Architektura Stylu Barkowego
TYPOWE DZIEŁO
Francesco Borromini
Kościół San Ivo w Rzymie /1642-1660/
Francesco Borromini
Kościół San Ivo w Rzymie /1642-1660/
- To typowe dzieło architektury barokowej.
- Kościół okolony jest piętrowymi arkadowymi loggiami.
- W tę spokojną, zrytmizowaną harmonię linii prostych i półkolistych łuków w kroczył artysta z gwałtownie wygiętą wklęsłym łukiem fasadą, zrytmizowaną przez przeciwstawny łuk podstawy kopuły.
- Na dwóch kondygnacjach fasady oparty jest wysoki bęben kopuły z wielkim centralnym oknem i falującą linią głównego gzymsu, a wyżej smukła latarnia o bogatej rzeźbiarskiej formie.
- Plan kościoła oparty jest na kształcie sześcioramiennej gwiazdy z zaokrąglonymi kątami.
- Całość została wpisana w kwadrat murów.
- Plan wraz z pomocniczymi pomieszczeniami przypomina wizerunek pszczoły – symbol pracowitości, aluzja do herbu aktualnego papieża.
- We wnętrzu nie ma ani jednego kąta prostego, ani jednej spokojnej płaszczyzny ścian.
- Ściany dzielą potężne żółte pilastry o korynckich kapitelach i zielonkawe inkrustację z marmuru.
- Rzeźbiarskość bryły pogłębiona jest przez głębokie półkoliste nisze ścienne.
- Kompozycja bryły jest dynamiczna – zwarta, oparta na przeciwległych, napiętych formach łuków.
- Dominantę na zewnątrz stanowi bęben kopuły z wysoką latarnią na szczycie, we wnętrzu kopuła jest dominująca samą nawet wielkością.
- Bryła „nie tkwi w przestrzeni zewnętrznej” i „nie zawiera przestrzeni wewnętrznej” ale ją atakuje, penetruje w wielu kierunkach, bardziej organicznie z nią współ żyje.
- Rzeźbiarskość, wielokierunkowość, obfitość detali we wnętrzu współdziałała o wiele silniej ze światłem, które załamują się na poszczególnych elementach dając efekt silnych kontrastów.
- Barwne materiały, zmienność form dają efekt malowniczości, różnorodności, teatralności.
Podsumowanie
- Zawarta tu została cała typowa dla baroku koncepcja sztuki i piękna:
- różnorodność,
- rzeźbiarskość,
- bogactwo wrażeń,
- silne kontrasty,
- dynamika,
- światło i ruch,
- aktywizacja przestrzeni zewnętrznej i wewnętrznej,
- złożona symbolika.
UWAGI OGÓLNE: PLANY, KOMPOZYCJA BRYŁY, DEKORACJA A KONSTRUKCJA
- Plany kościołów były bardzo różnorodne.
- Popularnością cieszyły się plany centralne:
- koła,
- wieloboku,
- krzyża greckiego.
- Nowością były plany eliptyczne.
- Stosowano koncepcje podłużne oparte na typie jezuickiego kościoła Il Gesu.
- Regułą była kopuła jako dominanta formalna.
- Fasady bywają zazwyczaj dwukondygnacyjne z wolutowym przejściem miedzy wysokościami naw.
- Płaszczyzna muru jest silnie podzielona gzymsami, wielokrotnymi pilastrami, kolumnami, tympanonami o kształtach trójkąta lub półkola przerwanych pośrodku, ozdobna figura lub rzeźbą pełną.
- Bryły są przeważnie zwarte z mocną dominantą kopuły, wielkość i zawiłość form sprawia wrażenie ruchu.
- Dużo jest łuków.
- Unika się prostych, form czytelnych, jednoznacznych.
- Belkowania są bogate, zwielokrotnione gzymsy często załamują się lub wyginają, tworząc niespokojne, choć płynne linie.
- Stosuje się piętrzenie porządków architektonicznych (kolejne kondygnację w różnych stylach) lub monumentalizuje formę w stosowaniu kolumnady przez całą wysokość fasady (tzw. wielki porządek) stosuje się podwójny rytm kolumn, półkolumn czy pilastrów.
- Obraz ołtarzowy zostaje umieszczony w olbrzymiej nastawie sięgającego sklepienia.
- Powstają dodatkowe ołtarze przy filarach między nawowych, przy ostatnim filarze przed prezbiterium zawiesza się ambony.
- Związek w baroku z architekturą miało w baroku dekoracyjne malarstwo iluzjonistyczne sklepienia kościołów i pałaców, a zajmowali się tym:
- Pietro Berettini da Cortona,
- Andrea del Pozzo
- Twórca fresku sklepienia kościoła św. Ignacego, przedstawiającego alegorię misji Jezuickich w Rzymie.
- Giovanni Battista Tiepolo,
- Dekoracja Palazzo Labia.
Podsumowanie
- Architektura, rzeźba i malarstwo splatają się w jedna nierozerwalną, malowniczą i ruchliwą całość opartą na kontrastach współdziałającą ze światłe.
Pałace
- Wobec wielkich postępów sztuki wojennej straciły swoją rolę pałace a w tych celach wznoszono silne ufortyfikowane twierdze.
- Pałace stały się wiec budowlami przede wszystkim reprezentacyjnymi.
- Bryła jest lekka, otwarta, często w kształcie „U”, silnie rozciągniętą w przestrzeni linii horyzontalnej.
- Pałace otoczone są rozległymi ogrodami jak w renesansie w formy geometryczne.
- Wraz z parkiem pałac tworzy układ osiowy, w ogrodzie usytuowane są małe pałacyki – pawilony.
- Układy kompozycyjne były klasycyzujące, środki wyrazu oszczędne, zasadą kompozycji – rytm i symetria.
- Elewacje pałaców są znacznie spokojniejsze, surowsze, bardziej umiarkowane.
- Często brak dekoracji rzeźbiarskiej.
- Wnętrza są bogate i wspaniałe.
- Szczególna rolę pełniły klatki schodowe wychodzące w coraz ściślejsze i ciekawsze zawiaski z przestrzenią wewnętrzną i zewnętrzną.
- Trakt schodów jest poszerzony, główna klatka schodowa rozwidla się na dwie węższe.
- Typowym barokowym pałacem jest pałac Barberini zbudowany według planów Maderny przez Berniniego i Borrominiego:
- od ulicy dzieli go dziedziniec,
- od tyłu otoczony jest ogrodem.
WYBITNI PRZEDSTAWICIELE WŁOSKIEJ ARCHITEKTURY
Francesco Castello – Borromini
Kościół San Carlo
Francesco Castello – Borromini
Kościół San Carlo
- Zbudowany na lanie owalu o nieregularnym falującym obwodzie, kryty jest kopułą.
- Charakterystyczna jest fasada o wygiętych falisto liniach gzymsów, pełna ruchu, życia, fantazji.
- Nie ma tu kątów prostych, linii ani spokojnych płaszczyzn.
Gianlorenzo Bernini
- Twórca planu z kolumnadą przed kościołem św. Piotra w Rzymie, oraz Baldachimu nad Grobem św. Piotra w wnętrzu bazyliki.
- Jego rozwiązanie planu przed bazyliką św. Piotra jest typowe dla monumentalnych przedsięwzięć urbanistyki w baroku.
Plac Św. Piotra w Rzymie
- Ogromny epileptyczny plac – ulubiona forma stylu, otoczony kolumnadą, oddalony jest od fasady kościoła.
- Łączą go z nią duże symetryczne rozwarstwione galerię, także pomiędzy nimi a fasadą tworzy się plan trapezu zwężającego się ku elipsie planu i zmieniającego wrażenia głębi przestrzennej.
Baldachim Nad Grobem Św. Piotra
- Jest to forma architektoniczno-rzeźbiarska.
- Jego usytuowanie na skrzyżowaniu naw podkreśla jeszcze kompozycję na zasadzie dominanty, jaką stwarza już przedtem kopuła.
- Zwieńczenie baldachimu umieścił artysta na czterech kręconych słupach.
- Lekką, fantazyjną formą konfesji i skontrastował monumentalną powagą wnętrza, stworzył wrażenie ruchu.
- Konfesja waży 90 ton i 28 m wysokości.
- Baldachim stał się chcenie naśladowaną formą w wielu kościołach w Europie m.in. w Polsce.
Schody Królewskie (Scala Regia) w Watykanie
- Do świetlnej dominanty centralnego okna prowadzą zwielokrotnione drobne rytmy stopni oraz kolumn – od suniętych od lica muru.
- Zakomponowanie wnętrza światłem i przewagą traktu schodów kolumnami tworzyło złudzenie, że schody są wyższe i dłuższe i szersze niż w rzeczywistości.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O ARCHITEKTURZE
- Barok nie wprowadzał żadnych nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych ani całkowicie nowych detali.
- Pewną nowością były kręcone kolumny oraz wielokrotne pilastry z lica muru w kilku stopniowych płaszczyznach.
- Największe i najbogatsze kościoły zdobione były barwnymi marmurami, złoceniami, szlachetnymi gatunkami drewna metali i barwnych kamieni, stosowanych technikami intarsji i inkrustacji.
- Architektura wczesnego okresu baroku odznaczała się rozmachem i monumentalizmem przy prostocie bryły i dość oszczędnej dekoracji.
- Złoty wiek baroku, reprezentowany przez Berniniego i Borrominiego to barok olśniewający, obfity, zaskakujący różnorodnością rozwiązań i niezwykłością pomysłów.
- Realizuje się zamierzenia na wielka skalę, wzmaga się ruch urbanistyczny, zapoczątkowany w renesansie.
- W XVIII w. styl baroku w architekturze znów jest bardziej powściągliwy, narasta już nowy styl – klasycyzm – równocześnie z przelotnym prądem odmiennego od obu stylów – rokoka.
UWAGI O ARCHITEKTURZE HISZPANII I KRAJÓW CESARSTWA NIEMIECKIEGO
Hiszpania
- Hiszpania w XVI w. stała się potęga dzięki absolutystycznym rządom Habsburgów.
- Wzbogaciła się na skarbach zdobytych w Ameryce.
- Dużą rolę w Hiszpanii odgrywał kościół zaangażowany w kontrreformacje.
- W XVII władza królewska uległą osłabieniu nastąpił i pogłębiał się upadek gospodarczy kraju, jednak nie miało to wpływu na kulturę pozostającą pod protektoratem dworu i kościoła.
- Architektura baroku w Hiszpanii rozwijała się późno II poł. XVII w.
- Wnętrze zakrystii w Kartuzji w Granadzie, czy fasada pałacu markiza de Dos Agnas wskazuje na przerost form dekoracyjnych obfitych, zawiłych, splątanych, zaciemniających architektoniczny sens bryły.
- Architektura Hiszpanii oddziaływała na Meksyk.
Niemcy
- Klęska Niemiec w wojnie 30-letniej spowodowała wyludnienie kraju, ruinę gospodarczą.
- Państwo tworzyło liczny związek księstw rządzących przez elektorów.
- Ustalony został podział na kraje protestanckie (na północy), katolickie (południe i zachód).
- Architektura baroku rozwijała się od II poł. XVII w.
- Miejsce w osiągnięciach architektonicznych zajmowały Bawaria, Frankonia, Wiedeń i Praga.
- Silne wpływy włoskie (Vignoli i Borrominiego).
- Architektura niemiecka doby baroku była żywa, bogata, malownicza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz