IMPRESJONIŚCI
- Wroku 1863 Napoleon na wniosek artystów, którym jury odrzuciłoprace na Salonie zadecydował o utworzeniu Salonu drugiego, któryod tej pory nazywany był Salonem odrzuconych.
- Decyzjajego otwarcia i dalszego istnienia była pierwszym wyłomem w sztuceoficjalnej a Salon stał się forum wystąpień artystów dążącychdo swobody wypowiedzi twórczej.
Edvard Manet /1832-83/
- Jeston łącznikiem między realizmem a impresjonizmem.
- ObrazyManeta wydaja się realistyczne, cechuje je spokojny rzeczowyobiektywizm.
- Manetnie jednokrotnie korzystał przy malowaniu obrazów z fotografii.
Śniadanie na trawie / Olimpia
- Obrazyte stanowiły w stosunku do realizmu pewien przełom w myśleniu,zmienił się bowiem kąt nachylenia w stosunku: temat, treść aforma.
- Realizmbył odbiciem rzeczywistości.
- Tuodwrotnie najpierwszy plan zaczynają się wysuwać problemy formyartystycznej.
- Manetposługuje się dość syntetyczna plama barwną niezróżnicowanatonalnie w jej własnym obszarze.
- WOlimpiikompozycjaopiera się na harmonii kilku odcieni bieli skontrastowanych zciepłymi i ciemnymi walorami.
- Płaszczyznaobszaru zaczyna być widoczna.
- Zpoczątku nie dostrzeżono tych wartości i Manet był atakowany zarzekomą wulgarność i nieprzyzwoitość swych dzieł.
- Artystacoraz więcej poświęcał stosunkom barwnym i wrażeniom barwy iświatła w bezpośrednim kontakcie z naturą.
- Znaczenieoczyścił gamę w niektórych obrazach nie mieszał farb na paleciea nakładał je na płótno drobnymi czystymi plamami.
- Znaczenieprzedmiotu zaczęło być coraz mniej ważne, zaś ważniejszy byłfenomen jego kształtu, koloru i wrażenia.
- Manetnie zatarł kształtów przedmiotów, zarys plamy barwnej zawsze byłdość zdecydowany bryła lekko spłaszczona.
- Dzieła:
- Martwytorreador,
- Chrystuspodtrzymywany przez aniołów,
- Rozstrzelaniecesarza Maksymiliana,
- Barw Folie – Bergére,
- Atelierw łódce,
- Argenteuil.
- Wspólniewystawy Salonu Odrzuconych i znajomości wynikłe z podobieństwacelów malarskich – wszystko to przyczyniło się popowstawaniamłodej awangardy.
- W1874 r. młodzi artyści otworzyli wspólną wystawę wynajmując wtym celu atelier fotograficzne.
- Miałoto świadczyć o zamanifestowaniu określonego artystycznegoprogramu Łączącego grupę.
- Zestawdzieł obejmował wystawiająca grupę.
- Byłtam wystawiony obraz Moneta WschódSłońca – wrażenie.
- Artyściz czasem przyjęli nazwę impresjonistów.
- Ostatniawspólna wystawa grupy odbywała się w 12 lat później poczym ichdrogi się rozeszły ostatecznie.
Claude Monet /1840-1926/
- Monetwłaściwie nie rysował, malował prawie wyłącznie pejzaże.
- Dzieła:
- zcyklu tematycznie:
- DworzecSaint-Lazare,
- Stogsiana,
- Topole,
- Widokiz Londynu i Wenecji,
- Nenufary,
- Ogrody.
Wschód Słońca – Wrażenie
- Obrazten szokuje nowatorstwem formalnym.
- Pierwszeodczucie widza to wrażenie świetlistości, lekkości,nieuchwytnego nastroju budzącego się poranka.
- Celemartysty jest utrwalenia przelotnego wrażenia światła i barwy wich wzajemnej współzależności.
- Obrazrobi wrażenie szkicu, gdyż przedmioty są tylko zasugerowane,swobodnymi maźnięciami pędzla.
- Artystaogranicza się do wrażeń wyłącznie wzrokowych – w sensiefizjologii widzenia jest to swoisty obiektywizm.
Katedry w Rouen – cykl
- Obrazypowstawały już po rozejściu się grupy.
- Wszystkiekatedry malowane są czystymi barwami i techniką oparta na tzw.mieszaniu optycznym.
- Mieszanieoptyczne polega na nakładaniu farby drobnymi punktami czystychkolorów na płótno – blisko siebie, tak że z pewnej odległościulegają w oku widza zlaniu w jedna plamę wypadkowego tanu.
- Katedrajest raz złocista, szara, błękitna, to znów zielona utrzymana wtonach różów.
- Wzależności od pory dnia i pogody zatracona zostaje materialnośćkamienia, zatarte są szczegóły, kontury, nie jest ważne jakikształt całości ma malowany obiekt.
- Powierzchniapłótna jest rozmigotana, drga, pulsuje.
- Jestto wrażenie wzrokowe ulotnej chwili czy raczej rejestracjinieustannego ruchu, płynności, zmienności zjawisk –świetlno-barwnych.
- Światłojest naturalne, słoneczne, padające pod różnym kątem,oświetlające z różną siłą – ze względu na porę dnia, rokui pogodę.
- Barwę traktuje się relatywnie jako zjawisko natury zmieniające swójwygląd w zależności od światła.
- Zamianabarwy w świetle i w cieniu polega głównie na zmianie temperatury(ciepłe zimne) nie od walorów.
- Impresjoniścibyli pierwszymi artystami, którzy wyszli w plener z malarstwemolejnym.
- Obrazmusiał być malowany bardzo szybko.
- Szybkość,żywiołowość tworzenia dzieła sprawiała, że o trafności wkomponowaniu decydowała nie refleksja, namysł lecz szczególnierozwinięty instynkt.
- Wtym malarstwie krawędzie przedmiotów są zatarte, często zlewająsię ze sobą.
- Przestrzeńjest spłycona, występuje niewielkie zainteresowanie perspektywazbieżną.
- Formaprzedmiotu jest nieco spłaszczona.
Auguste Renoir /1841-1919/
- Malarzaktów, dzieci i kwiatów.
- Tkankafakturalna jego dzieł jest niezwykle bogata.
- Zestawieniabarw w dziełach działają radośnie, lekko, dekoracyjnie.
- Płótnosprawia wrażenie malowanego bez nadmiernego wysiłku.
- Byłato twórczość spontaniczna, bezpośrednia, dziecięco szczera.
- Zczasem gama staje się coraz bardziej wyszukana, tony corazgorętsze.
- Dzieła:
- Gabryelaz różą,
- Aktw słońcu,
- Huśtawka,
- Dziewczętaw kąpieli,
- SadParysa,
- Odaliska.
Edgar Degas /1837-1917/
- Uważał,że rysunek jest podstawą formy artystycznej.
- Malowałobrazy długo i przeważnie w pracowni.
- Wieleuwagi poświęcał przemyśleniu układów kompozycyjnych.
- Obrazyodznaczają się wielką świeżością plamy barwnej i faktury.
- Byłimpresjonistą ruchu wywołanego zmiennością wrażeńświetlno-barwnych czy fizycznego ruchu.
- Wobrazach stwarza złudzenie ruchu w kilku kierunkach płótnajednocześnie.
- Ulubionymtematem malarza był świat baletu (tancerki na scenie,odpoczywające, ćwiczące, przygotowujące się do występu).
- Interesowałsię efektami światła sztucznego i jego wpływem a barwę.
- Używałbarw czystych i rozjaśnionych nie rozszczepiał plam barwnych naich elementarne składniki.
- Nakładałfarbę szerokimi zamaszystymi pociągnięciami pędzla.
- Jegokompozycje są otwarte, przypominają kadr reporterskiej fotografii.
- Degasbył świetnym rzeźbiarzem (rzeźba CzternastoletniaTancerka– wykonana w brązie ze spódniczką z prawdziwego tiulu).
- Dzieła:
- Nawyścigach,
- Prasowaczki,
- Jeźdźcykonni i wóz,
- Placede la Concorde.
________________________________________________________________________________________
- Innimalarze impresjonistyczni:
- KamillePissarro,
- BertheMorrisom,
- AlfredSisley,
- MaryCasat.
- Kierunekimpresjonistyczny występował także w muzyce (Claude Debussy).
- Powygaśnięciu impresjonizmu rozumianego jako kierunek – istniałon dalej choćby w twórczości długowiecznego Moneta, objął swymzasięgiem inne krajem, stał się niemal ruchem.
- Prekursoramiimpresjonistów byli:
- WilliamTurner,
- CamilleCorot,
- szkołabarbizończyków.
NEOIMPRESJONIZM
- Tworzeniedzieł w neoimpresjonizmie warunkowano naukowo opracowaną teorią.
- Najwybitniejsiprzedstawiciele to:
- GeorgesSeurot /1859-91/
- PaulSignac /1863-1935/
- Kierunektrwał krótko, a apogeum jego rozwoju przypadło na lata 1888-89.
- Neoimpresjonizmto naukowe podejście do zdobyczy impresjonizmu.
- Neoimpresjoniścikorzystali ze zdobyczy fizyki optycznej, „odbudowali” przedmiot, sugerowali bryłę, stosowali zasadę kontrasturównoczesnego.
- Neoimpresjonizmbywa nazywany puentylizmem dla sposobu nakładania farb drobnymipunktami.
- Jegozasadą nie jest jednak punktowanie lecz dywizjonizm czyrozdzielanie plamy barwnej na jej części składowe.
- Dodzieł Seurota należą:
- Kąpiel,
- Niedzielana wyspie Ca Grande Jatte.
CZTERECH SAMOTNYCH
- Dotego samego pokolenia należeli wybitni artyści:
- PaulCézanne,
- PaulGauguin,
- Vincentyvan Gogh,
- Henride Toulouse-Lautrec.
- Wszyscynależeli do paryskiego środowiska twórczego, jednak sama ichtwórczość szła odrębnymi torami.
- Nienależeli do żadnego kierunku, nie byli złączeni wspólnymicelami.
Paul Cézanne /1830-1906/
Morze Estaque
- Wyraźniewyczuwalna jest tu iluzoryczna głębia, zasugerowana jednakzupełnie nowymi środkami.
- Całaprzestrzeń w obrazie została uproszczona i sprowadzona do trzechzaledwie planów:
- obszaruziemi z budynkami,
- błękituwody wraz z zarysem gór na horyzoncie,
- niebem.
- Poszczególneplamy rozciągnięte wzwyż i wszerz płótna płaskimijednoznacznie działającymi obszarami koloru złożonego zpokrewnych sobie tonów.
- Zaskakująsilne deformacje przedmiotów.
Martwa natura
- Istniejekilka horyzontów z czym wiążą się różnorodne deformacje kółstanowiących podstawę czy wylot naczyń.
- Krawędźstołu na pierwszym planie nie stanowi ciągłej linii, nastąpiłowyraźne jej przesunięcie.
- Przedmiotysymetryczne nie są takie w obrazie – ich zarys ulegaodkształceniu.
- Deformacjesą ściśle uzależnione od odkrytych przez Cézanne’aujawnionych w obrazie – nowych, niezauważalnych dotąd złudzeńwzrokowych.
- Cézannestarał się wysuwać wnioski z wrażeń, nie przestając na samymich rejestrowaniu.
- Chciałujmować wzruszenia, wrażenia w kategoriach rozumowych, chłodnych.
- Poszukiwałreguł, które ostatecznie okiełznały zbyt bujny temperament.
- Ujawniłw obrazie proces patrzenia na rzeczywistość, którą ujmujemyzawsze nie od jednego rzutu oka, ale zawsze suma spojrzeń.
- Dziękijego odkryciu nastąpił w sztuce XX w. zasadniczy przełom wukazaniu przestrzeni i bryły.
- Artystazauważył, że sąsiadujące ze sobą kształty wpływają nasiebie podobnie jak sąsiedztwo barwy czy walorów.
- Formębryły budował głownie różnicami kolorystycznymi, nieświatłocieniowymi.
Vincent van Gogh /1853-90/
- Licznedzieła tego holenderskiego artysty stanowią swoistąautobiografię.
Buty
- Jedenz pierwszych jego obrazów.
- Tonacjajest przyciemniona, utrzymana w brudnych brązowo-zielonychodcieniach.
- Obrazprzemawia do widza olbrzymim ładunkiem emocjonalnym, buty mówią oczłowieku, który je nosił.
- Kształtysą silne zdeformowane, faktura gwałtowna, światło i mrok mająwyraz dynamiczny.
- Przedmiotyzdają się krzyczeć o biedzie i trudzie.
- Jestto dzieło symboliczne mówi o sobie samym, uzewnętrznia swojeprzeżycia.
Kruki nad łanem pszenicy
- Toostatnie nieukończone dzieło van Gogha.
- Nadrozfalowanym zbożem złocistym w gorącym słońcu południa ciążyostry surowy błękit nieba.
- Barwysą ostre maksymalne nasycone, ton nieba zbrudzony czernią.
- Wibrującamęcząca faktura daje efekt niepokoju.
- Całypejzaż wyraża ból poczucie zagrożenia, najwyższe napięcie.
- Losówvan Gogha nie sposób oddzielić od pracy twórczej.
- Nawetjeśli nie zna się określonych faktów z jego życia pełnegocierpień, samotnego zmagania się z chorobą, brakiem miłości isamobójstwem to obrazy mogą to poświadczyć.
- ObrazZjadaczekartofliwprowadza w przygnębiający świat nędzy, wegetacji górników zosady Borinage w Belgii, w której van Gogh prowadząc podobne życiejak oni pełnił funkcje kaznodziei.
- Poklęsce tego powołania postanowił poświęcić się malarstwu.
- Zetknąłsię z sztuką Japonii, następnie z twórczością impresjonistów.
- Jegoobrazy staja się świetliste, gama zostaje oczyszczona, pojawia sięcharakterystyczna nerwowa faktura.
- Malarstwovan Gogha osiągnęło pełnie pod koniec życia w pejzażachgorącej Prowansji.
- Mimojasnych, czystych barw i pogodnych motywów wszystkie dzieła vanGogha mówią o jego bolesnych przeżyciach.
- Kształtynatury są zdeformowane.
- Tonybarwne spotęgowane, przerysowane czasem odrealnione.
- Fakturauzyskana gwałtownymi pociągnięciami pędzla jest nerwowowibrująca.
- Plamabarwna u van Gogha jest znacznie uproszczona, jest syntezawidzianego światła i koloru mimo zróżnicowania całejpowierzchni dzieła dużym płaskim obszarem.
- Równoległymśrodkiem wyrazu jest linia.
- Vincentvan Gogh był ekspresjonistą.
- Jegoobrazy są sztuką symboliczną, która poprzez formy światławidzianego wyraża stany psychiki artysty.
- Dzieła:
- Zbożei cyprysy,
- Mostw Anlais,
- RówninaCrau,
- CyklSłoneczniki,
- Autoportretz zabandażowanym uchem,
- Pokójw Arles.
Paul Gauguin /1848-1903/
- Odkryłswe powołanie późno w wieku 35 lat.
- Porzuciłw tedy nagle swój zawód by „móc malować codzienne”.
- Każdejego dzieło promieniuje spokojem.
- Zdarzenialudzie zwierzęta istnieją w nieokreślonym jakby zatrzymanymczasie.
- Syntetycznapłaska plama barwna, działającą sylwetą lub otoczona cienkimkonturem o miękkim obrysie, określa wartość kolorystyczną iświetlną malowanego przedmiotu.
- Uderzającajest prostota, uproszczenie kształtów, naturalnośćoddziaływania.
- Jestto prostota wyrafinowana formalnie, nie mająca nic wspólnego znaiwnością.
- Barwysą czyste, nasycone, gładkie w stosunku do obiektywnego widzeniaświata odrealnione.
- PaulGauguin miał olbrzymi wpływ na współczesnych sobie artystów icałe następne pokolenie.
- Najsilniejoddziaływała jego estetyczna forma o wyrazie programowoestetycznym.
- Stałsię ojcem nowożytnego symbolizmu.
- Dzieła:
- Skądprzybywamy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy?
- ŻółtyChrystus,
- Krajobrazz Tahiti,
- Dwiekobiety na plaży,
- Targ,
- Nercermore,
- Duchzmarłych czuwa,
- Izłoto ich ciał,
- Dziewczynyz kwiatami mango.
Henri de Toulouse-Lautrec /1864-1901/
- Autorlitografii, pasteli, rysunków i prac olejnych jeden z ojcównowoczesnego plakatu, reporter nocnego życia Paryża.
- Byłkaleką.
- Wpoczuciu brzydoty fizycznej i niepełnowartościowości związałsię ze środowiskiem kabaretów, domów publicznych, popadł wnałóg alkoholizmu.
- Zmarłprzedwcześnie na skutek wyniszczającego trybu życia.
- Bohateremjego dzieł jest człowiek, malowany z pasją, pospiesznie, szkicowoz uchwyceniem najistotniejszych cech tak zewnętrznych jak iekspresji ruchu, gestu, mimiki, w całej złomności wewnętrznegożycia.
- ŚwiatLautreca jest szczególny:
- alkoholicy,
- prostytutki,
- właścicieledomów publicznych,
- słynneaktorki,
- cyrkowcy,
- pieśniarze.
- ModeleLautreca to ludzie wyrzuci z najpiękniejszy cech człowieczeństwa,zostali pokazani bez współczucia ale i tez bez potępienia.
- Lautrecdeformuje, przerysowuje wręcz wulgaryzuje cechy zewnętrzne ipsychiczne swych modeli.
- Dziełamalowane z pewnym dystansem obserwatora, , który zna w pełniśrodowisko jednak się z nim nie utożsamia.
- Głównymiśrodkami wyrazu są płaska plama barwna i linia.
- Plamabarwna jest całkowicie z integrowana z płaszczyzną obrazu, niejest zróżnicowana tonalnie.
- Tonysą mocne, nasycone, zestawienia barw kontrastowe.
- Artystafascynował się drzeworytem japońskim.
- Dzieła,plakaty:
- MoulinRouge,
- AristideBryant,
- JaneArie w Jordin de Paris,
- obrazy:
- YvetteGilbert,
- Prostytutka,
- Ustópszafotu,
- LaGoulu wchodząca do Moulin Rouge.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz