Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Średniowieczna – Sztuka Gotycka

Styl Gotycki
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
  • Z bardzo dynamicznym rozwojem miast z XII/XIII w. powstała warstwa mieszczańska.
  • Mecenas kościoła i władców ustąpił miejsca szerokiemu społecznemu zapotrzebowaniu na kulturę.
  • Istniały różnego rodzaju centra:
    • Dwory feudałów (królewskie) wytworzyły rodzaj elitarnej rycerskiej kultury dworskiej o charakterze świeckim, w tym kręgu powstawały pieśni trubadurów, legendy, poezja miłosna,
    • Miasta wytworzyły własną kulturę, gdzie znaczenie miał pieniądz przedmiot i jego wartość handlowa, kwitło rzemiosło w cechach, zbiorowym wysiłkiem stawiano katedry, stworzono nową formę teatru powszechnego misteria. W miastach najwcześniej rozwinęła się myśl naukowa, powstały pierwsze uniwersytety (Bolonia, Paryż Oxford, Padwa, Praga, Kraków). Była to kultura o podstawach bardziej materialnych i charakterze masowym.
    • Klasztory będące centrami myśli filozoficznej, muzyki kościelnej (gregoriańskiej) iluminatorstwa.
  • Okresem szczytowego rozwoju kultury i sztuki średniowiecznej był „złoty”, „klasyczny” wiek XIII.
  • Rozpoczęła się rywalizacja miedzy rządzącymi feudami a bogatą klasą mieszczańską.
  • Na schyłek średniowiecza, epokę „furii”, „zgiełku, krwi i łez” skalają się:
    • odkrycia geograficzne i zdobycze naukowe,
    • głód, zarazy, wojny XIV/XVI walki miedzy cesarstwem a papiestwem.
  • Wyrazem artystycznym tej epoki w XV w. stają się gotyk płomienisty, równocześnie z narastającymi nowymi tendencjami renesansowymi.
Religia
  • Wzrosła żarliwość religijna.
  • Jej wyrazem był mistycyzm – dążenie do bezpośredniego, uczuciowego, intelektualnego kontaktu z Bogiem.
  • Jest to okres szczególnej czci oddawanej Marii – jej poświęcone są wszystkie najbardziej reprezentatywne kościoły.
  • W malarstwie najpopularniejsza jest Madonna tronująca w otoczeniu aniołów.
  • Dzieje XIV i XVI znajdują odbicie w zainteresowaniu tematami zaczerpniętymi z dziejów męki i śmierci Chrystusa.
  • Przedstawia się Ukrzyżowanie, Modlitwę w Ogrójcu, Marie Bolesne itp.
  • Wzrasta zainteresowanie śmiercią przemijaniem, cierpieniem.
  • Uczucia i przeżycia Marii, Chrystusa stają się bardziej niż dotąd człowiecze.
  • Chociaż są również pełne radości, bardzo świeckie (scena macierzyństwa).
  • Ten zwrot ku ziemskiemu życiu i uczuciom Boga i Świętych zapowiada już nowy styl renesans.
Pozycja Społeczna Artysty
  • Artyści byli rzemieślnikami zrzeszonymi w cechach miejskich.
  • Byli specjalistami od obróbki kamienia czy drewna, malarstwa sztalugowego czy ściennego.
  • Praca nad jednym dziełem była zespołowa.
  • W XIII mecenat nad sztuką objęła warstwa mieszczańska i wiele dzieł powstało na zbiorowe zamówienie gmin miejskich czyli prywatnych.
  • Wszystkie dzieła miały tematykę religijną.
  • Dzieła sygnowano znakiem (gmerkiem) warsztatu lub indywidualnego artysty – rzemieślnika.
  • Przy wznoszeniu katedr pracowali liczni murarze układając kamienie, które kamieniarze obrabiali.
  • Z nich już wyodrębniła się w XII w grupa rzeźbiarzy ciesząca się większym szacunkiem i uznaniem społeczeństwa.
  • Architektura od XIII w. była przeważnie zespołowym dziełem tzw. Strzech budowlanych – międzynarodowych zrzeszeń artystów wykonujących katedry na zamówienie gminy miejskiej i pod patronem miejscowego biskupa, opata lub kanoników kapituły.
  • Malarze, architekci mieli swój przewodnik był nim Traktat Mnicha Teofila z XII w. opisując rodzaje technik i układy kompozycyjne i ikonograficzne.
Styl Gotycki pół XIII – XV w.
  • Miasta zakładano na wzór rzymskich z rynkiem – punktem centralnym i ulicami przecinającymi się pod kątem prostym.
  • Niespokojne czasy zmusiły do wznoszenia fortyfikacji wokół miasta.
  • Centrum rynku zajmował okazały ratusz <- siedziba rady miejskiej.
ARCHITEKTURA SAKRALNA
  • Kościół gotycki był symbolem czasów, żarliwości religijnej, wzmożonej w dobie wypraw krzyżowych i pragnieniem wzniesienia się ku Bogu.
  • Widoczny z daleka górował nad domami mieszczan, ratuszami i sukiennicami.
  • O pięknie i wielkości kościołów decydowały czynniki ambicjonalne:
    • miasta rywalizowały ze sobą,
    • prześcigały się w demonstrowaniu swoich możliwości.
  • Katedry fundowali już nie tylko królowie i książęta ale całe gminy mieszczańskie.
  • Dzięki współczesnemu wysiłkowi ogromne dzieła powstawały w stosunkowo krótkim czasie.
  • Skromniejsze kościoły budowały nowe zakony – franciszkanów i dominikanów.
Kompozycja bryły 
  • Ogrom i strzelistość gotyckich katedr są cechami najbardziej rzucającymi się w oczy.
  • Przewaga licznych pionowych kierunków (wertykalizm).
  • Drobne elementy dekoracyjne.
  • Dynamika strzelistej bryły towarzyszy zjawisku ekspresji.
  • Bryła jest:
    • żywa,
    • lekka,
    • silnie rozczłonkowana.
  • We wnętrzu sklepienie wydaje się niezmiernie odległe.
  • Płynna, spokojna rytmika niezliczonych kierunków pionowych unosi wzrok ku górze.
  • Delikatna i oszczędna dekoracja rzeźbiarska podkreśla tylko pewne punkty konstrukcji jej samej pozostawiając całe działanie estetyczne.
  • Różnobarwne światło, przesączające się przez wielkie okna potęgujące wrażenie uduchowienia.
Konstrukcja
  • Już pod koniec romańszczyzny łuki półkoliste uległy lekkim załamaniu <- tak narodził się łuk ostry.
  • W jego konstrukcji mniejsza jest siła rozporu na boki.
  • Znika stała zależność miedzy jego wysokością a rozpiętością, zależność, która ograniczała dotychczas wysokość budowli.
  • Kształt łuków ostrych bogacił się i przybierał różne formy (łuk Tudorów, ośli grzbiet, łuk kotarowy).
  • Sklepienie krzyżowo-żebrowe, opartego na łuku ostrym, wymagało tym solidniejszego podparcia im budowla była wyższa.
  • Rolę tę spełniały masywne filary między nawowe pogrubione służkami.
  • Ściany stały się zbędne i zastąpiono je oknami.
  • Wobec rosnącego wertykalizmu (katedra w Beauvais) miała sklepienie o wysokości 48 m. ciężar sklepień wzrastał i filary nie wystarczały, aby je częściowo odciążyć do ścian naw bocznych przybudowywano kamienne wieże sił, a łuki przyporowe przerzucone ponad dachami naw bocznych obierały z filarów międzynawowych część ciężaru sklepienia i przenosiły go na wieże.
  • Powyższy system konstrukcyjny występujący prawie wyłącznie w gotyku kamiennym, nazywa się system łuków przyporowych.
  • Prócz kościołów bazylikowych budowano hale dwu – lub trójnawowe.
  • Nie stosowano wtedy łuków przyporowych lecz skarpy, elementy wzmacniające mur w miejscu zejścia żeber sklepienia.
  • Plany krzyża łacińskiego lub prostokąta odznaczają się bardzo wydłużonym prezbiterium ze względu na rozbudowanie ceremonii religijnej.
  • Prezbiterium zamknięte jest półkoliście, prostokątnie lub wielobocznie.
  • Wokół prezbiterium występuje obejście (ambit) oraz wieniec kaplic.
  • Nawę główną poprzedza przedsionek narteks.
  • Na bazie sklepienia krzyżowo-żebrowego rozwinęło się wiele odmian:
    • sklepienie palmowe – oparte na jednym słupie,
    • sklepienie gwiaździste,
    • sklepienie sieciowe,
    • sklepienie wahadłowe,
    • sklepienie kryształowe.
Konstrukcja a Dekoracja 
  • Główna rolę dekoracyjną spełniają same elementy konstrukcyjne:
    • formy łuków,
    • żebra sklepień,
    • rozczłonkowane służkami filary,
    • rymy licznych pionów, przerywane poziomymi gzymsami.
  • Fasada dzieli się na trzy poziome pasy oddzielone fryzami arkadowymi, rzędem rzeźb figuralnych lub gzymsami.
  • Dolny pas stanowią portale.
  • Środkowy portal zwieńczony jest trójkątną szczytnicą (wimpergą).
  • Wyżej znajduje się olbrzymie koliste okno – różyca (rozeta) podzielone kamiennym laskowaniem (maswerk).
  • Ostatni pas to wieże przeprute wielkimi pustymi oknami.
  • Podział fasady jest poziomy i pionowy.
  • Portal gotycki był rozwinięciem formy portalu romańskiego.
  • Uskoki w murze schodziły się w łuk ostry, na obniżonych półkolumnach stały postacie królów i proroków <- typ portali noszący nazwę „królewskiego”.
  • Dekoracyjna rzeźba architektoniczna ma charakter organiczny.
  • Punktuje, podkreśla miejsca złączeń elementów architektonicznych i występuje od sposobu kluczy zwrotników – w miejscu przecięcia się żeber także w miejscu spływu żeber na filary.
  • Spływ żeber na ściany podtrzymują wspornik i konsole.
  • Na zewnątrz elementy konstrukcyjne obrastają kamienne ozdoby.
  • Wieże sił zakończone są sterczynami (fiale), żabki – czołganki „ pełzną” po wszystkich krzywiznach, szczyty zwieńcza się kwiatonami.
  • Rzeźbiarską dekoracje architektoniczną dopełniają freski zdobiące ściany.
  • Głównym akcentem dekorującym prezbiterium są wielkie skrzydłowe obrazy ołtarzowe.
  • Różnobarwne światło witraży dodatkowo wzbogaca atmosferę wnętrza.
ARCHITEKTURA MIAST
  • Ratusze były piętrowymi budynkami o ostrołukowych oknach.
  • Nad zwartą zamkniętą bryłą górowała zazwyczaj wieża.
  • Domy mieszkalne z kamienia i cegły były piętrowe bardzo wąskie, przystosowane do ciasnej zabudowy ulic.
  • Osobną dziedzinę stanowi architektura obronna:
    • warowne zamki,
    • miejskie mury
    • arsenały,
    • prochownie.
  • Mury obronne miast i zamków poprzedzano mostem zwodzonym, przerzuconym nad fosą.
  • Pierwszym elementem fortyfikacyjnym było przedbramie (barbakan).
  • Mury wycięte były zębate bloki, kryły chodnik dla broniących.
  • Wszystkie budowle świeckie cechuje wertykalizm i podkreślano go już w architekturze mieszkalnej bardzo spadzistymi dachami ukrytymi za ceglanymi sterczynami szczytów.
  • Proporcje budowli są smukłe i lekkie.
Architektura Gotycka w Europie
Francja
  • Kościoły tego kraju są oparte na systemie łuków przyporowych.
  • W fasadzie występują przeważnie, dwie wielkie wieże o ściętych wierzchołkach.
  • Prezbiterium zakończone jest półkoliście otoczone kaplicami.
  • Przykłady arcydzieł architektury gotyckiej:
    • Katedry w:
      • Laon,
      • Paryżu,
      • Noyon,
      • Amiens,
      • Beauvais,
      • Chartres,
      • Reims.
  • Przykłady architektury obronnej są twierdze:
    • w Carcassonne,
    • w Avignon.
Anglia 
  • Prezbiterium kościoła bardzo wydłużony.
  • Zdarzają się dwie lub trzy nawy poprzeczne.
  • Występuję największe bogactwo odmian sklepień.
  • Bryły ukształtowane są różnie dość silnie zaznacza się w nich kierunek horyzontalny (poziomy).
  • Brak luków przyporowych.
  • Dzieła:
    • Katedra w:
      • Lincoln,
      • Peterborough,
      • Salisbury,
      • Canterbury,
      • York,
      • Exeter.
Niemcy
  • Występuje duża rozmaitość planów.
  • Strzelistość budowli i rytmika pionów jest wyjątkowo silnie zaznaczona.
  • W fasadzie występują dwie lub jedna wieża.
  • Niemcy miały tez sakralną architekturę ceglaną – były to kościoły halowe.
  • Działa:
    • Katedra w:
      • Kolonii,
      • Freiburgu,
      • Naumburgu.
Włochy
  • Np. katedra w Sienie można stwierdzić pewną niechęć do wertykalizmu i dążenie do osiągnięcia malowniczości przez zastosowanie dwukolorowego kamienia.
  • Brak skarp i łuków przyporowych.
RZEŹBA 
  • Prócz ściśle podporządkowanej ramom architektonicznym, istniała w gotyku również rzeźba pełna, wolno stojąca w drewnie i kamieniu.
  • Były to figury Matki Boskiej, świętych i fundatorów.
  • Książętom i królom wznoszono sarkofagi w obrębie kościoła.
  • Małe samodzielne budowle kamienne w kształcie skrzyni z postacią zmarłego wyrzeźbioną na wieku.
  • Nad nią na kolumienkach oparty był często baldachim.
  • W rzeźbach dekoracyjnych i figuralnych jest ścisła obserwacja natury:
    • proporcję są poprawne,
    • ruch naturalny,
    • celem artysty jest ukazanie życia wewnętrznego człowieka (A nie jego piękna ciała).
  • W fasadach, w rzeźbie wsporników, w rzeźbionych ołtarzach, występuje wspaniała galeria typów ludzkich z ich śmiesznostkami i wadami ukazanymi z łagodną drwiną.
  • Rzeźba z 2 poł. XII i XIII w. ma charakter najbardziej klasyczny.
  • Jej przykładami są kamienne postaci fundatorów z:
    • Katedry w Nauburgu, zwłaszcza portrety Uty i Regelindy,
    • Kościół i Synagoga z Katedry Strasburskiej,
    • Maria i Elżbieta w scenie Nawiedzenia z Reims,
    • Rzeźby z Le Mans z Bamberga.
  • Twarze stanowią subtelne studium psychologiczne.
  • Fałdy szat układają się w miękkie spokojne piony lub delikatną siecią zrytmizowanych fałd, oblepiają ciało.
  • Kamienne i drewniane krucyfiksy z XIV i XV w. są dramatycznie przerażające.
  • Umęczone ciało jest brzydkie, przedstawione w konwulsyjnym skurczu.
  • Ból cierpienie człowieka góruje nad boskością postaci.
  • Deformacja jest czasem tak daleko posunięta, że staje się drastyczna.
  • Najwybitniejsze są dzieła niemieckie z XV w.
Piękne Madonny
  • Z XV wieku wykonane są w polichromowanym drewnie lub kamieniu.
  • Mają wygląd kontrastowo różny.
  • Są wdzięczne, delikatne, radosne, bardzo świeckie w charakterze.
  • Ukazane są w pozie silnego kontrapostu, ale złagodzonego przez miękkie esowate wygięcie kręgosłupa.
  • Szaty nakładają się łagodnie, łukowate rytmy, tworzące układy równoległe ustawione do siebie pod pewnym kątem.
  • Uderza stylizacja, elegancja, wytworność.
  • Ten typ rzeźby najczęściej występuje na terenie Czech i Śląska.
Ołtarz Mariacki
  • W drewnianej rzeźbie Wita Stwosza splatają się cechy typowe dla rzeźby średniowiecznej:
    • żarliwość religijna,
    • uduchowienie,
    • choć też i wesołość,
    • drwina.
  • Łagodny sposób twarzy towarzyszy ekspresyjnemu dramatyzmowi.
  • Szaty postaci centralnej załamują się gwałtownie, sztywno, rytmika fałd jest skomplikowana i ostra.
MALARSTWO
  • Malarstwo miniaturowe przeżywało swój szczytowy okres rozwoju w XIII XIV wieku.
  • Litera gotycka wywodzi się z formy wydłużonego prostokąta.
  • Bogata, radosna w nastroju kolorystyka, elegancja, wyszukane formy cechują najpiękniejsze dzieła wykonywane przez zakonników jak i świeckich.
  • Dzieła:
    • Psałterz Ludwika Świętego,
    • Modlitewnik Księcia De Berry,
  • W XIV w. rozwijało się malarstwo freskowe całkowicie podporządkowane architekturze.
  • W XV w. rozwój malarstwa sztalugowego, reprezentowanego przez technikę tempery na drewnie.
  • W tej technice powstają wielkie obrazy ołtarzowe złożone z kilku części (poliptyki).
  • Tematyką malarstwa jest życie Marii i świętych, sceny męki i śmierci Jezusa.
  • Kompozycja jest zawsze centralna, zrytmizowana powstającymi się kierunkami i barwami.
  • Płaska plama barwna o wyszukanym obrysie określa formę.
  • Symbolika jest kontynuacja bizantyjskiej i romańskiej symboliki.
  • Dzieła:
    • Pieta – Maria Opłakująca Chrystusa,
    • Zdjęcie z krzyża,
    • Ukrzyżowanie,
    • Święta Rozmowa, ujęcia są swobodne, ton sposób przedstawienia indywidualny.
  • Malarstwa gotycka reprezentują obrazy:
    • Pieta z Awinionu,
    • Pieta z Powiatu Sieradzkiego.
Pieta z Awinionu XV w.
  • Artysta nachylił postaci św. Magdaleny i św. Jana tak ku centralnej postaci Marii z ciałem Chrystusa na kolanach, że stworzył wrażenie zamkniętego kręgu bólu, milczącego porozumienia osób czujących to samo.
  • Kompozycja jest statyczna, monumentalna w wyrazie.
  • Dzięki złotemu tłu jakby zatrzymana na pograniczu czasu i wieczności.
  • Układ kompozycyjny został świadomie zamknięty dużą biła plamą szaty fundatora klęczącego na pierwszym planie.
  • Fundator jest jakby nie obecny duchem, jest bardziej częścią kompozycji malowanej powierzchni obrazu niż dramatu, którego jest światkiem.
XXX
  • W wielu innych obrazach religijnych występują portrety osób świeckich – fundatorów obrazu.
  • Na ogół zgodnie z hierarchią wartości, ich postaci są mniejsze od  postaci Marii i Świętych oraz aniołów.
  • W kręgu sztuki czeskiej powstało w większej części malarstwo polskie.
  • Charakterystyczną dla gotyku dziedziną sztuki i techniki był witraż.
  • Stanowił połączenie efektów kolorystycznych ze świetlnym, zgodnie z estetyką okresu głoszącego piękno blasku światła, barwności, różnorodności doznań.
  • Wielkie okna kościołów oddzielono kamiennymi elementami tworzącym wzór maswerkami.
  • Do najpiękniejszych witraży należą szczyty katedry w Augsburgu w XII oraz witraż w Chartres i w Bourges.
Gotyk w Polsce
XII – poł. XVI wieku
ARCHITEKTURA
  • Bryły kościołów różnią się od katedr zachodnich.
  • Są zwarte, kubiczne, dość ciężkie.
  • Gotyk w Polsce był gotykiem ceglanym ze względu na trudności materiałowe.
  • Wymagał innego rozwiązania konstrukcji co z kolei wpłynęło na charakter kompozycji.
  • Względy klimatyczne nie pozwoliły zrezygnować ze ścian.
  • Okna są mniejsze.
  • Brak dekoracji rzeźbiarskiej, zastępują skromniejsze ozdoby szczytów wykorzystujące możliwości cegły.
  • W kościołach bazylikowych i halowych sklepienia podtrzymującą filary.
  • Ściany wzmocnione skarpami pełnią rolę konstrukcyjną.
  • Konstrukcja krakowskich kościołów bazylikowych rozwiązana jest tak, ze filar miedzy nawowy poszerzony jest w kierunku nawy bocznej.
  • W przedłużeniu pogrubienia, na zewnątrz ponad dachami naw bocznych dobudowuje się ceglane skarpy <- system filarowo – skarpowy.
  • Architektura gotycka w Polsce jest niejednolita.
  • W kościołach Śląska i Małopolski zastosowano kamień w elementach konstrukcyjnych (filary, żebra, sklepienia) a cegłę jako materiał wypełniający.
  • Dwunawowe kościoły halowe (Wiślica, Ziębice, Niepołomice) maja piękne gwiaździste sklepienia trójkątnych trójdzielnych oparte na dwóch lub trzech filarach stojących pośrodku.
  • Sklepienie trójdzielne dziewięciopolowe (piastowskie), którego przykłady znajdują się w katedrze wrocławskiej i wawelskiej uważa się za zdobycz polskiej konstrukcji.
  • Na północy Polskie buduję się wyłącznie z cegły.
  • Z rozwiązań konstrukcyjnych przeważa tam trój nawowa hala.
  • Bryły budowli są surowe, ciężkie, monumentalne.
  • Poszczególne cegły bywały oddzielone warstwą jasnej zaprawy stosowano czasem cegłę glazurowaną (katedra w Sandomierzu).
  • W gotyku krakowskim jasne kamienie wapienne sąsiadowały z różowym ceglanym murem, na białym tynku sklepień wyodrębniono ceglane żebra.
  • Szczyty kościołów północnych wykończone są ceglanymi sterczynami ( kościół Trójcy Świętej w Gdańsku).
  • Styl gotycki w Polsce odznaczał się różnobarwnością, odmian konstrukcyjnych, różnorodnością skali rozmaitym charakterem bryły architektonicznej.
  • Najważniejsze zabytki:
    • Kościoły:
      • w Krakowie,
      • we Wrocławiu,
      • w Toruniu,
      • w Gdańsku.
  • Śródmieście Krakowa zachowało dawny średniowieczny układ ulic wokół wielkiego prostokątnego rynku oraz reszty murów obronnych (Barbakan, Brama Floriańska).
  • Ratusze w Toruniu, we Wrocławiu są najczystszymi z zachowanych przykładów architektury świeckiej.
  • Z kamienic mieszczańskich najwięcej przetrwało w Toruniu, nieliczne w Gdańsku i Wrocławiu.
  • Zamek w Malborku to świetnie zachowany dotąd zabytek jak i też wiele zamków piastowskich.
RZEŹBA
  • Rzeźby, które przetrwały przedstawiają wysoki poziom artystyczny.
  • Są to m.in.:
    • Posąg Księżnej Salomei – Księżnej Głogowskiej,
    • Nagrobek Henryka IV Probusa we Wrocławiu z III i XIV (bez baldachimu),
    • Nagrobek Kazimierza Wielkiego z Katedrze na Wawelu XV w.,
    • Piękne Madonny XV w. ( z kamienia lub polichromowanego drewna).
  • Dzieła rzeźbiarzy małopolskich, śląskich i czeskich wykazują wiele podobieństw.
  • Madonna z Krużlowej – drewniana polichromowana rzeźba zachwycane wyjątkowym wdziękiem subtelnością.
  • Również tego typu dziełem jest Madonna z Wrocławia.
  • Wit Stwosz (XV/XVI w.), jego rzeźbiony i polichromowany ołtarz dla kościoła Mariackiego jest najpiękniejszym i największym ołtarzem gotyckim w Europie.
  • Innej jego dzieła:
    • kamienny krucyfiks w kościele Mariackim w Krakowie,
    • nagrobek Kazimierza Jagiellończyka w Katedrze Wawelskiej,
    • nagrobek biskupa Oleśnickiego w Katedrze w Gnieźnie,
    • płytę epitafijną Kallimacha (kościół Dominikanów w Krakowie). 
Ołtarz Mariacki 1477-1489
  • Jest to poliptyk o tematyce maryjnej złożony z pięciu części.
  • Boczne skrzydła podzielone są na prostokątne płasko rzeźbione kwatery o tematyce z życia Marii i Chrystusa.
  • Część środkowa przedstawia Zaśnięcie Maryi, jest monumentalna wielofigurową kompozycją wykonaną w rzeźbie pełnej.
  • Dzieło Stwosza stoi już na pograniczu nowego stylu renesansu: żarliwość religijna i uduchowienie sąsiaduje z nim drobiazgowa obserwacja natury.
  • Typowe elementy dekoracyjne gotyckie części centralnej z wielkim półkolistym łukiem zapowiadającym nawrót do form antycznych.
MALARSTWO 
  • W XV wieku wyróżniają się malarze ze szkoły sądeckiej w której cechy rodzinne spotykały się z wpływami bizantyjskimi i włoskimi.
Pieta z Powiatu Sądeckiego
  • Z XV w.
  • Ciemna sylweta płaszcza Marii opiekuńczo opływa umęczone ciało Jezusa.
  • Jego jasna plama stanowi kontrast walorowy z plamą płaszcza stając się centrum, dominantą kompozycji.
  • Wyciągnięta bezwładnie prawa ręka podkreśla kierunek spływu szaty Marii.
  • Tułów Chrystusa stanowi lekki skos zrównoważony, wyprostowaną ręka i przeciwstawnym skosem włóczni anioła.
  • Kierunki jasne i ciemne tworzą dyskretny rytm.
  • Kompozycja zamyka od góry poziome ramię krzyża, stanowiąc mocny układ.
  • Kompozycja jest oparta na symetrii pozornej bardzo spokojna pełna szlachetnego umiaru.
  • Ból matki opłakującej śmierć syna daje odczuć jako ból wewnętrzny i nie wyraża się w żadnym gwałtownym ruchem.
PODSUMOWANIE
  • Cała sztuka średniowiecza miała funkcję religijną, odznaczała się rozbudowaną symboliką przedstawień.
  • Spośród wszystkich gałęzi sztuk rozwijała się architektura.
  • Nazwy stylów romańskich i gotyckich zrodziły się bardzo późno.
  • Określenie „gotycki” powstało w renesansie, który z lekceważeniem patrzył na dzieła „barbarzyńskich gotów”.
  • Styl romański otrzymał nazwę w XVIII w., jej znaczenie było określenie pochodzenia stylu z obszaru kultury rzymskiej (również nieścisłe).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz