POCZĄTKI SZTUKI ABSTRAKCYJNEJ
- Abstrakcyjnyto inaczej oderwany, ogólny.
- Sztukaabstrakcyjna – czyli nie przedstawiająca – jest bardzo dawnąformą plastycznej wypowiedzi, znana już w prahistorii w postacitajemniczych znaków towarzyszących malowidłom w grotach epokipaleolitu.
- Wewszystkich kulturach świata i prawice we wszystkich stylach,spotykamy w rzemiośle artystycznym motywy nieprzedstawiające.
- Sztalugowemalarstwo abstrakcyjne pojawiło się w XX w. a jego ojcem jestRosjanin Wassily Kandinsky.
- ObokKandinskyego twórcami malarstwa i rzeźby nieprzedstawiającej bylim.in.:
- KazimierzMalewicz,
- MichałŁarionów,
- WladimirTatlin,
- AleksanderRodczenko,
- NahumGabo,
- AntoinePevsner,
- RobertDelaunay,
- PietMondrian,
- Theovan Doesburg,
- Artyściz grupy Die Stil,
- Przedstawicieleszkoły Bauhaus,
- PaulKlee.
- Odpoczątku istnienia sztuki abstrakcyjnej można zauważyć w jejrozwoju dwa zasadnicze nurty:
- geometryczny,
- niegeometryczny.
Wassily Kandinsky /1866-1994/
- Artysta,malarz teoretyk sztuki, wybitny pedagog.
- Urodzonyw Moskwie, ukończył studia prawnicze, lecz porzucił ten zawód,by w 30tym roku życia całkowicie poświęcić się malarstwu.
- Lata1895-1914 to okres licznych podróży i dłuższych pobytówzagranicą oraz równocześnie krystalizowania własnej malarskiejwizji.
- Byłjednym z założycieli grypy Der Blaue Reiter.
- Artystauległ z początku wpływom impresjonizmu i fowizmuRynek(1901),BłękitnyJeździec(1903).
- Stopniowow kolejnych obrazach rezygnował z przekazywania wyglądu rzeczy nakorzyść ich emocjonalnego znaczenia (Dzwonnica,Improwizacja).
- Zacierałgubił przedmiot, by wreszcie dojść do całkowiciewyabstrahowanych środków, oderwanych od widzenia i wiedzy oprzedmiocie na korzyść rzeczywistości odczutej.
- Jegopierwsza abstrakcyjna akwarela namalowana w roku 1910 to otwartakompozycja zbudowana z luźnych, lekkich, barwnych form,rozkręconych po białej płaszczyźnie w sposób pozorniechaotyczny.
- Czystąformę rozumiał Kandinsky jako ekspresję stanów duchowych, aobraz jako autonomiczne istnienie, niezależne od kształtówpoznanej zmysłowo natury.
- Kompozycjebyły rozluźnione, otwarte, plamy barwne zbudowane nasycone, oniesprecyzowanych zarysach, współdziałały z graficznymi,swobodnymi formami linearnymi.
- Powybuchu pierwszej wojny światowej artysta powrócił do Moskwy:
- pracowałw Wydziale Sztuk Plastycznych Lodowego Komisariatu Oświaty,
- zorganizował22 muzea w różnych miastach,
- uczyłw Wchutemasie i Inchuku,
- w1921 r. objął Katedrę Historii Sztuki na UniwersytecieMoskiewskim,
- założyłAkademię Nauki i Sztuki,
- wtym czasie rozstał się już na zawsze ze sztuka figuratywną.
- Zainteresowanytwórczością Malewicza Kandinsky zaczął „porządkować”płaszczyznę obrazu, precyzować kształty, wprowadzać formygeometryczne przykłady:
- Dwaowale(1919),
- Wielobarwnykrąg(1921),
- W1921 r. Kandinsky wyjechał do Niemiec, został profesorem Bauhaus ipracował tu aż do zamknięcia szkoły w 1933 r.
- WNiemczech hitlerowcy skonfiskowali kilkadziesiąt jego dzieł wróżnych muzeach jako przejawy sztuki „zdegradowanej”.
- Naokres związany w Bauhausen związany przypada najsilniejszageometryzacja kształtów (Niezłomny(1929)).
- Ulubionymiformami, powtarzającymi się w tym czasie są koła.
- Formygeometryczne współżyją z organicznymi, a plamy barwne zgraficzną linią.
- Kompozycjesą swobodne demonstrują całkowitą wolność i nieorganicznośćwyobraźni, ale zarazem dyscypliną myślową i ład.
- Wostatnim „francuskim” okresie artysta odszedł od geometryzacjiku forma miękkim, kojarzącym się z organizmami żywymi, opłynnych zmiennych zarysach Ruch(1935),Łagodnyporyw(1944).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz