Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Ruch klasyczno-romantyczny – Sztuka w poszczególnych krajach

SZTUKA W POSZCZEGÓLNYCH KRAJACH
ANGLIA
UWAGI WSTĘPNE
  • Nurtpalladiański wprowadzony został przez Inigro Jonesa.
  • Angliaupodobała sobie klasycyzm palladiański ponieważ jako krajprotestancki nie przyjęła baroku.
  • Powybuchu pożaru Londynu (1666) architekt Christopher Wren sporządziłkoncepcje kościołów opartych na elementach klasycznych igotyckich.
  • Ok.1700 r. nasilił się ruch budowlany w Anglii a kilka budowli byłoświadomie inspirowanych Villą Rotunda – Palladia.
  • Wtrzydziestych latach XVIII w. Anglia wytworzyła nowy typ ogrodu –park krajobrazowy, w którym różnorodne gatunki drzew o krzewówbyły malownicze i nieregularnie a ścieżki krzywe i wijące się.
  • Umieszczonow nich sztuczne ruiny, świątynie doryckie, wille palladyńskie igotyckie kaplice.
  • Literaturęromantyczną w Anglii rozpoczął nurt sentymentalny oraz powieści,w których opisuje się emocjonalne stany bohaterów a akcjeumieszcza się w średniowiecznych zamczyskach i ruinach.
  • Byronzdobył olbrzymią sławę w Europie, jego poezja inspirowali sięmalarze romantycznie.
  • Anglicybyli bardziej zafascynowani historią własnego kraju niżstarożytną.
ARCHITEKTURA
  • Zainteresowanieforami starożytnymi wzmogło się dzięki podróżą na Wschód ido Grecji malarzy i architektów.
  • Powstają też pierwsze neogotyckie zamki i wiejskie posiadłości (DomHoracego Wazpoleia w Strawberry Hill -1753).
  • Zatwórców właściwego klasycyzmu w Anglii uważa się braci Roberta/1728-99/ i Jamesa 1734-94/ Adam.
  • Stworzylioni podstawowe formy, które miały wpłynąć na ukształtowaniesię stylu Ludwika XVI i Europejki klasycyzm.
  • Starszyz nich stosował płaskie elewacje urozmaicone pilastrami i fryzyzdobione roślinnym ornamentem.
  • Obajw swoich meblach stosowali motywy antyczne, egipskie, etruskie ipompejańskie.
  • Sątwórcami charakterystycznego łuku, wprowadzali we wnętrzachpółkoliste nisze odrodzili rzymską dekorację stiukową.
  • Stworzyliwiele dzieł w Edynburgu i w Szkocji – miasto to nazywane AtenamiPółnocy reprezentuje najczystszy klasycyzm.
  • Po1820r. inspirowano się architekturą grecką (zwłaszcza Partenonemi Erechtejonem).
  • Najczystszymprzykładem klasycyzmu dojrzałego jest MuzeumBrytyjskiezjońską kolumnadą (od 1831).
  • Zakierunek „grecki” uważano komponowanie zespołówarchitektonicznychzespolenie nurtu klasycznego z romantycznym.
  • Przykłademjest ParkRegentaw Londynie (1811-23) z domami i willami, pałacami w komponowanymi wzieleń, autor John Nash, który zaprojektował przebudowę PawilonuKrólewskiegow Brighton (w stylu hindu).
  • Wstylu neogotyckim budowano w Anglii bardzo dużo, przykładem jesttuParlamentBrytyjskiZamekWindsor.
  • W1777 r. powstał na rzece Severn pierwszy na świecie most żelazny.
MALARSTWO
William Hogarth /1697-1764/
  • Byłmalarzem i grafikiem.
  • Zyskałsławę cyklami prac o funkcji moralizatorskiej.
  • Przykładydzieł:
    • Życieulicznicy,
    • Dziejemłodego rozpustnika,
    • Młodemałżeństwo,
    • Pilnośći lenistwo.
Thomas Gainsborough /1727-88/
  • Portrecistamalarz arystokracji, świetny pejzażysta.
  • Przykładydzieł:
    • Portretpani Robinson,
    • Błękitnychłopiec.
Joshua Reynolds /1723-92/
  • Portrecista.
  • Jegoprace są rzeczowe, spokojne odznaczają się wnikliwa analiząpsychologiczna modela.
  • Przykładydzieł:
    • PortretLorda Heathfielda,
    • Wiekniewinności,
    • PortretSary Siddons.
John Constable /1776-1837/
  • Mocnamięsistą plamą barwną charakteryzuje angielski krajobraz.
  • Uważanyjest za romantyka jest również za prekursora realizmu.
  • Starałsię uchwycić naturę w jej własnym bycie, jest ona nie tylesymbolem spraw wielkich czy stanów duszy artysty ale zostajedostrzeżona w swoim obiektywnym pięknie.
  • Przykładydzieł:
    • Wózz sianem,
    • WidokEpson,
    • Katedra wSalisbury.
Joseph Mallord William Turner /1775-1851/
  • Jegodziała malowane są drobnymi uderzeniami czystych plam barwnych bezmieszania ich na palecie.
  • Gamajest rozjaśniona faktura delikatna lecz wyraźna.
  • Wferii światła i barwy ulegają zatraceniu kontury, bryła imaterialność przedmiotów.
  • WilliamTurner jest niezwykłym nowatorem, rzeczywistość, która gointeresuje jest silnie interpretowana a piękno światła mgły,stale zmiennego morza została ukazana po raz pierwszy w takisposób.
  • Myślmalarska Turnera to ścisła obserwacja i wzruszenie wywołanewspaniałością oglądanych zjawisk.
  • Przykładydzieł:
    • Zatonieciestatku Teméraire,
    • Szybkość,para i deszcz,
    • ZamekNorham.
William Blake /1757-1827/
  • Swątwórczość malarską opierał na działaniu wyobraźni niż naobserwacji natury.
  • Większośćprac powstała pod wpływem dzieł pisarskich: Boskiej Komedii,Biblii i poezji Wergiliusza.
  • Wizjamalarska jest bardzo osobista, poetycka i symboliczna.
  • Artystałączył tu myśl klasyczną i romantyczną przedstawiając światidealny o doskonałych kształtach a podstawa opisu form jestrysunek
  • Jegodzieła pozbawione są wszelkich konturów, subiektywne oparte na wyobraźni.
Hans Heinrich Füssli Chenrii Fuseli /1741-1825/
  • Fantastai ekspresjonista o niepokojącej wyobraźni.
  • Mistrzw operowaniu nastrojami tajemnicy i grozy.
  • Interesowałsię niezwykłością marzeń sennych, stanami podświadomości igwałtownymi uczuciami i namiętnościami.
  • Dzieło:
    • Nocnemary.
NIEMCY
UWAGI WSTĘPNE
  • WNiemczech ruch klasyczno-romantyczny w muzyce, literaturze,filozofii i sztukach plastycznych.
  • Wielkieznaczenie dla myśli europejskiej miała niemiecka teoria sztuki,reprezentowali ją:
    • JoachimWinckelman,
    • GottwaldEpharaim Lessing,
    • ImmanuelKant,
    • AntonRafael Mens.
  • Szczególnąrolę odegrali niemieccy muzycy klasycyzm reprezentowali:
    • JosephHaydn,
    • WolfgangAmadeus Mozart.
  • Romantyzm:
    • Ludwigvan Beethoven,
    • CarlMaria Weber,
    • FranzSchubert,
    • RichardWagner.
  • Literatura„burzy i naporu” miała orientacje romantyczną,przedstawiciele:
    • FriedrischSchleger,
    • FriedrischSchiller,
    • JohannWolfgang Goethe.
  • Ciostatni przeszli z czasem na pozycje klasycyzmu a raczej uważalisię za klasyków.
  • Goethepo podróży do Włoch stał się wrogiem romantyzmu i wielbicielemantyku.
  • WNiemczech toczyła się walka miedzy klasykami a romantykami, sporyi polemiki wyszły po za ramy literatury.
ARCHITEKTURA
  • Wklasycyzmie niemieckim inspirowano się prawie wyłączniearchitekturą gracką.
  • Budowlesą monumentalne, mają rys surowości i ciężkości.
  • WXVIII zaczęto się interesować stylem gotyckim, kończono gotyckiekościoły, wznoszono nowe a sam styl został uznany za stylnarodowy.
  • KarlFriedrich Schinkel /1781-1841/
  • Dzieła:
    • NowaWartownia,
    • StareMuzeum,
    • TeatrKrólewski.
Leo von Klenze
  • Dzieła:
    • Gliptoteka,
    • Propyleje,
    • Wallhallpod Regensburgiem.
MALARSTWO
Caspar David Friedrich /1774-1840/
  • Wswych pejzażowych kompozycjach pragnął ukazać poprzez stanynatury wewnętrzne życie człowieka.
  • Artystaw swych dziełach stosował układy horyzontalne a tony barwne iwalorowe są łagodnie ściszone.
Wysokie góry
  • Obrazwyraża przekonanie o religijnej naturze całej przyrody.
  • Bezmiarprzestrzeni, spokój, uciszenie maja mówić o wielkości i godnościludzkiej duszy.
  • Każdykształt natury staje się tu znakiem, symbolem rzeczywistościnadziemskiej nieskończonej.
Bractwo św. Łukasza – Nazareńczycy.
  • Zostałoutworzone z kilku studentów wiedeńskiej Akademii Malarstwa:
    • F.Pfon,
    • J.F.Overbeck,
    • P.von Cornelius,
    • W.Schadow,
    • P.Viet.
  • Malarstwopojmowano jako służbę Bogu i chcieli by ich sztuka miała aspektuniwersalny, skłaniała ku wzruszeniu, idealnemu światu.
  • Tworzyliw Rzymie i Monachium.
  • Ichzespołowym dziełem SA freski w Cassino Massino w Rzymie.
  • Nazareńczycymieli ogromny wpływ na sztukę religijną XIX a nawet na początkuXX wieku.
HISZPANIA
UWAGI WSTĘPNE
  • Wdrugiej połowie XVII w. do zacofanej gospodarczo i kulturalnieHiszpanii zaczęły dopływać idee Oświeceniowe.
  • Wtym wieku pełnym poparciem liczyła się sztuka akademicka związanaz dworem.
MALARSTWO
Francisco y Lucientes Goya /1746-1828/
  • Byłmalarzem i grafikiem.
  • Kształciłsię w Madrycie, odbył podróż do Włoch.
  • W1791 r. zaatakowała go ciężka choroba w następstwie, którejstopniowo tracił słuch na skutek czego jego sztuka nabiera corazmocniej swego tragicznego i dramatycznego wyrazu.
  • Podkoniec życia odsunął się od zaszczytów i godności, zmarł naemigracji w Bordeaux.
  • Byłekspresjonistą znajdujący ekwiwalent najmocniejszych przeżyćosobistych i doznać, leku, samotności, bólu.
  • Byłtez realistą obrazującym rzeczywistość zgodnie z widokiem iwiedzą.
  • Totakże nadrealista sięgający w sfery podświadomości, wizjoner,fantasta, karykaturzysta.
Sprzedawca porcelany
  • Obrazjest skomponowany lekkimi kontrastującymi tonami, błękitu,cytrynowej żółci i gorącej czerwieni.
Maja Naga/Maja ubrana
  • Obrazysą pozornie rzeczowe, studyjne z ukrytą nutą erotyzmu.
Gdy rozum śpi budzą się potwory
  • Niezmiernieoszczędnymi środkami stworzył atmosferę grozy i osaczenia.
  • Zpółmroku za postacią mężczyzny ukazanego w geście osamotnienia bezsilności wyłaniają się z jego myśli i snów zjawy.
  • Obrazmógł być metaforą sytuacji artysty żyjącego w ciągłymnapięciu i leku przed konsekwencjami swej zbyt śmiałej sztukibądź lęków spowodowanych pogłębiającej się głuchoty izwiązanej z tym izolacji od otoczenia.
  • Zastosowałtu ulubioną technikę mieszana akwafortę z akwatintą.
Okropności wojny – cykl
  • Tengwałtowny, namiętny proces przeciw przemocy i okrucieństwu działana wyobraźnie dzięki formie artystycznej i zespołowi niezmiernieprostych i trafnych środków wyrazu.
  • Jestto pośpieszna drapieżna kreska skontrastowana z „ciepłą”delikatną plamą.
  • Uderzatu pewna „reporterska” fragmentaryczność widzenia i silnadeformacja kształtów natury oraz postaci ludzkiej.
Kaprysy i sny – cykle
  • Ujawniasię sfera podświadomości artysty:
    • niekontrolowanawola, pragnienia i marzenia,
    • wszelkieobsesje i niepokoje.
Przysłowia– cykl
  • Artystarozprawia się tu z wadami społecznymi swego narodu.
  • Wjadowitych satyrach wyszydza zabobony, niesprawiedliwe posunięciawładzy świeckiej i kościelnej z przede wszystkim głupotę iokrucieństwo.
  • Przykłady:
    • Spójrzciejacy oni dostojni,
    • Ty,który nie możesz,
    • Dosamej śmierci.
  • Innedzieła:
    • Saturnpożerający własne dzieci,
    • Sabatczarownic,
    • Olbrzym,
    • Dziewczynaz dzbanem,
    • Szlifierznoży,
    • Kuźnia.
FRANCJA
UWAGI WSTĘPNE
  • Sztukawe Francji ma szczególne powiązania z wydarzeniami politycznymi.
  • WeFrancji widoczne są okresy przedzielone rewolucją burżuazyjną.
  • Iokres to wczesny klasycyzm związany ze stylem Ludwika XVI,przypadający na czasy Oświecenia.
  • IIokres to klasycyzm pełny.
  • IIIokres to późny klasycyzm, zwany stylem cesarstwa (empire).
  • Wdziełach romantyzmu widoczne SA dwa okresy:
  • wczesnyromantyzm jest sielski, nieco efektowny,
  • dojrzałyromantyzm zrodził się późno po klęsce Napoleona – jestdramatyczny i gwałtowny o tragicznej nieraz wymowie (trwał do lat60tych XIX w.)
  • Okresrewolucji i rządów Napoleona sprzyjał rozwojowi postawklasycznych i romantycznych:
    • wskrzeszasię dzieje Republikańskiego Rzymu, stawiając za wzór cnoty:męstwo i surowość jego bohaterów,
    • nasilasię moda na antyk, która ogarnęła modę na fryzury, stroje iobyczaje.
  • Zapanowania Napoleona sztuka stała się narzędziem władzy,propagandy, miała głosić potęgę cesarza i sławę francuskiegooręża (łuki triumfalne, obrazy np. Koronacja Napoleona –Davida, wnętrza cesarskich komnat.
  • Rewolucjasprzyjała także rozwojowi nastrojów romantycznych.
  • Wosobie Napoleona romantycy widzieli – wybitna jednostkę,indywidualność, przedłużenie rewolucyjnych dążeń, byłbohaterem.
  • Pojego upadku zrodził się dojrzały romantyzm w atmosferzepesymizmu, buntu i rozpaczy oraz rozgoryczenia.
ARCHITEKTURA
  • Siedemnastowieczna architektura francuska przygotowała grunt pod rozwójklasycyzmu.
  • Wywodzisię ona ze stylu Ludwika XV (rokoko).
  • CzasyLudwika VI to wczesny klasycyzm.
  • Pełnyklasycyzm to realizacje architekta J.G. Soufflota.
Jacques Germain Soufflot 1713-80/
Kościół św. Genowefy /1764-90/
  • Zainspirowanybył rzymskim Panteonem (po rewolucji otrzymał jego nazwę).
  • Plankrzyża greckiego.
  • Wbryle dominuje tez trójpowłokowa kopuła podwyższona wysokimbębnem monumentalizowanym kolumnadą.
  • Wejścieto portyk zwieńczony trójkątnym tympanonem.
  • Rewolucjaw pierwszym momencie zahamowała rozwój architektury a nawetzniszczyła wiele dzieł sztuki dawnej.
  • Państwoobjęło patronat nad sztuką i udostępniła jej zbiory ludowi.
  • ZamkniętoKrólewska Akademie i stworzono na jej miejsce Instytut w Paryżu iAkademię Francuską w Rzymie.
  • Kościołyzamieniano na „świątynie”Zwycięstwa, Zgodynp.:
    • kościółśw. Ludwika zamieniono na pomnik wojskowy ŚwiątyniaMarsa,
    • kościółśw. Magdaleny na ŚwiątynieChwały.
  • Pałaceprzeszły w ręce hotelarzy, restauratorów, bankierów, właścicielisklepów.
  • Wokresie dyrektoriatu wzmógł się ruch budowlany.
  • Rozpisywanokonkursy np. na plan nowego Paryża, na place, pomniki, fontanny, nabudowle użyteczności publicznej.
  • Interesującesą projekty architektoniczne tzw. grupy artystów rewolucyjnych(główny przedstawiciel Claude Nicholas Ledox).
  • Byłato architektura nieco utopijna, dlatego wiele projektów pozostałona papierze.
  • Zależałoarchitektom na oryginalności rozwiązań, choć odbijało się toujemnie na funkcjonalności budynku.
  • Rolawyobraźni i fantazji jest w tej architekturze ogromna dlategowydaje się ona bardziej romantyczna lecz prostota kubicznych bryłi naśladowanie starożytnego detalu zbliżała je do klasycyzmu.
STYL EMPIRE
  • Nalata 1800-30 (lub 1804-15) we Francji przypada styl cesarstwaempire.
  • Stylzwiązany był z okresem świetności Francji i służył władzy(zwłaszcza polityce Napoleona) szybko rozpowszechnił się wEuropie, w formach monumentalnych wypowiedział się głównie wRosji i w Francji a w innych krajach w dekoracji w wnętrz.
  • Powstawałyprojekty na ogromną skalę, przekształcano całe dzielnice (Paryż)zdarzało się wnoszenie całych miast (Petersburg).
  • Stylempire był pod wyraźnym wpływem rzymskiej architektury,posługiwał się wzorami rzymskich budowli np. łuki triumfalne:
    • Caraussel,
    • naplacu Gwiazd ku czci armii francuskiej.
  • Naplacu Venolôme wzniesiono kolumnę z posągiem Napoleona.
  • Naplacu Zgody ustawiono obelisk przywieziony z wyprawy egipskiej.
  • CharlesPercier i Pierre Fontanie byli przedstawicielami stylu empire,kształtowali modele i gusty swych czasów.
STYL EMPIRE – WNĘTRZA
  • Wnętrzazapełnione były meblami o ciężkich statycznych kształtach,trudnymi do przesunięcia.
  • Ornamentykaopierała się na motywach greckich, egipskich, etruskich.
  • Mebleozdabiano motywami liry, delfinów, uskrzydlonych lwów, kariatyd ibogiń, częstym motywem była też pierwsza litera imieniaNapoleona N.
  • Meblemiały niekiedy formy łuku triumfalnego lub wiatyki.
  • Ścianybyły polichromowane, wzorowane na kolorystyce wnętrzpompejańskich, oklejone tkaninami lub tapetami czasem dzielonepilastrami, sufity dekorowane stiukami.
  • Tentypowo dworki styl był stworzony bardziej dla reprezentacji, niż wygody mieszkańców.
  • Francjaz Anglia pierwsze stosowały żelazo w konstrukcji obiektów ocharakterze utylitarnych, nie uważanych za prawdziwą architekturę(most de la Concorde w Paryżu 1788r.)
MALARSTWO
Jacques Louis David /1748-1825/
  • CzłonekKrólewskiej Akademii Malarstwo i Rzeźby – zainicjował jejlikwidacje.
  • Wczasie rewolucji – prawa ręka Robespierre’a po którego śmiercizostał osadzony w więzieniu.
  • Zostałnadwornym malarzem Napoleona lecz po jego klęsce skazany zostałna wygnanie gdzie w Brukseli zmarł.
  • Zgodniez przyjętymi zasadami, lecz ze względu na temat dzieła głosiłwyższość rysunku nad wartościami kolorystycznymi.
  • Gamaw jego dziełach jest silnie zawężona, ocieplona, ogranicza siędo ugrów brązów, ciepłych zieleni.
  • Kompozycjajest spokojna, wyważona o układach centralnych.
  • Opiskształtów natury jest staranny, dokładny, dotknięcie pędzlazatarte, brak jakichkolwiek kontrastów.
  • Treścimiały być wyniosłe, umoralniające i pouczające.
Śmierć Marata
  • Dziełoto wydaje się z pozoru realistyczne, jednak mimo silnych kontrastówświatłocieniowych bardziej uwidoczniony został tu majestatśmierci, niż drastyczny moment morderstwa.
  • Nictu nie razi dobrego smaku wszystko jest tu malowane spokojnie i znamysłem.
  • Maratstał się tu raczej typem świeckiego męczennika za wielka sprawę.
Koronacja Napoleona
  • Wobrazach Sławiących postać Napoleona ujmuje rysy wodza i cesarzaponadczasowej młodości, heroizuje jego postać.
Portret Pani Récamier
  • Jesttu widoczna jego uwielbienie dla antyku o czym świadczą:
    • pompejańskipodnóżek, świecznik,
    • rzymskasofa,
    • antyczneuczesanie,
    • swobodnieukazująca się szata, bose stopy.
  • Jestto typowa kompozycja klasyczna, przejście panująca idealnaharmonia, każda rzecz ma tu swoje miejsce.
  • Przykładypozostałych dzieł:
    • PrzysięgaHoracjuszy,
    • ŚmierćSokratesa.
Jean Auguste Dominique Ingres /1780-1867/
  • Byłuczniem Davida.
  • Donajbardziej interesujących dzieł Ingres’a należą jego portretyakty.
  • Przyznawałsię do uwielbienia Fidiasza, Rafaela i natury.
  • Impulsembezpośrednim i żywym jest dla niego piękno natury.
  • Pięknobyło dla niego pojęciem najwyższej wartości.
  • Byłwyjątkowo wrażliwym kolorystą.
  • Nieangażował się w sprawy polityczne, społeczne, jego życie isztuka pozostawały poza burzliwymi czasami.
  • Niezabiegał o uznanie.
  • Przykładydzieł:
    • Źródło,
    • Apoteoza Homera,
    • Edypi Sfinks,
    • Napoleonjako cesarz,
    • Kąpiącasię,
    • Portretpana Berlin,
    • Łaźniaturecka,
    • Odaliska.
Portret Panny Riviere
  • Spostrzectu można wyszukane zestawienia.
  • Gamaopiera się na działaniu trzech barw bliskim podstawowym różuwarg, zieleni i błękitów tła, ugrowych rękawiczek.
  • Plamabardzo jasnej, białej sukni stanowi kontrast walorowych z bardzociemnymi włosami.
  • Postaćkomponuje się w klasycznym trójkącie.
  • Każdyelement wydaje się być na swoim miejscu.
  • Portretto realistyczne studium psychologiczne.
Portret Paganiniego
  • Portretnarysowany ołówkiem, w którym widać jak cienka wyrazista kreskaprecyzyjnie i swobodnie charakteryzuje cechy formy przestrzennej jaktez ujawnia życie wewnętrzne portretowanego.
Théodoe Gériacult /1791-1824/
  • Romantycznymalarz i grafik.
  • Zmarłprzedwcześnie w pełni sił twórczych.
  • Sporządzałstudyjne rysunki skazańców, trupów w prosektorium.
  • Wykonywałteż studia koni w ruchu.
  • Jakojeden z pierwszych podjął technikę litografii.
Tratwa Meduzy
  • Przedstawiaautentyczny dramat rozbitków francuskiego okrętu.
  • Rozbitkowietworzą chaotyczną masę splątanych ciał, gestami wyrażająctragizm swego położenia i nadzieje zbliżającego się ocalenia.
  • Obrazzostał wystawiony na klika lat po zatonięciu statku z 1819 r. zpoczątku spotkał się z krytyka Ministerstwa Marynarki ale tez zadrastyczne ukazanie tematu.
Eugéné Delacroix /1798-1863/
  • Jegodorobek twórczy liczy 853 dzieła malarskie 7 tysięcy rysunków,60 szkiców.
  • Zajmowałsię malarstwem sztalugowym, ściennym oraz litografia.
  • Działałjako krytyk i teoretyk sztuki.
  • Studiowałw Paryskiej Szkole sztuk Pięknych.
  • Jegomalarstwo dojrzało w pełni po zapoznaniu się z dziełamiwspółczesnych mu mistrzów angielskich na wystawie w Paryżu i wAnglii.
  • Interesowałsię poezją Byrona, która zainspirowało wiele jego dzieł, poznałtez dzieła Goethego i Szekspira.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz