Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Ruch klasyczno-romantyczny – Rzeźba

RZEŹBA
Ganimed– B.Thorvaldsen/Tancerka– A.Canova
  • Przypominajądzieła grackie.
  • Rządząnimi klasyczne zasady kompozycji widoczne jest dążenie dodoskonałości i idealizacja kształtów natury.
  • Stroje,fryzury współczesnych są wzorowane na modzie antycznej.
Marsylianka– F.Rude
  • Płaskorzeźbana Łuku triumfalnym w Paryżu.
  • Toalegoria zwycięskiej walki o wolność.
  • Postacietworzące grupę są herosami przebranymi w wojskowe atrybutyantycznych żołnierzy.
  • Marsyliankajak zwycięska Nike prowadzi ich do boju w szumie potężnychskrzydeł.
  • Całośćtchnąca mocną siłą, dynamicznym ruchem, reprezentuje myślromantyczna.
  • Gwałtowniekrzyżują się tu kierunki i mocno zaatakowane są skosy, atakująkrawędzie kompozycji, grupa zbudowana jest piętrowa, zawiła,splątana.
Nagrobek Michała Bogorii Skotnickiego– S.Ricci
  • Dziełoskłania do zadumy nad przemijaniem.
  • Gestwyidealizowanej postaci jest pełen bólu, rozpaczy, rezygnacji.
  • Rekwizytyo funkcji symbolicznej stwarzają nastrój melancholii, liryzmu,smutku.
  • Kompozycjajest rozluźniona, zestawienie form swobodne jakby przypadkowe.
Nagrobek Włodzimierza Potockiego– B.Thorvaldsen
  • Postaćzmarłego młodzieńca o klasycznej urodzie w antycznym stroju,upozorowana została na starożytnego bohatera.
  • Częstospotyka się określenie architektury rzeźby klasycznej jako„chłodnej”, „zimnej”, ponieważ sprawiają one wrażeniejakby artysta rezygnował w procesie twórczym z wszelkich emocji iuczuć.
  • Wrażenieto potęguje biały karraryjski marmur, starannie wygładzony tak,by na powierzchni nie znać było śladu dłutu.
  • Wzoremsą dzieła dawnych czasów, nie jak w starożytności przyroda, jejpiękno.
  • Każdaz rzeźb klasycyzmu oparta jest na przewadze pionów i poziomów,układ kształtów jest jasny, prosty, łatwy do otrzymania.
  • Unikasię zbyt wyrazistych gestów, powierzchnia bryły jest gładka.
  • Najpopularniejszymtematem rzeźby tej epoki są postacie mitologiczne (TrzyGracje).
  • Portretymaja formę popiersi, inspirowane hellenistyczną, rzymską rzeźbątego rodzaju (NapoleonCanovy).
  • Zamawiasię nadal nagrobki lecz prym wiodą pomniki konne, kolumny, łukitriumfalne.
  • Chętniew romantyzmie i klasycyzmie przemawiano językiem symboli, alegorii,występują rekwizyty:
    • Geniuszśmierci gaszący pochodnie życia,
    • Strzaskanakolumna,
    • Lirao pękniętej strunie.
  • Rzeźbiarze:
  • FrançoisRude – najpierw klasyk potem romantyk,
  • AntonioCanova – klasyk, Włoch,
  • BartelThorvaldsen – klasyk, Duńczyk.
  • AntonieLouis Barye.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz