Malarstwo Baroku
Michelanioł Caravaggio /1573-1610/
- Pierwszy barokowy artysta Włoch, otwierający wszystkie zagadnienia charakterystyczne dla malarstwa tego stylu.
- Pojmuję naturę i jej zjawiska bezpośrednio, żywo, spontanicznie i uczuciowo.
- Łapie na gorąco sytuację, gesty, układy, zjawiska i przedstawia je bez uprzedzeń w sposób wolny od jakichkolwiek konwencji.
- Rewolucja Caravaggia polegała na realistycznym ujęciu form „sytuacji”.
- Wrażenie światła uzyskiwał silnymi kontrastami walorowymi, padało ono zazwyczaj z jednego, niewidomego na obrazie źródła, które było przeważnie sztuczne wydobywającego się z mroku.
- Ruch postaci jest ruchem aktywnym, migawkowym.
- Panuje też ruch w całym obrazie na skutek gwałtownych kontrastów form i kierunków.
- Dzieła Caravaggia odznaczają się nastrojowością i uczuciowością o wielkiej skali natężeń.
- Układy kompozycyjne są bogate, zróżnicowane, różnorodne, oparte zawsze na kontrastach walorowych, ilościowych, kierunków i kształtów.
Powołanie św. Mateusza
- To kontrast światła i mroku.
- Mrok dominuje a światło jest czynnikiem komponującym płaszczyznę.
- Lekkim „dotknięciem blasku” wydobyte są ze sfery cienia fragmenty twarzy, rąk, detali ubioru a pozostałe ich części roztopione w głębokim cieniu łączą się z nimi spłaszczają gubią swoja materialność i ciężar.
- Wzrok widza prowadzony jest smugą światła od górnego prawego rogu, wraz z kierunkiem ręki Chrystusa, ku bohaterowi akcji, zaskoczonemu nagle z codzienności tajemniczym wezwaniem.
- Obraz pełen jest wewnętrznego niepokoju, napięcia choć ruchy postaci są spokojne, sprawia to sposób posługiwaniem się światłem.
- Tonacja barwna jest ciemna, zawężona, bardzo ciepła, kolor został tu całkowicie podporządkowany kontrastom waloru.
- Ujecie postaci jest skrajne realistyczne, a scena w realiach codzienności.
Złożenie do grobu
- Akcja jest dramatyczna.
- Ruchy, postaci gwałtowne, zróżnicowane.
- Uderza biegłość z jaką artysta radzi sobie z zawiłością wielopostaciowego układu, najtrudniejszymi skrótami perspektywicznymi i skomplikowanym ruchem.
MALARSTWO FLANDRII HOLANDII
- Republika Holenderska była krajem protestanckim, dlatego tez sztuka sakralna oraz tematyka mitologiczna nie odgrywała tam żadnej roli.
- Szczyt rozkwitu osiągnęło malarstwo sztalugowe o tematyce świeckiej rozwijające się pod protektoratem bogatego mieszczaństwa.
- Rozkwit miast w XVII wieku w Holandii osiągnął apogeum dzięki wzbogaceniu się na handlu zamorskim oraz zdobyciu nowych terenów:
- Brazylii,
- Australii,
- Ameryki Północnej (Nowy Jork).
- Otaczano się drogimi i pięknymi sprzętami.
- Na ścianach wieszano drogocenne tkaniny, pochodzenia wschodniego oraz gobeliny.
- Rozkoszowano się stanem rzeczy cennych i rzadkich: srebra, puchary, muszle z mórz południowych.
- Rozwinęła się wspaniale hodowla kwiatów.
- Wnętrza zamożnych domów, obficie zaopatrzonych kuchni i spiżarni cały ten stan posiadania znajdzie odbicie w malarstwie mistrzów holenderskich jak również w portretach samych właścicieli pragnących utrwalić swoje oblicza.
- Po utworzeniu Republiki Zjednoczonych Prowincji i Sandra pozostała pod władzą hiszpańskich Habsburgów więc była katolicka.
- Wpływ idei kontrreformacyjnej oraz rządów monarchicznych objawiał się protektoratem dworsko – kościelnym.
- W malarstwie Flandrii znajdzie się odzwierciedlenie witalności, radości życia flandryjskiego ludu o nucie pewnej rubaszności.
- W obu krajach głównym tematem sztuki było Zycie codzienne bogaczy oraz uboższych mieszczan i chłopów.
- Pełnię stylu barkowego, a zarazem charakter sztuki każdego z krajów określa twórczość:
- Flamandia – Rubens,
- Holandia – Rembrandt.
Piotr Paweł Rubens /1577-1640/
- Studiował w Antwerpii.
- Mając 23 lata udał się w artystyczną podróż do Włoch gdzie zetknął się z dziełami mistrzów weneckich.
- Przez 9 lat przebywał na dworze Vincenza Gonzaga we Włoszech.
- Po powrocie do ojczyzny szybko zdobył uznanie.
- Żeni się z Izabellą Brandt a po jej śmierci z Heleną Fourment – ulubioną modelka artysty.
- Miał wszechstronne zainteresowania.
- Był rzeźbiarzem, znawcą dzieł antycznych.
- Mówił biegle pięcioma językami.
- Przyjaźnił się z królami, książętami, uczonymi i artystami.
- Był bogaty hojny, wszechstronny, sławny ale tez skromny, szczęśliwy, nigdy przesadnie pewny siebie.
- Rubens komponował w równej mierze kolorem, zauważył różnice temperatur barw w świetle i cieniu, stosował refleksy barwne.
- Malarstwo Rubensa bywa uważane, za „bujne i zmysłowe”.
- Piękno w dziełach Rubensa jest obfite, barwne, różnorodne.
- Obrazy sprawiają wrażenie malowanych lekko i bez żadnego wysiłku, bije z nich siła witalna, ruch, który jest symbolem życia.
- Całą powierzchnię płaszczyzny pokazują pełne, bujne formy, zróżnicowanie kierunków i kształtów daje wrażenie wibrującego aktywnego ruchu, pełnego dynamiki i siły.
- Artysta był wspaniałym kolorysta, gama jest pełna, czysta i nasycona z przewaga tonów ciepłych.
- Rubens to symbol baroku, piewca zmysłowej urody świata.
- Jego dzieła:
- Przybycie Marii Medici do Portu w Marsylii,
- Betsabe w kąpieli,
- Helena Fourment w futrze,
- Krajobraz z tęczą.
Autoportret z Izabellą Brandt
- Nastrój obrazy jest spokojny.
- W pełnym szacunku i wzajemnego oddania, geście rąk lekkim pochyleniu postaci ku sobie uwidocznił artysta uczucia małżonków.
- Zwraca tu uwagę szczególną wrażliwość Rubensa na kolor.
- Zestawienia barwne są wyszukane, gama bogata i szeroka.
Podniesienia Krzyża
- Ta dramatyczna scena pochodzi z dojrzałego okresu twórczości artysty.
- Scena została skomponowana po przekątnej.
- Atletycznie zbudowani mężczyźni ukazani zostali w momencie olbrzymiego wysiłku maksymalnie napinającego mięśnie.
- Postać Chrystusa – w momencie wielkiego fizycznego cierpienia na właśnie tej postaci artysta skupił całe światło jak również studium ruchu, wysilonego, gwałtownego, dynamicznego.
- Ruch przenika całą płaszczyzną obrazu.
Porwanie Córek Leukippa
- Obraz jest pełen ruchu, dynamiczny ale bez napięcia, dramatu.
- Uderza tu pewna pogoda „antyczny” dystans i umowność w przestawionej scenie.
- Ciała są pełne, obfite, ale w rozluźnieniu ruchu.
- Układ elementów przebiega po przekątnej miedzy dwoma ciałami kobiet.
- To jest ciepła: różowo-złociste tony ciał, złote i złoto – czerwone szaty.
- Te nie wielkie plamy czerwieni dość od siebie oddalone decydują o kompozycji barwnej obrazu.
- Kolor zespolony jest ze światłem, światło nie dominuje, podkreśla przestrzenność brył, przesyca własną jakością całość płaszczyzny.
Ogród Miłości
- Szeroka paleta barw stopiona jest tu z jedną wspólną tonacją zależną od światła – złocistymi zieleniami.
- A efekty barwne pojawiają się na pozyskiwanych szatach postaci.
Rembrandt Harmensz van Rijn /1606-69/
- Holender pochodził z Lejdy.
- Studiował kierunki humanistyczne na uniwersytecie a potem malarstwo u mistrzów w Lejdzie i Amsterdamie, gdzie osiadł na stale.
- W pierwszym okresie twórczości przypadają lata najszczęśliwsze:
- ożenek z ukochaną Saskią van Uylenburgh,
- sława,
- bogactwo.
- W 1642 umiera Jaskinia i zaczynają się problemu z odbiorcami zapoczątkowane namalowaniem Wymarszu Strzelców, który nie spełnił nadziei zamawiających.
- Zaczyna się tragedia Rembrandta:
- częste nieporozumienia z mecenatami w rezultacie utrata licznych zamówień,
- utrata majątku przez zubożenie jak i nadużywanie alkoholu,
- śmierć syna Tytusa oraz towarzyski życia Hendrickje Stoffels.
- Rembrandt zmarł jako artysta zapomniany w samotności, opuszczeniu i nędzy.
- Dzieje swego życia zawarł w licznych autoportretach:
- pierwszy autoportret z roku 1629 ukazuje niewyrobionego jeszcze ciekawego świata młodego człowieka,
- ostatni z roku 1668 – zniszczonego życiem starca.
- Do dziś zachowało się:
- 600 obrazów olejnych,
- 300 akwafort,
- ok. 15000 rysunków.
- Pracował sam bez pomocy uczniów.
- Rembrandta zwykło się nazywać malarzem ducha – wgłębiał się w bogactwo uczuć, przeżyć stanów psychiki ludzkiej.
- Z postaciami na obrazach Rembrandta nawiązuje się intymny, osobisty kontakt.
- Posługując się najprostszymi środkami wyrazu artysta zmusza widza do brania udziału w życiu ludzi, do bardziej czułego i ciepłego spojrzenia otaczającej go świat.
- Po za malarstwem Rembrandt rozwinął sztukę akwaforty w tej technice podejmował tematykę biblijną oraz wykonywał pejzaże.
- Jego dzieła:
- Saskia jako Flora,
- Danae,
- Zuzanna i Starcy,
- Porwanie Ganimeda,
- Portret Starca,
- Portret Hendrijckie,
- Saul i Dawid,
- Żydowska narzeczona.
- Akwaforty:
- Trzy krzyże,
- Ecce Homo,
- Wskrzeszenie Łazarza.
Lekcja Anatomii Doktora Tulpa
- Tym obrazem Rembrandt zyskał sławę.
- Zbiorowy portret wykonany został na zamówienie.
- Artysta sportretował zebranych lekarzy rzeczowo, obiektywnie starając się o jak najkorzystniejsze ustawienie każdej postaci.
- Świetnie wydobyte są różnice miedzy ciałami żywymi i martwymi.
- Śmiały układ kompozycyjny po przekątnej w ujęciu nieco od dołu.
- Silne kontrasty walorowe dzięki, którym wyraźnie rysuje się zagadnienie światła.
Autoportret z Saskią
- Ten obraz odzwierciedla najradośniejszy okres w życiu i twórczości artysty.
- Centralną grupę stanowią postacie artysty i jego żony.
- Cała uwaga skupia się na postaci Saskii znajdującej się doskonale w środku kompozycji.
- Następnie artysta prowadzi wzrok widza po przez najsilniej wydobyte światłem przedmioty: pióro na kapeluszu, dłoń unosząca szklankę z winem i rękojeść broni.
- Tworzy się zamknięty krąg stwarzający nastrój intymności.
- Tonacja jest czysta, zielonawozłocista faktura drobna i zwarta.
Wymarsz strzelców /1642/
- Aranżacja całej grupy przypomina nieco scenę teatralną z podziałem akcji na plany.
- Malarz posługuje się światłem jak reflektorem wydobywającym z mroku potrzebne do akcji osoby.
- Obraz ma jakby dwa ośrodki:
- jeden to dwie pierwszoplanowe postaci strzelców,
- drugi to dziewczyna w złocistej sukni odcinająca się sną plamą na tle ciemnego otoczenia.
- Rembrandt kolor podporządkował relacjom walorowy, spotęgował działanie przez wprowadzenie różnorodnego, złożonego układu form przeciwstawnych kierunków.
- Jest tu ruch i niepokój.
- Zbiorowy portret stał się sceną z życia podpatrzoną na gorąco.
Zdjęcie z Krzyża
- To dramat, tragedia lecz na ściszonej na bardziej osobistej nucie.
- Centrum kompozycyjne i treściowe zostało wydobyte najprościej, jednoznacznie – świetlną dominantą ale oglądając to dzieło zapomina się o mistrzostwie środków formalnych i o doskonałości technicznej.
- Tragizm sceny głęboki ludzki ból bohaterów obrazu, naturalność, realizm sprawiają, że widz niemal współuczestniczy w wydarzeniu przedstawionym przez artystę.
Powrót syna marnotrawnego /ok.1662/
- Jest to obraz, który budzi wzruszenie na pokaz.
- Obraz ten powstał gdy Rembrandt był już stany i schorowany.
- Więcej tu mroku niż światła.
- Fraktura jest lekka wyrazista.
- Gama bardzo ciepła zawężona.
- Układ kompozycyjny została zaaranżowany tak niewymuszenie, z taką naturalnością, oczywistością, że wszelkie analizy wydają się tu brutalnym zabiegiem, zubożają dzieło.
Jan Vermeer van Delft /1632-75/
- Holender.
- Vermeer jest mistrzem nastroju – bardzo kameralnego, pełnego skupienia i ciepła, nastroju nieuchwytnego jakby czas się zatrzymał.
- Artysta kontrastuje wielkie pozorne płaszczyzny z zabudowanymi silnie partiami obrazu a także partie świateł z najgłębszymi cieniami.
- Do jego ulubionych zestawień kolorystycznych należą błękit i żółć, do ulubionych kierunków pion i poziom.
- Jego dzieła są spokojne i ciche.
- Światło przechodzi w mrok bez konfliktu.
- Mocne kontrasty czystych barw są błękitne i żółci są zharmonizowane przez czyste tony różów.
- Jego dzieła:
- Scena u kuperki,
- Śpiąca,
- Kobieta czytająca list,
- Dziewczyna z dzbankiem mleka.
Studium Dziewczyny
- Z gładkiego ciemnego obojętnego tła światła wyłania się postać młodej kobiety.
- Głowę odwróciła lekko i patrzy wprost na widza, jakby została nagle zawołana po imieniu.
- Uderzająca jest tu wielka prostota dzieła.
- Syntetycznie potraktowana bryła została podzielona na dwie strefy walorowo – kolorystyczne: oświetloną zaciemnioną.
- Płaszczyzna komponuje kilka jednoznacznych tonów barwnych:
- złocisto – błękitny zawój głowy,
- jasna plama twarzy,
- gorąca żółć sukni,
- biel kołnierzyka,
- delikatny róż warg.
- Wszystko wydaje się tu drogocenne:
- ciężka perła wielka jak kropla wody,
- blask oczu,
- delikatna tkanka skóry,
- jedwabiste lśnienie zwoju.
- Ten portret to oddanie delikatnego uroku młodości naiwności i świeżość.
Widok z Delft
- To widziane w złocistym południu rodzinne miasto artysty.
- Z miłością pomalowane są domy, smukłe wieżyczki, pochyłe domy, wysokie kominy miasto rozłożonego pod ogromnym świetlistym niebem.
- Dwie maleńkie postacie kontrastują i równoważą wielkie obszary nieba i wody, długi ujednolicony barwą i światłem masy miasto.
Naszyjnik z pereł/ Pracownia własna
- To obrazy wprowadzające nas w świat Vermeera, który jest bardzo osobisty, uciszony, w którym człowiek, przedmiot światło i barwa są równorzędnymi portretami, równie godnymi uwagi artysty.
Pani w czerwonym
- To zarówno w nastroju jak i w środkach formalnych najczystsze dzieło impresjonistyczne.
- Obraz ten podsumowuje doświadczenia całego życia artysty.
- Malarz w uchwyceniu przelotnego momentu chwili osiągnął mistrzostwo.
- Głównym problemem jest tu zależność barwy od światła i jej różnice temperaturowe w świetle i cieniu (kapelusz, szal, twarz).
HOLENDERSKI I FLAMANDZKI PORTRET
- Ten portret można podzielić na oficjalny, robiony na zamówienie lub bardziej osobisty, przedstawiający bliskie osoby artyście.
- Ważny jest też rozwój autoportretu, świadczący o chęci utrwalenia swych rysów dla potomności.
- Chętnie maluję się ludzi starych zniszczonych, których twarze mówią o przebytych kolejach losu, o utrwalonych na zawsze zewnętrznych rysach twarzy i cechach charakteru.
- Równie wiele uwagi poświęca się twarzom i dłoniom modela.
- Wspaniałymi portrecistami byli:
- Rubens,
- Rembrandt,
- van Dyck.
Anthonis van Dyck /1599-1641/
- Uczeń Rubensa.
- Był artystą biegłym w rzemiośle.
- W nieuchwytny sposób pochlebiał swym modelom, dzięki czemu zyskał wielką sławę i powodzenie.
- Tonacja jego dzieł jest spokojniejsza i bardziej stłumiona.
- Nastrój dzieł jest bardzo oficjalny.
Frans Hals /ok. 1580-1666/
- Jego dzieła:
- Błazen z gitarą,
- Admirał,
- Cyganka (Wiedźma).
- Charakterystyka modeli Hausa jest zwięzła i krótka.
- Tyczy nie tylko głębi cech osobowych, co odtwarzanie rysów gestów, postawy właściwych portretowanemu.
- Hals malował śmiało, szeroko z wielkim temperamentem, stosując wyrazista fakturę pozbawioną zamaszystymi pociągnięciami pędzla.
- Tonacja jego dzieł jest ciemna chłodna.
- Gama zawężona, silne kontrasty.
Martwa Natura
- Usamodzielniła się w baroku całkowicie.
- Rozwinęły się różne rodzaje martwych natur całkowicie:
- przedstawiające dziczyznę i ryby,
- zespoły przedmiotów martwych:
- muszle,
- zegary.
- martwe natury z bukietem kwiatów, mięsiwem, przedmiotami kuchennymi, zastawą stołową i owocami.
- Bardzo wielu artystów zajmowało się tym gatunkiem.
Claesz Heda /ok.1594-1680/
- W jego martwych naturach najmocniej dochodzi piękno przedmiotu:
- ściszony połysk srebra,
- dźwięczna przejrzystość kryształowego pucharu,
- delikatny połysk tkaniny.
- Heda komponuje swe dzieła grupując elementy w formie trójkąta prostokątnego, którego przeciwprostokątna zgodna jest z przekątną płaszczyzny obraz a przyprostokątne powstają jego boki.
- Grupa przedmiotów skontrastowana jest z dużym pusty tłem.
- Wrażenie drogocenności i lśnienia, nastrój ciszy uzyskany jest niezwykle złożoną gama barw.
- Wrażenie głębi tomu osiągnął Heda dzięki technice laserunków.
- Farby o słabych właściwościach krycia nakładane są na siebie warstwami.
- Gama jest przesycona jednym tonem zielonkawo-srebrbrzystym.
Scena Rodzajowa
- Podobnie jak martwa natura najpełniej określa nurt mieszczański w malarstwie holenderskim oraz flandryjskim.
- To błahe i zabawne wydarzenia przedstawione z ciepłem czasem nieco rubaszne.
Król fasolowy – Jacob Jordaens
- Obraz przedstawia konkurs żarłoków.
- Formy są bujne i kolorystyka bogata, podobnie jak u Rubensa sceny pełne są rozmachu.
Adriaen Brouwer
- Przedstawiał w swych niewielkich kompozycjach charakterystyczne, dowcipne sceny z życia chłopów.
- Przekazywał ja z dużym poczuciem humoru, nie raz wręcz groteskowe, zmierzające ku karykaturze.
- U Brouwera przez dowcip przebija się często nuta, pesymizmu, goryczy czarnego humoru.
- Gama jest ściemniona zawężona do brązów, ugrów, czerni, zieleni.
- Dzieła:
- Bójka,
- Gra w karty.
Pejzaż
- Pejzaż narodził się we Francji w Niderlandach rozwinął się bujnie i miał wybitnych przedstawicieli.
- Dzieła:
- Krajobraz z tęcza – Rubens,
- Pejzaż z Miłosiernym Samarytaninem – Rembrandt.
- Te pejzaże ze sztafażem czyli postaciami ludzi czy zwierząt, które dopełniają tylko krajobraz są jego elementem.
- Artyści przedstawiają często przelotny nastrój przygody, burzy czy wiatru, tutaj jest ważny ruch wyrażający zmienność form natury.
Jacub von Ruisdael /1628-82/
- Jeden z najwybitniejszych pejzażystów.
Cmentarz Żydowski
- Przypominający subtelną tajemniczością nastroju Burzy – Giorgioniego.
- Dominująca rolę ma światło.
- Stosowanie poszarpanych nieregularnych form wprowadza atmosferę niepokoju i smutku.
MALARSTWO HISZPAŃSKIE
- Ulegało silnym wpływom sztuki Caravaggia.
Jose de Ribera/ Francisco de Zurbaran /151-1652/
- W ich twórczości widać ten sam prosty sposób posługiwania się światłem, budującym kompozycję i nastrój w obrazie.
- Podobną ściśle ograniczona do kilku ciepłych tonów gamę kolorystyczna.
- Te same gwałtowne kontrasty walorowe dynamizują kompozycję zbudowaną przeważnie po przekątnej.
- U Ribery panuje nastrój głębokiej religijności i żarliwości – właściwej sztuce hiszpańskiej.
Diego Rodriguez de Sikva y Velázquez /1599-1660/
- Najwybitniejszy malarz hiszpański.
- Malował sceny rodzajowe, mitologiczne, historyczne był przede wszystkim wybitnym portrecistą.
- W młodości interesowała się tematyka ludową.
- Malował króla, krewniaków królewskich, następców tronu i infantki, karły błaznów i szaleńców.
- Velázquez był wielkim kolorystą.
- Początkowo operował gamą zawężoną, ciepłą a później w miarę rozwoju artystycznego uległa rozjaśnieniu i oczyszczeniu.
- Delikatnymi wyrazistymi dotknięciami pędzla kładł obok siebie czyste jasne tony poszukując harmonii barwnej między temperaturami i walorami.
- Dojrzała paleta barw Velázqueza składała się z różów, oliwkowych zielenie chłodnych czerni, delikatnych błękitów, srebrzystości i spokojnej czerwieni.
- Dzieła:
- Portret Filipa V,
- Triumf Bachusa,
- Kuźnia Wulkana,
- Podanie Brendy,
- Portret szaleńca
- Don Sebastian de Morro.
- Infantka Małgorzata.
Porządki
- Przestawia pracę kobiet w królewskiej manufakturze gobelinów.
- Istnieją tu ów ograniczony związek światła i barwy charakteryzujący dzieła niektórych malarzy baroku.
- Obraz właściwie jest impresją ruchu, światła, zmienności barwy wrażeń chwili.
Wenus z Lustrem
- To rzadki w hiszpańskim malarstwie przykład aktu.
- Wenus ukazana została od strony pleców.
- Kompozycja została zbudowana formami linearnymi i dużym i czytelnymi barwami plamami:
- złotawym różem,
- stłumioną lecz gorącą czerwienia, tkaniny w tle,
- błękitnozieloną i biała plama pościeli,
- biała plamą niewielkiej tkaniny punktującą centrum.
- Są to łagodne łuki tkanin odkrywających łoże, przeciwstawne łukowi biodra i wyciągniętej, nogi to falisty zarys ciała, a także idący od góry łuk czerwonej kotary.
Wizyta (Las Meninas)
- Przedstawia ono artystę w pracowni w otoczeniu modeli, tych których malował z urzędu i tych których odtwarzał dla własnego upodobania.
- Przedstawiał tu swój świat.
- Dzieło ma charakter bardzo osobisty w szczególności jest realistyczne, e wymowie zagadkowe, zmusza do odczytywania swojego ukrytego sensu.
- Jest to jego jedno z przedostatnich dzieł będące syntezą doświadczeń artysty, podsumowaniem jego zainteresowań i możliwości.
PODSUMOWANIE OSIĄGNIĘĆ MALARSTWA
- Barok kontynuował typowe tematy:
- religijne,
- alegoryczne,
- portret.
- Wzbogacił o tematy nowe:
- scenę rodzajową,
- pejzaż,
- martwą naturę.
- W malarstwie barokowym znajdują się najpełniej całe bogactwo czasów, całą różnorodność, osobistego stosunku artysty do świata:
- skrajna zmysłowość,
- zachwyt nad materialnym pięknem świata,
- mistycyzm,
- uduchowienie,
- żarliwość religijna,
- rzeczowy realizm,
- patos,
- liryzm.
- Przedstawionymi zagadnieniami jest światło i ruch.
- Kolorystyka dzieł jest róża, często występuje pełna gama czystych barw.
- Typowa dla baroku jest gama silnie zawężona do kliku zaledwie pokrewnych tonów, bardzo ciepła, silnie skontrastowana walorowo.
- Skala walorowa jest bardzo bogata.
- Kompozycję buduje układ form, kontrasty walorowe idące w zgodzie z nimi.
- Najczęściej występuję komponowanie po przekątnej z silnie zaznaczoną dominantą.
- Dominantę stanowi akcent najjaśniejszego waloru sąsiadującego z najciemniejszym.
- Podobnie jak w architekturze dużo dzieł działa wielością, różnorodnością i bogactwem środków wyrazu.
- Wszystkie dzieła łączą zagadnienia światła i ruchu we wzajemną współzależność.
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń