Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Baroku – Malarstwo

Malarstwo Baroku
Michelanioł Caravaggio /1573-1610/
  • Pierwszy barokowy artysta Włoch, otwierający wszystkie zagadnienia charakterystyczne dla malarstwa tego stylu.
  • Pojmuję naturę i jej zjawiska bezpośrednio, żywo, spontanicznie i uczuciowo.
  • Łapie na gorąco sytuację, gesty, układy, zjawiska i przedstawia je bez uprzedzeń w sposób wolny od jakichkolwiek konwencji.
  • Rewolucja Caravaggia polegała na realistycznym ujęciu form „sytuacji”.
  • Wrażenie światła uzyskiwał silnymi kontrastami walorowymi, padało ono zazwyczaj z jednego, niewidomego na obrazie źródła, które było przeważnie sztuczne wydobywającego się z mroku.
  • Ruch postaci jest ruchem aktywnym, migawkowym.
  • Panuje też ruch w całym obrazie na skutek gwałtownych kontrastów form i kierunków.
  • Dzieła Caravaggia odznaczają się nastrojowością i uczuciowością o wielkiej skali natężeń.
  • Układy kompozycyjne są bogate, zróżnicowane, różnorodne, oparte zawsze na kontrastach walorowych, ilościowych, kierunków i kształtów.
Powołanie św. Mateusza
  • To kontrast światła i mroku.
  • Mrok dominuje a światło jest czynnikiem komponującym płaszczyznę.
  • Lekkim „dotknięciem blasku” wydobyte są ze sfery cienia fragmenty twarzy, rąk, detali ubioru a pozostałe ich części roztopione w głębokim cieniu łączą się z nimi spłaszczają gubią swoja materialność i ciężar.
  • Wzrok widza prowadzony jest smugą światła od górnego prawego rogu, wraz z kierunkiem ręki Chrystusa, ku bohaterowi akcji, zaskoczonemu nagle z codzienności tajemniczym wezwaniem.
  • Obraz pełen jest wewnętrznego niepokoju, napięcia choć ruchy postaci są spokojne, sprawia to sposób posługiwaniem się światłem.
  • Tonacja barwna jest ciemna, zawężona, bardzo ciepła, kolor został tu całkowicie podporządkowany kontrastom waloru.
  • Ujecie postaci jest skrajne realistyczne, a scena w realiach codzienności.
Złożenie do grobu
  • Akcja jest dramatyczna.
  • Ruchy, postaci gwałtowne, zróżnicowane.
  • Uderza biegłość z jaką artysta radzi sobie z zawiłością wielopostaciowego układu, najtrudniejszymi skrótami perspektywicznymi i skomplikowanym ruchem.
MALARSTWO FLANDRII HOLANDII
  • Republika Holenderska była krajem protestanckim, dlatego tez sztuka sakralna oraz tematyka mitologiczna nie odgrywała tam żadnej roli.
  • Szczyt rozkwitu osiągnęło malarstwo sztalugowe o tematyce świeckiej rozwijające się pod protektoratem bogatego mieszczaństwa.
  • Rozkwit miast w XVII wieku w Holandii osiągnął apogeum dzięki wzbogaceniu się na handlu zamorskim oraz zdobyciu nowych terenów:
    • Brazylii,
    • Australii,
    • Ameryki Północnej (Nowy Jork).
  • Otaczano się drogimi i pięknymi sprzętami.
  • Na ścianach wieszano drogocenne tkaniny, pochodzenia wschodniego oraz gobeliny.
  • Rozkoszowano się stanem rzeczy cennych i rzadkich: srebra, puchary, muszle z mórz południowych.
  • Rozwinęła się wspaniale hodowla kwiatów.
  • Wnętrza zamożnych domów, obficie zaopatrzonych kuchni i spiżarni cały ten stan posiadania znajdzie odbicie w malarstwie mistrzów holenderskich jak również w portretach samych właścicieli pragnących utrwalić swoje oblicza.
  • Po utworzeniu Republiki Zjednoczonych Prowincji i Sandra pozostała pod władzą hiszpańskich Habsburgów więc była katolicka.
  • Wpływ idei kontrreformacyjnej oraz rządów monarchicznych objawiał się protektoratem dworsko – kościelnym.
  • W malarstwie Flandrii znajdzie się odzwierciedlenie witalności, radości życia flandryjskiego ludu o nucie pewnej rubaszności.
  • W obu krajach głównym tematem sztuki było Zycie codzienne bogaczy oraz uboższych mieszczan i chłopów.
  • Pełnię stylu barkowego, a zarazem charakter sztuki każdego z krajów określa twórczość:
    • Flamandia – Rubens,
    • Holandia – Rembrandt.
Piotr Paweł Rubens /1577-1640/
  • Studiował w Antwerpii.
  • Mając 23 lata udał się w artystyczną podróż do Włoch gdzie zetknął się z dziełami mistrzów weneckich.
  • Przez 9 lat przebywał na dworze Vincenza Gonzaga we Włoszech.
  • Po powrocie do ojczyzny szybko zdobył uznanie.
  • Żeni się z Izabellą Brandt a po jej śmierci z Heleną Fourment – ulubioną modelka artysty.
  • Miał wszechstronne zainteresowania.
  • Był rzeźbiarzem, znawcą dzieł antycznych.
  • Mówił biegle pięcioma językami.  
  • Przyjaźnił się z królami, książętami, uczonymi i artystami.
  • Był bogaty hojny, wszechstronny, sławny ale tez skromny, szczęśliwy, nigdy przesadnie pewny siebie.
  • Rubens komponował w równej mierze kolorem, zauważył różnice temperatur barw w świetle i cieniu, stosował refleksy barwne.
  • Malarstwo Rubensa bywa uważane, za „bujne i zmysłowe”.
  • Piękno w dziełach Rubensa jest obfite, barwne, różnorodne.
  • Obrazy sprawiają wrażenie malowanych lekko i bez żadnego wysiłku, bije z nich siła witalna, ruch, który jest symbolem życia.
  • Całą powierzchnię płaszczyzny pokazują pełne, bujne formy, zróżnicowanie kierunków i kształtów daje wrażenie wibrującego aktywnego ruchu, pełnego dynamiki i siły.
  • Artysta był wspaniałym kolorysta, gama jest pełna, czysta i nasycona z przewaga tonów ciepłych.
  • Rubens to symbol baroku, piewca zmysłowej urody świata.
  • Jego dzieła:
    • Przybycie Marii Medici do Portu w Marsylii,
    • Betsabe w kąpieli,
    • Helena Fourment w futrze,
    • Krajobraz z tęczą.
Autoportret z Izabellą Brandt
  • Nastrój obrazy jest spokojny.
  • W pełnym szacunku i wzajemnego oddania, geście rąk lekkim pochyleniu postaci ku sobie uwidocznił artysta uczucia małżonków.
  • Zwraca tu uwagę szczególną wrażliwość Rubensa na kolor.
  • Zestawienia barwne są wyszukane, gama bogata i szeroka.
Podniesienia Krzyża
  • Ta dramatyczna scena pochodzi z dojrzałego okresu twórczości artysty.
  • Scena została skomponowana po przekątnej.
  • Atletycznie zbudowani mężczyźni ukazani zostali w momencie olbrzymiego wysiłku maksymalnie napinającego mięśnie.
  • Postać Chrystusa – w momencie wielkiego fizycznego cierpienia na właśnie tej postaci artysta skupił całe światło jak również studium ruchu, wysilonego, gwałtownego, dynamicznego.
  • Ruch przenika całą płaszczyzną obrazu.
Porwanie Córek Leukippa
  • Obraz jest pełen ruchu, dynamiczny ale bez napięcia, dramatu.
  • Uderza tu pewna pogoda „antyczny” dystans i umowność w przestawionej scenie.
  • Ciała są pełne, obfite, ale w rozluźnieniu ruchu.
  • Układ elementów przebiega po przekątnej miedzy dwoma ciałami kobiet.
  • To jest ciepła: różowo-złociste tony ciał, złote i złoto – czerwone szaty.
  • Te nie wielkie plamy czerwieni dość od siebie oddalone decydują o kompozycji barwnej obrazu.
  • Kolor zespolony jest ze światłem, światło nie dominuje, podkreśla przestrzenność brył, przesyca własną jakością całość płaszczyzny.
Ogród Miłości
  • Szeroka paleta barw stopiona jest tu z jedną wspólną tonacją zależną od światła – złocistymi zieleniami.
  • A efekty barwne pojawiają się na pozyskiwanych szatach postaci.
Rembrandt Harmensz van Rijn /1606-69/
  • Holender pochodził z Lejdy.
  • Studiował kierunki humanistyczne na uniwersytecie a potem malarstwo u mistrzów w Lejdzie i Amsterdamie, gdzie osiadł na stale.
  • W pierwszym okresie twórczości przypadają lata najszczęśliwsze:
    • ożenek z ukochaną Saskią van Uylenburgh,
    • sława,
    • bogactwo.
  • W 1642 umiera Jaskinia i zaczynają się problemu z odbiorcami zapoczątkowane namalowaniem Wymarszu Strzelców, który nie spełnił nadziei zamawiających.
  • Zaczyna się tragedia Rembrandta:
    • częste nieporozumienia z mecenatami w rezultacie utrata licznych zamówień,
    • utrata majątku przez zubożenie jak i nadużywanie alkoholu,
    • śmierć syna Tytusa oraz towarzyski życia Hendrickje Stoffels.
  • Rembrandt zmarł jako artysta zapomniany w samotności, opuszczeniu i nędzy.
  • Dzieje swego życia zawarł w licznych autoportretach:
    • pierwszy autoportret z roku 1629 ukazuje niewyrobionego jeszcze ciekawego świata młodego człowieka,
    • ostatni z roku 1668 – zniszczonego życiem starca.
  • Do dziś zachowało się:
    • 600 obrazów olejnych,
    • 300 akwafort,
    • ok. 15000 rysunków.
  • Pracował sam bez pomocy uczniów.
  • Rembrandta zwykło się nazywać malarzem ducha – wgłębiał się w bogactwo uczuć, przeżyć stanów psychiki ludzkiej.
  • Z postaciami na obrazach Rembrandta nawiązuje się intymny, osobisty kontakt.
  • Posługując się najprostszymi środkami wyrazu artysta zmusza widza do brania udziału w życiu ludzi, do bardziej czułego i ciepłego spojrzenia otaczającej go świat.
  • Po za malarstwem Rembrandt rozwinął sztukę akwaforty w tej technice podejmował tematykę biblijną oraz wykonywał pejzaże.
  • Jego dzieła:
    • Saskia jako Flora,
    • Danae,
    • Zuzanna i Starcy,
    • Porwanie Ganimeda,
    • Portret Starca,
    • Portret Hendrijckie,
    • Saul i Dawid,
    • Żydowska narzeczona.
      • Akwaforty:
        • Trzy krzyże,
        • Ecce Homo,
        • Wskrzeszenie Łazarza.
Lekcja Anatomii Doktora Tulpa
  • Tym obrazem Rembrandt zyskał sławę.
  • Zbiorowy portret wykonany został na zamówienie.
  • Artysta sportretował zebranych lekarzy rzeczowo, obiektywnie starając się o jak najkorzystniejsze ustawienie każdej postaci.
  • Świetnie wydobyte są różnice miedzy ciałami żywymi i martwymi.
  • Śmiały układ kompozycyjny po przekątnej w ujęciu nieco od dołu.
  • Silne kontrasty walorowe dzięki, którym wyraźnie rysuje się zagadnienie światła.
Autoportret z Saskią
  • Ten obraz odzwierciedla najradośniejszy okres w życiu i twórczości artysty.
  • Centralną grupę stanowią postacie artysty i jego żony.
  • Cała uwaga skupia się na postaci Saskii znajdującej się doskonale w środku kompozycji.
  • Następnie artysta prowadzi wzrok widza po przez najsilniej wydobyte światłem przedmioty: pióro na kapeluszu, dłoń unosząca szklankę z winem i rękojeść broni.
  • Tworzy się zamknięty krąg stwarzający nastrój intymności.
  • Tonacja jest czysta, zielonawozłocista faktura drobna i zwarta.
Wymarsz strzelców /1642/
  • Aranżacja całej grupy przypomina nieco scenę teatralną z podziałem akcji na plany.
  • Malarz posługuje się światłem jak reflektorem wydobywającym z mroku potrzebne do akcji osoby.
  • Obraz ma jakby dwa ośrodki:
    • jeden to dwie pierwszoplanowe postaci strzelców,
    • drugi to dziewczyna w złocistej sukni odcinająca się sną plamą na tle ciemnego otoczenia.
  • Rembrandt kolor podporządkował relacjom walorowy, spotęgował działanie przez wprowadzenie różnorodnego, złożonego układu form przeciwstawnych kierunków.
  • Jest tu ruch i niepokój.
  • Zbiorowy portret stał się sceną z życia podpatrzoną na gorąco.
Zdjęcie z Krzyża
  • To dramat, tragedia lecz na ściszonej na bardziej osobistej nucie.
  • Centrum kompozycyjne i treściowe zostało wydobyte najprościej, jednoznacznie – świetlną dominantą ale oglądając to dzieło zapomina się o mistrzostwie środków formalnych i o doskonałości technicznej.
  • Tragizm sceny głęboki ludzki ból bohaterów obrazu, naturalność, realizm sprawiają, że widz niemal współuczestniczy w wydarzeniu przedstawionym przez artystę.
Powrót syna marnotrawnego /ok.1662/
  • Jest to obraz, który budzi wzruszenie na pokaz.
  • Obraz ten powstał gdy Rembrandt był już stany i schorowany.
  • Więcej tu mroku niż światła.
  • Fraktura jest lekka wyrazista.
  • Gama bardzo ciepła zawężona.
  • Układ kompozycyjny została zaaranżowany tak niewymuszenie, z taką naturalnością, oczywistością, że wszelkie analizy wydają się tu brutalnym zabiegiem, zubożają dzieło.
Jan Vermeer van Delft /1632-75/
  • Holender.
  • Vermeer jest mistrzem nastroju – bardzo kameralnego, pełnego skupienia i ciepła, nastroju nieuchwytnego jakby czas się zatrzymał.
  • Artysta kontrastuje wielkie pozorne płaszczyzny z zabudowanymi silnie partiami obrazu a także partie świateł z najgłębszymi cieniami.
  • Do jego ulubionych zestawień kolorystycznych należą błękit i żółć, do ulubionych kierunków pion i poziom.
  • Jego dzieła są spokojne i ciche.
  • Światło przechodzi w mrok bez konfliktu.
  • Mocne kontrasty czystych barw są błękitne i żółci są zharmonizowane przez czyste tony różów.
  • Jego dzieła:
    • Scena u kuperki,
    • Śpiąca,
    • Kobieta czytająca list,
    • Dziewczyna z dzbankiem mleka.
Studium Dziewczyny
  • Z gładkiego ciemnego obojętnego tła światła wyłania się postać młodej kobiety.
  • Głowę odwróciła lekko i patrzy wprost na widza, jakby została nagle zawołana po imieniu.
  • Uderzająca jest tu wielka prostota dzieła.
  • Syntetycznie potraktowana bryła została podzielona na dwie strefy walorowo – kolorystyczne: oświetloną zaciemnioną.
  • Płaszczyzna komponuje kilka jednoznacznych tonów barwnych:
    • złocisto – błękitny zawój głowy,
    • jasna plama twarzy,
    • gorąca żółć sukni,
    • biel kołnierzyka,
    • delikatny róż warg.
  • Wszystko wydaje się tu drogocenne:
    • ciężka perła wielka jak kropla wody,
    • blask oczu,
    • delikatna tkanka skóry,
    • jedwabiste lśnienie zwoju.
  • Ten portret to oddanie delikatnego uroku młodości naiwności i świeżość.
Widok z Delft
  • To widziane w złocistym południu rodzinne miasto artysty.
  • Z miłością pomalowane są domy, smukłe wieżyczki, pochyłe domy, wysokie kominy miasto rozłożonego pod ogromnym świetlistym niebem.
  • Dwie maleńkie postacie kontrastują i równoważą wielkie obszary nieba i wody, długi ujednolicony barwą i światłem masy miasto.
Naszyjnik z pereł/ Pracownia własna
  • To obrazy wprowadzające nas w świat Vermeera, który jest bardzo osobisty, uciszony, w którym człowiek, przedmiot światło i barwa są równorzędnymi portretami, równie godnymi uwagi artysty.
Pani w czerwonym
  • To zarówno w nastroju jak i w środkach formalnych najczystsze dzieło impresjonistyczne.
  • Obraz ten podsumowuje doświadczenia całego życia artysty.
  • Malarz w uchwyceniu przelotnego momentu chwili osiągnął mistrzostwo.
  • Głównym problemem jest tu zależność barwy od światła i jej różnice temperaturowe w świetle i cieniu (kapelusz, szal, twarz).
HOLENDERSKI I FLAMANDZKI PORTRET
  • Ten portret można podzielić na oficjalny, robiony na zamówienie lub bardziej osobisty, przedstawiający bliskie osoby artyście.
  • Ważny jest też rozwój autoportretu, świadczący o chęci utrwalenia swych rysów dla potomności.
  • Chętnie maluję się ludzi starych zniszczonych, których twarze mówią o przebytych kolejach losu, o utrwalonych na zawsze zewnętrznych rysach twarzy i cechach charakteru.
  • Równie wiele uwagi poświęca się twarzom i dłoniom modela.
  • Wspaniałymi portrecistami byli:
    • Rubens,
    • Rembrandt,
    • van Dyck.
Anthonis van Dyck /1599-1641/
  • Uczeń Rubensa.
  • Był artystą biegłym w rzemiośle.
  • W nieuchwytny sposób pochlebiał swym modelom, dzięki czemu zyskał wielką sławę i powodzenie.
  • Tonacja jego dzieł jest spokojniejsza i bardziej stłumiona.
  • Nastrój dzieł jest bardzo oficjalny.
Frans Hals /ok. 1580-1666/
  • Jego dzieła:
    • Błazen z gitarą,
    • Admirał,
    • Cyganka (Wiedźma).
  • Charakterystyka modeli Hausa jest zwięzła i krótka.
  • Tyczy nie tylko głębi cech osobowych, co odtwarzanie rysów gestów, postawy właściwych portretowanemu.
  • Hals malował śmiało, szeroko z wielkim temperamentem, stosując wyrazista fakturę pozbawioną zamaszystymi pociągnięciami pędzla.
  • Tonacja jego dzieł jest ciemna chłodna.
  • Gama zawężona, silne kontrasty.
Martwa Natura
  • Usamodzielniła się w baroku całkowicie.
  • Rozwinęły się różne rodzaje martwych natur całkowicie:
    • przedstawiające dziczyznę i ryby,
    • zespoły przedmiotów martwych:
      • muszle,
      • zegary.
    • martwe natury z bukietem kwiatów, mięsiwem, przedmiotami kuchennymi, zastawą stołową i owocami.
  • Bardzo wielu artystów zajmowało się tym gatunkiem.
Claesz Heda /ok.1594-1680/
  • W jego martwych naturach najmocniej dochodzi piękno przedmiotu:
    • ściszony połysk srebra,
    • dźwięczna przejrzystość kryształowego pucharu,
    • delikatny połysk tkaniny.
  • Heda komponuje swe dzieła grupując elementy w formie trójkąta prostokątnego, którego przeciwprostokątna zgodna jest z przekątną płaszczyzny obraz a przyprostokątne powstają jego boki.
  • Grupa przedmiotów skontrastowana jest z dużym pusty tłem.
  • Wrażenie drogocenności i lśnienia, nastrój ciszy uzyskany jest niezwykle złożoną gama barw.
  • Wrażenie głębi tomu osiągnął Heda dzięki technice laserunków.
  • Farby o słabych właściwościach krycia nakładane są na siebie warstwami.
  • Gama jest przesycona jednym tonem zielonkawo-srebrbrzystym.
Scena Rodzajowa
  • Podobnie jak martwa natura najpełniej określa nurt mieszczański w malarstwie holenderskim oraz flandryjskim.
  • To błahe i zabawne wydarzenia przedstawione z ciepłem czasem nieco rubaszne.
Król fasolowy – Jacob Jordaens
  • Obraz przedstawia konkurs żarłoków.
  • Formy są bujne i kolorystyka bogata, podobnie jak u Rubensa sceny pełne są rozmachu.
Adriaen Brouwer
  • Przedstawiał w swych niewielkich kompozycjach charakterystyczne, dowcipne sceny z życia chłopów.
  • Przekazywał ja z dużym poczuciem humoru, nie raz wręcz groteskowe, zmierzające ku karykaturze.
  • U Brouwera przez dowcip przebija się często nuta, pesymizmu, goryczy czarnego humoru.
  • Gama jest ściemniona zawężona do brązów, ugrów, czerni, zieleni.
  • Dzieła:
    • Bójka,
    • Gra w karty.
Pejzaż
  • Pejzaż narodził się we Francji w Niderlandach rozwinął się bujnie i miał wybitnych przedstawicieli.
  • Dzieła:
    • Krajobraz z tęcza – Rubens,
    • Pejzaż z Miłosiernym Samarytaninem – Rembrandt.
  • Te pejzaże ze sztafażem czyli postaciami ludzi czy zwierząt, które dopełniają tylko krajobraz są jego elementem.
  • Artyści przedstawiają często przelotny nastrój przygody, burzy czy wiatru, tutaj jest ważny ruch wyrażający zmienność form natury.
Jacub von Ruisdael /1628-82/
  • Jeden z najwybitniejszych pejzażystów.
Cmentarz Żydowski
  • Przypominający subtelną tajemniczością nastroju Burzy – Giorgioniego.
  • Dominująca rolę ma światło.
  • Stosowanie poszarpanych nieregularnych form wprowadza atmosferę niepokoju i smutku.
MALARSTWO HISZPAŃSKIE
  • Ulegało silnym wpływom sztuki Caravaggia.
Jose de Ribera/ Francisco de Zurbaran /151-1652/
  • W ich twórczości widać ten sam prosty sposób posługiwania się światłem, budującym kompozycję i nastrój w obrazie.
  • Podobną ściśle ograniczona do kilku ciepłych tonów gamę kolorystyczna.
  • Te same gwałtowne kontrasty walorowe dynamizują kompozycję zbudowaną przeważnie po przekątnej.
  • U Ribery panuje nastrój głębokiej religijności i żarliwości – właściwej sztuce hiszpańskiej.
Diego Rodriguez de Sikva y Velázquez /1599-1660/
  • Najwybitniejszy malarz hiszpański.
  • Malował sceny rodzajowe, mitologiczne, historyczne był przede wszystkim wybitnym portrecistą.
  • W młodości interesowała się tematyka ludową.
  • Malował króla, krewniaków królewskich, następców tronu i infantki, karły błaznów i szaleńców.
  • Velázquez był wielkim kolorystą.
  • Początkowo operował gamą zawężoną, ciepłą a później w miarę rozwoju artystycznego uległa rozjaśnieniu i oczyszczeniu.
  • Delikatnymi wyrazistymi dotknięciami pędzla kładł obok siebie czyste jasne tony poszukując harmonii barwnej między temperaturami i walorami.
  • Dojrzała paleta barw Velázqueza składała się z różów, oliwkowych zielenie chłodnych czerni, delikatnych błękitów, srebrzystości i spokojnej czerwieni.
  • Dzieła:
    • Portret Filipa V,
    • Triumf Bachusa,
    • Kuźnia Wulkana,
    • Podanie Brendy,
    • Portret szaleńca
    • Don Sebastian de Morro.
    • Infantka Małgorzata.
Porządki
  • Przestawia pracę kobiet w królewskiej manufakturze gobelinów.
  • Istnieją tu ów ograniczony związek światła i barwy charakteryzujący dzieła niektórych malarzy baroku.
  • Obraz właściwie jest impresją ruchu, światła, zmienności barwy wrażeń chwili.
Wenus z Lustrem
  • To rzadki w hiszpańskim malarstwie przykład aktu.
  • Wenus ukazana została od strony pleców.
  • Kompozycja została zbudowana formami linearnymi i dużym i czytelnymi barwami plamami:
    • złotawym różem,
    • stłumioną lecz gorącą czerwienia, tkaniny w tle,
    • błękitnozieloną i biała plama pościeli,
    • biała plamą niewielkiej tkaniny punktującą centrum.
  • Są to łagodne łuki tkanin odkrywających łoże, przeciwstawne łukowi biodra i wyciągniętej, nogi to falisty zarys ciała, a także idący od góry łuk czerwonej kotary.
Wizyta (Las Meninas)
  • Przedstawia ono artystę w pracowni w otoczeniu modeli, tych których malował z urzędu i tych których odtwarzał dla własnego upodobania.
  • Przedstawiał tu swój świat.
  • Dzieło ma charakter bardzo osobisty w szczególności jest realistyczne, e wymowie zagadkowe, zmusza do odczytywania swojego ukrytego sensu.
  • Jest to jego jedno z przedostatnich dzieł będące syntezą doświadczeń artysty, podsumowaniem jego zainteresowań i możliwości.
PODSUMOWANIE OSIĄGNIĘĆ MALARSTWA
  • Barok kontynuował typowe tematy:
    • religijne,
    • alegoryczne,
    • portret.
  • Wzbogacił o tematy nowe:
    • scenę rodzajową,
    • pejzaż,
    • martwą naturę.
  • W malarstwie barokowym znajdują się najpełniej całe bogactwo czasów, całą różnorodność, osobistego stosunku artysty do świata:
  • skrajna zmysłowość,
  • zachwyt nad materialnym pięknem świata,
    • mistycyzm,
    • uduchowienie,
    • żarliwość religijna,
    • rzeczowy realizm,
    • patos,
    • liryzm.
  • Przedstawionymi zagadnieniami jest światło i ruch.
  • Kolorystyka dzieł jest róża, często występuje pełna gama czystych barw.
  • Typowa dla baroku jest gama silnie zawężona do kliku zaledwie pokrewnych tonów, bardzo ciepła, silnie skontrastowana walorowo.
  • Skala walorowa jest bardzo bogata.
  • Kompozycję buduje układ form, kontrasty walorowe idące w zgodzie z nimi.
  • Najczęściej występuję komponowanie po przekątnej z silnie zaznaczoną dominantą.
  • Dominantę stanowi akcent najjaśniejszego waloru sąsiadującego z najciemniejszym.
  • Podobnie jak w architekturze dużo dzieł działa wielością, różnorodnością i bogactwem środków wyrazu.
  • Wszystkie dzieła łączą zagadnienia światła i ruchu we wzajemną współzależność.

1 komentarz: