Styl Renesansowy
w Polsce
w Polsce
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
- Pod koniec XV w. Polską władał dynastią Jagiellonów.
- Renesansowi węgierskiemu mecenasował Wł. Jagiellończyk król Węgier i Czech.
- Na jego dworze przebywał w młodości Zygmunt I, po wstąpieniu na tron (1506) sprowadził z Węgier artystów włoskich, zapoczątkował tym samym renesans w Polsce w sztukach plastycznych.
- Ożenek Zygmunta I z Boną Sforza (1518) wznowiły wpływy włoskiego renesansu.
- Kultura w XV w. miała bardzo różnorodne oblecze, przenikały ją prądy humanistyczne w literaturze i nauce w sztuce zaś, panował późny gotyk: powstawały dzieła bizantyjsko – ruskie (polichromia kaplicy Kazimierza Jagiellończyka na Wawelu).
- Dzieje renesansu w sztuce polskiej przypadają na lata 1500-1650.
- Również przeżywa rozkwit literatura, muzyka, nauka.
- Renesans Polski w pierwszym okresie rozwoju ulegał wpływom włoskim 1500-1550, następnie niderlandzkim 1550-1600.
- Lata po 1600 to tzw. sztuka manierystyczna i początki baroku.
- Mecenat był przede wszystkim królewskim ale i tez magnacki i wyższego duchowieństwa oraz bogatego mieszczaństwa.
- Polacy rzadko i niechętnie udawali się w podróże artystyczne po Europie.
- Nie było szkolnictwa artystycznego.
- Bardzo długo utrzymywała się średniowieczna organizacja cechowa.
- Największe osiągnięcia w Polsce miał renesans w architekturze, słabiej rzeźba a najsłabiej malarstwo.
ARCHITEKTURA
Okres I 1500-1550
Wawel
Okres I 1500-1550
Wawel
- W 1499 r. spłonął zamek królewski na Wawelu i król podjął decyzję o odbudowaniu go w nowym stylu.
- Kierownikiem prac po 1507 r. został rzeźbiarz i architekt włoski Franciszek Florentczyk.
- Po nim przejął funkcję Bartolomeo Berecci – rzeźbiarz i architekt.
- Po dwóch władcach przejął funkcję tą polak Benedykt z Sandomierza.
- Trzy dwupiętrowe skrzydła pałacu otwiera się krużgankami na wewnętrzny dziedziniec.
- Krużganki parteru i pierwszego piętra są arkadowe.
- Dach wyższego piętra dźwigają delikatne smukłe kolumny za pośrednictwem małych, kamiennych dzbanuszków.
- W każdym skrzydle, rytm arkad jest przerywany murami skarpowymi, które wzmacniają i urozmaicają równocześnie jednostajną rytmikę kolumn i łuków.
- Dachy w renesansie północnym są strome kominy potężne.
- Dziedziniec jest lekki, wytworny przy całym monumentalizmie i ogromne założenia dzięki nierówności pięter i smukłości kolumn.
- Mury zewnętrzne pałacu są gładkie, proste, przerywane dużych prostokątnych okien.
- Dla uzyskania większej harmonii, jedności zamknięto trójskrzydłowe założenie czwartą ścianą parawanową.
- Wnętrza zgrupowane systemem amfiladowym wokół dziedzińca są przestronne, jasne kryte drewnianymi stropami z profilowanych belek lub kasetonów.
- Wyjątkowo piękne są portale Benedykta z Sandomierza, splatające motywy renesansowe z gotykiem.
- Bezbarwne obecnie elementy były w czasach renesansu polichromowane: czerwienią, błękitem, żółcią i zielenią.
- We wnętrz ściany były gładkie tylko pod stropem, każdą komnatę obiegał malowany fryz o motywach figuralnych.
- W całości zamek jest arcydziełem.
Katedra
- Kaplica grobowa Zygmunta I została zbudowana przy katedrze wawelskiej.
- Jest dziełem Bartłomieja Berecci przy współpracy Wochów:
- Jana Marii Padovano,
- Santi Gucciego (rzeźba),
- Jana Cini (groteska.
- W ogólnej koncepcji artysta posłużył się najprostszymi bryłami geometrycznymi.
- Trzon budowli stanowi sześcian na którym, na ośmioboku bębna wznosi się kopuła zwieńczona wysoka latarnią.
- Ściany zewnętrzne maja dekorację złożoną z regularnych płaszczyzn prostokątów i rombów przedzielonych pionowymi listwami i pionowym rytmem żłobkowanych pilastrów.
- Kopuła pokryta jest złocistymi lśniącymi łuskami.
- Pod gzymsem wieńczącym sześcian murów biegnie napis kuty antykwą werset psalmu stanowią one dodatkowy element dekoracyjny.
- Dekoracja wnętrza jest bogata i dyskretna zarazem.
- Przy jednej ze ścian w głębokich niszach znajdują się sarkofagi naprzeciw nich obraz ze srebrnym tryptykiem.
- W mniejszych niszach umieszczono rzeźby.
- Reszta dekoracji jest dość płaskim reliefem o motywach groteski.
- Silnie wystający gzyms oddziela ściany od kopuły na żaglach o ozdobnej kasetonami o motywach kwiatonu.
Okres II 1550-1600
- Jan Maria Padovano przebudował krakowskie sukiennice z dawniejszej budowli gotyckiej.
- Jest to pierwsze dzieło w której została zastosowana attyka – kamienna nastawa zasłaniająca dach, o dekoracyjnych motywach architektonicznych zaczerpnięta z północnych form renesansu włoskiego.
- Odtąd attyka znacznie bardziej rozbudowana niż w Italii stanie się charakterystyczną cecha renesansu w Polsce.
- Wykonano wiele projektów miast idealnych, tylko nie liczne doczekało się realizacji.
- Zamość zaprojektowana przez Bernarda Morando dla Hetmana Zamoyskiego oraz Żółkiew – dla hetmana Żółkiewskiego.
- Zamość został założony na planie centralnym ośmiokąta na dwóch osiach wschód-zachód i północ-południe.
- Został ufortyfikowany wałami o 6 bastionach.
- Budowle zgrupowane są przeciwstawnie.
- Pałac z obszernym placem na wprost zawarta zabudowa miejsca, rozdzielona dwoma rynkami.
- Między pałacem a domami ustawiono kościół.
- Na rynku znajduje się ratusz.
- Wszystkie ulice przecinają się pod kątem prostym.
- Kolegiaty w Zamościu i Pułtusku reprezentują typ kościoła renesansowego w Polsce:
- zbudowany jest na planie podłużnym ze sklepieniem kolebkowym, zdobionym w płaszczyznowy, stiukowy ornament o motywach geometrycznych.
- Ratusze przebudowuje się z dawnych gotyckich.
- Poszerza się okna, drzwi otrzymują renesansowy portal a nad ostatnim piętrem dodaje się attykę.
- Najpiękniejsze budowle tego typu to Ratusz w Chełmie i Poznaniu zbudowany przez Baptyste Quadro z Lugano.
- Najpiękniejszą komnatą w jego wnętrzu jest Sala Rady dekorowana subtelnymi motywami geometrycznymi w stiuku, urozmaicony jest tez pięknym rozwiązaniem ścian i kilku kondygnacyjną galerię arkadową.
- W drugim okresie wykształca się typ polskiego zamku obronnego.
- Jest to czworoboczna budowla z basztami na narożach i wewnętrznym arkadowym dziecińcem.
- Przykłady:
- Zamek w Książu Wielkim,
- Zamek w Baranowie.
- Zamek w Baranowie zwany jest też „małym Wawelem”, dziedziniec krużgankowy jest zawartą na planie prostokąta z wieżami na narożach.
- Zamek na Piaskowej Skale (pod Krakowem) został wzniesiony z wykorzystywaniem obronnych możliwości naturalnego ukształtowania terenu (na skalnym wzniesieniu).
- Zamek w Brzegu ogromnych rozmiarów ma krużgankowy dziedziniec oraz brame pokrytą dekoracja figuralną.
- W Gdańsku tworzyło wielu Niderlandczyków m.in.:
- Antoni van Obbergen,
- Wilhelm van den Blocke z Malines.
- To twórcy Arsenału i Bramy Wyżynnej w Gdańsku.
- Architektura Gdańska, posługiwała się (podobnie jak niderlandzka) smukłą, „gotycką” budynku cegłą jako materiałem i płaską dekoracją fasad o motywach zaczerpniętych z wzornika Florisa.
Okres III 1600-1650
- Dwie kamienice Przybyłów na rynku Kazimierza reprezentują mieszczański renesans Polski.
- Uderzająca cechą są ogromne rozbudowane na wysokość jednej kondygnacji attyki o bogatych motywach zdobniczych.
- Całość jest nastrojona na sarmacką nutę.
- Kamienica Celejowska ma wytworniejsze proporcje i oszczędniejszą dekorację.
- Fasadę pokrywa prosta rustyka, w niej piękniej działają subtelne obramowania okien i portali.
- Attyka stanowi prawie połowę wysokości budynku, została podzielona na dwie kondygnacje w każdej występuje przemienny rytm półkolistych niż i pilastrów.
- Kaplica Myszkowskich w Krakowie:
- wzorowana jest na Zygmuntowskiej,
- występują tu oszczędność przy elegancji i wyszukaniu formy działającej tak m.in. dzięki srebrzysto czarnemu, ciemnemu, marmurowi białym stiukom i kolumnom o tonie załamanego różu.
- Zupełnie inna jest kaplica Boimów we Lwowie.
- Obfitość dekoracji całkiem zasłania płaszczyzny ścian.
- Silny jest plastyczny modelunek detali.
RZEŹBA
- Rzeźba okresu I była wykonywana w drewnie w brązie i kamieniu.
- Pełnie renesansowej rzeźby reprezentują dzieła artystów włoskich wykonywane w kamieniu.
- W II okresie do głosu dochodzi rodzinny nurt sztuki, którego wyrazem jest twórczość Jana Michałowicza z Urzędowa.
- W III okresie występują już tendencję zapowiadające nowy styl.
- Nagrobki w Kaplicy Zygmuntowskiej zostały wykonane wytwornym czerwonym marmurze węgierskim.
- Następnie dzieła były wykonywane w piaskowcu pińczowskim kamieniu łatwiejszym w obróbce.
- Rzeźbiarzami byli:
- Bartłomiej Berecci – twórca najprawdopodobniej nagrobka Zygmunta I,
- Jan Maria Padovano autor groteskowych motywów kaplicy Zygmuntowskiej,
- Benedykt z Sandomierza – stworzył portale wawelskie,
- Santi Gucci – mistrz płyty nagrobnej A. Jagiellonki, grobowca Stefana Batorego.
- Nagrobek Stefana Batorego to typowy dla schyłkowego renesansu nagrobek, operuje dwubarwnym materiałem.
- Jest to niewielka przyścienna budowla, nie pogrążona w niszy z postacią króla wykonaną w reliefie.
- Przeważają linie krzywe, uderza nastrój niepokoju rozbudowanych form.
Jan Michałowicz z Urzędowa
- Wykonał m.in. nagrobek A. Zebrzydowskiego, Filipa Padniewskiego na Wawelu.
- Operował zwartą symetryczna bryłą, klasycznymi w wyrazie formami postaci zmarłych stanowią świetne studia psychologiczne.
- Na północy rozpowszechnił się typ nagrobka z postaciami klęczącymi.
MALARSTWO
- Przez cały XV w. przeżywa rozkwit malarstwo gotyckie (sztalugowe).
- Znamiennym rysem dzieł przełomu jest wprowadzenie pejzażu do tła obrazu.
- Stopniowa rezygnacja ze złocistego tła.
- Malarstwo sztalugowe, dobry renesansu rozwijało się słabo.
- Wspaniale rozwija się malarstwo miniaturowe w I poł. XVI.
- Przykłady dzieł to miniatury:
- Kodeks Baltazara Behema,
- Graduał Jana Olbrachta,
- Pontyfikat Erazma Ciołka,
- Legenda Jana Jałmużnika.
Marcin Kober
- Wrocławianin.
Portrety Stefana Batorego i Anny Jagiellonki
- Portret króla St. Batorego odznacza się prostotą i dojrzałością środków malarskich.
- Cała postać w pozie konwencjonalnej, ustawiona na tle kotary w ciemnym obojętnym tle.
- Portretowa postać Anny Jagiellonki (w Krakowie i w Warszawie), przedstawiona jest w subtelnym wyrafinowanej tonacji barwnej.
- Zestawienie złocistej tkaniny w tle z wyszukanym i zwiewnym błękitem nakrycia głowy, spokojne rzeczowe potraktowanie rysów królowej przypomina renesansowy dworski portret w malarstwie francuskim.
Kodeks Baltazara Behema
- Jest to zbiór statutów cenowych.
- Miniatury w nim zawarte to zbiór renesansowych scen rodzajowych z ówczesnego życia miasta.
- Mimo użycia złota, barwy zestawione są śmiało, próby przedstawienia przestrzeni odważne.
Stanisław Samostrzelnik z Mogiły
- Mnich z podkrakowskiego zakonu cystersów.
- Był artystą operującym już formami prostymi bardziej monumentalnymi.
- Był portrecista.
- Jego dzieła:
- Modlitewnik Krzysztofa Szydłowskiego,
- Księga Żywotów Arcybiskupów Gnieźnieńskich,
- Ewangeliarz Piotra Tomickiego,
- fresk Ukrzyżowanie w krużgankach klasztorów cystersów w Mogile.
XXX
- Na Wawelu tworzył dekorator Hans Dürer (brat A. Dürera).
- Hans Suessa z Kulmbachu autor Poliptyku św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Krakowie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz