Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka II poł. XIX wieku – Impresjoniści

IMPRESJONIŚCI
  • Wroku 1863 Napoleon na wniosek artystów, którym jury odrzuciłoprace na Salonie zadecydował o utworzeniu Salonu drugiego, któryod tej pory nazywany był Salonem odrzuconych.
  • Decyzjajego otwarcia i dalszego istnienia była pierwszym wyłomem w sztuceoficjalnej a Salon stał się forum wystąpień artystów dążącychdo swobody wypowiedzi twórczej.
Edvard Manet /1832-83/
  • Jeston łącznikiem między realizmem a impresjonizmem.
  • ObrazyManeta wydaja się realistyczne, cechuje je spokojny rzeczowyobiektywizm.
  • Manetnie jednokrotnie korzystał przy malowaniu obrazów z fotografii.
Śniadanie na trawie / Olimpia
  • Obrazyte stanowiły w stosunku do realizmu pewien przełom w myśleniu,zmienił się bowiem kąt nachylenia w stosunku: temat, treść aforma.
  • Realizmbył odbiciem rzeczywistości.
  • Tuodwrotnie najpierwszy plan zaczynają się wysuwać problemy formyartystycznej.
  • Manetposługuje się dość syntetyczna plama barwną niezróżnicowanatonalnie w jej własnym obszarze.
  • WOlimpiikompozycjaopiera się na harmonii kilku odcieni bieli skontrastowanych zciepłymi i ciemnymi walorami.
  • Płaszczyznaobszaru zaczyna być widoczna.
  • Zpoczątku nie dostrzeżono tych wartości i Manet był atakowany zarzekomą wulgarność i nieprzyzwoitość swych dzieł.

  • Artystacoraz więcej poświęcał stosunkom barwnym i wrażeniom barwy iświatła w bezpośrednim kontakcie z naturą.
  • Znaczenieoczyścił gamę w niektórych obrazach nie mieszał farb na paleciea nakładał je na płótno drobnymi czystymi plamami.
  • Znaczenieprzedmiotu zaczęło być coraz mniej ważne, zaś ważniejszy byłfenomen jego kształtu, koloru i wrażenia.
  • Manetnie zatarł kształtów przedmiotów, zarys plamy barwnej zawsze byłdość zdecydowany bryła lekko spłaszczona.
  • Dzieła:
    • Martwytorreador,
    • Chrystuspodtrzymywany przez aniołów,
    • Rozstrzelaniecesarza Maksymiliana,
    • Barw Folie – Bergére,
    • Atelierw łódce,
    • Argenteuil.
  • Wspólniewystawy Salonu Odrzuconych i znajomości wynikłe z podobieństwacelów malarskich – wszystko to przyczyniło się popowstawaniamłodej awangardy.
  • W1874 r. młodzi artyści otworzyli wspólną wystawę wynajmując wtym celu atelier fotograficzne.
  • Miałoto świadczyć o zamanifestowaniu określonego artystycznegoprogramu Łączącego grupę.
  • Zestawdzieł obejmował wystawiająca grupę.
  • Byłtam wystawiony obraz Moneta WschódSłońca – wrażenie.
  • Artyściz czasem przyjęli nazwę impresjonistów.
  • Ostatniawspólna wystawa grupy odbywała się w 12 lat później poczym ichdrogi się rozeszły ostatecznie.
Claude Monet /1840-1926/
  • Monetwłaściwie nie rysował, malował prawie wyłącznie pejzaże.
  • Dzieła:
    • zcyklu tematycznie:
      • DworzecSaint-Lazare,
      • Stogsiana,
      • Topole,
      • Widokiz Londynu i Wenecji,
      • Nenufary,
      • Ogrody.
Wschód Słońca – Wrażenie
  • Obrazten szokuje nowatorstwem formalnym.
  • Pierwszeodczucie widza to wrażenie świetlistości, lekkości,nieuchwytnego nastroju budzącego się poranka.
  • Celemartysty jest utrwalenia przelotnego wrażenia światła i barwy wich wzajemnej współzależności.
  • Obrazrobi wrażenie szkicu, gdyż przedmioty są tylko zasugerowane,swobodnymi maźnięciami pędzla.
  • Artystaogranicza się do wrażeń wyłącznie wzrokowych – w sensiefizjologii widzenia jest to swoisty obiektywizm.
Katedry w Rouen – cykl
  • Obrazypowstawały już po rozejściu się grupy.
  • Wszystkiekatedry malowane są czystymi barwami i techniką oparta na tzw.mieszaniu optycznym.
  • Mieszanieoptyczne polega na nakładaniu farby drobnymi punktami czystychkolorów na płótno – blisko siebie, tak że z pewnej odległościulegają w oku widza zlaniu w jedna plamę wypadkowego tanu.
  • Katedrajest raz złocista, szara, błękitna, to znów zielona utrzymana wtonach różów.
  • Wzależności od pory dnia i pogody zatracona zostaje materialnośćkamienia, zatarte są szczegóły, kontury, nie jest ważne jakikształt całości ma malowany obiekt.
  • Powierzchniapłótna jest rozmigotana, drga, pulsuje.
  • Jestto wrażenie wzrokowe ulotnej chwili czy raczej rejestracjinieustannego ruchu, płynności, zmienności zjawisk –świetlno-barwnych.
  • Światłojest naturalne, słoneczne, padające pod różnym kątem,oświetlające z różną siłą – ze względu na porę dnia, rokui pogodę.
  • Barwę traktuje się relatywnie jako zjawisko natury zmieniające swójwygląd w zależności od światła.
  • Zamianabarwy w świetle i w cieniu polega głównie na zmianie temperatury(ciepłe zimne) nie od walorów.
  • Impresjoniścibyli pierwszymi artystami, którzy wyszli w plener z malarstwemolejnym.
  • Obrazmusiał być malowany bardzo szybko.
  • Szybkość,żywiołowość tworzenia dzieła sprawiała, że o trafności wkomponowaniu decydowała nie refleksja, namysł lecz szczególnierozwinięty instynkt.
  • Wtym malarstwie krawędzie przedmiotów są zatarte, często zlewająsię ze sobą.
  • Przestrzeńjest spłycona, występuje niewielkie zainteresowanie perspektywazbieżną.
  • Formaprzedmiotu jest nieco spłaszczona.
Auguste Renoir /1841-1919/
  • Malarzaktów, dzieci i kwiatów.
  • Tkankafakturalna jego dzieł jest niezwykle bogata.
  • Zestawieniabarw w dziełach działają radośnie, lekko, dekoracyjnie.
  • Płótnosprawia wrażenie malowanego bez nadmiernego wysiłku.
  • Byłato twórczość spontaniczna, bezpośrednia, dziecięco szczera.
  • Zczasem gama staje się coraz bardziej wyszukana, tony corazgorętsze.
  • Dzieła:
    • Gabryelaz różą,
    • Aktw słońcu,
    • Huśtawka,
    • Dziewczętaw kąpieli,
    • SadParysa,
    • Odaliska.
Edgar Degas /1837-1917/
  • Uważał,że rysunek jest podstawą formy artystycznej.
  • Malowałobrazy długo i przeważnie w pracowni.
  • Wieleuwagi poświęcał przemyśleniu układów kompozycyjnych.
  • Obrazyodznaczają się wielką świeżością plamy barwnej i faktury.
  • Byłimpresjonistą ruchu wywołanego zmiennością wrażeńświetlno-barwnych czy fizycznego ruchu.
  • Wobrazach stwarza złudzenie ruchu w kilku kierunkach płótnajednocześnie.
  • Ulubionymtematem malarza był świat baletu (tancerki na scenie,odpoczywające, ćwiczące, przygotowujące się do występu).
  • Interesowałsię efektami światła sztucznego i jego wpływem a barwę.
  • Używałbarw czystych i rozjaśnionych nie rozszczepiał plam barwnych naich elementarne składniki.
  • Nakładałfarbę szerokimi zamaszystymi pociągnięciami pędzla.
  • Jegokompozycje są otwarte, przypominają kadr reporterskiej fotografii.
  • Degasbył świetnym rzeźbiarzem (rzeźba CzternastoletniaTancerka– wykonana w brązie ze spódniczką z prawdziwego tiulu).
  • Dzieła:
    • Nawyścigach,
    • Prasowaczki,
    • Jeźdźcykonni i wóz,
    • Placede la Concorde.
________________________________________________________________________________________
  • Innimalarze impresjonistyczni:
    • KamillePissarro,
    • BertheMorrisom,
    • AlfredSisley,
    • MaryCasat.
  • Kierunekimpresjonistyczny występował także w muzyce (Claude Debussy).
  • Powygaśnięciu impresjonizmu rozumianego jako kierunek – istniałon dalej choćby w twórczości długowiecznego Moneta, objął swymzasięgiem inne krajem, stał się niemal ruchem.
  • Prekursoramiimpresjonistów byli:
    • WilliamTurner,
    • CamilleCorot,
    • szkołabarbizończyków.
NEOIMPRESJONIZM
  • Tworzeniedzieł w neoimpresjonizmie warunkowano naukowo opracowaną teorią.
  • Najwybitniejsiprzedstawiciele to:
    • GeorgesSeurot /1859-91/
    • PaulSignac /1863-1935/
  • Kierunektrwał krótko, a apogeum jego rozwoju przypadło na lata 1888-89.
  • Neoimpresjonizmto naukowe podejście do zdobyczy impresjonizmu.
  • Neoimpresjoniścikorzystali ze zdobyczy fizyki optycznej, „odbudowali” przedmiot, sugerowali bryłę, stosowali zasadę kontrasturównoczesnego.
  • Neoimpresjonizmbywa nazywany puentylizmem dla sposobu nakładania farb drobnymipunktami.
  • Jegozasadą nie jest jednak punktowanie lecz dywizjonizm czyrozdzielanie plamy barwnej na jej części składowe.
  • Dodzieł Seurota należą:
    • Kąpiel,
    • Niedzielana wyspie Ca Grande Jatte.
CZTERECH SAMOTNYCH
  • Dotego samego pokolenia należeli wybitni artyści:
    • PaulCézanne,
    • PaulGauguin,
    • Vincentyvan Gogh,
    • Henride Toulouse-Lautrec.
  • Wszyscynależeli do paryskiego środowiska twórczego, jednak sama ichtwórczość szła odrębnymi torami.
  • Nienależeli do żadnego kierunku, nie byli złączeni wspólnymicelami.
Paul Cézanne /1830-1906/
Morze Estaque
  • Wyraźniewyczuwalna jest tu iluzoryczna głębia, zasugerowana jednakzupełnie nowymi środkami.
  • Całaprzestrzeń w obrazie została uproszczona i sprowadzona do trzechzaledwie planów:
  • obszaruziemi z budynkami,
  • błękituwody wraz z zarysem gór na horyzoncie,
  • niebem.
  • Poszczególneplamy rozciągnięte wzwyż i wszerz płótna płaskimijednoznacznie działającymi obszarami koloru złożonego zpokrewnych sobie tonów.
  • Zaskakująsilne deformacje przedmiotów.
Martwa natura
  • Istniejekilka horyzontów z czym wiążą się różnorodne deformacje kółstanowiących podstawę czy wylot naczyń.
  • Krawędźstołu na pierwszym planie nie stanowi ciągłej linii, nastąpiłowyraźne jej przesunięcie.
  • Przedmiotysymetryczne nie są takie w obrazie – ich zarys ulegaodkształceniu.
  • Deformacjesą ściśle uzależnione od odkrytych przez Cézanne’aujawnionych w obrazie – nowych, niezauważalnych dotąd złudzeńwzrokowych.
  • Cézannestarał się wysuwać wnioski z wrażeń, nie przestając na samymich rejestrowaniu.
  • Chciałujmować wzruszenia, wrażenia w kategoriach rozumowych, chłodnych.
  • Poszukiwałreguł, które ostatecznie okiełznały zbyt bujny temperament.
  • Ujawniłw obrazie proces patrzenia na rzeczywistość, którą ujmujemyzawsze nie od jednego rzutu oka, ale zawsze suma spojrzeń.
  • Dziękijego odkryciu nastąpił w sztuce XX w. zasadniczy przełom wukazaniu przestrzeni i bryły.
  • Artystazauważył, że sąsiadujące ze sobą kształty wpływają nasiebie podobnie jak sąsiedztwo barwy czy walorów.
  • Formębryły budował głownie różnicami kolorystycznymi, nieświatłocieniowymi.
Vincent van Gogh /1853-90/
  • Licznedzieła tego holenderskiego artysty stanowią swoistąautobiografię.
Buty
  • Jedenz pierwszych jego obrazów.
  • Tonacjajest przyciemniona, utrzymana w brudnych brązowo-zielonychodcieniach.
  • Obrazprzemawia do widza olbrzymim ładunkiem emocjonalnym, buty mówią oczłowieku, który je nosił.
  • Kształtysą silne zdeformowane, faktura gwałtowna, światło i mrok mająwyraz dynamiczny.
  • Przedmiotyzdają się krzyczeć o biedzie i trudzie.
  • Jestto dzieło symboliczne mówi o sobie samym, uzewnętrznia swojeprzeżycia.
Kruki nad łanem pszenicy
  • Toostatnie nieukończone dzieło van Gogha.
  • Nadrozfalowanym zbożem złocistym w gorącym słońcu południa ciążyostry surowy błękit nieba.
  • Barwysą ostre maksymalne nasycone, ton nieba zbrudzony czernią.
  • Wibrującamęcząca faktura daje efekt niepokoju.
  • Całypejzaż wyraża ból poczucie zagrożenia, najwyższe napięcie.
  • Losówvan Gogha nie sposób oddzielić od pracy twórczej.
  • Nawetjeśli nie zna się określonych faktów z jego życia pełnegocierpień, samotnego zmagania się z chorobą, brakiem miłości isamobójstwem to obrazy mogą to poświadczyć.
  • ObrazZjadaczekartofliwprowadza w przygnębiający świat nędzy, wegetacji górników zosady Borinage w Belgii, w której van Gogh prowadząc podobne życiejak oni pełnił funkcje kaznodziei.
  • Poklęsce tego powołania postanowił poświęcić się malarstwu.
  • Zetknąłsię z sztuką Japonii, następnie z twórczością impresjonistów.
  • Jegoobrazy staja się świetliste, gama zostaje oczyszczona, pojawia sięcharakterystyczna nerwowa faktura.
  • Malarstwovan Gogha osiągnęło pełnie pod koniec życia w pejzażachgorącej Prowansji.
  • Mimojasnych, czystych barw i pogodnych motywów wszystkie dzieła vanGogha mówią o jego bolesnych przeżyciach.
  • Kształtynatury są zdeformowane.
  • Tonybarwne spotęgowane, przerysowane czasem odrealnione.
  • Fakturauzyskana gwałtownymi pociągnięciami pędzla jest nerwowowibrująca.
  • Plamabarwna u van Gogha jest znacznie uproszczona, jest syntezawidzianego światła i koloru mimo zróżnicowania całejpowierzchni dzieła dużym płaskim obszarem.
  • Równoległymśrodkiem wyrazu jest linia.
  • Vincentvan Gogh był ekspresjonistą.
  • Jegoobrazy są sztuką symboliczną, która poprzez formy światławidzianego wyraża stany psychiki artysty.
  • Dzieła:
    • Zbożei cyprysy,
    • Mostw Anlais,
    • RówninaCrau,
    • CyklSłoneczniki,
    • Autoportretz zabandażowanym uchem,
    • Pokójw Arles.
Paul Gauguin /1848-1903/
  • Odkryłswe powołanie późno w wieku 35 lat.
  • Porzuciłw tedy nagle swój zawód by „móc malować codzienne”.
  • Każdejego dzieło promieniuje spokojem.
  • Zdarzenialudzie zwierzęta istnieją w nieokreślonym jakby zatrzymanymczasie.
  • Syntetycznapłaska plama barwna, działającą sylwetą lub otoczona cienkimkonturem o miękkim obrysie, określa wartość kolorystyczną iświetlną malowanego przedmiotu.
  • Uderzającajest prostota, uproszczenie kształtów, naturalnośćoddziaływania.
  • Jestto prostota wyrafinowana formalnie, nie mająca nic wspólnego znaiwnością.
  • Barwysą czyste, nasycone, gładkie w stosunku do obiektywnego widzeniaświata odrealnione.
  • PaulGauguin miał olbrzymi wpływ na współczesnych sobie artystów icałe następne pokolenie.
  • Najsilniejoddziaływała jego estetyczna forma o wyrazie programowoestetycznym.
  • Stałsię ojcem nowożytnego symbolizmu.
  • Dzieła:
    • Skądprzybywamy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy?
    • ŻółtyChrystus,
    • Krajobrazz Tahiti,
    • Dwiekobiety na plaży,
    • Targ,
    • Nercermore,
    • Duchzmarłych czuwa,
    • Izłoto ich ciał,
    • Dziewczynyz kwiatami mango.
Henri de Toulouse-Lautrec /1864-1901/
  • Autorlitografii, pasteli, rysunków i prac olejnych jeden z ojcównowoczesnego plakatu, reporter nocnego życia Paryża.
  • Byłkaleką.
  • Wpoczuciu brzydoty fizycznej i niepełnowartościowości związałsię ze środowiskiem kabaretów, domów publicznych, popadł wnałóg alkoholizmu.
  • Zmarłprzedwcześnie na skutek wyniszczającego trybu życia.
  • Bohateremjego dzieł jest człowiek, malowany z pasją, pospiesznie, szkicowoz uchwyceniem najistotniejszych cech tak zewnętrznych jak iekspresji ruchu, gestu, mimiki, w całej złomności wewnętrznegożycia.
  • ŚwiatLautreca jest szczególny:
    • alkoholicy,
    • prostytutki,
    • właścicieledomów publicznych,
    • słynneaktorki,
    • cyrkowcy,
    • pieśniarze.
  • ModeleLautreca to ludzie wyrzuci z najpiękniejszy cech człowieczeństwa,zostali pokazani bez współczucia ale i tez bez potępienia.
  • Lautrecdeformuje, przerysowuje wręcz wulgaryzuje cechy zewnętrzne ipsychiczne swych modeli.
  • Dziełamalowane z pewnym dystansem obserwatora, , który zna w pełniśrodowisko jednak się z nim nie utożsamia.
  • Głównymiśrodkami wyrazu są płaska plama barwna i linia.
  • Plamabarwna jest całkowicie z integrowana z płaszczyzną obrazu, niejest zróżnicowana tonalnie.
  • Tonysą mocne, nasycone, zestawienia barw kontrastowe.
  • Artystafascynował się drzeworytem japońskim.
  • Dzieła,plakaty:
    • MoulinRouge,
    • AristideBryant,
    • JaneArie w Jordin de Paris,
  • obrazy:
    • YvetteGilbert,
    • Prostytutka,
    • Ustópszafotu,
    • LaGoulu wchodząca do Moulin Rouge.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz