Sztuka Bizantyjska
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
Ustrój
Ustrój
- Od VI w. datuje się początek ustroju feudalnego zarówno w Bizancjum jak i w Europie Zachodniej.
- Ścisły związek władzy świeckiej i religii osiągnął szczyt w cesarstwie bizantyńskim, gdzie był władcą absolutnym niemal despotą reprezentował państwo i władzę.
- Udział w rządach miało również wyższe duchowieństwo i wojskowi.
- Sfery rządzące decydowały o sprawach, politycznych, społecznych i kulturalnych.
- Rozbudowany ceremoniał dworski był cele wpływów wschodnich i rzymskich.
- Sztuce mecenasował dwór cesarski.
- Sztuka pełniła potrójna funkcję:
- religijną,
- dekoracyjną,
- gloryfikująca władze.
Informację Historyczne
- Wędrówki ludów IV- V w. przyspieszyły upadek cesarstwa rzymskiego (476r.) a wcześniejszy podział cesarstwa na wschodnie i zachodnie, zapoczątkował rozwój bizantyjskiego wschodu.
- Bizancjum (dawna kolonia grecka nad Bosforem) zajmowało w okresie największej potęgi:
- Półwysep Bałkański,
- Syrię,
- Egipt,
- Azję Mniejszą.
- Religia chrześcijańska, będącą religią państwową, scalała różnorodne wpływy.
- Pierwszy okres rozkwitu kulturowego przezywało cesarstwo za czasów Justyniana.
- Aktywnym ośrodkiem kulturowym była Rawenna w południowej Italii.
- Konstantynopol (Bizancjum) był centrum greckiej myśli przefiltrowanej przez wpływy Wschodu i stopionej w jednym ognisku kultury chrześcijańskiej o charakterze dworskim.
- W VIII-X w. okres walk obrazoburczych doprowadziło doniszczenia prawie całej dotychczasowej sztuki.
- Kolejny rozkwit miał miejsce w okresie dynastii Paleologów (XIII-XV w.) aż do podbicia Konstantynopola przez Turków w 1453 r., które położyło kres dziejom Cesarstwa Bizantyjskiego.
Religia
- Boga pojmowano jako najwyższego władcę, Jedynego Prawodawcę, Potężnego Sędziego.
- Był królem wszechświata a cesarz wyrazicielem jego wolowe władzy świeckiej.
- Dlatego Bóg w sztuce Bizantyjskiej, to często władca o surowej i majestatycznej twarzy, górujący nad całym światem.
- Mistycyzm z przekonaniem o pięknie stworzonego świata wyrażał się w dziedzinie sztuk, uduchowieniem postaci, rozbudowaną symboliką, bogactwem różnorodnych drogocennych materiałów.
- Hieratycznie, dostojne pozy świętych ich gesty wolne od wyrażenia uczuć i emocji przywodzą na myśl zasady etykiety dworskiej.
Pozycja Społeczna Artysty
- W Europie średniowiecznej do XIII w. artystami byli przede wszystkim zakonnicy.
- Byli architektami, ozdabiali rękopisy, malowali obrazy.
- Rzemiosło artystyczne powstało w rękach rzemieślników świeckich.
- Artystów, zwłaszcza w3 Bizancjum i na Rusi bardzo poważano i ceniono.
- Skutkiem zdobycia miast pruskich i arabskich przez Bizancjum był napływ tamtejszych niewolników wyspecjalizowanych w rzemiośle artystycznym, czemu należy przypisać silne wpływy Wschodu na sztukę Bizantyjską.
ARCHITEKTURA
- Miasta bizantyjskie budowane były na wzór rzymskich, wznoszone z kamienia i cegły.
- Pałace cesarskie olśniewały przepychem.
- Najwybitniejszymi osiągnięciami architektury były świątynie.
- Bazyliki przypominały sale tronowe, gdzie w miejscu tronu stał ołtarz.
- Inspirowano się architekturą sakralną w budownictwie pałacowym i odwrotnie.
- „Złota” sala tronowa (za Tyberiusza I naśladowała formę kościoła San Vitale w Rawennie: w absydzie ustawiono tron dla cesarza, a jej sklepienie ozdabiano mozaiką.
- Do najwybitniejszych zabytków architektury sakralnej należą kościoły Rawenny:
- San Apollinare Nuovo,
- San Apollinare in Classe,
- San Vitale,
- Kościół Mądrości (Hagia Sophia) w Konstantynopolu.
- Dwa pierwszy kościoły to bazyliki.
- Kościół San Vitale jest Budowlą centralną na planie wieloboku foremnego z kopułą.
Kościół Świętej Mądrości
- Zbudowany w latach 532-537 r.
- Stanowi połączenie dwóch koncepcji podłużnej i centralnej.
- Zbudowany jest na planie prostokąta zbliżonego do kwadratu, podzielony na trzy nawy o stosunku szerokości jak bazylika.
- Wyprodukowany jest środek świątyni, dzięki wzniesionej nad nim kopuły o wielkiej rozpiętości opartej na czterech potężnych filarach.
- Filary wtopione są w ściany, dzięki czemu nie podkreślają zbytnio centralnego rozwiązania części środkowej.
- Po obu stronach kopuły dobudowano dwie pół kopuły, podkreślając podłużną część kościoła.
- Nawy boczne podkreślone są arkadami – łukami półkolistymi, opartymi na kolumnach podwójnym kapitelu.
- Czasza kopuły opiera się za pośrednictwem pierścienia, bębna na napiętych, wypukłych trójkątach – żaglach.
- Rozwiązanie konstrukcji bryły pozwoliło stworzyć wielkie przestronne wnętrze z wyraźną dominantą (kopułą) czyli akcentem głównym.
- Ważnym czynnikiem współdziałającym z architektura było światło, po raz pierwszy wprowadzono do wnętrza, jako element komponujący.
- Okna w bębnie kopuły wpuszczają światło, które unosi ją do góry odmaterializując jej ciężar.
- Liczne otwory okienne równomiernie oświetlają centrum kościoła.
- Nawy boczne pogrążone są w mroku.
- Kościół Świętej Mądrości jest dziełem architektów greckich:
- Anthemiosa z Tralles,
- Izydora z Miletu.
- Kościoły na zewnątrz surowe, proste, w środku oszałamiają bogactwem motywów dekoracyjnych, różnorodnością jakości materiałów.
- Barwne marmury, mozaiki freski, pokrywały, ściany nie pozostawiając nie zabudowanego miejsca.
- W kompozycyjnej koncepcji bryły architektonicznej przenikają się grecka logika, ład jasność myśli podporządkowanym matematycznym wyliczeniom z rzymskim rozmachem, wynalazczością i wschodnim umiłowaniem przepływu zmienności, różnorodności i bogactwa.
- Wnętrze świątyni bizantyjskiej ma charakter symboliczny:
- rozległy obszar stworzony dla człowieka przykrywa kopuła – niebo,
- olśniewająca wspaniałość wnętrza ma przywodzić myśl o raju, oderwanie od przyziemnych spraw <- jest to tak zwany mistyczny materializm,
- zgodnie z myślą bizantyjską ma prowadzić duszę do Boga po przez wspaniałość estetycznych doznań.
- Założenia architektury bizantyjskiej doprowadziły do ukształtowania się typu kościoła:
- na planie krzyża greckiego (o równych ramionach),
- z dużą kopułą po środku,
- czterema kopułami nad każdym ramieniem krzyża a także planów krzyża wpisanych w prostokąt.
- Centralny typ kościoła znajdujemy także na Rusi i krajach bałkańskich również kościół św. Marka w Wenecji jest pięknym jego przykładem.
Kościół San Vitale w Rawennie
- Powstał w 526-547 za czasów Justyniana.
- Budowla na planie ośmioboku jest kryta kopułą opartą na ośmiu filarach połączonych łukami.
- W ten sposób utworzył się jakby podwójny ośmiobok – wpisany w drugi z obejściem po między ścianami a filarami.
- Kościół jest piętrowy.
- Prezbiterium zakończone jest wielobocznie.
- San Vitale słynny jest dzięki wspaniałej dekoracji mozaikowej świetnie zachowanej.
MOZAIKI
- Najpiękniejsze mozaiki przetrwały w kościołach Rawenny.
- W San Apollinare Nuovo, na ścianach nawy głównej przedstawione są w trzech równoległych pasach sceny ze starego i Nowego Testamentu, święci i męczennicy.
- Wnętrze San Vitale zdobione było wielobarwnymi mozaikami.
- Do najlepiej zachowanych należą mozaiki znajdujące się w prezbiterium przedstawiające cesarza Justyniana i jego żonę Teodorę wraz z orszakiem niosącym dary do ołtarza.
- Pozy, gesty, układ szat, są dostojne i schematyczne, twarze natomiast są portretami wiernie odzwierciedlającymi rysy.
- To z indywidualizowanie typów, dotyczy wyłącznie pary cesarskiej i najwyższych dostojników.
- Tłum dworzan na dalszym planie ma rysy ujednolicone, podobne.
- We wszystkich twarzach uderzające są ogromne oczy, które nadaje im piętno uduchowienia.
- Mozaiki miały różnorodną tematykę.
- Często ukazywano Chrystusa jako Dobrego Pasterza lub jako Władcę – Sędziego.
- Inne tematy to postacie świętych, symbole znane ze sztuki wczesnego chrześcijaństwa ornamenty o różnorodnych motywach.
- Są to różnobarwne kamyki:
- lśniąca w świetle powierzchnia ceramicznych kostek,
- marmur,
- półszlachetne kamienie,
- masa perłowa,
- Malutkie elementy układane są swobodnie, działają zarówno kolorem jak i naturalną jakością tworzywa.
- Sprawiają wrażenie jako coś drogocennego i szlachetnego.
- Mozaiki wykonywane były w szerokiej palecie barw, zarówno nasyconych ściszonych, rozjaśnionych i zszarzałych.
- Zestawienia są, ostre, kontrastowe, to znów delikatne bardzo wyszukane, czasem nawet jedna maleńka plamka kontrastującego koloru ożywia całą wielką płaszczyznę.
- Całe płaszczyzny barwne nie są jednolite, poszczególne kwadraciki różnią się odcieniem dzięki temu całość plam wibruje, żyje, pulsuje ale jest spokojna.
- Brak jest sugestii przestrzeni.
- Tylko twarze i ręce postaci mają delikatny modelunek światłocieniowy.
- Wielkie znaczenie miało płaskie złote tło, zarówno jako barwa, jak i symbol wieczności.
- Kompozycja: występuję symetria i zróżnicowany choć spokojny rytm, któremu podporządkowane są pozy.
IKONY I FRESKI
- Słowo „eikon” oznacza w jeżyku greckim „obraz”, „wyobrażenie”.
- Ikony, obrazy służyły do modlitwy.
- Były malowane przez zakonników w technice temperowej.
- Były zazwyczaj małych rozmiarów (by można było je przenosić, zabierać ze sobą w podróż).
- Otaczano je czcią.
- Większe ikony umieszczano w kościołach, tworząc z nich ścianę zasłaniającą ołtarz (ikonostas).
- Fascynująca jest siła wyrazu postaci pełnych powagi i dostojeństwa o nieruchomych twarzach z ogromnymi zamyślonymi oczami.
- Kompozycja jest zawsze centralna i statyczna.
- Postacie malowano płaską plamą barwną obwiedzioną ciemnym konturem, gesty identyczne, ruch dostojny, hieratyczny.
- Barwy powtarzają się, najczęściej występują złote tła.
- Istniały ścisłe przepisy malowania ikon.
- Nie interesowano się życiem ziemskim świętych i przedstawiano ich w chwale wiecznej.
- Złote tło symbolizowało rzeczywistość ponad czasową.
- Drobiazgowe przepisy dotyczyły także spraw technicznych oraz symboliki.
- Ikony wykonywano w technice temperowej – na desce z drewna lipowego (ewentualnie obciągniętej płótnem) pokrytej gruntem z kredy gipsu z wodą klejową.
- Malowano farbami rozprowadzonymi spoiwem z jajka kurzego (lub samego żółtka).
- Plamy barwne można nakładać na płaszczyznę tylko raz bez poprawiania i przemalowywania.
- Dlatego koncepcja musiała być całkowicie gotowa przed przystąpieniem do pracy.
- Rysunek przenoszono na grunt za pomocą szablonów co sprzyjało utrwaleniu się schematów.
- Ikonografia bizantyjska wykształcona w malarstwie ikon dotarła przez (Włochy, Sycylię, Wenecję, Rawennie) do Europy Zachodniej, wpłynęła na wytworzenie się tamtejszych form malarstwa.
- Malarstwo bizantyjskie oddziaływało także o wiele silniej na Bułgarię i Rus gdzie zwłaszcza w XIV i XV przeżywano rozkwit.
- Słynni artyści z tamtych czasów :
- Teofan Grek z Bizancjum
- freski cerkwi Przemienienia w Nowogrodzie.
- Zakonnik Andrzej Rublow z Rusi
- Ikona Trójcy Świętej.
Matka Boska Włodzimierska
- Wyobrażenie matki z dzieckiem w geście czułości i głębokiej duchowej łączności.
- W Polsce mamy przykłady fresków bizantyjsko – ruskich z czasów dynastii Jagiellonów, są to polichromowane ścienne w kaplicy Świętej Trójcy na zamku w Lublinie i freski prezbiterium katedry w Sandomierzu.
- Bizantyjczycy pisali na pergaminie i papierze.
- Książki miały drogocenne z metalu (srebra i miedzi) ozdobione drogimi kamieniami i emalią oprawy.
RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE
- Najwybitniejszymi dziełami artystycznymi są przedmioty związane z kultem religijnym, wyroby rzeźbionej kości słoniowej, złoto srebro, drogie kamienie szlachetnych gatunków przedmioty rzemieślnicze.
- Należą do nich relikwiarze, o różnych kształtach:
- krzyże,
- oprawy,
- czary,
- kaganki oliwne,
- małe dwuskrzydłowe obrazy,
- ceramiczne naczynia.
- Techniki złotnicze znane już w starożytności i tutaj osiągnęły mistrzostwa.
- Są to techniki repusowania, niella, granulacji, filigranu emalii itp.
PODSUMOWANIE
- Bizancjum było bezpośrednim kontynuatorem tradycji sztuki antycznej i rzymskiej.
- Sztuka samego Bizancjum odznaczała się jawnością i schematyzmem form powtarzanych niezmiernie przez wieki.
- U jej podstaw stała logika i doskonałość proporcji sztuki greckiej bogactwo estetycznych doznań zmysłowych Wschodu, mistyka i symbolika religii chrześcijańskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz