Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka XX wieku – Artyści poza kierunkami

ARTYŚCI POZA KIERUNKAMI
Amadeo Modigliani /1884-1920/
  • ByłWłochem od 1905 r. osiadłym w Paryżu.
  • Zmarłmłodo w 36 roku życia, wyniszczony gruźlicą, alkoholem,narkotykami i nędzą, gdyż zarobione pieniądze wydawał nazaspokojenie nałogów.
  • Malował prawie wyłącznie portrety i akty, dużo rysował, zajmował sięrzeźbą.
  • Najbardziejcharakterystyczną cechą dzieł Modiglianiego jest wydłużająca,wysmuklająca deformacja postaci.
  • Znaczneuproszczenia formy idą w kierunku stylizacji, a szczególną rolęodgrywa cienki, ciemny i giętki kontur.
  • Dziękitemu postacie wydają się delikatne i kruche – ich długie szyje,puste oczy, powtarzają się we wszystkich pracach.
  • Barwysą świetliste a wartość poszczególnych plam wynika ze złożeniaz kilku wzajemnie przenikający się tonów.
  • Wszystkoskłada się na nastrój skupienia, pewnej melancholii.
  • Dziękiwytworności giętkiej linii, wyszukanym deformacjom, dekoracyjne arównocześnie ekspresyjne płótna artysty reprezentują nowąodmienne manieryzmu.
  • Dzieła:
    • portrety:
    • Kislinga,
    • Zborowskiego,
    • LuniCzechowskiej,
      • Dziewczynkaz warkoczykami,
      • WielkiAkt.
Marc Chagall /1887-1985/
  • Urodziłsię w Witebsku.
  • W1922 r. przeniósł się na stałe do Francji.
  • Podrugiej wojnie projektował dekorację i kostiumy do:
    • Ognistegoptaka– Strawińskiego,
    • Dafnisi Chloe– Ravela.
  • Zajmowałsię ceramiką.
  • Zaprojektował12 witraży do synagogi Hadessale w Jerozolimie (1962).
  • DziełaChagalla świadczą o tym, jak wiele aspektów rzeczywistości możeodbijać sztuka.
  • Jestto sztuka ciepła, czuła i szczera, świeża, spontaniczna niekiedyżartobliwa: zakochani fruwają nad miastem unoszeni szczęściem,wewnątrz krowy widać małe cielątko, zegar ma skrzydła, ludziechodzą do góry nogami.
  • SztukaChagalla ma charakter ekspresywny dzięki symbolice koloru iintensywnej emocjonalnej deformacji rzeczy, jednak z ekspresjonizmemma niewiele wspólnego.
  • Przykładydzieł:
    • Czerwonyakt,
    • Ślub,
    • Pogrzeb,
    • Bellaw czerwonych rękawiczkach,
    • Świętyfiakier,
    • Poeta,
    • Jai wieś,
    • RabinZielony (1914),
    • Zakochaninad miastem (1915),
    • Kochankowiewśród brzóz (1931),
    • Ukrzyżowanie(wkilku wersjach),
    • Czerwonykogut(1940),
    • ilustracjedo Biblii i bajek Lafontaine’a.
Maurice Utrillo /1883-1955/
  • Byłmalarzem uliczek Paryża, zwłaszcza Montmartre’u.
  • Alkoholik,zaczął malować przez matkę (również malarkę), traktując tozajęcie jako rodzaj terapii.
  • Byłi został samoukiem.
  • Okołolat dwudziestych skończył się twórczy, zdobywczy okres jegomalarstwa, gdyż skutki zaleczonej choroby pozostawiły w psychiceartysty nieodwracalne ślady.
  • Okresbiały” w twórczości artysty charakteryzuje się wyszukaną,bogatą gamą bieli i szarości, wzbogaconą akcentami czystejbarwy.
  • Pejzażetchną spokojem, ciszą pewną melancholią, bohaterami obrazów sąulice, domy, zakątki Paryża całkowicie pozbawione sztafażu,postacie ludzi pojawiają się dopiero w późnym okresie twórczościartysty.
  • Najsłynniejszeprace z „okresu białego”:
    • KościółSaint Pierre i Le Sacré Coeur,
    • LeMoulin de la Gilette,
    • LeLapin Agile,
    • DomBerlioza na Montmartrze,
    • KościółSaint-Grevais.
Henri Rousseau /1844-1910/
  • Reprezentujetzw. malarstwo „naiwne”, „prymitywne”.
  • Zacząłmalować w czterdziestym roku życia i niemal od razu zachwycił swąbezpośredniością, żarliwą wiarą w swój własny wyimaginowanyświat.
  • Utrzymywaćżywy kontakt z ówczesna bohemą Paryża.
  • Artystówzdumiewało bogactwo jego wnętrza ujawnione w pracach.
  • Słynneprace:
    • Wojna(1894),
    • ŚpiewającaCyganka(1897),
    • Zaklinaczkawęży(1907),
    • Bryczkaojca Juniet(1908),
    • SenJadwigi(1910),
    • Odpoczynek(1910).
Pierre Bonnard /1867-1947/
  • Bonnardbył jednym z założycieli grupy Nabis w 1889 r., w tym okresietwórczości stosował środki wyrazowe właściwe secesji, próczmalarstwa sztalugowego uprawiał projektowanie scenograficzne,wykonywał ilustracje, okładki do czasopism (LaRevue Blanche),plakaty.
  • Około1900 r. dokonała się w jego twórczości zasadnicza zmiana –świadomie podjął spuściznę impresjonizmu.
  • Wartośćbarwy ma niewiele wspólnego z oświetleniem, jest to raczej feeriaświetlnych barw stworzona za pomocą palety pozbawionej czerni ibrązów.
  • Zestawieniabarw są bardzo subtelne, harmonijne.
  • Koloru Bonnarda związany jest z widzeniem i nie ma wartościsymbolicznej.
  • Plamybarwne scalone są z dwoma wymiarami płótna, a kompozycja jest takskonstruowana, ze wydaje się niewzruszona w zamknięciu z granicamiobrazu.
  • Niektórejego prace wydają się prawie abstrakcyjne, jednak wszystkie mająnastrój, odświętny, niezwykły wszystko tchnie w nichnarodowością, czystością, jest klarowne, przejrzyste.
  • Jestto świat rzeczy otaczających człowieka na co dzień: pokój,łazienka, krzesło, talerz z owocami, fragment stołu, świat pełenniespodzianek, a zarazem uciszony zrównoważony, pogody.
  • Bonnard,jeden z największych kolorystów w historii malarstwa, miał wielkiwpływ na wielu polskich artystów okresu dwudziestolecia m.in.przyjaźnił się z Józefem Pankiewiczem i dzieł z nimi pracownie.
  • Wybranedzieła:
    • Ślizgawka(1892),
    • Sjesta(1900),
    • Aktz lampą(1908),
    • Kobietaw wannie(1917),
    • Wielkiakt w błękitach(1924),
    • Fragmentjadalni w Cannet(1932),
    • Drogabiegnąca w górę(1940),
    • Pejzażprowansalski(1943),
    • wielkakompozycja dla kościoła w Assy Święty FranciszekSalezy nawiedzający chorych.
Paul Klee /1879-1940/
  • Malarz,grafik, również uzdolniony muzycznie, autor esejów o sztuce,pedagog.
  • Urodziłsię w Szwajcarii niedaleko Berna.
  • Studiowałw Monachium, należał do grupy Der Blaue Reiter.
  • Odpoczątku dzieła artysty ujawniają świat jego wewnętrznychprzeżyć, niejasnych odczuć.
  • WParyżu uległ wpływom fowizmu i kubizmu.
  • Kleetworzył szef znaków – symbolów skojarzeniowych, trafiającychdrogą intuicyjnego odbioru do widza.
  • Znakisą proste „elementarne”, a zarazem poetyckie, wyobraźniaoglądającego sterowana jest tytułami dzieł, które tworzą z nimcentralną całość.
  • Kleeinspirował się sztuką ludzi pierwotnych, pracami dzieci, ludzichorych psychicznie, sztuką polinezyjską, murzyńską.
  • Malowałna lekturze, drewnie, podkładzie gipsowym, płótnie.
  • Łączyłpastele, akwarelę, temperę, zajął się malarstwem olejnym.
  • Wroku 1920 r. został profesorem Bauhausu do 1931 r.
  • Wlatach 1930-35 zainteresował się surrealizmem.
  • W1937 r. skonfiskowano ponad 100 jego dzieł.
  • Po1935 roku powstała seria o ciężkiemu przytłaczającym nastroju,subtelna dotąd kreska i delikatna gama barwna, ustępują miejscagrubej czarnej linii, oddzielającej kontury i bardziejjednoznacznej plamie.
  • Donajbardziej typowych przykładów należy kompozycja bez tytułu z1940 r. nazywana także, MaskaŚmiercilub Wojnąze względu na skojarzenia jakie budzi.
  • Inneprace:
    • Spotkaniedwóch mężczyzn, z których każdy myśli, że zajmuje wyższestanowisko niż on(1903),
    • Ogródzoologiczny(1918),
    • Krajobrazz żółtymi ptakami(1923),
    • Piramida(1928),
    • Małybłękitny diabeł(1933).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz