Sztuka Starożytnego Egiptu
ARTYSTA I DZIEŁO
- Najwybitniejsze i najliczniejsze dzieła sztuki egipskiej to:
posągi władców, posągi bóstw, portrety książąt, kapłanów, grobowce, świątynie, malarstwo ścienne,wyposażenie grobowców. - Posągi:
- w dostojnych pozach,
- o nieruchomych twarzach,
- Grobowce:
- przytłaczające ogromem
- monumentalne
- nie są przystosowane rozmiarami do wielkości człowieka.
- Dzieła:
- powstawały na namówienie
- gloryfikowały władców,
- przekazywały i umacniały wierzenia religijne,
- pełniły funkcję ideologiczną,
- odzwierciedlały całokształt stosunków w państwie.
ARCHITEKTURA
- Domostwa wznoszone były z suszonej cegły i mułu nilowego, nietrwałe i prymitywne.
- Stanowiły zazwyczaj kompleks niskich pomieszczeń.
- Otaczał je ogród z sadzawką lub stawem po środku.
Architektura religijna dzieli się na: – grobowcową (sepulkralną)
– świątynną (sakralną)
Grobowce:
– świątynną (sakralną)
Grobowce:
- Mastaba – pierwotna forma grobowca, kopiec w kształcie nasypu ziemnego o ukośnych ścianach z kamienia lub cegły.
- Komora grobowa z sarkofagiem z mumią zmarłego znajdowała się pod ziemią.
- Faraonowie wznosili jeszcze za życia swoje grobowe piramidy.
- Do najstarszych grobowców należy piramida schodkowa Dżesera gdzie po raz pierwszy zastosowano kamień jako materiał budulcowy.
- Piramidy – proste, surowe bryły geometryczne „wystające z piasku pustyni” na tle nieba jako gigantyczne pomniki władzy.
- Piramidy budowano posługując się obliczeniami matematycznymi i znajomością praw fizyki.
- Największa piramida (grobowiec faraona Cheopsa) ma 146,6 m wysokości a długość każdego boku wynosi 230,35 m.
- Postawę usytuowano według czterech stron świata.
- W centrum piramidy znajduje się duża, pusta komora nad nią szereg pomieszczeń odciążających, by nie zawalił się strop.
- Dwa ukośne szyby wentylacyjne odprowadzały świeże powietrze.
- System korytarzy prowadzi do komory królowej a potem do właściwej komory królewskiej z sarkofagiem faraona, która jest umieszczona pod ziemią.
- Później (w okresie Nowego Państwa) budowano już tylko faraonom grobowe kute w skale z towarzyszącą mu świątynią grobową.
- Do najsławniejszych świątyń sakralnych należą świątynie:
- Ramzesa II
- Nefertari w Abu Simbel
- świątynie królowej Hatszepsut w Dejr el-Bahari (rekonstruowana przez polaków)
- W 1922 Carter i Carnarvon odkryli nietknięty grób Tutenchamona z jego pełnym wyposażeniem.
Świątynie:
- Podstawowym budulcem był kamień.
- Miał on ograniczone możliwości konstrukcyjne:
- był twardy,
- ciężki,
- niełatwy w obróbce,
- dominował w całości budowli, nadając jej wrażenie trwałości, niezniszczalności.
- Zasadą konstruowania było prawo działania przeciwstawnych sił ciążenia i podpierania.
- Kamienne belki stropowe miały ograniczoną długość, ponieważ załamywały się po środku.
- Wielkich salach świątynnych stawiano dużą liczbę podpór w postaci filarów czy kolumn podtrzymujących belki w miejscach złączeń.
- Ze względu na zbyt duży ciężar kamienia, kolumny i zewnętrzne mury musiały być odpowiednio masywne, stąd wnętrza sal to niekończący się las kolumn.
- Filar – podstawowy element konstrukcyjny był potężną pionową podporą z kamienia o przekroju czworoboku.
- Formy kolumn egipskich były różne.
- W okresie Starego Państwa kolumna miała przekrój koła i była początkowo prostym słupem, któremu po pewnym czasie, dostawiono głowicę (kapitel) oraz podstawę (bazę). Prędko zaczęła spełniać dodatkową funkcję dekoracyjną:
- zdobiono trzon
- uformowano głowicę na kształt liści palmowych lub pąka lotosu,
- W okresie Starego państwa wytworzyły się jeszcze inne detale architektoniczne:
- półkolumna – połówka kolumny rozciętej wzdłuż osi pionowej, zrośnięta z trzonem muru, krajnik (gzyms) – poziomy wstęp muru naśladujący motyw oraz fryz – pas dekoracyjny o motywach kwitnących trzcin.
- Pozostałą dekorację stanowiły:
- malarstwo,
- płaskorzeźba w połączeniu z pismem.
- Dekoracja była ślinie uzależniona od zasadniczych form architektonicznych. Stanowiła ważny dodatek zarówno ze względu na swoją treść religijną jak i funkcje plastyczną. Urozmaicała surowe geometryczne formy architektury.
- W okresie Nowego Państwa utworzył się schemat budowy świątyń, które poprzedza aleja sfinksów wiodąca od przystani Nilu do świątyni.
- Pomiędzy dwiema wieżami pylonami znajdowało się wyjście.
- Wszystkie pomieszczenia świątynne następujące po sobie były coraz mniejsze, coraz niższe i coraz ciemniejsze.
- Lud – miał dostęp na dziedziniec.
- Urzędnicy – zatrzymywali się w Sali kolumnowej.
- Faraonowie i kapłani – mieli dostęp do sanktuarium, gdzie znajdował się posąg bóstwa.
- Układ pomieszczeń, więc ściśle odpowiadał rozwarstwieniu społecznemu stanowił rodzaj psychologicznego przygotowania się do spotkania z tajemnicą.
CECHY ARCHITEKTURY EGIPSKIEJ
- Monumentalizm.
- Wielkie, zwarte i ściśle uproszczone formy.
- Osiadłość.
- Ciężkość.
- Nieruchomość.
- Statyczność.
RZEŹBA EGIPSKA
- Posągi władców i bóstw – wykonywano w granicie oraz bazalcie.
- W rzeźbach mniejszych rozmiarów, w portretach stosowano często materiały łatwiejsze w obróbce: wapń i drewno.
- Drobne figurki ulepione były z mułu nilowego.
- Rzeźbę pełną i reliefy malowano (polichromia).
- Kompozycja bryły rzeźbiarskiej:
- Poza, przedstawionej postaci była umowna, konwencjonalna zarówno w ogólnym układzie jak i w szczegółach:
- ułożeniu rąk,
- ubiorze.
- Poza stojąca, siedząca czy krocząca była:
- dostojna,
- oficjalna,
- pełna godności,
- hieratyczna.
- Rzeźby wykonywane w bryle pełnej były przeznaczone do oglądania z przodu <= tzw. układ frontalny.
- Twarz i ciało faraona było przedstawiane jako bóstwo w ponadczasowej młodości, wolne od wad anatomicznych.
- Nie ukazywały cech charakteru.
- Twarz była pozbawiona wszelkich uczuć:
- nieruchoma,
- wyraz obojętny, daleki
- Portret syntetyczny to portret, w którym artysta ogranicza się do oddania najistotniejszych cech anatomicznych głowy.
- Do nurtu rzeźby oficjalnej należą portrety książąt i wyższych urzędników.
- Miały one ten sam wyraz twarzy co rzeźby faraonów lecz były bardziej realistyczne, odtwarzały wiernie wszystkie cechy ich wyglądu (urzędników) łącznie z wadami anatomicznymi.
- W rzeźbie oficjalnej stosowano hierarchie wielkości postaci uzależnioną od miejsca zajmowanego stanowiska w społeczeństwie.
- Cechy egipskiej rzeźby:
- surowość,
- prostota,
- dostojeństwo,
- spokojność,
- ponadczasowość,
- nieuchronność,
- statyczność,
- Dominującymi kierunkami w kompozycji: są piony i poziomy doskonale zróżnicowane.
- Bryła nie ma prześwitów i nie współprzenika się z przestrzenią.
- Przestrzeń otaczają z wszystkich stron.
- O charakterze dzieła decyduje:
- struktura
- właściwości,
- naturalna barwa,
- faktura,
- Bryła rzeźbiarska była blokowa, zwarta, zamknięta lekko zgeometryzowana.
BARWNY RELIEF I MALARSTWO
- Barwne reliefy, płaskie i wklęsłe pokrywają mury kolumny grobowców i świątyń.
- Malarstwo usamodzielniło się w okresie Nowego Państwa przedtem służyło reliefowi.
- Malarstwo ścienne malowano na zaprawie gipsowej o podobnej jak w reliefie tematyce i funkcji.
- Najważniejsze i najliczniejsze tematy religijne to:
- wyobrażenia bóstw, faraonów
- przedstawienia rytualne,
- przedstawienia pogrzebowe,
- przedstawienia sądu Ozyrysa,
- Sceny batalistyczne (wojenne) reprezentuje słynną bitwę pod Kadesz Ramzesa II w Abu Simbel.
- Często są działa przedstawiające sceny z życia, czyli:
- zajęcia gospodarskie,
- polowania w zaroślach papirusu,
- zwierzęta,
- drzewa,
- kwiaty,
- sceny z uczt.
- Malowidła przedstawiają również:
- muzykantki,
- tancerki,
- śpiewaków.
- Funkcją malarstwa była podwójna:
- dekoracyjna,
- ideologiczna – przekazanie informacji lub utrwalenie wiadomości religijnych i historycznych w jasny i czytelny sposób.
- Schemat postaci ludzkiej, polegał na przedstawieniu głowy profilem.
- Egipcjanie chcieli ukazywać rzeczy jakimi są, a nie jakimi wyglądają.
- wybierali dla każdego przedmiotu czy detalu punkt widzenia, który najwłaściwiej odzwierciedlał jego rzeczywisty kształt, charakter wygląd,
- radzili sobie z przystosowaniem trójwymiarowej bryły ciała do dwuwymiarowej płaszczyzny.
- Przestrzeń ukazywano w sposób umowny, dzieląc kompozycję na poziome pasy odpowiadające o rozwoju akcji w czasie i przestrzeni.
- Ustalony wzorzec dotyczył również proporcji postaci.
- Malarstwu i reliefowi towarzyszyły znaki pisarskie, stanowiły one komentarz jak również były ważną częścią kompozycji.
- W sztuce Egiptu występowała jedność pisma i obrazu.
- Układy kompozycyjne najczęściej pasowe, zawsze silnie zrytmizowane i otwarte przeważnie w dwóch kierunkach.
- Kompozycja otwarta polegała na:
- dążeniu jej elementów rozprzestrzenienia się na boki,
- w Egipcie pasowy układ ograniczał ją od góry i od dołu, więc była otwarta w lewo i w prawo.
- Często rytm był ukierunkowany w jedną stronę np. przez skierowanie licznych postaci w jednym kierunku.
- Najważniejszymi środkami wyrazu była płaska plama czystej barwy i cienki barwny kontur.
- Używano ciepłej gamy barw o przewadze brązów, żółci i czerwieni.
- Ciepła gama urozmaicona była bielą, czernią, zielenią, błękitem.
- Stosowano barwy lokalne.
- Barwy rozłączone są płasko na przedmiocie i są wyraźnie odgraniczone od siebie.
KANON
- Kanon w sztuce Egiptu kształtował się stopniowo.
- Występował przede wszystkim w sztuce oficjalnej:
- malarstwie,
- reliefie (podobny),
- rzeźbie,
- architekturze świątyń.
- Według ustalonego kanonu przedstawiano ludzi, przedmioty z uchwyceniem ich istotnych niezmiennych cech.
- Dotyczy to również proporcji i hierarchii wielkości postaci (wzorniki).
- W architekturze polegał na zachowaniu stałego następstwa (charakteru i wielkości pomieszczeń świątyń).
- Był stała niezmienną zasadą kształtowania dzieł.
- Uwarunkowany był specyficznymi stosunkami geograficznymi i społecznymi.
- Charakteryzował się konserwatyzmem z czasem doprowadziło to schematyzmu i skłócenia form sztuki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz