RZEŹBA
Ganimed– B.Thorvaldsen/Tancerka– A.Canova
- Przypominajądzieła grackie.
- Rządząnimi klasyczne zasady kompozycji widoczne jest dążenie dodoskonałości i idealizacja kształtów natury.
- Stroje,fryzury współczesnych są wzorowane na modzie antycznej.
Marsylianka– F.Rude
- Płaskorzeźbana Łuku triumfalnym w Paryżu.
- Toalegoria zwycięskiej walki o wolność.
- Postacietworzące grupę są herosami przebranymi w wojskowe atrybutyantycznych żołnierzy.
- Marsyliankajak zwycięska Nike prowadzi ich do boju w szumie potężnychskrzydeł.
- Całośćtchnąca mocną siłą, dynamicznym ruchem, reprezentuje myślromantyczna.
- Gwałtowniekrzyżują się tu kierunki i mocno zaatakowane są skosy, atakująkrawędzie kompozycji, grupa zbudowana jest piętrowa, zawiła,splątana.
Nagrobek Michała Bogorii Skotnickiego– S.Ricci
- Dziełoskłania do zadumy nad przemijaniem.
- Gestwyidealizowanej postaci jest pełen bólu, rozpaczy, rezygnacji.
- Rekwizytyo funkcji symbolicznej stwarzają nastrój melancholii, liryzmu,smutku.
- Kompozycjajest rozluźniona, zestawienie form swobodne jakby przypadkowe.
Nagrobek Włodzimierza Potockiego– B.Thorvaldsen
- Postaćzmarłego młodzieńca o klasycznej urodzie w antycznym stroju,upozorowana została na starożytnego bohatera.
- Częstospotyka się określenie architektury rzeźby klasycznej jako„chłodnej”, „zimnej”, ponieważ sprawiają one wrażeniejakby artysta rezygnował w procesie twórczym z wszelkich emocji iuczuć.
- Wrażenieto potęguje biały karraryjski marmur, starannie wygładzony tak,by na powierzchni nie znać było śladu dłutu.
- Wzoremsą dzieła dawnych czasów, nie jak w starożytności przyroda, jejpiękno.
- Każdaz rzeźb klasycyzmu oparta jest na przewadze pionów i poziomów,układ kształtów jest jasny, prosty, łatwy do otrzymania.
- Unikasię zbyt wyrazistych gestów, powierzchnia bryły jest gładka.
- Najpopularniejszymtematem rzeźby tej epoki są postacie mitologiczne (TrzyGracje).
- Portretymaja formę popiersi, inspirowane hellenistyczną, rzymską rzeźbątego rodzaju (NapoleonCanovy).
- Zamawiasię nadal nagrobki lecz prym wiodą pomniki konne, kolumny, łukitriumfalne.
- Chętniew romantyzmie i klasycyzmie przemawiano językiem symboli, alegorii,występują rekwizyty:
- Geniuszśmierci gaszący pochodnie życia,
- Strzaskanakolumna,
- Lirao pękniętej strunie.
- Rzeźbiarze:
- FrançoisRude – najpierw klasyk potem romantyk,
- AntonioCanova – klasyk, Włoch,
- BartelThorvaldsen – klasyk, Duńczyk.
- AntonieLouis Barye.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz