Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka XX wieku – Sztuka po II wojnie światowej cz. II

SZTUKA PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ cz. II
OPTICAL ART I SZTUKA KINETYCZNA (SZTUKA OPTYCZNA – OP-ART- WIZUALIZM – KINETYZM)
  • Reprodukcjedzieł op-artu nie przekazują dostatecznie wyrazu dzieł tegokierunku dlatego konieczne jest zetknięcie się z nimi.
  • Sąto abstrakcyjne kompozycje malarskie lub barwne reliefy o dwu-trzechpłaszczyznach wystawania z tła.
  • Wielejest prac czarno-białych.
  • Układysą otwarte, zrytmizowane, kształty geometryczne, uderzarygorystyczny, matematyczny porządek.
  • Odnosisię wrażenie migotania, pulsowania, wibrowania czy krążeniaelementów prac, niekiedy tej iluzji ruchu towarzyszy złudzeniegłębi.
  • Wieledzieł wymaga fizycznej aktywności widza, który musi przesuwaćsię przed dziełem czy wykonywać jakiś czynności, by wrażeniaruchu w dziele powstały.
  • Opticalart ma oczywiste powiązania z fizyką optyczną, zajmuje siępodaniem złudzeń wzrokowych łączących się z ruchem.
  • Kieruneknarodził się w ST. Zjednoczonych w 1964 r.
  • Przedstawicielamisztuki optycznej są:
    • VictorVasarely,
    • JosefAlbres,
    • Włoskagrupa „N”,
    • francuskaGroupe de Recherches d’Art. Visual,
    • artyściz Ameryki Południowej:
      • JesusRaphael Sota,
      • JulioLe Parc.
  • Złudzenieruchu zaczęto łączyć z ruchem dosłownym w kompozycjachkinetycznych, świecących itp. Wykorzystywano polerowany metal,lustra jako element prac.
  • Tegorodzaje koncepcje prezentowali Duchami (rotoreliefy) i LaszkoMoholy- Nagy (modulatory przestrzeni i modulatory światła).
  • Przedstawicielekinetyzmu:
  • AlexanderKalder,
  • NicholasSchöffer,
  • JeanTinguely.
MINIMAL ART I SZTUKA BIEDNA
  • Sztukaminimalnanarodziła się w 1964 r. w ST. Zjednoczonych i ogranicza się dotego terenu.
  • Minimaart reprezentują z reguły environments z najpopularniejszych formgeometrycznych, przede wszystkim prostopadłościennych brył,którymi zapełniono wystawową przestrzeń.
  • Stworzonowrażenie bliskie nudzie przez celową rezygnację z ekspresji formyi materiału.
  • Przedstawiciele:
    • RonaldBladen,
    • RobertMorris,
    • RobertSmithson,
    • DanFlavin,
    • SolLe Witt,
    • BurnettNewmann.
  • Artyścisztukibiednej (artepovera; od 1967 umieszczali w Sali wystawowej sterty ziemi, śmieci,popiołu, kłęby drutu lub zwoje lin, arkusze blachy, pustetekturowe pudła.
  • Autorzywystaw zwracali uwagę widzów na elementarne jakości, nabezkształtną materię w stanie surowym, na to wszystko obok czegowspółczesny człowiek przechodzi obojętnie lub z pogardą.
  • Wybitniprzedstawiciele sztuki biednej:
    • Wolterde Maria,
    • MarioMerz,
    • ReinerRuthenbeck,
    • RobertMorris,
    • JanDibbets.
NOWA FIGURACJA I SZTUKA ZAANGAŻOWANA
  • Pierwsząreakcją na sztukę bezprzedmiotową był pop-art.
  • Zaczęłypowstawać prace artystów zainteresowanych sztuką figuratywna,choć w inny sposób niż w nowym realizmie.
  • Tatendencja zapowiedziana w Nowym Jorku w 1959 r. na wystawieNowyobraz człowieka,dojrzała w osobny nurt w 1965 r., o czym świadczyła wystawa wLiège zorganizowana pod nazwa Figuracjai defiguracja.
  • Nurtowitematu Francuzi nadali nazwę nowej figuracji.
  • Praceartystów maja charakter ekspresjonistyczny, stąd nurt ten określasię niekiedy ekspresyjnym figuratywizmem.
  • Głównymproblemem tego malarstwa jest człowiek, ściślej jego wnętrze,dramat jego istnienia, rozumiany w sposób bliski myśleniuegzystencjalistów.
  • Pracemają atmosferę przytłaczającą, niepokojącą, pesymistyczną.
  • Jestto sztuka subiektywna, symboliczna, aluzyjna, posługująca siędrastycznymi, przykrymi dla oka deformacjami.
  • Przedstawiciele:
    • FrancisBacon,
    • AlbertoGiacometti,
    • RufinoTamaro,
    • JeanDubuffet,
    • Willemde Kooning,
    • AntonioSaura.
  • Bliskanowej figuracji w formie i w treści jest tzw. sztuka zaangażowana,różniąca się tym, że pełni programowo funkcję społeczną ipolityczną.
  • Jejproblemem jest protest przeciwko wojnie i przemocy, przerostomcywilizacji i dyskryminacji rasowej i politycznej.
  • Przedstawicielesztuki zaangażowanej:
    • RafaelCanogar,
    • JuanGenoves,
    • GeorgesRegal,
    • EdwardKienholz.
HIPERREALIZM (FOTOREALIZM)
  • Ojczyznąhiperrealizmu zapowiedzianego w op-arcie są ST. Zjednoczone.
  • Hiperrealiściwzięli udział w wystawie w Wenecji w 1970 r. następnie wDocumenta5w Kassel w Niemczech w 1972 r.
  • Technikaminajczęściej stosowanymi w malarstwie tego kierunku są żywicesyntetyczne, akryl, olej, zaś rzeźby postaci (niekiedy odbudowy)są wykonane z barwionego poliestru, fibroglasu, ubrane w prawdziwąodzież.
  • Obrazysą dosłownie odtworzonymi fotografiami przeniesionymi w innątechnikę, a rzeźby – przestrzennymi imitacjami postaci ludzkich.
  • Artyścidemonstrują wirtuozerię warsztatową, czyste rzemiosło najwyższejjakości.
  • Jednakprace fotorealistów pozbawione są cech ujawniającychindywidualność, osobowość artysty, nie zdradzają czynnikawyobraźni w procesie twórczym.
  • Hiperrealiściza punkt wyjścia obrali sobie niereżyserowaną fotografięjakiegoś fragmentu codzienności.
  • Fotografiaunieruchamia wizualną wieloaspektowość współczesnego świata ijako wtórne jego odbicie ułatwia refleksje nad nim.
  • Hiperrealiściprzekładają fotografię na malarstwo i przez to, przez zmianętechniki, zmieniają rolę fotografii karzą patrzeć widzowi narzeczywistość samą, przedstawioną tak obiektywnie jak nigdy dotąd, nieprzetworzoną artystycznie.
  • Obrazówfotorealistów nie odbiera się tylko jak barwną fotografię, takjak ich rzeźb nie odbiera się jak atrapy.
  • Odtworzenieśrodkami malarskimi fotografii, która nie ma ambicjiartystycznych, fotografii odzwierciedlającej wycinek życia, zwracanasze oczy w tej warstwie przyswojenia wzrokowego, w jakiej maszynawyprzedziła wrażliwość oka.
  • Hiperrealizmprzyjął się w Europie, ale raczej nie w wydaniu amerykańskimtutaj artyści mają do fotografii stosunek bardziej twórczy.
  • Przedstawicielehiperrealizmu to m.in.:
    • RichardEsters,
    • DonEddy,
    • ClaudiaBravo,
    • ChuckClose,
    • Johnde Andre,
    • DuaneHanson.
KONCEPTUALIZM
  • Zapoczątek tego kierunku uważa się wystąpienie artystów nawystawie w Nowym Jorku w 1969 r.
  • Zaprzykład doskonale oddający charakterystykę tego kierunku możeposłużyć projekt pomnika tysiąclecia Krematoriumkolumny stalagnatowejJerzego Rosołowicza:
    • byłato piramida z wmontowanym urządzeniem przepuszczającym przezwęglan wapnia dolewana z góry wodą,
    • wten sposób u dołu narastał sztuczny stalagmit z szybkością 1mm na rok,
    • poupływie tysiąca lat należało piramidę rozebrać by odsłonićkolumnę – pomnik.
  • Zopisu owego przykładu wynika, konceptualiści odrzucają przedmiotjako figuratywny wynik działań twórczych i demonstrują samtwórcze pomysły.
  • Jestto rodzaj „głośnego myślenia”, w którym nacisk położonyjest na koncepcje, a nie na wykonanie obiektu.
  • Mogąto być akcje, zapisy aranżacje, projekty, a nawet sama tylkodokumentację pomysłu.
  • Dokumentacjafotograficzna, rysunkowa lub w formie zapisu odgrywa zasadnicząrolę w konceptualizmie jako utrwalenie twórczej myśli, będącejjedyną racją, sensem i tworzywem w pewnym sensie samym „dziełem”artysty.
  • Najwybitniejszymprzedstawicielem tego nurty jest:
    • JosephBeuys.
  • Wydzielonymnurtem konceptualizmu jest tzw. sztukaziemi(land art), polegająca na poza użytkowym przekształceniu dużychobszarów naturalnych formacji przyrody.
  • Dosłynnych realizacji należy:
    • opakowaniefolia przez Cisto części wybrzeża Little Bay w Australii (1969);mostu Pont-Neuf w Paryżu (1985) czy Reichstagu w Berlinie (1995),
    • wzniesieniepodwójnego nurtu na pustyni przez Woltera de Maria (1962),
    • zbudowaniespiralnej grobli na Wielkim Słonym Jeziorze w Stanie Utah przezRoberta Smithsona (1970).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz