Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Dawna – Sztuka Egipska

Sztuka Starożytnego Egiptu 
ARTYSTA I DZIEŁO 
  • Najwybitniejsze i najliczniejsze dzieła sztuki egipskiej to:
    posągi władców, posągi bóstw, portrety książąt, kapłanów, grobowce, świątynie, malarstwo ścienne,wyposażenie grobowców.
  • Posągi:
    • w dostojnych pozach, 
    • o nieruchomych twarzach,
  • Grobowce:
    • przytłaczające ogromem
    • monumentalne
    • nie są przystosowane rozmiarami do wielkości  człowieka. 
  • Dzieła:   
    • powstawały na namówienie
    • gloryfikowały władców,
    • przekazywały i umacniały wierzenia religijne,
    • pełniły funkcję ideologiczną,
    • odzwierciedlały całokształt stosunków w państwie.
ARCHITEKTURA 
  • Domostwa wznoszone były z suszonej cegły i mułu nilowego, nietrwałe i prymitywne.
  • Stanowiły zazwyczaj kompleks niskich pomieszczeń.
  • Otaczał je ogród z sadzawką lub stawem po środku.
Architektura religijna dzieli się na: – grobowcową (sepulkralną)
                                      – świątynną (sakralną)
Grobowce:
  • Mastaba – pierwotna forma grobowca, kopiec w kształcie nasypu ziemnego o ukośnych ścianach z kamienia lub cegły.
  • Komora grobowa z sarkofagiem z mumią zmarłego znajdowała się pod ziemią.
  • Faraonowie wznosili jeszcze za życia swoje grobowe piramidy.
  • Do najstarszych grobowców należy piramida schodkowa Dżesera gdzie po raz pierwszy zastosowano kamień jako materiał budulcowy.
  • Piramidy – proste, surowe bryły geometryczne „wystające z piasku pustyni” na tle nieba jako gigantyczne pomniki władzy.
  • Piramidy budowano posługując się obliczeniami matematycznymi i znajomością praw fizyki.
  • Największa piramida (grobowiec faraona Cheopsa) ma 146,6 m wysokości a długość każdego boku wynosi 230,35 m.
  • Postawę usytuowano według czterech stron świata.
  • W centrum piramidy znajduje się duża, pusta komora nad nią szereg pomieszczeń odciążających, by nie zawalił się strop.
  • Dwa ukośne szyby wentylacyjne odprowadzały świeże powietrze.
  • System korytarzy prowadzi do komory królowej a potem do właściwej komory królewskiej z sarkofagiem faraona, która jest umieszczona pod ziemią.
  • Później (w okresie Nowego Państwa) budowano już tylko faraonom grobowe kute w skale z towarzyszącą mu świątynią grobową.
  • Do najsławniejszych świątyń sakralnych należą świątynie:
    • Ramzesa II
    • Nefertari w Abu Simbel
    • świątynie królowej Hatszepsut w Dejr el-Bahari (rekonstruowana przez polaków) 
  • W 1922 Carter i Carnarvon odkryli nietknięty grób Tutenchamona z jego pełnym wyposażeniem.
Świątynie:
  • Podstawowym budulcem był kamień.
  • Miał on ograniczone możliwości konstrukcyjne:
    • był twardy,
    • ciężki,
    • niełatwy w obróbce,
    • dominował w całości budowli, nadając jej wrażenie trwałości, niezniszczalności.
  • Zasadą konstruowania było prawo działania przeciwstawnych sił ciążenia i podpierania.
  • Kamienne belki stropowe miały ograniczoną długość, ponieważ załamywały się po środku.
  • Wielkich salach świątynnych stawiano dużą liczbę podpór w postaci filarów czy kolumn podtrzymujących belki w miejscach złączeń.
  • Ze względu na zbyt duży ciężar kamienia, kolumny i zewnętrzne mury musiały być odpowiednio masywne, stąd wnętrza sal to niekończący się las kolumn.
  • Filar – podstawowy element konstrukcyjny był potężną pionową podporą z kamienia o przekroju czworoboku.
  • Formy kolumn egipskich były różne.
  • W okresie Starego Państwa kolumna miała przekrój koła i była początkowo prostym słupem, któremu po pewnym czasie, dostawiono głowicę (kapitel) oraz podstawę (bazę). Prędko zaczęła spełniać dodatkową funkcję dekoracyjną:
    • zdobiono trzon
    • uformowano głowicę na kształt liści palmowych lub pąka lotosu,
  • W okresie Starego państwa wytworzyły się jeszcze inne detale architektoniczne:
    •  półkolumna – połówka kolumny rozciętej wzdłuż osi pionowej, zrośnięta z trzonem muru, krajnik (gzyms) – poziomy wstęp muru naśladujący motyw oraz fryz – pas dekoracyjny o motywach kwitnących trzcin.
  • Pozostałą dekorację stanowiły:
    • malarstwo,
    • płaskorzeźba w połączeniu z pismem.
  • Dekoracja była ślinie uzależniona od zasadniczych form architektonicznych. Stanowiła ważny dodatek zarówno ze względu na swoją treść religijną jak i funkcje plastyczną. Urozmaicała surowe geometryczne formy architektury.
  • W okresie Nowego Państwa utworzył się schemat budowy świątyń, które poprzedza aleja sfinksów wiodąca od przystani Nilu do świątyni.
  • Pomiędzy dwiema wieżami pylonami znajdowało się wyjście.
  • Wszystkie pomieszczenia świątynne następujące po sobie były coraz mniejsze, coraz niższe i coraz ciemniejsze.
  • Lud – miał dostęp na dziedziniec.
  • Urzędnicy – zatrzymywali się w Sali kolumnowej.
  • Faraonowie i kapłani – mieli dostęp do sanktuarium, gdzie znajdował się posąg bóstwa.
  • Układ pomieszczeń, więc ściśle odpowiadał rozwarstwieniu społecznemu stanowił rodzaj psychologicznego przygotowania się do spotkania z tajemnicą.

CECHY ARCHITEKTURY EGIPSKIEJ
  • Monumentalizm.
  • Wielkie, zwarte i ściśle uproszczone formy.
  • Osiadłość.
  • Ciężkość.
  • Nieruchomość.
  • Statyczność.

RZEŹBA EGIPSKA 
  • Posągi władców i bóstw – wykonywano w granicie oraz bazalcie.
  • W rzeźbach mniejszych rozmiarów, w portretach stosowano często materiały łatwiejsze w obróbce: wapń i drewno.
  • Drobne figurki ulepione były z mułu nilowego.
  • Rzeźbę pełną i reliefy malowano (polichromia).
  • Kompozycja bryły rzeźbiarskiej:
  • Poza, przedstawionej postaci była umowna, konwencjonalna zarówno w ogólnym układzie jak i w szczegółach:
    • ułożeniu rąk,
    • ubiorze.
  • Poza stojąca, siedząca czy krocząca była:  
    • dostojna,
    • oficjalna,
    • pełna godności,
    • hieratyczna.
  • Rzeźby wykonywane w bryle pełnej były przeznaczone do oglądania z przodu <= tzw. układ frontalny.
  • Twarz i ciało faraona było przedstawiane jako bóstwo w ponadczasowej młodości, wolne od wad anatomicznych.
  • Nie ukazywały cech charakteru.
  • Twarz była pozbawiona wszelkich uczuć: 
    • nieruchoma,
    • wyraz obojętny, daleki
  • Portret syntetyczny to portret, w którym artysta ogranicza się do oddania najistotniejszych cech anatomicznych głowy.
  • Do nurtu rzeźby oficjalnej należą portrety książąt i wyższych urzędników.
  • Miały one ten sam wyraz twarzy co rzeźby faraonów lecz były bardziej realistyczne, odtwarzały wiernie wszystkie cechy ich wyglądu (urzędników) łącznie z wadami anatomicznymi.
  • W rzeźbie oficjalnej stosowano hierarchie wielkości postaci uzależnioną od miejsca zajmowanego stanowiska w społeczeństwie.
  • Cechy egipskiej rzeźby:
    • surowość,
    • prostota,
    • dostojeństwo,
    • spokojność,
    • ponadczasowość,
    • nieuchronność,
    • statyczność,
  • Dominującymi kierunkami w kompozycji: są piony i poziomy doskonale zróżnicowane.
  • Bryła nie ma prześwitów i nie współprzenika się z przestrzenią.
  • Przestrzeń otaczają z wszystkich stron.
  • O charakterze dzieła decyduje:
    • struktura
    • właściwości,
    • naturalna barwa,
    • faktura,
  • Bryła rzeźbiarska była blokowa, zwarta, zamknięta lekko zgeometryzowana.

BARWNY RELIEF I MALARSTWO 
  • Barwne reliefy, płaskie i wklęsłe pokrywają mury kolumny grobowców i świątyń.
  • Malarstwo usamodzielniło się w okresie Nowego Państwa przedtem służyło reliefowi.
  • Malarstwo ścienne malowano na zaprawie gipsowej o podobnej jak w reliefie tematyce i funkcji.
  • Najważniejsze i najliczniejsze tematy religijne to:
    • wyobrażenia bóstw, faraonów
    • przedstawienia rytualne,
    • przedstawienia pogrzebowe,
    • przedstawienia sądu Ozyrysa,
  • Sceny batalistyczne (wojenne) reprezentuje słynną bitwę pod Kadesz Ramzesa II w Abu Simbel.
  • Często są działa przedstawiające sceny z życia, czyli:
    • zajęcia gospodarskie,
    • polowania w zaroślach papirusu,
    • zwierzęta,
    • drzewa,
    • kwiaty,
    • sceny z uczt.
  • Malowidła przedstawiają również: 
    • muzykantki,
    • tancerki,
    • śpiewaków.
  • Funkcją malarstwa była podwójna: 
    • dekoracyjna,
    • ideologiczna – przekazanie informacji lub utrwalenie wiadomości religijnych i historycznych w jasny i czytelny sposób.
  • Schemat postaci ludzkiej, polegał na przedstawieniu głowy profilem.
  • Egipcjanie chcieli ukazywać rzeczy jakimi są, a nie jakimi wyglądają.
    • wybierali dla każdego przedmiotu czy detalu punkt widzenia, który najwłaściwiej odzwierciedlał jego rzeczywisty kształt, charakter wygląd,
    • radzili sobie z przystosowaniem trójwymiarowej bryły ciała do dwuwymiarowej płaszczyzny.
  • Przestrzeń ukazywano w sposób umowny, dzieląc kompozycję na poziome pasy odpowiadające o rozwoju akcji w czasie i przestrzeni.
  • Ustalony wzorzec dotyczył również proporcji postaci.
  • Malarstwu i reliefowi towarzyszyły znaki pisarskie, stanowiły one komentarz jak również były ważną częścią kompozycji.
  • W sztuce Egiptu występowała jedność pisma i obrazu.
  • Układy kompozycyjne najczęściej pasowe, zawsze silnie zrytmizowane i otwarte przeważnie w dwóch kierunkach.
  • Kompozycja otwarta polegała na:
    • dążeniu jej elementów rozprzestrzenienia się na boki,
    • w Egipcie pasowy układ ograniczał ją od góry i od dołu, więc była otwarta w lewo i w prawo.
  • Często rytm był ukierunkowany w jedną stronę np. przez skierowanie licznych postaci w jednym kierunku.
  • Najważniejszymi środkami wyrazu była płaska plama czystej barwy i cienki barwny kontur.
  • Używano ciepłej gamy barw o przewadze brązów, żółci i czerwieni.
  • Ciepła gama urozmaicona była bielą, czernią, zielenią, błękitem.
  • Stosowano barwy lokalne.
  • Barwy rozłączone są płasko na przedmiocie i są wyraźnie odgraniczone od siebie.
KANON
  • Kanon w sztuce Egiptu kształtował się stopniowo.
  • Występował przede wszystkim w sztuce oficjalnej:
    • malarstwie,
    • reliefie (podobny),
    • rzeźbie,
    • architekturze świątyń.
  • Według ustalonego kanonu przedstawiano ludzi, przedmioty z uchwyceniem ich istotnych niezmiennych cech.
  • Dotyczy to również proporcji i hierarchii wielkości postaci (wzorniki).
  • W architekturze polegał na zachowaniu stałego następstwa (charakteru i wielkości pomieszczeń świątyń).
  • Był stała niezmienną zasadą kształtowania dzieł.
  • Uwarunkowany był specyficznymi stosunkami geograficznymi i społecznymi.
  • Charakteryzował się konserwatyzmem z czasem doprowadziło to schematyzmu i skłócenia form sztuki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz