Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka II poł. XIX wieku – Realizm

REALIZM
REALIZM WE FRANCJI
Jean Baptiste Kamille Corot /1796-1875/
  • Byłpejzażystą oraz portrecistą.
  • Interesujego zmienne ulotne stany natury: mgła, wiatr, burza.
  • Gamękolorystyczną ma jasną i czystą, lekko zszażoną.
  • Kształtyrzeczy wydaja się lekkie zwiewne, kontury są zatarte.
  • Stosowałzestawienia srebrzystych zieleni i świetlistych szarości, częstow jednorodną gamę srebrzystozieloną wprowadzał małą plamkęsoczystej czerwieni aktywizując tym kontrastem działaniepowierzchni płótna.
  • Corotbył człowiekiem cichym, skromnym, wrażliwym i uczuciowym.
  • Niektórejego obrazy przypominają rokoko.
  • Bohateremdzieł jest tu sama przyroda, brak tu symboliki.
  • MalarstwoCorota jest wrażeniowe, jego gama rozjaśniona cechuje dużąwrażliwość na światła zapowiada tym impresjonizm.
  • Jegodzieła:
    • Wspomnieniez Mortefontaine,
    • Taniecnimf,
    • Mostw Nantes,
    • Katedraw Chartres,
    • WidokAwinionu,
    • Kobietaz perłą.
Honoré Daumier /1808-79/
  • Uprawiałgłównie technikę litografii.
  • Byłkolorystą, drukował swe prace w paryskich czasopismach, a była tosatyra polityczna, na króla Ludwika Filipa, na aparat państwowejsprawiedliwości, na główne wady ludzi, głupoty, ograniczenia,zakłamania, egoizm.
  • Byłsamoukiem, pochodził z ludu, świetnie znał środowisko żyjące zciężkiej pracy własnych rąk.
  • Stworzyłwiele dzieł o charakterze dziennikarskich reportaży – migawek zcodziennego życia:
    • Amatorsztyletów,
    • Aktorzy,
    • Wędrownimuzycy,
    • Wizytaw pracowni.
  • UlicaTransnonainukazuje skutki straszliwej masakry dokonanej na robotnikach Lyonuprzez żołnierzy Ludwika Filipa.
  • Praczka,Wagon III klasyukazują ludzi zwykłych w zwykłych dla nich sytuacjach.
  • Daumierbył zafascynowany teraźniejszością, codziennością wewszystkich jej aspektach, w sytuacjach, wymianach społecznych ipolitycznych.
  • Szczególnąrolę w jego dziełach malarskich odgrywa światło.
  • Ciebiesylwety ustawione są na tle świetlistym, że gubi się bryła,zarys ciała ludzkiego z plamą mocną, walorową, płaską, silnieskontrastowaną z tłem.
  • Gamajest ściemniona są to czernie, brązy, ugry, czerwienie, jaskraweciepłe biele.
  • Rzeczywistośćodbierana emocjonalnie jest przerysowana, zdeformowana.
  • Wrysunkach i litografiach posługuje się tłustą płynna linią ozarysach miękkich ale i nerwowych zarazem.
  • Pozostałedzieła:
    • PałacSprawiedliwości,
    • Rodzinana barykadzie,
    • Żebracy,
    • Emigranci,
    • Nascenie,
    • DonKichot i martwa natura,
    • DonKichotSachnoPansa.
Don Kichot
  • Jestjedyną pracą olejną z cyklu o tym samym temacie.
  • Artystaposłużył się ostrymi, czystymi kontrastującymi barwami o dużymi emocjonalnym napięciu.
  • Jestto kompozycja symboliczna przemawiająca językiem czystej formy.
  • Odrealnionazostała barwa twarzy, ziemi, pominięte zostały wszelakie opisy,nawet twarzy ludzkiej.
  • Sensobrazu odbierany jest natychmiast bezpośrednio.
Gustach Courbet /1819-77/
  • W1855 r. urządził w drewnianym baraku wystawę swoich prac.
  • HasłoRealizmwywieszone nad wejściem obwieszczało program jego sztuki.
  • Napostawie innych dzieł Courbeta stwierdzić można, że odznaczałsię dokładnością, szczerością i energicznym rzeczowymprzekazywaniem wyglądu i znaczeń rzeczy.
  • Motywyjego malarstwa wydaja się barwne lecz artysta potrafi każdypospolity, zwykły przejaw rzeczywistości: przemienić winteresujące zjawiska.
  • Interesowałsię pięknem kobiecego ciała, gestem codziennych czynności, formadrzewa, dzikim zwierzętom.
  • Obserwowałżycie prostych ludzi i malował autoportrety.
  • Jegodzieła przemawiają pogoda, zdrowa szczerością.
  • Gamajest ocieplona, barwy traktowane lokalnie, są przełamane.
  • Dzieła:
    • Pogrzebw Orrans,
    • Przesiewającazboże,
    • Kryjówkasaren,
    • Pannyz miasteczka.
Kamieniarze
  • Programowedzieło całego realizmu przedstawiające dwóch robotników,tłukących kamienie na drodze.
  • Wrzeczowy beznamiętny, pozbawiony są sądów i osobistych uczućsposób przedstawił artysta fizyczną ciężka pracę dwojga ludzi.
  • Malarskiopis rzeczy jest doskonały, szczegółowy, tonacja utrzymana wciepłej gamie, ugrów, żółtawych bieli.
  • Rewolucjatego obrazu polegała na skrajnym obiektywizmie artysty, w pokazaniurzeczywistości w jej materialnym aspekcie bez symboli,interpretacji, podtekstów a także przedstawieniu ciężkiej pracyw całej powadze.
  • Ludziewykonujący ta pracę nie są zmagającymi się z losem herosami,oni po prostu są tacy, jacy są naprawdę.
  • Poraz pierwszy w dziełach człowiek prosty został potraktowanypoważnie wraz ze swym środowiskiem, życiem – pracą.
Pracownia
  • Przedstawiaw szczególny sposób samego Courbeta w pracowni w otoczeniuprzyjaciół, znanych projektów i modeli.
  • Obrazjest metaforą własnej twórczości i osobistych uczuć do niej.
  • Wyobraźnia,wspomnienia, uczucia artysty zaludnia bliskimi i dalekimi ludźmiściany jego pracowni.
Jean François Millet /1814-75/
  • Wswych obrazach przekazał oddech ziemi, związek człowieka inatury, heroizm i piękno ale także trud i ból pracy chłopów,pracowników rolnych.
  • Atmosferaobrazów jest spokojna poważna.
  • Uderzadostojeństwo gestów pracy fizycznej, po raz pierwszy potraktowanejw malarstwie realistycznym w ten sposób.
  • Dzieła:
    • Kobietyzbierające kłosy,
    • AniołPański,
    • Drwal,
    • Siewca.
  • WeFrancji działała duża grupa pejzażystów, osiadłych z wyboru wewsi Barbizon koło Fontainebleau.
  • Interesowałoich życie natury w jej konkretnych typowych przejawach, w jejnieskończonej ciągłości i autentyzmie rytmu pór dnia i roku.
  • Ukazywaliprzyrodę taką jaka jest, istnieje w ich dziełach dyskretny tonosobistych wzruszeń.
  • Wybitnymiprzedstawicielami szkołybarbizońskiejsą:
    • FrançoisDaubigny,
    • JulesDupré,
    • ThéodoreRousseau,
    • JózefSzermertowski.
REALIZM W ROSJI
  • Dużagruba artystów rosyjskich założyła Towarzystwo ObjazdowychWystaw Artystycznych (Pieriedwiżnicy) pragnąć przybliżyć sztukęmasom ludowym.
  • Realizowaliswoimi dziełami program społeczny, malowali sceny rodzajowe,portrety, pejzaże, uprawiali malarstwo batalistyczne i historyczne.
  • Realizmw Rosji zajmował się problemem krzywdy społecznej, a rolę sztukiupatrywał w walce o sprawiedliwość i humanizm.
  • Sztukarealistyczna odegrała w Rosji szczególną rolę pomagając budzićpoczucie narodowej jedności.
Ilia Riepin /1844-1930/
  • Najwybitniejszyprzedstawiciel realizmu.
  • Wdziełach tego artysty bohaterem jest zbiorowisko, tłum – ludrosyjski stanowiący potęgę groźną siłę.
  • Dzieła:
    • Burłacyna Wołdze,
    • Procesjaw Kurskiej Guberni,
    • Zaporożcy.
UWAGI O SZTUCE ANGIELSKIEJ
  • Nowatorskiemyśli w sztuce angielskiej zrodziły się na tle erywiktoriańskiej.
  • Ideałemcodzienności była przykładność życia rodzinnego, cnotyobywatelskie, niewzruszony porządek układów społecznych.
  • Tymczasemw Londynie istniały całe dzielnice nędzy, działało przestępczepodziemie, rzesze wyzyskiwanych robotników, istniały więzienia zadługi i kara śmierci, karano niewielkie nawet przestępstwo.
  • Przemysłzniszczył warsztaty rękodzielnicze.
  • JohnRusskin oskarżył świat o „największy grzech” – brzydotę.
  • Uważał,ze brzydota jest niemoralna i powinna zniknąć z powierzchni ziemi.
  • Russkinprzeciwstawiał się produkcji maszynowej, uważał, że przemysłzniszczył potrzebę tworzenia a przez zmuszanie człowieka domechanicznych czynności odbiera mu osobowość.
  • Niezdawał sobie sprawy z możliwości współpracy przemysłu zartystą i propagował powrót do produkcji ręcznej dzieł sztuki.
  • Postulatyte realizował Morris.
  • WokółRuskina i Morrisa wytworzyło się w Anglii środowisko artystycznestawiające sobie za cel piękno i odrodzenie sztuki.
  • W1848 r. trzech studentów Królewskiej Akademii Malarstwa: W. Hunt,J. Millais, D. G. Rossetti założyło tajny związek mający nacelu przeciwstawianiu się schematu akademickiej sztuki: BractwoPrerafaelitów.
  • Ichzałożenia to:
    • korzystaniaze wzorów malarstwa przed Rafaelem,
    • naturajako wzór piękna i doskonałości oraz wierne jej odtwarzanie,
    • dążeniedo pogłębienia duchowego sztuki.
  • Zajmowalisię twórczością poetycką i mieli ogromny wpływ na następnepokolenia przełomu XIX i XX w.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz