Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Secesja – Wprowadzenie

SECESJA– WPROWADZENIE
WAŻNIEJSZE WYNALAZKI, ODKRYCIA, TEORIE NAUKOWE
  • 1877– fonograf,
  • 1878– żarówka,
  • 1880– udoskonalenie fotografii (klatka filmowa, aparat ręczny),
  • 1881– pierwszy tramwaj elektryczny,
  • 1882– odkrycie bakterii gruźlicy,
  • 1886– linotyp,
  • 1895– wynalazek filmu, odkrycie promieni X,
  • 1896– telegraf bez drutu, odkrycie zjawiska promieniotwórczości,
  • 1890-1896– szybowce,
  • 1898– odkrycie promieniotwórczych pierwiastków polonu i radu,
  • 1900– teoria kwantów i odkrycie hormonów,
  • 1903– samolot z silnikiem spalinowym,
  • 1905– teoria względności.
  • Światkroczył drogą przemysłu i rewolucji technicznej.
  • Zmieniłosię oblicze codzienności, sztuka znów odwróciła się odcodzienności i rzeczywistości obiektywnej ku sferze przeżyćwewnętrznych, wyszukanych doznań estetycznych.
FILOZOFIA
Fryderyk Nietzsche /1844-1900/
  • Szerzyłprzekonanie o małej wartości poznania naukowego, ujmującego nie dość wyraźnie rzeczywistość.
  • Pracyrozumu przeciwstawiał się głos instynktu.
  • Wstosunku do rzeczywistości wyróżniał dwie postawy:
    • dionizyjską– odznaczającą się twórczą siłą, wyobraźnią zdolnądynamicznie przekształcać świat,
    • apollińską– postawę ładu, opanowania, harmonii i doskonałej równowagi.
  • Postawadionizyjska,której był zwolennikiem, miała być motorem postępu, źródłemkultury i sztuki.
  • Nietzschegloryfikował sztukę i naukę jako najwyższe przejawy twórczychmożliwości człowieka.
  • Głosiłkult życia, indywidualności i siły.
  • Ideałembył nadczłowiek– kierujący się wolą życia, instynktem, silny, zdolny dopanowania nad światem, obalający tradycyjne prawa.
  • Byłteż przeciwnikiem religii a zwłaszcza chrześcijańskiej.
Henri Bergson /1859-1914/
  • Jegozdaniem jedyną właściwą formą poznania rzeczywistości byłopoznanie intuicyjne.
  • Uważał,że życie niepodległa schematom, analizom, obliczeniom gdyż jestzmienne, ruchliwe, różnorodne.
  • Powyższepoglądy filozoficzne przeciwstawiały się empiryzmowi,racjonalizmowi, materializmowi.
  • Uważano,że to co bezpośrednie, życiowe, instynktowne wydawało sięsłuszne, a to co wyrozumowane za niepewne, względne, nie szczere.
Zygmunt Freud /1856-1939/
  • Doszedłdo wniosku, że życie psychiczne człowieka składa się z procesówświadomych i nieświadomych a decydujące dla życia i działanialudzkiego są procesy nieświadome.
  • WedługFreuda rozum nie panuje nad popędami.
  • Czynności,które spełniamy mają swoje źródła w instynktach a spełniamyje posługując się rozumem właśnie dlatego, że leżą u źródełnajgłębszych potrzeb a nie że rozum uznaje je za słuszne.
UWAGI O KULTURZE I SYTUACJI SPOŁECZNEJ ARTYSTY
  • Życietoczyło się w warunkach dość dużej stabilizacji i spokoju,zdominowane obyczajowością mieszczańską, opartą i zakorzenionąw tym co ustalone rzetelne, tradycyjne – obyczajowości niechętnejgwałtownym zmianom mającej fundament jeszcze w pozytywistycznymrealizmie trzeźwości sądów.
  • Młodepokolenie żądne nowości i znudzone oparciem na rzeczywistościfaktu, buntowało się przeciw nakazom molarnym a rozróżnieniudobra i zła przeciwstawiało instynkt, intuicję.
  • Sztukęstawiano na piedestale uważano ją za największą wartość.
  • Charakterystycznedla owych czasów było zjawisko dekadentyzmu, które oddawałoskrajny pesymizm, zwątpienie w wartości, społeczne, buntjednostki przeciw tradycjom społeczeństwu.
  • Konfliktze społeczeństwem pogłębiony był przez specyficzny styl życialudzi, którzy czuli się zwolnieni z wszelkich obowiązkówspołecznych i moralnych, zachowywali się prowokująco, żyjącpoza uznanymi normami i tak zrodził się klan cyganeriiartystycznej (bohéme).
  • Najaktywniejszabyła międzynarodowa cyganeria artystyczna Paryża, Berlina, Polski– w Krakowie.
  • Dekadentyzmnie ogarniał mas był zjawiskiem najbardziej rzucającym się woczy, atakowanym przez społeczeństwo.
  • Konfliktmiędzy artystą a odbiorcą był wyjątkowo ostry.
  • Indywidualnymecenat prawie nie istniał.
  • Tłumnieodwiedzano wystawy, muzea, teatry, opery, itd. Lecz tezainteresowania były bardzo spłycone i z trudem przyjmowano dzieławybitne, szokujące, nowatorskie formy artystycznej.
LITERATURA I MUZYKA
  • Ważnąrolę w kształtowaniu świadomości artystycznej odegrałaliteratura.
  • W1886 r. Jean Moria ogłosił na łamach tygodnika Le Figaro manifestsymbolizmu.
  • Symbolicznyutwór literacki rezygnował z opisu na rzecz sugestii, namiętności,zjawiskami ukrytymi, niewyrażalnymi.
  • Literaturasymbolistów zajęła się stanami duszy, problemem śmierci,namiętności, zjawiskami ukrytymi i niewyobrażalnymi.
  • Uschyłku XIX i na początku XX wieku istniały powiązania zliteraturą filozoficzną, niekiedy muzyką i dramatem.
  • Przykłady:
    • utwórliteracki K. Ibsena PeerGynti utwór muzyczny pod tym samym tytułem E. Griega,
    • PopołudniaFaunaS. Mallarme i Claude’a Debussy.
  • Popularnastała się muzyka Richarda Wagnera.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz