Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka XX wieku – Futuryzm

FUTURYZM
  • Futuryzmto pogląd na świat, ideologia, ruch artystyczny.
  • Wypowiedziałsię on najwcześniej w poezji, następnie ogarnął sztukiplastyczne, teatr, nawet w muzyce miał swoje przejawy.
  • Futuryzmzrodził się we Włoszech jako twór cywilizacji technicznej iśrodowisk wielkomiejskich.
  • Jegoprzedstawiciele ogłaszali swe manifestacje i artykuły w prasie,występowali publicznie w teatrach, organizowali zebrania i wiece,przedstawiając swe poglądy na szerokim forum.
  • Futuryzmwybuchł nagle w 1909 roku włoski poeta Filippo Tomasa Marinettiwydrukował w piśmie „Figaro” manifest poezji futurystycznej.
  • Wrok później przyłączyli się do niego malarze:
    • CarloCarrá,
    • LuigiRussolo,
    • UmbertoBoccioni,
    • GiacomoBalla,
    • GinoSeverni.
  • Poglądygłoszone przez futurystów były radykalne i godziły w powszechneuznanie prawa estetyczne.
  • Występowaliprzeciw tradycji, przeciw wszelkim odrodzeniom czy kultywowaniu formprzyszłości zwłaszcza antycznej, chcieli niszczyć muzea,akademie i biblioteki, wielbili maszynę i postęp techniczny,opanowani byli żądzą aktywnego działania i działając chcieliprzemieniać świat.
  • Najaktywniejszyi najbardziej twórczy okres futuryzmu skończył się wraz zwybuchem I wojny światowej.
  • Donajbardziej charakterystycznych dzieł futurystów należą:
    • Elastyczność(1913) rzeźba, Jedynaforma ciągłości w przestrzeni(1913) – U. Boccioniego,
    • TaniecPan – Pan w Monico(1909-11), Ekspansjasferyczna światła nr 2(1914) – G. Severniniego,
    • Szybkośćsamochodu(1912) – G. Balli,
    • Przenikaniesię: domy + światło + niebo(1913) – L. Russolo.
  • Wszystkiete prace maja dużą bezpośrednia, natychmiastowa nijako siłęoddziaływania, maja dynamiczny układ kompozycji o silniezaznaczonym mocnych kierunkach.
  • Przedmiotukazany jest w gwałtownym ruchu, rozbity, a jest to ruch ujętyspecyficznie inaczej niż w poprzednich stuleciach, nie jest to więcruch ciała zatrzymanego nagle, jest to ruch ujęty wczasoprzestrzennym procesie jego trwania.
  • Wewczesnych pracach futurystów gama barw jest zawężona do brązów,ugrów, zieleni, później poszerza się, barwy staja się czyste,nasycone.
  • Futuryzmkojarzy się z okresem analitycznym kubizmu.
  • Rozbicieprzedmiotu w kubizmie i futuryzmie miało odmienne uwarunkowania:
    • wkubizmie zrodziło się w wyniku poszukiwania prawdy o przedmiocie– uzależnionym od jednego punktu patrzenia nań,
    • wfuturyzmie pokazuje się sens ruchu przez rozłożenie go naposzczególne fazy.
  • Symultanizmw kubizmie to rozbicie przedmiotu dla ukazania prawdy o nim samym wjego strukturze, istocie to jakby równoczesność wielu spojrzeńnań w różnym czasie.
  • Wfuturyzmie żaden przedmiot nie jest ukazany w swych granicachprzestrzennych z uwagi na odczucie „dynamiki jego istnienia”,„sił” tkwiących w nim samym, a także ze względu na ukazaniego w relacji z otoczeniem, środowiskiem.
  • Relacjata jest zmienna, w wiecznym ruchu odbywającym się w czasie iprzestrzeni, stąd rodzi się właśnie symultanizm: równoczesnośćruchowo-czasowo-przestrzenna, uchwycona w swym dynamizmie napłaszczyźnie obrazu czy w bryle rzeźbiarskiej.
  • Pracefuturystów są pełne siły napięcia, aktywności, ujmującerzeczywistość w wieloaspektowości zjawisk istniejącychrównocześnie i nakładających się na siebie świadomościkażdego człowieka.
  • Wrozumieniu futurystów percepcja wzrokowa zmiennej rzeczywistościnie była najważniejsza, najważniejsze były odczucia, jakie owarzeczywistość wywołuje a na nie składają się nie tylko obrazypostrzegane ale i wspomnienia, przeszłość i teraźniejszość,także wrażenia, emocje, jakim artysta podlega.
  • Ważnąrolę w twórczości odgrywał więc instynkt intuicja (futuryściinteresowali się filozofią Nietzschego, Bergsona).
  • Wieluwypowiedzi futurystów tak słownych jak i plastycznych, wyrażałouwielbienie dla cywilizacji technicznej.
  • Związanibyli z życiem wielkim metropolii, gdzie dynamiczny ruch samochodów,maszyn, migających neonów, spieszących się ludzi, którzytworzyli klimat nowoczesności, w tedy jeszcze Świerzy, budzącyzachwyt nad możliwościami techniki i jej tworów.
Umberto Boccioni /1882-1916/
  • Malarzi rzeźbiarz – był jednym z głównych teoretyków ruchu iwspółtwórcąIManifestu Malarzy Futurystów.
Jedyna forma ciągłości w przestrzeni (1913)
  • Rzeźbaprzedstawia postać kroczącą, ujęta w mocnym gwałtownym ruchu.
  • Ostrozakończone obłe formy dynamizują bryłę sugerują dążenie wprzód.
  • Torzeźba z brązu kojarzy się zarówno z postacią ludzką ja imaszyną.
  • Zgodnie z ideologią futurystów jest to kwintesencja siły, ruchu,działania – symbol wieku techniki.
  • Jegodzieła:
  • obrazy:
  • Stanyduszy(1911),
  • Siłyulicy(1911),
  • Elastyczność(1912),
  • Szarżalansjerów(1915).
  • rzeźby:
  • DrewnianaGłowa(1912),
  • Syntezaludzkiego dynamizmu (1912),
  • Anfigrazioso(1912).
Gino Severini /1883-1966/
  • W1920 – zajmował się malarstwem ściennym.
  • Po1945 powstało wiele prac abstrakcyjnych.
Ekspansja sferyczna światła (1914)
  • Toobraz złożony z czystych barw widma, rozłożonych na drobnepunkty jak w neoimpresjonizmie.
  • Niektóredzieła:
    • Wspomnieniaz podróży(1919),
    • Nord– Sud(1912),
    • Autobus(1912),
    • seriaTancerek(1913-19):Tancerka wBal Tabarin, Dynamizm Tancerki, Tancerka w błękicie.
    • seria:Arlekinów(1922).
Giacomo Balla /1871-1958/
  • Związanyz Sectin d’Or.
  • Zapoczątkowałw swej twórczości futuryzm obrazem Dynamizmpsa na smyczy(1912).
  • Po1912 powstają obrazy abstrakcyjne, oddające ideę interesującychartystę problemów.
  • Zajmowałsię scenografia i architekturą wnętrz.
Biegająca dziewczyna (1912)
  • Obrazz dywizjonistycznym podziałem barw na składniki czyste.
  • Jegodzieła abstrakcyjne:
    • Szybkośćsamochodu(1912),
    • Plastycznośćświatła + prędkość(1913),
    • Dynamicznaekspansja + szybkość(1913),
    • Merkuryprzechodzi przed Słońcem – widok przez lunetę(1913).
  • Jegorzeźby:
    • PięśćBoccioniego – linie siły(1915),
    • Kompozycjafiguralna(1919).
Carlo Carrá 1881-1966/
  • Wielejego prac jest abstrakcyjnych.
  • Po1915 roku Carrá zerwał z futuryzmem, na rzecz malarstwametafizycznego bliskiego nadrealizmowi.
  • Jegofuturystyczne prace:
    • Copowiedział mi tramwaj(1910),
    • Rytmprzedmiotów(1912),
    • Pogrzebanarchisty Galli(1911),
    • Siłyodśrodkowe(1912),
    • Symultanicznośći kobieta i balkon(1912).
Luigi Russolo /1885-1947/
  • Uprawiałmalarstwo i scenografię oraz muzykę.
  • Dzieła:
    • Plastycznyobraz poruszającej się kobiety(1911),
    • Autoportret(1912),
    • Samochódwyścigowy(1913),
    • Przenikaniesię domy + światło + niebo(1913).
ARCHITEKTURA
Antonio Sant’Elia /1888-1916/
  • Jegoprojekty budowli i miast – Siłownia (1914); Miasto przyszłości(1913-14) – o potężnych, prostych, dynamicznych bryłach, nieuwzględniały miejsca dla roślin, demonstrowały natomiastmożliwości nowoczesnej techniki:
    • windyna zewnątrz budynków,
    • ruchomeschody,
    • trasyszybkiego ruchu.
  • Wedługjego projektu został zrealizowany w 1930 r. pomnik poległych wComo.
MUZYKA
  • Muzykamiała osiągnięcia oryginalne choć nie trwałe.
  • Russolozaprojektował muzykę hałasów (bruityzm).
  • Dotego celu skonstruował intonatory dla kilku grup szumów, z którychstwarzał zrytmizowane układy.
TEATR
  • Teatrpragnął być odbiciem takiego życia, jakim go rozumielifuturyści.
  • Odbiórsztuki polegał na grze skojarzeń i wymagał od widza zwiększonegowysiłku.
  • Dążonodo zniesienia przedziału między scena a widownia.
  • Spektakle,które syntetyzowały życie współczesne były bardzo krótkie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz