Fakt, że potrafisz dostrzec to, co piękne, świadczy najlepiej o tym, że piękno tkwi także w Tobie…

niedziela, 25 lutego 2018

Sztuka XX wieku – Nadrealizm

NADREALIZM
  • Surrealizmto światopogląd, postawa wobec życia, ruchartystyczno-intelektualny obejmujący różne dziedziny ludzkiejdziałalności.
  • Ujawnieniesurrealizmu nastąpiło wcześniej w literaturze.
  • Poglądynadrealistów wyrażały się w samym sposobie bycia lub poprzezdziałanie twórcze w:
    • poezji,
    • prozieliterackiej,
    • obrazach,
    • rzeźbach,
    • grafice.
  • Wplastyce stosowano przeróżne techniki, były to:
    • kolaż(collage),
    • fotomontaż,
    • montaż
    • asamblaż,
    • przedmiotygotowe (jak w dadaizmie),
    • dekalkomania,czyli odcisk powstały na kartce, która została nakryta kartkązamalowaną,
    • frotaż(frottage), czyli technika rysunkowa polegająca na pocieraniugrafitem (przez papier) fakturowanej powierzchni podłożą,
    • firmaż(fumage) polegający na brudzeniu podobrazia kopciem świecy lubrozdmuchiwaniu mokrej farby po jej powierzchni,
    • kulaż(coulage), czyli toczenie rzadkiej farby po płótnie przezodpowiednie nachylenie go.
  • Surrealiścizajmowali się także filmem, zespołowymi aranżacjami wnętrzwystawowych, pisaniem artykułów, organizowali skandalizującewystąpienia.
  • Dodziś popularnie utożsamia się nadrealizm przede wszystkim zmalarstwem.
  • Dziełosurrealistyczne powstaje w wyniku niekontrolowanego działania gryswobodnych kojarzeń, ujawniania podświadomych marzeń, pragnień,nienazwanych stanów tkwiących w podświadomości artysty.
  • Dziełasurrealistycznego nie sposób zrozumieć w kategoriach logicznych inie powinno się do tego dążyć, gdyż przeczy to założeniomruchu i źródłom, z których dzieło się bierze.
  • Przedstawicielenadrealistycznego malarstwa to m.in.:
    • MaxErnst,
    • YvesTanguy,
    • PaulDelvaux,
    • JoanMiró,
    • RenéMagritte,
    • SalvadorDali,
    • Georgiode Chirico – niezwiązany z grupą.
Max Ernst /1891-1976/
  • Reprezentowałz początku ruch Dada w Kolonii.
  • Zruchem surrealistycznym związał się od roku 1924 i pozostał muwierny.
  • Uprawiałkolaż (cykle StugłowakobietaTydzieńdobroci),dekalkomanię, frotaż (np. Paradiamentów),malarstwo olejne.
  • Wprowadziłdo malarstwa technikę drippingu w 1942 r. w Stanach Zjednoczonychdokąd wyjechał w czasie wojny (Muchanieeuklidesowa).
  • Pracedadaistyczne:
    • Ślimakpokojowy(1920),
    • ZagadkaEuropy Centralnej(1920).
  • Zapowiedźsurrealizmu:
    • SłońCelebes(1921),
    • Rewolucjanocą(1923).
  • Obrazy:
    • Kwiatymuszli(1927),
    • Wielkilas(1927).
    • Pomnikptaków(1928),
    • Całemiasto(1935).
  • Późniejszeprace:
    • Tajemnicemiłości(1955),
    • Evangeline(1957),
    • Pomnie sen(1958).
  • Praceprzestrzenne:
    • Owocdługiego doświadczenia(1919),
    • Królgrający w szachy z królową(1944).
Yves Tranguy /1900-55/
  • Swenadrealistyczne wizje ubierał w abstrakcyjną formę.
  • W1939 r. osiedlił się w Stanach Zjednoczonych.
  • Jegodzieła:
    • Mamo,tata jest ranny(1927),
    • Oczwartej godzinie latem,
    • Nadzieja(1929),
    • Scena(1936),
    • Dniopieszałości(1937),
    • Nudai spokój(1938),
    • Wielokrotnośćłuków(1954).
Paul Delvaux /1897-1994/
  • Pochodziłz Belgii.
  • Wewszystkich jego dziełach nieodmiennie powtarzają się postacikobiet najczęściej w akcie.
  • Przykładyprac:
    • Nokturn(1939),
    • Ręce(1941),
    • Uśpionamuza(1944),
    • Szkielety(1944).
René Magritte /1898-1967/
  • Belg.
  • Jegosłynne dzieła:
    • Wkrainie nocy(1928),
    • Drabinaognia(1933),
    • Nieustannyruch (1934),
    • Terapeuta(1937),
    • Filozofiaw buduarze(1947),
    • Perspektywa„Balkonu” Maneta(1950),
    • Człowiekz Meloniku(1964),
    • Wszystkiedni(1964),
    • pracaprzestrzenna Postaćz ptakiem(1944).
Joan Miró /1893-1984/
  • Hiszpan,jego prace oscylują miedzy abstrakcją i iluzja przedmiotową.
  • Dzieła:
    • Pejzażkataloński(1923-24),
    • KarnawałArlekina(1924-25),
    • Ciałomojej ciemnowłosej(1927),
    • Ludziei rytm(1934),
    • Snobistycznywieczór u księżniczki(1944).
Salvador Dali /1904-89/
  • Hiszpan,zyskał sławę dzięki swym skandalizującym wystąpieniom iakcjom.
  • Pomimo,że grupa nadrealistów usunęła go ze swych szeregów, za niewierność wobec założeń ruchu, to on właśnie stał się jegosymbolem i sztandarem oraz wywarł wielki wpływ na sztukę, modę ireklamę w krajach zachodnich.
  • Zajmowałsię malarstwem, filmem – wraz z Bruñuelem zrealizował Psaandaluzyjskiego (1928) i złoty wiek (1931).
  • Pisałscenariusze do baletów.
  • Zajmowałsię scenografią, grafiką ilustracyjną (Don Kichot (1956)).
  • Obrazyolejne:
    • Ponuragra(1929),
    • Trwałośćpamięci(1931),
    • Płonącażyrafa(1935),
    • Kanibalizmjesieni(1936),
    • Przeczuciewojny domowej(1936),
    • Kuszenieśw. Antoniego(1946),
    • Madonnaz port Lligat(1949),
    • Chrystusśw. Jana od krzyża(1951),
    • Uczta(1955).
Georgiode Chirico /1888-1978/
  • Urodzonyw Grecji w rodzinie włoskiej, twórczość swą rozwijałniezależnie od surrealistycznego ruchu.
  • Jegomalarstwo określa się w historiach sztuki jako „metafizyczne”.
  • Poroku 1920 twórczość artysty zmierza ku coraz wierniejszemurealizmowi.
  • Obrazy:
    • Zagadkajesienne popołudnia(1910),
    • Zagadkagodziny(1911),
    • Zagadkaprzybycia(1912),
    • Nostalgiaza nieskończonością(1913-14),
    • Wróżbiarz(1915),
    • Hektori Andromacha(1916),
    • Trubadur(1916).
Jean Hans Arp /1887-1966/
  • Niemiecosiadły we Francji.
  • Arpzetknął się z różnonarodowymi środowiskami artystycznymi wWeimarze, Paryżu, Monachium, Zurychu (gdzie był głównymprzedstawicielem ruchu Dada).
  • Związałsię z nadrealizmem.
  • Byłrzeźbiarzem, malarzem, poetą, i teoretykiem sztuki.
  • Zasłynąłjako twórca dwupłaszczyznowych barwnych reliefów abstrakcyjnych(od 1916).
  • Wszystkiereliefy składające się z prostych, bardzo czytelnych form oorganicznych, opływowych kształtach malowanych gładko.
  • Kompozycjesą proste klarowne, układy doskonale wyważone.
  • Artystadążył do stworzenia kształtów całkowicie nowych, w żadnymsensie nie naśladujących natury.
  • Niektóreprace:
    • SeriaFatagaga(1919),
    • Kolorowedrzewo(1917),
    • Tancerka(1925),
    • Balkon(1925),
    • Konfiguracja(1928),
    • dekoracjakawiarni Aubette w Strasburgu wraz Doesburgiem i Zofią Taeuher(1926-28),
    • reliefw gmachu UNESCO,
    • Rzeźbypełne:
      • Tors(1931) z białego marmuru,
      • Pasterzchmurz brązu dla miasteczka uniwersyteckiego w Caracas.
Alberto Giacometti /1901-66/
  • Rzeźbiarzbył bliski dadaizmowi i surrealizmowi.
  • Prace:
    • Pałaco czwartej nad ranem(1932-33),
    • Przedmiotniewidzialny(1935),
    • Głowana kiju(1947),
    • Nos(1947),
    • Ręka(1947),
    • WielkaPostać(1947).
_________________________________________________________________________________________
  • Wystawynadrealistów były to najczęściej zaskakujące zespołowearanżacje stanowiące pewna całość.
  • Nakażdej z wystaw wisiały obrazy, a także tzw. cadavre exquis tzn.„wyborne trupy”.
  • Nazwawzięła się od popularnej zabawy wyzwalającej wyobraźnie idającej nieoczekiwane efekty, która może mieć charakterliteracki lub plastyczny.
  • Wszystkierealizacje nadrealistów budzą specyficzne uczucia: niezwykłośćtajemnicy, dziwności absurdu, niepokoju, oczekiwania, niekiedyniesamowitości, poczucie zagrożenia, czarnego humoru.
  • Każdyartysta reprezentuje skrajne odmienny świat.
  • Uniektórych artystów (Salvador Dali) spotykamy się z opisemprzedmiotu, iluzją bryły, naśladowaniem faktury.
  • YvesTanguy reprezentuje abstrakcjonizm nadrealistyczny: stwarzacałkowicie nowy świat form w niczym nieprzypominających tych,które istnieją realnie.
  • Uwielu surrealistów widać różnorodne deformacje kształtównatury (Georgio de Chirico).
  • Wszyscyw jakiś sposób odkształcają zaobserwowane formy i barwy,wyolbrzymiają przedmioty lub niektóre ich części, nade wszystkojednak zmieniają kontekst i znaczenie przedmiotów.
  • Przedmiotyznane umieszczają w niezwykłej dla nich scenerii, sytuacjach,odrealniają je przez zestawienia z innymi formami, wziętymi zodmiennej rzeczywistości, odbierają im ich potoczny sens.
  • Każdarzecz w dziele nadrealistycznym staje się swego rodzaju fenomenem,przyglądamy się jej, jakbyśmy ujrzeli ją pierwszy raz w życiu.
  • Bezpośrednirodowód nadrealizmu to dadaizm ze swoim zaprzeczeniemdotychczasowych kryteriów estetycznych, kpiną, przewrotnymidziałaniami mającymi na celu wyrwanie sztuki z kanonów iwszelkich reguł głoszących pryzmat wyobraźni.
  • Wiadomoteż, że wielu dadaistów przystąpiło do nadrealizmu ipropagowało z kolei jego założenia.
  • Celesurrealizmu były jednak celami naukowymi, obranymi świadomie przezjego przedstawicieli i traktowanymi z taka powaga, ze usuwano zgrupy tych artystów, którzy wyłamywali się z przyjętych założeń(S. Dali).
  • Celemruchu było ujawnienie sfery podświadomości ludzkiej, by janastępnie poznać i ukazać światu jako niedocenioną dotąd„warstwę” ludzkiej psychiki.
  • Jestto sfera irracjonalna, a jeżeli podlega kontroli umysłu to dopieropo jej samorzutnym, automatycznym, niczym niekontrolowanymujawnieniu.
  • Nadrealiścitworzyli na zasadzie „automatyzmu psychicznego”, niezastanawiając się nad sensem tego, co im podsuwa wyobraźnia,zapisywali sny, aranżowali luźne gry wyzwalające różneskojarzenia, realizowali wszystko i na wszystkie możliwe sposoby,byleby tylko motorem ich działania nie była refleksja,rozumowanie, ocenianie, wybór.
  • Interesowalisię też niezwykłymi stanami wynikającymi z halucynacji, seansówhipnotyzujących i chorób psychicznych.
  • Nadrealiściwychodzili z założenia, iż głównym czynnikiem rządzącymżyciem ludzkim są ponadracjonalne (ukryte siły stanowiące sferępodświadomości, a więc tego, co nas stanowi, ale czego o sobienie wiemy).
  • Sztukanadrealistów nie była celem i sensem sam w sobie, była naukowądrogą poznania niezbadanych głębi człowieka, drogą równiedobrą jak wszystkie inne działania podejmowane w tym samym celu.
  • Interesującejest to zaangażowanie surrealistów w przemiany społeczne, aż dosprzyjania postawom rewolucyjnym.
  • Wieluz nich zapisało się do partii komunistycznej (lata 1925-32).
  • Przewrótspołeczny pojmowali jednak inaczej, gdyż nie chodziło im opolityczny przewrót, a raczej o przewrót totalny, dokonany wświadomości społecznej.
  • Chodziłoim o rewolucję świadomości i w niej widzieli nadzieje nazasadnicze zmiany w stosunkach międzyludzkich.
  • Ichzwiązki z Francuzką Partią Komunistyczną były nietrwałe i pokilku latach doszło do zerwania.
  • Surrealizmmiał od początku zasięg międzynarodowy, jego przedstawicielepochodzili z różnych krajów.
  • Międzynarodowewystawy miały miejsce w:
    • Pradze(1933),
    • NowymJorku (1936),
    • Paryżu(1938 -70 artystów z 14 krajów)
    • Paryżu(1947,1959,1960).
  • Ruchten wyniósł z kubizmu kolejne wnioski i uświadomienienieograniczonej wolności twórczej i możliwości kreowania przezartystę zupełnie nowej rzeczywistości.
  • Byłspadkobiercą dadaizmu, oddziałał natomiast na niektóre kierunkiw sztuce po drugiej wojnie światowej np. na pop-art., minimal art.,happening, konceptualizm.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz