SZTUKA PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ cz. II
OPTICAL ART I SZTUKA KINETYCZNA (SZTUKA OPTYCZNA – OP-ART- WIZUALIZM – KINETYZM)
- Reprodukcjedzieł op-artu nie przekazują dostatecznie wyrazu dzieł tegokierunku dlatego konieczne jest zetknięcie się z nimi.
- Sąto abstrakcyjne kompozycje malarskie lub barwne reliefy o dwu-trzechpłaszczyznach wystawania z tła.
- Wielejest prac czarno-białych.
- Układysą otwarte, zrytmizowane, kształty geometryczne, uderzarygorystyczny, matematyczny porządek.
- Odnosisię wrażenie migotania, pulsowania, wibrowania czy krążeniaelementów prac, niekiedy tej iluzji ruchu towarzyszy złudzeniegłębi.
- Wieledzieł wymaga fizycznej aktywności widza, który musi przesuwaćsię przed dziełem czy wykonywać jakiś czynności, by wrażeniaruchu w dziele powstały.
- Opticalart ma oczywiste powiązania z fizyką optyczną, zajmuje siępodaniem złudzeń wzrokowych łączących się z ruchem.
- Kieruneknarodził się w ST. Zjednoczonych w 1964 r.
- Przedstawicielamisztuki optycznej są:
- VictorVasarely,
- JosefAlbres,
- Włoskagrupa „N”,
- francuskaGroupe de Recherches d’Art. Visual,
- artyściz Ameryki Południowej:
- JesusRaphael Sota,
- JulioLe Parc.
- Złudzenieruchu zaczęto łączyć z ruchem dosłownym w kompozycjachkinetycznych, świecących itp. Wykorzystywano polerowany metal,lustra jako element prac.
- Tegorodzaje koncepcje prezentowali Duchami (rotoreliefy) i LaszkoMoholy- Nagy (modulatory przestrzeni i modulatory światła).
- Przedstawicielekinetyzmu:
- AlexanderKalder,
- NicholasSchöffer,
- JeanTinguely.
MINIMAL ART I SZTUKA BIEDNA
- Sztukaminimalnanarodziła się w 1964 r. w ST. Zjednoczonych i ogranicza się dotego terenu.
- Minimaart reprezentują z reguły environments z najpopularniejszych formgeometrycznych, przede wszystkim prostopadłościennych brył,którymi zapełniono wystawową przestrzeń.
- Stworzonowrażenie bliskie nudzie przez celową rezygnację z ekspresji formyi materiału.
- Przedstawiciele:
- RonaldBladen,
- RobertMorris,
- RobertSmithson,
- DanFlavin,
- SolLe Witt,
- BurnettNewmann.
- Artyścisztukibiednej (artepovera; od 1967 umieszczali w Sali wystawowej sterty ziemi, śmieci,popiołu, kłęby drutu lub zwoje lin, arkusze blachy, pustetekturowe pudła.
- Autorzywystaw zwracali uwagę widzów na elementarne jakości, nabezkształtną materię w stanie surowym, na to wszystko obok czegowspółczesny człowiek przechodzi obojętnie lub z pogardą.
- Wybitniprzedstawiciele sztuki biednej:
- Wolterde Maria,
- MarioMerz,
- ReinerRuthenbeck,
- RobertMorris,
- JanDibbets.
NOWA FIGURACJA I SZTUKA ZAANGAŻOWANA
- Pierwsząreakcją na sztukę bezprzedmiotową był pop-art.
- Zaczęłypowstawać prace artystów zainteresowanych sztuką figuratywna,choć w inny sposób niż w nowym realizmie.
- Tatendencja zapowiedziana w Nowym Jorku w 1959 r. na wystawieNowyobraz człowieka,dojrzała w osobny nurt w 1965 r., o czym świadczyła wystawa wLiège zorganizowana pod nazwa Figuracjai defiguracja.
- Nurtowitematu Francuzi nadali nazwę nowej figuracji.
- Praceartystów maja charakter ekspresjonistyczny, stąd nurt ten określasię niekiedy ekspresyjnym figuratywizmem.
- Głównymproblemem tego malarstwa jest człowiek, ściślej jego wnętrze,dramat jego istnienia, rozumiany w sposób bliski myśleniuegzystencjalistów.
- Pracemają atmosferę przytłaczającą, niepokojącą, pesymistyczną.
- Jestto sztuka subiektywna, symboliczna, aluzyjna, posługująca siędrastycznymi, przykrymi dla oka deformacjami.
- Przedstawiciele:
- FrancisBacon,
- AlbertoGiacometti,
- RufinoTamaro,
- JeanDubuffet,
- Willemde Kooning,
- AntonioSaura.
- Bliskanowej figuracji w formie i w treści jest tzw. sztuka zaangażowana,różniąca się tym, że pełni programowo funkcję społeczną ipolityczną.
- Jejproblemem jest protest przeciwko wojnie i przemocy, przerostomcywilizacji i dyskryminacji rasowej i politycznej.
- Przedstawicielesztuki zaangażowanej:
- RafaelCanogar,
- JuanGenoves,
- GeorgesRegal,
- EdwardKienholz.
HIPERREALIZM (FOTOREALIZM)
- Ojczyznąhiperrealizmu zapowiedzianego w op-arcie są ST. Zjednoczone.
- Hiperrealiściwzięli udział w wystawie w Wenecji w 1970 r. następnie wDocumenta5w Kassel w Niemczech w 1972 r.
- Technikaminajczęściej stosowanymi w malarstwie tego kierunku są żywicesyntetyczne, akryl, olej, zaś rzeźby postaci (niekiedy odbudowy)są wykonane z barwionego poliestru, fibroglasu, ubrane w prawdziwąodzież.
- Obrazysą dosłownie odtworzonymi fotografiami przeniesionymi w innątechnikę, a rzeźby – przestrzennymi imitacjami postaci ludzkich.
- Artyścidemonstrują wirtuozerię warsztatową, czyste rzemiosło najwyższejjakości.
- Jednakprace fotorealistów pozbawione są cech ujawniającychindywidualność, osobowość artysty, nie zdradzają czynnikawyobraźni w procesie twórczym.
- Hiperrealiściza punkt wyjścia obrali sobie niereżyserowaną fotografięjakiegoś fragmentu codzienności.
- Fotografiaunieruchamia wizualną wieloaspektowość współczesnego świata ijako wtórne jego odbicie ułatwia refleksje nad nim.
- Hiperrealiściprzekładają fotografię na malarstwo i przez to, przez zmianętechniki, zmieniają rolę fotografii karzą patrzeć widzowi narzeczywistość samą, przedstawioną tak obiektywnie jak nigdy dotąd, nieprzetworzoną artystycznie.
- Obrazówfotorealistów nie odbiera się tylko jak barwną fotografię, takjak ich rzeźb nie odbiera się jak atrapy.
- Odtworzenieśrodkami malarskimi fotografii, która nie ma ambicjiartystycznych, fotografii odzwierciedlającej wycinek życia, zwracanasze oczy w tej warstwie przyswojenia wzrokowego, w jakiej maszynawyprzedziła wrażliwość oka.
- Hiperrealizmprzyjął się w Europie, ale raczej nie w wydaniu amerykańskimtutaj artyści mają do fotografii stosunek bardziej twórczy.
- Przedstawicielehiperrealizmu to m.in.:
- RichardEsters,
- DonEddy,
- ClaudiaBravo,
- ChuckClose,
- Johnde Andre,
- DuaneHanson.
KONCEPTUALIZM
- Zapoczątek tego kierunku uważa się wystąpienie artystów nawystawie w Nowym Jorku w 1969 r.
- Zaprzykład doskonale oddający charakterystykę tego kierunku możeposłużyć projekt pomnika tysiąclecia Krematoriumkolumny stalagnatowejJerzego Rosołowicza:
- byłato piramida z wmontowanym urządzeniem przepuszczającym przezwęglan wapnia dolewana z góry wodą,
- wten sposób u dołu narastał sztuczny stalagmit z szybkością 1mm na rok,
- poupływie tysiąca lat należało piramidę rozebrać by odsłonićkolumnę – pomnik.
- Zopisu owego przykładu wynika, konceptualiści odrzucają przedmiotjako figuratywny wynik działań twórczych i demonstrują samtwórcze pomysły.
- Jestto rodzaj „głośnego myślenia”, w którym nacisk położonyjest na koncepcje, a nie na wykonanie obiektu.
- Mogąto być akcje, zapisy aranżacje, projekty, a nawet sama tylkodokumentację pomysłu.
- Dokumentacjafotograficzna, rysunkowa lub w formie zapisu odgrywa zasadnicząrolę w konceptualizmie jako utrwalenie twórczej myśli, będącejjedyną racją, sensem i tworzywem w pewnym sensie samym „dziełem”artysty.
- Najwybitniejszymprzedstawicielem tego nurty jest:
- JosephBeuys.
- Wydzielonymnurtem konceptualizmu jest tzw. sztukaziemi(land art), polegająca na poza użytkowym przekształceniu dużychobszarów naturalnych formacji przyrody.
- Dosłynnych realizacji należy:
- opakowaniefolia przez Cisto części wybrzeża Little Bay w Australii (1969);mostu Pont-Neuf w Paryżu (1985) czy Reichstagu w Berlinie (1995),
- wzniesieniepodwójnego nurtu na pustyni przez Woltera de Maria (1962),
- zbudowaniespiralnej grobli na Wielkim Słonym Jeziorze w Stanie Utah przezRoberta Smithsona (1970).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz