SZTUKA W POSZCZEGÓLNYCH KRAJACH
ANGLIA
UWAGI WSTĘPNE
- Nurtpalladiański wprowadzony został przez Inigro Jonesa.
- Angliaupodobała sobie klasycyzm palladiański ponieważ jako krajprotestancki nie przyjęła baroku.
- Powybuchu pożaru Londynu (1666) architekt Christopher Wren sporządziłkoncepcje kościołów opartych na elementach klasycznych igotyckich.
- Ok.1700 r. nasilił się ruch budowlany w Anglii a kilka budowli byłoświadomie inspirowanych Villą Rotunda – Palladia.
- Wtrzydziestych latach XVIII w. Anglia wytworzyła nowy typ ogrodu –park krajobrazowy, w którym różnorodne gatunki drzew o krzewówbyły malownicze i nieregularnie a ścieżki krzywe i wijące się.
- Umieszczonow nich sztuczne ruiny, świątynie doryckie, wille palladyńskie igotyckie kaplice.
- Literaturęromantyczną w Anglii rozpoczął nurt sentymentalny oraz powieści,w których opisuje się emocjonalne stany bohaterów a akcjeumieszcza się w średniowiecznych zamczyskach i ruinach.
- Byronzdobył olbrzymią sławę w Europie, jego poezja inspirowali sięmalarze romantycznie.
- Anglicybyli bardziej zafascynowani historią własnego kraju niżstarożytną.
ARCHITEKTURA
- Zainteresowanieforami starożytnymi wzmogło się dzięki podróżą na Wschód ido Grecji malarzy i architektów.
- Powstają też pierwsze neogotyckie zamki i wiejskie posiadłości (DomHoracego Wazpoleia w Strawberry Hill -1753).
- Zatwórców właściwego klasycyzmu w Anglii uważa się braci Roberta/1728-99/ i Jamesa 1734-94/ Adam.
- Stworzylioni podstawowe formy, które miały wpłynąć na ukształtowaniesię stylu Ludwika XVI i Europejki klasycyzm.
- Starszyz nich stosował płaskie elewacje urozmaicone pilastrami i fryzyzdobione roślinnym ornamentem.
- Obajw swoich meblach stosowali motywy antyczne, egipskie, etruskie ipompejańskie.
- Sątwórcami charakterystycznego łuku, wprowadzali we wnętrzachpółkoliste nisze odrodzili rzymską dekorację stiukową.
- Stworzyliwiele dzieł w Edynburgu i w Szkocji – miasto to nazywane AtenamiPółnocy reprezentuje najczystszy klasycyzm.
- Po1820r. inspirowano się architekturą grecką (zwłaszcza Partenonemi Erechtejonem).
- Najczystszymprzykładem klasycyzmu dojrzałego jest MuzeumBrytyjskiezjońską kolumnadą (od 1831).
- Zakierunek „grecki” uważano komponowanie zespołówarchitektonicznych←zespolenie nurtu klasycznego z romantycznym.
- Przykłademjest ParkRegentaw Londynie (1811-23) z domami i willami, pałacami w komponowanymi wzieleń, autor John Nash, który zaprojektował przebudowę PawilonuKrólewskiegow Brighton (w stylu hindu).
- Wstylu neogotyckim budowano w Anglii bardzo dużo, przykładem jesttuParlamentBrytyjskii ZamekWindsor.
- W1777 r. powstał na rzece Severn pierwszy na świecie most żelazny.
MALARSTWO
William Hogarth /1697-1764/
- Byłmalarzem i grafikiem.
- Zyskałsławę cyklami prac o funkcji moralizatorskiej.
- Przykładydzieł:
- Życieulicznicy,
- Dziejemłodego rozpustnika,
- Młodemałżeństwo,
- Pilnośći lenistwo.
Thomas Gainsborough /1727-88/
- Portrecistamalarz arystokracji, świetny pejzażysta.
- Przykładydzieł:
- Portretpani Robinson,
- Błękitnychłopiec.
Joshua Reynolds /1723-92/
- Portrecista.
- Jegoprace są rzeczowe, spokojne odznaczają się wnikliwa analiząpsychologiczna modela.
- Przykładydzieł:
- PortretLorda Heathfielda,
- Wiekniewinności,
- PortretSary Siddons.
John Constable /1776-1837/
- Mocnamięsistą plamą barwną charakteryzuje angielski krajobraz.
- Uważanyjest za romantyka jest również za prekursora realizmu.
- Starałsię uchwycić naturę w jej własnym bycie, jest ona nie tylesymbolem spraw wielkich czy stanów duszy artysty ale zostajedostrzeżona w swoim obiektywnym pięknie.
- Przykładydzieł:
- Wózz sianem,
- WidokEpson,
- Katedra wSalisbury.
Joseph Mallord William Turner /1775-1851/
- Jegodziała malowane są drobnymi uderzeniami czystych plam barwnych bezmieszania ich na palecie.
- Gamajest rozjaśniona faktura delikatna lecz wyraźna.
- Wferii światła i barwy ulegają zatraceniu kontury, bryła imaterialność przedmiotów.
- WilliamTurner jest niezwykłym nowatorem, rzeczywistość, która gointeresuje jest silnie interpretowana a piękno światła mgły,stale zmiennego morza została ukazana po raz pierwszy w takisposób.
- Myślmalarska Turnera to ścisła obserwacja i wzruszenie wywołanewspaniałością oglądanych zjawisk.
- Przykładydzieł:
- Zatonieciestatku Teméraire,
- Szybkość,para i deszcz,
- ZamekNorham.
William Blake /1757-1827/
- Swątwórczość malarską opierał na działaniu wyobraźni niż naobserwacji natury.
- Większośćprac powstała pod wpływem dzieł pisarskich: Boskiej Komedii,Biblii i poezji Wergiliusza.
- Wizjamalarska jest bardzo osobista, poetycka i symboliczna.
- Artystałączył tu myśl klasyczną i romantyczną przedstawiając światidealny o doskonałych kształtach a podstawa opisu form jestrysunek
- Jegodzieła pozbawione są wszelkich konturów, subiektywne oparte na wyobraźni.
Hans Heinrich Füssli Chenrii Fuseli /1741-1825/
- Fantastai ekspresjonista o niepokojącej wyobraźni.
- Mistrzw operowaniu nastrojami tajemnicy i grozy.
- Interesowałsię niezwykłością marzeń sennych, stanami podświadomości igwałtownymi uczuciami i namiętnościami.
- Dzieło:
- Nocnemary.
NIEMCY
UWAGI WSTĘPNE
- WNiemczech ruch klasyczno-romantyczny w muzyce, literaturze,filozofii i sztukach plastycznych.
- Wielkieznaczenie dla myśli europejskiej miała niemiecka teoria sztuki,reprezentowali ją:
- JoachimWinckelman,
- GottwaldEpharaim Lessing,
- ImmanuelKant,
- AntonRafael Mens.
- Szczególnąrolę odegrali niemieccy muzycy klasycyzm reprezentowali:
- JosephHaydn,
- WolfgangAmadeus Mozart.
- Romantyzm:
- Ludwigvan Beethoven,
- CarlMaria Weber,
- FranzSchubert,
- RichardWagner.
- Literatura„burzy i naporu” miała orientacje romantyczną,przedstawiciele:
- FriedrischSchleger,
- FriedrischSchiller,
- JohannWolfgang Goethe.
- Ciostatni przeszli z czasem na pozycje klasycyzmu a raczej uważalisię za klasyków.
- Goethepo podróży do Włoch stał się wrogiem romantyzmu i wielbicielemantyku.
- WNiemczech toczyła się walka miedzy klasykami a romantykami, sporyi polemiki wyszły po za ramy literatury.
ARCHITEKTURA
- Wklasycyzmie niemieckim inspirowano się prawie wyłączniearchitekturą gracką.
- Budowlesą monumentalne, mają rys surowości i ciężkości.
- WXVIII zaczęto się interesować stylem gotyckim, kończono gotyckiekościoły, wznoszono nowe a sam styl został uznany za stylnarodowy.
- KarlFriedrich Schinkel /1781-1841/
- Dzieła:
- NowaWartownia,
- StareMuzeum,
- TeatrKrólewski.
Leo von Klenze
- Dzieła:
- Gliptoteka,
- Propyleje,
- Wallhallpod Regensburgiem.
MALARSTWO
Caspar David Friedrich /1774-1840/
- Wswych pejzażowych kompozycjach pragnął ukazać poprzez stanynatury wewnętrzne życie człowieka.
- Artystaw swych dziełach stosował układy horyzontalne a tony barwne iwalorowe są łagodnie ściszone.
Wysokie góry
- Obrazwyraża przekonanie o religijnej naturze całej przyrody.
- Bezmiarprzestrzeni, spokój, uciszenie maja mówić o wielkości i godnościludzkiej duszy.
- Każdykształt natury staje się tu znakiem, symbolem rzeczywistościnadziemskiej nieskończonej.
Bractwo św. Łukasza – Nazareńczycy.
- Zostałoutworzone z kilku studentów wiedeńskiej Akademii Malarstwa:
- F.Pfon,
- J.F.Overbeck,
- P.von Cornelius,
- W.Schadow,
- P.Viet.
- Malarstwopojmowano jako służbę Bogu i chcieli by ich sztuka miała aspektuniwersalny, skłaniała ku wzruszeniu, idealnemu światu.
- Tworzyliw Rzymie i Monachium.
- Ichzespołowym dziełem SA freski w Cassino Massino w Rzymie.
- Nazareńczycymieli ogromny wpływ na sztukę religijną XIX a nawet na początkuXX wieku.
HISZPANIA
UWAGI WSTĘPNE
- Wdrugiej połowie XVII w. do zacofanej gospodarczo i kulturalnieHiszpanii zaczęły dopływać idee Oświeceniowe.
- Wtym wieku pełnym poparciem liczyła się sztuka akademicka związanaz dworem.
MALARSTWO
Francisco y Lucientes Goya /1746-1828/
- Byłmalarzem i grafikiem.
- Kształciłsię w Madrycie, odbył podróż do Włoch.
- W1791 r. zaatakowała go ciężka choroba w następstwie, którejstopniowo tracił słuch na skutek czego jego sztuka nabiera corazmocniej swego tragicznego i dramatycznego wyrazu.
- Podkoniec życia odsunął się od zaszczytów i godności, zmarł naemigracji w Bordeaux.
- Byłekspresjonistą znajdujący ekwiwalent najmocniejszych przeżyćosobistych i doznać, leku, samotności, bólu.
- Byłtez realistą obrazującym rzeczywistość zgodnie z widokiem iwiedzą.
- Totakże nadrealista sięgający w sfery podświadomości, wizjoner,fantasta, karykaturzysta.
Sprzedawca porcelany
- Obrazjest skomponowany lekkimi kontrastującymi tonami, błękitu,cytrynowej żółci i gorącej czerwieni.
Maja Naga/Maja ubrana
- Obrazysą pozornie rzeczowe, studyjne z ukrytą nutą erotyzmu.
Gdy rozum śpi budzą się potwory
- Niezmiernieoszczędnymi środkami stworzył atmosferę grozy i osaczenia.
- Zpółmroku za postacią mężczyzny ukazanego w geście osamotnienia bezsilności wyłaniają się z jego myśli i snów zjawy.
- Obrazmógł być metaforą sytuacji artysty żyjącego w ciągłymnapięciu i leku przed konsekwencjami swej zbyt śmiałej sztukibądź lęków spowodowanych pogłębiającej się głuchoty izwiązanej z tym izolacji od otoczenia.
- Zastosowałtu ulubioną technikę mieszana akwafortę z akwatintą.
Okropności wojny – cykl
- Tengwałtowny, namiętny proces przeciw przemocy i okrucieństwu działana wyobraźnie dzięki formie artystycznej i zespołowi niezmiernieprostych i trafnych środków wyrazu.
- Jestto pośpieszna drapieżna kreska skontrastowana z „ciepłą”delikatną plamą.
- Uderzatu pewna „reporterska” fragmentaryczność widzenia i silnadeformacja kształtów natury oraz postaci ludzkiej.
Kaprysy i sny – cykle
- Ujawniasię sfera podświadomości artysty:
- niekontrolowanawola, pragnienia i marzenia,
- wszelkieobsesje i niepokoje.
Przysłowia– cykl
- Artystarozprawia się tu z wadami społecznymi swego narodu.
- Wjadowitych satyrach wyszydza zabobony, niesprawiedliwe posunięciawładzy świeckiej i kościelnej z przede wszystkim głupotę iokrucieństwo.
- Przykłady:
- Spójrzciejacy oni dostojni,
- Ty,który nie możesz,
- Dosamej śmierci.
- Innedzieła:
- Saturnpożerający własne dzieci,
- Sabatczarownic,
- Olbrzym,
- Dziewczynaz dzbanem,
- Szlifierznoży,
- Kuźnia.
FRANCJA
UWAGI WSTĘPNE
- Sztukawe Francji ma szczególne powiązania z wydarzeniami politycznymi.
- WeFrancji widoczne są okresy przedzielone rewolucją burżuazyjną.
- Iokres to wczesny klasycyzm związany ze stylem Ludwika XVI,przypadający na czasy Oświecenia.
- IIokres to klasycyzm pełny.
- IIIokres to późny klasycyzm, zwany stylem cesarstwa (empire).
- Wdziełach romantyzmu widoczne SA dwa okresy:
- wczesnyromantyzm jest sielski, nieco efektowny,
- dojrzałyromantyzm zrodził się późno po klęsce Napoleona – jestdramatyczny i gwałtowny o tragicznej nieraz wymowie (trwał do lat60tych XIX w.)
- Okresrewolucji i rządów Napoleona sprzyjał rozwojowi postawklasycznych i romantycznych:
- wskrzeszasię dzieje Republikańskiego Rzymu, stawiając za wzór cnoty:męstwo i surowość jego bohaterów,
- nasilasię moda na antyk, która ogarnęła modę na fryzury, stroje iobyczaje.
- Zapanowania Napoleona sztuka stała się narzędziem władzy,propagandy, miała głosić potęgę cesarza i sławę francuskiegooręża (łuki triumfalne, obrazy np. Koronacja Napoleona –Davida, wnętrza cesarskich komnat.
- Rewolucjasprzyjała także rozwojowi nastrojów romantycznych.
- Wosobie Napoleona romantycy widzieli – wybitna jednostkę,indywidualność, przedłużenie rewolucyjnych dążeń, byłbohaterem.
- Pojego upadku zrodził się dojrzały romantyzm w atmosferzepesymizmu, buntu i rozpaczy oraz rozgoryczenia.
ARCHITEKTURA
- Siedemnastowieczna architektura francuska przygotowała grunt pod rozwójklasycyzmu.
- Wywodzisię ona ze stylu Ludwika XV (rokoko).
- CzasyLudwika VI to wczesny klasycyzm.
- Pełnyklasycyzm to realizacje architekta J.G. Soufflota.
Jacques Germain Soufflot 1713-80/
Kościół św. Genowefy /1764-90/
- Zainspirowanybył rzymskim Panteonem (po rewolucji otrzymał jego nazwę).
- Plankrzyża greckiego.
- Wbryle dominuje tez trójpowłokowa kopuła podwyższona wysokimbębnem monumentalizowanym kolumnadą.
- Wejścieto portyk zwieńczony trójkątnym tympanonem.
- Rewolucjaw pierwszym momencie zahamowała rozwój architektury a nawetzniszczyła wiele dzieł sztuki dawnej.
- Państwoobjęło patronat nad sztuką i udostępniła jej zbiory ludowi.
- ZamkniętoKrólewska Akademie i stworzono na jej miejsce Instytut w Paryżu iAkademię Francuską w Rzymie.
- Kościołyzamieniano na „świątynie”Zwycięstwa, Zgodynp.:
- kościółśw. Ludwika zamieniono na pomnik wojskowy ŚwiątyniaMarsa,
- kościółśw. Magdaleny na ŚwiątynieChwały.
- Pałaceprzeszły w ręce hotelarzy, restauratorów, bankierów, właścicielisklepów.
- Wokresie dyrektoriatu wzmógł się ruch budowlany.
- Rozpisywanokonkursy np. na plan nowego Paryża, na place, pomniki, fontanny, nabudowle użyteczności publicznej.
- Interesującesą projekty architektoniczne tzw. grupy artystów rewolucyjnych(główny przedstawiciel Claude Nicholas Ledox).
- Byłato architektura nieco utopijna, dlatego wiele projektów pozostałona papierze.
- Zależałoarchitektom na oryginalności rozwiązań, choć odbijało się toujemnie na funkcjonalności budynku.
- Rolawyobraźni i fantazji jest w tej architekturze ogromna dlategowydaje się ona bardziej romantyczna lecz prostota kubicznych bryłi naśladowanie starożytnego detalu zbliżała je do klasycyzmu.
STYL EMPIRE
- Nalata 1800-30 (lub 1804-15) we Francji przypada styl cesarstwaempire.
- Stylzwiązany był z okresem świetności Francji i służył władzy(zwłaszcza polityce Napoleona) szybko rozpowszechnił się wEuropie, w formach monumentalnych wypowiedział się głównie wRosji i w Francji a w innych krajach w dekoracji w wnętrz.
- Powstawałyprojekty na ogromną skalę, przekształcano całe dzielnice (Paryż)zdarzało się wnoszenie całych miast (Petersburg).
- Stylempire był pod wyraźnym wpływem rzymskiej architektury,posługiwał się wzorami rzymskich budowli np. łuki triumfalne:
- Caraussel,
- naplacu Gwiazd ku czci armii francuskiej.
- Naplacu Venolôme wzniesiono kolumnę z posągiem Napoleona.
- Naplacu Zgody ustawiono obelisk przywieziony z wyprawy egipskiej.
- CharlesPercier i Pierre Fontanie byli przedstawicielami stylu empire,kształtowali modele i gusty swych czasów.
STYL EMPIRE – WNĘTRZA
- Wnętrzazapełnione były meblami o ciężkich statycznych kształtach,trudnymi do przesunięcia.
- Ornamentykaopierała się na motywach greckich, egipskich, etruskich.
- Mebleozdabiano motywami liry, delfinów, uskrzydlonych lwów, kariatyd ibogiń, częstym motywem była też pierwsza litera imieniaNapoleona N.
- Meblemiały niekiedy formy łuku triumfalnego lub wiatyki.
- Ścianybyły polichromowane, wzorowane na kolorystyce wnętrzpompejańskich, oklejone tkaninami lub tapetami czasem dzielonepilastrami, sufity dekorowane stiukami.
- Tentypowo dworki styl był stworzony bardziej dla reprezentacji, niż wygody mieszkańców.
- Francjaz Anglia pierwsze stosowały żelazo w konstrukcji obiektów ocharakterze utylitarnych, nie uważanych za prawdziwą architekturę(most de la Concorde w Paryżu 1788r.)
MALARSTWO
Jacques Louis David /1748-1825/
- CzłonekKrólewskiej Akademii Malarstwo i Rzeźby – zainicjował jejlikwidacje.
- Wczasie rewolucji – prawa ręka Robespierre’a po którego śmiercizostał osadzony w więzieniu.
- Zostałnadwornym malarzem Napoleona lecz po jego klęsce skazany zostałna wygnanie gdzie w Brukseli zmarł.
- Zgodniez przyjętymi zasadami, lecz ze względu na temat dzieła głosiłwyższość rysunku nad wartościami kolorystycznymi.
- Gamaw jego dziełach jest silnie zawężona, ocieplona, ogranicza siędo ugrów brązów, ciepłych zieleni.
- Kompozycjajest spokojna, wyważona o układach centralnych.
- Opiskształtów natury jest staranny, dokładny, dotknięcie pędzlazatarte, brak jakichkolwiek kontrastów.
- Treścimiały być wyniosłe, umoralniające i pouczające.
Śmierć Marata
- Dziełoto wydaje się z pozoru realistyczne, jednak mimo silnych kontrastówświatłocieniowych bardziej uwidoczniony został tu majestatśmierci, niż drastyczny moment morderstwa.
- Nictu nie razi dobrego smaku wszystko jest tu malowane spokojnie i znamysłem.
- Maratstał się tu raczej typem świeckiego męczennika za wielka sprawę.
Koronacja Napoleona
- Wobrazach Sławiących postać Napoleona ujmuje rysy wodza i cesarzaponadczasowej młodości, heroizuje jego postać.
Portret Pani Récamier
- Jesttu widoczna jego uwielbienie dla antyku o czym świadczą:
- pompejańskipodnóżek, świecznik,
- rzymskasofa,
- antyczneuczesanie,
- swobodnieukazująca się szata, bose stopy.
- Jestto typowa kompozycja klasyczna, przejście panująca idealnaharmonia, każda rzecz ma tu swoje miejsce.
- Przykładypozostałych dzieł:
- PrzysięgaHoracjuszy,
- ŚmierćSokratesa.
Jean Auguste Dominique Ingres /1780-1867/
- Byłuczniem Davida.
- Donajbardziej interesujących dzieł Ingres’a należą jego portretyakty.
- Przyznawałsię do uwielbienia Fidiasza, Rafaela i natury.
- Impulsembezpośrednim i żywym jest dla niego piękno natury.
- Pięknobyło dla niego pojęciem najwyższej wartości.
- Byłwyjątkowo wrażliwym kolorystą.
- Nieangażował się w sprawy polityczne, społeczne, jego życie isztuka pozostawały poza burzliwymi czasami.
- Niezabiegał o uznanie.
- Przykładydzieł:
- Źródło,
- Apoteoza Homera,
- Edypi Sfinks,
- Napoleonjako cesarz,
- Kąpiącasię,
- Portretpana Berlin,
- Łaźniaturecka,
- Odaliska.
Portret Panny Riviere
- Spostrzectu można wyszukane zestawienia.
- Gamaopiera się na działaniu trzech barw bliskim podstawowym różuwarg, zieleni i błękitów tła, ugrowych rękawiczek.
- Plamabardzo jasnej, białej sukni stanowi kontrast walorowych z bardzociemnymi włosami.
- Postaćkomponuje się w klasycznym trójkącie.
- Każdyelement wydaje się być na swoim miejscu.
- Portretto realistyczne studium psychologiczne.
Portret Paganiniego
- Portretnarysowany ołówkiem, w którym widać jak cienka wyrazista kreskaprecyzyjnie i swobodnie charakteryzuje cechy formy przestrzennej jaktez ujawnia życie wewnętrzne portretowanego.
Théodoe Gériacult /1791-1824/
- Romantycznymalarz i grafik.
- Zmarłprzedwcześnie w pełni sił twórczych.
- Sporządzałstudyjne rysunki skazańców, trupów w prosektorium.
- Wykonywałteż studia koni w ruchu.
- Jakojeden z pierwszych podjął technikę litografii.
Tratwa Meduzy
- Przedstawiaautentyczny dramat rozbitków francuskiego okrętu.
- Rozbitkowietworzą chaotyczną masę splątanych ciał, gestami wyrażająctragizm swego położenia i nadzieje zbliżającego się ocalenia.
- Obrazzostał wystawiony na klika lat po zatonięciu statku z 1819 r. zpoczątku spotkał się z krytyka Ministerstwa Marynarki ale tez zadrastyczne ukazanie tematu.
Eugéné Delacroix /1798-1863/
- Jegodorobek twórczy liczy 853 dzieła malarskie 7 tysięcy rysunków,60 szkiców.
- Zajmowałsię malarstwem sztalugowym, ściennym oraz litografia.
- Działałjako krytyk i teoretyk sztuki.
- Studiowałw Paryskiej Szkole sztuk Pięknych.
- Jegomalarstwo dojrzało w pełni po zapoznaniu się z dziełamiwspółczesnych mu mistrzów angielskich na wystawie w Paryżu i wAnglii.
- Interesowałsię poezją Byrona, która zainspirowało wiele jego dzieł, poznałtez dzieła Goethego i Szekspira.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz