SZTUKA II POŁOWY WIEKU – WPROWADZENIE
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
WYDARZENIA POLITYCZNE PROBLEMY SPOŁECZNE ODKRYCIA NAUKOWE
- W1861 Zjednoczenie Włoch.
- Wlatach 1862-65 przypada dynamiczny rozwój Stanów Zjednoczonych.
- Lata1837-1901 Wielka Brytania przezywa rozkwit w epoce Wiktoriańskiej.
- W1871 powstaje cesarstwo Niemiec pod przewodnictwem Bismarcka(Zjednoczenie Niemiec).
- W1852-70 Francja przeżywa drugie cesarstwo i III republikę (od1870).
- Wdrugiej połowie XIX w. przypada rozkwit największych imperiówkolonialnych w Afryce i Azji:
- Francji,
- Belgii,
- Holandii,
- Portugalii,
- Niemiec.
- LudnośćEuropy powiększa się ponad dwukrotnie.
- Tolata uprzemysłowienia Europy, wzrostu i ugrupowania kapitalizmu.
- Wrazz rozwojem przemysłu i techniki owocują wynalazki poprzedniegookresu, dokonuje się nowych:
- telefon,
- żarówka,
- telegrafbez drutu.
- W1839 L.J. Daguerne wynalazł technikę fotograficzną.
- W1895 r. bracia Lumiére stworzyli pierwszy film.
- Polepszasię komunikacja, przekazywanie wiadomości, wymiana kulturowa,ważną rolę zaczyna odgrywać prasa.
- Latapo połowie XIX w. są okresem doniosłych odkryć przyrodniczych:
- dokonanoodkryci komórki organicznej co ujawniło jedność budowywszystkich organizmów,
- teoriaDarwina wykazywała podobieństwa między życiem organizmów niskoi wysoko zorganizowanych, zakwestionowała poglądy na wędrówkęczłowieka po przez wieki,
- tablicaMendelejewa,
- odkrycieprawa zachowania energii.
FILOZOFIA
- Pozytywizmzainaugurowanyzostał przez Augusta Comte’a.
- Po1860 r. wykroczył po za ramy filozofii i opanował umysły rzeszyspołeczeństwa głównie inteligencji.
- Pozytywiściwychodzili z założenia, że ludzka wiedza jest rzeczą nabytąwywodzi się z doświadczenia a nauka powinna tą wiedzę uogólnićwysuwać z nich wnioski.
- Uważali,że nauka ma zasadniczą rolę do spełnienia w społeczeństwieoraz, że jest społecznie uwarunkowana.
- Uważano,że wszystko jest sprawdzalne, każde zjawisko można wytłumaczyć,fakty nauki brano dosłownie prosto i uważano, że są nie dozakwestionowania, mają wartość absolutną.
- Naukau pozytywistów miała szeroki zasięg społeczny i taką tez rolę.
- Tegorodzaju poglądy sprzyjały podstawie realistycznej w sztuce,literaturze, miały podobny grunt w Anglii i Francji.
- WPolsce pozytywizm przyjął się jako wyraz opozycji przeciwpostawie romantycznej po klęsce powstania styczniowego.
- Wiązałsię z trzeźwą i praktyczną postawą wobec życia, realizując namiejscu haseł narodowo wyzwoleńczych „pracę u podstaw”.
- Materializm– głoszony przez niektórych przyrodników, socjologów ihistoryków.
- Poglądyte zapoczątkował Ludwik Feuerbach.
- Inneujęcie materializmu zaprezentowali K. Marks i E. Engels, że życiespołeczne uwarunkowane jest czynnikami gospodarczymi.
- Uważali,że istnieje tylko materia podlegająca ewolucji a głównymczynnikiem warunkującym przemiany jest walka przeciwieństw.
- Niecopóźniej zrodziły się poglądy przeciwstawne podającewątpliwości w wartość ludzkiego poznania i nieomylności badańnaukowych.
- Relatywizmgłosił, ż poznanie świata jak i sądy, nie mają uwzględnionejwartości, gdyż zależą od subiektywnych różnic wynikłych zkonstrukcji psycholofizycznej myślącego człowieka.
- Fikcjonalizmuważał,że całe poznanie ludzkie jest subiektywne i związku z tym wumyśle rodzą się fikcje czyli sądy nie odpowiadającerzeczywistości jednak przydatne w codziennym życiu, jako takiepotrzebne.
- Sceptycyzm twierdził,że człowiek może ustrzec się złudzeń fałszywych sądów tylkowtedy gdy całkowicie się od nich powstrzyma i przyjmie postawębiernego obserwatora.
- Pozytywizmi materializm zbliżony był z poglądami w literaturze i sztukachplastycznych, noszących nazwę realizmu, a w pewnym stopniu zimpresjonizmem.
- Kierunkigłoszące subiektywizm poznania wiązał się z impresjonizmem.
UWAGI O KULTURZE, MECENASIE, MIEJSCU ARTYSTY W SPOŁECZEŃSTWIE.
- Postępującalaicyzacja życia odrywała się od mistycyzmu i irracjonalizmu,liczyła się rzecz, liczył się fakt, ważne było doznaniezmysłowe.
- Jużw latach trzydziestych arystokracja przestała odgrywać rolęgłównego mecenasa sztuki.
- Krągodbiorców poszerzył się a była to głównie najpierw klasaśrednia a potem burżuazja pozbawiona głębszych tradycjikulturowych.
- Krągodbiorców poszerzył się a była to głównie najpierw klasaśrednia a potem burżuazja pozbawiona głębszych tradycjikulturowych.
- Sztukętworzy się dla rzesz: fabrykantów, drobnych i znaczniejszychkupców i urzędników.
- Tonie sztuka kształtuje gusty, lecz przeciętne gusty wymagająprzeciętnej sztuki.
- Artyścinie chcący tworzyć zgodnie z gustem odbiorców, staja się osobnągrupą społeczną o niezbyt określonym statusie, staje się czymśw rodzaju cyganerii, wyizolowanego środowiska „darmozjadów”.
- Rozdźwiękten pogłębia masowa produkcja maszynowa, przedmiotów codziennegoużytku, która prawie wyparła z życia rękodzieło artystyczne.
- Jestto okres rozkwitu realizmu impresjonizmu, symbolizmu, narodzinsecesji a także wielkiej literatury i muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz