
- Prace:
- Słowa(1916),
- Konstrukcjaw przestrzeni(1953),
- Linearnakonstrukcja przestrzenna H II.
- Pozwycięstwie rewolucji cała awangarda artystyczna włączyła sięw tworzenie podstaw nowego ustroju, pojmując rewolucyjnie równieżfunkcję sztuki, widząc konieczność rewolucyjnych przemian przedewszystkim w jej formie.
- Wielkąwagę przywiązano od początku do propagandy i działańagitacyjnych i tę funkcję przyjęła także sztuka.
- Artyścizaangażowali się w wykonywanie plakatów, ulotek, grafikiilustracyjnej i dekoracji sal zebrań i gmachów publicznych.
- Konstruktywiścirealizowali hasło „Cała sztuka do całego narodu” –upaństwawiając muzea, reorganizując uczelnie, dążąc doprzepojenia nową sztuką, do życia codziennego – ze szczególnymuwzględnieniem proletariatu.
- Dziełakonstruktywistów radzieckich to przede wszystkim polityczne plakatyagitacyjne, jak El Lissitzky’ego Czerwonymklinem uderz w białych,fotomontaże odgrywające podobną rolę, wykorzystywane równieżjako ilustrację książkowe, grafika książki i układytopograficzne o najwyższym poziomie.
- Funkcjepropagandową spełniały także „agit-pojazdy” projektowaneprzez plastyków (Jermiłow, Mielników) były to:
- pociągii statki odpowiednio udekorowane i pomalowane, zaopatrzone w hasła,które dzięki przenoszeniu się z miejsca na miejsce po obszarzecałego kraju, pełniły funkcję żywej trybuny,
- wich wnętrzach odbywały się wystawy, wygłaszano prelekcje,wypożyczano ksiązki, rozdawano ulotki,
- pociągiLenin,CzerwonaUkraina,statek Czerwonagwiazdaagitowały za nowym ustrojem elektryfikacją, kolektywizacją.
- Zwanesą także z opisów i fotografii realizację konstruktywistówpowstałe w wyniku ich współpracy z teatrami:
- byłyto nowe projekty scenograficzne, znoszące podział pomiędzy scenąa widownią,
- częstozmiana dekoracji odbywała się na oczach widzów (TeatrWachtangowa),
- wteatrze W. Meyerholda od 1922 zrezygnowano w ogólne z dekoracji,kładąc nacisk na samą ekspresję ruchu.
- Konstruktywiściprojektowali dla przemysłu przedmioty codziennego użytku, wzory natkaniny, ceramikę itp.
- Zasadnicząrolę w konstruktywizmie odgrywała architektura.
- Jakogatunek sztuki z istoty swej społeczny miała wiązać wszystkiepozostałe rodzaje sztuki.
- Wielekoncepcji malarskich i rzeźbiarskich powstało z myślą opowiązaniach formalnych z architekturą np.:
- rysunkiProunów- El Lisstzky’ego,
- Architektony– K. Malewicza.
- ElLissitzky projektował dla Moskwy drapacze chmur w kształciestojących na trzonków młotów.
- Ważnymwydarzeniem był ekspozycja radzieckiego pawilonu (Mielnikow) naMiędzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Przemysłowej wParyżu w roku 1925.
- Zaprezentowanotam grafiki i reklamy i architektury.
- Urządzanotam czytelnie klubu robotniczego (zaprojektowaną przez Rodczenkę)sale dla uczniów, salę teatralną.
- Wszystkow jednolitej kolorystyce, przy użyciu barw: czerwonej, szarej ibiałej.
- KonstantinMielnikow jest autorem projektu niezwykle interesującegopomnikaKrzysztofa Kolumba(1929) i klubu im. Rusakowa w Moskwie (1927-29).
- Wszystkiebudowle architektów radzieckich odznaczały się maksymalną,prostotą bryły, harmonia polegała na ich proporcjach i wzajemnymustosunkowaniu.
- Pracekonstruktywistów to także obrazy i rzeźby abstrakcyjne.
- Sztukarosyjska i radziecka ukazała się po raz pierwszy na forummiędzynarodowym w 1922 w Berlinie.
- Uderzającącechą wszystkich dzieł jest maksymalna prostota geometrycznychkształtów, ogołoconych z wszelkiej dekoracyjności, skrajnyfunkcjonalizm w pracach o funkcji użytkowej, zaś w malarstwie irzeźbie działanie czystą formą w jej zewnętrznej warstwiewizualnej, bez jakichkolwiek symboli, podtekstów, treściliterackich.
- Najważniejsząrole w ruchu konstruktywistycznym odegrały dwie uczelniemoskiewskie założone w 1920 r.:
- InstytutKultury Artystycznej (Inchuk),
- MoskiewskiZakład Artystyczno-Techniczny (Wchutemas).
- Programydla obydwu uczelni wspierały się wzajemnie lecz z czasem powstałymiędzy wykładowcami spory o zasadnicze cele i koncepcje nauczania.
- Pojednej stronie znaleźli się zwolennicy sztuki czystej,niepełniącej funkcji utylitarnych: Gabo, Pevsner, Malewicz,Kandinsky.
- Bylioni zwolennikami czystej formy i wierzyli, że stanowi onanajważniejszy przejaw w ewolucji form sztuki, zwłaszcza jakosztuka przedstawiająca (abstrakcja geometryczna).
- Wprzeciwnym „obozie” znaleźli się: Tatlin Rodczenko, ElLissitzky.
- Zczasem stworzyli grupę „produktywistów” pojmując sztukęwyłącznie jako funkcję potrzeb użytkowych, chcieli zerwać zespekulacjami teoretycznymi, tworzyć sztukę dostępną szerokimmasom, a artysta – ich zadaniem – był właściwie technikiem,którego zadaniem powinna być ścisła współpraca z przemysłem.
- Przedmiotypotraktowane przez produktywistów były przede wszystkimfunkcjonalne i z tego postulatu wynikało ich piękno – pięknoprostoty.
- Tegorodzaju działalność w powiązaniu z podbudową ideologiczną,doprowadziła do tworzenia artysty – robotnika formy, przestał onnależeć do elity dycha, a z drugiej strony został narażony napewne ograniczenia rozwoju artystycznego i zbyt zawężonegotraktowania funkcji sztuki.
- Tegorodzaju poglądy szerzyły się w latach 1919-22 i z czasem stałysię podstawą do narodzin ideologii realizmu socjalistycznego.
- Projektyi realizacje konstruktywistów trafiały na jednak niezbyt podatnygrunt:
- krajbył wyniszczony wojną domową panował głód, potencjałprzemysłowy właściwie nie istniał,
- artyścinie liczyli się z poziomem wykształcenia mas, do których ichabstrakcja geometryczna po prostu nie trafiała,
- projektyarchitektoniczne były albo wręcz utopijne albo nie dawały sięzrealizować.
- Powstałwięc tragiczny paradoks – sztuka konstruktywistów mająca służyćmasom, stawała się coraz bardziej hermetyczna i oderwana odcodzienności i jej potrzeb.
- Jedynieplakaty propagandowe, dekoracje sal i gmachów, grafikailustracyjna, spełniała swe ideologiczne zadania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz