Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Rokoka

ROKOKO
UWAGI OGÓLNE
  • Równocześnie z późnym barokiem od początku wieku XVIII pojawia się w sztuce nowa tendencja, która wydała dzieła znacznie różniące się od malowniczego, obfitego baroku jak i od klasycyzującego ruchu we Francji.
  • W rokoku występują kształty lekkie, nieregularne, subtelne, wytworne, pełne delikatności i elegancji.
  • Łączą więc jakby niektóre cechy obu kierunków takie jak nieobliczalność pomysłów z oszczędnością i wyszukaniem formy, dekoracyjność i malowniczość.
  • Nowa tendencja ma też cechy własne:
    • intymność formy,
    • wiotkość i delikatność,
    • linearyzm i płaszczyznowość kompozycji występująca w dekoracji architektonicznej,
    • asymetria układów,
    • tektonika,
    • rozjaśnianie,
    • oczyszczanie gamy barw.
  • Narodziny rokoka miały ścisły związek z atmosferą panującą na dworach francuskich.
  • Dni upływały tam na zabawach, polowaniach, maskaradach.
  • Swoboda obyczajów sprawiła, że stosunek do życia był lekki, nie frasobliwy, bezproblemowy.
  • Rokoko czerpało ze sztuki Chin cechy zewnętrzne i interesowało się jej charakterystycznymi motywami:
    • formą pogody,
    • parasola,
    • drobnymi organicznymi kształtami zainspirowanymi światłem roślinnym.
  • Od motywy muszli (fran. Rocaille „muszla”) kierunek przyjął nazwę.
MALARSTWO
Antoine Watteau
  • Dzieła:
    • Zabawa w Plenerze,
    • Towarzystwo w Parku,
    • Gilles,
    • Nadąsana,
    • Szyld Salonu Sztuki Gersainta.
  • Ludzie w jego obrazach zdają się pędzić żywot motyli, wydają się samotni, wyizolowani, nie tworzą się miedzy nimi związki żywe, po mimo czułych westchnień, rozmów, wzajemnych zachwytów.
  • Nad wszystkim unosi się atmosfera schyłkowości przemijania, lekkiego smutku.
Odjazd na Cyterę
  • Cytera – legendarna wyspa miłości.
  • Scena jest pełna lekkości, wdzięku, czaru.
  • Miłość tych wspaniale strojnych postaci to rodzaj zabawy dużych dzieci, zabawy bez zobowiązań i odpowiedzialności.
  • Tonacja barwna jest przejrzysta, jasna, dotknięcie pędzla lekkie.
  • Zestawienia błękitów zieleni, różów stwarzają nastrój pełnej słodyczy.
Obojętny
  • Przedstawia młodzieńca w tanecznym ruchu na tle pejzażu – malowanego lekko i miękko.
  • Kontury drzew stapiają się z powietrzem, zacierają się granice kształtów, żywa delikatna faktura zmiękcza i ujednolica płaszczyznę.
  • Nastrój obrazu jest zwiewny, nieco melancholijny, wszystko jest nietrwałe, lekkie.
  • Scena zakomponowana jest kolorem.
  • Światło nie istnieje tu jako wyodrębniony problem, plamy barwne – błękit, czerwień, błysk bieli i ściszona zieleń, buduje płaszczyznę.
Jean Baptiste Simeon Chardin
  • Interesuję się bardzo psychiką dzieci.
  • Chętnie przedstawia te małe istoty w czasie zabaw i radości, nauki czy dramatów.
  • Cechuje go reporterska zdolność obserwacji, lekka nuta dowcipu, liryzm i ciepło.
  • Dzieła:
    • Pranie,
    • Pomywaczka,
    • Martwa natura z miedzianym kociołkiem.
XXX
  • Inni przedstawiciele malarstwa w rokoku:
    • FRANÇOIS BOUCHER,
    • HONORÉ FRAGONARD,
    • TOMAS GAINSBOROUGH.
ARCHITEKTURA WNĘTRZ, SZTUKI DEKORACYJNE
  • Rokoko było przede wszystkim sztuką wnętrza:
    • buduaru,
    • gabinetu.
  • Przejawiało się najpełniej:
    • w zdobnictwie,
    • objęciach,
    • kształtach mebli,
    • w tkaninach,
    • w formach lekkich pawilonów ogrodowych.
  • Sztuki zdobnicze przeważają nad monumentalnymi.
  • Ściana jest gładką płaszczyzna a ornament jest nałożony wtórnie.
  • Motywy są różne i prawie z reguły organiczne, płynne, miękkie, posługują się drobniutkimi formami, kojarzącymi się z kształtem żadnej formy przyrody.
  • Kolorystyka jest pastelowa.
  • Gama silnie rozjaśniona.
  • Dominują: biel, delikatne złocenia, różne, jasne błękity i zielenie.
  • Często stosując się lustra odbierające ścianom ich materialną strukturę.
  • Meble mają kształty kruche, delikatne.
  • Układy dekoracyjne rozkładają się symetrycznie.
  • Charakterystycznymi ozdobami zapełniającymi wnętrza są naczynia i figurki z porcelany, której technologia została odkryta dla Europy w XVIII w. przez Böttgera.
  • Pałacowe rokoko oddziaływało na architekturę krajów niemieckich, głównie na południu.
Kościół Pielgrzymkowy w Vierzehneheilingen
  • Zaprojektowany jest na zasadzie przenikających się w planie owalów.
  • Wszystko jest tu płynne, miękkie, ruchliwe, nieobliczalne.
  • Gzymsy tworzą się łagodnymi łukami, wszystko jest zmienne jak w nieustannym przypływie fali morskiej.
  • Wybitnym mecenasem sztuki tych czasów był August II Sas.
Mateusz Daniel Pöppelmann
Zwinger
  • Niewielki pałac z czworobokiem niskich galerii otaczającym przestronnym dziedzińcem.
  • Bryła dzieła lekko i wdzięcznie przypomina pawilony ogrodowe.
  • Zwinger miał być budynkiem służącym turniejowych popisów i zabaw pod gołym niebem.
XXX
  • Inni twórcy architektury rokoka:
    • JERZY WACŁAW VON KNOBELSDORFF,
    • BRACIA ASAM,
    • GILLES MARIE OPPENORDT,
    • JUSTIN-AURELE MEISSONIER.

1 komentarz:

  1. W momencie kiedy chcemy zmienić nasze wnętrze to musimy zrobić to przede wszystkim z głową. Regularnie można zobaczyć na blogu https://motobudowa.pl/category/architektura-wnetrz/ wiele motywujących pomysłów odnośnie samej architekty wnętrz. Myślę, iż jeśli ma coś wyglądać ładnie to trzeba to dobrze rozstawić.

    OdpowiedzUsuń