Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Średniowiecza – Sztuka Bizantyjska

Sztuka Bizantyjska
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI 
Ustrój 
  • Od  VI w. datuje się początek ustroju feudalnego zarówno w Bizancjum jak i w Europie Zachodniej.
  • Ścisły związek władzy świeckiej i religii osiągnął szczyt w cesarstwie bizantyńskim, gdzie był władcą absolutnym niemal despotą reprezentował państwo i władzę.
  • Udział w rządach miało również wyższe duchowieństwo i wojskowi.
  • Sfery rządzące decydowały o sprawach, politycznych, społecznych i kulturalnych.
  • Rozbudowany ceremoniał dworski był cele wpływów wschodnich i rzymskich.
  • Sztuce mecenasował dwór cesarski.
  • Sztuka pełniła potrójna funkcję:
    • religijną,
    • dekoracyjną,
    • gloryfikująca władze.
Informację Historyczne
  • Wędrówki ludów IV- V w. przyspieszyły upadek cesarstwa rzymskiego (476r.) a wcześniejszy podział cesarstwa na wschodnie i zachodnie, zapoczątkował rozwój bizantyjskiego wschodu.
  • Bizancjum (dawna kolonia grecka nad Bosforem) zajmowało w okresie największej potęgi:
    • Półwysep Bałkański,
    • Syrię,
    • Egipt,
    • Azję Mniejszą.
  • Religia chrześcijańska, będącą religią państwową, scalała różnorodne wpływy.
  • Pierwszy okres rozkwitu kulturowego przezywało cesarstwo za czasów Justyniana.
  • Aktywnym ośrodkiem kulturowym była Rawenna w południowej Italii.
  • Konstantynopol (Bizancjum) był centrum greckiej myśli przefiltrowanej przez wpływy Wschodu i stopionej w jednym ognisku kultury chrześcijańskiej o charakterze dworskim.
  • W VIII-X w. okres walk obrazoburczych doprowadziło doniszczenia prawie całej dotychczasowej sztuki.
  • Kolejny rozkwit miał miejsce w okresie dynastii Paleologów (XIII-XV w.) aż do podbicia Konstantynopola przez Turków w 1453 r., które położyło kres dziejom Cesarstwa Bizantyjskiego.
Religia
  • Boga pojmowano jako najwyższego władcę, Jedynego Prawodawcę, Potężnego Sędziego.
  • Był królem wszechświata a cesarz wyrazicielem jego wolowe władzy świeckiej.
  • Dlatego Bóg w sztuce Bizantyjskiej, to często władca o surowej i majestatycznej twarzy, górujący nad całym światem.
  • Mistycyzm z przekonaniem o pięknie stworzonego świata wyrażał się w dziedzinie sztuk, uduchowieniem postaci, rozbudowaną symboliką, bogactwem różnorodnych drogocennych materiałów.
  • Hieratycznie, dostojne pozy świętych ich gesty wolne od wyrażenia uczuć i emocji przywodzą na myśl zasady etykiety dworskiej.
Pozycja Społeczna Artysty
  • W Europie średniowiecznej do XIII w. artystami byli przede wszystkim zakonnicy.
  • Byli architektami, ozdabiali rękopisy, malowali obrazy.
  • Rzemiosło artystyczne powstało w rękach rzemieślników świeckich.
  • Artystów, zwłaszcza w3 Bizancjum i na Rusi bardzo poważano i ceniono.
  • Skutkiem zdobycia miast pruskich i arabskich przez Bizancjum był napływ tamtejszych niewolników wyspecjalizowanych w rzemiośle artystycznym, czemu należy przypisać silne wpływy Wschodu na sztukę Bizantyjską.
ARCHITEKTURA 
  • Miasta bizantyjskie budowane były na wzór rzymskich, wznoszone z kamienia i cegły.
  • Pałace cesarskie olśniewały przepychem.
  • Najwybitniejszymi osiągnięciami architektury były świątynie.
  • Bazyliki przypominały sale tronowe, gdzie w miejscu tronu stał ołtarz.
  • Inspirowano się architekturą sakralną w budownictwie pałacowym i odwrotnie.
  • „Złota” sala tronowa (za Tyberiusza I naśladowała formę kościoła San Vitale w Rawennie: w absydzie ustawiono tron dla cesarza, a jej sklepienie ozdabiano mozaiką.
  • Do najwybitniejszych zabytków architektury sakralnej należą kościoły Rawenny:
    • San Apollinare Nuovo,
    • San Apollinare in Classe,
    • San Vitale,
    • Kościół Mądrości (Hagia Sophia) w Konstantynopolu.
  • Dwa pierwszy kościoły to bazyliki.
  • Kościół San Vitale jest Budowlą centralną na planie wieloboku foremnego z kopułą.
Kościół Świętej Mądrości
  • Zbudowany w latach 532-537 r.
  • Stanowi połączenie dwóch koncepcji podłużnej i centralnej.
  • Zbudowany jest na planie prostokąta zbliżonego do kwadratu, podzielony na trzy nawy o stosunku szerokości jak bazylika.
  • Wyprodukowany jest środek świątyni, dzięki wzniesionej nad nim kopuły o wielkiej rozpiętości opartej na czterech potężnych filarach.
  • Filary wtopione są w ściany, dzięki czemu nie podkreślają zbytnio centralnego rozwiązania części środkowej.
  • Po obu stronach kopuły dobudowano dwie pół kopuły, podkreślając podłużną część kościoła.
  • Nawy boczne podkreślone są arkadami – łukami półkolistymi, opartymi na kolumnach podwójnym kapitelu.
  • Czasza kopuły opiera się za pośrednictwem pierścienia, bębna na napiętych, wypukłych trójkątach – żaglach.
  • Rozwiązanie konstrukcji bryły pozwoliło stworzyć wielkie przestronne wnętrze z wyraźną dominantą (kopułą) czyli akcentem głównym.
  • Ważnym czynnikiem współdziałającym z architektura było światło, po raz pierwszy wprowadzono do wnętrza, jako element komponujący.
  • Okna w bębnie kopuły wpuszczają światło, które unosi ją do góry odmaterializując jej ciężar.
  • Liczne otwory okienne równomiernie oświetlają centrum kościoła.
  • Nawy boczne pogrążone są w mroku.
  • Kościół Świętej Mądrości jest dziełem architektów greckich:
    • Anthemiosa z Tralles,
    • Izydora z Miletu.

  • Kościoły na zewnątrz surowe, proste, w środku oszałamiają bogactwem motywów dekoracyjnych, różnorodnością jakości materiałów.
  • Barwne marmury, mozaiki freski, pokrywały, ściany nie pozostawiając nie zabudowanego miejsca.
  • W kompozycyjnej koncepcji bryły architektonicznej przenikają się grecka logika, ład jasność myśli podporządkowanym matematycznym wyliczeniom z rzymskim rozmachem, wynalazczością i wschodnim umiłowaniem przepływu zmienności, różnorodności i bogactwa.
  • Wnętrze świątyni bizantyjskiej ma charakter symboliczny:
    • rozległy obszar stworzony dla człowieka przykrywa kopuła – niebo,
    • olśniewająca wspaniałość wnętrza ma przywodzić myśl o raju, oderwanie od przyziemnych spraw <- jest to tak zwany mistyczny materializm,
    • zgodnie z myślą bizantyjską ma prowadzić duszę do Boga po przez wspaniałość estetycznych doznań.
  • Założenia architektury bizantyjskiej doprowadziły do ukształtowania się typu kościoła:
    • na planie krzyża greckiego (o równych ramionach),
    • z dużą kopułą po środku,
    • czterema kopułami nad każdym ramieniem krzyża a także planów krzyża wpisanych w prostokąt.
  • Centralny typ kościoła znajdujemy także na Rusi i krajach bałkańskich również kościół św. Marka w Wenecji jest pięknym jego przykładem.
Kościół San Vitale w Rawennie 
  • Powstał w 526-547 za czasów Justyniana.
  • Budowla na planie ośmioboku jest kryta kopułą opartą na ośmiu filarach połączonych łukami.
  • W ten sposób utworzył się jakby podwójny ośmiobok – wpisany w drugi z obejściem po między ścianami a filarami.
  • Kościół jest piętrowy.
  • Prezbiterium zakończone jest wielobocznie.
  • San Vitale słynny jest dzięki wspaniałej dekoracji mozaikowej świetnie zachowanej.
MOZAIKI 
  • Najpiękniejsze mozaiki przetrwały w kościołach Rawenny.
  • W San Apollinare Nuovo, na ścianach nawy głównej przedstawione są w trzech równoległych pasach sceny ze starego i Nowego Testamentu, święci i męczennicy.
  • Wnętrze San Vitale zdobione było wielobarwnymi mozaikami.
  • Do najlepiej zachowanych należą mozaiki znajdujące się w prezbiterium przedstawiające cesarza Justyniana i jego żonę Teodorę wraz z orszakiem niosącym dary do ołtarza.
  • Pozy, gesty, układ szat, są dostojne i schematyczne, twarze natomiast są portretami wiernie odzwierciedlającymi rysy.
  • To z indywidualizowanie typów, dotyczy wyłącznie pary cesarskiej i najwyższych dostojników.
  • Tłum dworzan na dalszym planie ma rysy ujednolicone, podobne.
  • We wszystkich twarzach uderzające są ogromne oczy, które nadaje im piętno uduchowienia.
  • Mozaiki miały różnorodną tematykę.
  • Często ukazywano Chrystusa jako Dobrego Pasterza lub jako Władcę – Sędziego.
  • Inne tematy to postacie świętych, symbole znane ze sztuki wczesnego chrześcijaństwa ornamenty o różnorodnych motywach.
  • Są to różnobarwne kamyki:
    • lśniąca w świetle powierzchnia ceramicznych kostek,
    • marmur,
    • półszlachetne kamienie,
    • masa perłowa,
  • Malutkie elementy układane są swobodnie, działają zarówno kolorem jak i naturalną jakością tworzywa.
  • Sprawiają wrażenie jako coś drogocennego i szlachetnego.
  • Mozaiki wykonywane były w szerokiej palecie barw, zarówno nasyconych ściszonych, rozjaśnionych i zszarzałych.
  • Zestawienia są, ostre, kontrastowe, to znów delikatne bardzo wyszukane, czasem nawet jedna maleńka plamka kontrastującego koloru ożywia całą wielką płaszczyznę.
  • Całe płaszczyzny barwne nie są jednolite, poszczególne kwadraciki różnią się odcieniem dzięki temu całość plam wibruje, żyje, pulsuje ale jest spokojna.
  • Brak jest sugestii przestrzeni.
  • Tylko twarze i ręce postaci mają delikatny modelunek światłocieniowy.
  • Wielkie znaczenie miało płaskie złote tło, zarówno jako barwa, jak i symbol wieczności.
  • Kompozycja: występuję symetria i zróżnicowany choć spokojny rytm, któremu podporządkowane są pozy.
IKONY I FRESKI
  • Słowo „eikon” oznacza w jeżyku greckim „obraz”, „wyobrażenie”.
  • Ikony, obrazy służyły do modlitwy.
  • Były malowane przez zakonników w technice temperowej.
  • Były zazwyczaj małych rozmiarów (by można było je przenosić, zabierać ze sobą w podróż).
  • Otaczano je czcią.
  • Większe ikony umieszczano w kościołach, tworząc z nich ścianę zasłaniającą ołtarz (ikonostas).
  • Fascynująca jest siła wyrazu postaci pełnych powagi i dostojeństwa o nieruchomych twarzach z ogromnymi zamyślonymi oczami.
  • Kompozycja jest zawsze centralna i statyczna.
  • Postacie malowano płaską plamą barwną obwiedzioną ciemnym konturem, gesty identyczne, ruch dostojny, hieratyczny.
  • Barwy powtarzają się, najczęściej występują złote tła.
  • Istniały ścisłe przepisy malowania ikon.
  • Nie interesowano się życiem ziemskim świętych i przedstawiano ich w chwale wiecznej.
  • Złote tło symbolizowało rzeczywistość ponad czasową.
  • Drobiazgowe przepisy dotyczyły także spraw technicznych oraz symboliki.
  • Ikony wykonywano w technice temperowej – na desce z drewna lipowego (ewentualnie obciągniętej płótnem) pokrytej gruntem z kredy gipsu z wodą klejową.
  • Malowano farbami rozprowadzonymi spoiwem z jajka kurzego (lub samego żółtka).
  • Plamy barwne można nakładać na płaszczyznę tylko raz bez poprawiania i przemalowywania.
  • Dlatego koncepcja musiała być całkowicie gotowa przed przystąpieniem do pracy.
  • Rysunek przenoszono na grunt za pomocą szablonów co sprzyjało utrwaleniu się schematów.
  • Ikonografia bizantyjska wykształcona w malarstwie ikon dotarła przez (Włochy, Sycylię, Wenecję, Rawennie) do Europy Zachodniej, wpłynęła na wytworzenie się tamtejszych form malarstwa.
  • Malarstwo bizantyjskie oddziaływało także o wiele silniej na Bułgarię i Rus gdzie zwłaszcza w XIV i XV przeżywano rozkwit.
  • Słynni artyści z tamtych czasów :
    • Teofan Grek z Bizancjum
      • freski cerkwi Przemienienia w Nowogrodzie.
    • Zakonnik Andrzej Rublow z Rusi
      • Ikona Trójcy Świętej.
Matka Boska Włodzimierska 
  • Wyobrażenie matki z dzieckiem w geście czułości i głębokiej duchowej łączności.

  • W Polsce mamy przykłady fresków bizantyjsko – ruskich z czasów dynastii Jagiellonów, są to polichromowane ścienne w kaplicy Świętej Trójcy na zamku w Lublinie i freski prezbiterium katedry w Sandomierzu.
  • Bizantyjczycy pisali na pergaminie i papierze.
  • Książki miały drogocenne z metalu (srebra i miedzi) ozdobione drogimi kamieniami i emalią oprawy.
RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE
  • Najwybitniejszymi dziełami artystycznymi są przedmioty związane z kultem religijnym, wyroby rzeźbionej kości słoniowej, złoto srebro, drogie kamienie szlachetnych gatunków przedmioty rzemieślnicze.
  • Należą do nich relikwiarze, o różnych kształtach:
    • krzyże,
    • oprawy,
    • czary,
    • kaganki oliwne,
    • małe dwuskrzydłowe obrazy,
    • ceramiczne naczynia.
  • Techniki złotnicze znane już w starożytności i tutaj osiągnęły mistrzostwa.
  • Są to techniki repusowania, niella, granulacji, filigranu emalii itp.
PODSUMOWANIE
  • Bizancjum było bezpośrednim kontynuatorem tradycji sztuki antycznej i rzymskiej.
  • Sztuka samego Bizancjum odznaczała się jawnością i schematyzmem form powtarzanych niezmiernie przez wieki.
  • U jej podstaw stała logika i doskonałość proporcji sztuki greckiej bogactwo estetycznych doznań zmysłowych Wschodu, mistyka i symbolika religii chrześcijańskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz