ROKOKO
UWAGI OGÓLNE
- Równocześnie z późnym barokiem od początku wieku XVIII pojawia się w sztuce nowa tendencja, która wydała dzieła znacznie różniące się od malowniczego, obfitego baroku jak i od klasycyzującego ruchu we Francji.
- W rokoku występują kształty lekkie, nieregularne, subtelne, wytworne, pełne delikatności i elegancji.
- Łączą więc jakby niektóre cechy obu kierunków takie jak nieobliczalność pomysłów z oszczędnością i wyszukaniem formy, dekoracyjność i malowniczość.
- Nowa tendencja ma też cechy własne:
- intymność formy,
- wiotkość i delikatność,
- linearyzm i płaszczyznowość kompozycji występująca w dekoracji architektonicznej,
- asymetria układów,
- tektonika,
- rozjaśnianie,
- oczyszczanie gamy barw.
- Narodziny rokoka miały ścisły związek z atmosferą panującą na dworach francuskich.
- Dni upływały tam na zabawach, polowaniach, maskaradach.
- Swoboda obyczajów sprawiła, że stosunek do życia był lekki, nie frasobliwy, bezproblemowy.
- Rokoko czerpało ze sztuki Chin cechy zewnętrzne i interesowało się jej charakterystycznymi motywami:
- formą pogody,
- parasola,
- drobnymi organicznymi kształtami zainspirowanymi światłem roślinnym.
- Od motywy muszli (fran. Rocaille „muszla”) kierunek przyjął nazwę.
MALARSTWO
Antoine Watteau
- Dzieła:
- Zabawa w Plenerze,
- Towarzystwo w Parku,
- Gilles,
- Nadąsana,
- Szyld Salonu Sztuki Gersainta.
- Ludzie w jego obrazach zdają się pędzić żywot motyli, wydają się samotni, wyizolowani, nie tworzą się miedzy nimi związki żywe, po mimo czułych westchnień, rozmów, wzajemnych zachwytów.
- Nad wszystkim unosi się atmosfera schyłkowości przemijania, lekkiego smutku.
Odjazd na Cyterę
- Cytera – legendarna wyspa miłości.
- Scena jest pełna lekkości, wdzięku, czaru.
- Miłość tych wspaniale strojnych postaci to rodzaj zabawy dużych dzieci, zabawy bez zobowiązań i odpowiedzialności.
- Tonacja barwna jest przejrzysta, jasna, dotknięcie pędzla lekkie.
- Zestawienia błękitów zieleni, różów stwarzają nastrój pełnej słodyczy.
Obojętny
- Przedstawia młodzieńca w tanecznym ruchu na tle pejzażu – malowanego lekko i miękko.
- Kontury drzew stapiają się z powietrzem, zacierają się granice kształtów, żywa delikatna faktura zmiękcza i ujednolica płaszczyznę.
- Nastrój obrazu jest zwiewny, nieco melancholijny, wszystko jest nietrwałe, lekkie.
- Scena zakomponowana jest kolorem.
- Światło nie istnieje tu jako wyodrębniony problem, plamy barwne – błękit, czerwień, błysk bieli i ściszona zieleń, buduje płaszczyznę.
Jean Baptiste Simeon Chardin
- Interesuję się bardzo psychiką dzieci.
- Chętnie przedstawia te małe istoty w czasie zabaw i radości, nauki czy dramatów.
- Cechuje go reporterska zdolność obserwacji, lekka nuta dowcipu, liryzm i ciepło.
- Dzieła:
- Pranie,
- Pomywaczka,
- Martwa natura z miedzianym kociołkiem.
XXX
- Inni przedstawiciele malarstwa w rokoku:
- FRANÇOIS BOUCHER,
- HONORÉ FRAGONARD,
- TOMAS GAINSBOROUGH.
ARCHITEKTURA WNĘTRZ, SZTUKI DEKORACYJNE
- Rokoko było przede wszystkim sztuką wnętrza:
- buduaru,
- gabinetu.
- Przejawiało się najpełniej:
- w zdobnictwie,
- objęciach,
- kształtach mebli,
- w tkaninach,
- w formach lekkich pawilonów ogrodowych.
- Sztuki zdobnicze przeważają nad monumentalnymi.
- Ściana jest gładką płaszczyzna a ornament jest nałożony wtórnie.
- Motywy są różne i prawie z reguły organiczne, płynne, miękkie, posługują się drobniutkimi formami, kojarzącymi się z kształtem żadnej formy przyrody.
- Kolorystyka jest pastelowa.
- Gama silnie rozjaśniona.
- Dominują: biel, delikatne złocenia, różne, jasne błękity i zielenie.
- Często stosując się lustra odbierające ścianom ich materialną strukturę.
- Meble mają kształty kruche, delikatne.
- Układy dekoracyjne rozkładają się symetrycznie.
- Charakterystycznymi ozdobami zapełniającymi wnętrza są naczynia i figurki z porcelany, której technologia została odkryta dla Europy w XVIII w. przez Böttgera.
- Pałacowe rokoko oddziaływało na architekturę krajów niemieckich, głównie na południu.
Kościół Pielgrzymkowy w Vierzehneheilingen
- Zaprojektowany jest na zasadzie przenikających się w planie owalów.
- Wszystko jest tu płynne, miękkie, ruchliwe, nieobliczalne.
- Gzymsy tworzą się łagodnymi łukami, wszystko jest zmienne jak w nieustannym przypływie fali morskiej.
- Wybitnym mecenasem sztuki tych czasów był August II Sas.
Mateusz Daniel Pöppelmann
Zwinger
- Niewielki pałac z czworobokiem niskich galerii otaczającym przestronnym dziedzińcem.
- Bryła dzieła lekko i wdzięcznie przypomina pawilony ogrodowe.
- Zwinger miał być budynkiem służącym turniejowych popisów i zabaw pod gołym niebem.
XXX
- Inni twórcy architektury rokoka:
- JERZY WACŁAW VON KNOBELSDORFF,
- BRACIA ASAM,
- GILLES MARIE OPPENORDT,
- JUSTIN-AURELE MEISSONIER.
W momencie kiedy chcemy zmienić nasze wnętrze to musimy zrobić to przede wszystkim z głową. Regularnie można zobaczyć na blogu https://motobudowa.pl/category/architektura-wnetrz/ wiele motywujących pomysłów odnośnie samej architekty wnętrz. Myślę, iż jeśli ma coś wyglądać ładnie to trzeba to dobrze rozstawić.
OdpowiedzUsuń