PODSUMOWANIE
MYŚL KLASYCZNA I FORMY KLASYCZNE POPRZEZ WIEKI
- Podstawymyśli klasycznej i jej typowe cechy wypracowała starożytna Grecja– stworzyła koncepcje piękna i sztuki oraz klasyczne układykompozycyjne.
- Myślta była kontynuowana w starożytnym Rzymie później wskrzesił jąrenesans Karolingów w VIII/IX w., następnie w pełni wznowił jarenesans.
- Barokposługuje się raczej tylko detalem, antycznym wyjątkiem jest tuoczywiście sztuka francuska XVII w.
- Późniejnastępuje klasycyzm, który na nowo podejmuje zasady takrygorystycznie stosowane:
- występujeznów pion, poziom i równoramienny trójkąt, rytm, centralizm,zasada jedności w wielości.
- Klasycyzmjest sztuką sprawiającą przyjemność oku, wiążąca wartościestetyczne z moralnymi.
KLASYCYZM
- Stylten zrodził się w Anglii i we Francji te kraje jako pierwszepodjęły prace wykopaliskowe i studia nad architekturą.
- Wklasycyzmie interesowano się elementami konstrukcyjnymi idekoracyjnymi starożytnego Rzymu, czerpano też z form sztukietruskiej i egipskiej.
- Stosunekdo form antycznych był różny:
- twórczy,inspirowano się zasadami kompozycji i ukształtowania detali,
- naśladowniczy,widoczny w niezliczonych panteonach czy łukach triumfalnych.
- Naśladowanoposzczególne porządki, zwłaszcza joński i dorycki łączono je wjednej budowli gdzie w dawnych czasach nigdy nie łączono.
- Planypodłużne współistnieją z centralnymi w idealnej budowli.
- Wposzczególnych krajach różny był stosunek do przeszłości:
- Angliai Niemcy hołdowały architekturze starożytnej Grecji a przemianystylu miały przebieg płynny.
- Francja,Włochy, Rosja wolały antyk rzymski, bardziej monumentalny,potężniejszy, we Francji styl klasyczny dzieli się na wyraźneokresy.
- Próczwzorowania się na starożytności nawiązywano do renesansuzwłaszcza do architektury Palladia (VillaRotunda).
- Wrzeźbie odrodzenie antyku przejawiało się:
- wtematyce mitologicznej,
- wwskrzeszaniu pomnika konnego, popiersia portretowego,
- wdążeniu do integralnych form,
- wukładach kompozycyjnych tchnących ładem i spokojem, doskonałąrównowagą, pozbawionych napięć i kontrastów.
- Podstawąmalarstwa klasycyzmu były rozważania teoretyczne oparte naprzekonaniach głoszących doskonałość sztuki antycznej.
- Dziełakształtowano wg. reguł przyjętych z góry:
- zasadklasycznej kompozycji,
- wyższościrysunku nad plamą barwną,
- idealizacjii heroizowania form natury,
- umoralniającejtreści.
- Barwętraktowano lokalnie, unikano silnych kontrastów, wygładzanopowierzchnie płótna.
- Wklasycystycznym malarstwie przeważały tematy zaczerpnięte zhistorii starożytnej, niekiedy z mitologii.
- Dlaklasycyzmu przyjęto określenie stylu i pod takim mianem spotykasię go w historiach sztuki.
MYŚLI FORMA ROMANTYCZNA POPRZEZ WIEKI
- Spotykamyją także u starożytnych Greków w okresie hellenistycznym wdworskiej kulturze Ftolomeuszy w Aleksandrii.
- Myślromantyczna ujawnia się w krajobrazowym malarstwie ściennymstarożytnego Rzymu, w architekturze gotyku, w twórczościBotticellego, Grünewalda, w baroku, w rokoku, a rozkwita w pracachGrecji, Delacroix, Michałowskiego.
- Dziełaromantyczne były zrodzone z uczucia, wiary i fantazji i są pełneruchu, niepokoju, ekspresji, melancholii, poetyckiego nastroju.
- Twórcyromantyczni byli albo wybitnymi kolorystami albo wielbili światłoi mrok.
- Charakterystycznedla romantyzmu jest zainteresowanie wszystkim co tajemnicze,niezwykłe, niebanalne, stąd spojrzenie na kulturę Wschodu.
ROMANTYZM
- Miałpoczątek w Anglii i Niemiec.
- Warchitekturze wyrażał się formami nawiązującymi do gotyku.
- Zasadniczewrażenie miał tez pejzaż.
- Wolnośćjednostki narodu przenoszono także na przyrodę, bujna,nieokiełzana, zmienna miała dostarczać bogatej wyobraźniromantycznej wielu niezwykłych wzruszeń, zaskoczeń,niespodzianek.
- Związanyz romantyzmem neogotyk nie objął jak w klasycyzmie całychzespołów urbanistycznych, wyrażał się w formach indywidualnych.
- Wznoszonow tym stylu prywatne posiadłości, zamki, kaplice cmentarne,kościoły, rzadziej budowle użyteczności publicznej, pawilonyogrodowe.
- Pojawiłsię także we wnętrzach niekiedy na współ z architekturąislamu.
- Romantycznakoncepcja bryły architektonicznej to swoboda w posługiwaniu sięproporcjami budowli jej planami, brak wszelkich reguł, kanonów,schematów.
- Malarstworomantyczne angażuje się we współczesność, jeśli sięga doprzeszłości to raczej średniowiecznej lub narodowej, fascynujesię egzotyką Wschodu.
- Wprocesie twórczym decydujący jest czynnik wyobraźni, fantazjipodświadomości.
- Romantyzmjest subiektywny, uczuciowy, oryginalny.
- Podstawowymbudulcem płaszczyzny jest polana silnie nasyconej barwy, mocnekontrasty barwne lub walorowe aktywizują dynamizujące powierzchniepłótna.
- Barwatraktowana jest relatywnie, faktura jest wyrazista, kształty częstopotraktowane szkicowo, ogólnie.
- Klasycyzmi romantyzm, posługiwały się symbolami, gdzie w klasycyzmie byłyto atrybuty i uosobienia a w romantyzmie, symbolikę skojarzeniową.
- Sztukaromantyzmu miała funkcje moralną zadawała widzowi dramatycznepytania o sens walki i cierpień, śmierci dotykała bolesnych imrocznych stron psychiki ludzkiej.
- Romantyzmtrudno zdefiniować, gdyż nie wytworzył żadnego jednolitegosystemu ani form, funkcji czy treści nie jest więc stylem, jestruchem artystycznym i pewnym okresem w historii sztuki, w którym,ruch ten istnieje a obejmował lata od poł. XVIII do połowy XIXwieku.
- Romantyzmz istoty swej oparty jest na indywidualizmie, przybierał różneformy w zależności od sytuacji w danym kraju a nawet odtemperamentu, upodobań twórcy.
- Możnago więc zamknąć między 1760 a 1870 r., gdzie większośćartystów zmarła przed 1860 przeważnie w bardzo młodym wieku.
RUCH KLASYCZNO-ROMANTYCZNY W SZTUKACH PLASTYCZNYCH
- Klasycyzmi romantyzm istniały jednocześnie (romantyzm trwał dłużej),współżyły na zasadach pełnego partnerstwa, przenikały się.
- Klasycznyi romantyczny sposób myślenia formy współistniały z sobą wdziałalności tych samych artystów np. Beethoven i Schubert.
- Klasycznebudowle umieszczano w romantycznych parkach.
- Klasycyi romantycy wielbili przeszłość i ruiny.
- Poraz pierwszy w historii została oderwana funkcja od formy, funkcjabyła nowa a forma stara przeniesiona z innych czasów i szerokościgeograficznej.
- Klasycyzmi romantyzm wykazują silne związki z literaturą, mitologią,historią, uciekają od banału, powszechności życia, w celuniezwykłych przeżyć:
- estetycznych,
- moralnych,
- duchowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz