Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Dawna – Sztuka Etruska

Sztuka Etrusków
CZYNNIKI HISTORYCZNE 
  • Na historię Italii złożyły się dzieje Etrusków, Greków i plemion Italskich.
  • Sztuka etruska wykazuje różne wpływy.
  • W VIII w. p.n.e. na terenach południowej Italii i na Sycylii osiedlili się Grecy (tzw. Wielka Grecja).
  • W okresie archaicznym miał miejsce szczególny aktywny rozwój ich ośrodków.
  • Mimo opanowania przez Rzym, kultura etruska do I w.p.n.e. silnie oddziaływała na kulturę rzymską.
Religia Etrusków
  • Świątynie poświęcano przeważnie trójce bóstw:
    • Tiniowi,
    • Uni,
    • Menrvie.
  • Wierzono w istnienie półbogów i demonów.
  • Decydujące znaczenie w religii miała wiara w życie pozagrobowe.
  • Wyrażano je sobie jako przedłużenie życia ziemskiego o czym świadczy olbrzymia liczba grobowców z sarkofagami zmarłych w pełni wyposażonych w przedmioty codziennego użytku.
SZTUKA ETRUSKÓW
  • Wiedzę o sztuce jak i ożyciu Etrusków wiemy z grobowców.
  • Były to albo komory i korytarze w skałach, albo koliste podziemne sale kryte kopułą tumulusy z usypanymi na powierzchni kurhanami objętymi podmurówką w kształcie pierścienia.
  • Tak zwana fałszywa kopuła, utworzona jest z kamieni nakładanych jedne na drugie w coraz mniejszych kręgach.
  • Groby zawierają urny o kształtach ludzkich z prochami lub rzeźbione sarkofagi z ciałami zmarłych.
  • Ściany pokryte są malowidłami, przedstawiające sceny z codziennego życia.
  • Szczególnie interesujące są wizerunki zmarłych w rzeźbie pełnej, na wiekach sarkofagów.
  • Postaci spoczywają w pozie półleżącej, jak na ucztach.
  • Wiernie oddane są rysy twarzy, szczegóły ciała i wiek.
  • Na rzecz wiernego odtwarzania szczegółów pomijano nawet kompozycję całości oraz prawidłowe proporcje.
  • Dokładnemu odtwarzaniu rzeczywistości sprzyja miękki i łatwy w obróbce materiał, tuf wulkaniczny i piaskowiec.
  • Popularna była toreutyka – odlewnictwo w brązie.
  • W tej technice została wykonana słynna Wilczyca Kapitolińska w V w.p.n.e. oraz inne rzeźby o funkcji prawdopodobnie wotywnej np. Chimera z Arezzo  
  • Naczynia wykonywano z blachy brązowej wytłaczanej wypukle wzory, z glinki wypalanej o czarnym zabarwieniu (tzw. wazy bucchero nero).
  • W budownictwie obronnym stosowano kamień .
  • Świątynie miały jedynie kamienny fundament, elementy konstrukcyjne: belkowanie, kolumny, wykonywano z drewna.
  • Drewniane świątynie etruskie podobne do domów mieszkalnych budowane były na podwyższeniach, na planie prostokąta podzielonego na trzy części stanowiące sanktuaria bóstw.
  • W całości bryły dominował dwuspadzisty dach obciążony jeszcze optycznie naszczytnikami (akroteria).
  • Dach silnie wystający do przodu, osłaniający od deszczu świątynie, podparty był słupami.
  • Tworzył się w ten sposób rodzaj otwartego kolumnowego przedsionka – portyku.
  • Świątynia etruska była budowlą masywna, dość ciężką.
  • W dekoracji architektonicznej i w rzeźbie naszczytników świątyń występowały wyroby terakotowe z formowanej wypalanej i polichromowanej glinki.
  • Ten lekki materiał jakim była terakota, zabezpieczał drewno przed wpływami atmosferycznymi, nie obciążając zbytnio drewnianego szkieletu budowli.
  • W rzeźbie sarkofagowej i organizacji bryły świątyni uwidaczniają się rodzinne cechy sztuki etruskiej, realizm większa dbałość o szczegółowe opracowanie części dzieła niż optyczne wrażenie całości i ekspresja.
  • W sztuce Etrusków istnieje drugi nurt żywy również u Rzymian, to inspiracja sztuką grecką lub wręcz jej naśladownictwo z właściwymi dla niej kryteriami piękna doskonałego z idealizacją i wielką dbałością o prawidłowe proporcję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz