RZEŹBA XX WIEKU
- Dużeznaczenie dla rozwoju i przemian rzeźby naszego stulecia miałtakie kierunki jak: kubizm, futuryzm, dadaizm i konstruktywizm,wprowadziły one ważne zmiany do pojęcia kompozycji przestrzennej.
- Byłato nowa koncepcja formy w przestrzeni, następnie wprowadzenienowych technik: łączenie różnych materiałów w montażach iasamblażach oraz wprowadzenie przedmiotów gotowych, takżekonstrukcje ruchome.
- „Przedmiotygotowe” były odbierane w fenomenie swego kształtu dziękiwyizolowaniu z potocznej codzienności i nabierały nowychprzewrotnych znaczeń, zaś akt twórczy został zastąpiony jedynieaktem świadomego wyboru.
- „Rotoreliefy”to ruszające się tarcze malowane w koncentryczne koła, którestały się początkiem współczesnych form kinetycznych.
- Environements – przestrzeń przetworzona, zapełniona, zaaranżowana, traktowanawraz z poruszającym się w niej widzem jako artystyczna całość.
- Oboktych wszystkich form rozwija się nieprzerwanie sztuka przestrzenna,przedstawiająca dość wiernie lub nawet dosłownie, obiektywnąrzeczywistość.
- Doform przedstawiających i figuratywnych powróciły nowe kierunki:pop-art i hiperrealizm.
Constantin Brăncoşi /1876-1957/
- Rumun,przebywający we Francji.
- Jegotwórczość ma charakter symboliczny, prace są zagadkowe,wieloznaczne mimo skrajnie uproszczonej formy.
- Rzeźbiłw drewnie, marmurze, brązie, onyksie.
- Dziełamają formę obłą, zwartą, zamkniętą, powierzchnie dokładniewygładzoną, wyeliminowane szczegóły.
- Idealnymkształtem a zarazem symbolem narodzin było dla niego jajko.
- Dzieła:
- Synmarnotrawny,
- Czarownica,
- Kariatyda,
- Chimera,
- Prometeusz,
- Nowonarodzony(1911),
- cykl,Kolumnybez końca(1916-37),
- Murzynkao jasnych włosach(1926),
- Początekświata(1929),
- Królkrólów(1935),
- DuchBuddy (1937),
- Bramapocałunku(1935-38).
Henry Moore /1898-1986/
- Wykonywałdzieła z betonu, drewna, marmuru, brązu.
- RzeźbyMoore’a są silnie uogólnionymi formami biologicznymi o obłych,płynnych, napiętych zarysach.
- Bryłysą wydrążone, dzięki licznym otworem komunikują się zprzepływającą przez nie przestrzenią.
- Wotoczeniu przyrody nabierają wartości symbolicznych, sprawiająwrażenie części natury, jakby odwiecznie istniały na swymmiejscu.
- Najsłynniejszedzieła:
- Matkai dziecko(1924),
- Dwieformy(1934),
- Postaćspoczywająca(1938),
- Trzypunkty(1939),
- Madonna(1943-44),
- Gruparodzinna(1946),
- Hełmnr. 1(1946),
- Ubranapostać leżąca(1952-53),
- Króli królowa(1952-53),
- Postaćspoczywająca(przed gmachem UNESCO), (1958),
- Wielkitors-łuk(1962-63).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz