Zagadnienia Renesansowego
Malarstwa
Malarstwa
TYPOWE DZIEŁO
Szkoła Ateńska / Rafaela Santi (1509-1510)/
Szkoła Ateńska / Rafaela Santi (1509-1510)/
- Jest alegorią filozofii.
- Wieloplanowa monumentalna kompozycja została utrzymana w dość zawężonej gamie pokrewnych ciepłych tonów.
- Grupę filozofów starożytnych i współczesnych swej epoce umieścił artysta w pejzażu architektonicznym, umożliwiającym ukazanie, iluzorycznej głębi obrazu i posłużenie się po mistrzowsku, opanowaną perspektywą zbieżną.
- Kompozycję budują dwa poziome, równoległe, ustawione ciągi stojących postaci.
- Pionowe rytmy utworzone są przez elementy architektury i figury ludzkie.
- Układ jest oparty na symetrii pozornej, centralny doskonale równoważny, o matematycznie wyważonych proporcjach poszczególnych części.
- Centralnymi postaciami są:
- Platon – wskazujący niebo, świat doskonałych po za ziemskich idei,
- Arystoteles – ukazujący ziemie, badacz świata na drodze rozumowej, opierający się na rzeczywistości, poznanej zmysłowo.
- Grupie patronują posągi: Apolla i Ateny – opiekunów sztuk wyzwolonych i nauki.
- Zostały tu zawarte naczelne założenia dojrzałego renesansu:
- dążenia do pogodzenia zachwytu nad antykiem z chrześcijańską ideologią,
- próba pogodzenia wiary z wiedzą,
- intuicji z rozumem,
- koncepcji: piękna absolutnego, doskonałego z pięknym konkretnym, jednostkowym zawartym w rzeczach postrzeganych.
UWAGI OGÓLNE
- Mimo laicyzacji życia, w odrodzeniu najwięcej dzieł malarskich poświęcano tematyce religijnej.
- Tradycyjne sceny religijne przedstawiano w nowym ujęciu.
- Ujmowano jej jako sceny z realnego życia ziemskiego.
- „Pieta” – Botticellego, „Ukrzyżowanie” – Castagna to dzieła wynikające z zaangażowania twórców.
- „Św. Sebastian” – Antonella da Messyna, „Opłakiwanie Chrystusa” – Mantegni, są to dzieła malowane pod pretekstem ukazania zupełnie innych spraw – perspektywy proporcji anatomii i ruchu.
- Typowymi w renesansie tematami religijnymi były:
- Zwiastowanie,
- Madonna z Dzieciątkiem,
- Św. Sebastian,
- Pokłon trzech króli,
- Jan Chrzciciel,
- Ukrzyżowanie,
- Judyta z Głowa Holofernesa,
- Złożenie do grobu.
- Najwybitniejszą grupę stanowią portrety.
- Modela ujmowano zazwyczaj do połowy piersi lub do pasa.
- Po raz pierwszy artyści renesansowi zwrócili uwagę na ręce, tak wiele mówiące o cechach portretowanego („Dama z łasiczką” L. Vinci).
- Wykonywano zbiorowe portrety rodzinne (fresk Mantegni – „Rodzina Gonzagów”).
- We Włoszech, później w innych krajach ustalił się pewien schemat konwencja portretu – pozujący model usytuowany był na tle okna z rozległym pejzażem.
- Układ elementów na płaszczyźnie był zawsze centralny i symetryczny postać zamyka się w trójkącie równoramiennym.
- Sceny mitologiczne były w renesansie bardzo popularne („Narodziny Wenus” – Botticellego; „Wenus” – Tycjana; „Wenus” – Giorgionego; motyw „Trzech Gracji”).
- Tematy zaczerpnięte z mitologii wykorzystywano do ukazania pięknych ciał w akcie do złożenia hołdu antykowi.
- Sceny rodzajowe należą do rzadkości („Koncert wiejski” – Giorgionego).
- Spotyka się też sceny pasterskie o charakterze sielskim.
- Takie tematy można znaleźć w malarstwie niderlandzkim (twórczość Piotra Bruegla – „Wesele chłopskie”).
- Pejzaże towarzyszyły portretom, sceną mitologicznym, religijnym.
- Giotto najwcześniej wprowadził pejzaż jako tło akcji.
- Pejzaż jako temat samodzielny występuję bardzo rzadko.
- Do wyjątków należy twórczość niemieckiego artysty Altdorfera i pejzaże Bruegla – w malarstwie włoski – „Burza” Giorgionego.
- Malowano także alegorię.
- Renesans cechowało myślenie symboliczne, wierzono, że dla każdego pojęcia abstrakcyjnego można znaleźć obraz, umownie wyrażający jego treść.
- Były to personifikacje – uosobienia (postać kobiety otoczona symbolicznymi przedmiotami) służyło to do rozszyfrowania znaczenia dzieła.
- W „Alegorii Wiary” – Belliniego, „Triumfie Wiosny” Botticellego – każda postać ma ukryte znaczenie.
- „Dama z łasiczką” Leonarda da Vinci jest przykładem posłużenia się atrybutem nieco dwuznacznym, drapieżna łasiczka była prawdopodobnie symbolem niewinności.
- Czasem spotyka się skojarzenia mitologii z religią w alegoryczną całość jak we francuskim dziele „Eva Prima Pandora” jest tu alegoria miedzy dwiema kobietami, które sprowadziły na świat nieszczęście rzez swoją ciekawość i nieposłuszeństwo.
- W zainteresowaniach artystów na pierwszym planie był człowiek:
- piękno jego ciała,
- wartości intelektualne,
- wartość i godność osobista,
- moralność,
- wady,
- zalety.
- Studiowano przyrodę, zachwycano się i inspirowano antykiem.
- Celem powstania dzieła bywało często dążenie do osiągnięcia doskonałości czystej formy.
TECHNIKA I FORMA ARTYSTYCZNA
- Popularny w renesansie był fresk mokry (al fresco, boun fresco).
- W tej technice malowali:
- Masaccio,
- Michał Anioł,
- Rafael,
- Giotto,
- Leonardo.
- Długo używano tempery na drewnie.
- Grunt składał się kilku warstw, ostatnią warstwę przygotowywano z wody klejowej, dodawano miękkiego gipsu.
- Rysunek nakładano jednotonową barwną podmalówką i dopiero na niej wykonywano malowidło.
- Pigmenty rozcierano z wodą, spoiwem było żółtko z kurzego jaja.
- Farby nakładano trzema zasadniczymi warstwami od kryjącej laserunkowej (przeźroczystej).
- Czasem do spoiwa dodawano trochę oleju i substancji żywicznych.
- Farby w technice temperowej schły szybko, nie pozwalało to na dokonanie zmian.
- Dzieła XV w. były jeszcze malowane w tej technice.
- Przewrotu w dziejach malarstwa dokonał wynalazek techniki olejnej, polegającej na użyciu oleju jako spoiwa gruntu barwników.
- Przypisywany jest niderlandzkiemu artyście Cyckowi ( a we Włoszech Messyna).
- Malowidło schło dłużej i pozwalało na wprowadzenie pewnych zmian, umożliwiało zastosowanie większego bogactwa tonów i efektów powierzchniowych, pozwalało na miękkie delikatne przejścia miedzy barwami i walorami na zacieranie kontrastów, na nakładanie na siebie po wyschnięciu dowolnej liczby warstw.
- W tej technice olejnej malowano najpierw na drewnie ale potem po 2 poł. XV w. na płótnie lnianym naciągniętym na drewniane ramy.
- Na obrazie nakładano barwę podmalówkę za pomocą farb kryjących lub silnie rozrzedzonych olejem, a na niej wykonywano malowidło farbami o słabych wartościach krycia z dużą ilością spoiwa olejnego.
- Farby słabo kryjące pozwalają przenikać światłu i powstaje efekt o wiele większej złożoności i głębi tonu barwnego, plama wibruje, mieni się, zachowuje czysty ton.
- Są to tzw. laserunki, a efekt jest tym ciekawszy im więcej warstw.
- Po wyschnięciu ostatniej warstwy stosowano werniks końcowy.
- Eksperymentatorem w dziedzinie technik był Leonardo da Vinci.
Wybitni Artyści i Historyczny
Rozwój Form Malarstwa Włoskiego
Rozwój Form Malarstwa Włoskiego
Tommaso di ser Giovanni di More – Masaccio /1401-1428/
Wygnanie z Raju / Grosz Czynszowy
Wygnanie z Raju / Grosz Czynszowy
- Freski z kaplicy Brancaccich w kościele Santa Maria de Carmine we Florencji.
- Postaci Adama i Ewy w „Wygnaniu z Raju” to pierwsze renesansowe akty malowane z wyraźną inspiracja antykiem.
- Świetnie zostały wydobyte walory przestrzenne bryły, wyraźnie czuje się jej materialny ciężar przestrzeni.
- Wyrażenie to zostało osiągnięte dzięki wprowadzeniu zagadnienia światłocienia sugerowanego tu różnicami walorowymi.
- W naturalnych gestach pełnych rozpaczy widać rys realizmu.
- „Grosz Czynszowy” jest wieloosobową kompozycją z krajobrazem tle.
- Przestrzeń jest tu rozleglejsza niż w dziełach poprzedników.
- Zainteresowanie perspektywą jest tu u Masaccia tak silne, że nawet symboliczne nimfy – światłość wokół głów apostołów są krążkami układającymi się w przestrzeni zgodnie z ruchem głowy.
- Fresk charakteryzuje monumentalizm i prostota.
- Artysta syntetyzuje formy i ogranicza środki wyrazu.
Paolo Uccello /1397-1475/
- Rzeźbiarz i malarz.
- Tematy jego dzieł były tylko pretekstem dla wyszukania szczególni trudnych związanych z ukazaniem bryły w przestrzeni.
Bitwa Pod San Egidio / San Romano/
- Postaci walczących są zbliżone do form geometrycznych.
- Gamę kolorystyczną Uccello stosuje silnie zawężoną czasem jest to jeden ton o bogatej skali walorowej – to spotęgowanie miało służyć skupieniu się nad zagadnieniem perspektywy zbieżnej, nad której studiowaniem pracował całe życie.
- Owocem jego wiedzy, prócz obrazów stał się traktat o perspektywie.
Andrea Mantegna /1431-1506/
- Malarz, grafik miedziorytów, dyplomata, projektant arrasów, archeolog, matematyk.
Opłakiwanie Chrystusa
- Jest sceną o przytłaczającym ciężki nastroju, spotęgowanym przez zawężenie palety barw i ciemną tonacje.
- Postaci są skrajnie realistyczne czuje się atmosferę śmierci.
- Postać Chrystusa została namalowana w szokującym skrócie powodującym przykrą dla oka deformacje.
Fresk Camera dei Sposi
- Ten fresk znajduję się na suficie pałacu Gonzagów w Mantui.
- Artysta stworzył iluzjonistyczną architekturę stanowiącej przedłużenie rzeczywistej: poprzez namalowany gzyms wychylają się postaci ujęte w gwałtownych skrótach od dołu, zaglądające jakby do wnętrza komnaty, za nimi błękitne niebo sugeruje nieskończoną przestrzeń.
- Artysta zastosował tu nowy rodzaj perspektywy – skośną.
- Sformułował perspektywę opartą na dwóch punktach zbiegu na horyzoncie.
- W doświadczeniach nad perspektywą i w iluzjonizmie w malarstwie ściennym stał się prekursorem zdobniczy baroku, napisał również traktat.
- Dzieła jego odznaczają się prostotą, monumentalizmem, także pewnym liryzmem i miękkością.
- Jego dzieła to m.in.:
- freski w kościele Św. Franciszka w Arezzo na temat Legendy św. Krzyża.
Piero della Francesca /1420-1492/
- Prekursor perspektywy powietrznej: kolorystyczno walorowej.
- Matematyk, naukowiec, badał anatomie i perspektywę.
- Pierwszy wprowadził pejzaż jako tło portretu.
- Płaszczyznę budował kolorem.
- Zainteresowanie kolorem pozwoliło mu odkryć relatywizm barw tzn. zależność wartości barwy od światła i przestrzeni.
Portret Federico da Montefeltre
- Artysta ukazuje wrażenie głębi, stopniowym zmniejszeniem nasycenia i natężenia kalorycznego plamy barwnej.
- Występuje tu szeroka gama barw.
- Płaszczyzna budowana jest plamami kolorystycznymi tak, że podkreślona jest współzależność barwy i światła.
Andreo del Castagno /1421-1457/
Ukrzyżowanie
Ukrzyżowanie
- Fresk ze szpitala Santa Maria Nuova we Florencji.
- Chrystus ma mocną charakterystyczną twarz.
- Maria jest starszą osobą zaznaczona troską i wiekiem.
- Jej duża silna dłoń jest widoczna na tle płaszcza.
- Modelunek przestrzenny postaci jest bardzo wyrazisty niemal rzeźbiarski.
XXX
- Postawa artystyczna mistrzów XV w. odznaczała się studyjnym, poznawczym, podejściem do rzeczywistości.
- Dzieło było podsumowaniem dokonanych badań i spostrzeżeń.
- Głównymi problemami tego stulecia w sztuce były:
- odrodzenie form antycznych,
- dążeniem do doskonałych proporcji,
- nowy stosunek do przestrzeni i natury.
- Te zagadnienia dają się zauważyć w linii rozwojowej i idącej od Giotta przez Florentczyków:
- Masaccia,
- Uccella,
- Castagna,
- Mantegnę,
- Francesca.
- Ci artyści prowadzili stulecia perspektywiczne badania archeologiczne, pisali traktaty.
- Ich dzieła odznaczają się realizmem, synteza środków stosują często zawężoną gamę barw by nie rozpraszać się na zbyt wiele problemów.
- W malarstwie włoskim XV w. istnieje inny nurt:
- liryczny, dworski, miękki,
- z antyku czerpie się idealizację form,
- z zetknięciu z przyrodą decyduje wzruszenie a nie analiza,
- mniej uwagi poświęca się przestrzeni i bryle a więc walorom czysto estetycznym.
Fra Filippo Lippi /1406-1469/
Adoracja Dzieciątka
Adoracja Dzieciątka
- Interesowało artystę bogactwo form przyrody, ale dobrze szło mu ukazanie przestrzeni i bryły.
- W scenie adoracji umieścił w lesie, śród drzew, trawy, kwiatów.
- Całość kompozycji ma nastrój liryczny pełen ciepła, trochę nierealny jak z pogodnej baśni.
- Postaci są wyidealizowane.
Domenico Ghirlandaio /1449-1494/
- Złotnik „reporter” z czasów Wawrzyńca Wspaniałego.
- Był świetnym portrecista.
- Dobrze radził sobie z wielofigurowymi kompozycjami w których przedstawiał bardziej książąt, bogatych kupców.
Aleksandro di Mariano Filipepi – Botticelli /1445-1510/
- Wybitny humanista.
- Tworzył pod mecenasem Wawrzyńca wspaniałego.
- Tonacja dzieł Botticelliego i lekką rytmiką układów stwarza nastrój pogody i świeżości.
Triumf Wiosny
- Rozgrywa się w rajskim baśniowym pejzażu.
- Układ jest oparty na symetrii pozornej podkreślony przez kolisty prześwit w zieleni.
- Smukłe sylwety tworzą delikatne muzyczne rytmy.
- Na ich ciemnym tle rysuje się zwiewne postaci ich znaczenie nie jest całkiem znane.
- Centralną postacią jest wiosna.
- Drugie optyczne centrum stanowi dziewczyna w ukwieconej sukni – sama jak wiosna tak lekka, ze zdaje się unosić w powietrzu.
- Jest to ponoć portret Simonetty Vespucci – damy serca Juliana Mecydeusza.
- Z lewej strony trzy gracje.
- Z prawej strony Zefir znaczenie dwóch pozostałych postaci nie jest wyjaśniona.
- Tonacja jest bardzo subtelna.
- Są biele, róże o różnych wartościach, oliwkowa zieleń, złociste ugry, gorętszy ton ma wietrzna szata wiosny.
- Pozy i gesty wszystkich postaci są wyszukane, pełne wdzięku.
- Ze wszystkich omawianych dotąd obrazów ten najpełniej reprezentuje nawrót do antyku.
- Jest zarazem echem minionego średniowiecza, które odznacza się tu w deformacji i sylwetowości linearyzmie, w nastrojowości i liryce dzieła.
Narodziny Wenus
- Najsilniej uwidocznił się tu linearyzm.
- Giętka, miękka, zwinna, falistą linią określone są formy ciał rozwijające się pod podmuchem wiatru szaty, splatane fale włosów i zarys muszli.
- Podstawą kompozycji jest rysunek.
- Koloryt znakomicie zharmonizowany, tylko go podkreśla, zwłaszcza, że artysta nie modeluje zbyt bryły.
Pieta
- Powstała w schyłkowej fazie twórczości.
- Dzieło to zostało zainspirowane XXXII pieśnią Boskiej Komedii, Dantego.
- Powstało w okresie odwrotu od tematyki mitologicznej.
- Dzieło to jest dramatyczne, ekspresyjne.
- Gwałtowne gesty postaci wyrażają rozpacz.
- Zestawienia barw są ostre.
- Spięcia walorowe, mocne.
- Wiele form tworzy zawiłe układy.
- Nieoczekiwane akcenty jasnych tonów „rozwijają” jakość płaszczyzn.
Leonardo da Vinci /1452-1519/
- Otwiera złoty wiek malarstwa.
- Urodzony w Vinci (miedzy Florencją a Pizzą).
- Studiował rzeźbę i malarstwo w pracowni Verrocchia.
- Jego dzieła to m.in.:
- Zwiastowanie,
- Hołd trzech króli,
- Dama z łasiczka,
- Madonna w grocie skalnej,
- fresk Ostania wieczerza,
- projekt pomnika Francesco Sforzy,
- Mona Liza,
- (nie zachowana) Bitwa pod Anghiari,
- Św. Anna Samotrzeć,
- Bachus,
- Św. Jan.
Dama z Łasiczką / Dama z Gronostajem/
- Jest pierwszym portretem uwzględniającym ręce.
- Trwają spory co do autorstwa tego obrazu, który potem został silnie przemalowany (całe tło i szczegóły stroju).
- Jest on jedynym z najświetniejszych portretowych studiów, psychicznych w dziełach sztuki.
- Twarz kobiety – dziecka, wrażliwa niemal „gotycka” wysmukła dłoń, zastawienie delikatnej i gładkiej urody z drapieżnym oswojonym zwierzęciem.
- Wszystko stwarza atmosferę: wieloznaczną, nie jasną, z ukrytym jakby podtekstem.
- Znajduje się w Muzeum Czartoryskich w Krakowie.
Madonna w Grocie Skalnej
- Istnieją dwa różniące się obrazy Leonarda na ten temat.
- Uderza w tym dziele fantastyka scenerii i niezwykłość układu kompozycyjnego.
- W tym którym znajduję się w Londynie większe znaczenie ma światło pogłębione są cienie, plamy światła sugerowane są jasnym walorem mają zasadnicza rolę kompozycyjną.
- Głowa Marii, światło ślizgające się po postaci anioła tworzący lekki łuk, wraz z postacią dzieciątka, stanowi krąg jasności zamknięty z lewej strony postacią małego św. Jana Chrzciciela.
- Światłem modelującym bryłę i skupiającym wzrok widza wokół centralnej grupy odpowiadają, prześwity miedzy fantastycznym układem skał.
Ostatnia Wieczerza
- To malowidło na ścianie refektarza klasztoru Santa Maria Della Grazie w Mediolanie.
- Wszystkie kierunki prowadzone perspektywą, układ form zmierzają do centralnego punktu – głowy Chrystusa.
- Jest to moment: „Zaprawdę powiadam wam, że jeden z was mnie zdradzi”.
- Reakcja apostołów na te słowa, stała się przedmiotem studiów psychologicznych Leonardo.
- Apostołowie regulują to żywymi gestami, mimiką twarzy zgodnie z temperamentem i cechami charakteru i zaangażowaniem.
- Po raz pierwszy w malarstwie pojawiło się tak wnikliwe psychologiczne studium postaci.
- Godna szczególnej uwagi jest głowa Judasza.
Mona Liza
- Nie jasność zagadkowość wyrazu modelu i nastroju całego dzieła jest cechą wszystkich obrazów Leonarda.
- Tu atmosfera wieloznaczności została spotęgowana.
- Podkreśla ją niezwykły jak z marzeń sennych pejzaż.
- Nieuchwytny uśmiech.
- Delikatne z zatartą granica światła.
- Tonacja barwna chłodna, utrzymana w subtelnych brązach, błękitach i zieleniach.
- Prostokąt płaszczyzny o klasycznych proporcjach jest trójkąt równoramienny, utworzony przez linie idące od głowy modelki do łokci jej spokojnie rozłożonych rąk.
- Pion postaci równoważą liczne delikatne linie poziome wyczuwalne w układzie form pejzażu i podkreślenie linią parapetu.
- Dzieło to znajduję się w Luwrze.
- Ma burzliwe dzieje.
- Niepokoi, prowokuje, zadziwia i zachwyca.
Św. Jan / Św. Anna Samotrzecia
- To dzieła, które zabrał ze sobą Leonardo do Francji i nie rozstawał się z nimi aż do śmierci.
- Św. Jan przypomina tu pogańskie bóstwo o pulchnym ciele nie nawykłym do umartwień.
- Jest to jakby młody bożek o tajemniczym uśmiechu
- Szokujące wydaje się zestawienie tak malowanej postaci z krzyżem tak wątłym, delikatnym, ciemnym, że prawie nie widocznym.
- Wzrok widza prowadzony jest łukiem oświetlonej twarzy, ramienia i dłoni ku krzyżowi, jakby celowo chciał zaznaczyć kontrast miedzy symbolem cierpienia a zmysłową radość, którą tchnie ciało Jana.
- Kompozycję czyta się po przekątnych a równocześnie jasne portale tworzą centrum dzieła.
- Wzrok prowadzący od głowy po przez rękę zatrzymuję się w przecięciu ramion krzyża, a więc w punkcie peryferyjnym obrazu.
- Kontrast walorowy jest tu wyjątkowo silny w głębokim tle zacierają się kontury.
- Przejścia między światłem i cieniem dokonują się za pośrednictwem całej skali tonów pośrednich co zmiękcza działanie kontrastów – ten sposób modelowania formy to słynne Leonardowskie sfumato.
- Cały układ kompozycyjny służy to nastrojowi atmosferze pozornej ciszy, miękkości a w rzeczywistości intelektualnej zagadki o wielu możliwościach.
Rafael Santi /1483-1520/
- Jego twórczość przypada, na „rzymski okres” renesansu.
- Był malarzem, rzeźbiarzem, dekoratorem, projektantem gobelinów i architektem, oficjalnym opiekunem i konserwatorem ruin Rzymu.
- Był uczniem Perugina.
- Jego dzieła:
- Zaślubiny Marii,
- Madonna ze szczygłem.
- Najwybitniejsze dzieła:
- Madonna Sykstyńska,
- Madonna Della Sedia,
- Portret Leona X,
- Portret Baltazara Castiglione,
- Alegorię Teologii, Filozofii, Poezji i Sprawiedliwości – w salach watykańskich tzw. stanzach to m.in. freski:
- Dysputa o Najświętszym Sakramencie,
- Szkoła Ateńska,
- Parnas,
- Pożar w Borgo.
- Ozdobił w Watykanie Loggie Watykańskie oraz wnętrza zaprojektowanej przez siebie Villi Franesina.
- Rafael to malarz pogodnych Madonn, piewca radości, wielbiciel idealnej „łagodności”, dzieł antycznych.
- Dzieła Rafaela są efektowne „ciepłe”, „gładkie”, pełne skupienia skromne jakby uciszone.
- Inne obrazy malowane są w pełnej gamie czystych nasyconych barw, lub utrzymane w łagodnych czerniach i srebrzystych szarościach.
- Z portretu patrzy na nas twarz człowieka, mądrego, wszechstronnie wykształconego humanisty.
Madonna Sykstyńska
- To wielka kompozycja o klasycznym, precyzyjnym wyważonym układzie form.
- Jeden z wielu układów o symetrii pozornej wśród wszystkich dzieł renesansowych.
- Z formą trójkąta, którą tworzy centralna grupa, współdziała ją łagodne łuki rysujące się dzięki wyrazistemu zewnętrznemu obrazowi brył.
- Nie ma to żadnych emocji poczucie absolutnej doskonałości harmonii.
Michał Anioł Buonarroti /1475-1564/
- Dzieła:
- Święta Rodzina,
- freski z Kaplicy Sykstyńskiej (księga Rodzaju St. Testamentu),
- fresk czołowej ściany Kaplicy Sykstyńskiej – Sąd Ostateczny.
- Cała uwaga artysty skupia się na silnym przestrzennym „rzeźbiarskim modelunku bryły ludzkiego ciała o doskonałych proporcjach wielu złożonych układach.
- Postawą jest rysunek.
- Barwy robią wrażenie nałożonych wtórnie na obraz.
- Postaci są wyizolowane z tła, tworzą odrębne grupy lub samotnie tkwią w pustej przestrzeni.
Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej
- M. Anioł malował je na zlecenie Juliusza II przez 6 lat zupełnie sam.
- Powierzchnie sklepienia podzielił na 9 pól w których umieścił główne sceny z Ks. Rodzaju: od stworzenia świata po potop, między nimi umieścił Proroków z Sybilli nagich młodzieńców.
- Najwspanialszy jest fresk przedstawiający monet „Ożywienia Adama”.
- Kompozycja podzielona jest po przekątnej na dwie sfery:
- ziemię, z bezwładna postać Adama,
- nieba, z którego w wichrze, przelocie Bóg Ojciec jakby mimochodem dotyka palcem bezwładnej ręki pierwszego człowieka przekazując mu życie.
- Spotkanie dwóch dłoni jest miejscem spięcia kompozycji.
- Spotkania:
- bierności z aktywnością,
- nicości z życiem.
Sąd Ostateczny
- Fresk ten wkracza już w barok.
- Zlecił mu go Paweł III – wyznaczając mu rolę pierwszego architekta, rzeźbiarza, malarza Watykanu.
- Kompozycja ma potężne działanie.
- Artysta przedstawił scenę pełnej grozy, chaosu.
- Światło wydobywa z mroku wirujących setki skręconych, skłębionych ciał.
- Nad wszystkim dominuje naga postać Chrystusa – groźnego nieubłagalnego Sędziego.
- Wykonywał to dzieło 7 lat.
WENECCY MALARZE XVI W.
Giorgio Barbarelli da Castelfranco – Giorgione / ok. 1478-1510/
Burza
Giorgio Barbarelli da Castelfranco – Giorgione / ok. 1478-1510/
Burza
- Jest pierwszym samodzielnym pejzażem w malarstwie włoskim.
- Pierwszym w dziejach sztuki przedstawiającym przelotny stan przyrody.
- Wymowa dzieła jest nie zbyt jasna.
- Pejzażowi towarzyszą postaci – siedzącej po prawej stronie nagiej kobiety z niemowlęciem i stojącego młodzieńca po lewej.
- W przyrodzie się nie pokój.
- Po niebie wśród ziemnych obłoków przelatuje błyskawica.
- Antyczne ruiny w prowadzają nastrój opuszczenia i wyludnienia.
- Postaci są spokojne nieoczekiwanie inne niż zdawałoby się.
- Tonacja barwna obrazu jest chłodna, utrzymywana w zieleniach.
- Najbardziej zwracające uwagę formy umieszczone zostały blisko brzegów płaszczyzny po obu stronach.
- Pogłębienie ciemnych tonów w stosunku do partii światła wespół z kolorystyką stapia w jedno, poszczególne kształty rozmywa kontury jednoczy formy na płaszczyźnie.
Koncert Wiejski
- Jest utrzymywany w czerwono złotej tonacji, komponowany kontrastowymi plamami walorów.
- Nagie ciała i jasne postaci kobiet.
- Smuga światła na łące.
- Jasny obłok części postaci mężczyzn.
- Ciemna plama zieleni wokół.
- Obraz jest sielanką.
Śpiąca Wenus
- Temat mitologiczny ale rozumiany tez w myśl założeń renesansowych.
- Idealnie piękne ciało kobiety na tle pięknej przyjaznej przyrody.
- Doskonałe uciszenia, zamknięcie dźwięków w pejzażu sprzyjającym snom pięknej bogini.
- Liryka miękkości linii krajobrazu i ciała kontakt srebrzystej tkaniny ze złamaną zielenią trawy i błękitem gór w oddali.
- Ciemne tony postaci wzgórza, nieba na linii horyzontu tworzą dzieło.
Tiziano Vecellio – Tycjan /1477?1490-1576/
- Tycjan był wybitnym portrecistą, wykonywał portrety króla, papieży i książąt:
- portrety: Alfonsa I,
- Pawła III (z nepotami, papież),
- Karola V.
- Namalował też dzieło Nimfa i Pasterz.
Miłość Ziemska i Niebiańska
- To kompozycja alegoryczna.
- Personifikacja dla rodzajów miłości są dwie kobiety siedzące na studni.
- Wydaja się równie piękne, doskonałe godne pożądania.
- Miłość Ziemska ukazana jest w akcie z purpurowa szatą przerzuconą przez ramie.
- Bardziej jest widoczna, bardziej rzuca się w oczy, dzięki dużej jasnej plamie, walorowej ciepłego tonu i sąsiedztwa czerwieni.
- Miłość Niebiańska jest trochę bardziej nieuchwytna, dzięki delikatnym tonom srebrzystej sukni łączącym się z barwą studni o antycznych motywach.
- Obraz jest skomponowany plamami, będącymi zarazem plamami światła lub cienia kontrastującymi stopniem nasycenia i temperatur.
Flora
- To uosobienie i równocześnie wyraz ulubionych przez Tycjana jakość barw.
- Jest to piękno, rozkwitłe, piękno pełni lata, zmysłowe uspokojone zarazem.
Assuncie
- Ujawniły się tu monumentalizm i wyniosłość właściwym wielu kompozycją religijnym Tycjana.
Bachanalia
- Ujawniły się radość życia, swawola, rozmach.
Złożenie do Grobu
- Jest pełne umiaru i skupienia.
Zdjęcie z Krzyża
- To obraz w którym wyrażony został ból i tragizm.
Koronowanie Cierniem
- Tonacja jest ciemna.
- Gwałtownie krzyżują się kierunki użytych przez siepaczy.
- Synteza światła i cienia zawężona.
- Tonacja kolorystyczna daje efekt wywołujący w widzu reakcję uczuciową.
- Dzieło to zapowiada już barok.
Paolo Caliari – Veronese /1528-1588/
- Pochodził z Werony.
- Tworzył w Wenecji.
- Słynne dzieła:
- Uczta u Szymona (we Wenecji i w Luwrze),
- Uczta w Kanie Galilejskiej (w Luwrze i w Galerii Drezdeńskiej),
- Koronacja Marii – freski w kościele San Sebastiano w Wenecji).
- Płótna Veronesego są wielkich rozmiarów.
- Sceny świąt, uczt umieszczone są w monumentalnej renesansowej architekturze.
- Tłum postaci to bogaci kupcy weneccy, mieszczanie ubrani w stroje współczesne.
- Jest to właściwe malarstwo weneckie, bardzo realistyczne
- Veronese był wybitnym kolorystą.
- Po mistrzowsku posługiwał się bielą, czernią, szarościami, dopełnionymi barwami czystymi i nasyconymi.
- Unikał silnych kontrastów kolorystycznych.
- Stosował jednolitą materię malarską dla określenia różnych jakości form natury.
- Twórczość Veronesego zasadniczo zamyka styl renesansowy w malarstwie włoskim.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O MALARSTWIE WŁOCH
- Do zdobyczy malarstwa V w. należy ustalenie zasad perspektywy zbieżnej i powietrznej.
- Wskrzeszenie antycznego aktu i scen mitologicznych.
- Rozpowszechnienie samodzielnego portretu.
- Wprowadzenie tła pejzażowego.
- Główny nurt w malarstwie traktował sztukę jako formę poznania świata a obraz był podobnym utrwaleniem i przekazaniem wiedzy poznanej rzeczywistości (traktaty sztuce, były to treści pozaestetyczne, rzutujące na określone środki wyrazu, kolorystykę i układy kompozycyjne) reprezentował do (nurt) m.in. Masaccia, Uccello, Mantegna, Francesco.
- Odmienny nurt czerpał z antyku odmienne niż w po przednim treści: idealizację, dążenie do doskonałości form, gloryfikował wartości estetyczne, był blisko schyłkowego gotyku z którego czerpał uduchowienie kształtów i niektóre środki wyrazu.
Złoty Okres Renesansowy
- Charakteryzuje najsilniejsza idealizacja natury i doskonałe układy wyważonych matematycznie proporcji i elementów kompozycji.
- Absolutnym wzorem był antyk celem piękno idealne.
- Problematyka wzbogaca się o pierwiastki uczuciowe, emocjonalne.
- Barwy są czyste nasycone, gama ocieplona (niekiedy monochromatyczna), modelunek walorowy pogłębiony i zespolony z ogólną harmonią barwną.
- Styl utrzymuje się do ok. 1580 r. jest to twórczość – Wenecjan – mistrzów koloru, którzy wzbogacili gamę barw i pogłębili wiedzę o zależności barw od światła.
- Około poł. XVI w. zaczyna narastać nowy styl – barok.
- Zapowiedzi baroku pojawiły się już wcześniej w twórczości M. Anioła (Sąd Ostateczny) i w dojrzałym okresie życia Tycjana („Koronowanie cierniem”).
- Układy kompozycji w XV i XVI w. były przeważnie oparte na symetrii pozornej, centralne, lekko zrytmizowane barwami i kierunkami.
- Grupa elementów składająca się na centrum kompozycji układa się w kształt trójkąta równoramiennego.
- Zachowaną doskonałą, klasyczna równowagę elementów – zasadę jedności w wielości.
- Artyści zapowiadający barok budowali płaszczyznę silnymi kontrastami walorów, kształtów i kierunków.
- Nowym kształtem obrazu w renesansie było koło (po wł. tondo).
- Ta figura zarzucała szczególna „architekturę” i oryginalną koncepcje układu kierunków, które usiały liczyć się z krzywiznami brzegu obrazu.
Problem kolorystyki
- Średniowiecze traktowało barwy symboliczne i estetyczne, były one wartością umowną.
- Renesans obserwuje realne zabarwienie poszczególnych przedmiotów, a także zmianę barw na przedmiocie w zależności od przestrzeni i światła.
- Zasadniczo posługiwano się barwami lokalnymi – traktując je jako wartość przedmiotu jako wartość stałą.
- W zależności od okresu posługiwano się różnymi sposobami sugerowania cienia i światła.
- Z początku starano się by nie zbudzić i nie zatracić dźwięczności barwy w cieniu i dlatego zaciemnioną partię bryły malowano nie przez dodawanie czerni a przez ściemnianie tonem pokrewnym.
- Z czasem stosowano coraz głębszy modelunek światłocieniowy, co pociągnęło za sobą kładzenie większego nacisku na kontrasty walorowe niż na zachowanie czystości kolorystycznej.
- Zatem barwę w świetle rozbielano i poprzez delikatną grację poprzednich walorów, barw doprowadzono do głębokich ciemnych tonów powstałych między innymi przez dodanie czarni.
- Wprowadzenie perspektywy powietrznej pozwoliło artystom na odkrycie relatywizmu (względności) barw, na zależność ich wartości od złudzeń wzrokowych.
- Przedmioty znajdujące się blisko oka widza traktowano w dwojaki sposób, natomiast barwy ulegały zmianom w poszczególnych planach przestrzeni obrazu – następowało ich rozjaśnienie i zarazem ochłodzenie.
- Monochromatyzm – to malarstwo jednotonowe o poszerzonej skali walorowej.
- Nasycenie powierzchni płótna przewagę jednego tonu przy pełnej gamie popularnie nazywa się również monochromatyzmem.
- Zasadniczo zestawienia barw były spokojne, harmonijne a sąsiedztwa barw kontrastujących zawsze ściszone przez półtony.
Malarstwo w Niderlandach
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
SYTUACJA POLITYCZNA
SYTUACJA POLITYCZNA
- W XIV i XV w. Niderlandy wzbogaciły się dzięki pośredniczeniu w handlu.
- Spowodowało to wzrost roli politycznej mieszczaństwa i potęgę miast.
- Burgundzki Książę Filip Śmiały zdobywa Niderlandy i ta przynależność do Francji odbija się jej wpływami w kulturze a w sztuce wyrazi się mecenasem burgundzkiego dworu.
- Małżeństwo Marii Burgundzkiej z Maksymilianem I cesarzem, spowodowało, iż Niderlandy w 2 poł. XVI stały się posiadłością Habsburgów.
- W 1555 Niderlandy weszły w posiadanie królów hiszpańskich jako następstwo walk Hiszpanii z Francją.
- Trwały walki Flamandów i Holendrów z najeźdźcami zakończone powstaniem Zjednoczonych Prowincji Niderlandów w (1588) uzależnionych od Hiszpanii (Holandia) oraz pozostających w niewoli prowincji Flamandzkich i Brabancji.
- W tym czasie rozgorzała w Europie reformacja, która silnie zaznaczyła się w Niderlandach.
- W następstwie układów politycznych katolicka pozostała Flamandia a protestantyzm przejęła Holandia.
- Hugenoci z Francji na wskutek prześladowań we własnym kraju, osiedlili się w Holandii, a było w śród nich wielu rzemieślników i artystów.
- Niderlandy w okresie renesansu były w obszarze wpływów francuskich i hiszpańskich a z kolei te kraje ulegały wpływom niderlandzkim.
KULTURA
- Kultura Niderlandów była kulturą mieszczańską i taki był mecenat.
- Kupcy otaczali się zbytkiem, kosztownymi przedmiotami i dziełami sztuki.
- Mieli trochę inny stosunek do dzieł niż Włosi, bardziej przejmowano się materialną, towarową wartością przedmiotu jego walory estetyczne łączono z funkcją użytkową i dokumentalną.
- Zapotrzebowanie na sztukę było powszechne dlatego towarzyszyły niezliczone rzesze artystów w Niderlandach.
- A kupowaniu dzieł nie zawsze decydował wyrobiony smak i upodobanie estetyczne.
- W protestanckiej Holandii ustały zamówienia na dzieła religijne.
- Wielu artystów żyło więc w trudnych warunkach dlatego emigrowali do innych krajów i tam osiedlali się w nich na stałe.
- W sztuce niderlandzkiej istniał tez nurt ludowy, tworzyli go artyści drobniejszych warstw mieszczańskich lub wsi.
- Szczyt rozwoju osiągnął w twórczości Boscha i Bruegla, wprowadził do sztuki zainteresowanie prostym człowiekiem i życiem codziennym.
- Sztuka niderlandzka miała duży wpływ na włoską, niderlandzcy byli tam niezmiernie cenieni, korzystano z ich doświadczeń.
MALARSTWO
Roger van der Weyden /1399?1400-1464/
Ukrzyżowanie
Roger van der Weyden /1399?1400-1464/
Ukrzyżowanie
- Przedstawił dramat w konwencji średniowiecznej ale scenerii renesansowej.
- Ból, cierpienie fizyczne i duchowe zasugerował ostrymi załamaniami szat, silnym kontrastem kolorystycznym między błękitem płaszcza Marii a czerwienią szaty Jana (barwy są symboliczne) i z bladą naznaczoną piętnem śmierci twarzą Chrystusa.
- Dwa czarne anioły jak symbole żałoby wznoszą się nad renesansowym pogodnym pejzażem, pełnym powietrza i światła.
Hubert i Jan van Eyckowie /1366-1426/ /1390-1441/
- Byli z początku miniaturzystami związanymi z dworem burgundzkim.
- Im przypisuje się wynalazek techniki, która miała zrewolucjonizować możliwość malarstwa (technika temperowa i olejna).
- Najsłynniejszym ich dziełem jest Poliptyk stworzony dla kościoła św. Jana (dziś Bawona) w Gandawie.
- Dzieło to jest wykonywane w technice olejnej.
- Dawało to efekt półprzeźroczystej, drogocennej powierzchni i dzięki szybszemu schnięciu umożliwiało precyzyjne wykończenie szczegółów.
- Świetnie uchwycone jest tu złudzenie przestrzeni idącej w głąb pola widzenia, równocześnie rzuca się w oczy szczególna przedmiotowość iluzyjna realność i ciężar brył.
- Widoczne jest tu zainteresowanie naturą świadczy o tym wprowadzenie pejzażu i aktu.
Jan van Eyck /1390-1441/
- Młodszy z braci zdobył większą sławę.
- Bryły wszechstronnie uzdolniony.
- Inne dzieła Eycka:
- Madonna Kanclerza Rolin,
- liczne portrety m.in. Kardynała Albergati.
Portret Małżonków z Arnolfini
- Artysta przedstawił parę małżonków w momencie składania sobie przysięgi małżeńskiej wobec niewidocznych na obrazie świadków, odbitych tylko w wypukłym lustrze naprzeciwległej ścianie.
- Kompozycja jest pozornie symetryczna i centralna.
- Wzrok widza dąży ku złączonym dłoniom małżonków.
- Kompozycyjna koncepcja kolorystyczna jest niezmiernie ciekawa, najsilniejsze kontrasty najczystszych i silnie nasyconych barw to postać kobiety w zieleni z akcentami błękitu, rękawów i dołu spodniej szaty oraz sąsiadująca czerwień łoża z baldachimem i krzesła w centrum.
- Silnym akcentem jest bicie nakrycia głowy dopełniające ją delikatne białe obramowanie szaty u dołu.
- Obraz można „czytać” zarówno wzdłuż osi symetrii jak i po dwóch przecinających się przekątnych.
- Gama baw jest bogata, złożono o bardzo harmonijnych zestawieniach.
- Splata się tu wszystko w jedną całość: subtelne uczucia małżonków i atmosfera codzienności, która ich otacza.
- Z troską opracowane są tak postaci ludzi, maleńkiego pieska, drewniane trepki do noszenia po domu, owoce na parapecie, kręty świecznik – czy okrągłe lustro.
- Tu nie człowiek jest najważniejszy ale każda martwa rzecz.
- Każdy z przedmiotów ma ukryte znaczenie, symboliczne, związane ściśle z tematyką zaślubin, w świeczniku płonie jedna świeca – symbol Chrystusa, owoce, symbol niewinności, jak i upadek człowieka w grzechu pierworodnym, piesek – wierność.
- Obraz wyraża swoiste podejście do idei humanistycznej w Niderlandach – człowiek w centrum ale równocześnie jako jeden z elementów nieskończonego bogactwa form światła.
Wiek XVI
Hieronim Bosch /1450-1516/
Hieronim Bosch /1450-1516/
- Dzieła:
- Leczenie Głupoty,
- Barka Głupców,
- Kuglarz.
Niesienie Krzyża
- Płaszczyznę zaludnia gęsto tłum postaci, a właściwie głów ludzkich o odrażającym wyglądzie:
- głupota,
- okrucieństwo,
- podłość,
- przebiegłość.
- Wszelka ohyda świata znalazły swe odzwierciedlenie w postaciach zdeformowanych karykaturalnym ujęciem.
- Centralnym punktem kwadratowej płaszczyzny obrazu jest twarz Chrystusa najmniej rzucająca się w oczy, potraktowana dyskretnie i subtelnie.
- Jeszcze dwie postaci są tu ukryte:
- człowiek, który kluczowym ruchem podtrzymuje krzyż, usiłuje pomóc skazańcowi <- Szymon z Cyreny,
- Weronika umieszczona w lewym brzegu kompozycji za postacią kobiety, która rozłożyła chustę z odbitym obliczem Jezusa, jakby oceniając jej wartość handlową.
- Tematem obrazu jest oprócz scena z Nowego Testamentu, walka człowieczeństwa z wynaturzeniem ludzkich instynktów.
- Każdy fragment płaszczyzny jest równie, nie ma tu żadnej dominanty w sensie formalny.
- Różnobarwne prostokątne nakrycia głów, jasne, ciemne twarzy i ubrań, powtarzają się równomiernie na całej powierzchni dzieła.
- Ramie krzyża wprowadza ład dyskretnie kieruje wzrok ku centralnej postaci.
Wóz z Sianem
- To tryptyk o tematyce symboliczno – alegorycznej.
- U góry lewego skrzydła Bóg w Majestacie spogląda na bunt aniołów, które w postaci owadzich maszkar – szatanów – spadają na rajska jeszcze ziemie.
- Niżej kolejno:
- stworzenie pierwszych ludzi,
- grzech pierworodny,
- wypędzenie z raju Adama i Ewę przez Anioła z mieczem w dłoni.
- Centralna część tryptyku to wóz z sianem – symbol wartości dóbr doczesnych.
- Podąża za nim orszak królów, książąt, tłum ludzi bije się, tratuję i ginie w walce o zdobycie źdźbła lub dostanie się na szczyt wozu.
- Na szczycie wozu przedstawiona jest sielska scena.
- Po jednej ich stronie ukląkł anioł, po drugiej szatan gra na piszczałce.
- Po niżej wozu zgromadzili się Ci, którym już udało się zdobyć choć trochę drogocennego siana i teraz upychają swe skarny w worach.
- Wóz zaprzężony jest w maszkary i wyjeżdża w wyobrażone piekło gdzie tłum potwornych i groteskowych szatanów zajmują się tymi co zasługują na potępienie.
- Sens dzieła nie od razu jest jasny, wymaga starannej analizy, fragment po fragmencie.
- Treść jest filozoficzno-religijna.
- Forma symboliczna, alegoryczna.
- Celem moralizatorstwo.
- Środkami: nieokiełzana fantastyka, wizjonerstwo posunięte do nadrealizmu.
- Tonacja całości jest ciepła przeważają złociste ugry, jasne czerwienie brązy skontrastowane, czystymi świetlistymi błękitami.
- Postaci ujęte są dość płasko prawie sylwetowe.
- Iluzja przestrzeni w pejzażu pełna – uzyskana perspektywa powietrzna.
Piotr Brueger /1528-1563/
Kraina Pieczonych Gołąbków
Kraina Pieczonych Gołąbków
- Trzech leniuchów odpoczywa w krainie swych marzeń.
- Smakołyki rosną, na drzewach, jedzenie samo przychodzi, wino leje się do otwartych ust.
- Śpią na symbolach swej pracy:
- chłop,
- żołnierz,
- uczony.
- To obraz dydaktyczny moralizatorski.
- Drwina jest tu łagodna.
- Temat potraktowany z „przymrużeniem oka”.
- Kompozycja rozłożona na dwóch prostokątnych: od dachu porośniętego plackami przez środek postaci „uczonego”, od drobnej figurki wgryzającej się w smakowity obłok, po chłopa z cepem.
- Pion drzewa dochodzi do matematycznego środka kompozycji.
- Tonacja jest w ciepłych zieleniach, bielach, delikatnych różach, ugrach.
- Inne obrazy o podobnej tematyce:
- Walka Zapustów z Postem,
- Taniec chłopski,
- Wesele,
- Pory Roku.
Zima
- Obrazy „Pór roku” mówią o ogromnym przywiązaniu z ziemią, którą autor znał, rozumiał i kochał.
- Te obrazy pełne prostoty, niezmiernego bogactwa form i jakości.
- Człowiek w tych pejzażach nie jest raczej elementem natury.
Ślepcy
- Tępo i bezmyślnie podążają ślepcy na przód, kolejno wpadając w wodę.
- Tu znowu drwina z głupoty lecz nastrojona w tragiczną nutę.
- To żebracy o odrażającej powierzchowności.
- Ich los jest straszny.
Stara Wieśniaczka
- To portret brzydkiej chłopki o zdumionym i naiwnym spojrzeniu.
- Jest to obraz bardzo realistycznie przedstawiony.
XXX
- Każdy z obrazów utrzymany jest w innej gamie barw:
- „Wesele Chłopskie” w czerwieniach i brązach,
- „Taniec pod szubienicą” w delikatnych zieleniach,
- „Zima” w bielach, zielonkawych błękitach,
- „Ślepcy” w szarościach.
- Różnorodne i nowatorskie są układy kompozycyjne:
- „Zima” – zakomponował kontrastami pionów i poziomów, walorów jasnych i ciemnych, tonów ciepłych i zimnych jest to kompozycja asymetryczna,
- „Ślepców” i „Wesele chłopskie” – po przekątnej,
- „Przysłowia” i „Zabawy Dzieci” – w tych obrazach stworzył wiele równorzędnych ośrodków niezwiązanych ze sobą i równomiernie rozłożonych na całej płaszczyźnie tak, że obojętna jest kolejność oglądania.
- Charakterystyczne jest spojrzenie na rozległą przestrzeń jakby z loty ptaka lub z wysokiego wzgórza.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O MALARSTWIE NIDERLANDZKIM
- Sztuka Niderlandów odznaczała się realizmem – przekazywaniem obiektywnej prawdy o rzeczywistości.
- Jest to realizm brutalny, podkreślający indywidualne cechy jednostki.
- W malarstwie niderlandzkim uderza zainteresowanie przedmiotem drobiazgowość jego opisu.
- Artyści mniej interesowali się perspektywą linearną niż powietrzną.
- Odeszli od konwencji kompozycji centralnej i symetrycznej.
- Komponuje się tu po przekątnej.
- Stosowano bardzo szeroką i złożoną gamę barw z przewagą jednego tonu.
- Kolor ma szczególne znaczenie, komponuje płaszczyznę.
- Charakterystyczna cechą jest wielkie bogactwo, środków wyrazu, kompozycji oraz wielka mnogość i różnorodność form na płaszczyźnie co daje efekt specyficzny sposób oglądania dzieł fragmentami.
- Malarstwo niderlandzkie zawiera w sobie pierwiastki fantastyki, graniczące z nad realizmem, posługują się rozbudowaną symboliką, przedstawień detalu, ma tendencje pouczające, moralizatorskie.
Malarstwo Renesansu w Niemczech
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
- Początki renesansu opóźnionego i tutaj na skutek silnych tradycji gotyku wypadały równocześnie z reformacja, wyjątkowo gwałtownie przebiegają w Niemczech.
- Wojny religijne trwały do połowy XVI w. doprowadziły do podziału, który odbił się na sztuce religijnej. Kraje austriackie i całe południe pozostały katolickie a protestanckie cała północ.
- Na południu silnie zaznaczyły się wpływy Włoskie.
- Na północy wyspy niderlandzkie.
- W krajach protestanckich zahamowaniu uległa sztuka religijna.
- Mecenasem sztuki był Maksymilian I.
- Dość silnie zaznaczył się mecenat: mieszczański, w katolickich krajach – kościelny.
MALARSTWO
Mathis-Gothard-Nithat – Matthias Grünewald /1457-1528/
Tryptyk z Isenheim
Mathis-Gothard-Nithat – Matthias Grünewald /1457-1528/
Tryptyk z Isenheim
- Centralna część tego obrazu ołtarzowego zajmuje grupa:
Ukrzyżowanie
- Postać Chrystusa przeraża ekspresyjnym naturalizmem.
- Artysta przerysował brzydotę ciała naznaczonego piętnem śmierci o rękach wykręconych w konwulsyjnym skurczu, skórze zielonkawej noszącej ślady biczowania.
- Ekspresje potęguję atmosfera korony cierniowej tłoczonej na rude włosy.
- Ciemne tło w zetknięciu z bielą płaszcza Marii, czerwień szaty Jana i Marii Magdaleny potęguję nastrój tragedii i grozy.
- Pozy, gesty są gwałtowne przerysowane.
- Jednym z głównych środków wyrazu jest tu barwa o funkcji symbolicznej.
- Zestawienia kolorystyczne, tak jak zestawienia form są ostre, drapieżne.
- W pozostały kwaterach obrazu dodatkowym problemem jest związek barwy i światła – tu pojętego jako nierealne zjawisko („Zmartwychwstanie”, „Koncert Anielski”).
Albrecht Dürer /1471-1528/
- Pochodził z Norymbergi.
- Owocem jego studiów był kilka traktatów Cztery Księgi o Proporcjach.
- Był malarzem i wybitnym rysownikiem.
- Jego dorobek:
- 194 miedziorytów,
- 170 drzeworytów,
- kilkaset rysunków.
- Wybitne dzieła:
- autoportrety,
- Apokalipsa – 15 drzeworytów,
- Apostołowie,
- Miedzioryty: Św. Hieronim, Rycerz, Śmierć i Diabeł, Melancholia.
- Portret Erazma z Rotterdamu.
Ilustracje do Apokalipsy
- Wykonanie w technice drzeworytu.
- Jest to skomplikowana wizja czasów ostatecznych.
- Pod postaciami Czterech Jeźdźców Apokalipsy wyobrażone zostały najstraszliwsze klęski żywiołowe, spadające na ludzkość jako kara za grzechy.
- Środkami artystycznymi artysta uzyskał atmosferę lęku i grozy.
- Drzeworyt zbudowany cienkimi liniami o zmiennej grubości i zagęszczonymi ostrymi kreskami przypominającymi technikę miedziorytu.
- Płaszczyzna została zakomponowana splątanymi nie jasnymi grupami form układających się po skosach:
- jeden skos – stanowi grupa jeźdźców, podkreśla to silnie wzniesiony w górę miecz,
- drugi skos – skołatana grupa tratowanych,
- trzeci skos – anioł unoszący się nad krainą spustoszenia.
- Kierunkom tym przeciwstawia się kierunek promieni idących z górnego lewego rogu.
- W środkowej części płaszczyzny, wraz końmi ich poziomy układ sprawia wrażenie pędu.
- Forma jest zawiła, skomplikowana.
- Płaszczyzna zbudowana wielką liczbą drobnych kształtów.
- Podjęcie przez Dürera takiej tematyki (wojny, walki, dobra i zła) znajduję odpowiedz w niespokojnych katastroficznych nastrojach w czasach których żył (reformacja, bunty chłopów, wojny religijne).
Autoportret
- To zupełnie inny w nastroju obraz.
- Tonacja kolorystyczna jest czysta, spokojna.
- Układ kompozycji klasyczny.
- Dürer sportretował tu siebie jako pewnego swej urody i wiedzy, ubrany w eleganckie ubrania.
Rycerz Śmierć i Diabeł
- Miedzioryt.
- Pesymistyczny symbol dążeń ludzkiego życia odmierzonego czasem.
- Może też, symbol niewzruszalności postawy rycerza zmierzającego pomimo przeszkód do wytkniętego celu.
- Artysta tworzy tutaj atmosferę męczącą, pełną niepokoju.
Melancholia
- Jest to alegoryczne wyrażenie pytania o wartość twórczego działania.
- Na ziemi leżą bezradnie porzucone symbole:
- nauki,
- sztuki,
- rzemiosła,
- nietknięty jeszcze dłonią twórcy – człowieka głaz obok nieukończonej budowli.
- Melancholia uosobiona w postaci, tragicznie zdumionej uskrzydlonej kobiety machinalnie bawiącej się cyrklem.
- Z kompozycji bije nastrój bezradności, pustki, zwątpienia.
- Kontrastuje tu przedstawienie problemu wartości twórczego działania nauki i piękna w epoce renesansu – optymistycznie wpatrzonej w potęgę człowieka.
- Przeintelektualizowanie problematyki zbliża się tu Dürera do Manierystów, zbliżają tez sposoby komponowania – „lęk przed pustka” zawiłość formy niepokój i napięcie.
Lucas Cranach Starszy 1472-1553/
- Przyjaciel Lutra.
- Jego dzieła:
- Adam i Ewa,
- Wenus,
- Madonna z Jabłonią.
- Dzieła te pełne są renesansowej pogody, ciepła i radości.
- Stosował pełną gamę barw z przewaga ciepłych tonów.
- W wysmukłych aktach stworzył odmienny ideał piękna ciała niż Włosi.
- Był świetnym grafikiem.
Hans Holbein Młodszy /1497-1548/
- Wybitny portrecista.
- Łączył obiektywizm spojrzenia z psychologiczną analizą.
- Najbardziej znany jest jego portret Henryka VIII.
Albrecht Altdorfer /ok. 1480-1538/
- Pejzażysta.
- Jego dzieło: Pejzaż z okolicy Ratyzbony.
PODSUMOWANIE
- Malarstwo niemieckie uległo wpływom włoskim i niderlandzkim.
- Narodowe cechy:
- spotęgowana ekspresja wyrazu,
- zainteresowanie problematyka filozoficzną, egzystencjalną,
- odtwarzanie najgwałtowniejszych najsilniejszych stanów uczuciowych, związanych z wewnętrznymi przeżyciami: bólu, radości, rozpaczy,
- bardziej interesuję się stanami ducha niż pięknem ciała,
- fascynacja brzydotą a nie pięknem,
- sztuka Niemiec mocno zakorzeniona jest w tradycjach gotyckich.
- Malarstwo posługuję się silnymi kontrastami kolorystycznymi i walorowymi.
- Barwy są często odrealnione.
Uwagi o Malarstwie Francuskim
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
- Z wojny stuletniej Francja z Anglią wyszła osłabiona ale zwycięska.
- Następne stulecia to rywalizacja z Habsburgami.
- Dzięki wypraw interwencyjnych do Włoch, Francja z tyknęła się z renesansem włoskim.
- Decydującym znaczeniem dla rozwoju sztuki miał mecenat Franciszka I i magnacki.
- Franciszek I sprowadził wiele artystów z Włoch m.in. Leonarda da Vinci.
- Francja ulegała tez inspiracja Niderlandów.
- Sprowadzeni artyści z Włoch utworzyli w Fontainebleau szkołę, związani z nią byli francuscy malarz m.in.:
- Jean Cloute,
- Jean Cousin.
- Najczęstszym tematem były Portrety tłumów, książąt, dworaków.
- Tło portretu jest ciemne.
- Cały nacisk kładzie się na indywidualną jednostką wartość modela i na jego cechy psychiczne (portret Muzyka, portret Henryka III i Franciszka I)
- Jest to malarstwo bardzo intelektualne operujące wyszukanymi formami, aluzyjne, symboliczne (Ewa Prima Pandora, Sabrina Poppea).
- Tonacja barwna jest ciemna, ochłodzona złożona, zawężona, rzadko spotyka się barwy czyste.
- Zestawienia kolorystyczne są bardzo spokojne wyrafinowane.
- Gesty postaci są często sztuczne przykłada się do wymowy rąk.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz