AKADEMIZM
- Nazwa„akademia” wywodzi się ze starożytnej Grecji – GajuAkademosa w Atenach, w którym działała szkoła filozoficznaPlatona.
- Wrenesansie stworzona została pierwsza akademia o profiluartystycznym założona przez Georgia Vasariego.
- WRzymie założono Akademię Św. Łukasza oraz pierwszą wcharakterze uczelni artystycznej bolońska Akademię Carraccich.
- WeFrancji za Ludwika XIV utworzono Akademię zaś w XVII w. AkademięFrancuską w Rzymie.
- W1790 r. istniało w Europie ponad 100 akademii.
- Odczasów założenia Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby w 1648oraz Architektury w 1671 r. system studiów opierał się przedewszystkim na ustaleniach teoretycznych wypracowanych w renesansie ipogłębianej sztuki starożytnej a także rozważaniachestetycznych XVIII w. np. Joachima Winckelmanna.
- Przystępowanodo studiów natury, ograniczających się do rysunku z żywegomodela i gipsowych odlewów starożytnej rzeźby.
- Hołdowanostarym zasadom według, których należy kształtować dziełosztuki.
- Procestwórczy poprzedzało pytanie: „Jak dzieło sztuki powinnowyglądać?”
- ZA akademią Francuską w okresie II cesarstwa i III republikizwiązana była instytucja – Salonów – wielkich wystawstanowiących przegląd akademików.
- Nadartystami roztaczano wyjątkową opiekę:
- przydzielanostypendia i nagrody,
- rozpisywanokonkursy,
- urządzonowystawy,
- zachowanomalowidła ścienne i pomniki.
- Mecenatnad sztuką sprawowało państwo zaś stałymi bywalcami wystaw byłomieszczaństwo, którego gusty kształtowała akademicka sztuka.
- Akademizmbył najbardziej rozpowszechnionym prądem w sztuce XIX w.
- Sztukaakademicka wypowiadała się w dziełach o tematyce i treścigłównie historycznej.
- Owamoda na historycyzm przenikała w Zycie codzienne, ujawniała się wliteraturze (powieści historycznej) w sztuce, w urządzeniachwnętrz.
- Circarama – było to malowidło na wewnętrznych ścianach kolistegobudynku, uzupełnione metodą stopniowego „wychodzenia” z tła wprzedmioty i rekwizyty realne – wszystko to miało stworzyćiluzję przedstawianej sytuacji (w Polsce „Panorama Racławicka”Kossak, Styka, Wywiórski).
Henryk Siemiradzki /1843-1902/
- Jedenz przedstawicieli akademizmu.
- Wykształconyw Petersburgu, Monachium, osiadłym w Rzymie.
- Jegomalarstwo cechuje wszystkie cechy charakterystyczne dla akademistów.
- Jestto sztuka tworzona według reguł, oparta na niezmiennych kanonachtematycznych, programowych, formalnych.
- Celemartysty jest stworzenie formy doskonałej, idealnie pięknej, oumoralniającej wymowie.
- Mimookrucieństwa niektórych tematów operuje kształtami doskonałymi,miłymi dla oka, unika drastycznego i ekspresyjnego ujęcia.
- Mistrzowskoradzi sobie z opisem kształtu, sugestią bryły w przestrzeni,ruchem, proporcjami, skomplikowanym układem kompozycji.
- Dotknięciepędzla jest zawsze zatarte, faktura gładka, spokojna.
- Donajbardziej typowych tematów należą kompozycję historyczne,religijne, mitologiczne, alegoryczne.
- Jegodzieła:
- PochodnieNerona,
- Dircechrześcijańska,
- Jawnogrzesznica,
- QuoVadis,
- projektkurtyny dla teatru Słowackiego w Krakowie.
- Donajsławniejszych malarzy akademickich należeli:
- AdolphiBougereu,
- JeanGérome,
- LawrenceArma-Tadema,
- HansMakart,
- ThomasCouture.
- Sztukajaką reprezentowali była bez zastrzeżeń, aprobowana przezszerokie rzesze społeczeństwa, tego rodzaju dzieła chętniekupowano, wystawiano na dorocznych salonach sztuki i zachwycano sięnimi.
- Utrudniato jednak porozumienie awangardy artystycznej z przeciętnymodbiorcą i stworzyło dwutorowość sztuki XIX w.
- Doniedawna mówiono o akademizmie źle.
- Dziśzauważa się istotna rolę w tradycji i w dziejach, miało bowiemuczyć i przekazać przeszłość, budzić świadomość narodową.
- Pierwsząindywidualną wystawę swoich prac zorganizował Gustawe Coubert w1855 r. – sala był barak a u wejścia widniał napis Realizm.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz