Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Ruch klasyczno-romantyczny – Podsumowanie

PODSUMOWANIE
MYŚL KLASYCZNA I FORMY KLASYCZNE POPRZEZ WIEKI
  • Podstawymyśli klasycznej i jej typowe cechy wypracowała starożytna Grecja– stworzyła koncepcje piękna i sztuki oraz klasyczne układykompozycyjne.
  • Myślta była kontynuowana w starożytnym Rzymie później wskrzesił jąrenesans Karolingów w VIII/IX w., następnie w pełni wznowił jarenesans.
  • Barokposługuje się raczej tylko detalem, antycznym wyjątkiem jest tuoczywiście sztuka francuska XVII w.
  • Późniejnastępuje klasycyzm, który na nowo podejmuje zasady takrygorystycznie stosowane:
    • występujeznów pion, poziom i równoramienny trójkąt, rytm, centralizm,zasada jedności w wielości.
  • Klasycyzmjest sztuką sprawiającą przyjemność oku, wiążąca wartościestetyczne z moralnymi.
KLASYCYZM
  • Stylten zrodził się w Anglii i we Francji te kraje jako pierwszepodjęły prace wykopaliskowe i studia nad architekturą.
  • Wklasycyzmie interesowano się elementami konstrukcyjnymi idekoracyjnymi starożytnego Rzymu, czerpano też z form sztukietruskiej i egipskiej.
  • Stosunekdo form antycznych był różny:
    • twórczy,inspirowano się zasadami kompozycji i ukształtowania detali,
    • naśladowniczy,widoczny w niezliczonych panteonach czy łukach triumfalnych.
  • Naśladowanoposzczególne porządki, zwłaszcza joński i dorycki łączono je wjednej budowli gdzie w dawnych czasach nigdy nie łączono.
  • Planypodłużne współistnieją z centralnymi w idealnej budowli.
  • Wposzczególnych krajach różny był stosunek do przeszłości:
    • Angliai Niemcy hołdowały architekturze starożytnej Grecji a przemianystylu miały przebieg płynny.
    • Francja,Włochy, Rosja wolały antyk rzymski, bardziej monumentalny,potężniejszy, we Francji styl klasyczny dzieli się na wyraźneokresy.
  • Próczwzorowania się na starożytności nawiązywano do renesansuzwłaszcza do architektury Palladia (VillaRotunda).
  • Wrzeźbie odrodzenie antyku przejawiało się:
    • wtematyce mitologicznej,
    • wwskrzeszaniu pomnika konnego, popiersia portretowego,
    • wdążeniu do integralnych form,
    • wukładach kompozycyjnych tchnących ładem i spokojem, doskonałąrównowagą, pozbawionych napięć i kontrastów.
  • Podstawąmalarstwa klasycyzmu były rozważania teoretyczne oparte naprzekonaniach głoszących doskonałość sztuki antycznej.
  • Dziełakształtowano wg. reguł przyjętych z góry:
    • zasadklasycznej kompozycji,
    • wyższościrysunku nad plamą barwną,
    • idealizacjii heroizowania form natury,
    • umoralniającejtreści.
  • Barwętraktowano lokalnie, unikano silnych kontrastów, wygładzanopowierzchnie płótna.
  • Wklasycystycznym malarstwie przeważały tematy zaczerpnięte zhistorii starożytnej, niekiedy z mitologii.
  • Dlaklasycyzmu przyjęto określenie stylu i pod takim mianem spotykasię go w historiach sztuki.
MYŚLI FORMA ROMANTYCZNA POPRZEZ WIEKI
  • Spotykamyją także u starożytnych Greków w okresie hellenistycznym wdworskiej kulturze Ftolomeuszy w Aleksandrii.
  • Myślromantyczna ujawnia się w krajobrazowym malarstwie ściennymstarożytnego Rzymu, w architekturze gotyku, w twórczościBotticellego, Grünewalda, w baroku, w rokoku, a rozkwita w pracachGrecji, Delacroix, Michałowskiego.
  • Dziełaromantyczne były zrodzone z uczucia, wiary i fantazji i są pełneruchu, niepokoju, ekspresji, melancholii, poetyckiego nastroju.
  • Twórcyromantyczni byli albo wybitnymi kolorystami albo wielbili światłoi mrok.
  • Charakterystycznedla romantyzmu jest zainteresowanie wszystkim co tajemnicze,niezwykłe, niebanalne, stąd spojrzenie na kulturę Wschodu.
ROMANTYZM
  • Miałpoczątek w Anglii i Niemiec.
  • Warchitekturze wyrażał się formami nawiązującymi do gotyku.
  • Zasadniczewrażenie miał tez pejzaż.
  • Wolnośćjednostki narodu przenoszono także na przyrodę, bujna,nieokiełzana, zmienna miała dostarczać bogatej wyobraźniromantycznej wielu niezwykłych wzruszeń, zaskoczeń,niespodzianek.
  • Związanyz romantyzmem neogotyk nie objął jak w klasycyzmie całychzespołów urbanistycznych, wyrażał się w formach indywidualnych.
  • Wznoszonow tym stylu prywatne posiadłości, zamki, kaplice cmentarne,kościoły, rzadziej budowle użyteczności publicznej, pawilonyogrodowe.
  • Pojawiłsię także we wnętrzach niekiedy na współ z architekturąislamu.
  • Romantycznakoncepcja bryły architektonicznej to swoboda w posługiwaniu sięproporcjami budowli jej planami, brak wszelkich reguł, kanonów,schematów.
  • Malarstworomantyczne angażuje się we współczesność, jeśli sięga doprzeszłości to raczej średniowiecznej lub narodowej, fascynujesię egzotyką Wschodu.
  • Wprocesie twórczym decydujący jest czynnik wyobraźni, fantazjipodświadomości.
  • Romantyzmjest subiektywny, uczuciowy, oryginalny.
  • Podstawowymbudulcem płaszczyzny jest polana silnie nasyconej barwy, mocnekontrasty barwne lub walorowe aktywizują dynamizujące powierzchniepłótna.
  • Barwatraktowana jest relatywnie, faktura jest wyrazista, kształty częstopotraktowane szkicowo, ogólnie.
  • Klasycyzmi romantyzm, posługiwały się symbolami, gdzie w klasycyzmie byłyto atrybuty i uosobienia a w romantyzmie, symbolikę skojarzeniową.
  • Sztukaromantyzmu miała funkcje moralną zadawała widzowi dramatycznepytania o sens walki i cierpień, śmierci dotykała bolesnych imrocznych stron psychiki ludzkiej.
  • Romantyzmtrudno zdefiniować, gdyż nie wytworzył żadnego jednolitegosystemu ani form, funkcji czy treści nie jest więc stylem, jestruchem artystycznym i pewnym okresem w historii sztuki, w którym,ruch ten istnieje a obejmował lata od poł. XVIII do połowy XIXwieku.
  • Romantyzmz istoty swej oparty jest na indywidualizmie, przybierał różneformy w zależności od sytuacji w danym kraju a nawet odtemperamentu, upodobań twórcy.
  • Możnago więc zamknąć między 1760 a 1870 r., gdzie większośćartystów zmarła przed 1860 przeważnie w bardzo młodym wieku.
RUCH KLASYCZNO-ROMANTYCZNY W SZTUKACH PLASTYCZNYCH
  • Klasycyzmi romantyzm istniały jednocześnie (romantyzm trwał dłużej),współżyły na zasadach pełnego partnerstwa, przenikały się.
  • Klasycznyi romantyczny sposób myślenia formy współistniały z sobą wdziałalności tych samych artystów np. Beethoven i Schubert.
  • Klasycznebudowle umieszczano w romantycznych parkach.
  • Klasycyi romantycy wielbili przeszłość i ruiny.
  • Poraz pierwszy w historii została oderwana funkcja od formy, funkcjabyła nowa a forma stara przeniesiona z innych czasów i szerokościgeograficznej.
  • Klasycyzmi romantyzm wykazują silne związki z literaturą, mitologią,historią, uciekają od banału, powszechności życia, w celuniezwykłych przeżyć:
    • estetycznych,
    • moralnych,
    • duchowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz