ARTYŚCI POZA KIERUNKAMI
Amadeo Modigliani /1884-1920/
- ByłWłochem od 1905 r. osiadłym w Paryżu.
- Zmarłmłodo w 36 roku życia, wyniszczony gruźlicą, alkoholem,narkotykami i nędzą, gdyż zarobione pieniądze wydawał nazaspokojenie nałogów.
- Malował prawie wyłącznie portrety i akty, dużo rysował, zajmował sięrzeźbą.
- Najbardziejcharakterystyczną cechą dzieł Modiglianiego jest wydłużająca,wysmuklająca deformacja postaci.
- Znaczneuproszczenia formy idą w kierunku stylizacji, a szczególną rolęodgrywa cienki, ciemny i giętki kontur.
- Dziękitemu postacie wydają się delikatne i kruche – ich długie szyje,puste oczy, powtarzają się we wszystkich pracach.
- Barwysą świetliste a wartość poszczególnych plam wynika ze złożeniaz kilku wzajemnie przenikający się tonów.
- Wszystkoskłada się na nastrój skupienia, pewnej melancholii.
- Dziękiwytworności giętkiej linii, wyszukanym deformacjom, dekoracyjne arównocześnie ekspresyjne płótna artysty reprezentują nowąodmienne manieryzmu.
- Dzieła:
- portrety:
- Kislinga,
- Zborowskiego,
- LuniCzechowskiej,
- Dziewczynkaz warkoczykami,
- WielkiAkt.
Marc Chagall /1887-1985/
- Urodziłsię w Witebsku.
- W1922 r. przeniósł się na stałe do Francji.
- Podrugiej wojnie projektował dekorację i kostiumy do:
- Ognistegoptaka– Strawińskiego,
- Dafnisi Chloe– Ravela.
- Zajmowałsię ceramiką.
- Zaprojektował12 witraży do synagogi Hadessale w Jerozolimie (1962).
- DziełaChagalla świadczą o tym, jak wiele aspektów rzeczywistości możeodbijać sztuka.
- Jestto sztuka ciepła, czuła i szczera, świeża, spontaniczna niekiedyżartobliwa: zakochani fruwają nad miastem unoszeni szczęściem,wewnątrz krowy widać małe cielątko, zegar ma skrzydła, ludziechodzą do góry nogami.
- SztukaChagalla ma charakter ekspresywny dzięki symbolice koloru iintensywnej emocjonalnej deformacji rzeczy, jednak z ekspresjonizmemma niewiele wspólnego.
- Przykładydzieł:
- Czerwonyakt,
- Ślub,
- Pogrzeb,
- Bellaw czerwonych rękawiczkach,
- Świętyfiakier,
- Poeta,
- Jai wieś,
- RabinZielony (1914),
- Zakochaninad miastem (1915),
- Kochankowiewśród brzóz (1931),
- Ukrzyżowanie(wkilku wersjach),
- Czerwonykogut(1940),
- ilustracjedo Biblii i bajek Lafontaine’a.
Maurice Utrillo /1883-1955/
- Byłmalarzem uliczek Paryża, zwłaszcza Montmartre’u.
- Alkoholik,zaczął malować przez matkę (również malarkę), traktując tozajęcie jako rodzaj terapii.
- Byłi został samoukiem.
- Okołolat dwudziestych skończył się twórczy, zdobywczy okres jegomalarstwa, gdyż skutki zaleczonej choroby pozostawiły w psychiceartysty nieodwracalne ślady.
- „Okresbiały” w twórczości artysty charakteryzuje się wyszukaną,bogatą gamą bieli i szarości, wzbogaconą akcentami czystejbarwy.
- Pejzażetchną spokojem, ciszą pewną melancholią, bohaterami obrazów sąulice, domy, zakątki Paryża całkowicie pozbawione sztafażu,postacie ludzi pojawiają się dopiero w późnym okresie twórczościartysty.
- Najsłynniejszeprace z „okresu białego”:
- KościółSaint Pierre i Le Sacré Coeur,
- LeMoulin de la Gilette,
- LeLapin Agile,
- DomBerlioza na Montmartrze,
- KościółSaint-Grevais.
Henri Rousseau /1844-1910/
- Reprezentujetzw. malarstwo „naiwne”, „prymitywne”.
- Zacząłmalować w czterdziestym roku życia i niemal od razu zachwycił swąbezpośredniością, żarliwą wiarą w swój własny wyimaginowanyświat.
- Utrzymywaćżywy kontakt z ówczesna bohemą Paryża.
- Artystówzdumiewało bogactwo jego wnętrza ujawnione w pracach.
- Słynneprace:
- Wojna(1894),
- ŚpiewającaCyganka(1897),
- Zaklinaczkawęży(1907),
- Bryczkaojca Juniet(1908),
- SenJadwigi(1910),
- Odpoczynek(1910).
Pierre Bonnard /1867-1947/
- Bonnardbył jednym z założycieli grupy Nabis w 1889 r., w tym okresietwórczości stosował środki wyrazowe właściwe secesji, próczmalarstwa sztalugowego uprawiał projektowanie scenograficzne,wykonywał ilustracje, okładki do czasopism (LaRevue Blanche),plakaty.
- Około1900 r. dokonała się w jego twórczości zasadnicza zmiana –świadomie podjął spuściznę impresjonizmu.
- Wartośćbarwy ma niewiele wspólnego z oświetleniem, jest to raczej feeriaświetlnych barw stworzona za pomocą palety pozbawionej czerni ibrązów.
- Zestawieniabarw są bardzo subtelne, harmonijne.
- Koloru Bonnarda związany jest z widzeniem i nie ma wartościsymbolicznej.
- Plamybarwne scalone są z dwoma wymiarami płótna, a kompozycja jest takskonstruowana, ze wydaje się niewzruszona w zamknięciu z granicamiobrazu.
- Niektórejego prace wydają się prawie abstrakcyjne, jednak wszystkie mająnastrój, odświętny, niezwykły wszystko tchnie w nichnarodowością, czystością, jest klarowne, przejrzyste.
- Jestto świat rzeczy otaczających człowieka na co dzień: pokój,łazienka, krzesło, talerz z owocami, fragment stołu, świat pełenniespodzianek, a zarazem uciszony zrównoważony, pogody.
- Bonnard,jeden z największych kolorystów w historii malarstwa, miał wielkiwpływ na wielu polskich artystów okresu dwudziestolecia m.in.przyjaźnił się z Józefem Pankiewiczem i dzieł z nimi pracownie.
- Wybranedzieła:
- Ślizgawka(1892),
- Sjesta(1900),
- Aktz lampą(1908),
- Kobietaw wannie(1917),
- Wielkiakt w błękitach(1924),
- Fragmentjadalni w Cannet(1932),
- Drogabiegnąca w górę(1940),
- Pejzażprowansalski(1943),
- wielkakompozycja dla kościoła w Assy Święty FranciszekSalezy nawiedzający chorych.
Paul Klee /1879-1940/
- Malarz,grafik, również uzdolniony muzycznie, autor esejów o sztuce,pedagog.
- Urodziłsię w Szwajcarii niedaleko Berna.
- Studiowałw Monachium, należał do grupy Der Blaue Reiter.
- Odpoczątku dzieła artysty ujawniają świat jego wewnętrznychprzeżyć, niejasnych odczuć.
- WParyżu uległ wpływom fowizmu i kubizmu.
- Kleetworzył szef znaków – symbolów skojarzeniowych, trafiającychdrogą intuicyjnego odbioru do widza.
- Znakisą proste „elementarne”, a zarazem poetyckie, wyobraźniaoglądającego sterowana jest tytułami dzieł, które tworzą z nimcentralną całość.
- Kleeinspirował się sztuką ludzi pierwotnych, pracami dzieci, ludzichorych psychicznie, sztuką polinezyjską, murzyńską.
- Malowałna lekturze, drewnie, podkładzie gipsowym, płótnie.
- Łączyłpastele, akwarelę, temperę, zajął się malarstwem olejnym.
- Wroku 1920 r. został profesorem Bauhausu do 1931 r.
- Wlatach 1930-35 zainteresował się surrealizmem.
- W1937 r. skonfiskowano ponad 100 jego dzieł.
- Po1935 roku powstała seria o ciężkiemu przytłaczającym nastroju,subtelna dotąd kreska i delikatna gama barwna, ustępują miejscagrubej czarnej linii, oddzielającej kontury i bardziejjednoznacznej plamie.
- Donajbardziej typowych przykładów należy kompozycja bez tytułu z1940 r. nazywana także, MaskaŚmiercilub Wojnąze względu na skojarzenia jakie budzi.
- Inneprace:
- Spotkaniedwóch mężczyzn, z których każdy myśli, że zajmuje wyższestanowisko niż on(1903),
- Ogródzoologiczny(1918),
- Krajobrazz żółtymi ptakami(1923),
- Piramida(1928),
- Małybłękitny diabeł(1933).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz