Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka II poł. XIX wieku – Wprowadzenie

SZTUKA II POŁOWY WIEKU – WPROWADZENIE
WARUNKI ROZWOJU SZTUKI
WYDARZENIA POLITYCZNE PROBLEMY SPOŁECZNE ODKRYCIA NAUKOWE
  • W1861 Zjednoczenie Włoch.
  • Wlatach 1862-65 przypada dynamiczny rozwój Stanów Zjednoczonych.
  • Lata1837-1901 Wielka Brytania przezywa rozkwit w epoce Wiktoriańskiej.
  • W1871 powstaje cesarstwo Niemiec pod przewodnictwem Bismarcka(Zjednoczenie Niemiec).
  • W1852-70 Francja przeżywa drugie cesarstwo i III republikę (od1870).
  • Wdrugiej połowie XIX w. przypada rozkwit największych imperiówkolonialnych w Afryce i Azji:
    • Francji,
    • Belgii,
    • Holandii,
    • Portugalii,
    • Niemiec.
  • LudnośćEuropy powiększa się ponad dwukrotnie.
  • Tolata uprzemysłowienia Europy, wzrostu i ugrupowania kapitalizmu.
  • Wrazz rozwojem przemysłu i techniki owocują wynalazki poprzedniegookresu, dokonuje się nowych:
    • telefon,
    • żarówka,
    • telegrafbez drutu.
  • W1839 L.J. Daguerne wynalazł technikę fotograficzną.
  • W1895 r. bracia Lumiére stworzyli pierwszy film.
  • Polepszasię komunikacja, przekazywanie wiadomości, wymiana kulturowa,ważną rolę zaczyna odgrywać prasa.
  • Latapo połowie XIX w. są okresem doniosłych odkryć przyrodniczych:
    • dokonanoodkryci komórki organicznej co ujawniło jedność budowywszystkich organizmów,
    • teoriaDarwina wykazywała podobieństwa między życiem organizmów niskoi wysoko zorganizowanych, zakwestionowała poglądy na wędrówkęczłowieka po przez wieki,
    • tablicaMendelejewa,
    • odkrycieprawa zachowania energii.
FILOZOFIA
  • Pozytywizmzainaugurowanyzostał przez Augusta Comte’a.
  • Po1860 r. wykroczył po za ramy filozofii i opanował umysły rzeszyspołeczeństwa głównie inteligencji.
  • Pozytywiściwychodzili z założenia, że ludzka wiedza jest rzeczą nabytąwywodzi się z doświadczenia a nauka powinna tą wiedzę uogólnićwysuwać z nich wnioski.
  • Uważali,że nauka ma zasadniczą rolę do spełnienia w społeczeństwieoraz, że jest społecznie uwarunkowana.
  • Uważano,że wszystko jest sprawdzalne, każde zjawisko można wytłumaczyć,fakty nauki brano dosłownie prosto i uważano, że są nie dozakwestionowania, mają wartość absolutną.
  • Naukau pozytywistów miała szeroki zasięg społeczny i taką tez rolę.
  • Tegorodzaju poglądy sprzyjały podstawie realistycznej w sztuce,literaturze, miały podobny grunt w Anglii i Francji.
  • WPolsce pozytywizm przyjął się jako wyraz opozycji przeciwpostawie romantycznej po klęsce powstania styczniowego.
  • Wiązałsię z trzeźwą i praktyczną postawą wobec życia, realizując namiejscu haseł narodowo wyzwoleńczych „pracę u podstaw”.
  • Materializm– głoszony przez niektórych przyrodników, socjologów ihistoryków.
  • Poglądyte zapoczątkował Ludwik Feuerbach.
  • Inneujęcie materializmu zaprezentowali K. Marks i E. Engels, że życiespołeczne uwarunkowane jest czynnikami gospodarczymi.
  • Uważali,że istnieje tylko materia podlegająca ewolucji a głównymczynnikiem warunkującym przemiany jest walka przeciwieństw.
  • Niecopóźniej zrodziły się poglądy przeciwstawne podającewątpliwości w wartość ludzkiego poznania i nieomylności badańnaukowych.
  • Relatywizmgłosił, ż poznanie świata jak i sądy, nie mają uwzględnionejwartości, gdyż zależą od subiektywnych różnic wynikłych zkonstrukcji psycholofizycznej myślącego człowieka.
  • Fikcjonalizmuważał,że całe poznanie ludzkie jest subiektywne i związku z tym wumyśle rodzą się fikcje czyli sądy nie odpowiadającerzeczywistości jednak przydatne w codziennym życiu, jako takiepotrzebne.
  • Sceptycyzm twierdził,że człowiek może ustrzec się złudzeń fałszywych sądów tylkowtedy gdy całkowicie się od nich powstrzyma i przyjmie postawębiernego obserwatora.
  • Pozytywizmi materializm zbliżony był z poglądami w literaturze i sztukachplastycznych, noszących nazwę realizmu, a w pewnym stopniu zimpresjonizmem.
  • Kierunkigłoszące subiektywizm poznania wiązał się z impresjonizmem.
UWAGI O KULTURZE, MECENASIE, MIEJSCU ARTYSTY W SPOŁECZEŃSTWIE.
  • Postępującalaicyzacja życia odrywała się od mistycyzmu i irracjonalizmu,liczyła się rzecz, liczył się fakt, ważne było doznaniezmysłowe.
  • Jużw latach trzydziestych arystokracja przestała odgrywać rolęgłównego mecenasa sztuki.
  • Krągodbiorców poszerzył się a była to głównie najpierw klasaśrednia a potem burżuazja pozbawiona głębszych tradycjikulturowych.
  • Krągodbiorców poszerzył się a była to głównie najpierw klasaśrednia a potem burżuazja pozbawiona głębszych tradycjikulturowych.
  • Sztukętworzy się dla rzesz: fabrykantów, drobnych i znaczniejszychkupców i urzędników.
  • Tonie sztuka kształtuje gusty, lecz przeciętne gusty wymagająprzeciętnej sztuki.
  • Artyścinie chcący tworzyć zgodnie z gustem odbiorców, staja się osobnągrupą społeczną o niezbyt określonym statusie, staje się czymśw rodzaju cyganerii, wyizolowanego środowiska „darmozjadów”.
  • Rozdźwiękten pogłębia masowa produkcja maszynowa, przedmiotów codziennegoużytku, która prawie wyparła z życia rękodzieło artystyczne.
  • Jestto okres rozkwitu realizmu impresjonizmu, symbolizmu, narodzinsecesji a także wielkiej literatury i muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz