Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Renesansu – Architektura

Zagadnienia Architektury
Renesansowej
TYPOWE DZIEŁO
Kościół San Pietro in Montorio (Tempietto) 1502r.
  • Został zbudowany przez Donata Bramantego.
  • Występują w nim cechy istotne dla renesansu i charakteryzujące ten styl we Włoszech.
  • Tempietto jest maleńką świątynią na planie koła.
  • Krytą kopułą na wysokim bębnie.
  • Ściany trzonu budowli są przez doryckie kolumny.
  • Przejście miedzy kolumnadą a kopułą stanowi taras a balustradą.
  • Mimo małych kameralnych rozmiarów architekt stworzył wrażenie monumentalizmu dzięki zwartości planu, prostocie syntezie środków wyrazu.
  • Bryła jest czytelna, jasna, lekka, urozmaicona mimo braku dekoracji rzeźbiarskiej.
  • Silnie podkreślone są tu rytmu przebiegające w płaszczyźnie poziomej są to:
    • stopnie,
    • linie gzymsu,
    • balustrady,
    • podstawy kopuły.
  • Oglądane w perspektywie wydają się lekko wygiętymi łukami.
XXX
  • W innych dziełach widać podobne cechy:
    • przewagę kierunków horyzontalnych,
    • koncepcje kompozycyjną inspirowana starożytnością,
    • antyczne detale dekoracyjne i konstrukcyjne,
    • „zrośnięcie budowli z ziemią”,
    • rygorystyczna tektonika podporządkowująca dekorację konstrukcji.
  • Architektura renesansu zrodziła się na terenach Toskanii (dawniej Etrurii) w Florencji.
  • Tutaj powstawały nowatorskie koncepcje typów budowli i nawiązywano do Antyku.
  • Przełomową data (1420r.) zbudowano wówczas sklepienie klasztorne (kopuły) na gotyckiej Katedrze Santa Maria del Fiore przez F. Brunelleschiego.
Filip Brunelleschi
  • Architekt, złotnik, rzeźbiarz.
  • Pierwszy badał w Rzymie starożytną architekturę.
  • Bywa uważany za twórcę architektury renesansowej.
ELEMENTY KONSTRUKCYJNE
  • Podstawową formą stał się luk półkolisty, uważany za szlachetniejszy, doskonalszy i bardziej harmonijny niż gotycki.
  • Powróciło sklepienie kolebkowe, które otrzymało lunety – małe odcinki sklepionek przenikające się z nim prostopadle wchodzące w głąb kolebki.
  • Na bazie półkolistego łuku stosowano ulubioną formę renesansu – arkadę – czyli łuk oparty na dwóch kolumnach lub marmurach.
  • Otwarty krużganek loggię – ganek przesklepiony, otwierający się na zewnątrz rzędem arkad.
  • Popularna stała się inną formą antyku – portyk.
  • Używano tradycyjnej kopuły na żaglach opartej na bębnie i zawieszonej latarnią do nowego tzw. sklepienia klasztornego stanowiącego rodzaj kopuły skonstruowanej na żebrach.
  • Posługiwano się antyczną kopułą na murach cylindrycznych (Panteon).
  • W budowlach świeckich stosowano drewniane stropy.
  • Belki profilowano i malowano.
  • Drewniany strop wycięty w skrzynce – kasetony o kształcie kwadratu lub wieloboku.
  • Nowością stały się sufity, do belek stropowych przybijano deski, pokrywano je zaprawą wapienną (lub gipsową narzucaną na warstwę trzciny.
  • Sufity rozprzestrzeniły się szybko bo lepiej odbijały światło.
  • Inną odmianą sklepienia było sklepienie zwierciadlane – przypominające kolebkę ściętą od góry poziomą płaszczyzną.
  • Renesans powraca do lekkich kolumn.
  • We wnętrzach rolę dekoracyjną a jednocześnie wzmacniającą pełnią przyścienne kolumny oraz pilastry.
  • Bryłę budowli świeckich urozmaicają balkony oparte na murach lub wiszące.
  • W renesansie rozwinęła się bardzo architektura schodów.
  • W XVI w. rozpowszechnił się typ kręconej klatki schodowej, dającej góry wrażenie przekroju muszli.
  • Balustrady balkonów, krużganków, schodów wykonywano z drewna, kamienia lub brązu.
  • Poszczególne ich elementy (tralkibalaski) swoim kształtem przypominały kolumienki lub formę dzbana – jednego lub dwóch złączonych podstawami i połączonych pierścieniami.
KSZTAŁTOWANIE MURÓW ZEWNĘTRZNYCH, DEKORACJA
  • Mury budowano z cegły i okładano płytami ciosowymi poddanymi specjalnej obróbce – rustyce:
    • płyty fakturowano nadając im wygląd szorstkiego, surowego kamienia,
    • cięto w wystające do przodu stykające się ze sobą płaszczyzny (diament lub półdiament).
  • Czasem ceglany mur pokrywano tynkiem.
  • Na ostatnią warstwę nakładano rysunek metoda przepróchy i ostrymi metalowymi narzędziami wykonywano w tych miejscach kolejne warstwy tynku uzyskując efekt delikatnego barwnego reliefu, taką technikę zdobniczą nazywa się sgraffita.
  • Fasady i wnętrza zdobiono także reliefem wypukłym z kamienia nałożonym na powierzchnie muru.
  • Otynkowane ściany wewnątrz i od strony dziedzińca freskami (al fresco).
  • Okna i drzwi otrzymywały ozdobne obramowania.
  • Okna były prostokątne lub zamknięte półkolistym łukiem.
  • Często dzielono je pośrodku kolumienkami a po bokach flankowano kolumienkami lub pilastrami.
  • Nadproża okien prostokątnych wręczono fryzem i gzymsem, czasem półkolistym lub trójkątnym tympanonem.
  • Dekoracyjną i użytkową rolę ma tez attyka – kamienna nastawa nad ostatnim piętrem zasłaniająca dach przed przenoszeniem się ognia w razie pożaru.
  • Dekorację rzeźbiarską stanowią kapitele kolumn naśladujące kapitele w stylach starożytnych, lub swobodnie interpretujące motywy antyku, są to motywy dekoracyjne belkowań i portali:
    • wolę oczka,
    • perełki,
    • palmety.
  • Popularną formą dekoracji malarskiej i rzeźbiarskiej jest groteska o motywach wici roślinnych, postaci fantastycznych, zwierzęcych, mitologicznych splecionych w jedną całość.
  • Ulubione w renesansie kształty – to najprostsze figury geometryczne nieskomplikowane.
  • Współżyją one z lekko przetworzonymi motywami roślinnymi.
  • Podkreślają konstrukcję, urozmaicają zasadniczą bryłę przydając jej lekkość.
  • Wszystkie detale i elementy tworzą zrytmizowane pionami, długie poziome ciągi podkreślające horyzontalizm w architekturze:
    • balaski,
    • arkady,
    • rzędy okien,
    • rzędy kolumn.
WNĘTRZA
  • Są przestronne i jasne.
  • Meble są wygodne.
  • Pokoje ogrzewa się kominkami lub piecami kaflowymi.
  • Na ścianach wiszą obrazy oraz gobeliny – tkaniny dekoracyjne wykonywane z wełny i jedwabiu znane już w średniowieczu.
  • Elementami dekoracjami są malowane belkowane drewniane stropy lub malowane sufity. Kolorystyka wnętrz jest pogodna, występują nasycone: czerwienie, zielenie, błękity, żółcie, używa się oszczędnie złota.
TYPOWE BUDOWLE
  • Wobec wynalazku broni palnej stałe umocnienia stały się bezużyteczne.
  • Mury obronne obniżano i pokrywano nasypami ziemnymi, by mogły w nich grzęznąć pociski.
  • Baszty miejskie zostały zastąpione przez potężne bastiony na narożach murów.
  • Budownictwem obronnym zajmowało się wiele wybitnych artystów, m.in. Michał Anioł i Leonardo da Vinci.
  • Wszystkie budowle miejskie wnosiło się z troską o jak najkorzystniejszy wygląd w całym ich zespole.
  • Zabudowuje się place, w ich rozwiązaniu przeważa koncepcja osiowa.
  • Do najsłynniejszych rozważań należą:
    • Pizza San Mario w Wenecji,
    • zabudowania wzgórza kapitolińskiego w Rzymie zaprojektowana przez M. Anioła.
  • Nieodłącznym elementem wystroju renesansowych placów były fontanny i pomniki.
  • Czasem wykorzystywano starożytne budowle na Pizza Colonna w Rzymie z kolumną M. Aureliusza.
  • W dojrzałym renesansie zrodziła się nowa koncepcja miasta.
  • Architekci włoscy pozostawiali wiele projektów planów idealnego miasta.
  • Idealne miasta planowane były na założeniach centralnych, przeważnie wielokąta, ufortyfikowane, z centralnym rynkiem i promieniście odchodzącym od niego ulicami.
  • Zagadnienie z ideami humanizmu przeważały w renesansie budowle świeckie były to:
    • pałace,
    • okazałe domy mieszczan,
    • ratusze,
    • biblioteki,
    • sukiennice,
    • podmiejskie wille,
    • zamki obronne,
    • arsenały.
  • Przy kościołach nowymi typami budowli stały się kaplice grobowe.
Pałace
  • Możnych rodów to okazałe miejskie rezydencje.
  • Typ pałacu ukształtował się we Włoszech we Florencji w XV w.
  • Pałac renesansowy jest budowlą zwartą na planie prostokąta z zewnętrznymi dziedzińcami przeważnie arkadowym.
  • Jest to na ogół piętrowy o płaskim dachu i silnie wystającymi wieńczącym gzymsie budynek.
  • Okna są duże.
  • Drzwi obramowane portalami.
  • W wielu pałacach interesująco zaprojektowano schody.
  • Fasady są dość oszczędne czasem nawet surowe.
  • Większość pałaców pełnią role ogromną stąd surowy wygląd zewnętrzny o otwartym ku wewnętrznemu dziedzińcowi.
Pałac Kancelarii (Cancelleria) Papieskiej w Rzymie
  • Zbudowany u schyłku XV w.
  • Dwupiętrowy o wieloosiowej fasadzie.
  • Parzysty rytm pilastrów przerywa na obu piętach jednostajny rytm okien.
  • Gzymsy tworzą silnie zaznaczone poziome podziały.
  • Widoczna jest inspiracja Koloseum.
  • Piękny jest kolumnowy dziedziniec.
Wille Podmiejskie
  • Luksusowe pałacyki niewielkich rozmiarów otoczone ogrodem, miejsce relaksu i wytchnienia.
  • Są przeważnie jednopiętrowe o dość oszczędnym wystroju dekoracyjnym.
  • Uderzającą cechą bryły jest elegancja, lekkość, wytworność.
  • Plany są różne najczęściej centralne:
    • kwadratu,
    • krzyża greckiego,
    • prostokąta.
  • Budowle są znakomicie skomplikowane z otoczeniem, przeważa w nich układ horyzontalny.
Villa Farnesina
  • Zbudowana przez Rafaela Santi.
  • To niewielka jednopiętrowa budowla o pozornym suchym rytmie, prostokątnie zakończonych okien i prostych gzymsów .
  • Skrzydła boczne wysunięte są prostopadle w stosunku do trzonu budowli.
  • Wejście stanowi pięć arkad zajmujących całą środkową część parteru pałacu.
  • Jedynym ozdobnym elementem jest rzeźbiony fryz przebiegający tuż przed gzymsem wieńczącym.
  • Wnętrze również zdobił Rafael.
  • Są to malowidła na ścianach i lustrzanych sufitach m.in. słynna mitologiczna scena Triumf Galatei.
XXX
  • Zamki obronne mają najczęściej plan jak projekty idealnych miast renesansowych.
  • Założone są na wieloboku foremnym.
  • Są ufortyfikowane z bastionami i fosą wokół murów.
  • Centrum rynku zajmowały ratusze.
  • Renesansowy ratusz jest zwartą kubiczną bryłą urozmaiconą dekoracją rzeźbiarską lub arkadami.
  • Nad budynkiem góruje wieża o smukłych lekkich proporcjach.
  • Koncepcje kościołów są różne.  
  • Podłużne: krzyża łacińskiego, lub prostokątne z nawą poprzeczną.
  • Nawy boczne oddzielone są od głównej kolumnami.
  • W założeniach podłużnych stosuje się sklepienia kolebkowe lub drewniane ozdobne stropy.
  • Na skrzyżowaniu naw regułą staje się kopuła.
  • Ulubioną formą renesansu są założenia centralne na kwadracie, krzyżu greckim, kole, oczywiście kryte kopułą, najpełniej odzwierciedlające renesansowe poszukiwanie kształtów doskonałych w formach zwartych, zamkniętych, idealnie symetrycznych, regulujących.
  • Plan centralny uważany był za najdoskonalszy:
    • Kościół Santa Maria degli Angeli, zaprojektowany na planie szesnastoboku,
    • Tempietto na kole,
    • Santa Maria delia Consolazione w Todi ma założenie czterokonchowe,
    • Kościół Piotra i Pawła w Rzymie – plan krzyża greckiego wpisanego w kwadrat.
Kaplice Grobowe
  • Powstawały przy kościołach dzięki przebudowie dawnych istniejących w tym samym miejscu lub były samodzielnymi wolno stojącymi budowlami.
  • Wznoszono je na planach centralnego kwadratu, kryto kopułą na bębnie.
  • Wewnątrz znajdowały się sarkofagi przyścienne.
  • Ściany zdobiono dekoracją rzeźbiarską lub elementami architektonicznymi.
  • Dzieła te więcej mówią o życiu ziemskim zmarłych i słowie, wielkości niż życiu wiecznym.
  • Wnętrze jest nasycone światłem poważne i pogodne zarazem.

Wybitni Architekci i Historyczny
Rozwój Form Architektury Włoskiej
ARCHITEKCI XV WIEKU
Filippo Brunelleschi
  • Działał w swym rodzinnym mieście Florencji.
  • Jego monumentalna kopuła katedry Santa Maria del Fiore otwiera renesans w architekturze.
  • Zbudował ją bez użycia rusztowań, bo opiera się na ośmiu potężnych stromych żebrach miedzy, które wprowadzono żebra cieńsze.
  • Konstrukcyjny szkielet został wypełniony by utworzyć spiętą powłokę, następnie połączony drugą wewnętrzną łupiną.
  • Tak powstała żebrowa dwupowłokowa kopuła osadzona na bębnie i zwieńczona smukłą latarnią cylindryczną.
  • Brunelleschi najprawdopodobniej był twórcą Pałacu w Pitti:
    • potężna budowla (38 m. wys.),
    • o surowym ciężkim wyglądzie,
    • popełnił funkcję obronną,
    • pałac później został rozbudowany,
    • artyście przypisuje się cześć środkową,
    • w fasadzie pałacu zastosowano po raz pierwszy rustykę,
    • całość składa się z trzech kondygnacji oddzielonych od siebie gzymsami galerią arkadową,
    • jednostajny rytm okien podkreśla surowość wyglądu budowli,
    • dzieło jest pierwszym renesansowym pałacem o zamkniętej kubicznej bryle z dziedzińcem po środku.
Santo Spirito we Florencji
  • Jest trójnawową bazyliką na planie łacińskiego krzyża z kopułą na skrzyżowaniu nawy głównej z transeptem i prezbiterium zamkniętym prostokątnie.
  • Plan jest zwarty.
  • Długość nawy głównej wraz z prezbiterium da się podzielić na sześć kwadratów.
  • Ramiona transeptu tworzą dwa dalsze wielkości.
  • Nowością jest tu rozwiązanie nawy bocznej, która obiega wokół cały plan krzyża.
Kaplica Pazzich we Florencji
  • Jest połączeniem założenia centralnego z podłużnym.
  • Całość jest wzniesiona na planie prostokąta zbliżonego do kwadratu w części środkowej krytego kopułą na żaglach.
  • Na osi podłużnej prostokąt planu zamyka kwadratowe prezbiterium kryte małą kopułą.
  • Od przodu znajduje się przedsionek ze sklepieniem kolebkowym oparty na 6 kolumnach z małą kopułką po środku.
  • Pod nią ścianę czołową wycięta półkolistym łukiem.
  • Kompozycją rządzi: lekkość, szlacheckość, umiar, harmonia i rytm.
  • Ważna jest funkcja światłocieniowa związanego z przestrzennym działaniem poszczególnych części:
    • kolumn,
    • belkowania,
    • ściana nad belkowaniem,
    • kopuła – są one jasno oświetlone.
Szpital Niewiniątek (Spedale degli Innocenti)/1419/
  • Dzieło architektury świeckiej (przytułek dla niemowląt).
  • Budowla jest niska jedno piętrowa.
  • Od strony ulicy rozciągnięta silnie w kierunku horyzontalnym.
  • Piękna jest elewacja z podcieniami stworzonymi z dziewięć arkad stojących na podwyższeniu dziewięciostopniowych schodów.
  • Poziomy rytm gzymsów i stopni – piony kolumn i okien z rytmem półkolistych łuków tworzą całość lekką wdzięczną i pogodną.
  • Widnieje tu oszczędność środków w połączeniu z subtelnymi detalami, zapożyczonymi z antyku (głównie korynckie, tympanony nad oknami).
  • Zauważamy tez postaci niemowląt w okrągłych medalionach wykuwanych majolice przez rzeźbiarza Robbie i umieszczonych między arkadami.
XXX
  • Wszystkie dzieła Brunelleschiego odznaczają się, harmonią, pogodą i spokojem.
  • Artysta umiał pogodzić klasyczną powściągliwość i umiar z różnorodnością i zmiennością lekkich form.
Leone Battista Alberti /1404-1472/
  • Architekt z XV w.
  • Działał we Florencji.
  • Człowiek uniwersalny:
    • wybitny humanista,
    • literat,
    • rysownik,
    • rzeźbiarz,
    • architekt.
  • Studiował prawo.
  • Napisał trzy traktaty o architekturze, rzeźbie i malarstwie.
  • Był członkiem Akademii Platońskiej.
Kościół San Andrea w Mantui /1470-1472/
  • Nowatorskim rozwiązaniem jest tu wprowadzenie kaplic zastępujące nawy boczne.
  • Jest to plan jednonawowy, krzyża łacińskiego z kopułą na skrzyżowaniu naw.
Fasad Santa Maria Novella /1456-1470/
  • Fasada została przebudowana z gotyckiej.
  • Składa się z dwóch kondygnacji i jest zwieńczona wielkim klasycznym tympanonem.
  • Ze względu na gwałtowne optyczne przejście z wysokiej nawy głównej do niższych o połowę naw bocznych, Alberti wprowadził dwie nawy łączące łagodne nawy o brzegach lekko wygiętych.
  • Teraz fasady będą przeważnie dwu kondygnacyjne, poziomo podzielone gzymsami, a pionowo plastrami lub półkolumnami zwieńczone tympanonem.
Pałac Rucellai
  • Nowością jest fasada tego pałacu – dwupiętrowa zwieńczona silnie występującym gzymsem.
  • Artysta wprowadził w niej po raz pierwszy w renesansie płaskie pilastry na tle boniowania, potęgujące rytmikę pionową, zaznaczoną także półkoliście zwieńczonymi oknami.
  • Parter jest porządku doryckim zmodyfikowanym (toskańsko-dorycki) oby dwa piętra w korynckim.
ARCHITEKCI XVI W.
Donato Bramante z Urbino /1444-1514/
  • Malarz architekt.
  • Młodość spędził w Mediolanie.
  • W 1500 przeniósł się do Rzymu został architektem Juliusza II.
  • Najwybitniejsze dzieło to Santro Pietro In Montoria Tempietto.
  • Ulubioną formą Bramantego była budowla centralna.
  • Na zlecenie papieża Juliusza II zaprojektował całkowitą przebudowę Bazyliki św. Piotra na planie centralnym.
  • Bramantemu zawdzięcza się zasadniczą koncepcję tej ogromnej budowli wpisanego w kwadrat z kopułą na skrzyżowaniu naw, z których każda kończy się półkolistą absydą.
  • Na przekątnym kwadratu, blisko przecięcia się ramion krzyża usytuowano cztery mniejsze kopuły za nim w narożnikach kwadratu, 4 kaplice zakończone wieżami.
XXX
  • Bramante pierwszy zaczął projektować budowle monumentalne imponujące rozmiarami, stanowiące potężne zwarte bryły w rozległej przestrzeni.
  • Odszedł od ideałów w XV wieku ku antykowi innemu operującemu efektem ogromu i wspaniałości.
  • Podkreślał przestrzenną plastykę detali.
  • Osiągnął głębsze światłocieniowe.
Rafael Santi z Urbino
  • Tworzył w Rzymie.
  • Malarz, architekt ulegający wpływom Bramantego.
  • Konserwator wielu ruin w Rzymie.
Antonio da Sangallo Młodszy
  • Twórca pałacu Farnese w Rzymie.
  • Tworzył w tym samym czasie co Santi i Bramante.
Michał Anioł Buonarroti /1475-1564/
  • Malarz, rzeźbiarz, architekt.
  • W przebudowie Bazyliki św. Piotra oparł się na planach Bramantego.
  • Pozostał więc plan krzyża greckiego wpisanego w kwadrat.
  • Zmieniły się poszczególne proporcje poszczególnych części budowli.
  • Michał Anioł odszedł od umiaru i równowartości w działanie elementów ma korzyść silnych kontrastów i dynamiki układu.
  • Pogrubił mury i filary dźwigające kopułę.
  • Zmniejszył kaplice.
  • Zawęził nawy.
  • Powiększył rozpiętość kopuły (42m. śred. I 132 m. wys. od posadzki).
  • Założenie budowli bardziej jeszcze niż u Bramantego – ściśle zwarte.
  • W ten sposób zaakcentował środek świątyni nad grobem św. Piotra.
  • Na zewnątrz został zastosowany podział ścian za pomocą licznych pilastrów zwieńczonych korynckimi kapitelami.
  • Dominantą jest kopuła o smukłej czaszy na 16-stu żebrach wydłużona jeszcze wysokim bębnem i latarnią.
  • Między oknami tamburu zastosował podwójny rytm kolumn.
  • Dzieło jest: dynamiczne, mocne, pełne ruchu dzięki silnemu rzeźbiarskiemu rozwarstwieniu ścian pilastrami, wielolistwowemu gzymsowi i kolumnadzie bębna.
  • Budowle na zewnątrz i we wnętrz przyjmowały dotąd pełnie światła ale rozproszonego, spokojnego.
  • Światło cień działam kontrastami i potęguje wrażenie malowniczości.
  • Efekty malowniczości i dekoracyjności zostały wydobyte szczególnie w dwóch dziełach M. Anioła:
    • w przedsionku Biblioteki św. Wawrzyńca /1523/,
    • Laurenzieny,
    • kaplicy Macydeuszów.
  • Bibliotece M. Anioł zastosował podwójny rytm przyściennych kolumn ukrytych w półkolistych niszach.
  • Ściany biblioteki są bardzo silne podzielone kolumnami i ślepymi oknami zwieńczonymi tympanonami i objętymi w ramy pilastrów, małymi podwójnymi konsolami pod każdą parą kolumn.
  • Niezwykle są tu schody – trzytraktowe.
  • Stopnie środkowego traktu wygięte są półkoliście.
  • Pierwszy z nich jest bardzo szeroki (daje efekt spływania z góry).
  • Całość wnętrza jest płynnym ruchem spotęgowanym jeszcze dwubarwnością użytego materiału.
Kaplica Mecydeuszów
  • Podobne efekty jak w Bibliotece.
  • Podwójny rytm pilastrów.
  • Ślepe okna w głębi ścian.
  • Kontrastowe efekty światłocieniowe.
  • Rzeźbiarskość wystroju architektonicznego zastało jeszcze skojarzone z rzeźbą pełną.
  • Na dwóch sarkofagach artysta umieścił alegoryczne postaci: Noc i dzieńZmierzch i Poranek, a w niszach nad nimi posągi Giuliana Lorenza Medicich.
Plac Kapitoliński
  • W tej zabudowie został efekt długich schodów wiodących na wzgórze.
  • Plan placu otrzymał kształt trapezu zawężonego w kierunku schodów.
  • Jego środek zajmuje pomnik Marka Aureliusza.
  • Na osi na wprost schodów znajduję się Pałac Senatorski.
  • Po obu stronach Muzeum Kapitolińskie i Pałac Konserwatorów.
XXX
  • Architektura M. Anioła zapowiada już barok:
    • bryły bardzo dynamiczne, ruchliwe,
    • kompozycja oparta na zasadzie kontrastów,
    • istnieje duża rzeźbiarskość detali architektonicznych.
Andrea Palladio z Vicenzy /1508-1580/
  • Studiował w Rzymie.
  • Był wielbicielem architektury starożytnej.
Kościół Il Redentore w Wenecji
  • Przypomina nieco San Andrea Albertiego w zastosowaniu jednonawowego założenia z rzędami bocznych kaplic na miejscu naw bocznych.
  • Korpus jest krótki i zwarty.
  • Kopuła wznosi się nad prezbiterium zamkniętym poprzecznie dwiema absydami, a na osi rzędem kolumn.
  • Kompozycja fasady polega na rytmicznym powtórzeniu par elementów.
  • Od góry fasada zamknięta jest trójkątnym tympanonem wspartym na dwóch parach kolumn z każdej strony.
  • Wielkiemu tympanonowi odpowiada mniejszy nad drzwiami.
  • Miedzy filarami znajdują się nisze z posągami.
  • Występują te same linie proste: piony, poziomy i skosy.
  • Jedyny niewielki łuk zamyka drzwi wejściowe.
  • Bazylika” w Vicenzie – średniowieczny pałac, który przerobił i obudował wokół dwupiętrową halą z białego marmuru.
  • W pałacu Chiergati i Bazylice artysta zastosował porządek dorycki i joński.
  • W dziełach Palladia uderza surowa dyscyplina porządków i zasad kompozycji artystycznej.
  • Wyraźna jest tez matematyczna symetria, wielka oszczędność środków.
  • Z dużym umiarem stosował dekoracją rzeźbiarską. Harmonijność i szlachetność jego dzieł oparta jest na wyważonych proporcjach.
Willa Rotonda /1576/
  • Została zbudowana na planie kwadratu z 4 portykami zwieńczonymi tympanonem z każdej strony.
  • Centrum budowli, niedominującą nad całością jest kopuła.
  • Budowla ta stała się wzorem dla architektury późniejszych czasów.
XXX
  • Palladio jest twórcą także:
    • Villi Tiene In Quito,
    • Trissin In Meledo w Vicenzie.
  • Zasady jego architektury królował we Francji i Anglii przez cały czas XVII w.
  • Na przełomie XVIII i XIX stał się ojcem duchowym klasycyzmu.
  • W Polsce również mamy dzieła oparte na koncepcji Villi Rotonda:
    • Królikarnia w Warszawie /1786/,
    • Pałacyk w Lubostroniu /1800/,
    • Teatro Olimpio (Teatr pod Vicenzą był wzorem dla Teatru w Łazienkach Warszawskich.
ARCHITEKTURA WENECJI XV I XVI WIEKU
  • Dom Złoty (Ca d’ Oro) z budowany w XVw. i Pałac Dożów częściowo gotycki, rozbudowany w renesansie są to dzieła pełne lekkości i czaru.
  • Sprawiają to wrażenie dzięki ogromnej liczbie ażurów.
  • Ażury utworzone są przez liczne okna i rzędy otwartych loggii spiętrzonych jedna nad drugą.
  • Łuki gotyckie i mauretańskie.
  • Precyzyjne i delikatne koronkowe detale.
Biblioteka św. Marka
  • Zbudowana jest przez Jacopo Tatti Sansovino XVI w.
  • Jest ona budynkiem bardzo długim i wąskim (21 osi okiennych).
  • Otwiera się ku ulicy rzędami parterowych i piętrowych arkad.
  • Kondygnacja dolna otrzymała kolumnadę i belkowanie w porządku doryckim a górna w jońskim.
  • Fryz górnego piętra jest bardzo szeroki pokryty obfitą dekoracją rzeźbiarską.
XXX
  • Miasto weneckie zostało zbudowane na polach i licznych wysepkach.
  • Ulice, zastąpione są kanałami, nad którymi przerzucano liczne lekkie niewielkie mosty.
  • Pałace nie są zbudowane, brak w nich wewnętrznego dziedzińca.
  • Cały nacisk położona na wystrój fasady.
  • Złoty Dom otrzymał swoja nazwę od pozłacanych kolumienek, balustrad i innych detali.
  • Zastosowano w budowlach biały, różowy i wielobarwny marmur.
  • Architekturę Wenecji tworzyli przeważnie architekci przybyli z innych miast.
OSIĄGNIĘCIA ARCHITEKTURY XV W.
  • W XV w. architekturę cechowała prostota, czytelność bryły.
  • Inspirowano się architekturą swobodnie czerpiąc z niej poszczególne elementy.
  • Dzieła odznaczały się spokojnym rytmem, harmonią, unikano spięć, kontrastów.
  • Przeważały kierunki horyzontalne.
  • Głównym ośrodkiem była Florencja.
  • Dzieła były niewielkich rozmiarów.
  • Dekoracja oszczędna.
  • W XV w. wprowadzono wszystkie ważniejsze detale architektoniczne inspirowane antykiem.
  • Zastosowana po raz pierwszy piętrzenia porządków.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O ARCHITEKTURZE
OSIĄGNIĘCIA ARCHITEKTURY XVI W.
  • Głównym ośrodkiem sztuki był Rzym.
  • W tedy odkryto traktat Witruwiusza, który stał się przewodnikiem artystów.
  • W XVI w. stosowano tzw. wielki porządek przeprowadzenie pilastrów lub kolumn przez całą wysokość fasady.
  • W stosunku do XV w. uderza większy monumentalizm, bryły są bardziej zwarte, zamknięte.
  • Dekoracja rygorystycznie przyporządkowana tektonicznie.
  • Najbardziej klasyczny charakter miały dzieła złotego okresu – początku XVI w.
  • Głównymi zasadami kompozycji był: ład, harmonia, czytelność, miara.
  • Propozycje obliczano matematycznie.
  • Nurt klasyczny otwiera Bramante, kontynuują jego uczniowie.
  • Koncepcja klasyczna dochodzi do szczytu w klarownych chłodnych kompozycjach Palladia.
  • Michał Anioł jest przedstawicielem innego nurtu, jego dzieła są dynamiczne malownicze, pełne ruchu, operujące wizualnym bogactwem, środków z wyraźnym współdziałaniem światła – zapowiadający nawy styl barok.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz