Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Analiza porównawcza obrazów – model odpowiedzi

ANALIZA PORÓWNAWCZA OBRAZÓW- przykład
Model odpowiedzi analizy struktury wizualnej obrazów A i B według podanych punktów.
A. Kompozycja
  • kształt pola obrazowego (formatobrazu):
  • prostokąt pionowy/poziomy,
  • prostokąt zbliżony do kwadratu,
  • kompozycjastatyczna/dynamiczna/otwarta/zamknięta;
  • dominantę stanowią…
  • linia horyzontu przebiega w… np.połowie wysokości obrazu/horyzont obniżony/podwyższony;
  • kompozycja zbudowana na dwóchsilnie zaakcentowanych, przecinających się kierunkach ukośnych(diagonalnych);
  • kompozycjawielofiguralna/jednofiguralna;
  • ruch dośrodkowy/wielokierunkowy;
  • symetria/asymetria;
  • wyraźne centrum/brak centrum;
  • postaci wyodrębnione/splecione zesobą;
B. Sposób oddania przestrzeni/Światłocień
  • rezygnacja z tradycyjnych sposobówiluzji rzeczywistości;
  • w obrazie wykorzystano perspektywęmalarską (barwną): pierwszy plan – np. barwy ciepłe, drugi plan– np. pośrednie, trzeci plan – np. chłodne błękity;
  • przestrzeń oddana wyłączniepoprzez kontrasty temperaturowe;
  • brak tradycyjnego modelunkuświatłocieniowego;
  • bardzo rozproszony i lekkozaznaczony modelunek światłocieniowy/delikatny/silny modelunekświatłocieniowy;
  • światło rozproszone;
  • linearyzm;
  • płaszczyznowość/głębia;
C. Kolorystyka
  • kolorystyka zgaszona, niezbytintensywna/bardzo intensywna (barwy nasycone) isugestywna/stonowana;
  • szeroka gama barwna, choć np.zdecydowanie przeważają barwy ciepłe/ przeważają barwy chłodne;
  • większą cześć płótnapokrywają plamy barwne w odcieniach..np. żółcieni;
  • zaobserwować można tendencje dostosowania kontrastów dopełnieniowych (np. żółcień-fiolet)oraz do kontrastów temperaturowych (ciepłe-zimne);
  • scena przedstawiona… np. najednolitym, ciemnym tle, między tłem a jasnym ciałem Chrystusaduży kontrast walorowy (jasności barw);
  • tonacja zimna/ciepła;
  • dominujące barwy/główne koloryto:….
  • skontrastowaniekolorystyczne/zróżnicowanie/brak zróżnicowania… np. ciałkobiet i mężczyzn;
D. Środki wyrazu/Ekspresja
  • podstawowym środkiem plastycznegowyrazu jest np. miękko kształtowana plama barwna, delikatniewtapiająca się w tło;
  • podstawowymi środkamiartystycznego wyrazu są np. intensywne plamy barwne, wijące sięniespokojne linie i wyrazisty dukt pędzla;
  • obraz o charakterze impresyjnym,malowany krótkimi „rozmazanymi” dotknięciami pędzla;
  • obraz bardzo ekspresyjny;
  • dynamika kompozycji uzyskanadzięki np. dużym różnicom światłocieniowym, walorowym,nieregularnemu rytmowi plam jasnych i ciemnych, krzyżowaniu sięlinii w obrazie oraz żywej gestykulacji rąk i wyrazistej mimicetwarzy;
  • powściągliwa/gwałtownagestykulacja i mimika;
  • nastrój:pogody/radosny/uroczysty/ itd.;
  • wrażenie: harmonii/konfliktu;
  • ograniczony sensualizm/jawnysensualizm;
E. Krótkie wnioski końcowe
  • Odejście od tradycyjnego sposobuobrazowania i iluzji rzeczywistości. Temat nie odgrywa znaczącejroli (artyści skupiają się na formie). Pierwszy z obrazów jesttypowym przykładem dzieła np. impresjonistycznego, jest to obrazwrażeniowy (impresyjny), malowany pod wpływem chwili. Drugiedzieło zapowiada natomiast np. ekspresjonizm (jest przykłademdzieła ekspresjonistycznego). Zarówno temat (motyw) jak i środkiwyrazu są w tym przypadku pretekstem do ukazania uczuć i przeżyćartysty.
  • Obraz A reprezentuje styl…
  • Obraz B reprezentuje styl…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz