Styl Gotycki
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
- Z bardzo dynamicznym rozwojem miast z XII/XIII w. powstała warstwa mieszczańska.
- Mecenas kościoła i władców ustąpił miejsca szerokiemu społecznemu zapotrzebowaniu na kulturę.
- Istniały różnego rodzaju centra:
- Dwory feudałów (królewskie) wytworzyły rodzaj elitarnej rycerskiej kultury dworskiej o charakterze świeckim, w tym kręgu powstawały pieśni trubadurów, legendy, poezja miłosna,
- Miasta wytworzyły własną kulturę, gdzie znaczenie miał pieniądz przedmiot i jego wartość handlowa, kwitło rzemiosło w cechach, zbiorowym wysiłkiem stawiano katedry, stworzono nową formę teatru powszechnego misteria. W miastach najwcześniej rozwinęła się myśl naukowa, powstały pierwsze uniwersytety (Bolonia, Paryż Oxford, Padwa, Praga, Kraków). Była to kultura o podstawach bardziej materialnych i charakterze masowym.
- Klasztory będące centrami myśli filozoficznej, muzyki kościelnej (gregoriańskiej) iluminatorstwa.
- Okresem szczytowego rozwoju kultury i sztuki średniowiecznej był „złoty”, „klasyczny” wiek XIII.
- Rozpoczęła się rywalizacja miedzy rządzącymi feudami a bogatą klasą mieszczańską.
- Na schyłek średniowiecza, epokę „furii”, „zgiełku, krwi i łez” skalają się:
- odkrycia geograficzne i zdobycze naukowe,
- głód, zarazy, wojny XIV/XVI walki miedzy cesarstwem a papiestwem.
- Wyrazem artystycznym tej epoki w XV w. stają się gotyk płomienisty, równocześnie z narastającymi nowymi tendencjami renesansowymi.
Religia
- Wzrosła żarliwość religijna.
- Jej wyrazem był mistycyzm – dążenie do bezpośredniego, uczuciowego, intelektualnego kontaktu z Bogiem.
- Jest to okres szczególnej czci oddawanej Marii – jej poświęcone są wszystkie najbardziej reprezentatywne kościoły.
- W malarstwie najpopularniejsza jest Madonna tronująca w otoczeniu aniołów.
- Dzieje XIV i XVI znajdują odbicie w zainteresowaniu tematami zaczerpniętymi z dziejów męki i śmierci Chrystusa.
- Przedstawia się Ukrzyżowanie, Modlitwę w Ogrójcu, Marie Bolesne itp.
- Wzrasta zainteresowanie śmiercią przemijaniem, cierpieniem.
- Uczucia i przeżycia Marii, Chrystusa stają się bardziej niż dotąd człowiecze.
- Chociaż są również pełne radości, bardzo świeckie (scena macierzyństwa).
- Ten zwrot ku ziemskiemu życiu i uczuciom Boga i Świętych zapowiada już nowy styl renesans.
Pozycja Społeczna Artysty
- Artyści byli rzemieślnikami zrzeszonymi w cechach miejskich.
- Byli specjalistami od obróbki kamienia czy drewna, malarstwa sztalugowego czy ściennego.
- Praca nad jednym dziełem była zespołowa.
- W XIII mecenat nad sztuką objęła warstwa mieszczańska i wiele dzieł powstało na zbiorowe zamówienie gmin miejskich czyli prywatnych.
- Wszystkie dzieła miały tematykę religijną.
- Dzieła sygnowano znakiem (gmerkiem) warsztatu lub indywidualnego artysty – rzemieślnika.
- Przy wznoszeniu katedr pracowali liczni murarze układając kamienie, które kamieniarze obrabiali.
- Z nich już wyodrębniła się w XII w grupa rzeźbiarzy ciesząca się większym szacunkiem i uznaniem społeczeństwa.
- Architektura od XIII w. była przeważnie zespołowym dziełem tzw. Strzech budowlanych – międzynarodowych zrzeszeń artystów wykonujących katedry na zamówienie gminy miejskiej i pod patronem miejscowego biskupa, opata lub kanoników kapituły.
- Malarze, architekci mieli swój przewodnik był nim Traktat Mnicha Teofila z XII w. opisując rodzaje technik i układy kompozycyjne i ikonograficzne.
Styl Gotycki pół XIII – XV w.
- Miasta zakładano na wzór rzymskich z rynkiem – punktem centralnym i ulicami przecinającymi się pod kątem prostym.
- Niespokojne czasy zmusiły do wznoszenia fortyfikacji wokół miasta.
- Centrum rynku zajmował okazały ratusz <- siedziba rady miejskiej.
ARCHITEKTURA SAKRALNA
- Kościół gotycki był symbolem czasów, żarliwości religijnej, wzmożonej w dobie wypraw krzyżowych i pragnieniem wzniesienia się ku Bogu.
- Widoczny z daleka górował nad domami mieszczan, ratuszami i sukiennicami.
- O pięknie i wielkości kościołów decydowały czynniki ambicjonalne:
- miasta rywalizowały ze sobą,
- prześcigały się w demonstrowaniu swoich możliwości.
- Katedry fundowali już nie tylko królowie i książęta ale całe gminy mieszczańskie.
- Dzięki współczesnemu wysiłkowi ogromne dzieła powstawały w stosunkowo krótkim czasie.
- Skromniejsze kościoły budowały nowe zakony – franciszkanów i dominikanów.
Kompozycja bryły
- Ogrom i strzelistość gotyckich katedr są cechami najbardziej rzucającymi się w oczy.
- Przewaga licznych pionowych kierunków (wertykalizm).
- Drobne elementy dekoracyjne.
- Dynamika strzelistej bryły towarzyszy zjawisku ekspresji.
- Bryła jest:
- żywa,
- lekka,
- silnie rozczłonkowana.
- We wnętrzu sklepienie wydaje się niezmiernie odległe.
- Płynna, spokojna rytmika niezliczonych kierunków pionowych unosi wzrok ku górze.
- Delikatna i oszczędna dekoracja rzeźbiarska podkreśla tylko pewne punkty konstrukcji jej samej pozostawiając całe działanie estetyczne.
- Różnobarwne światło, przesączające się przez wielkie okna potęgujące wrażenie uduchowienia.
Konstrukcja
- Już pod koniec romańszczyzny łuki półkoliste uległy lekkim załamaniu <- tak narodził się łuk ostry.
- W jego konstrukcji mniejsza jest siła rozporu na boki.
- Znika stała zależność miedzy jego wysokością a rozpiętością, zależność, która ograniczała dotychczas wysokość budowli.
- Kształt łuków ostrych bogacił się i przybierał różne formy (łuk Tudorów, ośli grzbiet, łuk kotarowy).
- Sklepienie krzyżowo-żebrowe, opartego na łuku ostrym, wymagało tym solidniejszego podparcia im budowla była wyższa.
- Rolę tę spełniały masywne filary między nawowe pogrubione służkami.
- Ściany stały się zbędne i zastąpiono je oknami.
- Wobec rosnącego wertykalizmu (katedra w Beauvais) miała sklepienie o wysokości 48 m. ciężar sklepień wzrastał i filary nie wystarczały, aby je częściowo odciążyć do ścian naw bocznych przybudowywano kamienne wieże sił, a łuki przyporowe przerzucone ponad dachami naw bocznych obierały z filarów międzynawowych część ciężaru sklepienia i przenosiły go na wieże.
- Powyższy system konstrukcyjny występujący prawie wyłącznie w gotyku kamiennym, nazywa się system łuków przyporowych.
- Prócz kościołów bazylikowych budowano hale dwu – lub trójnawowe.
- Nie stosowano wtedy łuków przyporowych lecz skarpy, elementy wzmacniające mur w miejscu zejścia żeber sklepienia.
- Plany krzyża łacińskiego lub prostokąta odznaczają się bardzo wydłużonym prezbiterium ze względu na rozbudowanie ceremonii religijnej.
- Prezbiterium zamknięte jest półkoliście, prostokątnie lub wielobocznie.
- Wokół prezbiterium występuje obejście (ambit) oraz wieniec kaplic.
- Nawę główną poprzedza przedsionek narteks.
- Na bazie sklepienia krzyżowo-żebrowego rozwinęło się wiele odmian:
- sklepienie palmowe – oparte na jednym słupie,
- sklepienie gwiaździste,
- sklepienie sieciowe,
- sklepienie wahadłowe,
- sklepienie kryształowe.
Konstrukcja a Dekoracja
- Główna rolę dekoracyjną spełniają same elementy konstrukcyjne:
- formy łuków,
- żebra sklepień,
- rozczłonkowane służkami filary,
- rymy licznych pionów, przerywane poziomymi gzymsami.
- Fasada dzieli się na trzy poziome pasy oddzielone fryzami arkadowymi, rzędem rzeźb figuralnych lub gzymsami.
- Dolny pas stanowią portale.
- Środkowy portal zwieńczony jest trójkątną szczytnicą (wimpergą).
- Wyżej znajduje się olbrzymie koliste okno – różyca (rozeta) podzielone kamiennym laskowaniem (maswerk).
- Ostatni pas to wieże przeprute wielkimi pustymi oknami.
- Podział fasady jest poziomy i pionowy.
- Portal gotycki był rozwinięciem formy portalu romańskiego.
- Uskoki w murze schodziły się w łuk ostry, na obniżonych półkolumnach stały postacie królów i proroków <- typ portali noszący nazwę „królewskiego”.
- Dekoracyjna rzeźba architektoniczna ma charakter organiczny.
- Punktuje, podkreśla miejsca złączeń elementów architektonicznych i występuje od sposobu kluczy zwrotników – w miejscu przecięcia się żeber także w miejscu spływu żeber na filary.
- Spływ żeber na ściany podtrzymują wspornik i konsole.
- Na zewnątrz elementy konstrukcyjne obrastają kamienne ozdoby.
- Wieże sił zakończone są sterczynami (fiale), żabki – czołganki „ pełzną” po wszystkich krzywiznach, szczyty zwieńcza się kwiatonami.
- Rzeźbiarską dekoracje architektoniczną dopełniają freski zdobiące ściany.
- Głównym akcentem dekorującym prezbiterium są wielkie skrzydłowe obrazy ołtarzowe.
- Różnobarwne światło witraży dodatkowo wzbogaca atmosferę wnętrza.
ARCHITEKTURA MIAST
- Ratusze były piętrowymi budynkami o ostrołukowych oknach.
- Nad zwartą zamkniętą bryłą górowała zazwyczaj wieża.
- Domy mieszkalne z kamienia i cegły były piętrowe bardzo wąskie, przystosowane do ciasnej zabudowy ulic.
- Osobną dziedzinę stanowi architektura obronna:
- warowne zamki,
- miejskie mury
- arsenały,
- prochownie.
- Mury obronne miast i zamków poprzedzano mostem zwodzonym, przerzuconym nad fosą.
- Pierwszym elementem fortyfikacyjnym było przedbramie (barbakan).
- Mury wycięte były zębate bloki, kryły chodnik dla broniących.
- Wszystkie budowle świeckie cechuje wertykalizm i podkreślano go już w architekturze mieszkalnej bardzo spadzistymi dachami ukrytymi za ceglanymi sterczynami szczytów.
- Proporcje budowli są smukłe i lekkie.
Architektura Gotycka w Europie
Francja
Francja
- Kościoły tego kraju są oparte na systemie łuków przyporowych.
- W fasadzie występują przeważnie, dwie wielkie wieże o ściętych wierzchołkach.
- Prezbiterium zakończone jest półkoliście otoczone kaplicami.
- Przykłady arcydzieł architektury gotyckiej:
- Katedry w:
- Laon,
- Paryżu,
- Noyon,
- Amiens,
- Beauvais,
- Chartres,
- Reims.
- Katedry w:
- Przykłady architektury obronnej są twierdze:
- w Carcassonne,
- w Avignon.
Anglia
- Prezbiterium kościoła bardzo wydłużony.
- Zdarzają się dwie lub trzy nawy poprzeczne.
- Występuję największe bogactwo odmian sklepień.
- Bryły ukształtowane są różnie dość silnie zaznacza się w nich kierunek horyzontalny (poziomy).
- Brak luków przyporowych.
- Dzieła:
- Katedra w:
- Lincoln,
- Peterborough,
- Salisbury,
- Canterbury,
- York,
- Exeter.
- Katedra w:
Niemcy
- Występuje duża rozmaitość planów.
- Strzelistość budowli i rytmika pionów jest wyjątkowo silnie zaznaczona.
- W fasadzie występują dwie lub jedna wieża.
- Niemcy miały tez sakralną architekturę ceglaną – były to kościoły halowe.
- Działa:
- Katedra w:
- Kolonii,
- Freiburgu,
- Naumburgu.
- Katedra w:
Włochy
- Np. katedra w Sienie można stwierdzić pewną niechęć do wertykalizmu i dążenie do osiągnięcia malowniczości przez zastosowanie dwukolorowego kamienia.
- Brak skarp i łuków przyporowych.
RZEŹBA
- Prócz ściśle podporządkowanej ramom architektonicznym, istniała w gotyku również rzeźba pełna, wolno stojąca w drewnie i kamieniu.
- Były to figury Matki Boskiej, świętych i fundatorów.
- Książętom i królom wznoszono sarkofagi w obrębie kościoła.
- Małe samodzielne budowle kamienne w kształcie skrzyni z postacią zmarłego wyrzeźbioną na wieku.
- Nad nią na kolumienkach oparty był często baldachim.
- W rzeźbach dekoracyjnych i figuralnych jest ścisła obserwacja natury:
- proporcję są poprawne,
- ruch naturalny,
- celem artysty jest ukazanie życia wewnętrznego człowieka (A nie jego piękna ciała).
- W fasadach, w rzeźbie wsporników, w rzeźbionych ołtarzach, występuje wspaniała galeria typów ludzkich z ich śmiesznostkami i wadami ukazanymi z łagodną drwiną.
- Rzeźba z 2 poł. XII i XIII w. ma charakter najbardziej klasyczny.
- Jej przykładami są kamienne postaci fundatorów z:
- Katedry w Nauburgu, zwłaszcza portrety Uty i Regelindy,
- Kościół i Synagoga z Katedry Strasburskiej,
- Maria i Elżbieta w scenie Nawiedzenia z Reims,
- Rzeźby z Le Mans z Bamberga.
- Twarze stanowią subtelne studium psychologiczne.
- Fałdy szat układają się w miękkie spokojne piony lub delikatną siecią zrytmizowanych fałd, oblepiają ciało.
- Kamienne i drewniane krucyfiksy z XIV i XV w. są dramatycznie przerażające.
- Umęczone ciało jest brzydkie, przedstawione w konwulsyjnym skurczu.
- Ból cierpienie człowieka góruje nad boskością postaci.
- Deformacja jest czasem tak daleko posunięta, że staje się drastyczna.
- Najwybitniejsze są dzieła niemieckie z XV w.
Piękne Madonny
- Z XV wieku wykonane są w polichromowanym drewnie lub kamieniu.
- Mają wygląd kontrastowo różny.
- Są wdzięczne, delikatne, radosne, bardzo świeckie w charakterze.
- Ukazane są w pozie silnego kontrapostu, ale złagodzonego przez miękkie esowate wygięcie kręgosłupa.
- Szaty nakładają się łagodnie, łukowate rytmy, tworzące układy równoległe ustawione do siebie pod pewnym kątem.
- Uderza stylizacja, elegancja, wytworność.
- Ten typ rzeźby najczęściej występuje na terenie Czech i Śląska.
Ołtarz Mariacki
- W drewnianej rzeźbie Wita Stwosza splatają się cechy typowe dla rzeźby średniowiecznej:
- żarliwość religijna,
- uduchowienie,
- choć też i wesołość,
- drwina.
- Łagodny sposób twarzy towarzyszy ekspresyjnemu dramatyzmowi.
- Szaty postaci centralnej załamują się gwałtownie, sztywno, rytmika fałd jest skomplikowana i ostra.
MALARSTWO
- Malarstwo miniaturowe przeżywało swój szczytowy okres rozwoju w XIII XIV wieku.
- Litera gotycka wywodzi się z formy wydłużonego prostokąta.
- Bogata, radosna w nastroju kolorystyka, elegancja, wyszukane formy cechują najpiękniejsze dzieła wykonywane przez zakonników jak i świeckich.
- Dzieła:
- Psałterz Ludwika Świętego,
- Modlitewnik Księcia De Berry,
- W XIV w. rozwijało się malarstwo freskowe całkowicie podporządkowane architekturze.
- W XV w. rozwój malarstwa sztalugowego, reprezentowanego przez technikę tempery na drewnie.
- W tej technice powstają wielkie obrazy ołtarzowe złożone z kilku części (poliptyki).
- Tematyką malarstwa jest życie Marii i świętych, sceny męki i śmierci Jezusa.
- Kompozycja jest zawsze centralna, zrytmizowana powstającymi się kierunkami i barwami.
- Płaska plama barwna o wyszukanym obrysie określa formę.
- Symbolika jest kontynuacja bizantyjskiej i romańskiej symboliki.
- Dzieła:
- Pieta – Maria Opłakująca Chrystusa,
- Zdjęcie z krzyża,
- Ukrzyżowanie,
- Święta Rozmowa, ujęcia są swobodne, ton sposób przedstawienia indywidualny.
- Malarstwa gotycka reprezentują obrazy:
- Pieta z Awinionu,
- Pieta z Powiatu Sieradzkiego.
Pieta z Awinionu XV w.
- Artysta nachylił postaci św. Magdaleny i św. Jana tak ku centralnej postaci Marii z ciałem Chrystusa na kolanach, że stworzył wrażenie zamkniętego kręgu bólu, milczącego porozumienia osób czujących to samo.
- Kompozycja jest statyczna, monumentalna w wyrazie.
- Dzięki złotemu tłu jakby zatrzymana na pograniczu czasu i wieczności.
- Układ kompozycyjny został świadomie zamknięty dużą biła plamą szaty fundatora klęczącego na pierwszym planie.
- Fundator jest jakby nie obecny duchem, jest bardziej częścią kompozycji malowanej powierzchni obrazu niż dramatu, którego jest światkiem.
XXX
- W wielu innych obrazach religijnych występują portrety osób świeckich – fundatorów obrazu.
- Na ogół zgodnie z hierarchią wartości, ich postaci są mniejsze od postaci Marii i Świętych oraz aniołów.
- W kręgu sztuki czeskiej powstało w większej części malarstwo polskie.
- Charakterystyczną dla gotyku dziedziną sztuki i techniki był witraż.
- Stanowił połączenie efektów kolorystycznych ze świetlnym, zgodnie z estetyką okresu głoszącego piękno blasku światła, barwności, różnorodności doznań.
- Wielkie okna kościołów oddzielono kamiennymi elementami tworzącym wzór maswerkami.
- Do najpiękniejszych witraży należą szczyty katedry w Augsburgu w XII oraz witraż w Chartres i w Bourges.
Gotyk w Polsce
XII – poł. XVI wieku
XII – poł. XVI wieku
ARCHITEKTURA
- Bryły kościołów różnią się od katedr zachodnich.
- Są zwarte, kubiczne, dość ciężkie.
- Gotyk w Polsce był gotykiem ceglanym ze względu na trudności materiałowe.
- Wymagał innego rozwiązania konstrukcji co z kolei wpłynęło na charakter kompozycji.
- Względy klimatyczne nie pozwoliły zrezygnować ze ścian.
- Okna są mniejsze.
- Brak dekoracji rzeźbiarskiej, zastępują skromniejsze ozdoby szczytów wykorzystujące możliwości cegły.
- W kościołach bazylikowych i halowych sklepienia podtrzymującą filary.
- Ściany wzmocnione skarpami pełnią rolę konstrukcyjną.
- Konstrukcja krakowskich kościołów bazylikowych rozwiązana jest tak, ze filar miedzy nawowy poszerzony jest w kierunku nawy bocznej.
- W przedłużeniu pogrubienia, na zewnątrz ponad dachami naw bocznych dobudowuje się ceglane skarpy <- system filarowo – skarpowy.
- Architektura gotycka w Polsce jest niejednolita.
- W kościołach Śląska i Małopolski zastosowano kamień w elementach konstrukcyjnych (filary, żebra, sklepienia) a cegłę jako materiał wypełniający.
- Dwunawowe kościoły halowe (Wiślica, Ziębice, Niepołomice) maja piękne gwiaździste sklepienia trójkątnych trójdzielnych oparte na dwóch lub trzech filarach stojących pośrodku.
- Sklepienie trójdzielne dziewięciopolowe (piastowskie), którego przykłady znajdują się w katedrze wrocławskiej i wawelskiej uważa się za zdobycz polskiej konstrukcji.
- Na północy Polskie buduję się wyłącznie z cegły.
- Z rozwiązań konstrukcyjnych przeważa tam trój nawowa hala.
- Bryły budowli są surowe, ciężkie, monumentalne.
- Poszczególne cegły bywały oddzielone warstwą jasnej zaprawy stosowano czasem cegłę glazurowaną (katedra w Sandomierzu).
- W gotyku krakowskim jasne kamienie wapienne sąsiadowały z różowym ceglanym murem, na białym tynku sklepień wyodrębniono ceglane żebra.
- Szczyty kościołów północnych wykończone są ceglanymi sterczynami ( kościół Trójcy Świętej w Gdańsku).
- Styl gotycki w Polsce odznaczał się różnobarwnością, odmian konstrukcyjnych, różnorodnością skali rozmaitym charakterem bryły architektonicznej.
- Najważniejsze zabytki:
- Kościoły:
- w Krakowie,
- we Wrocławiu,
- w Toruniu,
- w Gdańsku.
- Kościoły:
- Śródmieście Krakowa zachowało dawny średniowieczny układ ulic wokół wielkiego prostokątnego rynku oraz reszty murów obronnych (Barbakan, Brama Floriańska).
- Ratusze w Toruniu, we Wrocławiu są najczystszymi z zachowanych przykładów architektury świeckiej.
- Z kamienic mieszczańskich najwięcej przetrwało w Toruniu, nieliczne w Gdańsku i Wrocławiu.
- Zamek w Malborku to świetnie zachowany dotąd zabytek jak i też wiele zamków piastowskich.
RZEŹBA
- Rzeźby, które przetrwały przedstawiają wysoki poziom artystyczny.
- Są to m.in.:
- Posąg Księżnej Salomei – Księżnej Głogowskiej,
- Nagrobek Henryka IV Probusa we Wrocławiu z III i XIV (bez baldachimu),
- Nagrobek Kazimierza Wielkiego z Katedrze na Wawelu XV w.,
- Piękne Madonny XV w. ( z kamienia lub polichromowanego drewna).
- Dzieła rzeźbiarzy małopolskich, śląskich i czeskich wykazują wiele podobieństw.
- Madonna z Krużlowej – drewniana polichromowana rzeźba zachwycane wyjątkowym wdziękiem subtelnością.
- Również tego typu dziełem jest Madonna z Wrocławia.
- Wit Stwosz (XV/XVI w.), jego rzeźbiony i polichromowany ołtarz dla kościoła Mariackiego jest najpiękniejszym i największym ołtarzem gotyckim w Europie.
- Innej jego dzieła:
- kamienny krucyfiks w kościele Mariackim w Krakowie,
- nagrobek Kazimierza Jagiellończyka w Katedrze Wawelskiej,
- nagrobek biskupa Oleśnickiego w Katedrze w Gnieźnie,
- płytę epitafijną Kallimacha (kościół Dominikanów w Krakowie).
Ołtarz Mariacki 1477-1489
- Jest to poliptyk o tematyce maryjnej złożony z pięciu części.
- Boczne skrzydła podzielone są na prostokątne płasko rzeźbione kwatery o tematyce z życia Marii i Chrystusa.
- Część środkowa przedstawia Zaśnięcie Maryi, jest monumentalna wielofigurową kompozycją wykonaną w rzeźbie pełnej.
- Dzieło Stwosza stoi już na pograniczu nowego stylu renesansu: żarliwość religijna i uduchowienie sąsiaduje z nim drobiazgowa obserwacja natury.
- Typowe elementy dekoracyjne gotyckie części centralnej z wielkim półkolistym łukiem zapowiadającym nawrót do form antycznych.
MALARSTWO
- W XV wieku wyróżniają się malarze ze szkoły sądeckiej w której cechy rodzinne spotykały się z wpływami bizantyjskimi i włoskimi.
Pieta z Powiatu Sądeckiego
- Z XV w.
- Ciemna sylweta płaszcza Marii opiekuńczo opływa umęczone ciało Jezusa.
- Jego jasna plama stanowi kontrast walorowy z plamą płaszcza stając się centrum, dominantą kompozycji.
- Wyciągnięta bezwładnie prawa ręka podkreśla kierunek spływu szaty Marii.
- Tułów Chrystusa stanowi lekki skos zrównoważony, wyprostowaną ręka i przeciwstawnym skosem włóczni anioła.
- Kierunki jasne i ciemne tworzą dyskretny rytm.
- Kompozycja zamyka od góry poziome ramię krzyża, stanowiąc mocny układ.
- Kompozycja jest oparta na symetrii pozornej bardzo spokojna pełna szlachetnego umiaru.
- Ból matki opłakującej śmierć syna daje odczuć jako ból wewnętrzny i nie wyraża się w żadnym gwałtownym ruchem.
PODSUMOWANIE
- Cała sztuka średniowiecza miała funkcję religijną, odznaczała się rozbudowaną symboliką przedstawień.
- Spośród wszystkich gałęzi sztuk rozwijała się architektura.
- Nazwy stylów romańskich i gotyckich zrodziły się bardzo późno.
- Określenie „gotycki” powstało w renesansie, który z lekceważeniem patrzył na dzieła „barbarzyńskich gotów”.
- Styl romański otrzymał nazwę w XVIII w., jej znaczenie było określenie pochodzenia stylu z obszaru kultury rzymskiej (również nieścisłe).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz