Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka II poł. XIX wieku – Sztuka (omówienie ogólne)

SZTUKA (OMÓWIENIE OGÓLNE)
ZAGADNIENIA ARCHITEKTURY I RZEMIOSŁA ARTYSTYCZNEGO
  • Dziejearchitektury i rzemiosła artystycznego omawianych czasów idąodrębnymi torami od awangardowych kierunków w malarstwie.
  • Wklasycyzmie i romantyzmie zapoczątkowany historycyzm warchitekturze (nawiązanie do stylów dawnych).
  • Nastałateż moda na naśladowanie wszystkich stylów przeszłości:
    • neogotyk,
    • neorenesans,
    • neobarok,
    • neorokoko.
    • budowleprzypominające, bizantyjskie czy egipskie budynki.
  • Powstałyobiekty łączące klika różnych motywów stylowych w jedna całośćbył to tzw. eklektyzm(np. OperaParyska,TeatrSłowackiego w Krakowie).
  • Częstotez powstawały obiekty, które mimo wznowienia i łączenia starychform odznaczają się swoistą urodą (liczne kamienicedziewiętnastowiecznej Łodzi przy ulicy Piotrkowskiej).
  • Architekcistosowali nowe materiały i sposoby konstrukcyjne i ją zasłanianomaskują ją myśląc, że jest zgodna z historyzującym stylemcałości.
  • Wkonstrukcji dworów pawilonów, hal pojawiło się żelazo, jednakczęsto żelazne słupy zdobione były w odlane wraz z nimi głowiceantyczne.
  • Przewrótkonstrukcyjno-materiałowy zapoczątkowali w XIX w., inżynierowie,twórcy mostów, al. fabrycznych, dworców niezaliczanych w tychczasach do architektury.
  • Soufflotzaczął stosować żelazo w elementach konstrukcyjnych w roku 1772zbudowano w Anglii pierwszy na świecie żelazny most na rzeceSevern, za nim poszły inne o doskonalszej konstrukcji a po roku1800 powszechnie już je stosowano.
  • Mimozastosowania żelaznej konstrukcji szkieletowej nadal przydawanobudynkom historyzujące dekorację lub całe fasady skrywającekonstrukcje.
Kryształowy Pałac J.Paxton
  • Zostałwniesiony z okazji Wystawy Powszechnej w Londynie w 1851 r.
  • Spełniałfunkcję pawilonu wystawowego, jego twórcą był ogrodnik, któryprojektował go wzorując się na zbudowanej uprzednio cieplarni.
  • Pałacstanowi lekki, żelazny szkielet skonstruowany ze standaryzowanychmodularnych jednostek, całkowicie przeszklony.
  • Kolejnymkrokiem naprzód, który przygotowywał grunt pod rozwójarchitektury XX wieku był wynalazek stali – materiałuwytrzymałego na rozciągnięcie, a swoje zastosowanie znalazło wkonstrukcji mostów szczególnie wiszących.
  • Drugimprzełomowym wynalazkiem stał się żelbet opatentowany przezogrodnika Josepha Moniera (1867).
  • Żelbetpolega na zbrojeniu betonu żelaznymi prętami.
  • Żelazotez zostaje zabezpieczone przez beton przed wpływem wysokichtemperatur i wilgoci.
  • Kolejnądemonstracją możliwości żelaza staja się Wystawa Powszechna wParyżu w 1889 r. skonstruowano tam olbrzymią Hale Maszyn.
  • Dlatej wystawy wzniósł swój pomnik „Możliwości Technicznych”Gustave Eiffel:
    • jegowieża potężna a zarazem lekka, ażurowa konstrukcja orewelacyjnej na owe czasy wysokości 312 m. wywołała burzeprotestów.
  • Nadrugą połowę XIX w. przypada dość radykalna przebudowa Paryża(1852-1889) gdyż jego stara zabudowa nie mogła sprostać problemomnowej komunikacji i rozwoju przemysłu, autorem prac przebudowy byłEugéne Haussmann.
  • Nowekonstrukcje znalazły spełnienie w architekturze mieszkalnej w St.Zjednoczonych.
  • Grupaarchitektów stworzyła tzw. Szkołę Chicagowską odznaczająca sięprostotą kubicznych brył, wynikającą z materiału i funkcji.
  • Fasadybudynków były przeszklone wielkimi oknami z początku dodawanojeszcze motywy dekoracyjne (fryzy pod gzymsami wieńczącymi), leczz czasem odkryto czyste piękno tego skrajnego funkcjonalizmu izrezygnowano z wszelkich ozdób.
  • Nastąpiłostateczny upadek rzemiosła artystycznego wypartego przez tanią,seryjną, magazynową produkcję.
  • Produkcjabył masowa co nie przeszkadzało, że przedmioty pokrywano bogatymornamentem i formowano w kształty całkowicie niefunkcjonalne,niezgodne z nawą technologią.
  • Innynurt w architekturze mieszkalnej, nurt bardziej „organiczny”reprezentowali od połowy XIX w. Anglicy ukształcił się on dziękiteoriom głoszonym przez Johna Ruskina filozofa, krytyka iteoretyka.
  • Głosił„religię piękna” jako najwyższej wartości w życiuczłowieka.
  • Źródłozłego smaku upatrywał w postępie technologicznym, przeciwstawiłsię maszynowej produkcji.
  • IdeeRuskina wcielał w życie William Morris – grafik, poeta,rzeźbiarz, który wskrzesił rzemiosło artystyczne otwierającwarsztaty produkujące przedmioty codziennego użytku wedle zasadśredniowiecznej produkcji cechowej były to:
    • meble,
    • szkła,
    • ceramika.
  • Morriswraz z grupą innych artystów pragnął nasycić sztuką onajwyższej jakości artystycznej w rzemiośle jak i warchitekturze.
  • Projektowaliprywatne domy w otoczeniu ogrodów, była to faktura funkcjonalna.
  • Tufunkcjonalizm stwarzał warunki dające wygodę, zapewniające prawodo intymności i tęsknotę za niepowtarzalnością, indywidualizmemform, organizujących codzienny byt człowieka (dom Morrisa).
  • WarsztatyMorrisa, wypuszczały jednak przedmioty bardzo drogie, dostępnetylko najzamożniejszym warstwom – tak powstała sprzecznośćdotarcia ze sztuką do mas a nabywania przez nich dzieł.
  • Wsztuce angielskiej we wnętrzach również panował –eklektyzm.
  • Oryginalnymstylem wnętrz stał się w Europie biedermeier odznaczający sięspokojnymi, rzeczowymi, funkcjonalnymi formami mebli o kształtachprostych skromnych bez zbytniej dekoracji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz