Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Renesansu – Renesans w Polsce

Styl Renesansowy 
w Polsce
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
  • Pod koniec XV w. Polską władał dynastią Jagiellonów.
  • Renesansowi węgierskiemu mecenasował Wł. Jagiellończyk król Węgier i Czech.
  • Na jego dworze przebywał w młodości Zygmunt I, po wstąpieniu na tron (1506) sprowadził z Węgier artystów włoskich, zapoczątkował tym samym renesans w Polsce w sztukach plastycznych.
  • Ożenek Zygmunta I z Boną Sforza (1518) wznowiły wpływy włoskiego renesansu.
  • Kultura w XV w. miała bardzo różnorodne oblecze, przenikały ją prądy humanistyczne w literaturze i nauce w sztuce zaś, panował późny gotyk: powstawały dzieła bizantyjsko – ruskie (polichromia kaplicy Kazimierza Jagiellończyka na Wawelu).
  • Dzieje renesansu w sztuce polskiej przypadają na lata 1500-1650.
  • Również przeżywa rozkwit literatura, muzyka, nauka.
  • Renesans Polski w pierwszym okresie rozwoju ulegał wpływom włoskim 1500-1550, następnie niderlandzkim 1550-1600.
  • Lata po 1600 to tzw. sztuka manierystyczna i początki baroku.
  • Mecenat był przede wszystkim królewskim ale i tez magnacki i wyższego duchowieństwa oraz bogatego mieszczaństwa.
  • Polacy rzadko i niechętnie udawali się w podróże artystyczne po Europie.
  • Nie było szkolnictwa artystycznego.
  • Bardzo długo utrzymywała się średniowieczna organizacja cechowa.
  • Największe osiągnięcia w Polsce miał renesans w architekturze, słabiej rzeźba a najsłabiej malarstwo.
ARCHITEKTURA
Okres I 1500-1550
Wawel
  • W 1499 r. spłonął zamek królewski na Wawelu i król podjął decyzję o odbudowaniu go w nowym stylu.
  • Kierownikiem prac po 1507 r. został rzeźbiarz i architekt włoski Franciszek Florentczyk.
  • Po nim przejął funkcję Bartolomeo Berecci – rzeźbiarz i architekt.
  • Po dwóch władcach przejął funkcję tą polak Benedykt z Sandomierza.
  • Trzy dwupiętrowe skrzydła pałacu otwiera się krużgankami na wewnętrzny dziedziniec.
  • Krużganki parteru i pierwszego piętra są arkadowe.
  • Dach wyższego piętra dźwigają delikatne smukłe kolumny za pośrednictwem małych, kamiennych dzbanuszków.
  • W każdym skrzydle, rytm arkad jest przerywany murami skarpowymi, które wzmacniają i urozmaicają równocześnie jednostajną rytmikę kolumn i łuków.
  • Dachy w renesansie północnym są strome kominy potężne.
  • Dziedziniec jest lekki, wytworny przy całym monumentalizmie i ogromne założenia dzięki nierówności pięter i smukłości kolumn.
  • Mury zewnętrzne pałacu są gładkie, proste, przerywane dużych prostokątnych okien.
  • Dla uzyskania większej harmonii, jedności zamknięto trójskrzydłowe założenie czwartą ścianą parawanową.
  • Wnętrza zgrupowane systemem amfiladowym wokół dziedzińca są przestronne, jasne kryte drewnianymi stropami z profilowanych belek lub kasetonów.
  • Wyjątkowo piękne są portale Benedykta z Sandomierza, splatające motywy renesansowe z gotykiem.
  • Bezbarwne obecnie elementy były w czasach renesansu polichromowane: czerwienią, błękitem, żółcią i zielenią.
  • We wnętrz ściany były gładkie tylko pod stropem, każdą komnatę obiegał malowany fryz o motywach figuralnych.
  • W całości zamek jest arcydziełem.  
Katedra
  • Kaplica grobowa Zygmunta I została zbudowana przy katedrze wawelskiej.
  • Jest dziełem Bartłomieja Berecci przy współpracy Wochów:
    • Jana Marii Padovano,
    • Santi Gucciego (rzeźba),
    • Jana Cini (groteska.
  • W ogólnej koncepcji artysta posłużył się najprostszymi bryłami geometrycznymi.
  • Trzon budowli stanowi sześcian na którym, na ośmioboku bębna wznosi się kopuła zwieńczona wysoka latarnią.
  • Ściany zewnętrzne maja dekorację złożoną z regularnych płaszczyzn prostokątów i rombów przedzielonych pionowymi listwami i pionowym rytmem żłobkowanych pilastrów.
  • Kopuła pokryta jest złocistymi lśniącymi łuskami.
  • Pod gzymsem wieńczącym sześcian murów biegnie napis kuty antykwą werset psalmu stanowią one dodatkowy element dekoracyjny.
  • Dekoracja wnętrza jest bogata i dyskretna zarazem.
  • Przy jednej ze ścian w głębokich niszach znajdują się sarkofagi naprzeciw nich obraz ze srebrnym tryptykiem.
  • W mniejszych niszach umieszczono rzeźby.
  • Reszta dekoracji jest dość płaskim reliefem o motywach groteski.
  • Silnie wystający gzyms oddziela ściany od kopuły na żaglach o ozdobnej kasetonami o motywach kwiatonu.
Okres II 1550-1600
  • Jan Maria Padovano przebudował krakowskie sukiennice z dawniejszej budowli gotyckiej.
  • Jest to pierwsze dzieło w której została zastosowana attyka – kamienna nastawa zasłaniająca dach, o dekoracyjnych motywach architektonicznych zaczerpnięta z północnych form renesansu włoskiego.
  • Odtąd attyka znacznie bardziej rozbudowana niż w Italii stanie się charakterystyczną cecha renesansu w Polsce.
  • Wykonano wiele projektów miast idealnych, tylko nie liczne doczekało się realizacji.
  • Zamość zaprojektowana przez Bernarda Morando dla Hetmana Zamoyskiego oraz Żółkiew – dla hetmana Żółkiewskiego.
  • Zamość został założony na planie centralnym ośmiokąta na dwóch osiach wschód-zachód i północ-południe.
  • Został ufortyfikowany wałami o 6 bastionach.
  • Budowle zgrupowane są przeciwstawnie.
  • Pałac z obszernym placem na wprost zawarta zabudowa miejsca, rozdzielona dwoma rynkami.
  • Między pałacem a domami ustawiono kościół.
  • Na rynku znajduje się ratusz.
  • Wszystkie ulice przecinają się pod kątem prostym.
  • Kolegiaty w Zamościu i Pułtusku reprezentują typ kościoła renesansowego w Polsce:
    • zbudowany jest na planie podłużnym ze sklepieniem kolebkowym, zdobionym w płaszczyznowy, stiukowy ornament o motywach geometrycznych.
  • Ratusze przebudowuje się z dawnych gotyckich.
  • Poszerza się okna, drzwi otrzymują renesansowy portal a nad ostatnim piętrem dodaje się attykę.
  • Najpiękniejsze budowle tego typu to Ratusz w Chełmie i Poznaniu zbudowany przez Baptyste Quadro z Lugano.
  • Najpiękniejszą komnatą w jego wnętrzu jest Sala Rady dekorowana subtelnymi motywami geometrycznymi w stiuku, urozmaicony jest tez pięknym rozwiązaniem ścian i kilku kondygnacyjną galerię arkadową.
  • W drugim okresie wykształca się typ polskiego zamku obronnego.
  • Jest to czworoboczna budowla z basztami na narożach i wewnętrznym arkadowym dziecińcem.
  • Przykłady:
    • Zamek w Książu Wielkim,
    • Zamek w Baranowie.
  • Zamek w Baranowie zwany jest też „małym Wawelem”, dziedziniec krużgankowy jest zawartą na planie prostokąta z wieżami na narożach.
  • Zamek na Piaskowej Skale (pod Krakowem) został wzniesiony z wykorzystywaniem obronnych możliwości naturalnego ukształtowania terenu (na skalnym wzniesieniu).
  • Zamek w Brzegu ogromnych rozmiarów ma krużgankowy dziedziniec oraz brame pokrytą dekoracja figuralną.
  • W Gdańsku tworzyło wielu Niderlandczyków m.in.:
    • Antoni van Obbergen,
    • Wilhelm van den Blocke z Malines.
  • To twórcy Arsenału Bramy Wyżynnej w Gdańsku.
  • Architektura Gdańska, posługiwała się (podobnie jak niderlandzka) smukłą, „gotycką” budynku cegłą jako materiałem i płaską dekoracją fasad o motywach zaczerpniętych z wzornika Florisa.
Okres III 1600-1650
  • Dwie kamienice Przybyłów na rynku Kazimierza reprezentują mieszczański renesans Polski.
  • Uderzająca cechą są ogromne rozbudowane na wysokość jednej kondygnacji attyki o bogatych motywach zdobniczych.
  • Całość jest nastrojona na sarmacką nutę.
  • Kamienica Celejowska ma wytworniejsze proporcje i oszczędniejszą dekorację.
  • Fasadę pokrywa prosta rustyka, w niej piękniej działają subtelne obramowania okien i portali.
  • Attyka stanowi prawie połowę wysokości budynku, została podzielona na dwie kondygnacje w każdej występuje przemienny rytm półkolistych niż i pilastrów.
  • Kaplica Myszkowskich w Krakowie:
    • wzorowana jest na Zygmuntowskiej,
    • występują tu oszczędność przy elegancji i wyszukaniu formy działającej tak m.in. dzięki srebrzysto czarnemu, ciemnemu, marmurowi białym stiukom i kolumnom o tonie załamanego różu.
  • Zupełnie inna jest kaplica Boimów we Lwowie.
  • Obfitość dekoracji całkiem zasłania płaszczyzny ścian.
  • Silny jest plastyczny modelunek detali.
RZEŹBA
  • Rzeźba okresu I była wykonywana w drewnie w brązie i kamieniu.
  • Pełnie renesansowej rzeźby reprezentują dzieła artystów włoskich wykonywane w kamieniu.
  • W II okresie do głosu dochodzi rodzinny nurt sztuki, którego wyrazem jest twórczość Jana Michałowicza z Urzędowa.
  • W III okresie występują już tendencję zapowiadające nowy styl.
  • Nagrobki w Kaplicy Zygmuntowskiej zostały wykonane wytwornym czerwonym marmurze węgierskim.
  • Następnie dzieła były wykonywane w piaskowcu pińczowskim kamieniu łatwiejszym w obróbce.
  • Rzeźbiarzami byli:
    • Bartłomiej Berecci – twórca najprawdopodobniej nagrobka Zygmunta I,
    • Jan Maria Padovano autor groteskowych motywów kaplicy Zygmuntowskiej,
    • Benedykt z Sandomierza – stworzył portale wawelskie,
    • Santi Gucci – mistrz płyty nagrobnej A. Jagiellonki, grobowca Stefana Batorego.
  • Nagrobek Stefana Batorego to typowy dla schyłkowego renesansu nagrobek, operuje dwubarwnym materiałem.
  • Jest to niewielka przyścienna budowla, nie pogrążona w niszy z postacią króla wykonaną w reliefie.
  • Przeważają linie krzywe, uderza nastrój niepokoju rozbudowanych form.
Jan Michałowicz z Urzędowa
  • Wykonał m.in. nagrobek A. Zebrzydowskiego, Filipa Padniewskiego na Wawelu.
  • Operował zwartą symetryczna bryłą, klasycznymi w wyrazie formami postaci zmarłych stanowią świetne studia psychologiczne.
  • Na północy rozpowszechnił się typ nagrobka z postaciami klęczącymi.
MALARSTWO
  • Przez cały XV w. przeżywa rozkwit malarstwo gotyckie (sztalugowe).
  • Znamiennym rysem dzieł przełomu jest wprowadzenie pejzażu do tła obrazu.
  • Stopniowa rezygnacja ze złocistego tła.
  • Malarstwo sztalugowe, dobry renesansu rozwijało się słabo.
  • Wspaniale rozwija się malarstwo miniaturowe w I poł. XVI.
  • Przykłady dzieł to miniatury:
    • Kodeks Baltazara Behema,
    • Graduał Jana Olbrachta,
    • Pontyfikat Erazma Ciołka,
    • Legenda Jana Jałmużnika.
Marcin Kober
  • Wrocławianin.
Portrety Stefana Batorego i Anny Jagiellonki
  • Portret króla St. Batorego odznacza się prostotą i dojrzałością środków malarskich.
  • Cała postać w pozie konwencjonalnej, ustawiona na tle kotary w ciemnym obojętnym tle.
  • Portretowa postać Anny Jagiellonki (w Krakowie i w Warszawie), przedstawiona jest w subtelnym wyrafinowanej tonacji barwnej.
  • Zestawienie złocistej tkaniny w tle z wyszukanym i zwiewnym błękitem nakrycia głowy, spokojne rzeczowe potraktowanie rysów królowej przypomina renesansowy dworski portret w malarstwie francuskim.
Kodeks Baltazara Behema
  • Jest to zbiór statutów cenowych.
  • Miniatury w nim zawarte to zbiór renesansowych scen rodzajowych z ówczesnego życia miasta.
  • Mimo użycia złota, barwy zestawione są śmiało, próby przedstawienia przestrzeni odważne.
Stanisław Samostrzelnik z Mogiły
  • Mnich z podkrakowskiego zakonu cystersów.
  • Był artystą operującym już formami prostymi bardziej monumentalnymi.
  • Był portrecista.
  • Jego dzieła:
    • Modlitewnik Krzysztofa Szydłowskiego,
    • Księga Żywotów Arcybiskupów Gnieźnieńskich,
    • Ewangeliarz Piotra Tomickiego,
    • fresk Ukrzyżowanie w krużgankach klasztorów cystersów w Mogile.
XXX
  • Na Wawelu tworzył dekorator Hans Dürer (brat A. Dürera).
  • Hans Suessa z Kulmbachu autor Poliptyku św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Krakowie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz