Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka II poł. XIX wieku – Podsumowanie

PODSUMOWANIE
  • Realizmbył reakcją na romantyzm i klasycyzm, stanowił rodzajrekapitulacji wszystkich wypracowanych dotychczas w sztuce środków.
  • Wdziełach realistów zostały zebrane sposoby ilustracyjnegoprzedstawienia bryły i przestrzeni, opisu struktury, materii,proporcji i ruchu ciała ludzkiego.
  • Prostyczłowiek stał się bohaterem dzieł.
  • Fizycznapraca podniesiona została do rangi zjawiska, podkreślono jejgodność i wartość tak że wpływ gdy praca była ponad siły.
  • Poraz pierwszy sztuka nabrała akcentów społecznych w niespotykanymdotąd wymiarze.
  • Realistapotrafił zachwycać się w równym stopniu grządką kapusty costarym lasem dębowym.
  • Formaartystyczna unika silnych kontrastów czy zaskakujących rozwiązańkompozycyjnych element najważniejszy treściowo znajduję sięblisko centrum.
  • Gamajest złożona, barwy przełamane, różnice walorowe zbyt mocne,zachowany wierny opis wyglądu przedmiotów, bez idealizacji czydrastycznych deformacji.
  • Wielokrotnienarzuca się skojarzenie z fotografią.
  • Realiściczęsto pomocniczo posługiwali się fotografią, też częstoobrazowali świat na sposób fotograficzny.
  • Symboliścimówili nie tyle o wyglądzie światła ile o wnętrzu człowieka, otym wszystkim czego sam o sobie nie wie, a co przeczuwa, o czym śni,marzy, często się lęka.
  • Impresjoniściwyzwolili kolor w malarstwie.
  • Plamabarwna stała się głównym środkiem wyrazu, głównym tworzywemkompozycji.
  • Impresjonizmwprowadził i ugruntował równowartość wszystkich tematów,motywów w malarstwie.
  • Oczyściłi rozjaśnił paletę barw, wprowadził technikę mieszaniaoptycznego, wyszedł w plener z malarstwem olejnym.
  • Jegozasadą, sensem stało się uchwycenie przelotnego stanu natury,nastroju, chwili.
  • Barwęimpresjoniści traktowali relatywnie spłaszczyli bryłę zatarlikontury przedmiotów.
  • Celemneoimpresjonistów było uzyskanie maksimum światła, barwności,harmonii poprzez stosowanie zasady dywizjonizmu, czyli mieszaniaoptycznego wyłącznie barw pryzmatycznych.
  • Kompozycjębudowali z namysłem, przywrócili przedmiotom ich wyraźne zarysy,kształt przestrzenny.
  • Odkrylizasady psychologicznego działania barw, kształtów i kierunków.
  • Odimpresjonizmu datuje się mniejsze zainteresowania bryłą iprzestrzenią.
  • Uvan Gogha, Gauguina, Cézanne’a przestrzeń ulega spłyceniu,sugerowana jest kolorem, u Toulouse-Lautreca iluzja głębiprzestała istnieć.
  • Światłoujmowane jest wespół z wartością plamy barwnej i umowie,skrótowo określającej charakter przedmiotu, jego wartośćkolorystyczno-świetlna.
  • Wdziełach van Gogha, Gauguina, Toulouse-Lautreca pojawia się takżelinia nie istniejąca przecież w naturze.
  • Liniastanowi pewien skrót myśleniowy, oddaje zastępczo wartośćrelacji między dwiema plamami, charakteryzuje obiekt, stanowiwyczuwalne rusztowanie kompozycji wprowadza element ruchu.
  • Wszyscydeformowani kształty natury a są to przeważnie deformacjeupraszczające, syntetyzujące kształt lecz także wyolbrzymiającecechy charakterystyczne.
  • Prócztego istnieje deformacja barwy zapoczątkowana przez impresjonistów,niewyczuwalni silnych kontrastów walorowych „odczyszczali”barwę w każdej sytuacji, nawet niezgodne z prawdą obserwacji.
  • VanGogh i Touluse-Lautrec potęgowali działanie zestawień barwnychdla uzyskania wartości ekspresyjnych.
  • Gauguinodbudował barwę dla wartości dekoracyjnych i symbolicznychdziałań.
  • Wszyscyinspirowali się drzeworytem japońskim jest ona widoczna wpodobieństwie środków wyrazu (płaska plama barwna i linia) uukładach kompozycyjnych.
  • Unikanocentralizmu, stosowano asymetrię, kontrast ilościowy form ijakościowy – kształtów (np. linii-plam).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz