Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Średniowiecza – Wprowadzenie

Sztuka Europejskiego Średniowiecza V-XV

WPROWADZENIE
  • Sztuka średniowiecza ukształtowała się w wyniku współdziałania różnorodnych czynników.
  • Były to wpływy kultur antycznych (Gracja, Rzym i ludy barbarzyńskie) oraz wpływy arabskie.
  • Religia chrześcijańska jako jednolity system, będąc zarazem religią państwowa i powszechną.
  • Religia scalała różnorodne czynniki.
  • Celem był Bóg, a życie ziemskie było przygotowaniem do wieczności.
  • Cała kultura i sztuka średniowiecza była więc kulturą wyłącznie religijną, wzbogaconą jedynie o pierwiastki świeckie.
  • Wszystkie rzemiosła – sztuki stały w średniowieczu na wysokim poziomie.
  • Wierzono, że Bóg jest przyczyną wszystkiego piękna, a piękno duchowe, moralne stawiano wyżej niż zmysłowe i widzialne.
  • Europejską średniowieczną sztukę omawia się w odniesieniu do dwóch kręgów kulturowych:
    • Bizancjum, wraz z Rusią i krajami bałkańskimi,
    • Europy zachodniej z Italią od wybrzeży Francji po Polskę leżącą na styku dwóch kultur.
  • Sztuka kręgu wschodniego utrzymywała jednolite formy przez okres co najmniej tysiąca lat.
  • W Europie zachodniej dzielą się na okres:
    • przedromański, oraz dwa style:
    • romański,
    • gotycki.
Sztuka Przedromańska
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
  • Na sztukę Europy Zachodniej i środkowej złożyły się bardzo różne wpływy.
  • Na rodzinną kulturę plemion zamieszkujących Europę, nałożyły się wpływy antyczne, których nośnikami byli Rzymianie.
  • Dzieje Gali zamieszkałej przez ludy celtyckie, która zajmowała obszar dzisiejszej:
    • Francji,
    • Belgi,
    • Holandii,
    • część Niemiec,
    • Szwajcarii. 
  • Ostatecznie jej podboju dokonał Juliusz Cezar, przez co cała kraina pozostała przez kilka wieków w sferze wpływów rzymskich.
  • Poprzez najazdy barbarzyńców upadło cesarstwo zachodnie, Galia została zalana przez germańskich Franków (utworzyli oni państwo w V w.)
  • Na ten zróżnicowany grunt celtycko – rzymsko – germański przeniknęła religia chrześcijańska.
  • Przyjęcie chrztu przez Klodwiga (507 r.) rozpoczęły się chrześcijańskie dzieje tej części Europy.
  • Arabowie byli łącznikami miedzy kulturami Europy, Bliskiego Wschodu i płn. Afryki.
  • Kultura grecko – rzymska na zachodzie przeżywała okres upadku.
  • Jedynym nośnikiem kultury  antycznej były klasztory.
  • Rolę tą spełniały klasztory Benedyktów, zwłaszcza opactwo w Cluny – było wielkim centrum zachodniej myśli religijnej filozoficznej, ośrodkiem sztuki i nauki.
  • Pierwszym okresem rozwoju kulturowego były czasy panowania Karola Wielkiego.
  • Jego olbrzymie państwo (obszary Gali i dzisiejsze tereny Włoch, Austrii Węgier, Hiszpanii) rozpadło się po jego śmierci dając obecnym krajom europejskim.
  • Kolejnym okresem rozwoju czas pokaroliński, przypadający w Niemczech na panowanie Ottonów.
  • Ok. 1000 rozpoczął się wielki ruch budowlany.
  • Nastąpił rozwój rzemiosła, wzmógł się handel, a technika, kredki transportu i wydobycia surowców zastały udoskonalone.
  • Wzrosła liczebność ludności Europy.
  • Żarliwość religijna dała bodziec do wypraw krzyżowych (XI-XII w.)
  • Masowość tych, że wypraw, w których brały udział rzesze rycerstwa i masy ludności, przyczyniało się (wraz z pielgrzymkami) do poszerzania horyzontów myślowych, do silniejszego jeszcze rozwoju handlu a wraz z nim wymiany kulturowej z ludami wchodu.
Religia 
  • Religia chrześcijańska rozpowszechniła się i dominowała dopiero od X w.
  • Zadanie duchowieństwa, było nauczanie podstawy zasad wiary ludu nie umiejącego czytać i pisać, nie znającego łaciny, przywiązanego do starych pogańskich obrzędów.
  • Rolę pomocniczą pełniła sztuka religijna, unaoczniająca i utrwalająca w wyobraźni i umysłach tzw. Historię Zabawienia według ksiąg Starego i Nowego Testamentu.
  • Szczególną cześć oddawano relikwiom świętych i odbywano masowo pielgrzymki do miejsc, gdzie były przechowywane.
  • Na trasach pielgrzymek powstawały okazałe świątynie i klasztory.
Ustrój 
  • Ustrój Europy Zachodniej polegał ewolucji wraz z przemianami gospodarczymi.
  • Był to hierarchiczny ustrój feudalny, gdzie władza oparta była na stanie posiadania obszarów ziemskich – lenna – nadawanego wasalom przez seniora w zamian za hołd.
  • Wasale zobowiązani byli do świadczeń administracyjnych, sądowych, wojskowych a w razie potrzeby finansowych.
  • Pierwszy okres ustroju feudalnego odznaczał się stabilnością.
  • Praca najemna nie istniała.
  • Gospodarowano olbrzymimi obszarami ziemi.
  • Z czasem rozwój rzemiosła i handlu wytworzyły najpierw odrębną klasę rzemieślników, a następnie mieszczan.
  • Wzmocniła się gospodarka pieniężna.
  • Zaczął się wzrost znaczenia kupca nad producentem.
  • Formalnie jednak długo jeszcze władze miało duchowieństwo i szlachta.
Pozycja Społeczna Artysty
  • Środki na podejmowanie prac handlowych miał wyłącznie władca i kościół.
  • Mecenat tych czasów jest więc mecenasem kościoła i króla.
  • Największym szacunkiem cieszyli się architekci.
  • Rzesze bezimiennych z początkiem robotników budowlanych to kamieniarze.
SZTUKA PRZEDROMAŃSKA 
  • Karol Wielki w swej stolicy – Akwizgranie, skupił międzynarodowa rzeszę wybitnych myślicieli, poetów, uczonych i przedstawicieli świata sztuki.
  • Zachowanym zabytkiem z tej epoki jest Kaplica pałacowa w Akwizgranie, na planie ośmioboku, krytą kopułą, dwukondygnacyjną, jest budowlą surową o cięższych proporcjach.
  • Budowano trójnawowe bazyliki z transeptem jednym lub dwoma.
  • Nawiązywanie do form antycznych ograniczało się do kształtowania detali lub włączania w nową budowlę fragmentów antycznych ruin, zwłaszcza kolumn, np. zachowany fragment Bazyli – kruchta z Lorsch.
  • Trzy wejścia zwieńczone są półkolistymi łukami dzielą je kolumny o kapitelach korynckich. Na wysokim poziomie stało malarstwo miniaturowe.
  • Litery tzw. minuskuła karolińska wykazują podobieństwo do pisanych odręcznie liter rzymskich.
  • Ozdoby wiązały się z tekstem w ścisłą kompozycyjną całość.
  • Barw używano czystych i silnie nasyconych, urozmaicano pełną gamę złotem i srebrem.
  • Ośrodki miniatorstwa były klasztory benedyktyńskie:
    • Saint Denis,
    • Reims,
    • Metz,
    • Sankt Gallen.
  • W rzemiośle artystycznym motywy antyczne zostały wzbogacone o motywy sztuki Gotów, Celtów, Normanów.
  • A są to plecionki, motywy abstrakcyjne zwierzęce i fantastyczne.
  • Kolejnym etapem rozwoju sztuki było panowanie Ottonów w X w.
  • Sztuka tego okresu przygotowuje już grunt pod styl romański.
  • Wytworzył się ambit – obejście z wieńcem kaplic wokół apsydy – co potem często będzie się powtarzać.
  • Za szkół miniatorskich wyróżniają się 3 ośrodki w:
    • Koloni,
    • Reichenau,
    • Trewirze.
  • Powstawały też małe kościółki – rotundy w odrębnie siedzib książęcych:
    • były to budynki w kształcie walca, 
    • kryte stożkowym dachem,
    • zbudowane z nieobrobionego kamienia lub łupku – np. Rotunda NMP na Wawelu w Krakowie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz