ANALIZA PORÓWNAWCZA OBRAZÓW- przykład
Model odpowiedzi analizy struktury wizualnej obrazów A i B według podanych punktów.
A. Kompozycja
- kształt pola obrazowego (formatobrazu):
- prostokąt pionowy/poziomy,
- prostokąt zbliżony do kwadratu,
- kompozycjastatyczna/dynamiczna/otwarta/zamknięta;
- dominantę stanowią…
- linia horyzontu przebiega w… np.połowie wysokości obrazu/horyzont obniżony/podwyższony;
- kompozycja zbudowana na dwóchsilnie zaakcentowanych, przecinających się kierunkach ukośnych(diagonalnych);
- kompozycjawielofiguralna/jednofiguralna;
- ruch dośrodkowy/wielokierunkowy;
- symetria/asymetria;
- wyraźne centrum/brak centrum;
- postaci wyodrębnione/splecione zesobą;
B. Sposób oddania przestrzeni/Światłocień
- rezygnacja z tradycyjnych sposobówiluzji rzeczywistości;
- w obrazie wykorzystano perspektywęmalarską (barwną): pierwszy plan – np. barwy ciepłe, drugi plan– np. pośrednie, trzeci plan – np. chłodne błękity;
- przestrzeń oddana wyłączniepoprzez kontrasty temperaturowe;
- brak tradycyjnego modelunkuświatłocieniowego;
- bardzo rozproszony i lekkozaznaczony modelunek światłocieniowy/delikatny/silny modelunekświatłocieniowy;
- światło rozproszone;
- linearyzm;
- płaszczyznowość/głębia;
C. Kolorystyka
- kolorystyka zgaszona, niezbytintensywna/bardzo intensywna (barwy nasycone) isugestywna/stonowana;
- szeroka gama barwna, choć np.zdecydowanie przeważają barwy ciepłe/ przeważają barwy chłodne;
- większą cześć płótnapokrywają plamy barwne w odcieniach..np. żółcieni;
- zaobserwować można tendencje dostosowania kontrastów dopełnieniowych (np. żółcień-fiolet)oraz do kontrastów temperaturowych (ciepłe-zimne);
- scena przedstawiona… np. najednolitym, ciemnym tle, między tłem a jasnym ciałem Chrystusaduży kontrast walorowy (jasności barw);
- tonacja zimna/ciepła;
- dominujące barwy/główne koloryto:….
- skontrastowaniekolorystyczne/zróżnicowanie/brak zróżnicowania… np. ciałkobiet i mężczyzn;
D. Środki wyrazu/Ekspresja
- podstawowym środkiem plastycznegowyrazu jest np. miękko kształtowana plama barwna, delikatniewtapiająca się w tło;
- podstawowymi środkamiartystycznego wyrazu są np. intensywne plamy barwne, wijące sięniespokojne linie i wyrazisty dukt pędzla;
- obraz o charakterze impresyjnym,malowany krótkimi „rozmazanymi” dotknięciami pędzla;
- obraz bardzo ekspresyjny;
- dynamika kompozycji uzyskanadzięki np. dużym różnicom światłocieniowym, walorowym,nieregularnemu rytmowi plam jasnych i ciemnych, krzyżowaniu sięlinii w obrazie oraz żywej gestykulacji rąk i wyrazistej mimicetwarzy;
- powściągliwa/gwałtownagestykulacja i mimika;
- nastrój:pogody/radosny/uroczysty/ itd.;
- wrażenie: harmonii/konfliktu;
- ograniczony sensualizm/jawnysensualizm;
E. Krótkie wnioski końcowe
- Odejście od tradycyjnego sposobuobrazowania i iluzji rzeczywistości. Temat nie odgrywa znaczącejroli (artyści skupiają się na formie). Pierwszy z obrazów jesttypowym przykładem dzieła np. impresjonistycznego, jest to obrazwrażeniowy (impresyjny), malowany pod wpływem chwili. Drugiedzieło zapowiada natomiast np. ekspresjonizm (jest przykłademdzieła ekspresjonistycznego). Zarówno temat (motyw) jak i środkiwyrazu są w tym przypadku pretekstem do ukazania uczuć i przeżyćartysty.
- Obraz A reprezentuje styl…
- Obraz B reprezentuje styl…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz