Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Renesansu – Malarstwo

Zagadnienia Renesansowego 
Malarstwa
TYPOWE DZIEŁO
Szkoła Ateńska / Rafaela Santi (1509-1510)/
  • Jest alegorią filozofii.
  • Wieloplanowa monumentalna kompozycja została utrzymana w dość zawężonej gamie pokrewnych ciepłych tonów.
  • Grupę filozofów starożytnych i współczesnych swej epoce umieścił artysta w pejzażu architektonicznym, umożliwiającym ukazanie, iluzorycznej głębi obrazu i posłużenie się po mistrzowsku, opanowaną perspektywą zbieżną.
  • Kompozycję budują dwa poziome, równoległe, ustawione ciągi stojących postaci.
  • Pionowe rytmy utworzone są przez elementy architektury i figury ludzkie.
  • Układ jest oparty na symetrii pozornej, centralny doskonale równoważny, o matematycznie wyważonych proporcjach poszczególnych części.
  • Centralnymi postaciami są:
    • Platon – wskazujący niebo, świat doskonałych po za ziemskich idei,
    • Arystoteles – ukazujący ziemie, badacz świata na drodze rozumowej, opierający się na rzeczywistości, poznanej zmysłowo.
  • Grupie patronują posągi: Apolla i Ateny – opiekunów sztuk wyzwolonych i nauki.
  • Zostały tu zawarte naczelne założenia dojrzałego renesansu:
    • dążenia do pogodzenia zachwytu nad antykiem z chrześcijańską ideologią,
    • próba pogodzenia wiary z wiedzą,
    • intuicji z rozumem,
    • koncepcji: piękna absolutnego, doskonałego z pięknym konkretnym, jednostkowym zawartym w rzeczach postrzeganych.
UWAGI OGÓLNE
  • Mimo laicyzacji życia, w odrodzeniu najwięcej dzieł malarskich poświęcano tematyce religijnej.
  • Tradycyjne sceny religijne przedstawiano w nowym ujęciu.
  • Ujmowano jej jako sceny z realnego życia ziemskiego.
  • Pieta” – Botticellego, „Ukrzyżowanie” – Castagna to dzieła wynikające z zaangażowania twórców.
  • Św. Sebastian” – Antonella da Messyna, „Opłakiwanie Chrystusa” – Mantegni, są to dzieła malowane pod pretekstem ukazania zupełnie innych spraw – perspektywy proporcji anatomii i ruchu.
  • Typowymi w renesansie tematami religijnymi były:
    • Zwiastowanie,
    • Madonna z Dzieciątkiem,
    • Św. Sebastian,
    • Pokłon trzech króli,
    • Jan Chrzciciel,
    • Ukrzyżowanie,
    • Judyta z Głowa Holofernesa,
    • Złożenie do grobu.
  • Najwybitniejszą grupę stanowią portrety.   
  • Modela ujmowano zazwyczaj do połowy piersi lub do pasa.
  • Po raz pierwszy artyści renesansowi zwrócili uwagę na ręce, tak wiele mówiące o cechach portretowanego („Dama z łasiczką” L. Vinci).
  • Wykonywano zbiorowe portrety rodzinne (fresk Mantegni – „Rodzina Gonzagów”).
  • We Włoszech, później w innych krajach ustalił się pewien schemat konwencja portretu – pozujący model usytuowany był na tle okna z rozległym pejzażem.
  • Układ elementów na płaszczyźnie był zawsze centralny i symetryczny postać zamyka się w trójkącie równoramiennym.
  • Sceny mitologiczne były w renesansie bardzo popularne („Narodziny Wenus” – Botticellego; „Wenus” – Tycjana; „Wenus” – Giorgionego; motyw „Trzech Gracji”).
  • Tematy zaczerpnięte z mitologii wykorzystywano do ukazania pięknych ciał w akcie do złożenia hołdu antykowi.
  • Sceny rodzajowe należą do rzadkości („Koncert wiejski” – Giorgionego).
  • Spotyka się też sceny pasterskie o charakterze sielskim.
  • Takie tematy można znaleźć w malarstwie niderlandzkim (twórczość Piotra Bruegla – „Wesele chłopskie”).
  • Pejzaże towarzyszyły portretom, sceną mitologicznym, religijnym.
  • Giotto najwcześniej wprowadził pejzaż jako tło akcji.
  • Pejzaż jako temat samodzielny występuję bardzo rzadko.
  • Do wyjątków należy twórczość niemieckiego artysty Altdorfera i pejzaże Bruegla – w malarstwie włoski – „Burza” Giorgionego.
  • Malowano także alegorię.
  • Renesans cechowało myślenie symboliczne, wierzono, że dla każdego pojęcia abstrakcyjnego można znaleźć obraz, umownie wyrażający jego treść.
  • Były to personifikacje – uosobienia (postać kobiety otoczona symbolicznymi przedmiotami) służyło to do rozszyfrowania znaczenia dzieła.
  • W „Alegorii Wiary” – Belliniego, „Triumfie Wiosny” Botticellego – każda postać ma ukryte znaczenie.
  • Dama z łasiczką” Leonarda da Vinci jest przykładem posłużenia się atrybutem nieco dwuznacznym, drapieżna łasiczka była prawdopodobnie symbolem niewinności.
  • Czasem spotyka się skojarzenia mitologii z religią w alegoryczną całość jak we francuskim dziele „Eva Prima Pandora” jest tu alegoria miedzy dwiema kobietami, które sprowadziły na świat nieszczęście rzez swoją ciekawość i nieposłuszeństwo.
  • W zainteresowaniach artystów na pierwszym planie był człowiek:
    • piękno jego ciała,
    • wartości intelektualne,
    • wartość i godność osobista,
    • moralność,
    • wady,
    • zalety.
  • Studiowano przyrodę, zachwycano się i inspirowano antykiem.
  • Celem powstania dzieła bywało często dążenie do osiągnięcia doskonałości czystej formy.
TECHNIKA I FORMA ARTYSTYCZNA
  • Popularny w renesansie był fresk mokry (al fresco, boun fresco).
  • W tej technice malowali:
    • Masaccio,
    • Michał Anioł,
    • Rafael,
    • Giotto,
    • Leonardo.
  • Długo używano tempery na drewnie.
  • Grunt składał się kilku warstw, ostatnią warstwę przygotowywano z wody klejowej, dodawano miękkiego gipsu.
  • Rysunek nakładano jednotonową barwną podmalówką i dopiero na niej wykonywano malowidło.
  • Pigmenty rozcierano z wodą, spoiwem było żółtko z kurzego jaja.
  • Farby nakładano trzema zasadniczymi warstwami od kryjącej laserunkowej (przeźroczystej).
  • Czasem do spoiwa dodawano trochę oleju i substancji żywicznych.
  • Farby w technice temperowej schły szybko, nie pozwalało to na dokonanie zmian.
  • Dzieła XV w. były jeszcze malowane w tej technice.
  • Przewrotu w dziejach malarstwa dokonał wynalazek techniki olejnej, polegającej na użyciu oleju jako spoiwa gruntu barwników.
  • Przypisywany jest niderlandzkiemu artyście Cyckowi ( a we Włoszech Messyna).
  • Malowidło schło dłużej i pozwalało na wprowadzenie pewnych zmian, umożliwiało zastosowanie większego bogactwa tonów i efektów powierzchniowych, pozwalało na miękkie delikatne przejścia miedzy barwami i walorami na zacieranie kontrastów, na nakładanie na siebie po wyschnięciu dowolnej liczby warstw.
  • W tej technice olejnej malowano najpierw na drewnie ale potem po 2 poł. XV w. na płótnie lnianym naciągniętym na drewniane ramy.
  • Na obrazie nakładano barwę podmalówkę za pomocą farb kryjących lub silnie rozrzedzonych olejem, a na niej wykonywano malowidło farbami o słabych wartościach krycia z dużą ilością spoiwa olejnego.
  • Farby słabo kryjące pozwalają przenikać światłu i powstaje efekt o wiele większej złożoności i głębi tonu barwnego, plama wibruje, mieni się, zachowuje czysty ton.
  • Są to tzw. laserunki, a efekt jest tym ciekawszy im więcej warstw.
  • Po wyschnięciu ostatniej warstwy stosowano werniks końcowy.
  • Eksperymentatorem w dziedzinie technik był Leonardo da Vinci.
Wybitni Artyści i Historyczny 
Rozwój Form Malarstwa Włoskiego
Tommaso di ser Giovanni di More – Masaccio /1401-1428/ 
Wygnanie z Raju / Grosz Czynszowy  
  • Freski z kaplicy Brancaccich w kościele Santa Maria de Carmine we Florencji.
  • Postaci Adama i Ewy w „Wygnaniu z Raju” to pierwsze renesansowe akty malowane z wyraźną inspiracja antykiem.
  • Świetnie zostały wydobyte walory przestrzenne bryły, wyraźnie czuje się jej materialny ciężar przestrzeni.
  • Wyrażenie to zostało osiągnięte dzięki wprowadzeniu zagadnienia światłocienia sugerowanego tu różnicami walorowymi.
  • W naturalnych gestach pełnych rozpaczy widać rys realizmu.
  • Grosz Czynszowy” jest wieloosobową kompozycją z krajobrazem tle.
  • Przestrzeń jest tu rozleglejsza niż w dziełach poprzedników.
  • Zainteresowanie perspektywą jest tu u Masaccia tak silne, że nawet symboliczne nimfy – światłość wokół głów apostołów są krążkami układającymi się w przestrzeni zgodnie z ruchem głowy.
  • Fresk charakteryzuje monumentalizm i prostota.
  • Artysta syntetyzuje formy i ogranicza środki wyrazu.
Paolo Uccello /1397-1475/
  • Rzeźbiarz i malarz.
  • Tematy jego dzieł były tylko pretekstem dla wyszukania szczególni trudnych związanych z ukazaniem bryły w przestrzeni.
Bitwa Pod San Egidio / San Romano/
  • Postaci walczących są zbliżone do form geometrycznych.
  • Gamę kolorystyczną Uccello stosuje silnie zawężoną czasem jest to jeden ton o bogatej skali walorowej – to spotęgowanie miało służyć skupieniu się nad zagadnieniem perspektywy zbieżnej, nad której studiowaniem pracował całe życie.
  • Owocem jego wiedzy, prócz obrazów stał się traktat o perspektywie.
Andrea Mantegna /1431-1506/
  • Malarz, grafik miedziorytów, dyplomata, projektant arrasów, archeolog, matematyk.
Opłakiwanie Chrystusa
  • Jest sceną o przytłaczającym ciężki nastroju, spotęgowanym przez zawężenie palety barw i ciemną tonacje.
  • Postaci są skrajnie realistyczne czuje się atmosferę śmierci.
  • Postać Chrystusa została namalowana w szokującym skrócie powodującym przykrą dla oka deformacje.
Fresk Camera dei Sposi
  • Ten fresk znajduję się na suficie pałacu Gonzagów w Mantui.
  • Artysta stworzył iluzjonistyczną architekturę stanowiącej przedłużenie rzeczywistej: poprzez namalowany gzyms wychylają się postaci ujęte w gwałtownych skrótach od dołu, zaglądające jakby do wnętrza komnaty, za nimi błękitne niebo sugeruje nieskończoną przestrzeń.
  • Artysta zastosował tu nowy rodzaj perspektywy – skośną.
  • Sformułował perspektywę opartą na dwóch punktach zbiegu na horyzoncie.
  • W doświadczeniach nad perspektywą i w iluzjonizmie w malarstwie ściennym stał się prekursorem zdobniczy baroku, napisał również traktat.
  • Dzieła jego odznaczają się prostotą, monumentalizmem, także pewnym liryzmem i miękkością.
  • Jego dzieła to m.in.:
    • freski w kościele Św. Franciszka w Arezzo na temat Legendy św. Krzyża.
Piero della Francesca /1420-1492/
  • Prekursor perspektywy powietrznej: kolorystyczno walorowej.
  • Matematyk, naukowiec, badał anatomie i perspektywę.
  • Pierwszy wprowadził pejzaż jako tło portretu.
  • Płaszczyznę budował kolorem.
  • Zainteresowanie kolorem pozwoliło mu odkryć relatywizm barw tzn. zależność wartości barwy od światła i przestrzeni.
Portret Federico da Montefeltre
  • Artysta ukazuje wrażenie głębi, stopniowym zmniejszeniem nasycenia i natężenia kalorycznego plamy barwnej.
  • Występuje tu szeroka gama barw.
  • Płaszczyzna budowana jest plamami kolorystycznymi tak, że podkreślona jest współzależność barwy i światła.
Andreo del Castagno /1421-1457/ 
Ukrzyżowanie
  • Fresk ze szpitala Santa Maria Nuova we Florencji.
  • Chrystus ma mocną charakterystyczną twarz.
  • Maria jest starszą osobą zaznaczona troską i wiekiem.
  • Jej duża silna dłoń jest widoczna na tle płaszcza.
  • Modelunek przestrzenny postaci jest bardzo wyrazisty niemal rzeźbiarski.  
XXX
  • Postawa artystyczna mistrzów XV w. odznaczała się studyjnym, poznawczym, podejściem do rzeczywistości.
  • Dzieło było podsumowaniem dokonanych badań i spostrzeżeń.
  • Głównymi problemami tego stulecia w sztuce były:
  • odrodzenie form antycznych,
    • dążeniem do doskonałych proporcji,
    • nowy stosunek do przestrzeni i natury.
  • Te zagadnienia dają się zauważyć w linii rozwojowej i idącej od Giotta przez Florentczyków:
    • Masaccia,
    • Uccella,
    • Castagna,
    • Mantegnę,
    • Francesca.
  • Ci artyści prowadzili stulecia perspektywiczne badania archeologiczne, pisali traktaty.
  • Ich dzieła odznaczają się realizmem, synteza środków stosują często zawężoną gamę barw by nie rozpraszać się na zbyt wiele problemów.
  • W malarstwie włoskim XV w. istnieje inny nurt:
    • liryczny, dworski, miękki,
    • z antyku czerpie się idealizację form,
    • z zetknięciu z przyrodą decyduje wzruszenie a nie analiza,
    • mniej uwagi poświęca się przestrzeni i bryle a więc walorom czysto estetycznym.
Fra Filippo Lippi /1406-1469/ 
Adoracja Dzieciątka
  • Interesowało artystę bogactwo form przyrody, ale dobrze szło mu ukazanie przestrzeni i bryły.
  • W scenie adoracji umieścił w lesie, śród drzew, trawy, kwiatów.
  • Całość kompozycji ma nastrój liryczny pełen ciepła, trochę nierealny jak z pogodnej baśni.
  • Postaci są wyidealizowane.
Domenico Ghirlandaio /1449-1494/
  • Złotnik „reporter” z czasów Wawrzyńca Wspaniałego.
  • Był świetnym portrecista.
  • Dobrze radził sobie z wielofigurowymi kompozycjami w których przedstawiał bardziej książąt, bogatych kupców.
Aleksandro di Mariano Filipepi – Botticelli /1445-1510/
  • Wybitny humanista.
  • Tworzył pod mecenasem Wawrzyńca wspaniałego.
  • Tonacja dzieł Botticelliego i lekką rytmiką układów stwarza nastrój pogody i świeżości.
Triumf Wiosny
  • Rozgrywa się w rajskim baśniowym pejzażu.
  • Układ jest oparty na symetrii pozornej podkreślony przez kolisty prześwit w zieleni.
  • Smukłe sylwety tworzą delikatne muzyczne rytmy.
  • Na ich ciemnym tle rysuje się zwiewne postaci ich znaczenie nie jest całkiem znane.
  • Centralną postacią jest wiosna.
  • Drugie optyczne centrum stanowi dziewczyna w ukwieconej sukni – sama jak wiosna tak lekka, ze zdaje się unosić w powietrzu.
  • Jest to ponoć portret Simonetty Vespucci – damy serca Juliana Mecydeusza.
  • Z lewej strony trzy gracje.
  • Z prawej strony Zefir znaczenie dwóch pozostałych postaci nie jest wyjaśniona.
  • Tonacja jest bardzo subtelna.
  • Są biele, róże o różnych wartościach, oliwkowa zieleń, złociste ugry, gorętszy ton ma wietrzna szata wiosny.
  • Pozy i gesty wszystkich postaci są wyszukane, pełne wdzięku.
  • Ze wszystkich omawianych dotąd obrazów ten najpełniej reprezentuje nawrót do antyku.
  • Jest zarazem echem minionego średniowiecza, które odznacza się tu w deformacji i sylwetowości linearyzmie, w nastrojowości i liryce dzieła.
Narodziny Wenus
  • Najsilniej uwidocznił się tu linearyzm.
  • Giętka, miękka, zwinna, falistą linią określone są formy ciał rozwijające się pod podmuchem wiatru szaty, splatane fale włosów i zarys muszli.
  • Podstawą kompozycji jest rysunek.
  • Koloryt znakomicie zharmonizowany, tylko go podkreśla, zwłaszcza, że artysta nie modeluje zbyt bryły.
Pieta
  • Powstała w schyłkowej fazie twórczości.
  • Dzieło to zostało zainspirowane XXXII pieśnią Boskiej Komedii, Dantego.
  • Powstało w okresie odwrotu od tematyki mitologicznej.
  • Dzieło to jest dramatyczne, ekspresyjne.
  • Gwałtowne gesty postaci wyrażają rozpacz.
  • Zestawienia barw są ostre.
  • Spięcia walorowe, mocne.
  • Wiele form tworzy zawiłe układy.
  • Nieoczekiwane akcenty jasnych tonów „rozwijają” jakość płaszczyzn.
Leonardo da Vinci /1452-1519/
  • Otwiera złoty wiek malarstwa.
  • Urodzony w Vinci (miedzy Florencją a Pizzą).
  • Studiował rzeźbę i malarstwo w pracowni Verrocchia.
  • Jego dzieła to m.in.:
    • Zwiastowanie,
    • Hołd trzech króli,
    • Dama z łasiczka,
    • Madonna w grocie skalnej,
    • fresk Ostania wieczerza,
    • projekt pomnika Francesco Sforzy,
    • Mona Liza,
    • (nie zachowana) Bitwa pod Anghiari,
    • Św. Anna Samotrzeć,
    • Bachus,
    • Św. Jan.
Dama z Łasiczką / Dama z Gronostajem/
  • Jest pierwszym portretem uwzględniającym ręce.
  • Trwają spory co do autorstwa tego obrazu, który potem został silnie przemalowany (całe tło i szczegóły stroju).
  • Jest on jedynym z najświetniejszych portretowych studiów, psychicznych w dziełach sztuki.
  • Twarz kobiety – dziecka, wrażliwa niemal „gotycka” wysmukła dłoń, zastawienie delikatnej i gładkiej urody z drapieżnym oswojonym zwierzęciem.
  • Wszystko stwarza atmosferę: wieloznaczną, nie jasną, z ukrytym jakby podtekstem.
  • Znajduje się w Muzeum Czartoryskich w Krakowie.
Madonna w Grocie Skalnej
  • Istnieją dwa różniące się obrazy Leonarda na ten temat.
  • Uderza w tym dziele fantastyka scenerii i niezwykłość układu kompozycyjnego.
  • W tym którym znajduję się w Londynie większe znaczenie ma światło pogłębione są cienie, plamy światła sugerowane są jasnym walorem mają zasadnicza rolę kompozycyjną.
  • Głowa Marii, światło ślizgające się po postaci anioła tworzący lekki łuk, wraz z postacią dzieciątka, stanowi krąg jasności zamknięty z lewej strony postacią małego św. Jana Chrzciciela.
  • Światłem modelującym bryłę i skupiającym wzrok widza wokół centralnej grupy odpowiadają, prześwity miedzy fantastycznym układem skał.
Ostatnia Wieczerza
  • To malowidło na ścianie refektarza klasztoru Santa Maria Della Grazie w Mediolanie.
  • Wszystkie kierunki prowadzone perspektywą, układ form zmierzają do centralnego punktu – głowy Chrystusa.
  • Jest to moment: „Zaprawdę powiadam wam, że jeden z was mnie zdradzi”.
  • Reakcja apostołów na te słowa, stała się przedmiotem studiów psychologicznych Leonardo.
  • Apostołowie regulują to żywymi gestami, mimiką twarzy zgodnie z temperamentem i cechami charakteru i zaangażowaniem.
  • Po raz pierwszy w malarstwie pojawiło się tak wnikliwe psychologiczne studium postaci.
  • Godna szczególnej uwagi jest głowa Judasza.
Mona Liza
  • Nie jasność zagadkowość wyrazu modelu i nastroju całego dzieła jest cechą wszystkich obrazów Leonarda.
  • Tu atmosfera wieloznaczności została spotęgowana.
  • Podkreśla ją niezwykły jak z marzeń sennych pejzaż.
  • Nieuchwytny uśmiech.
  • Delikatne z zatartą granica światła.
  • Tonacja barwna chłodna, utrzymana w subtelnych brązach, błękitach i zieleniach.
  • Prostokąt płaszczyzny o klasycznych proporcjach jest trójkąt równoramienny, utworzony przez linie idące od głowy modelki do łokci jej spokojnie rozłożonych rąk.
  • Pion postaci równoważą liczne delikatne linie poziome wyczuwalne w układzie form pejzażu i podkreślenie linią parapetu.
  • Dzieło to znajduję się w Luwrze.
  • Ma burzliwe dzieje.
  • Niepokoi, prowokuje, zadziwia i zachwyca.
Św. Jan / Św. Anna Samotrzecia
  • To dzieła, które zabrał ze sobą Leonardo do Francji i nie rozstawał się z nimi aż do śmierci.
  • Św. Jan przypomina tu pogańskie bóstwo o pulchnym ciele nie nawykłym do umartwień.
  • Jest to jakby młody bożek o tajemniczym uśmiechu
  • Szokujące wydaje się zestawienie tak malowanej postaci z krzyżem tak wątłym, delikatnym, ciemnym, że prawie nie widocznym.
  • Wzrok widza prowadzony jest łukiem oświetlonej twarzy, ramienia i dłoni ku krzyżowi, jakby celowo chciał zaznaczyć kontrast miedzy symbolem cierpienia a zmysłową radość, którą tchnie ciało Jana.
  • Kompozycję czyta się po przekątnych a równocześnie jasne portale tworzą centrum dzieła.
  • Wzrok prowadzący od głowy po przez rękę zatrzymuję się w przecięciu ramion krzyża, a więc w punkcie peryferyjnym obrazu.
  • Kontrast walorowy jest tu wyjątkowo silny w głębokim tle zacierają się kontury.
  • Przejścia między światłem i cieniem dokonują się za pośrednictwem całej skali tonów pośrednich co zmiękcza działanie kontrastów – ten sposób modelowania formy to słynne Leonardowskie sfumato.
  • Cały układ kompozycyjny służy to nastrojowi atmosferze pozornej ciszy, miękkości a w rzeczywistości intelektualnej zagadki o wielu możliwościach.
Rafael Santi /1483-1520/
  • Jego twórczość przypada, na „rzymski okres” renesansu.
  • Był malarzem, rzeźbiarzem, dekoratorem, projektantem gobelinów i architektem, oficjalnym opiekunem i konserwatorem ruin Rzymu.
  • Był uczniem Perugina.
  • Jego dzieła:
    • Zaślubiny Marii,
    • Madonna ze szczygłem.
    • Najwybitniejsze dzieła:
    • Madonna Sykstyńska,
    • Madonna Della Sedia,
    • Portret Leona X,
    • Portret Baltazara Castiglione,
    • Alegorię Teologii, Filozofii, Poezji i Sprawiedliwości – w salach watykańskich tzw. stanzach to m.in. freski:
      • Dysputa o Najświętszym Sakramencie,
      • Szkoła Ateńska,
      • Parnas,
      • Pożar w Borgo.
  • Ozdobił w Watykanie Loggie Watykańskie oraz wnętrza zaprojektowanej przez siebie Villi Franesina.
  • Rafael to malarz pogodnych Madonn, piewca radości, wielbiciel idealnej „łagodności”, dzieł antycznych.
  • Dzieła Rafaela są efektowne „ciepłe”, „gładkie”, pełne skupienia skromne jakby uciszone.
  • Inne obrazy malowane są w pełnej gamie czystych nasyconych barw, lub utrzymane w łagodnych czerniach i srebrzystych szarościach.
  • Z portretu patrzy na nas twarz człowieka, mądrego, wszechstronnie wykształconego humanisty.
Madonna Sykstyńska
  • To wielka kompozycja o klasycznym, precyzyjnym wyważonym układzie form.
  • Jeden z wielu układów o symetrii pozornej wśród wszystkich dzieł renesansowych.
  • Z formą trójkąta, którą tworzy centralna grupa, współdziała ją łagodne łuki rysujące się dzięki wyrazistemu zewnętrznemu obrazowi brył.
  • Nie ma to żadnych emocji poczucie absolutnej doskonałości harmonii.
Michał Anioł Buonarroti /1475-1564/
  • Dzieła:
    • Święta Rodzina,
    • freski z Kaplicy Sykstyńskiej (księga Rodzaju St. Testamentu),
    • fresk czołowej ściany Kaplicy Sykstyńskiej – Sąd Ostateczny.
  • Cała uwaga artysty skupia się na silnym przestrzennym „rzeźbiarskim modelunku bryły ludzkiego ciała o doskonałych proporcjach wielu złożonych układach.
  • Postawą jest rysunek.
  • Barwy robią wrażenie nałożonych wtórnie na obraz.
  • Postaci są wyizolowane z tła, tworzą odrębne grupy lub samotnie tkwią w pustej przestrzeni.
Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej
  • M. Anioł malował je na zlecenie Juliusza II przez 6 lat zupełnie sam.
  • Powierzchnie sklepienia podzielił na 9 pól w których umieścił główne sceny z Ks. Rodzaju: od stworzenia świata po potop, między nimi umieścił Proroków z Sybilli nagich młodzieńców.
  • Najwspanialszy jest fresk przedstawiający monet „Ożywienia Adama”.
  • Kompozycja podzielona jest po przekątnej na dwie sfery:
    • ziemię, z bezwładna postać Adama,
    • nieba, z którego w wichrze, przelocie Bóg Ojciec jakby mimochodem dotyka palcem bezwładnej ręki pierwszego człowieka przekazując mu życie.
  • Spotkanie dwóch dłoni jest miejscem spięcia kompozycji.
  • Spotkania:
    • bierności z aktywnością,  
    • nicości z życiem.
Sąd Ostateczny
  • Fresk ten wkracza już w barok.
  • Zlecił mu go Paweł III – wyznaczając mu rolę pierwszego architekta, rzeźbiarza, malarza Watykanu.
  • Kompozycja ma potężne działanie.
  • Artysta przedstawił scenę pełnej grozy, chaosu.
  • Światło wydobywa z mroku wirujących setki skręconych, skłębionych ciał.
  • Nad wszystkim dominuje naga postać Chrystusa – groźnego nieubłagalnego Sędziego.
  • Wykonywał to dzieło 7 lat.
WENECCY MALARZE XVI W.

Giorgio Barbarelli da Castelfranco – Giorgione / ok. 1478-1510/ 

Burza
  • Jest pierwszym samodzielnym pejzażem w malarstwie włoskim.
  • Pierwszym w dziejach sztuki przedstawiającym przelotny stan przyrody.
  • Wymowa dzieła jest nie zbyt jasna.
  • Pejzażowi towarzyszą postaci – siedzącej po prawej stronie nagiej kobiety z niemowlęciem i stojącego młodzieńca po lewej.
  • W przyrodzie się nie pokój.
  • Po niebie wśród ziemnych obłoków przelatuje błyskawica.
  • Antyczne ruiny w prowadzają nastrój opuszczenia i wyludnienia.
  • Postaci są spokojne nieoczekiwanie inne niż zdawałoby się.
  • Tonacja barwna obrazu jest chłodna, utrzymywana w zieleniach.
  • Najbardziej zwracające uwagę formy umieszczone zostały blisko brzegów płaszczyzny po obu stronach.
  • Pogłębienie ciemnych tonów w stosunku do partii światła wespół z kolorystyką stapia w jedno, poszczególne kształty rozmywa kontury jednoczy formy na płaszczyźnie.
Koncert Wiejski
  • Jest utrzymywany w czerwono złotej tonacji, komponowany kontrastowymi plamami walorów.
  • Nagie ciała i jasne postaci kobiet.
  • Smuga światła na łące.
  • Jasny obłok części postaci mężczyzn.
  • Ciemna plama zieleni wokół.
  • Obraz jest sielanką.
Śpiąca Wenus
  • Temat mitologiczny ale rozumiany tez w myśl założeń renesansowych.
  • Idealnie piękne ciało kobiety na tle pięknej przyjaznej przyrody.
  • Doskonałe uciszenia, zamknięcie dźwięków w pejzażu sprzyjającym snom pięknej bogini.
  • Liryka miękkości linii krajobrazu i ciała kontakt srebrzystej tkaniny ze złamaną zielenią trawy i błękitem gór w oddali.
  • Ciemne tony postaci wzgórza, nieba na linii horyzontu tworzą dzieło.
Tiziano Vecellio – Tycjan /1477?1490-1576/
  • Tycjan był wybitnym portrecistą, wykonywał portrety króla, papieży i  książąt:
    • portrety: Alfonsa I,
      • Pawła III (z nepotami, papież),
      • Karola V.
  •     Namalował też dzieło Nimfa i Pasterz.
Miłość Ziemska i Niebiańska
  • To kompozycja alegoryczna.
  • Personifikacja dla rodzajów miłości są dwie kobiety siedzące na studni.
  • Wydaja się równie piękne, doskonałe godne pożądania.
  • Miłość Ziemska ukazana jest w akcie z purpurowa szatą przerzuconą przez ramie.
  • Bardziej jest widoczna, bardziej rzuca się w oczy, dzięki dużej jasnej plamie, walorowej ciepłego tonu i sąsiedztwa czerwieni.
  • Miłość Niebiańska jest trochę bardziej nieuchwytna, dzięki delikatnym tonom srebrzystej sukni łączącym się z barwą studni o antycznych motywach.
  • Obraz jest skomponowany plamami, będącymi zarazem plamami światła lub cienia kontrastującymi stopniem nasycenia i temperatur.
Flora
  • To uosobienie i równocześnie wyraz ulubionych przez Tycjana jakość barw.
  • Jest to piękno, rozkwitłe, piękno pełni lata, zmysłowe uspokojone zarazem.
Assuncie
  • Ujawniły się tu monumentalizm i wyniosłość właściwym wielu kompozycją religijnym Tycjana.
Bachanalia
  • Ujawniły się radość życia, swawola, rozmach.
Złożenie do Grobu
  • Jest pełne umiaru i skupienia.
Zdjęcie z Krzyża
  • To obraz w którym wyrażony został ból i tragizm.
Koronowanie Cierniem
  • Tonacja jest ciemna.
  • Gwałtownie krzyżują się kierunki użytych przez siepaczy.
  • Synteza światła i cienia zawężona.
  • Tonacja kolorystyczna daje efekt wywołujący w widzu reakcję uczuciową.
  • Dzieło to zapowiada już barok.
Paolo Caliari – Veronese /1528-1588/
  • Pochodził z Werony.
  • Tworzył w Wenecji.
  • Słynne dzieła:
    • Uczta u Szymona (we Wenecji i w Luwrze),
    • Uczta w Kanie Galilejskiej (w Luwrze i w Galerii Drezdeńskiej),
    • Koronacja Marii – freski w kościele San Sebastiano w Wenecji).
  • Płótna Veronesego są wielkich rozmiarów.
  • Sceny świąt, uczt umieszczone są w monumentalnej renesansowej architekturze.
  • Tłum postaci to bogaci kupcy weneccy, mieszczanie ubrani w stroje współczesne.
  • Jest to właściwe malarstwo weneckie, bardzo realistyczne
  • Veronese był wybitnym kolorystą.
  • Po mistrzowsku posługiwał się bielą, czernią, szarościami, dopełnionymi barwami czystymi i nasyconymi.
  • Unikał silnych kontrastów kolorystycznych.
  • Stosował jednolitą materię malarską dla określenia różnych jakości form natury.
  • Twórczość Veronesego zasadniczo zamyka styl renesansowy w malarstwie włoskim.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O MALARSTWIE WŁOCH
  • Do zdobyczy malarstwa V w. należy ustalenie zasad perspektywy zbieżnej i powietrznej.
  • Wskrzeszenie antycznego aktu i scen mitologicznych.
  • Rozpowszechnienie samodzielnego portretu.
  • Wprowadzenie tła pejzażowego.
  • Główny nurt w malarstwie traktował sztukę jako formę poznania świata a obraz był podobnym utrwaleniem i przekazaniem wiedzy poznanej rzeczywistości (traktaty sztuce, były to treści pozaestetyczne, rzutujące na określone środki wyrazu, kolorystykę i układy kompozycyjne) reprezentował do (nurt) m.in. Masaccia, Uccello, Mantegna, Francesco.
  • Odmienny nurt czerpał z antyku odmienne niż w po przednim treści: idealizację, dążenie do doskonałości form, gloryfikował wartości estetyczne, był blisko schyłkowego gotyku z którego czerpał uduchowienie kształtów i niektóre środki wyrazu.
Złoty Okres Renesansowy
  • Charakteryzuje najsilniejsza idealizacja natury i doskonałe układy wyważonych matematycznie proporcji i elementów kompozycji.
  • Absolutnym wzorem był antyk celem piękno idealne.
  • Problematyka wzbogaca się o pierwiastki uczuciowe, emocjonalne.
  • Barwy są czyste nasycone, gama ocieplona (niekiedy monochromatyczna), modelunek walorowy pogłębiony i zespolony z ogólną harmonią barwną.
  • Styl utrzymuje się do ok. 1580 r. jest to twórczość – Wenecjan – mistrzów koloru, którzy wzbogacili gamę barw i pogłębili wiedzę o zależności barw od światła.
  • Około poł. XVI w. zaczyna narastać nowy styl – barok.
  • Zapowiedzi baroku pojawiły się już wcześniej w twórczości M. Anioła (Sąd Ostateczny) i w dojrzałym okresie życia Tycjana („Koronowanie cierniem”).
  • Układy kompozycji w XV i XVI w. były przeważnie oparte na symetrii pozornej, centralne, lekko zrytmizowane barwami i kierunkami.
  • Grupa elementów składająca się na centrum kompozycji układa się w kształt trójkąta równoramiennego.
  • Zachowaną doskonałą, klasyczna równowagę elementów – zasadę jedności w wielości.
  • Artyści zapowiadający barok budowali płaszczyznę silnymi kontrastami walorów, kształtów i kierunków.
  • Nowym kształtem obrazu w renesansie było koło (po wł. tondo).
  • Ta figura zarzucała szczególna „architekturę” i oryginalną koncepcje układu kierunków, które usiały liczyć się z krzywiznami brzegu obrazu.
Problem kolorystyki
  • Średniowiecze traktowało barwy symboliczne i estetyczne, były one wartością umowną.
  • Renesans obserwuje realne zabarwienie poszczególnych przedmiotów, a także zmianę barw na przedmiocie w zależności od przestrzeni i światła.
  • Zasadniczo posługiwano się barwami lokalnymi – traktując je jako wartość przedmiotu jako wartość stałą.
  • W zależności od okresu posługiwano się różnymi sposobami sugerowania cienia i światła.
  • Z początku starano się by nie zbudzić i nie zatracić dźwięczności barwy w cieniu i dlatego zaciemnioną partię bryły malowano nie przez dodawanie czerni a przez ściemnianie tonem pokrewnym.
  • Z czasem stosowano coraz głębszy modelunek światłocieniowy, co pociągnęło za sobą kładzenie większego nacisku na kontrasty walorowe niż na zachowanie czystości kolorystycznej.
  • Zatem barwę w świetle rozbielano i poprzez delikatną grację poprzednich walorów, barw doprowadzono do głębokich ciemnych tonów powstałych między innymi przez dodanie czarni.
  • Wprowadzenie perspektywy powietrznej pozwoliło artystom na odkrycie relatywizmu (względności) barw, na zależność ich wartości od złudzeń wzrokowych.
  • Przedmioty znajdujące się blisko oka widza traktowano w dwojaki sposób, natomiast barwy ulegały zmianom w poszczególnych planach przestrzeni obrazu – następowało ich rozjaśnienie i zarazem ochłodzenie.
  • Monochromatyzm – to malarstwo jednotonowe o poszerzonej skali walorowej.
  • Nasycenie powierzchni płótna przewagę jednego tonu przy pełnej gamie popularnie nazywa się również monochromatyzmem.
  • Zasadniczo zestawienia barw były spokojne, harmonijne a sąsiedztwa barw kontrastujących zawsze ściszone przez półtony.
Malarstwo w Niderlandach
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
SYTUACJA POLITYCZNA
  • W XIV i XV w. Niderlandy wzbogaciły się dzięki pośredniczeniu w handlu.
  • Spowodowało to wzrost roli politycznej mieszczaństwa i potęgę miast.
  • Burgundzki Książę Filip Śmiały zdobywa Niderlandy i ta przynależność do Francji odbija się jej wpływami w kulturze a w sztuce wyrazi się mecenasem burgundzkiego dworu.
  • Małżeństwo Marii Burgundzkiej z Maksymilianem I cesarzem, spowodowało, iż Niderlandy w 2 poł. XVI stały się posiadłością Habsburgów.
  • W 1555 Niderlandy weszły w posiadanie królów hiszpańskich jako następstwo walk Hiszpanii z Francją.
  • Trwały walki Flamandów i Holendrów z najeźdźcami zakończone powstaniem Zjednoczonych Prowincji Niderlandów w (1588) uzależnionych od Hiszpanii (Holandia) oraz pozostających w niewoli prowincji Flamandzkich i Brabancji.
  • W tym czasie rozgorzała w Europie reformacja, która silnie zaznaczyła się w Niderlandach.
  • W następstwie układów politycznych katolicka pozostała Flamandia a protestantyzm przejęła Holandia.
  • Hugenoci z Francji na wskutek prześladowań we własnym kraju, osiedlili się w Holandii, a było w śród nich wielu rzemieślników i artystów.
  • Niderlandy w okresie renesansu były w obszarze wpływów francuskich i hiszpańskich a z kolei te kraje ulegały wpływom niderlandzkim.
KULTURA
  • Kultura Niderlandów była kulturą mieszczańską i taki był mecenat.
  • Kupcy otaczali się zbytkiem, kosztownymi przedmiotami i dziełami sztuki.
  • Mieli trochę inny stosunek do dzieł niż Włosi, bardziej przejmowano się materialną, towarową wartością przedmiotu jego walory estetyczne łączono z funkcją użytkową i dokumentalną.
  • Zapotrzebowanie na sztukę było powszechne dlatego towarzyszyły niezliczone rzesze artystów w Niderlandach.
  • A kupowaniu dzieł nie zawsze decydował wyrobiony smak i upodobanie estetyczne.
  • W protestanckiej Holandii ustały zamówienia na dzieła religijne.
  • Wielu artystów żyło więc w trudnych warunkach dlatego emigrowali do innych krajów i tam osiedlali się w nich na stałe.
  • W sztuce niderlandzkiej istniał tez nurt ludowy, tworzyli go artyści drobniejszych warstw mieszczańskich lub wsi.
  • Szczyt rozwoju osiągnął w twórczości Boscha i Bruegla, wprowadził do sztuki zainteresowanie prostym człowiekiem i życiem codziennym.
  • Sztuka niderlandzka miała duży wpływ na włoską, niderlandzcy byli tam niezmiernie cenieni, korzystano z ich doświadczeń.
MALARSTWO
Roger van der Weyden /1399?1400-1464/
Ukrzyżowanie
  • Przedstawił dramat w konwencji średniowiecznej ale scenerii renesansowej.
  • Ból, cierpienie fizyczne i duchowe zasugerował ostrymi załamaniami szat, silnym kontrastem kolorystycznym między błękitem płaszcza Marii a czerwienią szaty Jana (barwy są symboliczne) i z bladą naznaczoną piętnem śmierci twarzą Chrystusa.
  • Dwa czarne anioły jak symbole żałoby wznoszą się nad renesansowym pogodnym pejzażem, pełnym powietrza i światła.
Hubert i Jan van Eyckowie /1366-1426/ /1390-1441/
  • Byli z początku miniaturzystami związanymi z dworem burgundzkim.
  • Im przypisuje się wynalazek techniki, która miała zrewolucjonizować możliwość malarstwa (technika temperowa i olejna).
  • Najsłynniejszym ich dziełem jest Poliptyk stworzony dla kościoła św. Jana (dziś Bawona) w Gandawie.
  • Dzieło to jest wykonywane w technice olejnej.
  • Dawało to efekt półprzeźroczystej, drogocennej powierzchni i dzięki szybszemu schnięciu umożliwiało precyzyjne wykończenie szczegółów.
  • Świetnie uchwycone jest tu złudzenie przestrzeni idącej w głąb pola widzenia, równocześnie rzuca się w oczy szczególna przedmiotowość iluzyjna realność i ciężar brył.
  • Widoczne jest tu zainteresowanie naturą świadczy o tym wprowadzenie pejzażu i aktu.
Jan van Eyck /1390-1441/
  • Młodszy z braci zdobył większą sławę.
  • Bryły wszechstronnie uzdolniony.
  • Inne dzieła Eycka:
    • Madonna Kanclerza Rolin,
    • liczne portrety m.in. Kardynała Albergati.
Portret Małżonków z Arnolfini
  • Artysta przedstawił parę małżonków w momencie składania sobie przysięgi małżeńskiej wobec niewidocznych na obrazie świadków, odbitych tylko w wypukłym lustrze naprzeciwległej ścianie.
  • Kompozycja jest pozornie symetryczna i centralna.
  • Wzrok widza dąży ku złączonym dłoniom małżonków.
  • Kompozycyjna koncepcja kolorystyczna jest niezmiernie ciekawa, najsilniejsze kontrasty najczystszych i silnie nasyconych barw to postać kobiety w zieleni z akcentami błękitu, rękawów i dołu spodniej szaty oraz sąsiadująca czerwień łoża z baldachimem i krzesła w centrum.
  • Silnym akcentem jest bicie nakrycia głowy dopełniające ją delikatne białe obramowanie szaty u dołu.
  • Obraz można „czytać” zarówno wzdłuż osi symetrii jak i po dwóch przecinających się przekątnych.
  • Gama baw jest bogata, złożono o bardzo harmonijnych zestawieniach.
  • Splata się tu wszystko w jedną całość: subtelne uczucia małżonków i atmosfera codzienności, która ich otacza.
  • Z troską opracowane są tak postaci ludzi, maleńkiego pieska, drewniane trepki do noszenia po domu, owoce na parapecie, kręty świecznik – czy okrągłe lustro.
  • Tu nie człowiek jest najważniejszy ale każda martwa rzecz.
  • Każdy z przedmiotów ma ukryte znaczenie, symboliczne, związane ściśle z tematyką zaślubin, w świeczniku płonie jedna świeca – symbol Chrystusa, owoce, symbol niewinności, jak i upadek człowieka w grzechu pierworodnym, piesek – wierność.
  • Obraz wyraża swoiste podejście do idei humanistycznej w Niderlandach – człowiek w centrum ale równocześnie jako jeden z elementów nieskończonego bogactwa form światła.
Wiek XVI 
Hieronim Bosch /1450-1516/
  • Dzieła:
    • Leczenie Głupoty,
    • Barka Głupców,
    • Kuglarz.
Niesienie Krzyża
  • Płaszczyznę zaludnia gęsto tłum postaci, a właściwie głów ludzkich o odrażającym wyglądzie:
    • głupota,
    • okrucieństwo,
    • podłość,
    • przebiegłość.
  • Wszelka ohyda świata znalazły swe odzwierciedlenie w postaciach zdeformowanych karykaturalnym ujęciem.
  • Centralnym punktem kwadratowej płaszczyzny obrazu jest twarz Chrystusa najmniej rzucająca się w oczy, potraktowana dyskretnie i subtelnie.
  • Jeszcze dwie postaci są tu ukryte:
    • człowiek, który kluczowym ruchem podtrzymuje krzyż, usiłuje pomóc skazańcowi <- Szymon z Cyreny,
    • Weronika umieszczona w lewym brzegu kompozycji za postacią kobiety, która rozłożyła chustę z odbitym obliczem Jezusa, jakby oceniając jej wartość handlową.
  • Tematem obrazu jest oprócz scena z Nowego Testamentu, walka człowieczeństwa z wynaturzeniem ludzkich instynktów.
  • Każdy fragment płaszczyzny jest równie, nie ma tu żadnej dominanty w sensie formalny.
  • Różnobarwne prostokątne nakrycia głów, jasne, ciemne twarzy i ubrań, powtarzają się równomiernie na całej powierzchni dzieła.
  • Ramie krzyża wprowadza ład dyskretnie kieruje wzrok ku centralnej postaci.
Wóz z Sianem
  • To tryptyk o tematyce symboliczno – alegorycznej.
  • U góry lewego skrzydła Bóg w Majestacie spogląda na bunt aniołów, które w postaci owadzich maszkar – szatanów – spadają na rajska jeszcze ziemie.
  • Niżej kolejno:
    • stworzenie pierwszych ludzi,
    • grzech pierworodny,
    • wypędzenie z raju Adama i Ewę przez Anioła z mieczem w dłoni.
  • Centralna część tryptyku to wóz z sianem – symbol wartości dóbr doczesnych.
  • Podąża za nim orszak królów, książąt, tłum ludzi bije się, tratuję i ginie w walce o zdobycie źdźbła lub dostanie się na szczyt wozu.
  • Na szczycie wozu przedstawiona jest sielska scena.
  • Po jednej ich stronie ukląkł anioł, po drugiej szatan gra na piszczałce.
  • Po niżej wozu zgromadzili się Ci, którym już udało się zdobyć choć trochę drogocennego siana i teraz upychają swe skarny w worach.
  • Wóz zaprzężony jest w maszkary i wyjeżdża w wyobrażone piekło gdzie tłum potwornych i groteskowych szatanów zajmują się tymi co zasługują na potępienie.
  • Sens dzieła nie od razu jest jasny, wymaga starannej analizy, fragment po fragmencie.
  • Treść jest filozoficzno-religijna.
  • Forma symboliczna, alegoryczna.
  • Celem moralizatorstwo.
  • Środkami: nieokiełzana fantastyka, wizjonerstwo posunięte do nadrealizmu.
  • Tonacja całości jest ciepła przeważają złociste ugry, jasne czerwienie brązy skontrastowane, czystymi świetlistymi błękitami.
  • Postaci ujęte są dość płasko prawie sylwetowe.
  • Iluzja przestrzeni w pejzażu pełna – uzyskana perspektywa powietrzna.
Piotr Brueger /1528-1563/
Kraina Pieczonych Gołąbków
  • Trzech leniuchów odpoczywa w krainie swych marzeń.
  • Smakołyki rosną, na drzewach, jedzenie samo przychodzi, wino leje się do otwartych ust.
  • Śpią na symbolach swej pracy:
    • chłop,
    • żołnierz,
    • uczony.
  • To obraz dydaktyczny moralizatorski.
  • Drwina jest tu łagodna.
  • Temat potraktowany z „przymrużeniem oka”.
  • Kompozycja rozłożona na dwóch prostokątnych: od dachu porośniętego plackami przez środek postaci „uczonego”, od drobnej figurki wgryzającej się w smakowity obłok, po chłopa z cepem.
  • Pion drzewa dochodzi do matematycznego środka kompozycji.
  • Tonacja jest w ciepłych zieleniach, bielach, delikatnych różach, ugrach.
  • Inne obrazy o podobnej tematyce:
    • Walka Zapustów z Postem,
    • Taniec chłopski,
    • Wesele,
    • Pory Roku.
Zima
  • Obrazy „Pór roku” mówią o ogromnym przywiązaniu z ziemią, którą autor znał, rozumiał i kochał.
  • Te obrazy pełne prostoty, niezmiernego bogactwa form i jakości.
  • Człowiek w tych pejzażach nie jest raczej elementem natury.
Ślepcy
  • Tępo i bezmyślnie podążają ślepcy na przód, kolejno wpadając w wodę.
  • Tu znowu drwina z głupoty lecz nastrojona w tragiczną nutę.
  • To żebracy o odrażającej powierzchowności.
  • Ich los jest straszny.
Stara Wieśniaczka  
  • To portret brzydkiej chłopki o zdumionym i naiwnym spojrzeniu.
  • Jest to obraz bardzo realistycznie przedstawiony.
XXX
  • Każdy z obrazów utrzymany jest w innej gamie barw:
    • Wesele Chłopskie” w czerwieniach i brązach,
    • Taniec pod szubienicą” w delikatnych zieleniach,
    • Zima” w bielach, zielonkawych błękitach,
    • „Ślepcy” w szarościach.
  • Różnorodne i nowatorskie są układy kompozycyjne:
    • „Zima” – zakomponował kontrastami pionów i poziomów, walorów jasnych i ciemnych, tonów ciepłych i zimnych jest to kompozycja asymetryczna,
    • „Ślepców” i „Wesele chłopskie” – po przekątnej,
    • Przysłowia” i „Zabawy Dzieci” – w tych obrazach stworzył wiele równorzędnych ośrodków niezwiązanych ze sobą i równomiernie rozłożonych na całej płaszczyźnie tak, że obojętna jest kolejność oglądania.
  • Charakterystyczne jest spojrzenie na rozległą przestrzeń jakby z  loty ptaka lub z wysokiego wzgórza.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O MALARSTWIE NIDERLANDZKIM
  • Sztuka Niderlandów odznaczała się realizmem – przekazywaniem obiektywnej prawdy o rzeczywistości.
  • Jest to realizm brutalny, podkreślający indywidualne cechy jednostki.
  • W malarstwie niderlandzkim uderza zainteresowanie przedmiotem drobiazgowość jego opisu.
  • Artyści mniej interesowali się perspektywą linearną niż powietrzną.
  • Odeszli od konwencji kompozycji centralnej i symetrycznej.
  • Komponuje się tu po przekątnej.
  • Stosowano bardzo szeroką i złożoną gamę barw z przewagą jednego tonu.
  • Kolor ma szczególne znaczenie, komponuje płaszczyznę.
  • Charakterystyczna cechą jest wielkie bogactwo, środków wyrazu, kompozycji oraz wielka mnogość i różnorodność form na płaszczyźnie co daje efekt specyficzny sposób oglądania dzieł fragmentami.
  • Malarstwo niderlandzkie zawiera w sobie pierwiastki fantastyki, graniczące z nad realizmem, posługują się rozbudowaną symboliką, przedstawień detalu, ma tendencje pouczające, moralizatorskie.
Malarstwo Renesansu w Niemczech
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
  • Początki renesansu opóźnionego i tutaj na skutek silnych tradycji gotyku wypadały równocześnie z reformacja, wyjątkowo gwałtownie przebiegają w Niemczech.
  • Wojny religijne trwały do połowy XVI w. doprowadziły do podziału, który odbił się na sztuce religijnej. Kraje austriackie i całe południe pozostały katolickie a protestanckie cała północ.
  • Na południu silnie zaznaczyły się wpływy Włoskie.
  • Na północy wyspy niderlandzkie.
  • W krajach protestanckich zahamowaniu uległa sztuka religijna.
  • Mecenasem sztuki był Maksymilian I.
  • Dość silnie zaznaczył się mecenat: mieszczański, w katolickich krajach – kościelny.
MALARSTWO
Mathis-Gothard-Nithat – Matthias Grünewald /1457-1528/
Tryptyk z Isenheim
  • Centralna część tego obrazu ołtarzowego zajmuje grupa:
Ukrzyżowanie
  • Postać Chrystusa przeraża ekspresyjnym naturalizmem.
  • Artysta przerysował brzydotę ciała naznaczonego piętnem śmierci o rękach wykręconych w konwulsyjnym skurczu, skórze zielonkawej noszącej ślady biczowania.
  • Ekspresje potęguję atmosfera korony cierniowej tłoczonej na rude włosy.
  • Ciemne tło w zetknięciu z bielą płaszcza Marii, czerwień szaty Jana i Marii Magdaleny potęguję nastrój tragedii i grozy.
  • Pozy, gesty są gwałtowne przerysowane.
  • Jednym z głównych środków wyrazu jest tu barwa o funkcji symbolicznej.
  • Zestawienia kolorystyczne, tak jak zestawienia form są ostre, drapieżne.
  • W pozostały kwaterach obrazu dodatkowym problemem jest związek barwy i światła – tu pojętego jako nierealne zjawisko („Zmartwychwstanie”, „Koncert Anielski”).
Albrecht Dürer /1471-1528/
  • Pochodził z Norymbergi.
  • Owocem jego studiów był kilka traktatów Cztery Księgi o Proporcjach.
  • Był malarzem i wybitnym rysownikiem.
  • Jego dorobek:
    • 194 miedziorytów,
    • 170 drzeworytów,
    • kilkaset rysunków.
  • Wybitne dzieła:
    • autoportrety,
    • Apokalipsa – 15 drzeworytów,
    • Apostołowie,
    • Miedzioryty: Św. Hieronim, Rycerz, Śmierć i Diabeł, Melancholia.
    • Portret Erazma z Rotterdamu.
Ilustracje do Apokalipsy
  • Wykonanie w technice drzeworytu.
  • Jest to skomplikowana wizja czasów ostatecznych.
  • Pod postaciami Czterech Jeźdźców Apokalipsy wyobrażone zostały najstraszliwsze klęski żywiołowe, spadające na ludzkość jako kara za grzechy.
  • Środkami artystycznymi artysta uzyskał atmosferę lęku i grozy.
  • Drzeworyt zbudowany cienkimi liniami o zmiennej grubości i zagęszczonymi ostrymi kreskami przypominającymi technikę miedziorytu.
  • Płaszczyzna została zakomponowana splątanymi nie jasnymi grupami form układających się po skosach:
    • jeden skos – stanowi grupa jeźdźców, podkreśla to silnie wzniesiony w górę miecz,
    • drugi skos – skołatana grupa tratowanych,
    • trzeci skos – anioł unoszący się nad krainą spustoszenia.
  • Kierunkom tym przeciwstawia się kierunek promieni idących z górnego lewego rogu.
  • W środkowej części płaszczyzny, wraz końmi ich poziomy układ sprawia wrażenie pędu.
  • Forma jest zawiła, skomplikowana.
  • Płaszczyzna zbudowana wielką liczbą drobnych kształtów.
  • Podjęcie przez Dürera takiej tematyki (wojny, walki, dobra i zła) znajduję odpowiedz w niespokojnych katastroficznych nastrojach w czasach których żył (reformacja, bunty chłopów, wojny religijne).
Autoportret
  • To zupełnie inny w nastroju obraz.
  • Tonacja kolorystyczna jest czysta, spokojna.
  • Układ kompozycji klasyczny.
  • Dürer sportretował tu siebie jako pewnego swej urody i wiedzy, ubrany w eleganckie ubrania.
Rycerz Śmierć i Diabeł
  • Miedzioryt.
  • Pesymistyczny symbol dążeń ludzkiego życia odmierzonego czasem.
  • Może też, symbol niewzruszalności postawy rycerza zmierzającego pomimo przeszkód do wytkniętego celu.
  • Artysta tworzy tutaj atmosferę męczącą, pełną niepokoju.
Melancholia
  • Jest to alegoryczne wyrażenie pytania o wartość twórczego działania.
  • Na ziemi leżą bezradnie porzucone symbole:
    • nauki,
    • sztuki,
    • rzemiosła,
    • nietknięty jeszcze dłonią twórcy – człowieka głaz obok nieukończonej budowli.
  • Melancholia uosobiona w postaci, tragicznie zdumionej uskrzydlonej kobiety machinalnie bawiącej się cyrklem.
  • Z kompozycji bije nastrój bezradności, pustki, zwątpienia.
  • Kontrastuje tu przedstawienie problemu wartości twórczego działania nauki i piękna w epoce renesansu – optymistycznie wpatrzonej w potęgę człowieka.
  • Przeintelektualizowanie problematyki zbliża się tu Dürera do Manierystów, zbliżają tez sposoby komponowania – „lęk przed pustka” zawiłość formy niepokój i napięcie.
Lucas Cranach Starszy 1472-1553/
  • Przyjaciel Lutra.
  • Jego dzieła:
    • Adam i Ewa,
    • Wenus,
    • Madonna z Jabłonią.
  • Dzieła te pełne są renesansowej pogody, ciepła i radości.
  • Stosował pełną gamę barw z przewaga ciepłych tonów.
  • W wysmukłych aktach stworzył odmienny ideał piękna ciała niż Włosi.
  • Był świetnym grafikiem.
Hans Holbein Młodszy /1497-1548/
  • Wybitny portrecista.
  • Łączył obiektywizm spojrzenia z psychologiczną analizą.
  • Najbardziej znany jest jego portret Henryka VIII.
Albrecht Altdorfer /ok. 1480-1538/
  • Pejzażysta.
  • Jego dzieło: Pejzaż z okolicy Ratyzbony.
PODSUMOWANIE
  • Malarstwo niemieckie uległo wpływom włoskim i niderlandzkim.
  • Narodowe cechy:
    • spotęgowana ekspresja wyrazu,
    • zainteresowanie problematyka filozoficzną, egzystencjalną,
    • odtwarzanie najgwałtowniejszych najsilniejszych stanów uczuciowych, związanych z wewnętrznymi przeżyciami: bólu, radości, rozpaczy,
    • bardziej interesuję się stanami ducha niż pięknem ciała,
    • fascynacja brzydotą a nie pięknem,
    • sztuka Niemiec mocno zakorzeniona jest w tradycjach gotyckich.
  • Malarstwo posługuję się silnymi kontrastami kolorystycznymi i walorowymi.
  • Barwy są często odrealnione.
Uwagi o Malarstwie Francuskim

WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
  • Z wojny stuletniej Francja z Anglią wyszła osłabiona ale zwycięska.
  • Następne stulecia to rywalizacja z Habsburgami.
  • Dzięki wypraw interwencyjnych do Włoch, Francja z tyknęła się z renesansem włoskim.
  • Decydującym znaczeniem dla rozwoju sztuki miał mecenat Franciszka I i magnacki.
  • Franciszek I sprowadził wiele artystów z Włoch m.in. Leonarda da Vinci.
  • Francja ulegała tez inspiracja Niderlandów.
  • Sprowadzeni artyści z Włoch utworzyli w Fontainebleau szkołę, związani z nią byli francuscy malarz m.in.:
    • Jean Cloute,
    • Jean Cousin.
  • Najczęstszym tematem były Portrety tłumów, książąt, dworaków.
  • Tło portretu jest ciemne.
  • Cały nacisk kładzie się na indywidualną jednostką wartość modela i na jego cechy psychiczne (portret Muzyka, portret Henryka III i Franciszka I)
  • Jest to malarstwo bardzo intelektualne operujące wyszukanymi formami, aluzyjne, symboliczne (Ewa Prima Pandora, Sabrina Poppea).
  • Tonacja barwna jest ciemna, ochłodzona złożona, zawężona, rzadko spotyka się barwy czyste.
  • Zestawienia kolorystyczne są bardzo spokojne wyrafinowane.
  • Gesty postaci są często sztuczne przykłada się do wymowy rąk. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz