Zagadnienia Architektury
Renesansowej
TYPOWE DZIEŁO
Kościół San Pietro in Montorio (Tempietto) 1502r.
Kościół San Pietro in Montorio (Tempietto) 1502r.
- Został zbudowany przez Donata Bramantego.
- Występują w nim cechy istotne dla renesansu i charakteryzujące ten styl we Włoszech.
- Tempietto jest maleńką świątynią na planie koła.
- Krytą kopułą na wysokim bębnie.
- Ściany trzonu budowli są przez doryckie kolumny.
- Przejście miedzy kolumnadą a kopułą stanowi taras a balustradą.
- Mimo małych kameralnych rozmiarów architekt stworzył wrażenie monumentalizmu dzięki zwartości planu, prostocie syntezie środków wyrazu.
- Bryła jest czytelna, jasna, lekka, urozmaicona mimo braku dekoracji rzeźbiarskiej.
- Silnie podkreślone są tu rytmu przebiegające w płaszczyźnie poziomej są to:
- stopnie,
- linie gzymsu,
- balustrady,
- podstawy kopuły.
- Oglądane w perspektywie wydają się lekko wygiętymi łukami.
XXX
- W innych dziełach widać podobne cechy:
- przewagę kierunków horyzontalnych,
- koncepcje kompozycyjną inspirowana starożytnością,
- antyczne detale dekoracyjne i konstrukcyjne,
- „zrośnięcie budowli z ziemią”,
- rygorystyczna tektonika podporządkowująca dekorację konstrukcji.
- Architektura renesansu zrodziła się na terenach Toskanii (dawniej Etrurii) w Florencji.
- Tutaj powstawały nowatorskie koncepcje typów budowli i nawiązywano do Antyku.
- Przełomową data (1420r.) zbudowano wówczas sklepienie klasztorne (kopuły) na gotyckiej Katedrze Santa Maria del Fiore przez F. Brunelleschiego.
Filip Brunelleschi
- Architekt, złotnik, rzeźbiarz.
- Pierwszy badał w Rzymie starożytną architekturę.
- Bywa uważany za twórcę architektury renesansowej.
ELEMENTY KONSTRUKCYJNE
- Podstawową formą stał się luk półkolisty, uważany za szlachetniejszy, doskonalszy i bardziej harmonijny niż gotycki.
- Powróciło sklepienie kolebkowe, które otrzymało lunety – małe odcinki sklepionek przenikające się z nim prostopadle wchodzące w głąb kolebki.
- Na bazie półkolistego łuku stosowano ulubioną formę renesansu – arkadę – czyli łuk oparty na dwóch kolumnach lub marmurach.
- Otwarty krużganek loggię – ganek przesklepiony, otwierający się na zewnątrz rzędem arkad.
- Popularna stała się inną formą antyku – portyk.
- Używano tradycyjnej kopuły na żaglach opartej na bębnie i zawieszonej latarnią do nowego tzw. sklepienia klasztornego stanowiącego rodzaj kopuły skonstruowanej na żebrach.
- Posługiwano się antyczną kopułą na murach cylindrycznych (Panteon).
- W budowlach świeckich stosowano drewniane stropy.
- Belki profilowano i malowano.
- Drewniany strop wycięty w skrzynce – kasetony o kształcie kwadratu lub wieloboku.
- Nowością stały się sufity, do belek stropowych przybijano deski, pokrywano je zaprawą wapienną (lub gipsową narzucaną na warstwę trzciny.
- Sufity rozprzestrzeniły się szybko bo lepiej odbijały światło.
- Inną odmianą sklepienia było sklepienie zwierciadlane – przypominające kolebkę ściętą od góry poziomą płaszczyzną.
- Renesans powraca do lekkich kolumn.
- We wnętrzach rolę dekoracyjną a jednocześnie wzmacniającą pełnią przyścienne kolumny oraz pilastry.
- Bryłę budowli świeckich urozmaicają balkony oparte na murach lub wiszące.
- W renesansie rozwinęła się bardzo architektura schodów.
- W XVI w. rozpowszechnił się typ kręconej klatki schodowej, dającej góry wrażenie przekroju muszli.
- Balustrady balkonów, krużganków, schodów wykonywano z drewna, kamienia lub brązu.
- Poszczególne ich elementy (tralki, balaski) swoim kształtem przypominały kolumienki lub formę dzbana – jednego lub dwóch złączonych podstawami i połączonych pierścieniami.
KSZTAŁTOWANIE MURÓW ZEWNĘTRZNYCH, DEKORACJA
- Mury budowano z cegły i okładano płytami ciosowymi poddanymi specjalnej obróbce – rustyce:
- płyty fakturowano nadając im wygląd szorstkiego, surowego kamienia,
- cięto w wystające do przodu stykające się ze sobą płaszczyzny (diament lub półdiament).
- Czasem ceglany mur pokrywano tynkiem.
- Na ostatnią warstwę nakładano rysunek metoda przepróchy i ostrymi metalowymi narzędziami wykonywano w tych miejscach kolejne warstwy tynku uzyskując efekt delikatnego barwnego reliefu, taką technikę zdobniczą nazywa się sgraffita.
- Fasady i wnętrza zdobiono także reliefem wypukłym z kamienia nałożonym na powierzchnie muru.
- Otynkowane ściany wewnątrz i od strony dziedzińca freskami (al fresco).
- Okna i drzwi otrzymywały ozdobne obramowania.
- Okna były prostokątne lub zamknięte półkolistym łukiem.
- Często dzielono je pośrodku kolumienkami a po bokach flankowano kolumienkami lub pilastrami.
- Nadproża okien prostokątnych wręczono fryzem i gzymsem, czasem półkolistym lub trójkątnym tympanonem.
- Dekoracyjną i użytkową rolę ma tez attyka – kamienna nastawa nad ostatnim piętrem zasłaniająca dach przed przenoszeniem się ognia w razie pożaru.
- Dekorację rzeźbiarską stanowią kapitele kolumn naśladujące kapitele w stylach starożytnych, lub swobodnie interpretujące motywy antyku, są to motywy dekoracyjne belkowań i portali:
- wolę oczka,
- perełki,
- palmety.
- Popularną formą dekoracji malarskiej i rzeźbiarskiej jest groteska o motywach wici roślinnych, postaci fantastycznych, zwierzęcych, mitologicznych splecionych w jedną całość.
- Ulubione w renesansie kształty – to najprostsze figury geometryczne nieskomplikowane.
- Współżyją one z lekko przetworzonymi motywami roślinnymi.
- Podkreślają konstrukcję, urozmaicają zasadniczą bryłę przydając jej lekkość.
- Wszystkie detale i elementy tworzą zrytmizowane pionami, długie poziome ciągi podkreślające horyzontalizm w architekturze:
- balaski,
- arkady,
- rzędy okien,
- rzędy kolumn.
WNĘTRZA
- Są przestronne i jasne.
- Meble są wygodne.
- Pokoje ogrzewa się kominkami lub piecami kaflowymi.
- Na ścianach wiszą obrazy oraz gobeliny – tkaniny dekoracyjne wykonywane z wełny i jedwabiu znane już w średniowieczu.
- Elementami dekoracjami są malowane belkowane drewniane stropy lub malowane sufity. Kolorystyka wnętrz jest pogodna, występują nasycone: czerwienie, zielenie, błękity, żółcie, używa się oszczędnie złota.
TYPOWE BUDOWLE
- Wobec wynalazku broni palnej stałe umocnienia stały się bezużyteczne.
- Mury obronne obniżano i pokrywano nasypami ziemnymi, by mogły w nich grzęznąć pociski.
- Baszty miejskie zostały zastąpione przez potężne bastiony na narożach murów.
- Budownictwem obronnym zajmowało się wiele wybitnych artystów, m.in. Michał Anioł i Leonardo da Vinci.
- Wszystkie budowle miejskie wnosiło się z troską o jak najkorzystniejszy wygląd w całym ich zespole.
- Zabudowuje się place, w ich rozwiązaniu przeważa koncepcja osiowa.
- Do najsłynniejszych rozważań należą:
- Pizza San Mario w Wenecji,
- zabudowania wzgórza kapitolińskiego w Rzymie zaprojektowana przez M. Anioła.
- Nieodłącznym elementem wystroju renesansowych placów były fontanny i pomniki.
- Czasem wykorzystywano starożytne budowle na Pizza Colonna w Rzymie z kolumną M. Aureliusza.
- W dojrzałym renesansie zrodziła się nowa koncepcja miasta.
- Architekci włoscy pozostawiali wiele projektów planów idealnego miasta.
- Idealne miasta planowane były na założeniach centralnych, przeważnie wielokąta, ufortyfikowane, z centralnym rynkiem i promieniście odchodzącym od niego ulicami.
- Zagadnienie z ideami humanizmu przeważały w renesansie budowle świeckie były to:
- pałace,
- okazałe domy mieszczan,
- ratusze,
- biblioteki,
- sukiennice,
- podmiejskie wille,
- zamki obronne,
- arsenały.
- Przy kościołach nowymi typami budowli stały się kaplice grobowe.
Pałace
- Możnych rodów to okazałe miejskie rezydencje.
- Typ pałacu ukształtował się we Włoszech we Florencji w XV w.
- Pałac renesansowy jest budowlą zwartą na planie prostokąta z zewnętrznymi dziedzińcami przeważnie arkadowym.
- Jest to na ogół piętrowy o płaskim dachu i silnie wystającymi wieńczącym gzymsie budynek.
- Okna są duże.
- Drzwi obramowane portalami.
- W wielu pałacach interesująco zaprojektowano schody.
- Fasady są dość oszczędne czasem nawet surowe.
- Większość pałaców pełnią role ogromną stąd surowy wygląd zewnętrzny o otwartym ku wewnętrznemu dziedzińcowi.
Pałac Kancelarii (Cancelleria) Papieskiej w Rzymie
- Zbudowany u schyłku XV w.
- Dwupiętrowy o wieloosiowej fasadzie.
- Parzysty rytm pilastrów przerywa na obu piętach jednostajny rytm okien.
- Gzymsy tworzą silnie zaznaczone poziome podziały.
- Widoczna jest inspiracja Koloseum.
- Piękny jest kolumnowy dziedziniec.
Wille Podmiejskie
- Luksusowe pałacyki niewielkich rozmiarów otoczone ogrodem, miejsce relaksu i wytchnienia.
- Są przeważnie jednopiętrowe o dość oszczędnym wystroju dekoracyjnym.
- Uderzającą cechą bryły jest elegancja, lekkość, wytworność.
- Plany są różne najczęściej centralne:
- kwadratu,
- krzyża greckiego,
- prostokąta.
- Budowle są znakomicie skomplikowane z otoczeniem, przeważa w nich układ horyzontalny.
Villa Farnesina
- Zbudowana przez Rafaela Santi.
- To niewielka jednopiętrowa budowla o pozornym suchym rytmie, prostokątnie zakończonych okien i prostych gzymsów .
- Skrzydła boczne wysunięte są prostopadle w stosunku do trzonu budowli.
- Wejście stanowi pięć arkad zajmujących całą środkową część parteru pałacu.
- Jedynym ozdobnym elementem jest rzeźbiony fryz przebiegający tuż przed gzymsem wieńczącym.
- Wnętrze również zdobił Rafael.
- Są to malowidła na ścianach i lustrzanych sufitach m.in. słynna mitologiczna scena Triumf Galatei.
XXX
- Zamki obronne mają najczęściej plan jak projekty idealnych miast renesansowych.
- Założone są na wieloboku foremnym.
- Są ufortyfikowane z bastionami i fosą wokół murów.
- Centrum rynku zajmowały ratusze.
- Renesansowy ratusz jest zwartą kubiczną bryłą urozmaiconą dekoracją rzeźbiarską lub arkadami.
- Nad budynkiem góruje wieża o smukłych lekkich proporcjach.
- Koncepcje kościołów są różne.
- Podłużne: krzyża łacińskiego, lub prostokątne z nawą poprzeczną.
- Nawy boczne oddzielone są od głównej kolumnami.
- W założeniach podłużnych stosuje się sklepienia kolebkowe lub drewniane ozdobne stropy.
- Na skrzyżowaniu naw regułą staje się kopuła.
- Ulubioną formą renesansu są założenia centralne na kwadracie, krzyżu greckim, kole, oczywiście kryte kopułą, najpełniej odzwierciedlające renesansowe poszukiwanie kształtów doskonałych w formach zwartych, zamkniętych, idealnie symetrycznych, regulujących.
- Plan centralny uważany był za najdoskonalszy:
- Kościół Santa Maria degli Angeli, zaprojektowany na planie szesnastoboku,
- Tempietto na kole,
- Santa Maria delia Consolazione w Todi ma założenie czterokonchowe,
- Kościół Piotra i Pawła w Rzymie – plan krzyża greckiego wpisanego w kwadrat.
Kaplice Grobowe
- Powstawały przy kościołach dzięki przebudowie dawnych istniejących w tym samym miejscu lub były samodzielnymi wolno stojącymi budowlami.
- Wznoszono je na planach centralnego kwadratu, kryto kopułą na bębnie.
- Wewnątrz znajdowały się sarkofagi przyścienne.
- Ściany zdobiono dekoracją rzeźbiarską lub elementami architektonicznymi.
- Dzieła te więcej mówią o życiu ziemskim zmarłych i słowie, wielkości niż życiu wiecznym.
- Wnętrze jest nasycone światłem poważne i pogodne zarazem.
Wybitni Architekci i Historyczny
Rozwój Form Architektury Włoskiej
Rozwój Form Architektury Włoskiej
ARCHITEKCI XV WIEKU
Filippo Brunelleschi
Filippo Brunelleschi
- Działał w swym rodzinnym mieście Florencji.
- Jego monumentalna kopuła katedry Santa Maria del Fiore otwiera renesans w architekturze.
- Zbudował ją bez użycia rusztowań, bo opiera się na ośmiu potężnych stromych żebrach miedzy, które wprowadzono żebra cieńsze.
- Konstrukcyjny szkielet został wypełniony by utworzyć spiętą powłokę, następnie połączony drugą wewnętrzną łupiną.
- Tak powstała żebrowa dwupowłokowa kopuła osadzona na bębnie i zwieńczona smukłą latarnią cylindryczną.
- Brunelleschi najprawdopodobniej był twórcą Pałacu w Pitti:
- potężna budowla (38 m. wys.),
- o surowym ciężkim wyglądzie,
- popełnił funkcję obronną,
- pałac później został rozbudowany,
- artyście przypisuje się cześć środkową,
- w fasadzie pałacu zastosowano po raz pierwszy rustykę,
- całość składa się z trzech kondygnacji oddzielonych od siebie gzymsami galerią arkadową,
- jednostajny rytm okien podkreśla surowość wyglądu budowli,
- dzieło jest pierwszym renesansowym pałacem o zamkniętej kubicznej bryle z dziedzińcem po środku.
Santo Spirito we Florencji
- Jest trójnawową bazyliką na planie łacińskiego krzyża z kopułą na skrzyżowaniu nawy głównej z transeptem i prezbiterium zamkniętym prostokątnie.
- Plan jest zwarty.
- Długość nawy głównej wraz z prezbiterium da się podzielić na sześć kwadratów.
- Ramiona transeptu tworzą dwa dalsze wielkości.
- Nowością jest tu rozwiązanie nawy bocznej, która obiega wokół cały plan krzyża.
Kaplica Pazzich we Florencji
- Jest połączeniem założenia centralnego z podłużnym.
- Całość jest wzniesiona na planie prostokąta zbliżonego do kwadratu w części środkowej krytego kopułą na żaglach.
- Na osi podłużnej prostokąt planu zamyka kwadratowe prezbiterium kryte małą kopułą.
- Od przodu znajduje się przedsionek ze sklepieniem kolebkowym oparty na 6 kolumnach z małą kopułką po środku.
- Pod nią ścianę czołową wycięta półkolistym łukiem.
- Kompozycją rządzi: lekkość, szlacheckość, umiar, harmonia i rytm.
- Ważna jest funkcja światłocieniowa związanego z przestrzennym działaniem poszczególnych części:
- kolumn,
- belkowania,
- ściana nad belkowaniem,
- kopuła – są one jasno oświetlone.
Szpital Niewiniątek (Spedale degli Innocenti)/1419/
- Dzieło architektury świeckiej (przytułek dla niemowląt).
- Budowla jest niska jedno piętrowa.
- Od strony ulicy rozciągnięta silnie w kierunku horyzontalnym.
- Piękna jest elewacja z podcieniami stworzonymi z dziewięć arkad stojących na podwyższeniu dziewięciostopniowych schodów.
- Poziomy rytm gzymsów i stopni – piony kolumn i okien z rytmem półkolistych łuków tworzą całość lekką wdzięczną i pogodną.
- Widnieje tu oszczędność środków w połączeniu z subtelnymi detalami, zapożyczonymi z antyku (głównie korynckie, tympanony nad oknami).
- Zauważamy tez postaci niemowląt w okrągłych medalionach wykuwanych majolice przez rzeźbiarza Robbie i umieszczonych między arkadami.
XXX
- Wszystkie dzieła Brunelleschiego odznaczają się, harmonią, pogodą i spokojem.
- Artysta umiał pogodzić klasyczną powściągliwość i umiar z różnorodnością i zmiennością lekkich form.
Leone Battista Alberti /1404-1472/
- Architekt z XV w.
- Działał we Florencji.
- Człowiek uniwersalny:
- wybitny humanista,
- literat,
- rysownik,
- rzeźbiarz,
- architekt.
- Studiował prawo.
- Napisał trzy traktaty o architekturze, rzeźbie i malarstwie.
- Był członkiem Akademii Platońskiej.
Kościół San Andrea w Mantui /1470-1472/
- Nowatorskim rozwiązaniem jest tu wprowadzenie kaplic zastępujące nawy boczne.
- Jest to plan jednonawowy, krzyża łacińskiego z kopułą na skrzyżowaniu naw.
Fasad Santa Maria Novella /1456-1470/
- Fasada została przebudowana z gotyckiej.
- Składa się z dwóch kondygnacji i jest zwieńczona wielkim klasycznym tympanonem.
- Ze względu na gwałtowne optyczne przejście z wysokiej nawy głównej do niższych o połowę naw bocznych, Alberti wprowadził dwie nawy łączące łagodne nawy o brzegach lekko wygiętych.
- Teraz fasady będą przeważnie dwu kondygnacyjne, poziomo podzielone gzymsami, a pionowo plastrami lub półkolumnami zwieńczone tympanonem.
Pałac Rucellai
- Nowością jest fasada tego pałacu – dwupiętrowa zwieńczona silnie występującym gzymsem.
- Artysta wprowadził w niej po raz pierwszy w renesansie płaskie pilastry na tle boniowania, potęgujące rytmikę pionową, zaznaczoną także półkoliście zwieńczonymi oknami.
- Parter jest porządku doryckim zmodyfikowanym (toskańsko-dorycki) oby dwa piętra w korynckim.
ARCHITEKCI XVI W.
Donato Bramante z Urbino /1444-1514/
Donato Bramante z Urbino /1444-1514/
- Malarz architekt.
- Młodość spędził w Mediolanie.
- W 1500 przeniósł się do Rzymu został architektem Juliusza II.
- Najwybitniejsze dzieło to Santro Pietro In Montoria Tempietto.
- Ulubioną formą Bramantego była budowla centralna.
- Na zlecenie papieża Juliusza II zaprojektował całkowitą przebudowę Bazyliki św. Piotra na planie centralnym.
- Bramantemu zawdzięcza się zasadniczą koncepcję tej ogromnej budowli wpisanego w kwadrat z kopułą na skrzyżowaniu naw, z których każda kończy się półkolistą absydą.
- Na przekątnym kwadratu, blisko przecięcia się ramion krzyża usytuowano cztery mniejsze kopuły za nim w narożnikach kwadratu, 4 kaplice zakończone wieżami.
XXX
- Bramante pierwszy zaczął projektować budowle monumentalne imponujące rozmiarami, stanowiące potężne zwarte bryły w rozległej przestrzeni.
- Odszedł od ideałów w XV wieku ku antykowi innemu operującemu efektem ogromu i wspaniałości.
- Podkreślał przestrzenną plastykę detali.
- Osiągnął głębsze światłocieniowe.
Rafael Santi z Urbino
- Tworzył w Rzymie.
- Malarz, architekt ulegający wpływom Bramantego.
- Konserwator wielu ruin w Rzymie.
Antonio da Sangallo Młodszy
- Twórca pałacu Farnese w Rzymie.
- Tworzył w tym samym czasie co Santi i Bramante.
Michał Anioł Buonarroti /1475-1564/
- Malarz, rzeźbiarz, architekt.
- W przebudowie Bazyliki św. Piotra oparł się na planach Bramantego.
- Pozostał więc plan krzyża greckiego wpisanego w kwadrat.
- Zmieniły się poszczególne proporcje poszczególnych części budowli.
- Michał Anioł odszedł od umiaru i równowartości w działanie elementów ma korzyść silnych kontrastów i dynamiki układu.
- Pogrubił mury i filary dźwigające kopułę.
- Zmniejszył kaplice.
- Zawęził nawy.
- Powiększył rozpiętość kopuły (42m. śred. I 132 m. wys. od posadzki).
- Założenie budowli bardziej jeszcze niż u Bramantego – ściśle zwarte.
- W ten sposób zaakcentował środek świątyni nad grobem św. Piotra.
- Na zewnątrz został zastosowany podział ścian za pomocą licznych pilastrów zwieńczonych korynckimi kapitelami.
- Dominantą jest kopuła o smukłej czaszy na 16-stu żebrach wydłużona jeszcze wysokim bębnem i latarnią.
- Między oknami tamburu zastosował podwójny rytm kolumn.
- Dzieło jest: dynamiczne, mocne, pełne ruchu dzięki silnemu rzeźbiarskiemu rozwarstwieniu ścian pilastrami, wielolistwowemu gzymsowi i kolumnadzie bębna.
- Budowle na zewnątrz i we wnętrz przyjmowały dotąd pełnie światła ale rozproszonego, spokojnego.
- Światło cień działam kontrastami i potęguje wrażenie malowniczości.
- Efekty malowniczości i dekoracyjności zostały wydobyte szczególnie w dwóch dziełach M. Anioła:
- w przedsionku Biblioteki św. Wawrzyńca /1523/,
- Laurenzieny,
- w kaplicy Macydeuszów.
- W Bibliotece M. Anioł zastosował podwójny rytm przyściennych kolumn ukrytych w półkolistych niszach.
- Ściany biblioteki są bardzo silne podzielone kolumnami i ślepymi oknami zwieńczonymi tympanonami i objętymi w ramy pilastrów, małymi podwójnymi konsolami pod każdą parą kolumn.
- Niezwykle są tu schody – trzytraktowe.
- Stopnie środkowego traktu wygięte są półkoliście.
- Pierwszy z nich jest bardzo szeroki (daje efekt spływania z góry).
- Całość wnętrza jest płynnym ruchem spotęgowanym jeszcze dwubarwnością użytego materiału.
Kaplica Mecydeuszów
- Podobne efekty jak w Bibliotece.
- Podwójny rytm pilastrów.
- Ślepe okna w głębi ścian.
- Kontrastowe efekty światłocieniowe.
- Rzeźbiarskość wystroju architektonicznego zastało jeszcze skojarzone z rzeźbą pełną.
- Na dwóch sarkofagach artysta umieścił alegoryczne postaci: Noc i dzień; Zmierzch i Poranek, a w niszach nad nimi posągi Giuliana i Lorenza Medicich.
Plac Kapitoliński
- W tej zabudowie został efekt długich schodów wiodących na wzgórze.
- Plan placu otrzymał kształt trapezu zawężonego w kierunku schodów.
- Jego środek zajmuje pomnik Marka Aureliusza.
- Na osi na wprost schodów znajduję się Pałac Senatorski.
- Po obu stronach Muzeum Kapitolińskie i Pałac Konserwatorów.
XXX
- Architektura M. Anioła zapowiada już barok:
- bryły bardzo dynamiczne, ruchliwe,
- kompozycja oparta na zasadzie kontrastów,
- istnieje duża rzeźbiarskość detali architektonicznych.
Andrea Palladio z Vicenzy /1508-1580/
- Studiował w Rzymie.
- Był wielbicielem architektury starożytnej.
Kościół Il Redentore w Wenecji
- Przypomina nieco San Andrea Albertiego w zastosowaniu jednonawowego założenia z rzędami bocznych kaplic na miejscu naw bocznych.
- Korpus jest krótki i zwarty.
- Kopuła wznosi się nad prezbiterium zamkniętym poprzecznie dwiema absydami, a na osi rzędem kolumn.
- Kompozycja fasady polega na rytmicznym powtórzeniu par elementów.
- Od góry fasada zamknięta jest trójkątnym tympanonem wspartym na dwóch parach kolumn z każdej strony.
- Wielkiemu tympanonowi odpowiada mniejszy nad drzwiami.
- Miedzy filarami znajdują się nisze z posągami.
- Występują te same linie proste: piony, poziomy i skosy.
- Jedyny niewielki łuk zamyka drzwi wejściowe.
- „Bazylika” w Vicenzie – średniowieczny pałac, który przerobił i obudował wokół dwupiętrową halą z białego marmuru.
- W pałacu Chiergati i Bazylice artysta zastosował porządek dorycki i joński.
- W dziełach Palladia uderza surowa dyscyplina porządków i zasad kompozycji artystycznej.
- Wyraźna jest tez matematyczna symetria, wielka oszczędność środków.
- Z dużym umiarem stosował dekoracją rzeźbiarską. Harmonijność i szlachetność jego dzieł oparta jest na wyważonych proporcjach.
Willa Rotonda /1576/
- Została zbudowana na planie kwadratu z 4 portykami zwieńczonymi tympanonem z każdej strony.
- Centrum budowli, niedominującą nad całością jest kopuła.
- Budowla ta stała się wzorem dla architektury późniejszych czasów.
XXX
- Palladio jest twórcą także:
- Villi Tiene In Quito,
- Trissin In Meledo w Vicenzie.
- Zasady jego architektury królował we Francji i Anglii przez cały czas XVII w.
- Na przełomie XVIII i XIX stał się ojcem duchowym klasycyzmu.
- W Polsce również mamy dzieła oparte na koncepcji Villi Rotonda:
- Królikarnia w Warszawie /1786/,
- Pałacyk w Lubostroniu /1800/,
- Teatro Olimpio (Teatr pod Vicenzą był wzorem dla Teatru w Łazienkach Warszawskich.
ARCHITEKTURA WENECJI XV I XVI WIEKU
- Dom Złoty (Ca d’ Oro) z budowany w XVw. i Pałac Dożów częściowo gotycki, rozbudowany w renesansie są to dzieła pełne lekkości i czaru.
- Sprawiają to wrażenie dzięki ogromnej liczbie ażurów.
- Ażury utworzone są przez liczne okna i rzędy otwartych loggii spiętrzonych jedna nad drugą.
- Łuki gotyckie i mauretańskie.
- Precyzyjne i delikatne koronkowe detale.
Biblioteka św. Marka
- Zbudowana jest przez Jacopo Tatti Sansovino XVI w.
- Jest ona budynkiem bardzo długim i wąskim (21 osi okiennych).
- Otwiera się ku ulicy rzędami parterowych i piętrowych arkad.
- Kondygnacja dolna otrzymała kolumnadę i belkowanie w porządku doryckim a górna w jońskim.
- Fryz górnego piętra jest bardzo szeroki pokryty obfitą dekoracją rzeźbiarską.
XXX
- Miasto weneckie zostało zbudowane na polach i licznych wysepkach.
- Ulice, zastąpione są kanałami, nad którymi przerzucano liczne lekkie niewielkie mosty.
- Pałace nie są zbudowane, brak w nich wewnętrznego dziedzińca.
- Cały nacisk położona na wystrój fasady.
- Złoty Dom otrzymał swoja nazwę od pozłacanych kolumienek, balustrad i innych detali.
- Zastosowano w budowlach biały, różowy i wielobarwny marmur.
- Architekturę Wenecji tworzyli przeważnie architekci przybyli z innych miast.
OSIĄGNIĘCIA ARCHITEKTURY XV W.
- W XV w. architekturę cechowała prostota, czytelność bryły.
- Inspirowano się architekturą swobodnie czerpiąc z niej poszczególne elementy.
- Dzieła odznaczały się spokojnym rytmem, harmonią, unikano spięć, kontrastów.
- Przeważały kierunki horyzontalne.
- Głównym ośrodkiem była Florencja.
- Dzieła były niewielkich rozmiarów.
- Dekoracja oszczędna.
- W XV w. wprowadzono wszystkie ważniejsze detale architektoniczne inspirowane antykiem.
- Zastosowana po raz pierwszy piętrzenia porządków.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O ARCHITEKTURZE
OSIĄGNIĘCIA ARCHITEKTURY XVI W.
- Głównym ośrodkiem sztuki był Rzym.
- W tedy odkryto traktat Witruwiusza, który stał się przewodnikiem artystów.
- W XVI w. stosowano tzw. wielki porządek przeprowadzenie pilastrów lub kolumn przez całą wysokość fasady.
- W stosunku do XV w. uderza większy monumentalizm, bryły są bardziej zwarte, zamknięte.
- Dekoracja rygorystycznie przyporządkowana tektonicznie.
- Najbardziej klasyczny charakter miały dzieła złotego okresu – początku XVI w.
- Głównymi zasadami kompozycji był: ład, harmonia, czytelność, miara.
- Propozycje obliczano matematycznie.
- Nurt klasyczny otwiera Bramante, kontynuują jego uczniowie.
- Koncepcja klasyczna dochodzi do szczytu w klarownych chłodnych kompozycjach Palladia.
- Michał Anioł jest przedstawicielem innego nurtu, jego dzieła są dynamiczne malownicze, pełne ruchu, operujące wizualnym bogactwem, środków z wyraźnym współdziałaniem światła – zapowiadający nawy styl barok.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz