NEOPLASTYCYZM
- Neoplastycyzmwypowiedział się we wszystkich dziedzinach sztuki, a przedewszystkim w malarstwie, architekturze, projektowaniu wnętrz imebli.
Kompozycja z czerwonym, żółtym i błękitnym (1930)– P.Mondrian
- Tokwadratowa płaszczyzna podzielona czarnymi grubymi liniami,przecinającymi się pod kątem prostym, wyznaczającymi zarazempola dla czystych płaskich plam barwnych w kolorach podstawowych:czerwonym, błękitnym i żółtym, dopełnionych neutralnąszarością.
Willa w Utrechcie Schroedera– G.T.Rietveld
- Wrazwnętrzem została zaprojektowana w 1924 r.
- Jestto budynek oparty na swobodnym, niesymetrycznym planie, zbudowanym zcegły i drewna, pomyślny tak by jego forma współdziałała zprzestrzenią otaczającą oraz by wnętrze dało się dowolniearanżować za pomocą przesuwanych ścianek działowych.
- Przedstawicieleneoplastycyzmu poszukiwali w sztuce pierwiastków uniwersalnych,ponadczasowych, przedstawiali zasady bytu, nie zaś jego przejawy.
- Dziełoich życia ma sens filozoficzny i społeczny zarazem, gdyżostatecznym celem ich sztuki miało być pogodzenie sprzeczności ikonfliktów rodzących się ich zdaniem z nie potrzebnej iprzestarzałej demonstracji i indywidualizmu, subiektywizmu, wewszystkim ludzkim działaniu.
- Neoplastycyzmzwłaszcza w dziejach Mondriana byłby więc znalezieniemplastycznych symboli – odpowiedników, owych przeciwieństw,poziom występował jako symbol statyczności, pion – dynamiki,kąt prosty – dokładnej równowagi kontrastów; barwą żółtą– odpowiadająca linii pionowej – nazywano „promieniującą”;błękitną odpowiadająca linii poziomej – „opadającą”;czerwień symbolizowała kąt prosty.
- Wdziełach neoplastycznych oczywisty jest rygor, matematycznyporządek, ścisła reguła.
- Stosowanoczęsto złoty podział, tak w kompozycjach na płaszczyźnie jak iw architekturze.
- Artyścireprezentujący neoplastycyzm pragnęli zbliżyć sztukę do życia.
- Ważnew ich twórczości było projektowanie architektury i wnętrz, formużytkowych, pogodzenie sztuk z przemysłem.
- Zgodniez programowymi złożeniami dążyli do stworzenia w architekturzeformy uniwersalnej i pozbawionej cech indywidualnych, powstałej wwyniku ścisłych obliczeń, zgeometryzowanej.
- Projektyarchitektoniczne wg. założeń neoplastycyzmu:
- studiumWilli Theo van Doesburga i Corvana Eesterena (1923),
- plani szkic Willi z cegły Miesa van der Rohe (1923),
- zrealizowanaWilla Schroedera w Utrechcie (1924).
- Budynekmieszkalny stał się zestawem prostokątnych płaszczyzn takusytuowanych by nie zamykały wymiernej i zamkniętej przestrzeni,lecz pozwalały na swobodny jej przepływ przez pomieszczenia i nakomunikowanie się wnętrza z otoczeniem.
- Planjest otwarty, niesymetryczny, swobodny.
Pieter Oudo /1890-1963/
- Jegodzieła:
- OsiedleTusschendijken w Rotterdamie(1918-21),
- Osiedlerobotnicze Hoek van Holland(1923),
- OsiedleKiefhoek w Rotterdamie(1925 wzniecone 1930).
- Budowałjednopiętrowe bloki zawierające dwukondygnacyjne jednostkimieszkaniowe.
- Tensystem zapewniał możliwości typizacji, taniość materiału iwszelkich instalacji, a zarazem zapewniał mieszkańcom intymnośćprzestrzeni jednorodzinnego domku, tym bardziej, że przed każdymznajdował się ogródek.
- Neoplastycyzmma pewne cechy wspólne z secesją jej geometrycznym nurtem, zpostulatem odradzania rzemiosła, z dostrzeganiem możliwościpogodzenia sztuki z przemysłem, z dążeniem do autentyzmukonstrukcji i użytego materiału.
- Przeciwstawiasię stanowczo wszelkiej dekoracyjności, ozdobności, widzącpiękno w proporcjach, prostocie i funkcjonalności.
- Bezpośrednimbodźcem do powstania neoplastycyzmu był kubizm.
- Neoplastycyzmpowstał i rozwijał się w Holandii.
- Jegotwórca i głównym przedstawicielem i najbardziej konsekwentnymwyznawcą był Piet Mondrian, który od Schoenmakersa przyjął tąsamą nazwę doktryny.
- Kierunekma jednak nierozerwalne związki z pismem DeStijl,założonym i wydawanym przez Theo van Doesburga, pierwszego adeptaneoplastycyzmu.
- Wokółjego wydawcy skupiła się duża grupa artystów, którzy na stałelub na pewien czas, związali się z doktryną neoplastycyzmu, atakże ci, których poglądy van Doesburga uważał za awangardowe.
- Wgronie tym przeważali Holendrzy, ale była to jednak awangardamiędzynarodowa.
- Poprzezczłonków owego luźnego stowarzyszenia, które utworzyło sięwokół pisma, dzięki podróżą po Europie, jakie odbywali PietMondrian i Theo van Doesburg ze swymi odczytami, neoplastycyzmdotarł do wszystkich krajów i silnie oddziałał na całą sztukędwudziestolecia międzywojennego, a zwłaszcza w architekturze,wnętrza i wzornictwo przemysłowe.
Pieter Cornelis Mondrian /1872-1944/
- Urodziłsię w Amersfoort w Holandii.
- Ukończyłstudia nauczycielskie, lecz nie podjął pracy w tym zawodzie.
- Wstąpiłdo Akademii Sztuk Pięknych w Amsterdamie.
- Odbyłpodróże po Anglii, Belgii i Hiszpanii.
- Najważniejszejego dzieła odznaczają się bardzo dosłownym realizmem, potempaleta oczyszcza się, artysta stosuje technikę dywizjonizmu(LatarniaMorska w Westkapelle), w słynnej serii Wydm,znacznie uogólnia i upraszcza wygląd natury.
- Mondrianw 1911 r. wyjechał do Paryża, gdzie zainteresował się kubizmem igdzie nastąpił przełom w jego twórczości.
- SerięDrzew i pierwsze obrazy to dzieła studyjne, w kolejnych przewodziprzez coraz dalej idące uproszczenia formy i zatracenieprzedmiotowości do kompozycji całkowicie abstrakcyjnych, którejuż nawet nie kojarzą się z kształtami drzew.
- W1915 r. poznał van Doesburga, w tym samym roku powstało czasopismoDeStijl.
- Nalata wojny przypada seria nieprzedstawiających kompozycji Plusi minus.
- Zarazpo wojnie Mondrian powrócił do Paryża i odtąd aż do śmiercipozostał wierny doktrynie neoplastycyzmu – zerwał nawet z DeStijl gdy van Doesburg wprowadził do swych kompozycji skosy i łuki.
- Mondrianprowadził ciche i skromne życie, nie szukał rozgłosu i mimopowodzenia – bardzo mało wystawiał, niechętnie tez sprzedawał.
- PietMondrian wyjechał w 1940 do Nowego Jorku, gdzie pozostał, aż dośmierci ceniony i sławny.
- Dzieła:
- NewYork City(1942),
- BroadwayBoogie – Woogie(1942-43).
Christian Küpper – Theo van Doesburg /1883-1931/
- Interesowałsię z początku sztuką i literaturą, pisał sztuki, bajki iwiersze.
- Byłzałożycielem pisma DeStijli duszą zespołu artystów zgrupowanych wokół niego ipropagatorem idei neoplastycyzmu.
- Przykładyjego dzieł to dekoracja (już nieistniejąca) kliku sal kawiarniAubette w Strassburgu (1927), która świadczy o przeniesieniu ideineoplastycyzmu na grunt architektury.
- Malarstworeprezentują:
- KompozycjaVI,
- Kontrkompozycjaz lat 1924-25.
- Theovan Doesburg zajmował się również rzeźbą, zaprojektowałpomnik dla miasta Leeuwarden.
Georges Vantongerloo /1886-1915/
- Architekt,rzeźbiarz i malarz.
- Pięknowidział w ideologicznych proporcjach obliczonych matematycznie.
- Używałróżnych materiałów również metali i mas plastycznych.
- Dzieła:
- Konstrukcjabrył wynikająca z elipsoidy (1926),
- KompozycjaXV.
- TwórczośćMondriana i idee propagowane przez artystów DeStijlmiał olbrzymi i zasadniczy wpływ na ukształtowanie styludwudziestolecia miedzy wojennego.
- Artyściposzukiwali związków między malarstwem, architekturą, rzeźbą iinnymi dziedzinami sztuk, znajdowali zależności między sztuką imatematyką, sztuka i nauką.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz