Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka II poł. XIX wieku – Akademizm

AKADEMIZM
  • Nazwa„akademia” wywodzi się ze starożytnej Grecji – GajuAkademosa w Atenach, w którym działała szkoła filozoficznaPlatona.
  • Wrenesansie stworzona została pierwsza akademia o profiluartystycznym założona przez Georgia Vasariego.
  • WRzymie założono Akademię Św. Łukasza oraz pierwszą wcharakterze uczelni artystycznej bolońska Akademię Carraccich.
  • WeFrancji za Ludwika XIV utworzono Akademię zaś w XVII w. AkademięFrancuską w Rzymie.
  • W1790 r. istniało w Europie ponad 100 akademii.
  • Odczasów założenia Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby w 1648oraz Architektury w 1671 r. system studiów opierał się przedewszystkim na ustaleniach teoretycznych wypracowanych w renesansie ipogłębianej sztuki starożytnej a także rozważaniachestetycznych XVIII w. np. Joachima Winckelmanna.
  • Przystępowanodo studiów natury, ograniczających się do rysunku z żywegomodela i gipsowych odlewów starożytnej rzeźby.
  • Hołdowanostarym zasadom według, których należy kształtować dziełosztuki.
  • Procestwórczy poprzedzało pytanie: „Jak dzieło sztuki powinnowyglądać?”
  • ZA akademią Francuską w okresie II cesarstwa i III republikizwiązana była instytucja – Salonów – wielkich wystawstanowiących przegląd akademików.
  • Nadartystami roztaczano wyjątkową opiekę:
    • przydzielanostypendia i nagrody,
    • rozpisywanokonkursy,
    • urządzonowystawy,
    • zachowanomalowidła ścienne i pomniki.
  • Mecenatnad sztuką sprawowało państwo zaś stałymi bywalcami wystaw byłomieszczaństwo, którego gusty kształtowała akademicka sztuka.
  • Akademizmbył najbardziej rozpowszechnionym prądem w sztuce XIX w.
  • Sztukaakademicka wypowiadała się w dziełach o tematyce i treścigłównie historycznej.
  • Owamoda na historycyzm przenikała w Zycie codzienne, ujawniała się wliteraturze (powieści historycznej) w sztuce, w urządzeniachwnętrz.
  • Circarama – było to malowidło na wewnętrznych ścianach kolistegobudynku, uzupełnione metodą stopniowego „wychodzenia” z tła wprzedmioty i rekwizyty realne – wszystko to miało stworzyćiluzję przedstawianej sytuacji (w Polsce „Panorama Racławicka”Kossak, Styka, Wywiórski).
Henryk Siemiradzki /1843-1902/
  • Jedenz przedstawicieli akademizmu.
  • Wykształconyw Petersburgu, Monachium, osiadłym w Rzymie.
  • Jegomalarstwo cechuje wszystkie cechy charakterystyczne dla akademistów.
  • Jestto sztuka tworzona według reguł, oparta na niezmiennych kanonachtematycznych, programowych, formalnych.
  • Celemartysty jest stworzenie formy doskonałej, idealnie pięknej, oumoralniającej wymowie.
  • Mimookrucieństwa niektórych tematów operuje kształtami doskonałymi,miłymi dla oka, unika drastycznego i ekspresyjnego ujęcia.
  • Mistrzowskoradzi sobie z opisem kształtu, sugestią bryły w przestrzeni,ruchem, proporcjami, skomplikowanym układem kompozycji.
  • Dotknięciepędzla jest zawsze zatarte, faktura gładka, spokojna.
  • Donajbardziej typowych tematów należą kompozycję historyczne,religijne, mitologiczne, alegoryczne.
  • Jegodzieła:
    • PochodnieNerona,
    • Dircechrześcijańska,
    • Jawnogrzesznica,
    • QuoVadis,
    • projektkurtyny dla teatru Słowackiego w Krakowie.
  • Donajsławniejszych malarzy akademickich należeli:
  • AdolphiBougereu,
  • JeanGérome,
  • LawrenceArma-Tadema,
  • HansMakart,
  • ThomasCouture.
  • Sztukajaką reprezentowali była bez zastrzeżeń, aprobowana przezszerokie rzesze społeczeństwa, tego rodzaju dzieła chętniekupowano, wystawiano na dorocznych salonach sztuki i zachwycano sięnimi.
  • Utrudniato jednak porozumienie awangardy artystycznej z przeciętnymodbiorcą i stworzyło dwutorowość sztuki XIX w.
  • Doniedawna mówiono o akademizmie źle.
  • Dziśzauważa się istotna rolę w tradycji i w dziejach, miało bowiemuczyć i przekazać przeszłość, budzić świadomość narodową.
  • Pierwsząindywidualną wystawę swoich prac zorganizował Gustawe Coubert w1855 r. – sala był barak a u wejścia widniał napis Realizm.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz