REALIZM
REALIZM WE FRANCJI
Jean Baptiste Kamille Corot /1796-1875/
- Byłpejzażystą oraz portrecistą.
- Interesujego zmienne ulotne stany natury: mgła, wiatr, burza.
- Gamękolorystyczną ma jasną i czystą, lekko zszażoną.
- Kształtyrzeczy wydaja się lekkie zwiewne, kontury są zatarte.
- Stosowałzestawienia srebrzystych zieleni i świetlistych szarości, częstow jednorodną gamę srebrzystozieloną wprowadzał małą plamkęsoczystej czerwieni aktywizując tym kontrastem działaniepowierzchni płótna.
- Corotbył człowiekiem cichym, skromnym, wrażliwym i uczuciowym.
- Niektórejego obrazy przypominają rokoko.
- Bohateremdzieł jest tu sama przyroda, brak tu symboliki.
- MalarstwoCorota jest wrażeniowe, jego gama rozjaśniona cechuje dużąwrażliwość na światła zapowiada tym impresjonizm.
- Jegodzieła:
- Wspomnieniez Mortefontaine,
- Taniecnimf,
- Mostw Nantes,
- Katedraw Chartres,
- WidokAwinionu,
- Kobietaz perłą.
Honoré Daumier /1808-79/
- Uprawiałgłównie technikę litografii.
- Byłkolorystą, drukował swe prace w paryskich czasopismach, a była tosatyra polityczna, na króla Ludwika Filipa, na aparat państwowejsprawiedliwości, na główne wady ludzi, głupoty, ograniczenia,zakłamania, egoizm.
- Byłsamoukiem, pochodził z ludu, świetnie znał środowisko żyjące zciężkiej pracy własnych rąk.
- Stworzyłwiele dzieł o charakterze dziennikarskich reportaży – migawek zcodziennego życia:
- Amatorsztyletów,
- Aktorzy,
- Wędrownimuzycy,
- Wizytaw pracowni.
- UlicaTransnonainukazuje skutki straszliwej masakry dokonanej na robotnikach Lyonuprzez żołnierzy Ludwika Filipa.
- Praczka,Wagon III klasyukazują ludzi zwykłych w zwykłych dla nich sytuacjach.
- Daumierbył zafascynowany teraźniejszością, codziennością wewszystkich jej aspektach, w sytuacjach, wymianach społecznych ipolitycznych.
- Szczególnąrolę w jego dziełach malarskich odgrywa światło.
- Ciebiesylwety ustawione są na tle świetlistym, że gubi się bryła,zarys ciała ludzkiego z plamą mocną, walorową, płaską, silnieskontrastowaną z tłem.
- Gamajest ściemniona są to czernie, brązy, ugry, czerwienie, jaskraweciepłe biele.
- Rzeczywistośćodbierana emocjonalnie jest przerysowana, zdeformowana.
- Wrysunkach i litografiach posługuje się tłustą płynna linią ozarysach miękkich ale i nerwowych zarazem.
- Pozostałedzieła:
- PałacSprawiedliwości,
- Rodzinana barykadzie,
- Żebracy,
- Emigranci,
- Nascenie,
- DonKichot i martwa natura,
- DonKichoti SachnoPansa.
Don Kichot
- Jestjedyną pracą olejną z cyklu o tym samym temacie.
- Artystaposłużył się ostrymi, czystymi kontrastującymi barwami o dużymi emocjonalnym napięciu.
- Jestto kompozycja symboliczna przemawiająca językiem czystej formy.
- Odrealnionazostała barwa twarzy, ziemi, pominięte zostały wszelakie opisy,nawet twarzy ludzkiej.
- Sensobrazu odbierany jest natychmiast bezpośrednio.
Gustach Courbet /1819-77/
- W1855 r. urządził w drewnianym baraku wystawę swoich prac.
- HasłoRealizmwywieszone nad wejściem obwieszczało program jego sztuki.
- Napostawie innych dzieł Courbeta stwierdzić można, że odznaczałsię dokładnością, szczerością i energicznym rzeczowymprzekazywaniem wyglądu i znaczeń rzeczy.
- Motywyjego malarstwa wydaja się barwne lecz artysta potrafi każdypospolity, zwykły przejaw rzeczywistości: przemienić winteresujące zjawiska.
- Interesowałsię pięknem kobiecego ciała, gestem codziennych czynności, formadrzewa, dzikim zwierzętom.
- Obserwowałżycie prostych ludzi i malował autoportrety.
- Jegodzieła przemawiają pogoda, zdrowa szczerością.
- Gamajest ocieplona, barwy traktowane lokalnie, są przełamane.
- Dzieła:
- Pogrzebw Orrans,
- Przesiewającazboże,
- Kryjówkasaren,
- Pannyz miasteczka.
Kamieniarze
- Programowedzieło całego realizmu przedstawiające dwóch robotników,tłukących kamienie na drodze.
- Wrzeczowy beznamiętny, pozbawiony są sądów i osobistych uczućsposób przedstawił artysta fizyczną ciężka pracę dwojga ludzi.
- Malarskiopis rzeczy jest doskonały, szczegółowy, tonacja utrzymana wciepłej gamie, ugrów, żółtawych bieli.
- Rewolucjatego obrazu polegała na skrajnym obiektywizmie artysty, w pokazaniurzeczywistości w jej materialnym aspekcie bez symboli,interpretacji, podtekstów a także przedstawieniu ciężkiej pracyw całej powadze.
- Ludziewykonujący ta pracę nie są zmagającymi się z losem herosami,oni po prostu są tacy, jacy są naprawdę.
- Poraz pierwszy w dziełach człowiek prosty został potraktowanypoważnie wraz ze swym środowiskiem, życiem – pracą.
Pracownia
- Przedstawiaw szczególny sposób samego Courbeta w pracowni w otoczeniuprzyjaciół, znanych projektów i modeli.
- Obrazjest metaforą własnej twórczości i osobistych uczuć do niej.
- Wyobraźnia,wspomnienia, uczucia artysty zaludnia bliskimi i dalekimi ludźmiściany jego pracowni.
Jean François Millet /1814-75/
- Wswych obrazach przekazał oddech ziemi, związek człowieka inatury, heroizm i piękno ale także trud i ból pracy chłopów,pracowników rolnych.
- Atmosferaobrazów jest spokojna poważna.
- Uderzadostojeństwo gestów pracy fizycznej, po raz pierwszy potraktowanejw malarstwie realistycznym w ten sposób.
- Dzieła:
- Kobietyzbierające kłosy,
- AniołPański,
- Drwal,
- Siewca.
- WeFrancji działała duża grupa pejzażystów, osiadłych z wyboru wewsi Barbizon koło Fontainebleau.
- Interesowałoich życie natury w jej konkretnych typowych przejawach, w jejnieskończonej ciągłości i autentyzmie rytmu pór dnia i roku.
- Ukazywaliprzyrodę taką jaka jest, istnieje w ich dziełach dyskretny tonosobistych wzruszeń.
- Wybitnymiprzedstawicielami szkołybarbizońskiejsą:
- FrançoisDaubigny,
- JulesDupré,
- ThéodoreRousseau,
- JózefSzermertowski.
REALIZM W ROSJI
- Dużagruba artystów rosyjskich założyła Towarzystwo ObjazdowychWystaw Artystycznych (Pieriedwiżnicy) pragnąć przybliżyć sztukęmasom ludowym.
- Realizowaliswoimi dziełami program społeczny, malowali sceny rodzajowe,portrety, pejzaże, uprawiali malarstwo batalistyczne i historyczne.
- Realizmw Rosji zajmował się problemem krzywdy społecznej, a rolę sztukiupatrywał w walce o sprawiedliwość i humanizm.
- Sztukarealistyczna odegrała w Rosji szczególną rolę pomagając budzićpoczucie narodowej jedności.
Ilia Riepin /1844-1930/
- Najwybitniejszyprzedstawiciel realizmu.
- Wdziełach tego artysty bohaterem jest zbiorowisko, tłum – ludrosyjski stanowiący potęgę groźną siłę.
- Dzieła:
- Burłacyna Wołdze,
- Procesjaw Kurskiej Guberni,
- Zaporożcy.
UWAGI O SZTUCE ANGIELSKIEJ
- Nowatorskiemyśli w sztuce angielskiej zrodziły się na tle erywiktoriańskiej.
- Ideałemcodzienności była przykładność życia rodzinnego, cnotyobywatelskie, niewzruszony porządek układów społecznych.
- Tymczasemw Londynie istniały całe dzielnice nędzy, działało przestępczepodziemie, rzesze wyzyskiwanych robotników, istniały więzienia zadługi i kara śmierci, karano niewielkie nawet przestępstwo.
- Przemysłzniszczył warsztaty rękodzielnicze.
- JohnRusskin oskarżył świat o „największy grzech” – brzydotę.
- Uważał,ze brzydota jest niemoralna i powinna zniknąć z powierzchni ziemi.
- Russkinprzeciwstawiał się produkcji maszynowej, uważał, że przemysłzniszczył potrzebę tworzenia a przez zmuszanie człowieka domechanicznych czynności odbiera mu osobowość.
- Niezdawał sobie sprawy z możliwości współpracy przemysłu zartystą i propagował powrót do produkcji ręcznej dzieł sztuki.
- Postulatyte realizował Morris.
- WokółRuskina i Morrisa wytworzyło się w Anglii środowisko artystycznestawiające sobie za cel piękno i odrodzenie sztuki.
- W1848 r. trzech studentów Królewskiej Akademii Malarstwa: W. Hunt,J. Millais, D. G. Rossetti założyło tajny związek mający nacelu przeciwstawianiu się schematu akademickiej sztuki: BractwoPrerafaelitów.
- Ichzałożenia to:
- korzystaniaze wzorów malarstwa przed Rafaelem,
- naturajako wzór piękna i doskonałości oraz wierne jej odtwarzanie,
- dążeniedo pogłębienia duchowego sztuki.
- Zajmowalisię twórczością poetycką i mieli ogromny wpływ na następnepokolenia przełomu XIX i XX w.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz