Rzeźba Stylu Barokowego
TYPOWE DZIEŁO
Gianlorenzo Bernini
Gianlorenzo Bernini
- Bernini był mistrzem rzeźb grupowych, w których z wielką łatwością oddawał zarówno bogatą skalę uczuć i doznań, jak i też rozwiązywał różnorodne problemy formalne.
- Nowatorsko potraktował ruch, jest to jednak ruch zawsze zmienny, chwilowy, dziejący się w czasie i przestrzeni, jest to pełne złudzenie ruchu.
- Artysta wzbogacił też architektoniczne piękno Rzymu licznymi fontannami:
- Fontanna Trytona,
- Fontanna Czterech Rzek.
Dawid /1623/
- To skondensowana siła fizyczna i dynamika działania.
- Zasadą tej rzeźby jest aktywny i gwałtowny mocny ruch uchwytny w ułamku chwili.
- Bryła jest rozluźniona, silnie odstawione od korpusu ręce, nogi, tworzą niespokojne kierunki.
- Zagięty, gniewny wyraz twarzy odzwierciedla silnie napięcie uczuciowe bohatera.
Ekstaza Św. Teresy /1645-52/
- Jest rzeźbą grupową.
- Anioł radosny, wysłannik Boga godzi w św. Teresę symboliczną strzałę miłości.
- Scena jest patetyczna, wzniosła w nastroju.
- Gesty nieco teatralne, o przesadzonej wyrazistości.
- Forma ruchliwa płynna, zmienna dzięki obfitości fałd szat obu postaci, które wraz z obłokiem tworzą zróżnicowane miękkie układy.
- Przenikają się łuki z kierunkami idącymi po pionach, poziomach o nade wszystko skosach (rola cieniutkich promieni).
Apollo i Dafne
- Scena mitologiczna.
- To kompozycja o licznym nastroju, malownicza, poetyka.
- Delikatne drobne formy roślinne w które obrasta Dafne zamieniając się w drzewo kontrastując z miękką subtelnie modelowaną powierzchnią ciał.
- Ruch jest zwiewny lekki.
Grobowiec Urbana VIII
- Bernini wprowadził nowy typ nagrobka, będąc rozbudowaną architektoniczną piętrową formą, która została umieszczona w przyziemnej niszy.
- Na szczycie siedzi wywyższona postać – zmarłego, poniżej postacie alegoryczne opierają się o trumnę grobową.
- Dodatkowych wrażeń dostarczają różnobarwne marmury.
PODSUMOWANIE OSIĄGNIĘĆ RZEŹBY
- Barok wykształcił nowy typ nagrobka:
- jest on teraz rozbudowaną, architektoniczną, piętrową formą umieszczoną, podobnie jak poprzednio w niszy lub na tle ściany,
- postać zamarłego ukazana jest w pozie siedzącej w rzeźbie pełnej lub jest to tylko popiersie ustawione na szczycie.
- Popiersie jest popularną formą portretu w rzeźbie inspirowaną bardziej przez antyk rzymski niż przez renesans.
- Często spotyka się rzeźby grupowe o tematyce religijnej lub mitologicznej.
- W baroku ulubione są fontanny stawiane na placach i ulicach oraz w przypałacowych parkach, popularna jest tu tematyka mitologiczna – postaci nimf, tyranów, Neptuna, nereid, delfinów.
- Rzeźba barokowa jest pełna ruchu, dynamiczna malownicza o wielkim bogactwie środków wyrazu.
- Chętnie stosuje się złocenia.
- Uderza wielość kierunków, kompozycję są wieloosiowe.
- Często występuje konwencja figura serpentinata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz