SECESJA– WPROWADZENIE
WAŻNIEJSZE WYNALAZKI, ODKRYCIA, TEORIE NAUKOWE
- 1877– fonograf,
- 1878– żarówka,
- 1880– udoskonalenie fotografii (klatka filmowa, aparat ręczny),
- 1881– pierwszy tramwaj elektryczny,
- 1882– odkrycie bakterii gruźlicy,
- 1886– linotyp,
- 1895– wynalazek filmu, odkrycie promieni X,
- 1896– telegraf bez drutu, odkrycie zjawiska promieniotwórczości,
- 1890-1896– szybowce,
- 1898– odkrycie promieniotwórczych pierwiastków polonu i radu,
- 1900– teoria kwantów i odkrycie hormonów,
- 1903– samolot z silnikiem spalinowym,
- 1905– teoria względności.
- Światkroczył drogą przemysłu i rewolucji technicznej.
- Zmieniłosię oblicze codzienności, sztuka znów odwróciła się odcodzienności i rzeczywistości obiektywnej ku sferze przeżyćwewnętrznych, wyszukanych doznań estetycznych.
FILOZOFIA
Fryderyk Nietzsche /1844-1900/
- Szerzyłprzekonanie o małej wartości poznania naukowego, ujmującego nie dość wyraźnie rzeczywistość.
- Pracyrozumu przeciwstawiał się głos instynktu.
- Wstosunku do rzeczywistości wyróżniał dwie postawy:
- dionizyjską– odznaczającą się twórczą siłą, wyobraźnią zdolnądynamicznie przekształcać świat,
- apollińską– postawę ładu, opanowania, harmonii i doskonałej równowagi.
- Postawadionizyjska,której był zwolennikiem, miała być motorem postępu, źródłemkultury i sztuki.
- Nietzschegloryfikował sztukę i naukę jako najwyższe przejawy twórczychmożliwości człowieka.
- Głosiłkult życia, indywidualności i siły.
- Ideałembył nadczłowiek– kierujący się wolą życia, instynktem, silny, zdolny dopanowania nad światem, obalający tradycyjne prawa.
- Byłteż przeciwnikiem religii a zwłaszcza chrześcijańskiej.
Henri Bergson /1859-1914/
- Jegozdaniem jedyną właściwą formą poznania rzeczywistości byłopoznanie intuicyjne.
- Uważał,że życie niepodległa schematom, analizom, obliczeniom gdyż jestzmienne, ruchliwe, różnorodne.
- Powyższepoglądy filozoficzne przeciwstawiały się empiryzmowi,racjonalizmowi, materializmowi.
- Uważano,że to co bezpośrednie, życiowe, instynktowne wydawało sięsłuszne, a to co wyrozumowane za niepewne, względne, nie szczere.
Zygmunt Freud /1856-1939/
- Doszedłdo wniosku, że życie psychiczne człowieka składa się z procesówświadomych i nieświadomych a decydujące dla życia i działanialudzkiego są procesy nieświadome.
- WedługFreuda rozum nie panuje nad popędami.
- Czynności,które spełniamy mają swoje źródła w instynktach a spełniamyje posługując się rozumem właśnie dlatego, że leżą u źródełnajgłębszych potrzeb a nie że rozum uznaje je za słuszne.
UWAGI O KULTURZE I SYTUACJI SPOŁECZNEJ ARTYSTY
- Życietoczyło się w warunkach dość dużej stabilizacji i spokoju,zdominowane obyczajowością mieszczańską, opartą i zakorzenionąw tym co ustalone rzetelne, tradycyjne – obyczajowości niechętnejgwałtownym zmianom mającej fundament jeszcze w pozytywistycznymrealizmie trzeźwości sądów.
- Młodepokolenie żądne nowości i znudzone oparciem na rzeczywistościfaktu, buntowało się przeciw nakazom molarnym a rozróżnieniudobra i zła przeciwstawiało instynkt, intuicję.
- Sztukęstawiano na piedestale uważano ją za największą wartość.
- Charakterystycznedla owych czasów było zjawisko dekadentyzmu, które oddawałoskrajny pesymizm, zwątpienie w wartości, społeczne, buntjednostki przeciw tradycjom społeczeństwu.
- Konfliktze społeczeństwem pogłębiony był przez specyficzny styl życialudzi, którzy czuli się zwolnieni z wszelkich obowiązkówspołecznych i moralnych, zachowywali się prowokująco, żyjącpoza uznanymi normami i tak zrodził się klan cyganeriiartystycznej (bohéme).
- Najaktywniejszabyła międzynarodowa cyganeria artystyczna Paryża, Berlina, Polski– w Krakowie.
- Dekadentyzmnie ogarniał mas był zjawiskiem najbardziej rzucającym się woczy, atakowanym przez społeczeństwo.
- Konfliktmiędzy artystą a odbiorcą był wyjątkowo ostry.
- Indywidualnymecenat prawie nie istniał.
- Tłumnieodwiedzano wystawy, muzea, teatry, opery, itd. Lecz tezainteresowania były bardzo spłycone i z trudem przyjmowano dzieławybitne, szokujące, nowatorskie formy artystycznej.
LITERATURA I MUZYKA
- Ważnąrolę w kształtowaniu świadomości artystycznej odegrałaliteratura.
- W1886 r. Jean Moria ogłosił na łamach tygodnika Le Figaro manifestsymbolizmu.
- Symbolicznyutwór literacki rezygnował z opisu na rzecz sugestii, namiętności,zjawiskami ukrytymi, niewyrażalnymi.
- Literaturasymbolistów zajęła się stanami duszy, problemem śmierci,namiętności, zjawiskami ukrytymi i niewyobrażalnymi.
- Uschyłku XIX i na początku XX wieku istniały powiązania zliteraturą filozoficzną, niekiedy muzyką i dramatem.
- Przykłady:
- utwórliteracki K. Ibsena PeerGynti utwór muzyczny pod tym samym tytułem E. Griega,
- PopołudniaFaunaS. Mallarme i Claude’a Debussy.
- Popularnastała się muzyka Richarda Wagnera.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz