Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka XX wieku – Abstrakcjonizm

POCZĄTKI SZTUKI ABSTRAKCYJNEJ
  • Abstrakcyjnyto inaczej oderwany, ogólny.
  • Sztukaabstrakcyjna – czyli nie przedstawiająca – jest bardzo dawnąformą plastycznej wypowiedzi, znana już w prahistorii w postacitajemniczych znaków towarzyszących malowidłom w grotach epokipaleolitu.
  • Wewszystkich kulturach świata i prawice we wszystkich stylach,spotykamy w rzemiośle artystycznym motywy nieprzedstawiające.
  • Sztalugowemalarstwo abstrakcyjne pojawiło się w XX w. a jego ojcem jestRosjanin Wassily Kandinsky.
  • ObokKandinskyego twórcami malarstwa i rzeźby nieprzedstawiającej bylim.in.:
    • KazimierzMalewicz,
    • MichałŁarionów,
    • WladimirTatlin,
    • AleksanderRodczenko,
    • NahumGabo,
    • AntoinePevsner,
    • RobertDelaunay,
    • PietMondrian,
    • Theovan Doesburg,
    • Artyściz grupy Die Stil,
    • Przedstawicieleszkoły Bauhaus,
    • PaulKlee.
  • Odpoczątku istnienia sztuki abstrakcyjnej można zauważyć w jejrozwoju dwa zasadnicze nurty:
    • geometryczny,
    • niegeometryczny.
Wassily Kandinsky /1866-1994/
  • Artysta,malarz teoretyk sztuki, wybitny pedagog.
  • Urodzonyw Moskwie, ukończył studia prawnicze, lecz porzucił ten zawód,by w 30tym roku życia całkowicie poświęcić się malarstwu.
  • Lata1895-1914 to okres licznych podróży i dłuższych pobytówzagranicą oraz równocześnie krystalizowania własnej malarskiejwizji.
  • Byłjednym z założycieli grypy Der Blaue Reiter.
  • Artystauległ z początku wpływom impresjonizmu i fowizmuRynek(1901),BłękitnyJeździec(1903).
  • Stopniowow kolejnych obrazach rezygnował z przekazywania wyglądu rzeczy nakorzyść ich emocjonalnego znaczenia (Dzwonnica,Improwizacja).
  • Zacierałgubił przedmiot, by wreszcie dojść do całkowiciewyabstrahowanych środków, oderwanych od widzenia i wiedzy oprzedmiocie na korzyść rzeczywistości odczutej.
  • Jegopierwsza abstrakcyjna akwarela namalowana w roku 1910 to otwartakompozycja zbudowana z luźnych, lekkich, barwnych form,rozkręconych po białej płaszczyźnie w sposób pozorniechaotyczny.
  • Czystąformę rozumiał Kandinsky jako ekspresję stanów duchowych, aobraz jako autonomiczne istnienie, niezależne od kształtówpoznanej zmysłowo natury.
  • Kompozycjebyły rozluźnione, otwarte, plamy barwne zbudowane nasycone, oniesprecyzowanych zarysach, współdziałały z graficznymi,swobodnymi formami linearnymi.
  • Powybuchu pierwszej wojny światowej artysta powrócił do Moskwy:
    • pracowałw Wydziale Sztuk Plastycznych Lodowego Komisariatu Oświaty,
    • zorganizował22 muzea w różnych miastach,
    • uczyłw Wchutemasie i Inchuku,
    • w1921 r. objął Katedrę Historii Sztuki na UniwersytecieMoskiewskim,
    • założyłAkademię Nauki i Sztuki,
    • wtym czasie rozstał się już na zawsze ze sztuka figuratywną.
  • Zainteresowanytwórczością Malewicza Kandinsky zaczął „porządkować”płaszczyznę obrazu, precyzować kształty, wprowadzać formygeometryczne przykłady:
    • Dwaowale(1919),
    • Wielobarwnykrąg(1921),
  • W1921 r. Kandinsky wyjechał do Niemiec, został profesorem Bauhaus ipracował tu aż do zamknięcia szkoły w 1933 r.
  • WNiemczech hitlerowcy skonfiskowali kilkadziesiąt jego dzieł wróżnych muzeach jako przejawy sztuki „zdegradowanej”.
  • Naokres związany w Bauhausen związany przypada najsilniejszageometryzacja kształtów (Niezłomny(1929)).
  • Ulubionymiformami, powtarzającymi się w tym czasie są koła.
  • Formygeometryczne współżyją z organicznymi, a plamy barwne zgraficzną linią.
  • Kompozycjesą swobodne demonstrują całkowitą wolność i nieorganicznośćwyobraźni, ale zarazem dyscypliną myślową i ład.
  • Wostatnim „francuskim” okresie artysta odszedł od geometryzacjiku forma miękkim, kojarzącym się z organizmami żywymi, opłynnych zmiennych zarysach Ruch(1935),Łagodnyporyw(1944).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz