NADREALIZM
- Surrealizmto światopogląd, postawa wobec życia, ruchartystyczno-intelektualny obejmujący różne dziedziny ludzkiejdziałalności.
- Ujawnieniesurrealizmu nastąpiło wcześniej w literaturze.
- Poglądynadrealistów wyrażały się w samym sposobie bycia lub poprzezdziałanie twórcze w:
- poezji,
- prozieliterackiej,
- obrazach,
- rzeźbach,
- grafice.
- Wplastyce stosowano przeróżne techniki, były to:
- kolaż(collage),
- fotomontaż,
- montaż
- asamblaż,
- przedmiotygotowe (jak w dadaizmie),
- dekalkomania,czyli odcisk powstały na kartce, która została nakryta kartkązamalowaną,
- frotaż(frottage), czyli technika rysunkowa polegająca na pocieraniugrafitem (przez papier) fakturowanej powierzchni podłożą,
- firmaż(fumage) polegający na brudzeniu podobrazia kopciem świecy lubrozdmuchiwaniu mokrej farby po jej powierzchni,
- kulaż(coulage), czyli toczenie rzadkiej farby po płótnie przezodpowiednie nachylenie go.
- Surrealiścizajmowali się także filmem, zespołowymi aranżacjami wnętrzwystawowych, pisaniem artykułów, organizowali skandalizującewystąpienia.
- Dodziś popularnie utożsamia się nadrealizm przede wszystkim zmalarstwem.
- Dziełosurrealistyczne powstaje w wyniku niekontrolowanego działania gryswobodnych kojarzeń, ujawniania podświadomych marzeń, pragnień,nienazwanych stanów tkwiących w podświadomości artysty.
- Dziełasurrealistycznego nie sposób zrozumieć w kategoriach logicznych inie powinno się do tego dążyć, gdyż przeczy to założeniomruchu i źródłom, z których dzieło się bierze.
- Przedstawicielenadrealistycznego malarstwa to m.in.:
- MaxErnst,
- YvesTanguy,
- PaulDelvaux,
- JoanMiró,
- RenéMagritte,
- SalvadorDali,
- Georgiode Chirico – niezwiązany z grupą.
Max Ernst /1891-1976/
- Reprezentowałz początku ruch Dada w Kolonii.
- Zruchem surrealistycznym związał się od roku 1924 i pozostał muwierny.
- Uprawiałkolaż (cykle Stugłowakobietai Tydzieńdobroci),dekalkomanię, frotaż (np. Paradiamentów),malarstwo olejne.
- Wprowadziłdo malarstwa technikę drippingu w 1942 r. w Stanach Zjednoczonychdokąd wyjechał w czasie wojny (Muchanieeuklidesowa).
- Pracedadaistyczne:
- Ślimakpokojowy(1920),
- ZagadkaEuropy Centralnej(1920).
- Zapowiedźsurrealizmu:
- SłońCelebes(1921),
- Rewolucjanocą(1923).
- Obrazy:
- Kwiatymuszli(1927),
- Wielkilas(1927).
- Pomnikptaków(1928),
- Całemiasto(1935).
- Późniejszeprace:
- Tajemnicemiłości(1955),
- Evangeline(1957),
- Pomnie sen(1958).
- Praceprzestrzenne:
- Owocdługiego doświadczenia(1919),
- Królgrający w szachy z królową(1944).
Yves Tranguy /1900-55/
- Swenadrealistyczne wizje ubierał w abstrakcyjną formę.
- W1939 r. osiedlił się w Stanach Zjednoczonych.
- Jegodzieła:
- Mamo,tata jest ranny(1927),
- Oczwartej godzinie latem,
- Nadzieja(1929),
- Scena(1936),
- Dniopieszałości(1937),
- Nudai spokój(1938),
- Wielokrotnośćłuków(1954).
Paul Delvaux /1897-1994/
- Pochodziłz Belgii.
- Wewszystkich jego dziełach nieodmiennie powtarzają się postacikobiet najczęściej w akcie.
- Przykładyprac:
- Nokturn(1939),
- Ręce(1941),
- Uśpionamuza(1944),
- Szkielety(1944).
René Magritte /1898-1967/
- Belg.
- Jegosłynne dzieła:
- Wkrainie nocy(1928),
- Drabinaognia(1933),
- Nieustannyruch (1934),
- Terapeuta(1937),
- Filozofiaw buduarze(1947),
- Perspektywa„Balkonu” Maneta(1950),
- Człowiekz Meloniku(1964),
- Wszystkiedni(1964),
- pracaprzestrzenna Postaćz ptakiem(1944).
Joan Miró /1893-1984/
- Hiszpan,jego prace oscylują miedzy abstrakcją i iluzja przedmiotową.
- Dzieła:
- Pejzażkataloński(1923-24),
- KarnawałArlekina(1924-25),
- Ciałomojej ciemnowłosej(1927),
- Ludziei rytm(1934),
- Snobistycznywieczór u księżniczki(1944).
Salvador Dali /1904-89/
- Hiszpan,zyskał sławę dzięki swym skandalizującym wystąpieniom iakcjom.
- Pomimo,że grupa nadrealistów usunęła go ze swych szeregów, za niewierność wobec założeń ruchu, to on właśnie stał się jegosymbolem i sztandarem oraz wywarł wielki wpływ na sztukę, modę ireklamę w krajach zachodnich.
- Zajmowałsię malarstwem, filmem – wraz z Bruñuelem zrealizował Psaandaluzyjskiego (1928) i złoty wiek (1931).
- Pisałscenariusze do baletów.
- Zajmowałsię scenografią, grafiką ilustracyjną (Don Kichot (1956)).
- Obrazyolejne:
- Ponuragra(1929),
- Trwałośćpamięci(1931),
- Płonącażyrafa(1935),
- Kanibalizmjesieni(1936),
- Przeczuciewojny domowej(1936),
- Kuszenieśw. Antoniego(1946),
- Madonnaz port Lligat(1949),
- Chrystusśw. Jana od krzyża(1951),
- Uczta(1955).
Georgiode Chirico /1888-1978/
- Urodzonyw Grecji w rodzinie włoskiej, twórczość swą rozwijałniezależnie od surrealistycznego ruchu.
- Jegomalarstwo określa się w historiach sztuki jako „metafizyczne”.
- Poroku 1920 twórczość artysty zmierza ku coraz wierniejszemurealizmowi.
- Obrazy:
- Zagadkajesienne popołudnia(1910),
- Zagadkagodziny(1911),
- Zagadkaprzybycia(1912),
- Nostalgiaza nieskończonością(1913-14),
- Wróżbiarz(1915),
- Hektori Andromacha(1916),
- Trubadur(1916).
Jean Hans Arp /1887-1966/
- Niemiecosiadły we Francji.
- Arpzetknął się z różnonarodowymi środowiskami artystycznymi wWeimarze, Paryżu, Monachium, Zurychu (gdzie był głównymprzedstawicielem ruchu Dada).
- Związałsię z nadrealizmem.
- Byłrzeźbiarzem, malarzem, poetą, i teoretykiem sztuki.
- Zasłynąłjako twórca dwupłaszczyznowych barwnych reliefów abstrakcyjnych(od 1916).
- Wszystkiereliefy składające się z prostych, bardzo czytelnych form oorganicznych, opływowych kształtach malowanych gładko.
- Kompozycjesą proste klarowne, układy doskonale wyważone.
- Artystadążył do stworzenia kształtów całkowicie nowych, w żadnymsensie nie naśladujących natury.
- Niektóreprace:
- SeriaFatagaga(1919),
- Kolorowedrzewo(1917),
- Tancerka(1925),
- Balkon(1925),
- Konfiguracja(1928),
- dekoracjakawiarni Aubette w Strasburgu wraz Doesburgiem i Zofią Taeuher(1926-28),
- reliefw gmachu UNESCO,
- Rzeźbypełne:
- Tors(1931) z białego marmuru,
- Pasterzchmurz brązu dla miasteczka uniwersyteckiego w Caracas.
Alberto Giacometti /1901-66/
- Rzeźbiarzbył bliski dadaizmowi i surrealizmowi.
- Prace:
- Pałaco czwartej nad ranem(1932-33),
- Przedmiotniewidzialny(1935),
- Głowana kiju(1947),
- Nos(1947),
- Ręka(1947),
- WielkaPostać(1947).
_________________________________________________________________________________________
- Wystawynadrealistów były to najczęściej zaskakujące zespołowearanżacje stanowiące pewna całość.
- Nakażdej z wystaw wisiały obrazy, a także tzw. cadavre exquis tzn.„wyborne trupy”.
- Nazwawzięła się od popularnej zabawy wyzwalającej wyobraźnie idającej nieoczekiwane efekty, która może mieć charakterliteracki lub plastyczny.
- Wszystkierealizacje nadrealistów budzą specyficzne uczucia: niezwykłośćtajemnicy, dziwności absurdu, niepokoju, oczekiwania, niekiedyniesamowitości, poczucie zagrożenia, czarnego humoru.
- Każdyartysta reprezentuje skrajne odmienny świat.
- Uniektórych artystów (Salvador Dali) spotykamy się z opisemprzedmiotu, iluzją bryły, naśladowaniem faktury.
- YvesTanguy reprezentuje abstrakcjonizm nadrealistyczny: stwarzacałkowicie nowy świat form w niczym nieprzypominających tych,które istnieją realnie.
- Uwielu surrealistów widać różnorodne deformacje kształtównatury (Georgio de Chirico).
- Wszyscyw jakiś sposób odkształcają zaobserwowane formy i barwy,wyolbrzymiają przedmioty lub niektóre ich części, nade wszystkojednak zmieniają kontekst i znaczenie przedmiotów.
- Przedmiotyznane umieszczają w niezwykłej dla nich scenerii, sytuacjach,odrealniają je przez zestawienia z innymi formami, wziętymi zodmiennej rzeczywistości, odbierają im ich potoczny sens.
- Każdarzecz w dziele nadrealistycznym staje się swego rodzaju fenomenem,przyglądamy się jej, jakbyśmy ujrzeli ją pierwszy raz w życiu.
- Bezpośrednirodowód nadrealizmu to dadaizm ze swoim zaprzeczeniemdotychczasowych kryteriów estetycznych, kpiną, przewrotnymidziałaniami mającymi na celu wyrwanie sztuki z kanonów iwszelkich reguł głoszących pryzmat wyobraźni.
- Wiadomoteż, że wielu dadaistów przystąpiło do nadrealizmu ipropagowało z kolei jego założenia.
- Celesurrealizmu były jednak celami naukowymi, obranymi świadomie przezjego przedstawicieli i traktowanymi z taka powaga, ze usuwano zgrupy tych artystów, którzy wyłamywali się z przyjętych założeń(S. Dali).
- Celemruchu było ujawnienie sfery podświadomości ludzkiej, by janastępnie poznać i ukazać światu jako niedocenioną dotąd„warstwę” ludzkiej psychiki.
- Jestto sfera irracjonalna, a jeżeli podlega kontroli umysłu to dopieropo jej samorzutnym, automatycznym, niczym niekontrolowanymujawnieniu.
- Nadrealiścitworzyli na zasadzie „automatyzmu psychicznego”, niezastanawiając się nad sensem tego, co im podsuwa wyobraźnia,zapisywali sny, aranżowali luźne gry wyzwalające różneskojarzenia, realizowali wszystko i na wszystkie możliwe sposoby,byleby tylko motorem ich działania nie była refleksja,rozumowanie, ocenianie, wybór.
- Interesowalisię też niezwykłymi stanami wynikającymi z halucynacji, seansówhipnotyzujących i chorób psychicznych.
- Nadrealiściwychodzili z założenia, iż głównym czynnikiem rządzącymżyciem ludzkim są ponadracjonalne (ukryte siły stanowiące sferępodświadomości, a więc tego, co nas stanowi, ale czego o sobienie wiemy).
- Sztukanadrealistów nie była celem i sensem sam w sobie, była naukowądrogą poznania niezbadanych głębi człowieka, drogą równiedobrą jak wszystkie inne działania podejmowane w tym samym celu.
- Interesującejest to zaangażowanie surrealistów w przemiany społeczne, aż dosprzyjania postawom rewolucyjnym.
- Wieluz nich zapisało się do partii komunistycznej (lata 1925-32).
- Przewrótspołeczny pojmowali jednak inaczej, gdyż nie chodziło im opolityczny przewrót, a raczej o przewrót totalny, dokonany wświadomości społecznej.
- Chodziłoim o rewolucję świadomości i w niej widzieli nadzieje nazasadnicze zmiany w stosunkach międzyludzkich.
- Ichzwiązki z Francuzką Partią Komunistyczną były nietrwałe i pokilku latach doszło do zerwania.
- Surrealizmmiał od początku zasięg międzynarodowy, jego przedstawicielepochodzili z różnych krajów.
- Międzynarodowewystawy miały miejsce w:
- Pradze(1933),
- NowymJorku (1936),
- Paryżu(1938 -70 artystów z 14 krajów)
- Paryżu(1947,1959,1960).
- Ruchten wyniósł z kubizmu kolejne wnioski i uświadomienienieograniczonej wolności twórczej i możliwości kreowania przezartystę zupełnie nowej rzeczywistości.
- Byłspadkobiercą dadaizmu, oddziałał natomiast na niektóre kierunkiw sztuce po drugiej wojnie światowej np. na pop-art., minimal art.,happening, konceptualizm.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz