FUTURYZM
- Futuryzmto pogląd na świat, ideologia, ruch artystyczny.
- Wypowiedziałsię on najwcześniej w poezji, następnie ogarnął sztukiplastyczne, teatr, nawet w muzyce miał swoje przejawy.
- Futuryzmzrodził się we Włoszech jako twór cywilizacji technicznej iśrodowisk wielkomiejskich.
- Jegoprzedstawiciele ogłaszali swe manifestacje i artykuły w prasie,występowali publicznie w teatrach, organizowali zebrania i wiece,przedstawiając swe poglądy na szerokim forum.
- Futuryzmwybuchł nagle w 1909 roku włoski poeta Filippo Tomasa Marinettiwydrukował w piśmie „Figaro” manifest poezji futurystycznej.
- Wrok później przyłączyli się do niego malarze:
- CarloCarrá,
- LuigiRussolo,
- UmbertoBoccioni,
- GiacomoBalla,
- GinoSeverni.
- Poglądygłoszone przez futurystów były radykalne i godziły w powszechneuznanie prawa estetyczne.
- Występowaliprzeciw tradycji, przeciw wszelkim odrodzeniom czy kultywowaniu formprzyszłości zwłaszcza antycznej, chcieli niszczyć muzea,akademie i biblioteki, wielbili maszynę i postęp techniczny,opanowani byli żądzą aktywnego działania i działając chcieliprzemieniać świat.
- Najaktywniejszyi najbardziej twórczy okres futuryzmu skończył się wraz zwybuchem I wojny światowej.
- Donajbardziej charakterystycznych dzieł futurystów należą:
- Elastyczność(1913) rzeźba, Jedynaforma ciągłości w przestrzeni(1913) – U. Boccioniego,
- TaniecPan – Pan w Monico(1909-11), Ekspansjasferyczna światła nr 2(1914) – G. Severniniego,
- Szybkośćsamochodu(1912) – G. Balli,
- Przenikaniesię: domy + światło + niebo(1913) – L. Russolo.
- Wszystkiete prace maja dużą bezpośrednia, natychmiastowa nijako siłęoddziaływania, maja dynamiczny układ kompozycji o silniezaznaczonym mocnych kierunkach.
- Przedmiotukazany jest w gwałtownym ruchu, rozbity, a jest to ruch ujętyspecyficznie inaczej niż w poprzednich stuleciach, nie jest to więcruch ciała zatrzymanego nagle, jest to ruch ujęty wczasoprzestrzennym procesie jego trwania.
- Wewczesnych pracach futurystów gama barw jest zawężona do brązów,ugrów, zieleni, później poszerza się, barwy staja się czyste,nasycone.
- Futuryzmkojarzy się z okresem analitycznym kubizmu.
- Rozbicieprzedmiotu w kubizmie i futuryzmie miało odmienne uwarunkowania:
- wkubizmie zrodziło się w wyniku poszukiwania prawdy o przedmiocie– uzależnionym od jednego punktu patrzenia nań,
- wfuturyzmie pokazuje się sens ruchu przez rozłożenie go naposzczególne fazy.
- Symultanizmw kubizmie to rozbicie przedmiotu dla ukazania prawdy o nim samym wjego strukturze, istocie to jakby równoczesność wielu spojrzeńnań w różnym czasie.
- Wfuturyzmie żaden przedmiot nie jest ukazany w swych granicachprzestrzennych z uwagi na odczucie „dynamiki jego istnienia”,„sił” tkwiących w nim samym, a także ze względu na ukazaniego w relacji z otoczeniem, środowiskiem.
- Relacjata jest zmienna, w wiecznym ruchu odbywającym się w czasie iprzestrzeni, stąd rodzi się właśnie symultanizm: równoczesnośćruchowo-czasowo-przestrzenna, uchwycona w swym dynamizmie napłaszczyźnie obrazu czy w bryle rzeźbiarskiej.
- Pracefuturystów są pełne siły napięcia, aktywności, ujmującerzeczywistość w wieloaspektowości zjawisk istniejącychrównocześnie i nakładających się na siebie świadomościkażdego człowieka.
- Wrozumieniu futurystów percepcja wzrokowa zmiennej rzeczywistościnie była najważniejsza, najważniejsze były odczucia, jakie owarzeczywistość wywołuje a na nie składają się nie tylko obrazypostrzegane ale i wspomnienia, przeszłość i teraźniejszość,także wrażenia, emocje, jakim artysta podlega.
- Ważnąrolę w twórczości odgrywał więc instynkt intuicja (futuryściinteresowali się filozofią Nietzschego, Bergsona).
- Wieluwypowiedzi futurystów tak słownych jak i plastycznych, wyrażałouwielbienie dla cywilizacji technicznej.
- Związanibyli z życiem wielkim metropolii, gdzie dynamiczny ruch samochodów,maszyn, migających neonów, spieszących się ludzi, którzytworzyli klimat nowoczesności, w tedy jeszcze Świerzy, budzącyzachwyt nad możliwościami techniki i jej tworów.
Umberto Boccioni /1882-1916/
- Malarzi rzeźbiarz – był jednym z głównych teoretyków ruchu iwspółtwórcąIManifestu Malarzy Futurystów.
Jedyna forma ciągłości w przestrzeni (1913)
- Rzeźbaprzedstawia postać kroczącą, ujęta w mocnym gwałtownym ruchu.
- Ostrozakończone obłe formy dynamizują bryłę sugerują dążenie wprzód.
- Torzeźba z brązu kojarzy się zarówno z postacią ludzką ja imaszyną.
- Zgodnie z ideologią futurystów jest to kwintesencja siły, ruchu,działania – symbol wieku techniki.
- Jegodzieła:
- obrazy:
- Stanyduszy(1911),
- Siłyulicy(1911),
- Elastyczność(1912),
- Szarżalansjerów(1915).
- rzeźby:
- DrewnianaGłowa(1912),
- Syntezaludzkiego dynamizmu (1912),
- Anfigrazioso(1912).
Gino Severini /1883-1966/
- W1920 – zajmował się malarstwem ściennym.
- Po1945 powstało wiele prac abstrakcyjnych.
Ekspansja sferyczna światła (1914)
- Toobraz złożony z czystych barw widma, rozłożonych na drobnepunkty jak w neoimpresjonizmie.
- Niektóredzieła:
- Wspomnieniaz podróży(1919),
- Nord– Sud(1912),
- Autobus(1912),
- seriaTancerek(1913-19):Tancerka wBal Tabarin, Dynamizm Tancerki, Tancerka w błękicie.
- seria:Arlekinów(1922).
Giacomo Balla /1871-1958/
- Związanyz Sectin d’Or.
- Zapoczątkowałw swej twórczości futuryzm obrazem Dynamizmpsa na smyczy(1912).
- Po1912 powstają obrazy abstrakcyjne, oddające ideę interesującychartystę problemów.
- Zajmowałsię scenografia i architekturą wnętrz.
Biegająca dziewczyna (1912)
- Obrazz dywizjonistycznym podziałem barw na składniki czyste.
- Jegodzieła abstrakcyjne:
- Szybkośćsamochodu(1912),
- Plastycznośćświatła + prędkość(1913),
- Dynamicznaekspansja + szybkość(1913),
- Merkuryprzechodzi przed Słońcem – widok przez lunetę(1913).
- Jegorzeźby:
- PięśćBoccioniego – linie siły(1915),
- Kompozycjafiguralna(1919).
Carlo Carrá 1881-1966/
- Wielejego prac jest abstrakcyjnych.
- Po1915 roku Carrá zerwał z futuryzmem, na rzecz malarstwametafizycznego bliskiego nadrealizmowi.
- Jegofuturystyczne prace:
- Copowiedział mi tramwaj(1910),
- Rytmprzedmiotów(1912),
- Pogrzebanarchisty Galli(1911),
- Siłyodśrodkowe(1912),
- Symultanicznośći kobieta i balkon(1912).
Luigi Russolo /1885-1947/
- Uprawiałmalarstwo i scenografię oraz muzykę.
- Dzieła:
- Plastycznyobraz poruszającej się kobiety(1911),
- Autoportret(1912),
- Samochódwyścigowy(1913),
- Przenikaniesię domy + światło + niebo(1913).
ARCHITEKTURA
Antonio Sant’Elia /1888-1916/
- Jegoprojekty budowli i miast – Siłownia (1914); Miasto przyszłości(1913-14) – o potężnych, prostych, dynamicznych bryłach, nieuwzględniały miejsca dla roślin, demonstrowały natomiastmożliwości nowoczesnej techniki:
- windyna zewnątrz budynków,
- ruchomeschody,
- trasyszybkiego ruchu.
- Wedługjego projektu został zrealizowany w 1930 r. pomnik poległych wComo.
MUZYKA
- Muzykamiała osiągnięcia oryginalne choć nie trwałe.
- Russolozaprojektował muzykę hałasów (bruityzm).
- Dotego celu skonstruował intonatory dla kilku grup szumów, z którychstwarzał zrytmizowane układy.
TEATR
- Teatrpragnął być odbiciem takiego życia, jakim go rozumielifuturyści.
- Odbiórsztuki polegał na grze skojarzeń i wymagał od widza zwiększonegowysiłku.
- Dążonodo zniesienia przedziału między scena a widownia.
- Spektakle,które syntetyzowały życie współczesne były bardzo krótkie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz