Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Baroku – Rzeźba

Rzeźba Stylu Barokowego
TYPOWE DZIEŁO

Gianlorenzo Bernini
  • Bernini był mistrzem rzeźb grupowych, w których z wielką łatwością oddawał zarówno bogatą skalę uczuć i doznań, jak i też rozwiązywał różnorodne problemy formalne.
  • Nowatorsko potraktował ruch, jest to jednak ruch zawsze zmienny, chwilowy, dziejący się w czasie i przestrzeni, jest to pełne złudzenie ruchu.
  • Artysta wzbogacił też architektoniczne piękno Rzymu licznymi fontannami:
  • Fontanna Trytona,
  • Fontanna Czterech Rzek.  
Dawid /1623/
  • To skondensowana siła fizyczna i dynamika działania.
  • Zasadą tej rzeźby jest aktywny i gwałtowny mocny ruch uchwytny w ułamku chwili.
  • Bryła jest rozluźniona, silnie odstawione od korpusu ręce, nogi, tworzą niespokojne kierunki.
  • Zagięty, gniewny wyraz twarzy odzwierciedla silnie napięcie uczuciowe bohatera.
Ekstaza Św. Teresy /1645-52/
  • Jest rzeźbą grupową.
  • Anioł radosny, wysłannik Boga godzi w św. Teresę symboliczną strzałę miłości.
  • Scena jest patetyczna, wzniosła w nastroju.
  • Gesty nieco teatralne, o przesadzonej wyrazistości.
  • Forma ruchliwa płynna, zmienna dzięki obfitości fałd szat obu postaci, które wraz z obłokiem tworzą zróżnicowane miękkie układy.
  • Przenikają się łuki z kierunkami idącymi po pionach, poziomach o nade wszystko skosach (rola cieniutkich promieni).
Apollo i Dafne
  • Scena mitologiczna.
  • To kompozycja o licznym nastroju, malownicza, poetyka.
  • Delikatne drobne formy roślinne w które obrasta Dafne zamieniając się w drzewo kontrastując z miękką subtelnie modelowaną powierzchnią ciał.
  • Ruch jest zwiewny lekki.
Grobowiec Urbana VIII
  • Bernini wprowadził nowy typ nagrobka, będąc rozbudowaną architektoniczną piętrową formą, która została umieszczona w przyziemnej niszy.
  • Na szczycie siedzi wywyższona postać – zmarłego, poniżej postacie alegoryczne opierają się o trumnę grobową.
  • Dodatkowych wrażeń dostarczają różnobarwne marmury.
PODSUMOWANIE OSIĄGNIĘĆ RZEŹBY
  • Barok wykształcił nowy typ nagrobka:
    • jest on teraz rozbudowaną, architektoniczną, piętrową formą umieszczoną, podobnie jak poprzednio w niszy lub na tle ściany,
    • postać zamarłego ukazana jest w pozie siedzącej w rzeźbie pełnej lub jest to tylko popiersie ustawione na szczycie.
  • Popiersie jest popularną formą portretu w rzeźbie inspirowaną bardziej przez antyk rzymski niż przez renesans.
  • Często spotyka się rzeźby grupowe o tematyce religijnej lub mitologicznej.
  • W baroku ulubione są fontanny stawiane na placach i ulicach oraz w przypałacowych parkach, popularna jest tu tematyka mitologiczna – postaci nimf, tyranów, Neptuna, nereid, delfinów.
  • Rzeźba barokowa jest pełna ruchu, dynamiczna malownicza o wielkim bogactwie środków wyrazu.
  • Chętnie stosuje się złocenia.
  • Uderza wielość kierunków, kompozycję są wieloosiowe.
  • Często występuje konwencja figura serpentinata.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz