Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka Baroku – Architektura

Architektura Stylu Barkowego
TYPOWE DZIEŁO

Francesco Borromini 
Kościół San Ivo w Rzymie /1642-1660/
  • To typowe dzieło architektury barokowej.
  • Kościół okolony jest piętrowymi arkadowymi loggiami.
  • W tę spokojną, zrytmizowaną harmonię linii prostych i półkolistych łuków w kroczył artysta z gwałtownie wygiętą wklęsłym łukiem fasadą, zrytmizowaną przez przeciwstawny łuk podstawy kopuły.
  • Na dwóch kondygnacjach fasady oparty jest wysoki bęben kopuły z wielkim centralnym oknem i falującą linią głównego gzymsu, a wyżej smukła latarnia o bogatej rzeźbiarskiej formie.
  • Plan kościoła oparty jest na kształcie sześcioramiennej gwiazdy z zaokrąglonymi kątami.
  • Całość została wpisana w kwadrat murów.
  • Plan wraz z pomocniczymi pomieszczeniami przypomina wizerunek pszczoły – symbol pracowitości, aluzja do herbu aktualnego papieża.
  • We wnętrzu nie ma ani jednego kąta prostego, ani jednej spokojnej płaszczyzny ścian.
  • Ściany dzielą potężne żółte pilastry o korynckich kapitelach i zielonkawe inkrustację z marmuru.
  • Rzeźbiarskość bryły pogłębiona jest przez głębokie półkoliste nisze ścienne.
  • Kompozycja bryły jest dynamiczna – zwarta, oparta na przeciwległych, napiętych formach łuków.
  • Dominantę na zewnątrz stanowi bęben kopuły z wysoką latarnią na szczycie, we wnętrzu kopuła jest dominująca samą nawet wielkością.
  • Bryła „nie tkwi w przestrzeni zewnętrznej” i „nie zawiera przestrzeni wewnętrznej” ale ją atakuje, penetruje w wielu kierunkach, bardziej organicznie z nią współ żyje.
  • Rzeźbiarskość, wielokierunkowość, obfitość detali we wnętrzu współdziałała o wiele silniej ze światłem, które załamują się na poszczególnych elementach dając efekt silnych kontrastów.
  • Barwne materiały, zmienność form dają efekt malowniczości, różnorodności, teatralności.
Podsumowanie
  • Zawarta tu została cała typowa dla baroku koncepcja sztuki i piękna:
    • różnorodność,
    • rzeźbiarskość,
    • bogactwo wrażeń,
    • silne kontrasty,
    • dynamika,
    • światło i ruch,
    • aktywizacja przestrzeni zewnętrznej i wewnętrznej,
    • złożona symbolika.
UWAGI OGÓLNE: PLANY, KOMPOZYCJA BRYŁY, DEKORACJA A KONSTRUKCJA
  • Plany kościołów były bardzo różnorodne.
  • Popularnością cieszyły się plany centralne:
    • koła,
    • wieloboku,
    • krzyża greckiego.
  • Nowością były plany eliptyczne.
  • Stosowano koncepcje podłużne oparte na typie jezuickiego kościoła Il Gesu.
  • Regułą była kopuła jako dominanta formalna.
  • Fasady bywają zazwyczaj dwukondygnacyjne z wolutowym przejściem miedzy wysokościami naw.
  • Płaszczyzna muru jest silnie podzielona gzymsami, wielokrotnymi pilastrami, kolumnami, tympanonami o kształtach trójkąta lub półkola przerwanych pośrodku, ozdobna figura lub rzeźbą pełną.
  • Bryły są przeważnie zwarte z mocną dominantą kopuły, wielkość i zawiłość form sprawia wrażenie ruchu.
  • Dużo jest łuków.
  • Unika się prostych, form czytelnych, jednoznacznych.
  • Belkowania są bogate, zwielokrotnione gzymsy często załamują się lub wyginają, tworząc niespokojne, choć płynne linie.
  • Stosuje się piętrzenie porządków architektonicznych (kolejne kondygnację w różnych stylach) lub monumentalizuje formę w stosowaniu kolumnady przez całą wysokość fasady (tzw. wielki porządek) stosuje się podwójny rytm kolumn, półkolumn czy pilastrów.
  • Obraz ołtarzowy zostaje umieszczony w olbrzymiej nastawie sięgającego sklepienia.
  • Powstają dodatkowe ołtarze przy filarach między nawowych, przy ostatnim filarze przed prezbiterium zawiesza się ambony.
  • Związek w baroku z architekturą miało w baroku dekoracyjne malarstwo iluzjonistyczne sklepienia kościołów i pałaców, a zajmowali się tym:
    • Pietro Berettini da Cortona,
    • Andrea del Pozzo
      • Twórca fresku sklepienia kościoła św. Ignacego, przedstawiającego alegorię misji Jezuickich w Rzymie.
    • Giovanni Battista Tiepolo,
      • Dekoracja Palazzo Labia.
Podsumowanie
  • Architektura, rzeźba i malarstwo splatają się w jedna nierozerwalną, malowniczą i ruchliwą całość opartą na kontrastach współdziałającą ze światłe.
Pałace
  • Wobec wielkich postępów sztuki wojennej straciły swoją rolę pałace a w tych celach wznoszono silne ufortyfikowane twierdze.
  • Pałace stały się wiec budowlami przede wszystkim reprezentacyjnymi.
  • Bryła jest lekka, otwarta, często w kształcie „U”, silnie rozciągniętą w przestrzeni linii horyzontalnej.
  • Pałace otoczone są rozległymi ogrodami jak w renesansie w formy geometryczne.
  • Wraz z parkiem pałac tworzy układ osiowy, w ogrodzie usytuowane są małe pałacyki – pawilony.
  • Układy kompozycyjne były klasycyzujące, środki wyrazu oszczędne, zasadą kompozycji – rytm i symetria.
  • Elewacje pałaców są znacznie spokojniejsze, surowsze, bardziej umiarkowane.
  • Często brak dekoracji rzeźbiarskiej.
  • Wnętrza są bogate i wspaniałe.
  • Szczególna rolę pełniły klatki schodowe wychodzące w coraz ściślejsze i ciekawsze zawiaski z przestrzenią wewnętrzną i zewnętrzną.
  • Trakt schodów jest poszerzony, główna klatka schodowa rozwidla się na dwie węższe.
  • Typowym barokowym pałacem jest pałac Barberini zbudowany według planów Maderny przez Berniniego i Borrominiego:
    • od ulicy dzieli go dziedziniec,
    • od tyłu otoczony jest ogrodem.
WYBITNI PRZEDSTAWICIELE WŁOSKIEJ ARCHITEKTURY

Francesco Castello – Borromini 

Kościół San Carlo
  • Zbudowany na lanie owalu o nieregularnym falującym obwodzie, kryty jest kopułą.
  • Charakterystyczna jest fasada o wygiętych falisto liniach gzymsów, pełna ruchu, życia, fantazji.
  • Nie ma tu kątów prostych, linii ani spokojnych płaszczyzn.
Gianlorenzo Bernini
  • Twórca planu z kolumnadą przed kościołem św. Piotra w Rzymie, oraz Baldachimu nad Grobem św. Piotra w wnętrzu bazyliki.
  • Jego rozwiązanie planu przed bazyliką św. Piotra jest typowe dla monumentalnych przedsięwzięć urbanistyki w baroku.
Plac Św. Piotra w Rzymie
  • Ogromny epileptyczny plac – ulubiona forma stylu, otoczony kolumnadą, oddalony jest od fasady kościoła.
  • Łączą go z nią duże symetryczne rozwarstwione galerię, także pomiędzy nimi a fasadą tworzy się plan trapezu zwężającego się ku elipsie planu i zmieniającego wrażenia głębi przestrzennej.
Baldachim Nad Grobem Św. Piotra
  • Jest to forma architektoniczno-rzeźbiarska.
  • Jego usytuowanie na skrzyżowaniu naw podkreśla jeszcze kompozycję na zasadzie dominanty, jaką stwarza już przedtem kopuła.
  • Zwieńczenie baldachimu umieścił artysta na czterech kręconych słupach.
  • Lekką, fantazyjną formą konfesji i skontrastował monumentalną powagą wnętrza, stworzył wrażenie ruchu.
  • Konfesja waży 90 ton i 28 m wysokości.
  • Baldachim stał się chcenie naśladowaną formą w wielu kościołach w Europie m.in. w Polsce.
Schody Królewskie (Scala Regia) w Watykanie
  • Do świetlnej dominanty centralnego okna prowadzą zwielokrotnione drobne rytmy stopni oraz kolumn – od suniętych od lica muru.
  • Zakomponowanie wnętrza światłem i przewagą traktu schodów kolumnami tworzyło złudzenie, że schody są wyższe i dłuższe i szersze niż w rzeczywistości.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O ARCHITEKTURZE
  • Barok nie wprowadzał żadnych nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych ani całkowicie nowych detali.
  • Pewną nowością były kręcone kolumny oraz wielokrotne pilastry z lica muru w kilku stopniowych płaszczyznach.
  • Największe i najbogatsze kościoły zdobione były barwnymi marmurami, złoceniami, szlachetnymi gatunkami drewna metali i barwnych kamieni, stosowanych technikami intarsji i inkrustacji.
  • Architektura wczesnego okresu baroku odznaczała się rozmachem i monumentalizmem przy prostocie bryły i dość oszczędnej dekoracji.
  • Złoty wiek baroku, reprezentowany przez Berniniego i Borrominiego to barok olśniewający, obfity, zaskakujący różnorodnością rozwiązań i niezwykłością pomysłów.
  • Realizuje się zamierzenia na wielka skalę, wzmaga się ruch urbanistyczny, zapoczątkowany w renesansie.
  • W XVIII w. styl baroku w architekturze znów jest bardziej powściągliwy, narasta już nowy styl – klasycyzm – równocześnie z przelotnym prądem odmiennego od obu stylów – rokoka.
UWAGI O ARCHITEKTURZE HISZPANII I KRAJÓW CESARSTWA NIEMIECKIEGO
Hiszpania
  • Hiszpania w XVI w. stała się potęga dzięki absolutystycznym rządom Habsburgów.
  • Wzbogaciła się na skarbach zdobytych w Ameryce.
  • Dużą rolę w Hiszpanii odgrywał kościół zaangażowany w kontrreformacje.
  • W XVII władza królewska uległą osłabieniu nastąpił i pogłębiał się upadek gospodarczy kraju, jednak nie miało to wpływu na kulturę pozostającą pod protektoratem dworu i kościoła.
  • Architektura baroku w Hiszpanii rozwijała się późno II poł. XVII w.
  • Wnętrze zakrystii w Kartuzji w Granadzie, czy fasada pałacu markiza de Dos Agnas wskazuje na przerost form dekoracyjnych obfitych, zawiłych, splątanych, zaciemniających architektoniczny sens bryły.
  • Architektura Hiszpanii oddziaływała na Meksyk.
Niemcy
  • Klęska Niemiec w wojnie 30-letniej spowodowała wyludnienie kraju, ruinę gospodarczą.
  • Państwo tworzyło liczny związek księstw rządzących przez elektorów.
  • Ustalony został podział na kraje protestanckie (na północy), katolickie (południe i zachód).
  • Architektura baroku rozwijała się od II poł. XVII w.
  • Miejsce w osiągnięciach architektonicznych zajmowały Bawaria, Frankonia, Wiedeń i Praga.
  • Silne wpływy włoskie (Vignoli i Borrominiego).
  • Architektura niemiecka doby baroku była żywa, bogata, malownicza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz